Tiedetään että kuuma ilma nousee ylöspäin.
Punnitaan vaikka kiuas.
Laitetaan kiukaaseen tuli ja odotetaan että se on lämmin ja laitetaan pelti kiinni.
Punnitaan kiuas. Onko kiuas kevyempi?
Toinen mieltä askarruttanut asia:
Kovalla pakkasella kun tienpinnat ovat paljaat, siis lumettomat. Näkyy tienpinnassa samantapaisia lätäköitä kuin kovalla helteellä. Onko ilmiö sama kuin helteellä, jos ei niin mistä johtuu?
Kuuma ilma nousee ylöspäin
5
603
Vastaukset
Kyllä, kiukaan sisään varastoitunut kuuma ilma luo aavistuksen omaista nostetta.
Tien pinta on kovilla pakkasilla lämpimämpi kuin ilma, vaikka tienpinta säteilee voimaakkaasti lämpöä avaruuteen, kuitenkin tien runkoon on varastoitunut lämpöä joka johtumalla lämmittää pintaa. (Samalla esiintyy haihtumista tienpinta kuivaa.., jää sublimoituu) Kun ilmat lämpiää niin tien pinta kuurittuu, kun lämpötila ero kääntyy toisinpäin.- keemikko
hekokaivuri kirjoitti:
Myös aurinko lämmittää tumman tien pintaa
Kysymyshän on vain lämpötilaerosta (lämpimämmän ja kylmemmän ilman taitekertoimien erosta). Ei ole merkitystä onko kesä vai talvi. Kokonaisheijastus tapahtuu kun tarpeeksi loivassa kulmassa tien pintaa lähestyvä valo taittuu kylmemmän (suurempi taitekerroin)ja lämpimämmän (pienempi taitekerroin) ilman rajapinnassa osumatta tiehen. Siis ikäänkuin tien pinnan yläpuolella olisi peili heijastava puoli ylöspäin. Se mitä ihminen tien pinnalla näkee riippuu siitä mitä "peilin" vastakkaisella suunnalla on.
keemikko kirjoitti:
Kysymyshän on vain lämpötilaerosta (lämpimämmän ja kylmemmän ilman taitekertoimien erosta). Ei ole merkitystä onko kesä vai talvi. Kokonaisheijastus tapahtuu kun tarpeeksi loivassa kulmassa tien pintaa lähestyvä valo taittuu kylmemmän (suurempi taitekerroin)ja lämpimämmän (pienempi taitekerroin) ilman rajapinnassa osumatta tiehen. Siis ikäänkuin tien pinnan yläpuolella olisi peili heijastava puoli ylöspäin. Se mitä ihminen tien pinnalla näkee riippuu siitä mitä "peilin" vastakkaisella suunnalla on.
Aamulla ajaessani töihin ennen kuutta ei ollut aurinko vielä noussut, niin tien rungon lämpotila selittää kiiltävät katuvalot tiestä, pitkä suora, jään kohta ei kiillä, vaikka äkkiä luulis.
- Lappapena
airfoil kirjoitti:
Aamulla ajaessani töihin ennen kuutta ei ollut aurinko vielä noussut, niin tien rungon lämpotila selittää kiiltävät katuvalot tiestä, pitkä suora, jään kohta ei kiillä, vaikka äkkiä luulis.
Kiitti teille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592