kiinteä alkoholi

rypsändekker

kuulin tuossa ohimennen että 100 prosenttinen alkoholi olisi kiinteää, valkoista ja jauhetta.
pitääkö paikkaansa?

voiko kiinteää (nautintoaineeksi tarkoitettua) alkoholia valmistaa tai edes juoda veteen sekoitettuna?

joskus olen kuullut pirtugeelistä..... ?

20

7310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin oot kuullu

      en oo varma mikä alkoholi tyyppi on kyseessä. Mutta se alkoholi josta vedetään kännit (etanoli) "2 hiiliatomia molekyylissä" on ainakin nestemäistä 100%:na ja helvetin tulen arkaa. joku xylitolin tapanen voi olla tietty kiinteetä. en oo varma

      • näin on

        Xylitoli on huoneenlämmössä kiinteää, alkaa sulamaan vasta reilussa 90 C:ssä. Muitakin huoneenlämmössä kiinteitä alkoholeja löytyy kyllä valtava määrä.


      • xylitoli
        näin on kirjoitti:

        Xylitoli on huoneenlämmössä kiinteää, alkaa sulamaan vasta reilussa 90 C:ssä. Muitakin huoneenlämmössä kiinteitä alkoholeja löytyy kyllä valtava määrä.

        on muuttunut alkoholiksi, eikö se ole sokeria?


      • pirtugeeliä
        xylitoli kirjoitti:

        on muuttunut alkoholiksi, eikö se ole sokeria?

        on kyllä; se on geeliin imeytettyä etanolia,
        käytetään ainakin desifiointiin.


      • keemikko

        Itse olen juonut (hyvin pienen määrän ja laimennettuna luonnollisesti) 99,5 p-%:sta Aa:ta ja olen edelleen siinä käsityksessä että sen puhtaampaa ei ole saatavilla. Mutta onko onnistuttu valmistamaan 100% etanolia? Kiinnostaa tietää.

        Ketjun aloittajan kysymykseen, etanoli on kiinteää kun pakkasta on reilu 100 astetta. En tiedä voiko siitä silloin tehdä valkoista jauhetta.


      • möljö22
        xylitoli kirjoitti:

        on muuttunut alkoholiksi, eikö se ole sokeria?

        Xylitoli eli koivusokeri on alkoholi.Harhaanjohtava on tuo koivusokeri-nimitys, mutta alkoholi mikä alkoholi.


      • fgffgfgfgf
        keemikko kirjoitti:

        Itse olen juonut (hyvin pienen määrän ja laimennettuna luonnollisesti) 99,5 p-%:sta Aa:ta ja olen edelleen siinä käsityksessä että sen puhtaampaa ei ole saatavilla. Mutta onko onnistuttu valmistamaan 100% etanolia? Kiinnostaa tietää.

        Ketjun aloittajan kysymykseen, etanoli on kiinteää kun pakkasta on reilu 100 astetta. En tiedä voiko siitä silloin tehdä valkoista jauhetta.

        Tislaamalla valmistetun (erotetun) etanolin maksimiväkevyys on jotain 95%. Jos tuosta väkevämpää haluaa niin pitää jo käyttää muita menetelmiä. Kyllähän sitä etanolia voi erilaisilla synteeseilläkin tehdä, mutta miten puhdasta tuotetta niillä sitten saadaan aikaan..
        Mutta eipä tuo 100% etanoli nyt niin mahdottomalta kuulosta, en sitten tiedä.


      • minätässä
        fgffgfgfgf kirjoitti:

        Tislaamalla valmistetun (erotetun) etanolin maksimiväkevyys on jotain 95%. Jos tuosta väkevämpää haluaa niin pitää jo käyttää muita menetelmiä. Kyllähän sitä etanolia voi erilaisilla synteeseilläkin tehdä, mutta miten puhdasta tuotetta niillä sitten saadaan aikaan..
        Mutta eipä tuo 100% etanoli nyt niin mahdottomalta kuulosta, en sitten tiedä.

        vedetön etanoli valmistetaan tislaamalla. Apuna käytetään esimerkiksi bentseeniä.


      • AA-absolutoitu
        minätässä kirjoitti:

        vedetön etanoli valmistetaan tislaamalla. Apuna käytetään esimerkiksi bentseeniä.

        Vedetöntä etanolia voidaan tosiaan valmistaa, mutta 100 % ei taida olla. Mukana on tosiaankin bentseeniä tai tolueenia. AA-absolutoitu etanoli ei sovi anonyymeille alkoholisteille, sillä siinä tosiaankin on karsinogeenistä benseeniä, etanolia 99,5 %. Tislaamalla etanoli-vesi-atseotooppi saadaan n. 96 %:ksi.

        Kiinteitä alkoholeja on useita, ja varmaan on kiinteääkin etanolia (huoneen lämmössä), mutta jotain apuainetta siinä on mukana.

        Muutama kiinteä alkoholi ksylitolin lisäksi: sorbitoli, mannitoli, kolesteroli, mentoli. Alkoholinhan tuntee nimipäätteestä (Iupac) -oli, esim. etanoli tai buten-2-oli...


      • kyllä
        AA-absolutoitu kirjoitti:

        Vedetöntä etanolia voidaan tosiaan valmistaa, mutta 100 % ei taida olla. Mukana on tosiaankin bentseeniä tai tolueenia. AA-absolutoitu etanoli ei sovi anonyymeille alkoholisteille, sillä siinä tosiaankin on karsinogeenistä benseeniä, etanolia 99,5 %. Tislaamalla etanoli-vesi-atseotooppi saadaan n. 96 %:ksi.

        Kiinteitä alkoholeja on useita, ja varmaan on kiinteääkin etanolia (huoneen lämmössä), mutta jotain apuainetta siinä on mukana.

        Muutama kiinteä alkoholi ksylitolin lisäksi: sorbitoli, mannitoli, kolesteroli, mentoli. Alkoholinhan tuntee nimipäätteestä (Iupac) -oli, esim. etanoli tai buten-2-oli...

        juonut vahvempaa spriitä kuin 96%, oliko jotain 98 tai 99, eikä tappanut.
        se oli jotain kemistin tarpeisiin valmistettua etanolia muovipullossa.
        maku oli perinteinen.


      • alkaa mennä
        AA-absolutoitu kirjoitti:

        Vedetöntä etanolia voidaan tosiaan valmistaa, mutta 100 % ei taida olla. Mukana on tosiaankin bentseeniä tai tolueenia. AA-absolutoitu etanoli ei sovi anonyymeille alkoholisteille, sillä siinä tosiaankin on karsinogeenistä benseeniä, etanolia 99,5 %. Tislaamalla etanoli-vesi-atseotooppi saadaan n. 96 %:ksi.

        Kiinteitä alkoholeja on useita, ja varmaan on kiinteääkin etanolia (huoneen lämmössä), mutta jotain apuainetta siinä on mukana.

        Muutama kiinteä alkoholi ksylitolin lisäksi: sorbitoli, mannitoli, kolesteroli, mentoli. Alkoholinhan tuntee nimipäätteestä (Iupac) -oli, esim. etanoli tai buten-2-oli...

        liian paksuksi jos kolesterolikin on alkoholia!!

        sehän on rasvaa!
        kemistit puhuu satuja.

        ???


      • ononon
        alkaa mennä kirjoitti:

        liian paksuksi jos kolesterolikin on alkoholia!!

        sehän on rasvaa!
        kemistit puhuu satuja.

        ???

        Kolesteroli on lipideihin kuuluva alkoholi C27H45OH


      • Laborantti
        minätässä kirjoitti:

        vedetön etanoli valmistetaan tislaamalla. Apuna käytetään esimerkiksi bentseeniä.

        100% etanolia valmistetaan mm. lisäämällä 96% (atseotrooppisen seos) alkoholiin metallista natriumia joka sitoo veden täydellisesti. Syntynyt natriumhydroksidi voidaan erottaa vaikkapa tislaamalla alkoholi uudelleen.

        96% etanoli ei poikkea juuri mitenkään 100%:sta. Jauhemaista viinaa on tehty tietääkseni kapseloimalla pienet alkoholipisarat kuorella.


      • joo kemistit
        ononon kirjoitti:

        Kolesteroli on lipideihin kuuluva alkoholi C27H45OH

        jos kolesteroli ja ksylitoli oliisivatkin jonkin kemian kaavan mukaan alkoholia, eivät ne kyllä sitä käytännössä ole, saa siihen syödä kovasti voita tai munia ja pureskella xylitolipurkkaa että humaltuisi tai alcometrin viisari värähtäisi.
        mutta nautis pullo siiteriä tai kaljaa, vain muutama gramma etanolia, ja veressäsi on havaittava määrä promilleja...!!

        kemia on niiiin kaukana arkielämästä ja kemistit kans että aivan yskittää.


      • Laborantti kirjoitti:

        100% etanolia valmistetaan mm. lisäämällä 96% (atseotrooppisen seos) alkoholiin metallista natriumia joka sitoo veden täydellisesti. Syntynyt natriumhydroksidi voidaan erottaa vaikkapa tislaamalla alkoholi uudelleen.

        96% etanoli ei poikkea juuri mitenkään 100%:sta. Jauhemaista viinaa on tehty tietääkseni kapseloimalla pienet alkoholipisarat kuorella.

        Pikkuisen epäilen tuota menetelmää..Natrium on sen verran reaktiivista ja vaikka natrium jätteet hävitetäänkin oikeaoppisesti liuottamalla ne alkoholiin niin riskin takia jo ihmettelisin.
        Yleensä käytetään magnesiumia, mutta variaatioita valmistuksessa varmastikin on.
        96%/vol tässä tapauksessa eroaa siinä suhteessa 100%/vol etanolista, että 100% on hygroskooppista.Käytännön virkaa sillä ei ole kuin analytiikassa.


      • keemikko
        labtech27 kirjoitti:

        Pikkuisen epäilen tuota menetelmää..Natrium on sen verran reaktiivista ja vaikka natrium jätteet hävitetäänkin oikeaoppisesti liuottamalla ne alkoholiin niin riskin takia jo ihmettelisin.
        Yleensä käytetään magnesiumia, mutta variaatioita valmistuksessa varmastikin on.
        96%/vol tässä tapauksessa eroaa siinä suhteessa 100%/vol etanolista, että 100% on hygroskooppista.Käytännön virkaa sillä ei ole kuin analytiikassa.

        Etanolin kuivaus, englannin kielinen ohje.

        http://userpage.chemie.fu-berlin.de/~tlehmann/gp/versuche/englisch/1_11.pdf

        Itse mietin aiemmin löytyykö kaupallista 100% etanolia, mutta eipä taida löytyä.


      • keemikko kirjoitti:

        Etanolin kuivaus, englannin kielinen ohje.

        http://userpage.chemie.fu-berlin.de/~tlehmann/gp/versuche/englisch/1_11.pdf

        Itse mietin aiemmin löytyykö kaupallista 100% etanolia, mutta eipä taida löytyä.

        Aivan pätevä ohje.Variaatio menetelmästä etanolille ja onhan niitä useita,kuten magnesiumin kanssakin soveltuva.Turvallisuuden nimissä juuri natriumin käyttöä pyritään kuitenkin välttämään aina, kun mahdollista.
        En muista paljonko AAS analyytikan etanolissa puhtausaste on, mutta siellä mennään hämärän muistikuvan mukaan Aa:n laadun ehkä yläpuolella, joten sieltä etsimään tai ICP / GC analytiikasta.
        200-500ml pulloissa ja kallista.


    • rypsändekker

      aivan mahtavaa että sain näin paljon palautetta!
      onko joku maistanu kiinteää alkoholia?
      paljon painaa 1 gramma puhdasta alkoholia?

      • jäädä

        maistamatta, ihooni kyllä olen hieronut geelinä
        imeytymistarkoituksella. (kuvittelin imeytyneen vereenkin).
        mutta partavetenä kirveli ja punotti.


      • luettua

        Vuosia sitten lehtitoimittaja oli juonut jauhealkoholista tehdyn drinkin. Se maistui hieman "perunajauhoiselta" eli sitomisaine dekstriinin maku tuli esille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe