Työttömänä on aikaa harrastaa kaikenlaista, mutta rahat eivät useinkaan riitä kalliisiin kurssimaksuihin. Haluaisin vinkkejä hyödyllisistä ja halvoista harrastuksista. Käveleminen, pullojen kerääminen, roskisten dyykkaus ja marjanpoiminta ovatkin jo entuudestaan tuttuja. Uutena harrastuksena olen aloittanut kotiviinin valmistuksen, näin varantoni riittävät pidempiinkin illanistujaisiin. Nyt kaipaisinkin joskus nuoruusvuosinani maistamani perunaviinin ohjetta, kun se yllättävää kyllä oli aivan juotavaksi kelpaavaa toisin kuin naapurini sameahkon puoleinen voikukkaviini.
Työttömän harrastukset?
14
11615
Vastaukset
- Perunaviini
Löytyi jopa koneelta, taidan itsekkin tehdä. Jokus 2 vuotta sitten viimeksi tehny.
Perunaviini:
20 l vettä
9 kg sokeria
2 kg paleltuneita perunoita (pakastimessa jäädytettyjä)
50 g hiivaa
4 kpl sitruunoita
6 kpl appelsiineja
30 g hirvensarvensuolaa. kolmena päivänä 10g/päivä (apteekista)
Tehdään kuten sima. 2 viikkoa lämpimässä, viikko pullossa.
Juodaan.....- Perunaviini
... siis nuo sitruunat ja appelsiinit pestään ensin ja sitten kuoritaan keltainen osa ja laitetaan viiniin. Valkoinen osa roskiin (tulee kitkerä maku) ja itse heldelmä viiniin.
Astian täytyy olla myös riittävän suuri, vähintään 2 kertta veden määrä, koska muuten viini kuohuu alussa ulos astiasta. Vesilukkoa en ole käyttänyt, mutta voi sitäkin käyttää. - Anonyymi
Mikä mussa on vikana???
Mä olen tehnyt perunakiljua, ja aina se menee piloille. 2kg pakastettuja perunoita, ja 2 appelsiinia, ja 1 sitruuna, sekä kuivahiiva pussi. 21 litraa vettä ja 8kg sokeria. Käy viikon, mutta siitä tulee liisteriä, tai myrkyn makeaa.
- Löytyy
Olen harrastanut viinin tekoa yli 20 vuotta.
Omana mielipiteenäni voin sanoa että kannattaa suosiolla unohtaa peruna,banaani,voikukka ym.sotkut. Niistä ei saa "oikeata" viiniä.
Kotimaiset omenat, marjat ja esim. sima ovat paljon parempia aineksia. Niitä voi sekoitella keskenään oman mielen mukaan.
Hyvää tummaa olutta saa Tuoppi kaljamaltaista eikä maksa paljon. 1kg maltaita 2,49€, sokeri 2,7kg 3€ ja 26 litraa vettä.
Kevään tullessa aion myös kaivaa polkupyörän esiin. Säästyy bensaa, ei tule sakkoja, eikä tarvitse hermoilla liikenneruuhkassa.
Talvisin uimahallissa käynti on myös melko halpa harrastus. Kesällä voi tietenkin uida meressä tai järvessä.- Luumu
Yksinkertainta mielestäni on käyttää raaka-aineena kuivattuja luumuja.
Niitä ei tarvitse paljoa. Helppo prosessi ja hyvä tulos.
Raaat ainekset ovat hyviä mutta työläämpiä. Harrastukseen sopivia. - Anonyymi
Luumu kirjoitti:
Yksinkertainta mielestäni on käyttää raaka-aineena kuivattuja luumuja.
Niitä ei tarvitse paljoa. Helppo prosessi ja hyvä tulos.
Raaat ainekset ovat hyviä mutta työläämpiä. Harrastukseen sopivia.Oisko kilo rusinoita mitään. 21 litraa vettä, pikahiiva ja 7kg sokeria, ja 1 sitruuna viipaleina.
- oman biopolttoainetehtaan
Ponupannu käyntiin ja polttoaineen valmistukseen ;o))
- Suositus.
Itselläni on 30 litran keittoastia, 3kW:n uppovastus, 850mm korkea koloni ja lauhduttimessa 3 metriä D10mm:n haponkestävää putkea.
Kolonissa myös välijäähdytysmahdollisuus. Sitä käyttäen tulee jo eka lasku melko puhtaana mutta hidastaa.
1:n olen laskenut 3kW:lla, 2:n 2kW:lla, joukossa puolet vettä.
Metylit keulilta pois niin pärjää lekureiden "pesuspriille! - paperitehtaalla
Suositus. kirjoitti:
Itselläni on 30 litran keittoastia, 3kW:n uppovastus, 850mm korkea koloni ja lauhduttimessa 3 metriä D10mm:n haponkestävää putkea.
Kolonissa myös välijäähdytysmahdollisuus. Sitä käyttäen tulee jo eka lasku melko puhtaana mutta hidastaa.
1:n olen laskenut 3kW:lla, 2:n 2kW:lla, joukossa puolet vettä.
Metylit keulilta pois niin pärjää lekureiden "pesuspriille!taaas askarreltu ja ihan työaikana viellä.Kiva ku saa talonpuolesta hapokkaat ja hyvät hitsi vehkeetki ym. työkalut käytössä.
- tuttu aine.
paperitehtaalla kirjoitti:
taaas askarreltu ja ihan työaikana viellä.Kiva ku saa talonpuolesta hapokkaat ja hyvät hitsi vehkeetki ym. työkalut käytössä.
Sitähän tulee sellunkeiton sivutuotteena. Suomessa vaan valtio myy/myi sen Alkossa juotavaksi. Sille olisi nyt muutakin käyttöä, vaikka polttoaineena, käytännöllisesti katsoen ilmaista.
- kirppareilta ja
muualta saa pikkareita,niitä vain nuuhkimaan.Halpa ja aika hauska harraste (eikä tuu sanomista ,mitä naisten kanssa meinaa tulla,ku ei oo sitä uraputkee)
- viinimaisterrr
viinintekoon riittää 5 kiloa sokeria, 5 kiloa omenia ja käymisainepakkaus supermarketista. siitä tulee 20 litraa. käymisaineastia 25 litrainen vesilukolla ja siivilöintiin tiheä spagettisiivilä
- mestarin_oppipoika
Mä oon tuolla nuorten palstalla kertonut mun harrastukseksi viiltelyn johon jotkut sanoivat että mun pitäisi hakea siihen apua. Sitten toinen mun harrastuksista on joukkoraiskaukset.
- pistekilpailu111
Minä olen löytänyt uuden harrastuksen siitä, kun on olemassa yksi palsta, jossa on olemassa yksi saunoja, ja on olemassa yksi pistekilpailu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi352730Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122527100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es372248Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks161836Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491504Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo351478- 381443
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241341- 241118
- 181063