Erossa omaisuuden jako?

mielipiteitä haluaisin

Olemme avoliitossa ja eroamassa. Olemme olleet yhdessä n.6v ja 1 yhteinen lapsi ja asunto. Olen ollut tämän suhteen aikana töissä viimeiset 4,5v ja mies n.1v ennen asunnon ostoa. Laina on minun ja asunto minun nimissä. Meil on 3 autoa ja jotain irtaimistoa enemmän tai vähemmän arvokasta. Autoista 1 on miehen nimissä 2 minun.

Eli kysymykseni kuuluukin että mitä minä joudun luovuttamaan miehelle erossa? En halua olla kusipää ja viedä kaikkea (kun lapseni isä ja välit pitäis pitää OKna), vaikkei hän ole mitään maksanut kuluista, paitsi autoa joka edelleen rahoituksessa. Josta minä olen lyhennyksiä maksanut n. puolet.
Hän on saanut n. 400e kk jotka käyttänyt omiin menoihinsa ei meidän yhteisiin.
Että mikäs teidän mielestä olisi reilua tai mitä itse tekisit tässä tilanteessa?
Kiitos järkevistä vastauksista =)

9

3997

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee

Kaikki mikä on sinun nimissä, on sinun. Eli se asunto ja pari autoa. Anna miehelle se yksi auto, joka hänelle kuuluu ja irtaimistoa voit ruveta keräilemään, että ei aivan ilman lusikkaa ja haarukkaa joudu lähtemään. Siis tuossa alkuunauttamisessa voisit olla reilu, jos teillä kaksi teeveetä vaikka olisit molemmat maksanut, niin anna mennä.

• Hyvällä omallatunnolla

olen minä. :D

• väärää

Faktaa autoista... Kaikki mun nimis.. olin kuvitellut et hänen kun kohtelee sitä paremmin kuin muita ja ajelee sil kaiken yötä... Ja jos haluu ostaa mazda 626 sport saloon-91 (remottia vaatii) tai Chervolet pickup sportside ehkä-89, vaatii myös remonttia.. Kun tää meillä alottaa ja jättää kaiken kesken... Molemmat katsastamatta, mut moottori on molemmissa :) Halvalla lähtee jos minä nyt sit sen hinnan päätän.. T: Hermo romahdus

• erosin

annoin kaiken irtaimiston jota on 4 vuoden aikana hommattu.auto jäi minulle koska siitä on viel 18.000€ lainaa.minulle itselle ei maallinen merkitse mitään ja varmaan osa on siin että minä rakastan entistäni yli kaiken vaikka hän petti minua ja sitten jätti eikä ole kinunnut takas.en voi olla vittumainen hänelle vaikka niin on käynyt.ehkä minulla on vaan huono itsesuojeluvaisto tai jotain mut tavarat ei ole minulle merkinnyt elämässä juuri mitään.tietenkin on jokaisen oma asia miten ero ja tavaroitten jako menee mut yrittäkää selvittää asiat väleissä.

• näsiä

yleensä kaikki omaisuus menee avioerossa tasan jos ei toinen osapuoli ole oleellisesti rikkaampi. silloin jaetaan kohtuullisuussäännön mukaan. avoliitossa kumpikin omistaa omissa nimissään olevan ja yhdessä hankittu tavara (arvokkaammasta toivottavsti kuitit jäljellä) jaetaan puoliksi. jos olette vielä sovussa, tasatkaa tavarat niin rahallisesti menee suhkoht tasan. mutta jos kirjoituksestasi ymmärsin oikein, avomiehesi ei ole töissä vai? olet ollut rahoittava osapuoli. miksi sitten ihmeessä häntä säälit? sullahan on asuntovelka joka tapauksessa nimissäsi. anna hänelle yksi auto ja henkilökohtainen tavaransa.

• UM:)

että kun avopari on ollut tarpeeks kauan yhdessä ja on yhteisiä lapsia, heitä kohdellaan juridisesti avioparina. Eli sen mukaan omaisuus menis puoliksi. Ei välttämättä teidän tapauksessa olis reilua, joten jos mies ei sitä tiedä, ehkä en sinuna häntä valistais tästä.

Voin olla väärässäkin, mutta muistan kuulleeni tällaisen jutun.

• se vaan on

Kyllä se tasan meneminen omaisuuden jaossa vaatii sen, että on vihitty, eli avioliitossa.
        Avoparit ovat asia erikseen, niissä jokainen ottaa sen mikä on nimissään, ja minkä voi todistaa paperein omistavansa.

• Varmako
        se vaan on kirjoitti:

Kyllä se tasan meneminen omaisuuden jaossa vaatii sen, että on vihitty, eli avioliitossa.
        Avoparit ovat asia erikseen, niissä jokainen ottaa sen mikä on nimissään, ja minkä voi todistaa paperein omistavansa.

Miten voit olla noin varma asiastasi?

• tralla
        Varmako kirjoitti:

Miten voit olla noin varma asiastasi?

Mitä avoliitto eli asuinliitto tarkoittaa?

Avoliitto on vailla mitään virallista myötävaikutusta syntyvä yhdessäolon muoto, joka syntyy kahden toisiinsa kiintyneen henkilön muuttaessa yhteen. Yhdessäolosta käytetäänkin joskus nimitystä asuinliitto, joka jo kirjoitusasultaan selvemmin poikkeaa yleisimmästä yhdessäolon muodosta, avioliitosta.

Asuinkumppaneilla EI suhteessaan ole mitään LAINsäädännön asettamia OIKEUKSIA ja VELVOLLISUUKSIA. Heidän on erinäisillä sopimuksilla tai yksipuolisilla tahdonilmausasiakirjoilla järjestettävä keskinäiset suhteensa, jos aikovat turvata asemansa aviopuolisoilla tai rekisteröidyillä kumppaneilla jo lain mukaan olevien oikeuksien tavoin. Esimerkiksi testamentilla asuinkumppanit voivat järjestää eloonjäävälle perimysoikeuden kumppanin kuoltua. Yhteiset lapset on isän tunnustettava tai isyys on muutoin saatava vahvistetuksi, jotta lasten perimysasema biologisen isänsä jälkeen varmistuisi. Avioliitossahan äidin puolisoa pidetään lasten isänä jos puolisot lapsen syntyessä olivat avioliitossa eikä muuta lapsen isyydestä virallisesti vahvisteta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe