Pitkä pyörämatka

niin_sanottu

Olen suunnittelemassa astetta pidempää pyörämatkaa vuoden 2007 alkuun. Matkan pituus on reilu 5300 kilometriä. Pyörän vaatimuksiin kuuluu sekä polkijan, 70 kg, että varusteiden, n. 60 kg, kannattelu. Pintana on sekä asfalttia että sora/hiekkatietä.

Renkaat joutuvat koville myös lämpötilaerojen takia. Päivällä lämpöä on noin 25 - 40 astetta ja yöllä 0 - 10 asteen tuntumassa.

Millaista pyörää suosittelisitte? Itse olen ajatellut jotain alumiinirunkoista retkipyörää isoilla, mutta paksuilla renkailla. En kauhean kokenut erilaisista pyöristä ole, joten siksi vinkkejä kyselen.

14

2612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin kokenut

      Koetapa vähentää hieman tavarapaljouttasi. Itse olen ko. pituisen reissun tehnyt alle 30 kg:n tavaroilla, jolloin matkanteko on paljon kevyempää.

      Mikäli kaikki paino on jo minimoitu, niin hommaa peräkärry. Siinä kulkevat mukavammin.

      • niin_sanottu

        Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.


      • Itsekin kokenut
        niin_sanottu kirjoitti:

        Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.

        taitaa olla sitten sopiva ratkaisu aavikkoajoon. Mukavaa reissua!


      • oot menossa...
        Itsekin kokenut kirjoitti:

        taitaa olla sitten sopiva ratkaisu aavikkoajoon. Mukavaa reissua!

        jos meinaa pitkää matkaa polkea asfalttia pitkin ni ei missään nimessä paksurenkaista pyörää..(toivottavasti et tarkota maastopyörää.. :D)Aika kapeat renkaat..mutta pitää ottaa huomioon pehmeämmätkin maastot..Eli jos paljon pehmeää maata niin leveämmät renkaat..Mulla itellä on pyörässä laukut edessä(2kpl)ja takana(2kpl)Jos ei niihin saa mahtumaan niin peräkärry ainoa vaihtoehto...Sekään ei kovin hyvä vaihtoehto sillä tuo ylimääräistä kitkavastusta..Ja varmaan tiedätki ettei reppua kannata ottaa selkään..se se vasta hiostava onkin...


      • Ossi
        niin_sanottu kirjoitti:

        Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.

        Minne ihmeeseen aiot ajaa????


    • loginomi

      kokemuksesta Nokian Ultra Toureja; keskeltä slicksit ja reunoilta soralle sopivat, niillä poljettelet koko matkan!

      5300 kilsaa merkitsee about 100 000 kcal ylimääräistä kulutusta; laihdut 14.3 kg,
      ! (20 kcal/km keskinopeudella 20 km/h) Tarkkana on oltava riitävän evästelyn kanssa, ettei simahdus yllätä!

      • niin_sanottu

        Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.

        Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.

        En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.


      • Pyöräilijätär
        niin_sanottu kirjoitti:

        Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.

        Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.

        En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.

        Onnea matkaan,olet lähdössä hatunnoston arvoiselle seikkailulle.Toivottavasti saamme lukea jostakin joskus matkakertomuksesi!!!

        Jos luoja ja työkkäri sallii,aion itsekin ensi kesänä olla pyörän selässä vähintään 3 viikkoa,lähinnä pohjois-Suomessa.Tyyliin Raimo.O.Kojo.mutta telttamajoituksessa.
        Toivottavasti onnistuu.


      • Kratti
        niin_sanottu kirjoitti:

        Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.

        Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.

        En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.

        http://www.seikkailua.com/

        Tuolta löytyy Veijo Meriläisen tarina Australian kiertämisestä polkupyörällä, josta voi saada vihjeitä, jos et ole vielä lukenut. Yhteystiedotkin löytyvät. Onnea matkaan.


      • Kratti
        Kratti kirjoitti:

        http://www.seikkailua.com/

        Tuolta löytyy Veijo Meriläisen tarina Australian kiertämisestä polkupyörällä, josta voi saada vihjeitä, jos et ole vielä lukenut. Yhteystiedotkin löytyvät. Onnea matkaan.

        http://www.wildworks.co.nz/csr/route.php

        Australian aavikon hiekkatiet eivät ole saamaa tasoa kuin meidän. Aika leveillä kumeilla tämä henkilö on ainakin liikkeellä. Tosin taitaa kulkea tiettömilläkin taipalailla. Kätevän näköinen peräkärry sillä ainakin on.


    • Rullaati

      PYÖRÄILYRETKI
      10.-15.6.
      Hämeen härkätiellä.
      Päivämatkat 35-55 km.
      Hinta n. 330 euroa, sisältää:
      puolihoidon, saunomiset ja junamatkan
      Tampere-Turku. Ilmoittautumiset
      viikoilla 1, 2 tai 4, viimeistään 31.1.
      Kari Koistiselle p. 040 524 7989.

    • niin_sanottu

      Suunnitelmat etenevät mallikkaasti. Sain aikaan alustavan sponsorisopimuksen Helkaman kanssa ja he sponsoroivat minulle tehdastuoreen uutuuspyörän varusteineen matkaa varten.

      • maleksi

        Mites matkan kanssa sitten kävi? Onko matkakertomusta jossain nähtävillä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe