Kova treeni tuo flunssan!

Kestopöpö

Mistä johtuu, että tavallista kovemman treenikauden jälkeen iskee usein nihkeä flunssa? Näin käy monta kertaa vuodessa.

Olisikohan kropassa joku kestopöpö, joka pääsee aktivoitumaan, kun ukko vetää ittensä sippiin?

10

8665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks kuntoilija

Liian kova treeni alentaa vastustuskykyä tilapäisesti. Etenkin kylmässä ilmassa pitkä juoksu tai hiihtolenkki varmasti altistaa vilustumiselle. Yksi tapa estää vilustumista on ottaa rankan treenin jälkeen reilusti c-vitamiinia ja levätä kunnolla.

• hidastuminen

rääkin jälkeen.

Varmaan valkosolujen ja glukokortikoidien määrän vähentyminen kovan rasituksen loppuessa on altistava tekijä flunssalle.

Vertaa kovan stressijakson jälkeen kun loma alkaa useat saavat flunssan tms.

• Nixi

Itse syön säännölisesti B, C-vitamiiniä ja lisäksi
        sinkkiä, magnesiumia ja inkivääriä.

Sinkki parantaa vastustus kykyä ja kaikki tietää mitä B ja C tekevät. Inkivääristä voitelua nivelille. Magnesium parantaa aineen vaihduntaa.

Kaksi vuotta kun viimeksi kipeänä. Helmikuulla olin pitkäst aikaa viikon vain nukassa ja treenamatta.

Ainakin minulla on auttanut. Ennen joka talvi ainakin kerran kipeänä.

• tekee?
        Nixi kirjoitti:

Itse syön säännölisesti B, C-vitamiiniä ja lisäksi
        sinkkiä, magnesiumia ja inkivääriä.

Sinkki parantaa vastustus kykyä ja kaikki tietää mitä B ja C tekevät. Inkivääristä voitelua nivelille. Magnesium parantaa aineen vaihduntaa.

Kaksi vuotta kun viimeksi kipeänä. Helmikuulla olin pitkäst aikaa viikon vain nukassa ja treenamatta.

Ainakin minulla on auttanut. Ennen joka talvi ainakin kerran kipeänä.

C-vitamiinista ei tiedetä miksi ja miten se vaikuttaa, siksi onkin hieman turhaa syödä sitä muussa kuin perusruoan muodossa.

Jos tosiaan tiedät sen vaikutuksista niin mielelläni kuulisin lisää asiantuntijalta...

Syötkö kaikkea muutakin sen takia että olet "tiedät" niiden olevan terveellisiä, mutta et kuitenkaan tiedä miten aineet vaikuttavat esim. dopinki...

• Jajamen
        tekee? kirjoitti:

C-vitamiinista ei tiedetä miksi ja miten se vaikuttaa, siksi onkin hieman turhaa syödä sitä muussa kuin perusruoan muodossa.

Jos tosiaan tiedät sen vaikutuksista niin mielelläni kuulisin lisää asiantuntijalta...

Syötkö kaikkea muutakin sen takia että olet "tiedät" niiden olevan terveellisiä, mutta et kuitenkaan tiedä miten aineet vaikuttavat esim. dopinki...

C-vitamiini on ns. antioksidantti joka ehkäisee ja parantaa sairauksia. Monilla muillakin vitamiineilla, entsyymeillä ja hivenaineilla on tärkeitä tehtäviä. Tässä on "asiantuntijan" linkki. Katso Artikkeli-valikosta mistä löytyy joka lähtöön, vaikka c-vitamiini.
        http://www.biovita.fi/suomi/

• Nixi
        tekee? kirjoitti:

Pyrin välttämään lisäaineita joita on esimerkiksi
        appelsiini mehussa. Valitsen mieluummin lisäaineettomia.
        Taas kun on kysymys salaateista ja vihanneksista niitä syön aina kun on tarjolla.

Harjoitellessa paljon tulisi kiinnittää ruokaa huomiota entistä enemmän.

Doping
        Mielestäni osa kilpainurheilijoista urheilee omalla terveydellä.
        Esimerkkinä ovat entisen DDR:n urheilijat ja Jenkkien edesmennyt pikajuoksija.
        Petät siinä itseäsi ja ennen kaikkea toisia kilpailijoita.
        Liian suuret riskit.

Olen kuntoilija en kilpaurheilija : )

• moni kuntoilija
        Nixi kirjoitti:

Pyrin välttämään lisäaineita joita on esimerkiksi
        appelsiini mehussa. Valitsen mieluummin lisäaineettomia.
        Taas kun on kysymys salaateista ja vihanneksista niitä syön aina kun on tarjolla.

Harjoitellessa paljon tulisi kiinnittää ruokaa huomiota entistä enemmän.

Doping
        Mielestäni osa kilpainurheilijoista urheilee omalla terveydellä.
        Esimerkkinä ovat entisen DDR:n urheilijat ja Jenkkien edesmennyt pikajuoksija.
        Petät siinä itseäsi ja ennen kaikkea toisia kilpailijoita.
        Liian suuret riskit.

Olen kuntoilija en kilpaurheilija : )

pohdiskelee mitä protskua, vitskua, kretsua saisi että haba kasvaisi tehokkaammin. Siinä narsismi menee terveyden edellä usein.

Eli ristiriitaista tämä "wannabe urheilu", ei osata tehdä asioita oikein loppuun asti, vaan tehdään mutu tuntumalla sinnepäin..

• Mara.S

Normaalisti kehossa on hiilarivarastoja lihaksissa ja maksassa noin parin tunnin juoksua varten. Jos hiilarivarastot ehtyvät kovien treenien ja liian vähäisen levon vuoksi, niin maksa alkaa valmistaa hiilareita kehon proteiineista. Hiilareita on pakko olla koko ajan veressä, sillä ne ovat aivojen energialähde. Eli maksa lainaa proteiineja lihaksista ja immuniteetijärjestelmältä. Tämä proteiinilaina maksetaan sitten seuraavassa ruokailussa takaisin.
      No nyt immuniteettijärjestelmä on alisuoritteisessa kunnossa joitakin tunteja lenkin jälkeen ja pöpöt iskevät normaalia helpommin elimistöön.

• Jajamen

Taitaa olla ylikuntosyndrooma joka panee vastustuskyvyn alas. Se nyt ei ole "ylikuntoa" vaan loppuunpalamista. Sinä juokset itsesi sairaaksi, mutta miksi? Meikäläinen ei sairasta koskaan kun kunto on hyvä enkä aiheuta stressitilaa mikä on vahingollista.

• Kestopöpö

Kiitoksia vastuksista. Ehkä tässä täytyy monipuolistaa tuota ravintopuolta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33