Ongelma on seuraavanlainen: kun pyörän ottaa pakkasella esiin nii saa polkea "tyhjää" eli ketjut pyörii mutta pyörä ei liiku, ilmeisesti takarenkaassa olevassa ratas pakassa olisi vikaa? Kun pyörän ottaa lämpimästä niin jonkin aikaa toimii ja lämpimällä kelillä toimii normaalisti mutta pakkasella "pyörä ei liiku..." Mikähän mahtaisi olla vikana? Pyörä on 12vaihteinen.
Pakkanen ja pyörä toimimattomuus?
6
7673
Vastaukset
- A.M.
Takanavan vapaaratas lyö tyhjää kun sisään kondensoitunut vesi jäätyy ja/tai voiteluvaseliini kohmettuu. Kannattaa laitattaa uusi vapaaratas, maksaa noin 30€ työn hinta.
- Slx
Onkos tämä "vapaaratas" sama joka mahdollistaa taakse päin polkemisen? millainen osa toi on? siis jos vaihtaa itse niin mitä pitää ostaa?
- DeePee
Slx kirjoitti:
Onkos tämä "vapaaratas" sama joka mahdollistaa taakse päin polkemisen? millainen osa toi on? siis jos vaihtaa itse niin mitä pitää ostaa?
Irroitus vaatii erikoistyökalun ns. ketjuruoskan, mutta liikkeessä onnistuu muutamassa minutissa. Mutta jos saat itse sen irti, upota liuotinpesuaineeseen muutamaks päiväks, kuivata ja sitten spray vaseliiniä tai jotakin ohutta oljyä reilusti raosta sisään, veikkaan että ongelma poistuu.
Eräs "B-tavaratalo" jonka nimeä tällä palstalla ei tunnu saavan mainita, myy näppärää fillarityökalupakkia hintaan 44euroa, salkussa on 35 osaa. Itse olen pärjännyt niillä työkaluilla ihan hyvin, pienillä täydennyksillä vahvistettuna, mutta suosittelen. On myös ketjuruoska.
Jos huollat itse pyöräsi/perheesi pyörät, salkku hankkii hintansa suht pian, kun ei tartte joka säätöön apua hakea pajalta.
Fillarin huolto on helppoa, vaatii vain erik.työkaluja. - A.M.
DeePee kirjoitti:
Irroitus vaatii erikoistyökalun ns. ketjuruoskan, mutta liikkeessä onnistuu muutamassa minutissa. Mutta jos saat itse sen irti, upota liuotinpesuaineeseen muutamaks päiväks, kuivata ja sitten spray vaseliiniä tai jotakin ohutta oljyä reilusti raosta sisään, veikkaan että ongelma poistuu.
Eräs "B-tavaratalo" jonka nimeä tällä palstalla ei tunnu saavan mainita, myy näppärää fillarityökalupakkia hintaan 44euroa, salkussa on 35 osaa. Itse olen pärjännyt niillä työkaluilla ihan hyvin, pienillä täydennyksillä vahvistettuna, mutta suosittelen. On myös ketjuruoska.
Jos huollat itse pyöräsi/perheesi pyörät, salkku hankkii hintansa suht pian, kun ei tartte joka säätöön apua hakea pajalta.
Fillarin huolto on helppoa, vaatii vain erik.työkaluja.kuten DeePee kertoo, mutta jos ongelmasta haluaa päästä kokonaa eroon, kannattaa vapaaratas vaihtaa uuteen. Vapaaratasta ei kannata purkaa, ellei oli runsaasti vapaata aikaa, kärsivällisyyttä ja kiinnostusta pienien laakerikuulien etsimiseen lattialta ;o)
Vapaarattaan vaihtoon tarvitset em. ketjuruoskan, litteät kiintoavaimet takanavan laakerien avaamiseen ja 8 mm kuusiokoloavaimen vapaarattaan irti kiertämiseen.
Ja nyt kun koko navan joutuu purkamaan, kannattaa tsekata laakeriden kunto ja vaihtaa kartiot. Lisäksi laakerit pitää voidella uudella (myöskin) pakkasta sietävällä vaseliinilla. - A.M.
A.M. kirjoitti:
kuten DeePee kertoo, mutta jos ongelmasta haluaa päästä kokonaa eroon, kannattaa vapaaratas vaihtaa uuteen. Vapaaratasta ei kannata purkaa, ellei oli runsaasti vapaata aikaa, kärsivällisyyttä ja kiinnostusta pienien laakerikuulien etsimiseen lattialta ;o)
Vapaarattaan vaihtoon tarvitset em. ketjuruoskan, litteät kiintoavaimet takanavan laakerien avaamiseen ja 8 mm kuusiokoloavaimen vapaarattaan irti kiertämiseen.
Ja nyt kun koko navan joutuu purkamaan, kannattaa tsekata laakeriden kunto ja vaihtaa kartiot. Lisäksi laakerit pitää voidella uudella (myöskin) pakkasta sietävällä vaseliinilla.Ketjuruoska siis tarvitaan rataspakan irroitukseen, tai oikeammin sen paikallaan pitämiseen kun pakka irroitetaan lukitusrengasta kiertämällä siihen tarkoitetulla erikoistyökalulla (jota saa Biltemasta halpaan hintaan)
- juhaq
Mulla oli joskus sama ongelma ja muistelen että
takanavan purkaminen ja puhdistaminen auttoi asiaa
mutta helpoimmalla tietenkin pääsee kun vaihtaa koko takarattaan,uuden tai käytetyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743800Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1823035Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472946Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572431Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632230- 1601870
- 781575
- 331437
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231388Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391352