Pitkä pyörämatka

niin_sanottu

Olen suunnittelemassa astetta pidempää pyörämatkaa vuoden 2007 alkuun. Matkan pituus on reilu 5300 kilometriä. Pyörän vaatimuksiin kuuluu sekä polkijan, 70 kg, että varusteiden, n. 60 kg, kannattelu. Pintana on sekä asfalttia että sora/hiekkatietä.

Renkaat joutuvat koville myös lämpötilaerojen takia. Päivällä lämpöä on noin 25 - 40 astetta ja yöllä 0 - 10 asteen tuntumassa.

Millaista pyörää suosittelisitte? Itse olen ajatellut jotain alumiinirunkoista retkipyörää isoilla, mutta paksuilla renkailla. En kauhean kokenut erilaisista pyöristä ole, joten siksi vinkkejä kyselen.

14

2546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin kokenut

      Koetapa vähentää hieman tavarapaljouttasi. Itse olen ko. pituisen reissun tehnyt alle 30 kg:n tavaroilla, jolloin matkanteko on paljon kevyempää.

      Mikäli kaikki paino on jo minimoitu, niin hommaa peräkärry. Siinä kulkevat mukavammin.

      • niin_sanottu

        Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.


      • Itsekin kokenut
        niin_sanottu kirjoitti:

        Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.

        taitaa olla sitten sopiva ratkaisu aavikkoajoon. Mukavaa reissua!


      • oot menossa...
        Itsekin kokenut kirjoitti:

        taitaa olla sitten sopiva ratkaisu aavikkoajoon. Mukavaa reissua!

        jos meinaa pitkää matkaa polkea asfalttia pitkin ni ei missään nimessä paksurenkaista pyörää..(toivottavasti et tarkota maastopyörää.. :D)Aika kapeat renkaat..mutta pitää ottaa huomioon pehmeämmätkin maastot..Eli jos paljon pehmeää maata niin leveämmät renkaat..Mulla itellä on pyörässä laukut edessä(2kpl)ja takana(2kpl)Jos ei niihin saa mahtumaan niin peräkärry ainoa vaihtoehto...Sekään ei kovin hyvä vaihtoehto sillä tuo ylimääräistä kitkavastusta..Ja varmaan tiedätki ettei reppua kannata ottaa selkään..se se vasta hiostava onkin...


      • Ossi
        niin_sanottu kirjoitti:

        Melkolailla on minimoitu paino. Mitään turhaa en ota mukaan. Painoa lisää veden tarve. 40 litraa olen ajatellut pitää mukana. Matkalle osuu kuitenkin reilu 800 kilometrin osuus, jolla ei ole kyliä tai kaupunkeja, huoltoasemia varmasti muutamia on. Sikäläiset neuvovat pitämään yhtä litraa vettä / auringossa vietetty tunti.

        Minne ihmeeseen aiot ajaa????


    • loginomi

      kokemuksesta Nokian Ultra Toureja; keskeltä slicksit ja reunoilta soralle sopivat, niillä poljettelet koko matkan!

      5300 kilsaa merkitsee about 100 000 kcal ylimääräistä kulutusta; laihdut 14.3 kg,
      ! (20 kcal/km keskinopeudella 20 km/h) Tarkkana on oltava riitävän evästelyn kanssa, ettei simahdus yllätä!

      • niin_sanottu

        Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.

        Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.

        En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.


      • Pyöräilijätär
        niin_sanottu kirjoitti:

        Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.

        Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.

        En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.

        Onnea matkaan,olet lähdössä hatunnoston arvoiselle seikkailulle.Toivottavasti saamme lukea jostakin joskus matkakertomuksesi!!!

        Jos luoja ja työkkäri sallii,aion itsekin ensi kesänä olla pyörän selässä vähintään 3 viikkoa,lähinnä pohjois-Suomessa.Tyyliin Raimo.O.Kojo.mutta telttamajoituksessa.
        Toivottavasti onnistuu.


      • Kratti
        niin_sanottu kirjoitti:

        Eli, matka suuntautuu Australiaan. Perthistä Alice Springsin kautta Brisbaneen. Eli Australian halki pitkin aavikkoa. Suurin yksittäinen väli ilman kyliä ja kaupunkeja on 841 kilometriä. Kova reissuhan tuo on, mutta ei mahdoton.

        Matka-ajan arvioisin 40-50 vuorokauteen, eli matkanopeus 11,5 tuntia päivässä polkien olisi noin 10km /h. Edelleen, ei mahdoton, mutta vaativa.

        En todellakaan maastopyörällä ole lähdössä, vaan hybridi/trekking-linjalla.

        http://www.seikkailua.com/

        Tuolta löytyy Veijo Meriläisen tarina Australian kiertämisestä polkupyörällä, josta voi saada vihjeitä, jos et ole vielä lukenut. Yhteystiedotkin löytyvät. Onnea matkaan.


      • Kratti
        Kratti kirjoitti:

        http://www.seikkailua.com/

        Tuolta löytyy Veijo Meriläisen tarina Australian kiertämisestä polkupyörällä, josta voi saada vihjeitä, jos et ole vielä lukenut. Yhteystiedotkin löytyvät. Onnea matkaan.

        http://www.wildworks.co.nz/csr/route.php

        Australian aavikon hiekkatiet eivät ole saamaa tasoa kuin meidän. Aika leveillä kumeilla tämä henkilö on ainakin liikkeellä. Tosin taitaa kulkea tiettömilläkin taipalailla. Kätevän näköinen peräkärry sillä ainakin on.


    • Rullaati

      PYÖRÄILYRETKI
      10.-15.6.
      Hämeen härkätiellä.
      Päivämatkat 35-55 km.
      Hinta n. 330 euroa, sisältää:
      puolihoidon, saunomiset ja junamatkan
      Tampere-Turku. Ilmoittautumiset
      viikoilla 1, 2 tai 4, viimeistään 31.1.
      Kari Koistiselle p. 040 524 7989.

    • niin_sanottu

      Suunnitelmat etenevät mallikkaasti. Sain aikaan alustavan sponsorisopimuksen Helkaman kanssa ja he sponsoroivat minulle tehdastuoreen uutuuspyörän varusteineen matkaa varten.

      • maleksi

        Mites matkan kanssa sitten kävi? Onko matkakertomusta jossain nähtävillä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe