Kirjoitin tämän joku aika sitten, toivottavasti menee linkki oikein. Joka tapauksessa löytyy sivulta 3 samalla suunnilleen samalla otsikolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000001509&posting=22000000013608132
No nyt lasten lomalla kävimme jälleen. Paikalla velipojista toinen ja ukki. Arvatkaapa, mitä veli sanoi melkein ensimmäisenä, kun olimme illalla myöhään paikalla? "Ei hankittu mitään, kun odotimme ensin mitä te tuotte". Toisin sanoen, oma vikani, olen opettanut heidät siihen että tuon jotain. Vaikka olen jo opetellut siihen, että en vie kuin sen verran, että saadaan vähän jotain. Edes mehua ei oltu otettu pakkasesta lapsia varten sulamaan, heillä on siellä litratolkulla kotimehua, eikä edes kahvileipää ollut. Kysyin suoraan, onko kumpaakaan, mehua oli kuulemma pakkasessa, mutta kahvileipää ei. No minulla oli vähän sapuskaa, jotta saatiin iltapala. Teimme sen, että söimme matkalla. No en minä tai miehinikään kahvileivästä itse välitäkään, mutta he itse sitä kyselevät. Siis kyselevät minulta, että onko kahvileipää, kun olen heillä kylässä.
Kävin kaupassa, mutta ostin tarvikkeet vain yhteen ruokaan. Vessapaperikin oli loppu. Sanoin suoraan, että minulla on yksi rulla vessapaperia enkä sitä heille osta. Ei ole ensimmäinen kerta, kun vessapaperi on "sopivasti" loppu minun tullessani.
Toisella sapuskan laittokerralla kysyivät, että pitääkö käydä kaupassa ja tarvitseeko tulla mukaan. Teinpä sen, että sanoin että saavat luvan tulla mukaan ja sanoin, etten käy ollenkaan jos eivät tule. Varmuuden vuoksi "unohdin" lompakon matkasta pois, sillä veljen tuntien hän olisi kassalla alkanut isoon ääneen kysellä "pitääkö minun maksaa?", noin on käynyt ennenkin. Olimme kaksi yötä.
Kaapissa oli sentään riisiä, mitä sitten käytinkin tehtyäkin, sen voipaketin lisäksi. Heillä ei ollut leipää tai muutakaan sapuskaa sen enempää edes omaan tarpeeseen.
Pihit sukulaiset rasittavat
26
3402
Vastaukset
- en tajua
Menkää jonnekin kivaan lomakohteeseen, eikö olisi mukavampaa.
- Samaa ihmettelen
???
- miehiä ja
lapsettomia? Miehet eivät ehkä osaa huomioida lapsia samalla tapaa kuin esim. lapsettomatkin naiset. Ehkä olet ollut heille "äitihahmo", joka nykyisinkin hyysää ja huolehtii heistä.
Tuo heille nainen tuliaisena seuraavalla kerralla;). - (MIe)
että te ette ole kovinkaan toivottuja vieraita heille. Eivät he halua että te tulette sinne täysihoitoon ja te ette ole valmiita viemään heille tuliaisia. Avot, molempi parempi. Elikä te pysytte pois ja he saavat syödä mitä he haluavat omasta pussistaan ja te voitte kanssa kotonanne syödä mitä te haluatte.
En ole koskaan ymmärtänyt mikä vimma sitä on tunkea sukulaisiin "oleskelemaan pariksi päiväksi" kun kyläily tarkoittaa sitä että vain käydään ja viivytään tunti-pari. Kukaan halua ketään täysihoidossa pitää, oli rahaa tai ei.- ap.
Lue tuo alkuperäinen juttuni tuolta linkistä, et tajunnut yhtään mistä on kyse. Eli Kyse on siitä, että minun odotetaan kustantavan oman perheeni ruokien lisäksi myös heidän ruokansa vessapapereita ja siivousaineita myöten. ITse olen yön tai kaksi, koska en halua YKSIN kustantaa AIKUISTEN TYÖSSÄKÄYVIEN ( yhden eläkeläisen) miesten KAIKKIA Ruokia JOKA KERTA. Onko tarpeeksi rautalangasta väännetty? Täysihoidossa en ole todella ollut koskaan, vaan laitan lähes kaiken ruuan, useimmiten ostan sen, siivoan..pakkohan se oli nytkin siivota, kun ei siinä pölyssä muuten voi olla. Kun he vuorostaan tulevat tänne, he istuvat sohvalla, syövät ja katsovat tv:tä. Yksi veljistäni osaa viedä likaiset astiat tiskipöydälle, muille pitää siitäkin sanoa, joka kerta.
Minä en halua mennä sinne kuin yöksi tai pariksi, koska en halua kustantaa toisten elämistä. Eikä heille tee yhtään tiukkaa tulla tänne täysihoitoon vaikka viikoksi. Kyllä, he pitävät minua äidin korvikkeena. Äitihän se kotona opetti, että tyttö tiskaa ja siivoaa ja veljet tekevät mitä tahtovat, tästä olen äiti vainaalle katkera.
Miksi käymme? Lasten takia. Vain ja ainoastaan siksi, että lapset näkisivät ukkia ja enoa. Hoitoapuna en sitten ole käyttänyt heitä koskaan.
Sinusta on ok, että minä yksin kustannan aina kaiken? Miten se on täysihoitoa, jos minä teen ja ostan ruuat? Tällä kerralla en suostunut maksamaan, kiehui niin pahasti. Kun keväällä sieltä päin ollaan tulossa tänne taas syömään ja lojumaan. Ei ole luonnetta kieltää suoraan. - sopikaa tapaaminen
ap. kirjoitti:
Lue tuo alkuperäinen juttuni tuolta linkistä, et tajunnut yhtään mistä on kyse. Eli Kyse on siitä, että minun odotetaan kustantavan oman perheeni ruokien lisäksi myös heidän ruokansa vessapapereita ja siivousaineita myöten. ITse olen yön tai kaksi, koska en halua YKSIN kustantaa AIKUISTEN TYÖSSÄKÄYVIEN ( yhden eläkeläisen) miesten KAIKKIA Ruokia JOKA KERTA. Onko tarpeeksi rautalangasta väännetty? Täysihoidossa en ole todella ollut koskaan, vaan laitan lähes kaiken ruuan, useimmiten ostan sen, siivoan..pakkohan se oli nytkin siivota, kun ei siinä pölyssä muuten voi olla. Kun he vuorostaan tulevat tänne, he istuvat sohvalla, syövät ja katsovat tv:tä. Yksi veljistäni osaa viedä likaiset astiat tiskipöydälle, muille pitää siitäkin sanoa, joka kerta.
Minä en halua mennä sinne kuin yöksi tai pariksi, koska en halua kustantaa toisten elämistä. Eikä heille tee yhtään tiukkaa tulla tänne täysihoitoon vaikka viikoksi. Kyllä, he pitävät minua äidin korvikkeena. Äitihän se kotona opetti, että tyttö tiskaa ja siivoaa ja veljet tekevät mitä tahtovat, tästä olen äiti vainaalle katkera.
Miksi käymme? Lasten takia. Vain ja ainoastaan siksi, että lapset näkisivät ukkia ja enoa. Hoitoapuna en sitten ole käyttänyt heitä koskaan.
Sinusta on ok, että minä yksin kustannan aina kaiken? Miten se on täysihoitoa, jos minä teen ja ostan ruuat? Tällä kerralla en suostunut maksamaan, kiehui niin pahasti. Kun keväällä sieltä päin ollaan tulossa tänne taas syömään ja lojumaan. Ei ole luonnetta kieltää suoraan.jossakin muualla. Ei kai tapaaminen aina vaadi useamman päivän oleskelua, vaikka matka olisikin pitkä.
Vaikuttaa siltä, että olet niin kiukuissasi heidän käyttäytymisestään, että se voi heijastua lapsiinkin. Onkohan heilläkään iloa sukulaisten tapaamisesta kun se tuommoista on, mitä olet kertonut.
Voi olla että heistä olisi mukavampaa jäädä käymättä jos äiti tulee aina huonolle tuulelle käynnin aikana ja ennen ja jälkeenkin. - työpaikka
ap. kirjoitti:
Sinusta on ok, että minä yksin kustannan aina kaiken? Miten se on täysihoitoa, jos minä teen ja ostan ruuat? Tällä kerralla en suostunut maksamaan, kiehui niin pahasti. Kun keväällä sieltä päin ollaan tulossa tänne taas syömään ja lojumaan. Ei ole luonnetta kieltää suoraan.Ei tarvitse sitten vinkua parin päivän syöttämisestä. Minäkin menen kassit täynnä sisareni luokse, ne on tuliaisia. Ja aivan varmasti menisin lasteni vaarin luo ruokakassin kanssa ja lisänä vielä flanellipaita. Tekisin ilokseni pakkaseen muutamat kotiruuat ja pullat.
Ja en ole mikään kotirouva, meillä tiskaa se joka ehtii ja laittaa ruokaakin. - ap.
työpaikka kirjoitti:
Ei tarvitse sitten vinkua parin päivän syöttämisestä. Minäkin menen kassit täynnä sisareni luokse, ne on tuliaisia. Ja aivan varmasti menisin lasteni vaarin luo ruokakassin kanssa ja lisänä vielä flanellipaita. Tekisin ilokseni pakkaseen muutamat kotiruuat ja pullat.
Ja en ole mikään kotirouva, meillä tiskaa se joka ehtii ja laittaa ruokaakin.Siis minulla on viemisiä, aina. Oli nytkin, salaattitarpeet, sämpylöitä..mutta kyse on siitä, että miehiä on neljä, ruokamäärä mikä menee on mahdoton eikä tännepäin tule tuliaisia koskaan. Eikä tiskeihin koske veljistä kukaan silloin, kun olen paikalla. Sanon kyllä asiasta. Niin, silloin kun veljet ovat paikalla enkä minä ole, niin ukki tiskaa. Siis rautalangasta: Veljet antavat vanhan ukin tiskata, jos sisko ei ole passaamassa. En itse asiassa tiedä, kuka silloin ruuat ostaa. Luultavasti ukki. Haluaisitko sinä syöttää ja ruokkia neljää aikuista miestä (joista kolme syö aika paljon) muutaman viikon ajan vuodessa sekä passata heitä?
En pura kiukkuani lapsiin, siksihän tänne kirjoitan, jotta saisin purkaa jonnekin. Kun emme lasten kuullen viitsi miehen kanssa puhua asiasta.
Ukin kanssa onkin vähän eri asia, mutta veljet ovat se suurempi ongelma. Ukki ei sentään syö vararikkoon. Varsinkin vanhin veljistä vetelee vuorokaudessa leipäpussin ja leikkelepaketin kitusiinsa, muun ruuan lisäksi. Yleensä ottaen syö koko ajan.
En vaihda työtäni, tämä riittää PERHEEN tarpeisiin ja omaan osuuteen kyläpaikassa ja tuliaisiinkin hyvin. Ei suursyömäreiden ruokkimiseen. - ap.
ap. kirjoitti:
Siis minulla on viemisiä, aina. Oli nytkin, salaattitarpeet, sämpylöitä..mutta kyse on siitä, että miehiä on neljä, ruokamäärä mikä menee on mahdoton eikä tännepäin tule tuliaisia koskaan. Eikä tiskeihin koske veljistä kukaan silloin, kun olen paikalla. Sanon kyllä asiasta. Niin, silloin kun veljet ovat paikalla enkä minä ole, niin ukki tiskaa. Siis rautalangasta: Veljet antavat vanhan ukin tiskata, jos sisko ei ole passaamassa. En itse asiassa tiedä, kuka silloin ruuat ostaa. Luultavasti ukki. Haluaisitko sinä syöttää ja ruokkia neljää aikuista miestä (joista kolme syö aika paljon) muutaman viikon ajan vuodessa sekä passata heitä?
En pura kiukkuani lapsiin, siksihän tänne kirjoitan, jotta saisin purkaa jonnekin. Kun emme lasten kuullen viitsi miehen kanssa puhua asiasta.
Ukin kanssa onkin vähän eri asia, mutta veljet ovat se suurempi ongelma. Ukki ei sentään syö vararikkoon. Varsinkin vanhin veljistä vetelee vuorokaudessa leipäpussin ja leikkelepaketin kitusiinsa, muun ruuan lisäksi. Yleensä ottaen syö koko ajan.
En vaihda työtäni, tämä riittää PERHEEN tarpeisiin ja omaan osuuteen kyläpaikassa ja tuliaisiinkin hyvin. Ei suursyömäreiden ruokkimiseen.Joidenkin vastauksista tuntuu, että se on ihan ok, ettei veljet osallistu MITENKÄÄN ruokakustannuksiin, kun minä olen paikalla tai he tulevat tänne? Siis minun kuuluukin kustantaa kaikki molemminpuolin? Miksi? Ne vähät, mitä siellä kotona on, on ukin ostamaa ruokaa. Tiedän, kun ovat sanoneet.
- herää kysymys
ap. kirjoitti:
Joidenkin vastauksista tuntuu, että se on ihan ok, ettei veljet osallistu MITENKÄÄN ruokakustannuksiin, kun minä olen paikalla tai he tulevat tänne? Siis minun kuuluukin kustantaa kaikki molemminpuolin? Miksi? Ne vähät, mitä siellä kotona on, on ukin ostamaa ruokaa. Tiedän, kun ovat sanoneet.
käyt siellä kylässä? Ei voi kun ihmetellä. Ei täällä sun ongelmaa ratkaista, tee se ihan itse. Kukaan kun ei varmaankaan ymmärrä ajatella kuten haluat heidän tekevän täällä.
Minä ainakin KÄYN kylässä en asu siellä kahta päivää ja kerro olevani käymässä. Asuinsijan saaminen pariksi päiväksi on sekin jotain, kai sen eteen pitää jotain tehdäkin jos majoittaa itsensä ja pesueensa toisten nurkkiin pidemmäksi aikaa kuin kylässäkäyminen edellyttää.
Olisihan se kivaa viettää lomiaan jos toiset vielä ylläpitäisivät ja kestitsisivät ja tekisivät kaiken eteen. Harvalla se onnistuu niin kuitenkaan. - ollenkaan t. ap.?
herää kysymys kirjoitti:
käyt siellä kylässä? Ei voi kun ihmetellä. Ei täällä sun ongelmaa ratkaista, tee se ihan itse. Kukaan kun ei varmaankaan ymmärrä ajatella kuten haluat heidän tekevän täällä.
Minä ainakin KÄYN kylässä en asu siellä kahta päivää ja kerro olevani käymässä. Asuinsijan saaminen pariksi päiväksi on sekin jotain, kai sen eteen pitää jotain tehdäkin jos majoittaa itsensä ja pesueensa toisten nurkkiin pidemmäksi aikaa kuin kylässäkäyminen edellyttää.
Olisihan se kivaa viettää lomiaan jos toiset vielä ylläpitäisivät ja kestitsisivät ja tekisivät kaiken eteen. Harvalla se onnistuu niin kuitenkaan.Vielä tämä viesti tälle illalle. Käyn, jotta lapset saavat nähdä ukkia. Siis miten tämän vääntää rautalangasta, kun ei mene jakeluun.
Minä käyn siellä kaksi päivää, ja TEEN kaiken ja OSTAN lähes kaiken. Veljet ovat siellä kylässä samalla tavalla! Minulla on aina omat lakanat ym., veljillä ei.
He tulevat tänne viikoksi, eivät TEE mitään eivätkä tuo mitään, ehkä kahvipaketin.
Siis summa summarum: Minun pitää tienata enemmän, jotta voin palvella kylässä olevia veljiäni sekä siellä että täällä? Meni jakeluun, veljet ovat siis arvokkaampia ihmisiä, koska heillä on paremmat palkat, siksi heidän ei tarvitse kylässä ollessaan tehdä mitään eikä osallistua kustannuksiin mitenkään. Ymmärrän nyt. Siis kerrataan että ymmärsin oikein; Minun pitää maksaa kahden päivän katosta pään päällä ja wc:n käytöstä ostamalla kaikki ruuat aina kaikille, muiden ei tarvitse, niidenkään, jotka eivät kotona asu? - puhunut
ollenkaan t. ap.? kirjoitti:
Vielä tämä viesti tälle illalle. Käyn, jotta lapset saavat nähdä ukkia. Siis miten tämän vääntää rautalangasta, kun ei mene jakeluun.
Minä käyn siellä kaksi päivää, ja TEEN kaiken ja OSTAN lähes kaiken. Veljet ovat siellä kylässä samalla tavalla! Minulla on aina omat lakanat ym., veljillä ei.
He tulevat tänne viikoksi, eivät TEE mitään eivätkä tuo mitään, ehkä kahvipaketin.
Siis summa summarum: Minun pitää tienata enemmän, jotta voin palvella kylässä olevia veljiäni sekä siellä että täällä? Meni jakeluun, veljet ovat siis arvokkaampia ihmisiä, koska heillä on paremmat palkat, siksi heidän ei tarvitse kylässä ollessaan tehdä mitään eikä osallistua kustannuksiin mitenkään. Ymmärrän nyt. Siis kerrataan että ymmärsin oikein; Minun pitää maksaa kahden päivän katosta pään päällä ja wc:n käytöstä ostamalla kaikki ruuat aina kaikille, muiden ei tarvitse, niidenkään, jotka eivät kotona asu?Mitä mieltä olet asiasta alstesi ukille? Sanot suoraan veljillesi että et ylläpidä heitä ja jos tuo ei auta niin kun käyt kylässä niin kokkaat vaan perheellesi ja lasten ukille, etenkin jos maksat ruuat itse. Jos veljesi vetävät herneet nenään asiasta niin eihän se ole sinun ongelmasi koska sinä/lapsesi ette ole tapaamassa veljiäsi vaan ukkia?
- korjaus
puhunut kirjoitti:
Mitä mieltä olet asiasta alstesi ukille? Sanot suoraan veljillesi että et ylläpidä heitä ja jos tuo ei auta niin kun käyt kylässä niin kokkaat vaan perheellesi ja lasten ukille, etenkin jos maksat ruuat itse. Jos veljesi vetävät herneet nenään asiasta niin eihän se ole sinun ongelmasi koska sinä/lapsesi ette ole tapaamassa veljiäsi vaan ukkia?
Oletko puhunut lastesi ukille mitä mieltä olet asiasta?
- Hyvin toimit!
työpaikka kirjoitti:
Ei tarvitse sitten vinkua parin päivän syöttämisestä. Minäkin menen kassit täynnä sisareni luokse, ne on tuliaisia. Ja aivan varmasti menisin lasteni vaarin luo ruokakassin kanssa ja lisänä vielä flanellipaita. Tekisin ilokseni pakkaseen muutamat kotiruuat ja pullat.
Ja en ole mikään kotirouva, meillä tiskaa se joka ehtii ja laittaa ruokaakin.Aikaisemmassa ketjussa tuli asia selväksi. Suosittelu oli, että toimit juuri noin, kuin nyt sitten teit.
Kyllä sinä ihan oikein teet, kun pidät yhteyttä omaisiisi, ei siinä ole mitään moitittavaa. Ruokapuoli nyt vaan on mennyt ihan vinksalleen näillä vierailuilla.
Ole vain johdonmukainen vastakin.
Ehkäpä voisit vierailusta sopiessanne muistuttaa esim. että ottavat pakasteesta pois mehut jne. valmiiksi, hankkivat vessapaperit, ja lupaat itse viedä maidot ja makaroonilaatikon.
Kauppaan sitten samaan tapaan isäntien kanssa.
Periaatteessaahan on aina viisainta ottaa osaa ruokakustannuksiin, niin ei sitten tule ongelmia sopivan ravinnon kanssa.
Saattaisi muuten käydä, että innokkaat poikamiesisännät tekisivät mielestään parasta tarjottavaa, esim.voissa paistettua siansivua ja kotikaljaa.
Askarruttaa vain tässä sinun tapauksessasi, että miten poikamiestalous hoitaa syömisensä kotioloissa keskenään? Kai he jotain kuitenkin joutuvat tekemään? - l.k
korjaus kirjoitti:
Oletko puhunut lastesi ukille mitä mieltä olet asiasta?
Koita vielä keskustella suoraan veljiesi kanssa asiasta, että kaikki maksaisivat itse omat ruokansa.
- Suu auki
Suostuminen toisten hyväksikäytettäväksi on yleensä omaa tyhmyyttä. Ongelmasi on se, ettet osaa aukaista suutasi. Älytöntä tuollainen vessapaperirulla ja kukkaro temppu. Et sitten voinut suoraan pyytää rahaa ennen kauppaan menoa, (voisit näin tienata jotain käynneistä).
- perheessä
Teillä näkyy olevan lapsuudenperheessä joku kumma kuvio, kuten olet selittänyt viesteissäsi. Tuletteko tästä ongelmasta huolimatta hyvin juttuun? Että sun harmitukses ei vaikuta väleihinne silloin kun olette siellä tai he sinun luonasi? Voitteko te mennä yöksi johonkin muualle, kun käytte ukkia katsomassa? Yöpyisitte ja söisitte jossakin muualla. Sitten kun veljet tulevat kotiisi, niin pidät jääkaapissa aivan minimimäärän ruokaa ja sanot, että sorry - ei riitä nyt kaikille ruokaa, että voisitteko käydä syömässä jossakin muualla.
- hämmästynyt.......
Miksi ihmeessä suostut moiseen?
Passaat veljesi piloille ja samalla pilaat oman elämäsi. Ei mitään järkeä.
Nyt lopetat heti tuon passaamisen ja annat isojen miesten itse huolehtia syömisestään.
Kun menet vaarille kylään, niin kokeileppa vaikka että otatte perheesi kanssa vaarin mukaan, ja käytte ulkona syömässä. Veljet voi sitten ite keksiä oman ruokansa.
Niin, kyllä sinun pitää uskaltaa avata suusi ja vaatia veljiäsi osallistumaan ruokakustannuksiin.- ei sama ongelma
...että kirjoittajat eivät ole tuollaisesta kulttuurista lähtöisin.
Kun koko lapsuus ja kotonaoloaika on ollut varmasti juuri samaa: tytöt tekee, pojat makaa raskaan työpäivän päälle penkillä ja odottavat valmista. Asennetta ei muuteta yhdellä ei kahdellakaan keskustelulla.
Tämähän on ollut käytäntö lukemattomissa kodeissa kautta aikain. Äiti ja siskot hoitavat talouden. Aikaisempina vuosikymmeninä leskeksi jäänyt mies oli aivan avuton, jos ei taloon saatu heti naisväkeä sukulaistaloista. Pojat kiiresti naimisiin riuskan ja työtä pelkäämättömän naisen kanssa, että saadaan talous pyörimään!
Nyt peräkammarin pojat eivät enää olekaan toivottuja aviomiehiä. Silti he eivät pysty muuttumaan, koska näin heidät on kasvatettu. Eivät varmaan huomaa mitään outoa tilanteessa.
Paitsi ehkä sen, että siskosta on tullut vanhemmiten kamalan kiukkuinen ja itsekäs.
Mutta sekin on vanha totuus. Naisista nyt vaan vanhemmiten tulee tuollaisia kärttyisiä. Mikä sen nuoren hehkeän tytön tommoseksi muuttaakaan, ja ihan muutamassa vuodessa! Aina miehet ovat sen tienneet ja todenneet. - hämmästynyt...
ei sama ongelma kirjoitti:
...että kirjoittajat eivät ole tuollaisesta kulttuurista lähtöisin.
Kun koko lapsuus ja kotonaoloaika on ollut varmasti juuri samaa: tytöt tekee, pojat makaa raskaan työpäivän päälle penkillä ja odottavat valmista. Asennetta ei muuteta yhdellä ei kahdellakaan keskustelulla.
Tämähän on ollut käytäntö lukemattomissa kodeissa kautta aikain. Äiti ja siskot hoitavat talouden. Aikaisempina vuosikymmeninä leskeksi jäänyt mies oli aivan avuton, jos ei taloon saatu heti naisväkeä sukulaistaloista. Pojat kiiresti naimisiin riuskan ja työtä pelkäämättömän naisen kanssa, että saadaan talous pyörimään!
Nyt peräkammarin pojat eivät enää olekaan toivottuja aviomiehiä. Silti he eivät pysty muuttumaan, koska näin heidät on kasvatettu. Eivät varmaan huomaa mitään outoa tilanteessa.
Paitsi ehkä sen, että siskosta on tullut vanhemmiten kamalan kiukkuinen ja itsekäs.
Mutta sekin on vanha totuus. Naisista nyt vaan vanhemmiten tulee tuollaisia kärttyisiä. Mikä sen nuoren hehkeän tytön tommoseksi muuttaakaan, ja ihan muutamassa vuodessa! Aina miehet ovat sen tienneet ja todenneet.Mutta ennen vanhaan kun naiset olivat vaikkapa maatilan emäntiä tms. niin heidän työhönsä perheessä kuului tuo huolto puoli. Silloin se oli täysin ymmärettävää ja perusteltua. Tosin, ei ennenkään vaimon (laiskoilla?) veljillä ollut välttämättä mitään asiaa isännän ruokapöytään - ainakaan kovin usein - ilman työntekoa. Mutta tänä päivänä moni nainen on jo yhdessä päivätyössä ja siihen päälle omat lapset, talous jne. Ei ole enää lainkaan perusteltua tai ymmärrettävää, että nainen passaa siinä sivussa suvun kaikki miehet.
On minunkin suvussani ollut kotiäitejä / emäntiä, jotka eivät ole käyneet kodin ulkopuolella töissä. Mutta me nuorempi sukupolvi elämme jo ihan erilaisessa yhteiskunnassa. Kaikkeen ei tarvitse suostua, ei edes sukulaisrakkauttaan. Täytyy ajatella itseäkin, jotta jaksaa kulkea oman elämänsä ja voi olla onnellinen. Ei pidä alkaa kaikkiin vaatimuksiin, mitä omat sukulaiset tai veljet esittävät. Täytyy uskaltaa pitää puolensa ja käyttää oikeuttaan tehdä valintoja omassa elämässään.
JOS edelleen aikuinen nainen passaa aikuisia veljiään, niin se on OMA valinta. Siitä ei oikeastaan voi muita syyttää. Paitsi jos nämä veljet uhkailevat tai kiristävät jollain. Mutta tästä kai ei ole kyse? Kun passaamisen lopettaa yllättäen, niin TOTTAKAI siitä tulee sanomista, eivätkä veljet muutoksesta ilahdu. Mutta näin se elämä menee. Aina ei voi sekä miellyttää muita että huolehtia itsestä.
Kumpi asia siis on ap:lle tärkeämpi?
Veljien miellyttäminen vai oma hyvinvointi?
Sen joudut itse ratkaisemaan ja oman ratkaisusi takana seisomaan. Ei se, että näinhän on ennenkin tehty ole mikään tekosyy sille, että ei olisi vaihtoehtoja. Kyllä on. Mutta onko rohkeutta tehdä mutosta? - ei sama ongelma
hämmästynyt... kirjoitti:
Mutta ennen vanhaan kun naiset olivat vaikkapa maatilan emäntiä tms. niin heidän työhönsä perheessä kuului tuo huolto puoli. Silloin se oli täysin ymmärettävää ja perusteltua. Tosin, ei ennenkään vaimon (laiskoilla?) veljillä ollut välttämättä mitään asiaa isännän ruokapöytään - ainakaan kovin usein - ilman työntekoa. Mutta tänä päivänä moni nainen on jo yhdessä päivätyössä ja siihen päälle omat lapset, talous jne. Ei ole enää lainkaan perusteltua tai ymmärrettävää, että nainen passaa siinä sivussa suvun kaikki miehet.
On minunkin suvussani ollut kotiäitejä / emäntiä, jotka eivät ole käyneet kodin ulkopuolella töissä. Mutta me nuorempi sukupolvi elämme jo ihan erilaisessa yhteiskunnassa. Kaikkeen ei tarvitse suostua, ei edes sukulaisrakkauttaan. Täytyy ajatella itseäkin, jotta jaksaa kulkea oman elämänsä ja voi olla onnellinen. Ei pidä alkaa kaikkiin vaatimuksiin, mitä omat sukulaiset tai veljet esittävät. Täytyy uskaltaa pitää puolensa ja käyttää oikeuttaan tehdä valintoja omassa elämässään.
JOS edelleen aikuinen nainen passaa aikuisia veljiään, niin se on OMA valinta. Siitä ei oikeastaan voi muita syyttää. Paitsi jos nämä veljet uhkailevat tai kiristävät jollain. Mutta tästä kai ei ole kyse? Kun passaamisen lopettaa yllättäen, niin TOTTAKAI siitä tulee sanomista, eivätkä veljet muutoksesta ilahdu. Mutta näin se elämä menee. Aina ei voi sekä miellyttää muita että huolehtia itsestä.
Kumpi asia siis on ap:lle tärkeämpi?
Veljien miellyttäminen vai oma hyvinvointi?
Sen joudut itse ratkaisemaan ja oman ratkaisusi takana seisomaan. Ei se, että näinhän on ennenkin tehty ole mikään tekosyy sille, että ei olisi vaihtoehtoja. Kyllä on. Mutta onko rohkeutta tehdä mutosta?Kaupunkilaistyttönä olin joskus sukuloimassa maalaistalossa. Heinäaikaan kaikki olivat pellolla. Vain mummu oli kotimiehenä.
Kun tultiin syömään, oli mummun keittämä ruoka pöydässä, mutta kun oli syöty, naisväki siivosi pöydän, vei loput ruuat kylmään, tiskasi, keitti termospulloon päiväkahvit ja pakkasi koriin mukaan.
Silä aikaa miehet makasivat nurmikolla nokkaunilla.
Sitten palattiin töihin heinäpellolle.
Minusta se oli kerta kaikkiaan raivostuttavaa.
- ///
Toimintaanne on hyvin vaikea ymmartaa!
Tietysti haluat etta lapsenne tuntee laajemman perheenne, mutta etta teidan tatyy maksaa siita?
Eiko olisi kaikkein yksinkertaisinta vierailla siella vain muutama tunti, niinhan yleensa vierailut tapahtuvat. Ajakaa autollaane ne muutama sata kilometria heille: Lahdette kotoa jo aikaisin aamusta, vietatte heidan kanssaan paivan. Ehka sina aikana tarjoat varaamastasi termospullosta aikuisille kahvit ja lapset syovat omia evaitanne.
Sitten vain iltapaivalla koko perhe takaisin autoon ja kotimatkalla voitte koko perheen kanssa poiketa supermarketin kautta hakemassa vatsantaytetta ennenkuin lapset nukahtavat loppumatkaksi autoon.
Tallatavoin kaikille jaa hyva mieli vierailusta ettetka te ole ylikuluttaneet appilasi olematonta vieraanvaraisuutta.
On aivan jarjetonta tyotaa itseaan paikkaan jonne teita ei niin kovin erikoisesti haluta moneksi paivaksi, kiusata siten aivan tarpeettomasti itseaan ja muita.- koko ajan
Tavallisesti kun puhutaan kylässä käymisestä niin siinä on kyse muutamasta tunnista korkeintaa. Yökyläily on erikseen ja silloin pitääkin viedä enemmän ruokaa ja tehdä jotain.
Mutta alkuperäinen voisi kai harkita ottaa ukki heille asumaan niin pääsisi siitä veljiensä paapomisesta kokonaan eroon. Eikö? Miksi ei? - täällä pidetään
koko ajan kirjoitti:
Tavallisesti kun puhutaan kylässä käymisestä niin siinä on kyse muutamasta tunnista korkeintaa. Yökyläily on erikseen ja silloin pitääkin viedä enemmän ruokaa ja tehdä jotain.
Mutta alkuperäinen voisi kai harkita ottaa ukki heille asumaan niin pääsisi siitä veljiensä paapomisesta kokonaan eroon. Eikö? Miksi ei?300 kilometrin välimatka ja tavataan muutaman kerran vuodessa, silloin ei tehdä muutaman tunnin kyläilujä. Älkää saivarrelko, kyläilyä sen on, on se sitten tunteja tai päiviä!
- bkbk
Koita opetella elämää: miehet ajattelevat eri tavalla. Käy minullakin yksi nainen silloin tällöin kylässä ja siivoaa aina kuin hullu ja laittaa ruokaa. No mikäs siinä antaa huhkia mutta sitten se narisee kun ladonovi kun on joka paikassa pölyä ja likaa. Minä en ole käskenyt siivoamaan ja jos ei viihdy niin olkoon tulematta. Enkä minä nälässä vieraita pidä, vien sitten vaikka ulos syömään. No, sitä naista taitaa harmittaa kun en huoli sitä elinkumppaniksi. Hyvä pano se kyllä olisi mutta kun on vähän muut suunnitelmat.
- UM:)
Itse olen suvusta, jossa vieraanvaraisuus on aina ollut itsestäänselvyys. Tuliaisia voi toki viedä, mutta niiden ei ole tarkoitus kattaa kaikkea, mitä vieraille tarjotaan. Jokainen tarjoaa omille vierailleen. Äiti on tietenkin eri asia - hän nyt kantaa kaikenlaista mukanaan:)))) Sellaisia ne äidit on - ihanat sellaiset.
Ei meillä rahoja lasketa. Tärkeintä on, että tavataan toisiamme. Eikä lasketa öitäkään. Yöksi jäädään, jos on pidempi matka. Lähellä käydään päiväseltään. Perhepiiriin tosin rajoittuvat nuo kyläilyt. Muu suku on jäänyt. Mutta tämä vieraanvaraisuus on yleistä siis koko suvussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1826604- 1481824
- 1131598
- 511320
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️471029Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢41985Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98952Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5879Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan248871- 41839