Olen suunnittelemassa astetta pidempää pyörämatkaa vuoden 2007 alkuun. Matkan pituus on reilu 5300 kilometriä. Pyörän vaatimuksiin kuuluu sekä polkijan, 70 kg, että varusteiden, n. 60 kg, kannattelu. Pintana on sekä asfalttia että sora/hiekkatietä.
Renkaat joutuvat koville myös lämpötilaerojen takia. Päivällä lämpöä on noin 25 - 40 astetta ja yöllä 0 - 10 asteen tuntumassa.
Millaista pyörää suosittelisitte? Itse olen ajatellut jotain alumiinirunkoista retkipyörää isoilla, mutta paksuilla renkailla. En kauhean kokenut erilaisista pyöristä ole, joten siksi vinkkejä kyselen.
Pitkä pyörämatka
14
2570
Vastaukset
- Itsekin kokenut
Koetapa vähentää hieman tavarapaljouttasi. Itse olen ko. pituisen reissun tehnyt alle 30 kg:n tavaroilla, jolloin matkanteko on paljon kevyempää.
Mikäli kaikki paino on jo minimoitu, niin hommaa peräkärry. Siinä kulkevat mukavammin.- niin_sanottu
Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.
- Itsekin kokenut
niin_sanottu kirjoitti:
Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.
taitaa olla sitten sopiva ratkaisu aavikkoajoon. Mukavaa reissua!
- oot menossa...
Itsekin kokenut kirjoitti:
taitaa olla sitten sopiva ratkaisu aavikkoajoon. Mukavaa reissua!
jos meinaa pitkää matkaa polkea asfalttia pitkin ni ei missään nimessä paksurenkaista pyörää..(toivottavasti et tarkota maastopyörää.. :D)Aika kapeat renkaat..mutta pitää ottaa huomioon pehmeämmätkin maastot..Eli jos paljon pehmeää maata niin leveämmät renkaat..Mulla itellä on pyörässä laukut edessä(2kpl)ja takana(2kpl)Jos ei niihin saa mahtumaan niin peräkärry ainoa vaihtoehto...Sekään ei kovin hyvä vaihtoehto sillä tuo ylimääräistä kitkavastusta..Ja varmaan tiedätki ettei reppua kannata ottaa selkään..se se vasta hiostava onkin...
- Ossi
niin_sanottu kirjoitti:
Minne ihmeeseen aiot ajaa????
- loginomi
kokemuksesta Nokian Ultra Toureja; keskeltä slicksit ja reunoilta soralle sopivat, niillä poljettelet koko matkan!
5300 kilsaa merkitsee about 100 000 kcal ylimääräistä kulutusta; laihdut 14.3 kg,
! (20 kcal/km keskinopeudella 20 km/h) Tarkkana on oltava riitävän evästelyn kanssa, ettei simahdus yllätä! Kannattaa lukea sivuston http://www.adserballe.com/ matkakertomuksia.
- niin_sanottu
Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.
Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.
En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla. - Pyöräilijätär
niin_sanottu kirjoitti:
Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.
Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.
En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.Onnea matkaan,olet lähdössä hatunnoston arvoiselle seikkailulle.Toivottavasti saamme lukea jostakin joskus matkakertomuksesi!!!
Jos luoja ja työkkäri sallii,aion itsekin ensi kesänä olla pyörän selässä vähintään 3 viikkoa,lähinnä pohjois-Suomessa.Tyyliin Raimo.O.Kojo.mutta telttamajoituksessa.
Toivottavasti onnistuu. - Kratti
niin_sanottu kirjoitti:
En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.http://www.seikkailua.com/
Tuolta löytyy Veijo Meriläisen tarina Australian kiertämisestä polkupyörällä, josta voi saada vihjeitä, jos et ole vielä lukenut. Yhteystiedotkin löytyvät. Onnea matkaan. - Kratti
Kratti kirjoitti:
http://www.seikkailua.com/
Tuolta löytyy Veijo Meriläisen tarina Australian kiertämisestä polkupyörällä, josta voi saada vihjeitä, jos et ole vielä lukenut. Yhteystiedotkin löytyvät. Onnea matkaan.http://www.wildworks.co.nz/csr/route.php
Australian aavikon hiekkatiet eivät ole saamaa tasoa kuin meidän. Aika leveillä kumeilla tämä henkilö on ainakin liikkeellä. Tosin taitaa kulkea tiettömilläkin taipalailla. Kätevän näköinen peräkärry sillä ainakin on.
- Rullaati
PYÖRÄILYRETKI
10.-15.6.
Hämeen härkätiellä.
Päivämatkat 35-55 km.
Hinta n. 330 euroa, sisältää:
puolihoidon, saunomiset ja junamatkan
Tampere-Turku. Ilmoittautumiset
viikoilla 1, 2 tai 4, viimeistään 31.1.
Kari Koistiselle p. 040 524 7989. - niin_sanottu
Suunnitelmat etenevät mallikkaasti. Sain aikaan alustavan sponsorisopimuksen Helkaman kanssa ja he sponsoroivat minulle tehdastuoreen uutuuspyörän varusteineen matkaa varten.
- maleksi
Mites matkan kanssa sitten kävi? Onko matkakertomusta jossain nähtävillä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603435Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242809Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541877- 711116
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971050Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27879- 45869
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104864