Vaimon menneisyys riesana?

vaimo vallaton?

Olemme ajautuneet pahemman luokan kriisiin mieheni kanssa. Menimme naimisiin kohta pari vuotta sitten ja sitä ennen ehdimme tuntea noin vuoden. Meillä on pieni lapsi. Pari päivää häidemme jälkeen mieheni urkki papereitani ja löysi päiväkirjani sinkkuajaltani, jota ehti olla pidemmän aikaa. Silloin tietenkin tapahtui yhtä ja toista, kävin ulkona ystävieni kanssa ja tapasin useita miehiä, joista osan kanssa päädyin jopa sänkyyn. En silti ole yhden illan tyyppiä, mutta jutuista ei tullut mitään. Näitä olin sitten tilitellyt päiväkirjaani, jonka mieheni luki. Olimme aiemmin keskustelleet ajasta ennen toisiamme, ja olin sanonut miehelleni että olen kyllä tapaillut useita miehiä jne, mutta mitään lukumääriä en kertonut, koska mielestäni se olisi ollut älytöntä eikä sellaista voi vaatia.
Mieheni kuitenkin raivostui suunnattomasti luettuaan seikkailuistani, ja syytteli minua harhauttamisesta, kun en ollut kertonut "vilkkaasta seksielämästäni" ennen häntä. Olen ollut mieheni mukana lumppu, ja vieläpä kansainvälinen lumppu, koska olen tapaillut myös esim. keskieurooppalaista miestä. Lukuisat yritykseni kertoa ajasta ja siitä, että vaikka itse olisin toivonut pidempää suhdetta, niin jutuista ei tullut mitään - ja että mielestäni vietin aivan normaalia nuoren naisen elämää - ovat epäonnistuneet, sillä mieheni ei usko minua.
Alan olla todella kyllästynyt tähän ja harkitsen jopa avioeroa, sillä en jaksa kuulla moisia syytöksiä. En ole ollut uskoton ja elänyt täysin kunniallista nuoren vaimon ja äidin elämää, siksi tämä alkaa todella raivostuttaa että joka riita päättyy syyllistämiseen "vapaamielisestä" elämästäni. Myös kaikki kaverini, etenkin sinkkunaiset, ovat mieheni mielestä lumppuja. Olen kyllä usein maininnut miehelleni, että taisi itsekin olla "poikuutensa" menettänyt ennen minun tapaamista....mutta mikään ei auta. Menneisyys tulisi mielestäni hyväksyä ja en koe harhautuksena tätä, eikä minun mielestäni olisi tarvinnut kaikkea tilittää miehelleni.

Onko kenelläkään neuvoja miten tällaisesta tilanteesta voisi selvitä. Alan olla epätoivoinen ja ei huvita olla miehen kanssa joka pitää minua lumppuna. Sen verran arvostan itseäni.

Hyvää kevättä kaikille ja kiitokset neuvoista!

66

10508

    Vastaukset

    • sama asenne...

      Kuin minulla. Silloisen naisen (jolla oli vielä värikkäämpi menneisyys kuin sinulla) asenne minua kohtaan oli ylpeys; "mulla on ollu tuhat miestä", "heti jos menisin ravintolaan niin voisin alkaa seurustelemaan", "kolmen kaljan jälkeen saan kenet vaan" jne.

      Noin koppavalla asenteella kyllä pärjäät kenen miehen kanssa vaan ja pystyt katkaisemaan välit ja löytämään paremman tilalle vaikka päivässä.

      Eri asia sitten on se, ettei edellä kuvaamallani asenteella saa pysyvää ihmissuhdetta.

      Miehesi asenne voi olla perua ujoudesta; minä olen ollut ehkä vain kymmenien naisten kanssa ja olen seksuaalisesti varautunut. Jos nainen on kovin paljon minua tässä asiassa parempi se herättää minussa kiinnostuksen (eli takana voi olla kierouma).

      Suosittelen vakavaa keskustelua, mikä saattaa osoittautua mahdottomaksi. Ainakin tämä kuvaamani naishyväkäs ei siihen kohdallani koskaan suostunut.

      • vaimovallaton

        ole "ylpeillyt" millään lailla asiasta, pikemminkin en haluaisi puhua aiheesta, jota itsekään en enää ajattele.


    • Nainen 41

      Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että
      sun menneisyytesi riepottelu ei lopu koskaan.

      Itse seurustelin mieheni kanssa 6 vuotta ennen naimisiinmenoa. Tähän seurusteluaikaan liittyy muutaman viikon aika, jolloin päätimme lopettaa yhdessäolon, ja kuljimme omia teitämme. Miehellä oli silloin joku tyttö, josta en tarkemmin kysellyt. Minulla oli yhden illan hoito, josta ei ollut tarkoitus ollutkaan koskaan tulla mitään.

      Palasimme yhteen. Kerran erään ison riidan yhteydessä läväytin miehelle tästä yhden illan suhteesta. Tämä oli virhe, mitä ei olisi ikinäpitänyt tehdä. Mies meni siitä aivan sekaisin.

      Hän omalla tavallaan ymmärsi sen, että olin silloin täysin vapaa, mutta mustasukkaisena luonteena ei voinut sitä sulattaa.

      Siitälähtien tämän yhden illan miehen haamusta tuli vakituinen vieras meidän makuuhuoneeseen. Mies halusi että kerron rakastellessa tästä miehestä, mitä hänen kanssaan teimme sängyssä,mitä mulla oli ylläni ja millainen kalu miehellä oli. Tätä jatkui niin kauan kuin päätin hänestä erota.

      Minä en halunnut tästä miehestä kertoa mitään,mutta mies lähinnä pakotti ja painosti,ja lopulta seksielämä meni siihen, että hän ei kyennyt edes laukeamaan ilman näitä törkyjuttuja.
      Samaan tahtiin vuosien saatossa omat seksihaluni olivat hävinneet kokonaan,koska tiesin mihin seksi aina johtaa.

      Erostani on 5 vuotta, ja on ihana ollut havaita,kuinka upeita,seksuaalisesti ihan normaalejakin nelikymppisiä miehiä on. Exäni luokittelen lähinnä sairaaksi tyypiksi,jolle uuden kumppanin löytäminen voi olla hiukkasen vaikeaa...

      • tuhannen mul......

        Ymmärrän miehesi reaktion täysin.
        Kaikkien uusia suhteita aloittelevien kannattaisi siis tutustua tähän kirjoitukseen.
        Parasta kaikille olisi se että tuhoaa niin omista tiedoistostaan ja mielistään kaikki vanhat suhteet pois,ja pitää asiat omana tietonaan.
        Menneisyys on menneisyyttä,on keskityttävä tähän päivään ja huomiseen.
        Varmaan kyseisiä riitoja ei olisi tullut jos miehesi ei olisi saanut tietoa entisestä elämästäsi??

        Miksi sitten useat miehet ottavat asiasta kyttyrää.
        Siksi että he rakastavat todella paljon puolisoaan ja heistä tuntuu pahalta tieto että vaimolla on ollut muitakin rakkauksia tai suhteita,vaikka asiat ovat olleet ennen yhteistä aikaanne.
        Käsite on sellainen vanha kantainen ajattelumalli joka on syötetty miehen aivoihin.

        Periaatteessa kaikissa suhteissa on kummallakin ollut ennne yhteistä taivalta entisiä suhteita,mutta suhteen toimivuuden kannalta ne on unohdettu eikä niistä kukaan puhu.

        Ainoa ratkaisu mielestäni sinulla on seuraava.

        Todistat miehellesi kuinka paljon häntä rakastat,todistat jotenkin että kaikki vanhat suhteet eivät merkitse mitään etkä edes muista niitä hyvällä.
        Kerrot että elämäsi alkoi vasta kun kohtasitte.
        Lopuksi kerrot että rakastat häntä hyvin paljon ja pystyykö hän unohtamaan vanhan eletyn elämäsi ja luottamaan/rakastamaan sinua nyt ja tulevaisuudessa.

        Pahin virhe jonka nainen miehelleen voi tehdä on ottaa puheissaan huomioon jonkun vanhan suhteen tai muistella jotain vanhaa heilaa.
        Se loukkaa miestä ja antaa sellaisen vaikutelman että vanhat heilat oli parempia miehiä kuin hän.

        Onnea sulle.


      • milla kuu
        tuhannen mul...... kirjoitti:

        Ymmärrän miehesi reaktion täysin.
        Kaikkien uusia suhteita aloittelevien kannattaisi siis tutustua tähän kirjoitukseen.
        Parasta kaikille olisi se että tuhoaa niin omista tiedoistostaan ja mielistään kaikki vanhat suhteet pois,ja pitää asiat omana tietonaan.
        Menneisyys on menneisyyttä,on keskityttävä tähän päivään ja huomiseen.
        Varmaan kyseisiä riitoja ei olisi tullut jos miehesi ei olisi saanut tietoa entisestä elämästäsi??

        Miksi sitten useat miehet ottavat asiasta kyttyrää.
        Siksi että he rakastavat todella paljon puolisoaan ja heistä tuntuu pahalta tieto että vaimolla on ollut muitakin rakkauksia tai suhteita,vaikka asiat ovat olleet ennen yhteistä aikaanne.
        Käsite on sellainen vanha kantainen ajattelumalli joka on syötetty miehen aivoihin.

        Periaatteessa kaikissa suhteissa on kummallakin ollut ennne yhteistä taivalta entisiä suhteita,mutta suhteen toimivuuden kannalta ne on unohdettu eikä niistä kukaan puhu.

        Ainoa ratkaisu mielestäni sinulla on seuraava.

        Todistat miehellesi kuinka paljon häntä rakastat,todistat jotenkin että kaikki vanhat suhteet eivät merkitse mitään etkä edes muista niitä hyvällä.
        Kerrot että elämäsi alkoi vasta kun kohtasitte.
        Lopuksi kerrot että rakastat häntä hyvin paljon ja pystyykö hän unohtamaan vanhan eletyn elämäsi ja luottamaan/rakastamaan sinua nyt ja tulevaisuudessa.

        Pahin virhe jonka nainen miehelleen voi tehdä on ottaa puheissaan huomioon jonkun vanhan suhteen tai muistella jotain vanhaa heilaa.
        Se loukkaa miestä ja antaa sellaisen vaikutelman että vanhat heilat oli parempia miehiä kuin hän.

        Onnea sulle.

        Kuvatunlaiselle miehelle ei mikään todistelu riitä. Sitä paitsi miksi pitäisi todistella: eihän miestä ole petetty.

        Ja miksi ihminen ei saisi pitää päiväkirjaa?


      • yksi joka pitää muistonsa
        tuhannen mul...... kirjoitti:

        Ymmärrän miehesi reaktion täysin.
        Kaikkien uusia suhteita aloittelevien kannattaisi siis tutustua tähän kirjoitukseen.
        Parasta kaikille olisi se että tuhoaa niin omista tiedoistostaan ja mielistään kaikki vanhat suhteet pois,ja pitää asiat omana tietonaan.
        Menneisyys on menneisyyttä,on keskityttävä tähän päivään ja huomiseen.
        Varmaan kyseisiä riitoja ei olisi tullut jos miehesi ei olisi saanut tietoa entisestä elämästäsi??

        Miksi sitten useat miehet ottavat asiasta kyttyrää.
        Siksi että he rakastavat todella paljon puolisoaan ja heistä tuntuu pahalta tieto että vaimolla on ollut muitakin rakkauksia tai suhteita,vaikka asiat ovat olleet ennen yhteistä aikaanne.
        Käsite on sellainen vanha kantainen ajattelumalli joka on syötetty miehen aivoihin.

        Periaatteessa kaikissa suhteissa on kummallakin ollut ennne yhteistä taivalta entisiä suhteita,mutta suhteen toimivuuden kannalta ne on unohdettu eikä niistä kukaan puhu.

        Ainoa ratkaisu mielestäni sinulla on seuraava.

        Todistat miehellesi kuinka paljon häntä rakastat,todistat jotenkin että kaikki vanhat suhteet eivät merkitse mitään etkä edes muista niitä hyvällä.
        Kerrot että elämäsi alkoi vasta kun kohtasitte.
        Lopuksi kerrot että rakastat häntä hyvin paljon ja pystyykö hän unohtamaan vanhan eletyn elämäsi ja luottamaan/rakastamaan sinua nyt ja tulevaisuudessa.

        Pahin virhe jonka nainen miehelleen voi tehdä on ottaa puheissaan huomioon jonkun vanhan suhteen tai muistella jotain vanhaa heilaa.
        Se loukkaa miestä ja antaa sellaisen vaikutelman että vanhat heilat oli parempia miehiä kuin hän.

        Onnea sulle.

        Eletty elämä pitäisi unohtaa?? Ihan järkyttävää. Jokaisella on menneisyys, on hyvää ja huonoa. Ei niihin saisi jäädä kiinni, vatvomaan niitä asioita, mutta ei niitä tarvitse unohtaakaan! En ikinä sanoisi, että entiset suhteet "eivät merkinneet mitään" tai että en muistelisi hyvällä. Silloin valehtelisin. Ja mitä se kertoisi minusta, että pitkätkin ihmissuhteet eivät olisi merkinneet mitään?? Ja koska niin ei ole, en niin sano. Mutta ne ovat menneisyyttä, muistoja. Tänään on tänään ja sitä eletään. Entisiä en hirmuisesti muistele ja kun muistelen, teen sen hiljaa itsekseni. Ei tosiaankaan ole syytä ottaa entisiä puheeksi nykyisen kanssa.


      • tuhannen mul..........,
        yksi joka pitää muistonsa kirjoitti:

        Eletty elämä pitäisi unohtaa?? Ihan järkyttävää. Jokaisella on menneisyys, on hyvää ja huonoa. Ei niihin saisi jäädä kiinni, vatvomaan niitä asioita, mutta ei niitä tarvitse unohtaakaan! En ikinä sanoisi, että entiset suhteet "eivät merkinneet mitään" tai että en muistelisi hyvällä. Silloin valehtelisin. Ja mitä se kertoisi minusta, että pitkätkin ihmissuhteet eivät olisi merkinneet mitään?? Ja koska niin ei ole, en niin sano. Mutta ne ovat menneisyyttä, muistoja. Tänään on tänään ja sitä eletään. Entisiä en hirmuisesti muistele ja kun muistelen, teen sen hiljaa itsekseni. Ei tosiaankaan ole syytä ottaa entisiä puheeksi nykyisen kanssa.

        Arvatenkin asiani ymmärrettiin väärin tai haluttiin ymmärtää.
        Tarkoitukseni oli kertoa asianosaiselle kuinka miehet yleensä kokee asiat,ja joskus parisuhteen säilyttämisen kannalta olisi tehdä myönnytyksiä.

        Ja mitä tulee päiväkirjan lukemiseen,olen aivan varma jos te löytäisitte miehenne päiväkirjan johonka olisi mahdollisuus tutustua käyttäisitte tilanteen hyväksenne.
        Vaikka ette tässä sitä myöntäisi niin tosi elämässä ette voisi vastustaa kiusausta!!
        On väärin lukea toisen päiväkirjaa,se on totta,mutta jokaisen puolisoaan kunnioittavan olisi otettava se seikka huomioon etenkin jos sieltä löytyy tietoa joka ei hyväksi parisuhteelle,pitää kirja miehensä silmistä.

        On luonnollista jos rakastetusta löytyy tietoa joka järkyttää ja on ristiriidassa oman mielikuvan kanssa hienosta ihmisestä että asia jää kaihertamaan mieltä.

        Muistanpa itse oppineeni asian jo nuorena miehenä kun vein seurustelu kumppanini mökilleni,olin kovin rakastunut tuohon naiseen ja vaikutti että niin hänkin minuun.
        Mökillä iltaa istuessamme seuralainen löysi vanhasta lehtipinosta vanhan muistilehtiön jossa oli vanhoja runojani entiselle tyttökaverilleni.
        Se oli sitten siitä poikki se viikonloppu,aivan turhaa selitellä että asia oli vanha.
        Huomasin silloin että välttämättä ei ole hyväksi jättää näkyville muistoa vanhoista helluista koska ne aiheuttavat vaan mielipahaa...,enkä silloin ymmärtänyt kuinka tuollaisesta kukaan voisi suuttua tai loukkaantua..
        Sellaisia tunne ihmisiä me vaan olemme,toiset enemmän ja toiset vähemmän,onko silti mitään järkeä testata asiaa jos muutoin kaikki olisi hyvin.
        Ja herkemmät ihmiset kokevat entisessä elämässä tapahtuneet loukkaavina jolloin heille on vaan jaksettava vakuutta rakkautta,koska siitähän tässä useimmissa tapauksissa on kyse.
        Rakkaudesta ja sen puuttumisesta.


      • Aika paha
        milla kuu kirjoitti:

        Kuvatunlaiselle miehelle ei mikään todistelu riitä. Sitä paitsi miksi pitäisi todistella: eihän miestä ole petetty.

        Ja miksi ihminen ei saisi pitää päiväkirjaa?

        Päiväkirjan pito seksiseikkailuista on typerää. Miehelläkin on varmasti menneisyys josta hän ei puhu vaimolleen. Miehet ovatkin paljon mustasukkaisempia kuin naiset? Tämän huomion olen tehnyt ja pidän sitä tosi outona koska usein juuri miehillä on niitä suhteita enemmän menneisyydessäkin. Ettei vaan ne omat tekemiset olekin siellä taustalla mustasukkaisuuteen. Toinen vaihtoehto on että mies on aika puhdas pulmunen.


    • kertoa

      että elätte tätä aikaa ja ennenkaikkea suunnittelette tulevaisuutta. Mikä on tänäpäivänä tärkeätä!
      Se mikä varmasti miestä loukkaisi olisivat läsnä olevat kertomukset tai rinnastukset aikaisempaan. Varsinkin jos vaikkapä kiivastuksissaan kertoisi, kuinka paljon parempia kokemuksia oli ennen...
      Siitä jäisi kytemään pitkä sytytyslanka, jolloin pienikin vahvistava löydös näistä entisistä ajoista saattaa leimauttaa tunteet pintaan.

    • värikäs minäkin

      eli kertoa, että hänen pitää kyetä hyväksymään se, että sinulla on menneisyytesi, kuten myös hänellä. Jos ei sen kanssa kykene elämään niin vaihtoehdot on melko vähissä. Pitäisi suunnata katse tähän päivään ja tulevaan, ei menneisyyteen. Sitä ei voi muuttaa, eikä useimmiten tarvettakaan. kerro myös, että voit puhua ja perustella asiaa vaikka loppuelämän mutta puhuminen on "vain" sanoja mutta teoillasi aiot osoittaa, että olet kunniallinen, uskollinen ja arvostuksen ansaitseva nainen. Miehen tulee antaa mahdollisuus sinulle osoittaa se.

      Te selviätte tuosta eteenpäin, kunhan molemmilla on tahto siihen.

    • Diego

      Menneisyys on menneisyyttä enkä siihen ota kantaa..

      Mutta se, että äijäsi lukee päiväkirjaasi on samanlaista persreikämeininkiä kuin puolison kännykästä tekstareiden ja soitettujen puhelujen penkominen eli totaalinen osoitus luottamuksen puutteesta.

      Päiväkirja on yksityinen juttu parisuhteessakin!

      Kun itse aikoinaan epäilin ex-vaimoani ulkopuolisesta suhteesta (oli lopulta tottakin) ei silti olisi tullut mieleenkään penkoa päiväkirjoja tai kännykkää. Selviää ne asiat muutenkin; esim. kysymällä.

      • juur eronu

        mun ex ei ollu "minusta" mustasukkainen.. mut kännykkä oli se kova sana. vaik siel ei olis mitään salaisuuksia niin siin rikkoo "kirje" salaisuutta jos lukee toisen viestejä. pin koodia sai vaihtaa harva se päivä.. ja känny suihkuun mukaan. siis älytöntä.
        vieläki vaara hyöhykkeessä vaik erosta on puol vuotta jos ex tuo lapsia tai hakee nii kyl varmasti lukee jos vaan saa siihe tilaisuuden.
        on meitä moneks..
        luottamus ei on aika iso juttu!!
        juuri kuulin sen viimeks tänään.. "piristi" kummasti ku ei oo yhtään mitään ollu yli 8 vuoteen. mä en oo mitään. koskaan en tuu saamaan menneisyyttäni anteeksi.( eikä oo ees paha).


    • isäntä maalta

      olla sinun yksikseen.En minäkään moista k*tynnyrii huolisi.

    • väärin

      tee se selväksi miehellesi.
      Hän teki väärin lukiessaaan kirjasi. Lähes rikos!
      Sedällä on aika heikko itsetunto, ja voisikin hakeutua terapiaan ja ostaa peniksenlaajentajan.. tai osta sä sille lahjaks (älä - ottaa sen vihjauksena; mitäs sun kikkelilles voitais tehä)
      Sano sille mulperolle että lähet kiitämään jos ei kunnioitusta löydy!

      • Anonyymi

        Siinä ilolintu toista neuvoo..


    • N 44

      Mitä vuosikymmentä oikein elämme? Onko suomalaisilla miehillä todella noin surkea itsetunto? Kai nyt suurin osa ihmisistä tietää, etteivät he neitsyen kanssa pääse naimisiin, jos naimisiin mennessä ollaan keskimäärin lähes kolmikymppisiä. Ja vielä kansainvälinen lumppu, jos on tapaillut ulkomaalaista miestä. Mikä niissä ulkomaalaisissa miehissä on niin kamalaa, että ne pitää luokitella vielä erikseen.

      Itse menin naimisiin reilu kaksikymppisenä. Sitä ennen minulla oli yksi pitkä suhde pettämisineen jne. Iloinen lumputtelu opetti ainakin sen, ettei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella. Nyt olen sitten ollut kaksikymmentä vuotta uskollinen vaimo.

      Miehinä varoisin erittäin kokemattomia vaimoehdokkaita. Nykyinen maailma on täynnä mahdollisuuksia ja lienee parempi polttaa siipensä ennen avioliittoa kuin avioliiton aikana.

      Vaikea antaa mitään neuvoja, mutta miehesi käytös on kyllä kohtuutonta. Avioero on aina ääriratkaisu, mutta ainakin voisit senkin mahdollisuuden rehellisesti miehellesi kertoa. Hänkin voi sitten ymmärtää, miten vaikea asia turhat syytökset on sinulle.

    • Nimetön

      lukea puolison päiväkirjoja!! Näin on, eikö miehesi sitä tiennyt??
      Jos itse lukisin toisen päiväkirjoja ja vaikka sieltä paljastuisi mitä luurankoja hyvänsä en kuuna päivänä kehtaisi asiasta manita. sen verran törkeänä tekona päiväkirjojen lukemista pidän!

      • Anonyymi

        Ihan varmana lukisit jos miehesi olisi pitänyt päiväkirjaa! Ihan turha edes yrittää kieltää sitä! Tilaisuus tekee varkaan..


    • kokemuksesta...

      Vaikka arvelisinkin toisella olevan vilkas menneisyys, niin en erityisemmin viitsi siitä kysellä. Eipä ainakaan tartte kuulla mitään sellaista mitä ei haluaisi/tartteisi kuulla.

      Enkä välttämättä itsekään jaksa omaani alkaa selittämään. Kullakin on syynsä elettyyn elämäänsä ja eipä se siitä kummene.

      Se vielä, ettei kannattaisi alkaa entisiin vertailemaan...ainakaan ääneen. Parempi etsiä siitä nykyisestä niitä hyviä puolia, mitä exissä ei ollut.

    • women18*

      ..miehesi ettei menneitä saisi tai tarvitse kaivella. se mitä on ennen tehnyt,ei välttämättä toistu tulevaisuudessa.ja mitä siitä kannattaa riitaa vetää että sinkkuna ollessa olet viettänyt vapaata elämää.ei se sinua lumpuksi tee, ei niin millään. ei taida olla miehesi sinun arvoinen kun tuommosta tekee.

    • Tanja

      miehellesi, että tulevaisuus on tärkeää, ei menneisyys.

    • vato retro

      Aika urpoa käytöstä mennä toisten päiväkirjaa lukemaan ja kommentoimaan. Latvaroso äijä.

    • ööö

      Itse olen pitänyt innokkaasti päiväkirjaa. Kun aloin nykyiseen suhteeseen löin mapit esiin ja sanoin että lue. Eipähän ollut häiden jälkeen mitään luurankoja kaapissa. SItäpaitsi kaikilla on menneisyys!

    • entisiä

      varsinkin, jos joutuvat vastatusten kuvausten, tekstien, kirjeiden tai valokuvien kanssa. Tai ainakin harvassa on niitä, joilla on itsetunto kohdallaan. Parempi siirtää mappi öö:hön tai hyvään talteen menneisyyden tarinat.
      Jälkiviisaus on parasta viisautta, mutta ei auta tilanteessasi.

      • mieltä

        siis siitä, että olisi harvassa hyvän itsetunnon omaavia miehiä/naisia, itse en vielä ole törmännyt moisiin vätyksiin jotka polttaisivat pinnansa menneistä asioista. Itse ollut ennen tätä aviomiestäni ( 8 v. naimisissa ) kolme noin 5 v. suhdetta ( muita lyhyempiä ), ja aina olen uuteen suhteeseen raahannut valokuva-albumit ynm. mitään niistä poistamatta. Miksi olisinkaan, vanhoja asioita ja ihan hauskoja muistojakin. Ei tämä nykyinenkään ole mitään poikkipuolista sanonut. Enkä käsitä sitäkään, miksi ei saisi puhuakkin asioista jotka ovat tapahtuneet kauanaikaa sitten, tyyliin esim. toinen mainitsee vaikka jonkin paikan, ravintolan, paikkakunnan tms., niin miksei siihen voi sanoa, ai niin kävin muuten silloin kymmenen vuotta sitten sen ja sen kanssa siellä ja ihan hauskaa oli, mitä ihmettä toisella voisi siihen olla sanomista. Se asia on sitten eri, että toisten sänkytaitoja tai muuta intiimimpää rupeaisi ääneen vertailemaan, mutta en nyt äkkiseltään usko että kukaan tallikka menisi moista edes tekemäänkään. Elikkä olempa vankasti sitä mieltä, että kyllä niitä itsetuntoisia löytyy, taikka ehkä väärin sanoa itsetuntoisia, sanoisinkin mieluummin, että normaaleja ihmisiä, koska mielestäni vanhojen suhteitten pelkääminen ja inhoaminen ja niistä syyttely on aika epänormaalia, ja myös se on epänormaalia jos täytyy ruveta entisiä suhteita piilottelemaan ja muistoja tuhoamaan.


    • mies_vm56

      miehesi olisi pitänyt jättää päiväkirjasi rauhaan. Päiväkirja on niin yksityinen asia, ettei edes aviopuolison pitäisi siihen puuttua.
      Kyllä puolisoilla pitää voida olla menneisyyteen liittyviä salaisuuksiakin.

      Miehesihän pitäisi olla ylpeä itsestään kun tietää sinulla olleen lukuisia miehiä ennen häntä ja nyt vasta hän on sinulle kelvannut aviopuolisoksi. Jospa hän menneisyytesi "vilkkaan seksielämän" takia pelkää, ettei riitä sinulle ja reagoi tuolla tavalla. Tai on sitten vaan niin sairaalloisen mustasukkainen, ettei voi hyväksyä sitä tosiasiaa, että sinulla on ollut muita miehiä.

      Jos haluat suhteen säilyttää ja parantaa, kannattaisikohan käydä jossain pariterapiassa tms. Jollei miehesi siellä opi menneisyyttäsi hyväksymään niin sitten näyttää huonolta.

    • Dini

      Ja ihminen ei ilman kokemuksiaan ole se, joka hän on juuri nyt.

      Elin puoli elämää miehen kanssa, joka kaivoi menneisyyteni miehiä esiin jo avioliiton alkuvuosina. Jokainen mies, jolle morjestin oli potentiaalinen ex-pano. Parhaimmillaan minimoin jopa kaupassa käynnit. Makuuhuoneessa oli haamuja varsinkin hänen ollessaan juovuksissa.

      Jonain yönä jouduin nyrkin alla laskemaan hänelle kaikki entiset suhteeni. Ne piti lisäksi analysoida. Hän käytti yökausia suhteiden vatvomiseen, itki usein huonouttani ja kehitti omia piiloilmaisujaan asiaan. Näitä ilmauksia hän saattoi heitellä missä hyvänsä, koska muut eivät näitä ymmärtäneet. Kotona hän vielä tähdensi, että huomasithan kun sanoin.

      Joskus meni muutama vuosi rauhallisemmin, mutta työmatka tai joku muutos, vaikka hiusten leikkuu, sai "entiset miehet" taas esiin. Lasten syntymät menivät joten kuten, miespuolinen gynegologi aiheutti kerran suunnattomia tenttauksia.

      Koko avioliiton elin nuhteettomasti, uskoin että tämä oli todella minulle oikein entisten suhteideni takia. Lopulta, työni puolesta tutustuin naisjärjestöön, jonka luennolla ymmärsin, että minun ei tarvitse elää pelossa julkisivultaan siistissä liitossa.

      Nyt olen vapaa! 18 vuoden jälkeen vapaa. Opetan tyttärilleni, että ei tarvitse sietää toiselta edes rakkauden varjolla ilkeyttä, mustasukkaisuutta menneisyydestä eikä uhkailuja.

    • keskustelun aloittajan mies

      Satuin huomaamaan tämän keskusteluun koska tunnen vaimoani sen verran, että epäilin hänen kirjoittavan tälle palstalle.
      Luin kommentit äsken läpi ja yllätyin siitä kuinka paljon oli ollut kannustaavaakin kommentointia.
      Olen ollut kotoa pois viime keskiviikosta lähtien. Vaimoni kääntyi veljensä ja vanhempiensa puoleen viime tiistaina jatkuvien riitojemme takia. Hänen veljensä vihelsi pelin poikki ja on keskustellut meidän molempien kanssa puolueettomasti. Päädyimme kaikki tähän ratkaisuun kun tilanne tuntui olevan pelkkää kaaosta ja emme pystyneet enää näkemään sitä missä mennään. Uskoisin että ratkaisussa oli järkeä. Seksiriitoja meillä ei ole viimeisen vuoden aikana ollut kuin 10% siitä mitä ennen oli. Olen sopeutunut tilanteeseen jonkun verran.Mielestäni tämä menneisyysongelma vaivaa vaimoani enemmän kuin minua.
      Se mitä vaimoni tekstistä luin pitää kyllä paikkansa mutta haluaisin että minunkin näkemystäni kommentoitaisiin. Vaimon veljen ehdotuksesta laitoimme asioita paperille. Tässä kopio osasta minun versiotani:


      Alkuongelma(minun mielestäni)

      Tavatessani vaimoni minulla oli hänestä viaton puhtoinen mielikuva. Pidän häntä edelleenkin herkkänä ja haavoittuvana. Puhuimme silloin että oli hyvä että meillä oli ollut molemmilla suhde aikaisemmin ja näin ollen olimme samalla tasolla.
      Uskon että kaikki alkoi kun huomasin ettemme tavoita toisiamme seksin puolella. Aloin analysoimaan tilannetta ja kyselemään kaikenlaista. Tilanne ei pysynyt hallinnassa. Tunsin huonommuutta ja mustasukkaisuutta.
      Minulle selvisi että Vaimoni on viettänyt vilkasta seksielämää. En pystynyt hyväksymään sitä ettei minun kanssani homma pelaa.
      Vaimoni on antanut ymmärtää että kaikki on minun syytäni kun hänestä tuntuu että pidän häntä hutsuna. Olen sen hänelle sanonutkin kun olen halunnut loukata häntä. Todellisuudessa kunnioitan Vaimoni olemusta niin paljon että mielestäni hänellä ei olisi syytä tuntea näin.
      Epäilen syyn olevan että hän ei kunnioita minua sillä tavoin. Minulla ei ole riittävä yhteiskunnallinen asema. Taidoilleni siinä asiassa ei anneta mitään arvoa. Elikkä valmiit ennakkokäsitykset että olen surkea. Vaimo kieltää nämä epäilykset.
      Edellisessä suhteessa seksi toimi hyvin ja opin arvostamaan sitä. Molemminpuolinen hyvänolontunne pyyhki pöydän puhtaaksi. Sen takia en pystynyt antamaan periksi ja jatkoin asioiden puimista. Aluksi minussa oli hienotunteisuutta, mutta myöhemmin tilanne paheni. Joku voisi nyt sanoa että etsin vaimostani korviketta entiselle, mutta näin ei asia ollut. Olen aidosti innostunut ja kiinnostunut juuri hänestä.
      Aluksi uskoin että asiat korjautuvat jonkun ajan kuluttua. Naisen seksuaalisuushan pitäisi lisääntyä 30 ikä vuoden jälkeen. Sitten minua alkoi vaivaamaan se että miksi hänellä oli muiden kanssa sujunut ja se että meillä meni alkuhuuma ohi. Mielestäni suuri menetys. Vaimollani ei ollut mitään ratkaisua tilanteeseen. Hän ei ikinä halunnut selvitellä näitä asioita.

      Positiivisena puolena pidän sitä että ”sen laatuiset tuntemukset” vaimoani kohtaan elävät minussa vielä vahvoina.

      Päiväkirjojen lukeminen oli vaimolleni kova pala. Hän ei niitä piiloitellut joten eräänä päivänä ollessani yksin asunnossamme en voinut vastustaa kiusausta lukea niitä. Tein sen enemmänkin jännityksen vuoksi, kuin määrätietoisen nyt selvitetään nää jutut asenteella. Minua hävettää tämä asia.

      Pojastamme olemme molemmat saaneet paljon positiivista energiaa. Lisäksi olemme hyvinä hetkinä tulleet mielestäni todella hyvin toimeen keskenämme. Meidän välillämme on paljon lämpöä.
      Nyt en tiedä millä mielellä Vaimoni on. Toivoisin että hän ikävöisi minua.

      • Jamppis

        Itsetunto-ongelma. Siinä se on lyhykäisyydessään

        >>>En pystynyt hyväksymään sitä ettei minun kanssani homma pelaa. >Todellisuudessa kunnioitan Vaimoni olemusta niin paljon että mielestäni hänellä ei olisi syytä tuntea näin.>Epäilen syyn olevan että hän ei kunnioita minua sillä tavoin.


      • mää

        Argh! Anteeksi jo etukäteen, mutta en voi olla reagoimatta ongelmaanne.

        Pidät vaimoasi herkkänä ja haavoittuvana, ja kuitenkin riidan tullen voit huoletta haukkua häntä kansainväliseksi lumpuksi?! Ja kaiken päälle voit sanoa, ettei todellisuudessa näin ole, etkä voi ymmärtää, miksi hän tuntee näin. Oletko sanonut sen hänelle? Oletko pyytänyt anteeksi? Oletko lopettanut asiasta jauhamisen?

        Milloin huomasit, ettette tavoittaneet toisianne seksuaalisesti? Viikkoa ennen häitä? Hääyönä? Sanoit pitäväsi seksiä erittäin tärkeänä, kuitenkaan se ei pelastanut edellistäkään suhdettasi, jos vaikka olikin toimivampaa, kuin nyt. Naisena voin sanoa, että lumpuksi kutsuminen ei hirveästi lähennä seksuaalisesti.

        Miten ei sinun kanssasi homma pelaa seksuaalisesti? Ei pelaa tällä hetkellä, vai ei ole pelannut koskaan? Mikäli vaimosi aiemmat suhteet eivät ole koskaan kestäneet niin pitkään, ettei "alkuhuuman" laantumista ole tapahtunut, niin voi olla hänellekin uusi tilanne se, että seksuaalielämä ei jatkuvasti ole yhtä ylämäkeä. Lisäksi teillä on pieni lapsi, joka vaikuttaa jaksamiseen ja haluihin satavarmasti.

        Epäilet, että seksi ei maistu, koska vaimosi ei kunnioita sinua. Miten hänen epäkunnioituksensa sinua kohtaan ilmenee? Vaikka hän kiistää epäilyksesi, et tunnu uskovan häntä. Miksi? Siksikö, että hän on valehdellut sinulle, kun ei ole yksityiskohtaisesti kertonut kaikkea elämästään ENNEN sinua? Oletko itse kertonut kaiken hänelle? Sen lisäksi osoitat vaimoasi ja lapsesi äitiä kohtaan mitä suurinta epäkunnioitusta ihan itse(eli haukut lumpuksi) ja odotat, että vaimosi ottaa sinut puhtoisen siveästi avosylin vastaan.

        Rehellisesti puhuen suurin ongelma koko tarinassa olet sinä oman epävarmuutesi kanssa. Vaimosi ei sinua petä, ei vertaa sinua keneenkään, ja on näinkin pitkään(lähes pari vuotta) jaksanut kuunnella loukkauksiasi. Ainoa oljenkortesi taitaa olla vaimosi pitkämielisyys, joka sekin taitaa vedellä viimesiään. Jos haluat elää vain vaimosi menneisyydessä, niin onnea valitsemallesi tielle, sitähän riittää juuri niin kauan, kuin jaksat asiaa ajatella.

        Toinen vaihtoehtohan on se vaikeampi, eli hyväksyä oma kumppani sellaisena, kuin on; arvostaa, lujittaa ja ruokkia toisen hyviä puolia, ja mennä vaikeuksista läpi yhdessä, toista tukien. Aitoa rakkautta jos löytää, niin siitä kannatta tosissaan pitää kiinni, eikä sotkeutua aikaan, jonka itse vapaaehtoisesti tuhlasi jonkun toisen kanssa.


      • aviomies
        mää kirjoitti:

        Argh! Anteeksi jo etukäteen, mutta en voi olla reagoimatta ongelmaanne.

        Pidät vaimoasi herkkänä ja haavoittuvana, ja kuitenkin riidan tullen voit huoletta haukkua häntä kansainväliseksi lumpuksi?! Ja kaiken päälle voit sanoa, ettei todellisuudessa näin ole, etkä voi ymmärtää, miksi hän tuntee näin. Oletko sanonut sen hänelle? Oletko pyytänyt anteeksi? Oletko lopettanut asiasta jauhamisen?

        Milloin huomasit, ettette tavoittaneet toisianne seksuaalisesti? Viikkoa ennen häitä? Hääyönä? Sanoit pitäväsi seksiä erittäin tärkeänä, kuitenkaan se ei pelastanut edellistäkään suhdettasi, jos vaikka olikin toimivampaa, kuin nyt. Naisena voin sanoa, että lumpuksi kutsuminen ei hirveästi lähennä seksuaalisesti.

        Miten ei sinun kanssasi homma pelaa seksuaalisesti? Ei pelaa tällä hetkellä, vai ei ole pelannut koskaan? Mikäli vaimosi aiemmat suhteet eivät ole koskaan kestäneet niin pitkään, ettei "alkuhuuman" laantumista ole tapahtunut, niin voi olla hänellekin uusi tilanne se, että seksuaalielämä ei jatkuvasti ole yhtä ylämäkeä. Lisäksi teillä on pieni lapsi, joka vaikuttaa jaksamiseen ja haluihin satavarmasti.

        Epäilet, että seksi ei maistu, koska vaimosi ei kunnioita sinua. Miten hänen epäkunnioituksensa sinua kohtaan ilmenee? Vaikka hän kiistää epäilyksesi, et tunnu uskovan häntä. Miksi? Siksikö, että hän on valehdellut sinulle, kun ei ole yksityiskohtaisesti kertonut kaikkea elämästään ENNEN sinua? Oletko itse kertonut kaiken hänelle? Sen lisäksi osoitat vaimoasi ja lapsesi äitiä kohtaan mitä suurinta epäkunnioitusta ihan itse(eli haukut lumpuksi) ja odotat, että vaimosi ottaa sinut puhtoisen siveästi avosylin vastaan.

        Rehellisesti puhuen suurin ongelma koko tarinassa olet sinä oman epävarmuutesi kanssa. Vaimosi ei sinua petä, ei vertaa sinua keneenkään, ja on näinkin pitkään(lähes pari vuotta) jaksanut kuunnella loukkauksiasi. Ainoa oljenkortesi taitaa olla vaimosi pitkämielisyys, joka sekin taitaa vedellä viimesiään. Jos haluat elää vain vaimosi menneisyydessä, niin onnea valitsemallesi tielle, sitähän riittää juuri niin kauan, kuin jaksat asiaa ajatella.

        Toinen vaihtoehtohan on se vaikeampi, eli hyväksyä oma kumppani sellaisena, kuin on; arvostaa, lujittaa ja ruokkia toisen hyviä puolia, ja mennä vaikeuksista läpi yhdessä, toista tukien. Aitoa rakkautta jos löytää, niin siitä kannatta tosissaan pitää kiinni, eikä sotkeutua aikaan, jonka itse vapaaehtoisesti tuhlasi jonkun toisen kanssa.

        Meillä on sellainen asetelma että minä koen hänet liian avoimeksi ja hän minut varautuneeksi. Tunnen että hän yrittää hallita sitä missä minun moraalini raja kulkee. Loppujen lopuksi olen ollut jo pitemmän aikaa todella kypsä tähän puimiseen niinkuin hänkin.
        Voisin luvata hänelle etten loukkaa häntä menneisyyden takia enää koskaan. Olisin voinut kuvittelevani käyttäytyä samalla tavoin itsekin sinkkuaikoinani.
        Seksi ongelma meillä on ollut alusta asti. Sen ansiosta tämä kaikki on kehittynyt tälläiseksi.
        Olisin valmis menemään hänen kanssaan terapiaan tästä asiasta jos hän suostuisi. Yritin selvitellä aluksi tätä seksiongelmaa, mutta emme pystyneet puhumaan siitä. Jatkuvat epäonnistuneet puhumisyritykset ajoivat meidät uskoakseni tähän missä nyt olemme. Molemmilla riitelykierre.
        Tuntuu että kaikilla on kova halu luokitella heti asia itsetunto-ongelmaksi. Onko se itsetunto-ongelma jos kumppanilla ei ole haluja toista kohtaan. Olen aivan varma että hän tietää minun haluavan häntä.
        En ole ikinä todella ajatellut että hän olisi lumppu. Hän on yrittänyt murskata minut monissa riidoissamme ja olen viimeaikoina käyttänyt typerän lyhytnäköisesti tätä juttua aseena häntä kohtaan. Uskottavuuden olen saanut turhautumisestani.


      • mää
        aviomies kirjoitti:

        Meillä on sellainen asetelma että minä koen hänet liian avoimeksi ja hän minut varautuneeksi. Tunnen että hän yrittää hallita sitä missä minun moraalini raja kulkee. Loppujen lopuksi olen ollut jo pitemmän aikaa todella kypsä tähän puimiseen niinkuin hänkin.
        Voisin luvata hänelle etten loukkaa häntä menneisyyden takia enää koskaan. Olisin voinut kuvittelevani käyttäytyä samalla tavoin itsekin sinkkuaikoinani.
        Seksi ongelma meillä on ollut alusta asti. Sen ansiosta tämä kaikki on kehittynyt tälläiseksi.
        Olisin valmis menemään hänen kanssaan terapiaan tästä asiasta jos hän suostuisi. Yritin selvitellä aluksi tätä seksiongelmaa, mutta emme pystyneet puhumaan siitä. Jatkuvat epäonnistuneet puhumisyritykset ajoivat meidät uskoakseni tähän missä nyt olemme. Molemmilla riitelykierre.
        Tuntuu että kaikilla on kova halu luokitella heti asia itsetunto-ongelmaksi. Onko se itsetunto-ongelma jos kumppanilla ei ole haluja toista kohtaan. Olen aivan varma että hän tietää minun haluavan häntä.
        En ole ikinä todella ajatellut että hän olisi lumppu. Hän on yrittänyt murskata minut monissa riidoissamme ja olen viimeaikoina käyttänyt typerän lyhytnäköisesti tätä juttua aseena häntä kohtaan. Uskottavuuden olen saanut turhautumisestani.

        Hei taas!

        Kysymykseni alkavat olla jo sen verran intiimejä, etten edes oleta, että vastaat niihin tässä foorumissa. Paras paikka olisi lienee jonkinasteinen parisuhdeterapia, ja juu, sinne voi mennä ihan yksinkin. Voisi olla sinulle myös ihan hyvä juttu, että saisit asiat sillä tavoin itsellesi selkeytettyä, ettette ainakaan sinun provosoitumana päädy taas riitaan vaimosi kanssa, jos ja kun vielä keskusteluyhteyden asiasta saatte. Samalla viestittäisit vaimollesi, että haluat yrittää selvittää asioitanne myös omalta puoleltasi.

        Jos nyt ymmärsin oikein(?), niin moraaliraja ja avoimuus/varautuneisuus koskee molempien seksuaalisuutta tapaamistanne ennen. Kuitenkin avioliitossani säännöt tuntuvat olevan yhteiset. Toisaalta jos kuvittelet olevasi moraalisesti hänen yläpuolellaan, asetat itsesi jalustalle, jolta käsin moraalin hallinta kääntyy aivan toisiin uomiin. Jos todella voisit luvata hänelle olla enää ikinä vetämättä hänen menneisyyttään riitoihinne, niin siinä olisi jo hyvä alku asioiden selvittämiselle.

        Mikäli todella on niin, että jutun ap kirjoittaja on vaimosi, niin hänen kirjoituksessaan ei mainita sanallakaan seksielämän valjuudesta tai haluttomuudesta. Eli mihin perustat tietosi, ettei vaimosi halua sinua? Vai halua sinua samoin tavoin, kuin edellinen kumppanisi? Onko hän sanonut, ettei halua sinua? Onko hän vältellyt seksiä alusta alkaen? Onko teillä ollut molempien mielestä "huonoa" pakkopullaseksiä alusta alkaen?

        Seksuaalisuutta on tasan yhtä monenlaista kuin on ihmisiäkin. Samoin seksin kokeminen on hyvin henkilökohtaista. Toisen mielestä parasta seksiä on tajunnan räjäyttävä orgasmi, toisen mielestä lähelläolo ja yhteenkuuluvaisuudentunne. Samoin seksin arvottaminen on toisen puolesta vaikeaa, eikä laisinkaan reilua. Voisiko olla, että vaimosi on seksielämäänne täysin tyytyväinen? Ja että sinä ajattelet, että teillä on ongelma, jos vaimosi ei vaikeroi yhtä paljon, kuin edellinen kumppanisi(liioiteltu esimerkki)?

        Ja mitä tulee päiväkirjan lukemiseen, niin siinä kyllä kaivoit verta nenästäsi-mutta senhän taidat jo tietää itsekin...


      • Tuomari Hurmio

        Sinä olet kova poika kirjoittamaan, mutta ymmärryksen laita on vähän niin ja näin.

        Menit ja luit vaimosi päiväkirjat. Eikö se riittänyt?

        Nyt aavistelit vaimosi kirjoittavan tänne ja tungit itsesi väliin. Et voinut taaskaan vastustaa kiusausta? Mitähän se kertoo sinusta?

        Voisitkohan kunnioittaa vaimosi yksityisyyttä vastaisuudessa niin, että annat hänellekin oikeuden yksityiselämään.

        Näen sinulla samanlaisia piirteitä kuin omassa aviomiehessäni. Tuollaisen miehen kanssa elämä on jatkuvaa oikeudenkäyntiä ja tutkiskelua siitä, kuka on syyllinen mihinkin.

        Sinun olisi syytä hakeutua oikeasti terapiaan, eikä se pariterapia seksin parantamiseksi ole nyt ihan se tärkein asia.

        Tuntuu siltä kuin syyttäisit vaimoasi siitä, että olet joskus luonut vaimostasi jonkun oman kuvitelmasi ja nyt kuvitelmasi on sortunut. Vaimosi on ihan tavallinen ihminen, ei lumppu, ei viaton ja puhtoinen. Sinä et voi olla naimisissa ja elää arkea kuvitelmiesi kanssa, vaan oikean ihmisen kanssa.

        Et ilmeisesti ymmärrä yhteyttä tekojesi ja seurausten välillä. Sanot yhtä ja teet toista ja ihmettelet, miksi vaimosi on kanssasi ihan pihalla.

        Jos rakastat vaimoasi niin aloita tutustumalla häneen. Unohda kuvitelmat ja surkeat yleistykset (Naisen seksuaalisuushan pitäisi lisääntyä 30 ikä vuoden jälkeen.) ja kysy miltä vaimostasi tuntuu. Ja kuuntele hyvä mies se vastaus, muuten et pääse puusta pitkään.

        Saanko muuten kysyä, miksi halusit sanoa tähän ketjuun oman kantasi? Mihin sinä sillä pyrit ja mitä haluat? Haiskahtaa, mutta en saa selvää miltä?


      • vaimo vallaton
        mää kirjoitti:

        Hei taas!

        Kysymykseni alkavat olla jo sen verran intiimejä, etten edes oleta, että vastaat niihin tässä foorumissa. Paras paikka olisi lienee jonkinasteinen parisuhdeterapia, ja juu, sinne voi mennä ihan yksinkin. Voisi olla sinulle myös ihan hyvä juttu, että saisit asiat sillä tavoin itsellesi selkeytettyä, ettette ainakaan sinun provosoitumana päädy taas riitaan vaimosi kanssa, jos ja kun vielä keskusteluyhteyden asiasta saatte. Samalla viestittäisit vaimollesi, että haluat yrittää selvittää asioitanne myös omalta puoleltasi.

        Jos nyt ymmärsin oikein(?), niin moraaliraja ja avoimuus/varautuneisuus koskee molempien seksuaalisuutta tapaamistanne ennen. Kuitenkin avioliitossani säännöt tuntuvat olevan yhteiset. Toisaalta jos kuvittelet olevasi moraalisesti hänen yläpuolellaan, asetat itsesi jalustalle, jolta käsin moraalin hallinta kääntyy aivan toisiin uomiin. Jos todella voisit luvata hänelle olla enää ikinä vetämättä hänen menneisyyttään riitoihinne, niin siinä olisi jo hyvä alku asioiden selvittämiselle.

        Mikäli todella on niin, että jutun ap kirjoittaja on vaimosi, niin hänen kirjoituksessaan ei mainita sanallakaan seksielämän valjuudesta tai haluttomuudesta. Eli mihin perustat tietosi, ettei vaimosi halua sinua? Vai halua sinua samoin tavoin, kuin edellinen kumppanisi? Onko hän sanonut, ettei halua sinua? Onko hän vältellyt seksiä alusta alkaen? Onko teillä ollut molempien mielestä "huonoa" pakkopullaseksiä alusta alkaen?

        Seksuaalisuutta on tasan yhtä monenlaista kuin on ihmisiäkin. Samoin seksin kokeminen on hyvin henkilökohtaista. Toisen mielestä parasta seksiä on tajunnan räjäyttävä orgasmi, toisen mielestä lähelläolo ja yhteenkuuluvaisuudentunne. Samoin seksin arvottaminen on toisen puolesta vaikeaa, eikä laisinkaan reilua. Voisiko olla, että vaimosi on seksielämäänne täysin tyytyväinen? Ja että sinä ajattelet, että teillä on ongelma, jos vaimosi ei vaikeroi yhtä paljon, kuin edellinen kumppanisi(liioiteltu esimerkki)?

        Ja mitä tulee päiväkirjan lukemiseen, niin siinä kyllä kaivoit verta nenästäsi-mutta senhän taidat jo tietää itsekin...

        Mitä nöyrimmät kiitokset sinulle nimimerkillä mää ja kaikille muillekin asiaan paneutuneille! On ollut avartavaa lukea muiden ajatuksia ja mielipiteitä aiheesta, vaikka en olisi uskonut, että lopulta ruodimme asiaa yhteisvoimin tällä foorumilla....

        Asumme jälleen saman katon alla ja yritämme kovasti löytää sovun yhteiselämäämme. Aikaa tämä varmasti vie ja asioiden täytyy muuttua, ja ihmisten myös...


      • mää
        vaimo vallaton kirjoitti:

        Mitä nöyrimmät kiitokset sinulle nimimerkillä mää ja kaikille muillekin asiaan paneutuneille! On ollut avartavaa lukea muiden ajatuksia ja mielipiteitä aiheesta, vaikka en olisi uskonut, että lopulta ruodimme asiaa yhteisvoimin tällä foorumilla....

        Asumme jälleen saman katon alla ja yritämme kovasti löytää sovun yhteiselämäämme. Aikaa tämä varmasti vie ja asioiden täytyy muuttua, ja ihmisten myös...

        Oikein paljon voimia teille! Ikävistäkin asioista voi seurata myös paljon hyvää.

        Muistattehan, että ihmisillä on taipumus muistaa parhaiten kaikki loukkaukset. Siten jokaista loukkausta kohden täytyisi olla pussillinen positiivista palautetta ja kehuja.


    • se tyyppi

      Moikka,

      En ole lukenut koko ketjua läpi, joten en tiedä, oletko jo tämän neuvon saanut.

      Jätä se tyyppi.

      A) Mustasukkaisuus EI KOSKAAN vähene, tuppaa vaan lisääntymään.
      B) Huomioni kiinnittyi myös tuohon käytöksen totaaliseen muuttumiseen heti naimisiin menonne jälkeen. Eli siihen asti hän oli pystynyt pitämään todellisen minänsä = surkean heikon itsetunnon piilossa ja nyt kun olette naimisissa ja sinä hänen "omaisuuttaan" niin kontrollointi alkoi.

      Tää on jyrkkä neuvo, mutt näkökulmaa ainakin. Tsemppiä mitä nyt päätät tehdäkin.

    • oma mieheni

      oli niin mustis menneestä että kävi käsiksi. Unohda tollanen mies ennen ku tekee sulle saman. Se mitä teit ennen miestäs ei pitäis tervettä ihmistä liikuttaa kun et ollut mikään prostitoitu ym...

      • Raiwo

        Kyllä pistää vihaksi joidenkin kirjoitukset aiheesta!!

        Toisen tunteiden huomioon ottaminen on iso osa parisuhdetta.
        Mielestäni tähän kuuluu myös päiväkirjojen ja muiden vanhojen suhteisiin liittyvien asioiden säilytys nykyisen rakkaan silmistä.

        On ihmisiä jotka ajattelevat vaan itseään ja avaavat keskustelun vaikka ravintolaan mennessä uudelle kumppanilleen sanoen ,juu hyvä paikka täällä minä Reiskan kanssa usein kävin.."
        Tuntuu varmaan lämpimältä uudesta kumppanista aloittaa ilta Reiskan entisen kanssa Reiskan suosimassa ravintolassa.

        Useat miehet ovat hienotunteisia eivätkä nosta haloota kun vaimo ottaa puheekseen vanhan ukkonsa tai säilyttää entisten ukkojen kuvia albumissaan kaikkien katseltavina,mutta tuskinpa ne siitä tykkäävätkään.

        Mutta niinhän se on,kun mies vetää herneet nenään se on HULLU JA MUSTASUKKAINEN.
        Mutta vastaavassa tilanteessa naisen käytös onkin oikeutettua ja mies on TAAS SE SIKA,kuinka se kehtaa säilyttää kuvia exästä lompakossaan.
        HALOO,herätkää.

        Minun puolestani on sama vaikka retostelisitte kuinka miehillenne entisistä suhteistanne ja säilyttäisitte entisten kultanne kuvia kirjahyllyssä,mutta älkää sitten vaahdotko kun huomaatte miehenne käytöksen muuttuvan vuosien mittaan...,

        Rakkaus suhteeseen kuuluu toisen tunteiden huomioon ottaminen,ei oman itsensä napaan tuijottelu ja itsekäs entisten suhteiden väkinäinen säilytys vaikka valokuva albumissa,vaikka onhan sitä joskus varmaan kiva katsella Reiskaa kuvista kun silloin oli niin rakastunut siihen,,,kumma kun ukko ei halua katsella samalla mielenkiinnolla???


      • vaimo vallaton
        Raiwo kirjoitti:

        Kyllä pistää vihaksi joidenkin kirjoitukset aiheesta!!

        Toisen tunteiden huomioon ottaminen on iso osa parisuhdetta.
        Mielestäni tähän kuuluu myös päiväkirjojen ja muiden vanhojen suhteisiin liittyvien asioiden säilytys nykyisen rakkaan silmistä.

        On ihmisiä jotka ajattelevat vaan itseään ja avaavat keskustelun vaikka ravintolaan mennessä uudelle kumppanilleen sanoen ,juu hyvä paikka täällä minä Reiskan kanssa usein kävin.."
        Tuntuu varmaan lämpimältä uudesta kumppanista aloittaa ilta Reiskan entisen kanssa Reiskan suosimassa ravintolassa.

        Useat miehet ovat hienotunteisia eivätkä nosta haloota kun vaimo ottaa puheekseen vanhan ukkonsa tai säilyttää entisten ukkojen kuvia albumissaan kaikkien katseltavina,mutta tuskinpa ne siitä tykkäävätkään.

        Mutta niinhän se on,kun mies vetää herneet nenään se on HULLU JA MUSTASUKKAINEN.
        Mutta vastaavassa tilanteessa naisen käytös onkin oikeutettua ja mies on TAAS SE SIKA,kuinka se kehtaa säilyttää kuvia exästä lompakossaan.
        HALOO,herätkää.

        Minun puolestani on sama vaikka retostelisitte kuinka miehillenne entisistä suhteistanne ja säilyttäisitte entisten kultanne kuvia kirjahyllyssä,mutta älkää sitten vaahdotko kun huomaatte miehenne käytöksen muuttuvan vuosien mittaan...,

        Rakkaus suhteeseen kuuluu toisen tunteiden huomioon ottaminen,ei oman itsensä napaan tuijottelu ja itsekäs entisten suhteiden väkinäinen säilytys vaikka valokuva albumissa,vaikka onhan sitä joskus varmaan kiva katsella Reiskaa kuvista kun silloin oli niin rakastunut siihen,,,kumma kun ukko ei halua katsella samalla mielenkiinnolla???

        ...että kuten aiemmin kirjoitin, niin en ole koskaan verrannut, tai muistellut menneitä, ei, en todellakaan!

        Lisäksi päiväkirjani olivat kuin olivatkin piilossa (ei tosin lukkojen takana), jonka mieheni löysi, eikä suinkaan ruokapöydällä huutamassa miestäni!

        Eihän kirjeitäkään saa avata, eikä tulisi mieleen avata, vaikka postiluukusta kolahtaisikin ja osuisi käteen omaa postia poimiessa....?!


    • avovaimo

      olisi tykännyt ,jos vaimo olisi mennyt entisen
      miehen kotiin kahville jouluaattona niinkuin meillä.
      Tilanne vain oli toisin päin eli avomieheni meni viemään lapsille lahjoja mutta jäi kahville ex-vaimonsa luo ilmoitamatta minulle etukäteen.
      Tuntui jotenkin pahalle jouluaattona tälläinen juttu

      • Oletko aikuinen?

        Jos entisestä parisuhteesta on lapsia, niin eiköhän ne exät roiku tavalla tai toisella mukana elämässä. Lapsista on varmaan ollut mukava, että eronneet aikuiset ovat jouluaaton kunniaksi pystyneet olemaan sovussa kahvipöydässä. Osoittaa mielestäni mieheltä isän roolin ymmärrystä ja empatiakykyä lapsia kohtaan. Kaipa nyt aikuiset ihmiset pärjää puoli tuntia yksinkin jouluaattona.


      • avovaimo
        Oletko aikuinen? kirjoitti:

        Jos entisestä parisuhteesta on lapsia, niin eiköhän ne exät roiku tavalla tai toisella mukana elämässä. Lapsista on varmaan ollut mukava, että eronneet aikuiset ovat jouluaaton kunniaksi pystyneet olemaan sovussa kahvipöydässä. Osoittaa mielestäni mieheltä isän roolin ymmärrystä ja empatiakykyä lapsia kohtaan. Kaipa nyt aikuiset ihmiset pärjää puoli tuntia yksinkin jouluaattona.

        joilla on omat kodit.He olivat viettämässä jouluaan äitinsä luona.Mielestäni isällä on mahdollisuus vierailla lapsien omissa kodeissaan,mutta kas ku ei vieraile.Tuntuu aika oudolta että aikuisia lapsia tavataan ex:n luona


      • avovaimo
        Oletko aikuinen? kirjoitti:

        Jos entisestä parisuhteesta on lapsia, niin eiköhän ne exät roiku tavalla tai toisella mukana elämässä. Lapsista on varmaan ollut mukava, että eronneet aikuiset ovat jouluaaton kunniaksi pystyneet olemaan sovussa kahvipöydässä. Osoittaa mielestäni mieheltä isän roolin ymmärrystä ja empatiakykyä lapsia kohtaan. Kaipa nyt aikuiset ihmiset pärjää puoli tuntia yksinkin jouluaattona.

        voinut viettää koko aatonkin ex:n ja lasten kanssa.En todellakaan ole riippuvainen hänestä jos niin on.Ei hän vietä aikaa lastensa kanssa koskaan vaikka kuinka olen tarjonnut mahdollisuutta siihen.
        Ja sitäpaitsi hänen ex jätti toisen miehen takia hänet ja nyt hän vierailee heidän kotonaan.


    • Miehen anatomia

      AP:n kirjoitus on hyvä esimerkki siitä, että menneisyyttään ei voi paeta. Nuorenkin ihmisen on hyvä myös sinkkuna ymmärtää, että kivan pito ei voi olla seksisuhteita.
      Nuoren pitää voida elää se aika iloiten ja toisten nuorten seurassa, mutta näitä seksisuhteita tulee välttää.
      Tämän suhteen ollaan hyvinkin tarkkoja, kun sitten siihen vakisuhteeseen aletaan, useimmiten se kumppani haluaa kuulla menneisyytesi, jos et kerro itse, kyllä hän sen selvittelee. Ja sama pätee kyllä miehiin, kyllä nainenkaan ei halua, mitään hyppyheikkiä elämänkumppanikseen ja lastensa isäksi.

      Miehillä on erilainen anatomia tähän asiaan jo varsin aikaisista siemenstöksyistä lähtein, sillä murrosikäinen poika saa siemensyöksyjä öisin ja kipuilee tämän asian kanssa samoin kuin nuori nainen kuukautistensa.
      Ei nuori poika elä vielä seksuaalisuudessa kun nämä syöksyt alkavat, eivätkä ne todellisuudessa oikein olekaan seksiä vaan mihen ruumiin ominaisuus.

      Miehet etsivät naista, voidakseen purkaa tämän siemennesteen aiheuttaman paineen pois, eikä siihen asiaan liity yhtään minkäänlaista muuta syytä, ihastumista, rakastumista. Tietenkin mies esittää jonkinlaista roolia, jotta saa naisen mukaansa, mutta naisen pitää pitää moraalinsa korkealla ja ajatuskykynsä koossa, jotta ei lähde mukaan tähän asiaan leikiten, eikä anna tuhota itseään.

      Kyllä sen sitten tuntee, kun mies arvostaa ja kunnioittaa ja tätä kautta suhde, johon sitten aikanaan tulee tämä seksuaalisuus mukaan.
      Liian usein luullaan miehen ihastuneen ja rakastuneen, vaikka kyse on ja vain ainoastaan miehen tarpeesta purkaa siemennesteensä aiheuttamaa painetta.

      Paljon järkevämpää olis katsoa asioita ja saliia jokaisen nuoren miehen itse ymmärtävän purkaa painaitaan, ilman että etsii kohdetta naisesta, jos tarkoitus on vain seksuaalinen.
      Tämä miehen anatomian niin kovin hallitseva puoli on hyvin vahva ja säilyy miehellä lähes koko iän ajan, vanhoillakin miehillä on aina mielessä tuo pieni oma veitikkansa, vaikka se ei enää juuri toimikaan.

      Nämä paljot suhteet entisyydessä painavat avioliitossa tai avoliitossa hyvin paljon vaakakupissa ja aiheuttavat jatkuvaa mustasukkaisuutta ja eroja, joten pidättäytyminen esisuhteista olisi suotavaa.
      Vapaamielisyys ei tule koskaan tätä asiaa koskemaan, sillä kumppani haluaa parisuhteeseen kanssaan vakaan ja moraaliltaan vakaan ihmisen.

    • Real man

      Miehen anatomia puhuu ihan höpöhöpöä.

      Parempi että nuoret harastavat seksiä ennen avioliittoa ja vieläpä useamman kanssa ennen aviotumista. Aviossa voi sitten olla hyvin mielin kun tietää ettei se ruoho ole aidan takana yhtään vihreämpää.
      Mutta tuo pääasia eli huonosta itsetunnosta johtuva miehen mustasukkaisuus ja vallan käyttö parisuhteessa.
      Toisen päiväkirjan lukeminen ilman lupaa on törkeää käytöstä.
      Mies sinun pitää muuttua aika nopeasti tai olet uutta vaimoa hakemassa ja kuvitteletko ettei näillä mahdollisilla uusilla naisilla ole vertailupohjaa miehistä?

      Nyt tulee neuvo
      Unohda se päiväkirja ja mene kukkien kanssa pyytämään anteeksi omaa lapsellisuuttasi. Tohtori Phillin neuvo, kun vaimo on onnellinen niin kaikki muutkin ovat.
      Naisen seksuaalisuus on suorassa suhteessa naisen hyvän olon tunteeseen jopa onnelisuuteen. Jos elämä on kurjaa niin sitten seksikään ei kiinnosta naista ja tämä on ihan evoluution rakentama juttu, epävarmaan elämän tilanteeseen ei nainen halua lisää lapsia ja nainen tulee myös sressaantuneena huonommin raskaaksi.
      Koittakaa nyt miehet ymmärtää naisia, jokainen riita ja mökötys vähentää naisen haluja ja jos alatte pakottamaan niin pahennatte vaan tilannetta.
      Jokain hyvä teko lisää naisen turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta alkaa olla sängyssäkin vipinää. Mustasukkainen viestittää että naiseen ei luoteta joten nainen varautuu eroon ja pidättäytyy seksistä jottei olisi yh tulevaisuudessa.

      Yritä mies muuttua ja älä yritä muuttaa vaimoasi kun kerran on sinulle hyvä ja uskollinen ollut.

    • Anonyymi

      Miksi olit tuollainen lumppu? Ei ihan normaalia ole tuollainen.

    • Anonyymi

      Sivusta, näkemyserot synnyttää riitoja. Tämä hyvä aihe siihen, uskon että näkemyserot miesten ja naisten kesken voivat olla suuria tämän aiheen parissa. Pelimiehet ei tunteile samoin kuin he, jotka hakevat luotettua kumppania itselleen (merkitys suuri) sitä yhtä oikeaa, jonka kanssa jakaa elämänsä alusta loppuun, jollei ole itse peluri.

      Miksi haluaisi pelurin kumppaniksi, jolla paljon irtosuhteita (luottamus)? Pelimies elää hetkessä, kumppanit vaihtuu ja silloin sen myös hyväksyy helpommin toisella. Pelimies ei välttämättä halua sitoutua toisen kanssa samalla tavalla pitkäksi aikaa. Ottavat mielummin rusinat pullasta ja vaihtoon, kun hehku laantuu toiseen.

      Hyväksikäytettyjä naisia on paljon tai naisia jotka ovat aktiivisia ja elävät hetkessä nauttien saamastaan huomiosta, tavoitellen unelmien prinssiä, joita löytyy vain saduista. Prinssi tuntee arvonsa ja toimii sen mukaan. Miehinen mies saa turrutettua nälkäänsä valloituksillaan. Heille suhde on vain peliä.

      Unelmien prinssit ovat saavuttamattomia miehiä, joilla on naisia jonoksi asti, heillä kumppanit vaihtuu, kun hehku laantuu. Sitoutuminen harvemmin kuulu heidän suunnitelmiin. Tavallisen miehen on vaikea vastaanottaa kaluttua luuta, jos käytän koira termiä miehenä naisesta. Miehenlogiikka vastaan naisenlogiikka? Erot voi olla suuria.

    • Anonyymi

      Eletty elämä on plussaa ja harvoin monet seksikumppanit näkyy mitenkään negatiivisesti sängyssäkään. Omaa kokemusta on itseään säästäjistä sekä vapaammin seksistä nauttineista naisista. Valinta kallistuu kyllä jälkimmäiseen jos suppeasti vain seksistä puhutaan, ei kukaan halua joukkueeseensa kokematonta pelaajaa...:D Mutta pelkkä seksi tietysti on aika huono tukijalka koko parisuhteelle. Yksi varsin tärkeä sellainen, mutta ei tokikaan ainut.

    • Anonyymi

      Onpas mustasukkainen mies ja vielä menneistä,ennen häntä.Olisi iloinen että vaimo on aikoinaan seikkaillut ,ettei enää tarvii kokemuksia haalia.

    • Anonyymi

      Ihan oikeasti mitä se miehelle kuuluu vaikka oisit pannut komppanian läpi miehiä ennenkuin tapasit hänet. Eikö muuta sitten keksi kun olla menneestä mustasukkainen. Ihan itse itselleen aiheuttanut pahan mielen menellä luvatta lukemaan sun juttuja.

    • Anonyymi

      Miten miehet voi olla näin epävarmoja XD

    • Anonyymi

      Miten kävi, milloin erositte?

    • Olen siinä mielessä samaa mieltä, että turha raivostua jälkikäteen, ellei nainen oikeasti ole valehdellut menneisyydestään. Jos on sitä mieltä, että tulipa ihastumisen huumassa mentyä yhteen ihmisen kanssa, ilman, että tutustui häneen kunnolla, niin turha siitä enää vinkua. Joko nielee asian tai lähtee.

      Sinänsä siinä, että haluaa naisensa sukupuolielämän historian olevan maltillinen, ei ole mitään pahaa. Sitä haluaa miljoonat, ellei miljardit miehet maapallolla. Siinäkin voi sitten olla varjopuolensa. Jos einainen ole osoittanut erityistä kiinnostusta seksiin aikaisemmin, voi olla, että ei osoita sitä parisuhteessakaan.

    • Anonyymi

      Kyllä näin on pyhät palsatotuudet,että nämä neitsyet naiset kaipaa kokemuksia. Ainakin haaveilee niistä päivin ja öin , aivan kuten tekin teette. Rakastellessa muista haaveilee. Pitkässä liitossa kokemattomana tulee halu kokea muita. Hänelle ja Sinulle. Jos olet kokenut jo ,siihen ei ole enään tarvetta. Ei kokenut nainen tahdo kokematonta ätmiä jolla heti päähän kihahtaa jos joku muukin huomiota osoittaa kun oma. Kypsä rakkaus ei horju. Kypsymättömyys on out💩

    • Anonyymi

      Kun olen alkanut miehen kanssa oleen jota nyt ei prinssiksi voi sanoa,niin satapäin tyrkky naisia parveilee,että tuossa miehessä täytyy olla jotain hyvää kun noin hotin naisen on saanut. Miehelle kihahtaa huomio hattuun. Luulee että ilman minua on yhtään mitään,kuin ei ollut ennenkään.kun ukko on jätetty,ei muitakaan enään kiinnosta.🤷‍♀️tälläisia lienee ätmit. Ei tulevaisuutta kokemattomilla .

      • Anonyymi

        Sössii mahikset.


    • Anonyymi

      Yhtäkkiä tuli suosituksi piireissä mitä ei ennen ollut.Niissä mihin pyrki ja egoa hiveli. Nousi kusi niin hattuun ja akka jätti. Ja nyt ilma akkaa ei olekkaan mitään.yhyy 💩

    • Anonyymi

      Kirjoituksesi olet dokumentoinut,miksi? On niitä surkeimpiakin avioliitoja.
      30 kymppisenä avioliitoon,Varmasti on suhteita ollut jotka ovat ajautuneet aina
      petipuuhiin.Ensimäiset abortit on tehty 15-16 vuotiaina ja toiset 23-27 vuotiaina.
      Silti niistä ei hiiskuta edes seurustelu aikoina.Aviomieskin on saattanut maksella
      monetkin abortit jo ennen 30 vuotissynttäreitä.
      Voi! VITTU teitä valittajia. teillä on valinna vapaus ollut.Asiat ovat omia valintojanne. Rypeekää niissä.
      Varmasti ottaisi päähän,miehellä kuin naisellakin..joutua tilanteeseen jos jälki löylyt tulevat vasta lapsen esitellessä tulevan miehensä vanhemat.Joista toinen saatta olla vanha panokaveri.vuosikymmenten takaa.

    • Anonyymi

      Näin se menee. Naisten siivillä haetaan piireissä hyksyntä,jos tsägä käy.. Ja kun nainen lähtee,et olekkaan yhtään mitään. Mahtaa harmittaa💩

      • Anonyymi

        Narsku-ukolla nousi hattuun kun pääsi piireihin siivelläni.unohti sen miksi ja minkätakia kiipesi. Kun akka jätti ei piirejä enään kiinnostanut💩


    • Anonyymi

      Yhyy

    • Anonyymi

      Miksi vitussa pitää säästää kirjoja ja kuvia existä? Jos säästät pidä ne sitten piilossa toiselta. Siinä murenee puolin ja toisin osa odotuksista molemmilta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2362
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      187
      1825
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe