VR:n konduktööri koulutus ja työ :)

Tuleva konduktööri(kö) ?

Hei!

Tiedustelisin tämmöistä asiaa että millainen koulutus mahtaa konduktöörin hommaan olla ?

Ja millainen palkkaus ? Ja onko lähiliikenne konduktöörin palkalla jotain eroa kaukoliikenteen konduktööriin ? :)

Ja muutenkin saa kertoa mitä tykkää työstään jos täällä konduktöörejä tai heidän tuttujaan vaikka sattuisi pyörimään :)

Aurinkoista päivää lukijoille :)

97

88179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näänä

      No nythän sinne koulutukseen näyttää olevan haku päällä. http://www.vr.fi/yhtyma/tyonantaja.html#
      Mitä olen kuullut, niin palkka ylityö- ja muiden korvausten jälkeen on nettona vajaa 2000 € /kk.

      • työssä

        Älä usko kaikkea mitä kirjoitetaan.Ei todellakaan pidä paikkaansa.


      • Hienomies90
        työssä kirjoitti:

        Älä usko kaikkea mitä kirjoitetaan.Ei todellakaan pidä paikkaansa.

        http://www.palkkavertailu.com/palkka/konduktööri Katsoppas tarkemmin täältä, tämänhetkinen palkka on 3400€, tosin nythän eletään 2013 :D Mutta kuitenkin


      • Anonyymi
        Hienomies90 kirjoitti:

        http://www.palkkavertailu.com/palkka/konduktööri Katsoppas tarkemmin täältä, tämänhetkinen palkka on 3400€, tosin nythän eletään 2013 :D Mutta kuitenkin

        tän hetkinen palkka on 3 168 €😵‍💫


    • konduktöörin

      eläkeikä mahtanee olla.

      • Babe

        64vee


      • pommit

        Nykyään eläkkeet on siinä 64 vuoden tietämillä."Vanha" ukot pääsevät 58 koska heillä on se vanha sopimus.


      • konnair
        pommit kirjoitti:

        Nykyään eläkkeet on siinä 64 vuoden tietämillä."Vanha" ukot pääsevät 58 koska heillä on se vanha sopimus.

        Hyviä hommia on. Tosin jossain määrin joutuu tekemään kuukausittain valinnan vapaa-ajan ja rahan välillä. Palkka on mielestäni hyvä, ilman ylitöitä tilillle napsahtaa ensimmäisenä vuonna (ennen veroja) n.1700, mutta ylitöillä summa voi olla jopa yli 2500 euroa.

        Työ on parhaimmillaan letkeää ja rentoa, pahimmillaan tappavan monotonista sahaamista. Oma lukunsa ovat kansaa liikuttelevat tapahtumat ja viikonloput. Työkaverit ovat 98,5% mukavia ja reiluja. Porukkaa löytyy ihan joka lähtöön, niin henkilökunnasta kuin asiakkaistakin.

        Epäsäännöllinen kolmivuorotyö on ajoittain melko kuluttavaa. Pahin kuormitus tulee usein sosiaaliselle elämälle.

        Tuossa aatoksia.


    • Peippari

      Hellou,

      Kyllä Konduktöörihomma on leppoisaa ja mukavaa! VR kouluttaa uusia osaajia tarpeen mukaan, ja 4kk:n (palkattoman)koulutuksen läpäiseville on plakkarissa vakituinen työ VR oy:n (huom! ei valtion rautatieden, kuten moni vielä luulee) leivissä.

      Konduktööri on rautatiealan moniosaaja ja esimiesaseman omaava junan matkustamopäällikkö. Toimi luo erinomaisen pohjan muihin alan ammatteihin, joita "vapautuukin" valtavat määrät ennen 2010 vuotta kun vanhempi parvi siirtyy 58-vuotiaina eläkkeelle.

      Koulutus sisältää enimmäkseen junaturvallisuuteen liittyviä opintoja, mutta myös kaluston tuntemus (lämmityslaitteet, sähköt, informaatiolaitteet, erilaiset vaunutyypit jarruineen) on olennainen osa kokonaispalettia. Matkalippuviidakko onkin sitten sellainen keitto ettei sitä tavallinen pulliainen tajuakaan. Lisäksi koulutuksessa kiinnitetään huomiota terveyteen (Konduktööreillä kaikista tiukin terveysseula T1, vaikka ei silmämääräisesti uskoisikaan,) järjestyksenpitoon, paloturvallisuuteen jne. jne.

      Työssä konduktööri vie ja hakee junat varikolta (!), tarkastaa niiden toimintakuntoisuuden myös vastaten siitä. Konkka työskentelee useimmiten yksin junassa, joten vastuu on valtava poikkeamien varalta. Työn hyviin puoliin kuuluu itsenäinen työskentely (yksikään ei huohota niskaan vaan päätät toimistasi ihan itse toisin kuin esim. lentokoneessa,) erittäin inhimilliset ja reilut työtoverit, ruhtinaalliset lepotauot keikkojen välissä, ja tietty muut etuisuudet.

      En ole tavannut montaakaan ammattivalintaansa tyytymätöntä, vaikka ihmisiä on tullut laaja-alaisesti joka puolelta: monikin on kyllästynyt riistotappomeininkiin pienillä yksityisillä sektoreilla ja hakeutunut hommaan jossa ei stressi paina, saat olla aivan oma itsesi, palkka juoksee turvallisesti, ja työnantaja pitää erinomaista huolta.

      Palkkauksesta sen verran että alkuunsa peruspalkka on 1800 rapiat brutto erinäiset lisät (=yht.n.2300 eekiä/kk), mutta jos ylitöistä tykkää niin ansiot nousee helposti lähelle kolmea tonttua. Työvuoroihin pystyy vaikuttamaan hirmuisen hyvin, joten hommat soveltuvat hyvin myös äiti-ihmisille, aamu- ja/tai iltavirkuille, opintojaan jatkaville jne.

      Suosittelen lämpimästi mutta varoitan jo etukäteen hankalasta pääsystä; kandidaatit käyvät aikamoisen seulonnan läpi psykologisine testipäivineen, n.10% hakijoista selviytyy paketista.

      Nim. Lentoemäntähommista vapaampaan ilmapiiriin

      • vannha kona

        Ilmeisestikkin hyvistä ansioista ja ressittömästä
        konnarin työstä kirjoittavat pääkaupunki seurun märkäkorva paikkurahastajat.Varmaankin mieli muuttuu kun on työvuosia takana esim n.30. ei jaksa enää tehdä mielettömässti ylitöitä,joilla
        ansiot saisi asialliselle tasolle


      • Toinekin näkökulma

        laskeuduthan hieman sieltä pilvistä-oikeesti."Sattumalta" tiedän,että sinä Et esim.vaunuja vie ja tuo varikolle.Puhumattakaan,että vastaisit niiden kunnosta.
        Kunnossapitovastuu on aivan toisilla henkilöillä.
        Matkakuntoisuuden tarkastusvastuu on myös toisilla henkilöillä-ei Sinulla.
        Annat kuvan,että muita rautatiealan ammattilaisia ei ole-eikä heitä tarvita.-Matkalippuviidakossa on varmasti omat hankaluutensa.-vastuuta? Sitä löytyy monesta muustakin rautatieammatista.Ethän unohda sitä?


      • Peippari
        Toinekin näkökulma kirjoitti:

        laskeuduthan hieman sieltä pilvistä-oikeesti."Sattumalta" tiedän,että sinä Et esim.vaunuja vie ja tuo varikolle.Puhumattakaan,että vastaisit niiden kunnosta.
        Kunnossapitovastuu on aivan toisilla henkilöillä.
        Matkakuntoisuuden tarkastusvastuu on myös toisilla henkilöillä-ei Sinulla.
        Annat kuvan,että muita rautatiealan ammattilaisia ei ole-eikä heitä tarvita.-Matkalippuviidakossa on varmasti omat hankaluutensa.-vastuuta? Sitä löytyy monesta muustakin rautatieammatista.Ethän unohda sitä?

        Moikka vaan sinnekin. Kirjoitukseni oli tarkoitettu vastaamaan viestiketjun aloittajan kyselyyn kyseisestä ammatista. Se mitä konduktöörin ammattiin kuuluu ammattikuvauksen mukaan, ei tarkoita sitä että jokainen tekisi täsmälleen kyseisiä asioita. Eihän missään ammatissa toimita kirjaimellisesti oppien mukaan!! Joka tapauksessa kirjoitukseni oli ennen kaikkea hyvässä hengessä laadittu, ja jos "sattumalta" tiedät minusta jotain, tiedät silloin myös sen, että minä jos kukaan arvostaa kaikkia ammattikuntia & heidän työtään titteliin katsomatta.


      • Kolmas näkökulma
        Peippari kirjoitti:

        Moikka vaan sinnekin. Kirjoitukseni oli tarkoitettu vastaamaan viestiketjun aloittajan kyselyyn kyseisestä ammatista. Se mitä konduktöörin ammattiin kuuluu ammattikuvauksen mukaan, ei tarkoita sitä että jokainen tekisi täsmälleen kyseisiä asioita. Eihän missään ammatissa toimita kirjaimellisesti oppien mukaan!! Joka tapauksessa kirjoitukseni oli ennen kaikkea hyvässä hengessä laadittu, ja jos "sattumalta" tiedät minusta jotain, tiedät silloin myös sen, että minä jos kukaan arvostaa kaikkia ammattikuntia & heidän työtään titteliin katsomatta.

        Positiivista,että "sattumalta" huomaat maailmassa olevan muitakin kuin konduktöörin.
        Silti-puhut edelleen ammattikuvaasi kuuluvista töistä-joita kaikki eivät tismalleen oppien mukaan käytännössä tee?
        Kaikella kunnioituksella.-Tiedän,että hankalien asiakkaiden,lippuviidakkojen,jne.kanssa on varmasti töitä.-Mutta kiitos-ethän ota "kunniaa" töistä,joita et tee.Joista et käytännössä vastaa.-vai kuvastaako kirjoittelusi mahdollista turhaantumista työhön?
        Toivon,ettei.-Työssäoloa ei kannata tehdä raskaammaksi,mitä se oikeasti on.-Et saa siitä yhtään palkanlisää,vaikka tekisit kaikkia rautatieammatteja yhtä aikaa.-Stressiä sen sijaan kyllä saat.-Kun teet meidän muidenkin työt.


      • henk.liik.kond.
        Toinekin näkökulma kirjoitti:

        laskeuduthan hieman sieltä pilvistä-oikeesti."Sattumalta" tiedän,että sinä Et esim.vaunuja vie ja tuo varikolle.Puhumattakaan,että vastaisit niiden kunnosta.
        Kunnossapitovastuu on aivan toisilla henkilöillä.
        Matkakuntoisuuden tarkastusvastuu on myös toisilla henkilöillä-ei Sinulla.
        Annat kuvan,että muita rautatiealan ammattilaisia ei ole-eikä heitä tarvita.-Matkalippuviidakossa on varmasti omat hankaluutensa.-vastuuta? Sitä löytyy monesta muustakin rautatieammatista.Ethän unohda sitä?

        Itse olen konnari ja todellakin matkan aikana vastuu kalustosta kuuluu konnarille. Lisäksi vaunujen vienti varikolle on nimenomaan konnarin hommaa.


      • Te sitten jaksatte
        henk.liik.kond. kirjoitti:

        Itse olen konnari ja todellakin matkan aikana vastuu kalustosta kuuluu konnarille. Lisäksi vaunujen vienti varikolle on nimenomaan konnarin hommaa.

        Vaunujen vienti varaikolle on konnarin hommaa?-Siihen ei osallistu ketään muita?
        Jatkuvasti,toistuvasti,miten tämän nyt esittäisin ikävä kyllä aika monet ammattikuntasi edustajat antavat mielikuvan,kuinka "minä vien,minä vastaan lähes kaikesta",vaikka totta siitä ei ole "ihan" kaikki.-Kalustovastuu,niinpä niin,sekin vielä.-Ketä kussutte apuun,kun Automatiikka ei esim ic-2 vaunussa toimikaan.-Toisen konnarin? Vaiko kenties asemalla on joku ammattilainen,joka Tietää kalustosta jotain.-Entä pendolino-junat?-Siellä tietääkseni vetrinkuljettajalla on kalustovastuu,sekä tietenkin vastuu junaturvallisuudesta.-Kannattaisiko keskittyä siihen olennaisimpaa-asiakaspalveluun.-niin kauan kun teitä junissa on.Tiedän maita,mm.Italia,jossa ihmiset ostavat lipunsa kuten metroon mentäessä.-vain tarkastuspartiot kiertelevät pistokokeineen.-junassa ei kukaan myy lipuja taikerjää rahaa.-Se on siinä maassa katsottu tarpeettomaksi touhuksi.-Eletään sovussa,mutta vanha sanonta "suutari pysyköön lestissään" pätenee monee asiaan?


      • Italiasta tullut
        Te sitten jaksatte kirjoitti:

        Vaunujen vienti varaikolle on konnarin hommaa?-Siihen ei osallistu ketään muita?
        Jatkuvasti,toistuvasti,miten tämän nyt esittäisin ikävä kyllä aika monet ammattikuntasi edustajat antavat mielikuvan,kuinka "minä vien,minä vastaan lähes kaikesta",vaikka totta siitä ei ole "ihan" kaikki.-Kalustovastuu,niinpä niin,sekin vielä.-Ketä kussutte apuun,kun Automatiikka ei esim ic-2 vaunussa toimikaan.-Toisen konnarin? Vaiko kenties asemalla on joku ammattilainen,joka Tietää kalustosta jotain.-Entä pendolino-junat?-Siellä tietääkseni vetrinkuljettajalla on kalustovastuu,sekä tietenkin vastuu junaturvallisuudesta.-Kannattaisiko keskittyä siihen olennaisimpaa-asiakaspalveluun.-niin kauan kun teitä junissa on.Tiedän maita,mm.Italia,jossa ihmiset ostavat lipunsa kuten metroon mentäessä.-vain tarkastuspartiot kiertelevät pistokokeineen.-junassa ei kukaan myy lipuja taikerjää rahaa.-Se on siinä maassa katsottu tarpeettomaksi touhuksi.-Eletään sovussa,mutta vanha sanonta "suutari pysyköön lestissään" pätenee monee asiaan?

        Itseasiassa italiassa myydään junalippuja samallalailla kuinka suomessa ja raiteilla on vain leimaus paikat johon lippu laitetaan ennen junaan astumista etä se olisi voimassa 6tuntia. Sama työ italian konduktöörillä kuin suomen


      • Joopa joo
        Italiasta tullut kirjoitti:

        Itseasiassa italiassa myydään junalippuja samallalailla kuinka suomessa ja raiteilla on vain leimaus paikat johon lippu laitetaan ennen junaan astumista etä se olisi voimassa 6tuntia. Sama työ italian konduktöörillä kuin suomen

        Olet Italiasta tulleena harvinaisen huonosti perillä sikäläisestä systeemistä,jos väität lipunmyynnin toteutuvan kuin Suomessa.-Kyllä.Asiakas ostaa lipun Ennen junaan tuloaan.-Ja huolehtii leimauksesta Itse.-Konduktööri EI myy junassa lippuja,kuten Suomessa tapahtuu.Ihmettelen vaan,miksi viitsit kirjoittaa suoranaisia valheita.-Mitä tulee konduktöörin työhön akselilla Suomi-Italia..Kylläpä olet hyvin perehtynyt näihin asioihin.? -Säästettäisiin täälläkin mielettömät summat rahaa,kun turha lipunmyynti junissa lopetettaisiin.
        Miten ihmeessä esim.Helsingissä ihmiset pärjäävät metrossa,kun kukaan ei myy junassa lippuja,tai tee siellä muutakaan "työtä"? Voin kertoa-hyvin!


      • Tuleva.kond
        Te sitten jaksatte kirjoitti:

        Vaunujen vienti varaikolle on konnarin hommaa?-Siihen ei osallistu ketään muita?
        Jatkuvasti,toistuvasti,miten tämän nyt esittäisin ikävä kyllä aika monet ammattikuntasi edustajat antavat mielikuvan,kuinka "minä vien,minä vastaan lähes kaikesta",vaikka totta siitä ei ole "ihan" kaikki.-Kalustovastuu,niinpä niin,sekin vielä.-Ketä kussutte apuun,kun Automatiikka ei esim ic-2 vaunussa toimikaan.-Toisen konnarin? Vaiko kenties asemalla on joku ammattilainen,joka Tietää kalustosta jotain.-Entä pendolino-junat?-Siellä tietääkseni vetrinkuljettajalla on kalustovastuu,sekä tietenkin vastuu junaturvallisuudesta.-Kannattaisiko keskittyä siihen olennaisimpaa-asiakaspalveluun.-niin kauan kun teitä junissa on.Tiedän maita,mm.Italia,jossa ihmiset ostavat lipunsa kuten metroon mentäessä.-vain tarkastuspartiot kiertelevät pistokokeineen.-junassa ei kukaan myy lipuja taikerjää rahaa.-Se on siinä maassa katsottu tarpeettomaksi touhuksi.-Eletään sovussa,mutta vanha sanonta "suutari pysyköön lestissään" pätenee monee asiaan?

        Tuolla vaunujen viennillä varikolle tarkoitetaan saattotyötä, joka todellakin on konduktöörin tehtävä. Tietysti siellä on kuski veturissa, mutta konduktööri on vaihtotyönjohtaja junan keulilla, mistä lukee opasteita kuskille. Eli jos et tiedä, niin saattotyöhän tapahtuu takaperin eli veturi on junan kulkusuuntaan tai tässä tapauksessa vaihtoyksikön perässä ja konduktööri edessä, ensimmäisessä vaunussa.

        Tuossa kaluston vastuussa varmaan tarkoitettiin sitä, että konduktööri vastaa kaluston ja matkustajien turvallisuudesta matkanaikana. Eli eihän me siellä mitään varsinaisia huoltotöitä tehdä, mutta vika tilanteessa meidän tulee ottaa yhteyttä sellaisiin ihmisiin, jotka voivat meitä auttaa jos tarve on, ettei juna jää linjalle. Rautateillähän toiminta on monen eriammattiryhmän yhteistyötä, mutta silti jokainen työntekijä vastaa omalta osaltaan junaturvallisuudesta.


      • häh-häh
        Tuleva.kond kirjoitti:

        Tuolla vaunujen viennillä varikolle tarkoitetaan saattotyötä, joka todellakin on konduktöörin tehtävä. Tietysti siellä on kuski veturissa, mutta konduktööri on vaihtotyönjohtaja junan keulilla, mistä lukee opasteita kuskille. Eli jos et tiedä, niin saattotyöhän tapahtuu takaperin eli veturi on junan kulkusuuntaan tai tässä tapauksessa vaihtoyksikön perässä ja konduktööri edessä, ensimmäisessä vaunussa.

        Tuossa kaluston vastuussa varmaan tarkoitettiin sitä, että konduktööri vastaa kaluston ja matkustajien turvallisuudesta matkanaikana. Eli eihän me siellä mitään varsinaisia huoltotöitä tehdä, mutta vika tilanteessa meidän tulee ottaa yhteyttä sellaisiin ihmisiin, jotka voivat meitä auttaa jos tarve on, ettei juna jää linjalle. Rautateillähän toiminta on monen eriammattiryhmän yhteistyötä, mutta silti jokainen työntekijä vastaa omalta osaltaan junaturvallisuudesta.

        JUNATURVALLISUUSVASTUU on Junassa veturinkuljettajan harteilla-yksiselitteisesti.-Junaturvallisuussäännön mukaan.-Oletko kuullut ao.säännöstä?
        Matkustamon asiat ovat luonnollisesti konduktöörin tehtäviä.
        Mutta älä sotke käsitteitä-ettei sinustakin kasva taas uutta kiskojen Kuningasta,joista me rautatien harrastajat olemme lievästi sanoen huvittuneina lukeneet mitä erilaisimpia versioita vuosien saatossa.
        Kalustovastuukin on konduktöörillä rajallinen.-Ajatellaanpa vaikka Pääkaupunkiseudun lähiliikennejunia,PENDOLINOA-pari esimerkkiä mainitakseni.-Em.junissa kalustovastuu rajoittuu lipunleimauslaitteen musteen riittävyyteen.
        Ei millään pahalla-mutta vanha sanonta "mitä turhempi virka-sen tärkeämpi herra" pitää joidenkin kohdalla valitettavan hyvin paikkansa


      • ..........
        häh-häh kirjoitti:

        JUNATURVALLISUUSVASTUU on Junassa veturinkuljettajan harteilla-yksiselitteisesti.-Junaturvallisuussäännön mukaan.-Oletko kuullut ao.säännöstä?
        Matkustamon asiat ovat luonnollisesti konduktöörin tehtäviä.
        Mutta älä sotke käsitteitä-ettei sinustakin kasva taas uutta kiskojen Kuningasta,joista me rautatien harrastajat olemme lievästi sanoen huvittuneina lukeneet mitä erilaisimpia versioita vuosien saatossa.
        Kalustovastuukin on konduktöörillä rajallinen.-Ajatellaanpa vaikka Pääkaupunkiseudun lähiliikennejunia,PENDOLINOA-pari esimerkkiä mainitakseni.-Em.junissa kalustovastuu rajoittuu lipunleimauslaitteen musteen riittävyyteen.
        Ei millään pahalla-mutta vanha sanonta "mitä turhempi virka-sen tärkeämpi herra" pitää joidenkin kohdalla valitettavan hyvin paikkansa

        Tarkennusta nyt vielä tuohon edelliseen. Eli olet aivan oikeassa, että junan kuljettaminen on veturinkuljettajan harteilla ja hän omalta osaltansa tekee sitä jt:n säännöksiä noudattaen, mutta tuo junaturvallisuus on hiukan laajempi käsitteinen asia. Eli lähes kaikissa rautatien ammateissa eletään tuon jt:n mukaan ja tehdää töitä sen säädöksiä noudattaen, niin ratapihalla kuin junassa ja myös liikenteenohjauksessa. Eli käytännön esimerkki. Vuorokauden ensimmäinen juna Helsinki-Tampere vaikka pendolino. Konduktööri suorittaa junan jarrujen täydenkoettelun yhdessä kuljettajan kanssa ja tarkistaa, että kaikki pelaa. Matkan aikana kuitenkin tapahtuu jokin jarruvika, joka aiheuttaa onnettomuuden tai sen välittömän vaaran konduktöörin laiminlyönnin takia koettelun yhteydessä. Ketä syytetään? No konduktööriä, koska jt:n mukaan jarrujen koettelu on sen tehneen vastuulla, niin kauan kuin juna on liikenteessä. Eli se jt koskee niin kuljettajaa kuin konduktööriäkin siellä junassa. Sehän olisi vain helpottava tekijä konduktöörille jos näin ei olisi, mutta ikäväkyllä näin on. Mutta jos edelleen epäilet sanojani, niin ota yhteyttä vr koulutuskeskukseen pasilassa ja kysy. Tämä ei sitten ollut mitään piruilua, vaan olen aivan varma jos esität asian sinne, niin vastaavat mielellään.


      • Sama kuin ennen
        .......... kirjoitti:

        Tarkennusta nyt vielä tuohon edelliseen. Eli olet aivan oikeassa, että junan kuljettaminen on veturinkuljettajan harteilla ja hän omalta osaltansa tekee sitä jt:n säännöksiä noudattaen, mutta tuo junaturvallisuus on hiukan laajempi käsitteinen asia. Eli lähes kaikissa rautatien ammateissa eletään tuon jt:n mukaan ja tehdää töitä sen säädöksiä noudattaen, niin ratapihalla kuin junassa ja myös liikenteenohjauksessa. Eli käytännön esimerkki. Vuorokauden ensimmäinen juna Helsinki-Tampere vaikka pendolino. Konduktööri suorittaa junan jarrujen täydenkoettelun yhdessä kuljettajan kanssa ja tarkistaa, että kaikki pelaa. Matkan aikana kuitenkin tapahtuu jokin jarruvika, joka aiheuttaa onnettomuuden tai sen välittömän vaaran konduktöörin laiminlyönnin takia koettelun yhteydessä. Ketä syytetään? No konduktööriä, koska jt:n mukaan jarrujen koettelu on sen tehneen vastuulla, niin kauan kuin juna on liikenteessä. Eli se jt koskee niin kuljettajaa kuin konduktööriäkin siellä junassa. Sehän olisi vain helpottava tekijä konduktöörille jos näin ei olisi, mutta ikäväkyllä näin on. Mutta jos edelleen epäilet sanojani, niin ota yhteyttä vr koulutuskeskukseen pasilassa ja kysy. Tämä ei sitten ollut mitään piruilua, vaan olen aivan varma jos esität asian sinne, niin vastaavat mielellään.

        Teinpä työtä käskettyä.
        Otin mainitsemasi Pendolino-junan jarrujen koettelun
        esille.
        Pendolino-junan täydellisen jarrujen koettelun suorittaa lähtöasemalla JUNAN KULJETTAJA-joka on siis vastuussa myös junaturvallisuuden tästäkin puolesta.
        Hänellä on ohjaamossa käytössään ns.jarrutestiohjelma,jota käytetään jarrujen koetteluun.
        Jos Sinulla on asiasta kysyttävää,ota vaikka yhteys tuntemiisi tahoihin.
        Tämä ei ole piruilua.
        Mutta kun näitä Saattaa lukea joku muukin-kannattanee pysyä Tosiasioissa.!


      • ..............
        Sama kuin ennen kirjoitti:

        Teinpä työtä käskettyä.
        Otin mainitsemasi Pendolino-junan jarrujen koettelun
        esille.
        Pendolino-junan täydellisen jarrujen koettelun suorittaa lähtöasemalla JUNAN KULJETTAJA-joka on siis vastuussa myös junaturvallisuuden tästäkin puolesta.
        Hänellä on ohjaamossa käytössään ns.jarrutestiohjelma,jota käytetään jarrujen koetteluun.
        Jos Sinulla on asiasta kysyttävää,ota vaikka yhteys tuntemiisi tahoihin.
        Tämä ei ole piruilua.
        Mutta kun näitä Saattaa lukea joku muukin-kannattanee pysyä Tosiasioissa.!

        Kyllä se nyt vaan tapahtuu niin että se tehdään konduktöörin toimesta joka on junan ulkopuolella ja kuski kiinnittää ja irroittaa jarrut ohjaamosta käsin juna tyypistä riippumatta. En jaksa millään uskoa että meille huvikseen tuollaista opetetaan. Kaikenlisäksi olen itse nähnyt kouvolan asemalla kun konduktööri tekee jarrujen koettelun siniselle kalustolle.


      • ..............
        Sama kuin ennen kirjoitti:

        Teinpä työtä käskettyä.
        Otin mainitsemasi Pendolino-junan jarrujen koettelun
        esille.
        Pendolino-junan täydellisen jarrujen koettelun suorittaa lähtöasemalla JUNAN KULJETTAJA-joka on siis vastuussa myös junaturvallisuuden tästäkin puolesta.
        Hänellä on ohjaamossa käytössään ns.jarrutestiohjelma,jota käytetään jarrujen koetteluun.
        Jos Sinulla on asiasta kysyttävää,ota vaikka yhteys tuntemiisi tahoihin.
        Tämä ei ole piruilua.
        Mutta kun näitä Saattaa lukea joku muukin-kannattanee pysyä Tosiasioissa.!

        Toimenpiteet ennen ja jälkeen jarrujen tarkastusta ja koettelua.

        Ilmottautuminen

        Ilmajarrun koetteluun ryhdyttäessä on koettelijan ilmottauduttava kuljettajalle ja sovittava koettelujärjestyksestä.

        Koettelijan on ilmoitettava koettelun jälkeen kuljettajalle

        -Tiedot jarrutuskyvyn määräämistä varten
        -Jarrujen epätavallinen sijoitus ja ryhmitys junassa.

        Esim. 165 jarrujen koettelu päättynyt juna ennakkolistan mukainen ja matkakuntoinen lupa kytkeä 1500v.

        Tämä oli siis suoraan oppimateriaalista, josta selkeästi käy ilmi, että kuski ei tee yksinään yhtään mitään vaan yhteistyössä koettelijan kanssa, oli hän sitten kuka tahansa tehtävään määrätty.

        En ylipäätänsä voi käsittää minkä takia et millään voi uskoa, että konduktööri on muutakin kuin lippuapina vaikka et itse ole tehnyt päivääkään alan töitä.


      • .............
        Sama kuin ennen kirjoitti:

        Teinpä työtä käskettyä.
        Otin mainitsemasi Pendolino-junan jarrujen koettelun
        esille.
        Pendolino-junan täydellisen jarrujen koettelun suorittaa lähtöasemalla JUNAN KULJETTAJA-joka on siis vastuussa myös junaturvallisuuden tästäkin puolesta.
        Hänellä on ohjaamossa käytössään ns.jarrutestiohjelma,jota käytetään jarrujen koetteluun.
        Jos Sinulla on asiasta kysyttävää,ota vaikka yhteys tuntemiisi tahoihin.
        Tämä ei ole piruilua.
        Mutta kun näitä Saattaa lukea joku muukin-kannattanee pysyä Tosiasioissa.!

        Pendolino oli surkea esimerkki siinä automatiikka hoitaa tarkastuksen muistin tämän väärin, mutta muuhun kaukojuna kalustoon tuo koettelu pätee.


      • Hei Taas
        .............. kirjoitti:

        Toimenpiteet ennen ja jälkeen jarrujen tarkastusta ja koettelua.

        Ilmottautuminen

        Ilmajarrun koetteluun ryhdyttäessä on koettelijan ilmottauduttava kuljettajalle ja sovittava koettelujärjestyksestä.

        Koettelijan on ilmoitettava koettelun jälkeen kuljettajalle

        -Tiedot jarrutuskyvyn määräämistä varten
        -Jarrujen epätavallinen sijoitus ja ryhmitys junassa.

        Esim. 165 jarrujen koettelu päättynyt juna ennakkolistan mukainen ja matkakuntoinen lupa kytkeä 1500v.

        Tämä oli siis suoraan oppimateriaalista, josta selkeästi käy ilmi, että kuski ei tee yksinään yhtään mitään vaan yhteistyössä koettelijan kanssa, oli hän sitten kuka tahansa tehtävään määrätty.

        En ylipäätänsä voi käsittää minkä takia et millään voi uskoa, että konduktööri on muutakin kuin lippuapina vaikka et itse ole tehnyt päivääkään alan töitä.

        KOska alunperin otettiin Pendolino-junan jarrujen tarkastus esille-voin vaan EDELLEEN kertoa FAKTAA:
        -Kyseisessä junassa KULJETTAJA suorittaa jarrujen tarkastuksen jarrujen tarkastusohjelmalla.-JOS tämä ohjelma ei toimi kuten pitää,Kuljettaja MÄÄRÄÄ manuaalisen tarkastuksen-siinä vaiheessa ulkopuolinen apu astuu kuvaan.
        Kannattaa ottaa asioista selvää Kunnolla-puolitien väittämiset kertovat jotain...jääköön sanomatta.
        Mitä tulee MATKAN aikana vikaantuneisiin jarruihin,on Pendolino junassa Kuljettajalla käytössään informaatiokeskus ja merkkivalot,joita hänen kuuluu tarkkailla-ja toimia tilanteen edellyttämällä tavalla.
        En ole missään vaiheessa kirjoittanut konduktöörien olevan lippuapinoita.-Jos kyseinen olotila on vallitseva-kannattaisiko harkita alan vaihtoa?


      • ..............
        Hei Taas kirjoitti:

        KOska alunperin otettiin Pendolino-junan jarrujen tarkastus esille-voin vaan EDELLEEN kertoa FAKTAA:
        -Kyseisessä junassa KULJETTAJA suorittaa jarrujen tarkastuksen jarrujen tarkastusohjelmalla.-JOS tämä ohjelma ei toimi kuten pitää,Kuljettaja MÄÄRÄÄ manuaalisen tarkastuksen-siinä vaiheessa ulkopuolinen apu astuu kuvaan.
        Kannattaa ottaa asioista selvää Kunnolla-puolitien väittämiset kertovat jotain...jääköön sanomatta.
        Mitä tulee MATKAN aikana vikaantuneisiin jarruihin,on Pendolino junassa Kuljettajalla käytössään informaatiokeskus ja merkkivalot,joita hänen kuuluu tarkkailla-ja toimia tilanteen edellyttämällä tavalla.
        En ole missään vaiheessa kirjoittanut konduktöörien olevan lippuapinoita.-Jos kyseinen olotila on vallitseva-kannattaisiko harkita alan vaihtoa?

        Joo kuten varmaan luit tuolta alempaan myönsin virheeni ja tuo pendolino oli siltä osin huono esimerkki, koska siinä kuski tosiaan pystyy automatiikan avulla tuon tekemään. Mutta vielä nykyäänkin joudutaan veturivetoisissa ic/ic2, Eili, sekä vanhassa sinisessä kalustossa tekemään tuo kaksistaan, kuski sekä konduktööri yhdessä siten, että kuski operoi jarruja ohjaamosta ja koduktööri tarkastaa ulkona.

        Ratapihatyöntekijöillä on ainakin ilmalassa tietääkseni koestuslaitteet missä he pystyvät tekemään tuon koettelun junan ulkopuolelta ilman muuta apua, mutta vaikka tuo koeistus olisikin tehty huollossa joudutaan se silti tekemään vielä lähtöasemalla erikseen.


      • Mie Tuas
        .............. kirjoitti:

        Joo kuten varmaan luit tuolta alempaan myönsin virheeni ja tuo pendolino oli siltä osin huono esimerkki, koska siinä kuski tosiaan pystyy automatiikan avulla tuon tekemään. Mutta vielä nykyäänkin joudutaan veturivetoisissa ic/ic2, Eili, sekä vanhassa sinisessä kalustossa tekemään tuo kaksistaan, kuski sekä konduktööri yhdessä siten, että kuski operoi jarruja ohjaamosta ja koduktööri tarkastaa ulkona.

        Ratapihatyöntekijöillä on ainakin ilmalassa tietääkseni koestuslaitteet missä he pystyvät tekemään tuon koettelun junan ulkopuolelta ilman muuta apua, mutta vaikka tuo koeistus olisikin tehty huollossa joudutaan se silti tekemään vielä lähtöasemalla erikseen.

        Ehkä nyt on paikallaan toivottaa hyvää kesän alkua kaikille.
        Eri mielipiteet ja näkemyserot-väittelytkin.
        Nehän vain virkistävät,ja antavat monipuolisemman kuvan asioista.

        No Bad Feelings-ok ?


      • ............
        Mie Tuas kirjoitti:

        Ehkä nyt on paikallaan toivottaa hyvää kesän alkua kaikille.
        Eri mielipiteet ja näkemyserot-väittelytkin.
        Nehän vain virkistävät,ja antavat monipuolisemman kuvan asioista.

        No Bad Feelings-ok ?

        Joo näinhän se on hyvää alkavaa kesää ja vappua. Taidankin itseasiassa painella kohta parille maltaiselle.


      • konde99
        ............. kirjoitti:

        Pendolino oli surkea esimerkki siinä automatiikka hoitaa tarkastuksen muistin tämän väärin, mutta muuhun kaukojuna kalustoon tuo koettelu pätee.

        Saako konduktöörikoulutuksen ajalta opintotukea tai jotain tukea? entä asumistukea?


      • ..........................
        konde99 kirjoitti:

        Saako konduktöörikoulutuksen ajalta opintotukea tai jotain tukea? entä asumistukea?

        Opintorahaa ja asumislisää saa. Sen lisäksi on mahdollista hakea valtion takaamaan opintolainaa. Itse kävin opiskelun ohella viikonloppusin töissä ja nostin tuota opintotukea, joka riitti melkein vuokraan, mutta ei kuitenkaan ihan. Eli töissä kannattaa käydä ellei halua nostaa opintolainaa.


      • konde99
        .......................... kirjoitti:

        Opintorahaa ja asumislisää saa. Sen lisäksi on mahdollista hakea valtion takaamaan opintolainaa. Itse kävin opiskelun ohella viikonloppusin töissä ja nostin tuota opintotukea, joka riitti melkein vuokraan, mutta ei kuitenkaan ihan. Eli töissä kannattaa käydä ellei halua nostaa opintolainaa.

        mitenhän ku on oma asunto, tai siis asuntolaina niin saako silloin jotain muuta asumistukea tai jotain? luokitellaanko tuo kelassa aikuiskoulutukseksi vai ihan perus?


      • ............
        konde99 kirjoitti:

        mitenhän ku on oma asunto, tai siis asuntolaina niin saako silloin jotain muuta asumistukea tai jotain? luokitellaanko tuo kelassa aikuiskoulutukseksi vai ihan perus?

        Sen verran vaikeita kysyt, että on parasta soittaa suoraan vr koulutuskeskukseen pasilaan ja tiedustella noista tuista sieltä. Tietysti omalta pankilta kannattaa kysyä saako takasin maksuun taukoa kurssin ajaksi.


      • tonde143
        ............ kirjoitti:

        Sen verran vaikeita kysyt, että on parasta soittaa suoraan vr koulutuskeskukseen pasilaan ja tiedustella noista tuista sieltä. Tietysti omalta pankilta kannattaa kysyä saako takasin maksuun taukoa kurssin ajaksi.

        Kauanko pitää odotella tietoa siitä että pääseekö koulutukseen vai ei?? Testit, tarkastukset yms haastikset on hyväksytysti takanapäin ja nyt vaan odotellaan tietoa pääsystä. Kuinkakohan pitkä aika tuo mahtanee olla, voisiko joku ASIANTUNTIJA valaista? Mitään "musta tuntuu", "luulisin" vastauksia ei kannata lähetellä.


      • Konna
        tonde143 kirjoitti:

        Kauanko pitää odotella tietoa siitä että pääseekö koulutukseen vai ei?? Testit, tarkastukset yms haastikset on hyväksytysti takanapäin ja nyt vaan odotellaan tietoa pääsystä. Kuinkakohan pitkä aika tuo mahtanee olla, voisiko joku ASIANTUNTIJA valaista? Mitään "musta tuntuu", "luulisin" vastauksia ei kannata lähetellä.

        Itse sain hyväksyvän vastauksen 1,5kk ennen kurssin alkua.


      • tonde143
        Konna kirjoitti:

        Itse sain hyväksyvän vastauksen 1,5kk ennen kurssin alkua.

        No meikähän ainaki pääsi tammikuussa alkavalle kurssille :) Onnea vaan muillekin valituille


      • Odotellessa
        tonde143 kirjoitti:

        No meikähän ainaki pääsi tammikuussa alkavalle kurssille :) Onnea vaan muillekin valituille

        Onko ihmisiä joille on luvattu haastattelukutsu mutta eivät ole vieläkään saaneet sitä? ittelleni tuli reilu kuukaus sitte (helmikuun 10.) ja siin luvattiin ottaa yhteyttä KUUKAUDEN sisällä... nyt o menny kuukaus ja 1 pvä... tai laskutavasta riippuen tää vko viel aikaa saada kutsu.

        Ärsyttää kun ei vielkään oo soittanu sieltä tai mitää yhteyttä ottanu :(. Jännittää muutenki aika paljon :D

        kertokaa onko teihin otettu jo yhteyttä.


      • Hippppppis
        Joopa joo kirjoitti:

        Olet Italiasta tulleena harvinaisen huonosti perillä sikäläisestä systeemistä,jos väität lipunmyynnin toteutuvan kuin Suomessa.-Kyllä.Asiakas ostaa lipun Ennen junaan tuloaan.-Ja huolehtii leimauksesta Itse.-Konduktööri EI myy junassa lippuja,kuten Suomessa tapahtuu.Ihmettelen vaan,miksi viitsit kirjoittaa suoranaisia valheita.-Mitä tulee konduktöörin työhön akselilla Suomi-Italia..Kylläpä olet hyvin perehtynyt näihin asioihin.? -Säästettäisiin täälläkin mielettömät summat rahaa,kun turha lipunmyynti junissa lopetettaisiin.
        Miten ihmeessä esim.Helsingissä ihmiset pärjäävät metrossa,kun kukaan ei myy junassa lippuja,tai tee siellä muutakaan "työtä"? Voin kertoa-hyvin!

        Ihmettelen vain mikä ihmeen kapina sulla on kondyktööreihin?? On hienoa että kondyktöörejä vielä on! Ei kaiken tarvitse muuttua niin älyttömän teknilliseksi ja koneellistua!! Minusta on hienoa että edes junassa saa vielä kunnollista asiakaspalvelua eikä tarvitse aina jonottaa kaiken maailman lippuautomaatteihin mitkä ei aina edes toimi! Vaikutat katkeralta, näsäviisalta jne.. ja jos itse työskentelet Vrllä, niin mietin miten koskaan olet tollaisella asenteella ja katkeruudella päässyt sinne töihin! täällä vaan haastat riitaa asiasta kondyktööri. Rauhotu jo ihmeessä!!!!

        Kunniaa konnareille vaikka itse en sellainen olekkaan!


      • Konna
        Hippppppis kirjoitti:

        Ihmettelen vain mikä ihmeen kapina sulla on kondyktööreihin?? On hienoa että kondyktöörejä vielä on! Ei kaiken tarvitse muuttua niin älyttömän teknilliseksi ja koneellistua!! Minusta on hienoa että edes junassa saa vielä kunnollista asiakaspalvelua eikä tarvitse aina jonottaa kaiken maailman lippuautomaatteihin mitkä ei aina edes toimi! Vaikutat katkeralta, näsäviisalta jne.. ja jos itse työskentelet Vrllä, niin mietin miten koskaan olet tollaisella asenteella ja katkeruudella päässyt sinne töihin! täällä vaan haastat riitaa asiasta kondyktööri. Rauhotu jo ihmeessä!!!!

        Kunniaa konnareille vaikka itse en sellainen olekkaan!

        Kapina? Konduktööreihin? Kapina on rikoslaissa rangaistava teko-en kai nyt sellaiseen voi ryhtyä.
        Viljelemäsi adjektiivit luonteenpiirteistäni osuvat varmaan oikeaan-olethan sinä ne esittänyt ja johtopäätöksilläsi faktoiksi havainnut.
        Kaikki kunnia mielipiteellesi,ja oikein hyvää kevään / kesän odotusta.


      • WMD
        Odotellessa kirjoitti:

        Onko ihmisiä joille on luvattu haastattelukutsu mutta eivät ole vieläkään saaneet sitä? ittelleni tuli reilu kuukaus sitte (helmikuun 10.) ja siin luvattiin ottaa yhteyttä KUUKAUDEN sisällä... nyt o menny kuukaus ja 1 pvä... tai laskutavasta riippuen tää vko viel aikaa saada kutsu.

        Ärsyttää kun ei vielkään oo soittanu sieltä tai mitää yhteyttä ottanu :(. Jännittää muutenki aika paljon :D

        kertokaa onko teihin otettu jo yhteyttä.

        Talouskriisi vaikuttanu kenties siihen että konnari ja veturinkuljettajakursseja peruttu kesä/syksy -ajalta?? Ottavatko talon sisältä uudet konnarit?


      • lähiskippari
        vannha kona kirjoitti:

        Ilmeisestikkin hyvistä ansioista ja ressittömästä
        konnarin työstä kirjoittavat pääkaupunki seurun märkäkorva paikkurahastajat.Varmaankin mieli muuttuu kun on työvuosia takana esim n.30. ei jaksa enää tehdä mielettömässti ylitöitä,joilla
        ansiot saisi asialliselle tasolle

        Tässäpä yksi pääkaupunkiseudun märkäkorvarahastaja terve. Omaan myös kaukoliikennekonduktööripätevyydet (niinkuin suurin osa meistä), ja voin kertoa että lähiskonnarin työ ei suinkaan ole stressitöntä. Hmmm... miksi olet kaukopuolella, jos lähiksessä on niin helppoa??
        30 vuotta samalla alalla ja noin tyytymätön? Oisko pitänyt herätä ajoissa ja hakeutua muualle? Ja selkeesti herralla/rouvalla ei ole minkäänlaista kokemusta muista, kuin rautatiealan töistä. Hah, hah, sulle. Koulutukseen/vastuuseen nähden palkka on ruhtinaallinen.


      • Fool
        Te sitten jaksatte kirjoitti:

        Vaunujen vienti varaikolle on konnarin hommaa?-Siihen ei osallistu ketään muita?
        Jatkuvasti,toistuvasti,miten tämän nyt esittäisin ikävä kyllä aika monet ammattikuntasi edustajat antavat mielikuvan,kuinka "minä vien,minä vastaan lähes kaikesta",vaikka totta siitä ei ole "ihan" kaikki.-Kalustovastuu,niinpä niin,sekin vielä.-Ketä kussutte apuun,kun Automatiikka ei esim ic-2 vaunussa toimikaan.-Toisen konnarin? Vaiko kenties asemalla on joku ammattilainen,joka Tietää kalustosta jotain.-Entä pendolino-junat?-Siellä tietääkseni vetrinkuljettajalla on kalustovastuu,sekä tietenkin vastuu junaturvallisuudesta.-Kannattaisiko keskittyä siihen olennaisimpaa-asiakaspalveluun.-niin kauan kun teitä junissa on.Tiedän maita,mm.Italia,jossa ihmiset ostavat lipunsa kuten metroon mentäessä.-vain tarkastuspartiot kiertelevät pistokokeineen.-junassa ei kukaan myy lipuja taikerjää rahaa.-Se on siinä maassa katsottu tarpeettomaksi touhuksi.-Eletään sovussa,mutta vanha sanonta "suutari pysyköön lestissään" pätenee monee asiaan?

        Kun kerran näkyy tiedät noin paljon junaturvallisuudesta, niin junat (pendot,Ic,pikurit,Taajamajunat,SM3;SM4). Kaikkihan pysyvät liikumaan ilman konnaria.


      • Anonyymi
        Toinekin näkökulma kirjoitti:

        laskeuduthan hieman sieltä pilvistä-oikeesti."Sattumalta" tiedän,että sinä Et esim.vaunuja vie ja tuo varikolle.Puhumattakaan,että vastaisit niiden kunnosta.
        Kunnossapitovastuu on aivan toisilla henkilöillä.
        Matkakuntoisuuden tarkastusvastuu on myös toisilla henkilöillä-ei Sinulla.
        Annat kuvan,että muita rautatiealan ammattilaisia ei ole-eikä heitä tarvita.-Matkalippuviidakossa on varmasti omat hankaluutensa.-vastuuta? Sitä löytyy monesta muustakin rautatieammatista.Ethän unohda sitä?

        Itsekin ihmettelin tuota satuilua, koska konnarina sä oot pelkkä matkustaja.


    • vitunReikä

      Vr on sellainen firma jossa ihmisellä ei saisi olla omaa elämää.

      • i need pussy

        mutta tekis mieli sitä...!!


      • qjciosih

        Lakkaa Karkon valittaja nassutuksesi. Olemme kuulleet jo, että olet luuseri, joka on sattunut eksymään väärään työpaikkaan. Et sovellu vuorotyöhön, jätä eropaperi jo tänään.

        Mene ajamaan bussia tai vartiointiliikkeeseen töihin. Siellä on inhimilliset työajat, kivat pomot ja hyvät liksat. Mutta lopeta toi saatanan perusteeton valittaminen.


      • kaukokonnari
        qjciosih kirjoitti:

        Lakkaa Karkon valittaja nassutuksesi. Olemme kuulleet jo, että olet luuseri, joka on sattunut eksymään väärään työpaikkaan. Et sovellu vuorotyöhön, jätä eropaperi jo tänään.

        Mene ajamaan bussia tai vartiointiliikkeeseen töihin. Siellä on inhimilliset työajat, kivat pomot ja hyvät liksat. Mutta lopeta toi saatanan perusteeton valittaminen.

        On olemassa vanhan koulukunnan ratapihatyöntekijöitä (ja vanhempia konnareita) jotka itkee kun järjestelmä on muuttunut siihen että konnariksi "pääsee" nykyään koulutuksen kautta. Ennen kun edettiin ratapiha-rasvarista eri mutkien kautta konnariksi. Tie oli pitkä ja raskas, konnariksi edettiin hierarkiassa hitaasti. Siksi jotku jaksaa vuodattaa miten konnarit on nykyään kuljettajien seuraneitejä ja ehkä jopa "turhia".

        Ite nuorena kaukoliikenteen konnarina olen erittäin tyytyväinen systeemiin, ja samalla osaan myös kunnioittaa vanhempia työntekijöitä ja sitä miten hyvin moni on käynyt kivisen tien konnariksi. VR:n työt on järjestäin hyvin useasti eri ammattiryhmien yhteispeliä joten millään kettumaisella itkemisellä ja valittamisella ei saa ku pahaa verta työkavereiden kans.

        Eritoten konduktöörien ja kuljettajien yhteispeli on tärkeää. Itse yritän olla hyvää pataa kuskien kanssa (onnistuu melko helposti sillä ne on mukavaa ja lepposta sakkia). Päivä on pilalla jos joutuu tappelemaan kuljettajan kanssa. Mitäs sitten ku tulee joku vika junaan? Mukavee se on yhteistuumin kuljettajan kans ettiä ratkasua vikaan ku se että kuski vaan nakkaa työkalut ikkunasta pihalle ja huutaa perään että "tee poika kuule ihan yksikses vaan!"... kiitti letuista :D

        Näin MINÄ sen olen ymmärtänyt että KULJETTAJA vastaa JT:stä liikenteellisestä näkökulmasta (lähtöluvat esim pienemmiltä väliasemilta "lähtölupa Alavudelta"), tiettyjen paikkakuntien paikallisluvat ja veturin kierrättäminen toiseen päähän, jokainen voi kuvitella melkeen ihan itte että kuski vastaa kuskin hommista.

        Konduktöörillä on myös osansa JT:n noudattamisessa. Konnari pitää huolen että juna on lähtövalmis, ketään ei ole ovien välissä, invaramppi ei roiku ulkona, ovet on lukossa jne. Pitää huolen ja vartioi matkan aikana ettei ihmiset roiku junan ulkopuolella. Sanotaanko näin että kuljettaja vastaa junan liikkumisesta ja konnari vastaa asiakkaista. Tokikaan se "raja" ei ole näin selvä.

        Vaihtotöissä konduktööri on ehdoton kingi, ässä, number one (niinku eräs arvoitettu opettaja aina sanoo VRKK:ssa).

        Mutta mun mielestä konduktööriä ja kuljettajaa ei voi verrata, "kumpi on parempi" jne jne koska kyseessä on erilaiset ammatit ja eri tehtävät. Molempia tarvitaan. Junan liikkumisessa kuljettaja on kingi mutta mitä tulee junakaluston ja matkustajien kohtaamiseen niin siinä konduktööri on ehdoton kingi. Eli siinä vaiheessa kun juna ja asiakas kohtaavat, konnari on mukana kattomas että hommat luistaa turvallisesti ja jouhevasti.

        Molemmilla on oma vastuualueensa, mutta yhteispelillä hommat luistaa.. "tee ite, ei kuulu mun työnkuvaan" -asenteella ei pääse pitkälle. Puku päällä ei junakalustoa paljon viiti ruuvailla mutta jos matkan aikana tulee lovipyörät niin ihan varmasti tämä allekirjoittanut konnari on valmis menemään vaunujen väliin ja jättämään kipeän vaunun pois letkasta. Piste... Ja niin on moni muukin kolleega. Mistäpä se kuljettaja mukamas voisi tietää että viimesessä vaunussa on pahat lovipyörät ellei konnari sitä ilmottele?

        Tämmönen pieni "vuodatus" tuli vaan ohimennen mieleen... :D


      • Kymysystä
        kaukokonnari kirjoitti:

        On olemassa vanhan koulukunnan ratapihatyöntekijöitä (ja vanhempia konnareita) jotka itkee kun järjestelmä on muuttunut siihen että konnariksi "pääsee" nykyään koulutuksen kautta. Ennen kun edettiin ratapiha-rasvarista eri mutkien kautta konnariksi. Tie oli pitkä ja raskas, konnariksi edettiin hierarkiassa hitaasti. Siksi jotku jaksaa vuodattaa miten konnarit on nykyään kuljettajien seuraneitejä ja ehkä jopa "turhia".

        Ite nuorena kaukoliikenteen konnarina olen erittäin tyytyväinen systeemiin, ja samalla osaan myös kunnioittaa vanhempia työntekijöitä ja sitä miten hyvin moni on käynyt kivisen tien konnariksi. VR:n työt on järjestäin hyvin useasti eri ammattiryhmien yhteispeliä joten millään kettumaisella itkemisellä ja valittamisella ei saa ku pahaa verta työkavereiden kans.

        Eritoten konduktöörien ja kuljettajien yhteispeli on tärkeää. Itse yritän olla hyvää pataa kuskien kanssa (onnistuu melko helposti sillä ne on mukavaa ja lepposta sakkia). Päivä on pilalla jos joutuu tappelemaan kuljettajan kanssa. Mitäs sitten ku tulee joku vika junaan? Mukavee se on yhteistuumin kuljettajan kans ettiä ratkasua vikaan ku se että kuski vaan nakkaa työkalut ikkunasta pihalle ja huutaa perään että "tee poika kuule ihan yksikses vaan!"... kiitti letuista :D

        Näin MINÄ sen olen ymmärtänyt että KULJETTAJA vastaa JT:stä liikenteellisestä näkökulmasta (lähtöluvat esim pienemmiltä väliasemilta "lähtölupa Alavudelta"), tiettyjen paikkakuntien paikallisluvat ja veturin kierrättäminen toiseen päähän, jokainen voi kuvitella melkeen ihan itte että kuski vastaa kuskin hommista.

        Konduktöörillä on myös osansa JT:n noudattamisessa. Konnari pitää huolen että juna on lähtövalmis, ketään ei ole ovien välissä, invaramppi ei roiku ulkona, ovet on lukossa jne. Pitää huolen ja vartioi matkan aikana ettei ihmiset roiku junan ulkopuolella. Sanotaanko näin että kuljettaja vastaa junan liikkumisesta ja konnari vastaa asiakkaista. Tokikaan se "raja" ei ole näin selvä.

        Vaihtotöissä konduktööri on ehdoton kingi, ässä, number one (niinku eräs arvoitettu opettaja aina sanoo VRKK:ssa).

        Mutta mun mielestä konduktööriä ja kuljettajaa ei voi verrata, "kumpi on parempi" jne jne koska kyseessä on erilaiset ammatit ja eri tehtävät. Molempia tarvitaan. Junan liikkumisessa kuljettaja on kingi mutta mitä tulee junakaluston ja matkustajien kohtaamiseen niin siinä konduktööri on ehdoton kingi. Eli siinä vaiheessa kun juna ja asiakas kohtaavat, konnari on mukana kattomas että hommat luistaa turvallisesti ja jouhevasti.

        Molemmilla on oma vastuualueensa, mutta yhteispelillä hommat luistaa.. "tee ite, ei kuulu mun työnkuvaan" -asenteella ei pääse pitkälle. Puku päällä ei junakalustoa paljon viiti ruuvailla mutta jos matkan aikana tulee lovipyörät niin ihan varmasti tämä allekirjoittanut konnari on valmis menemään vaunujen väliin ja jättämään kipeän vaunun pois letkasta. Piste... Ja niin on moni muukin kolleega. Mistäpä se kuljettaja mukamas voisi tietää että viimesessä vaunussa on pahat lovipyörät ellei konnari sitä ilmottele?

        Tämmönen pieni "vuodatus" tuli vaan ohimennen mieleen... :D

        On ollut mielikuva että Vr tarjoaa työtä kaikille koulutuksen suorittaneille. Nyt äidinsedänveljenpojanpojanpoika... on kursseilla Cargolla, miten käy hänen työhön pääsyn kanssa kun on lomautettuna porukkaa? Onko tullut selvyyttä?


      • aika vittuuntunu
        Kymysystä kirjoitti:

        On ollut mielikuva että Vr tarjoaa työtä kaikille koulutuksen suorittaneille. Nyt äidinsedänveljenpojanpojanpoika... on kursseilla Cargolla, miten käy hänen työhön pääsyn kanssa kun on lomautettuna porukkaa? Onko tullut selvyyttä?

        Eiköhän ne ota sinne kaikki koulutetut tekemään sairaita työvuorojaan kun porukka sairastelee pipovikaa sun muuta paskamaisten työaikojen takia. Mutta tulee siellä kato käymään kun se eläkeikä ei ole enää se juttu.


      • Veijjo-Vartija
        qjciosih kirjoitti:

        Lakkaa Karkon valittaja nassutuksesi. Olemme kuulleet jo, että olet luuseri, joka on sattunut eksymään väärään työpaikkaan. Et sovellu vuorotyöhön, jätä eropaperi jo tänään.

        Mene ajamaan bussia tai vartiointiliikkeeseen töihin. Siellä on inhimilliset työajat, kivat pomot ja hyvät liksat. Mutta lopeta toi saatanan perusteeton valittaminen.

        Pitää olla piitkä piitkä koulutus nykyisin...Kolme vuotta ilman lukioa menee vartijaksi..Pitempään kuin poliisiksi.


      • Ex vartija
        Veijjo-Vartija kirjoitti:

        Pitää olla piitkä piitkä koulutus nykyisin...Kolme vuotta ilman lukioa menee vartijaksi..Pitempään kuin poliisiksi.

        Ei pidä paikkaansa. vartijan ammattitutkinto 9kk. Ellet sitten ajatellut heti vastaavaksi hoitajaksi, eli erikoisammattitutkintoa... Se on jo pidempi homma se.


      • ööviisi
        kaukokonnari kirjoitti:

        On olemassa vanhan koulukunnan ratapihatyöntekijöitä (ja vanhempia konnareita) jotka itkee kun järjestelmä on muuttunut siihen että konnariksi "pääsee" nykyään koulutuksen kautta. Ennen kun edettiin ratapiha-rasvarista eri mutkien kautta konnariksi. Tie oli pitkä ja raskas, konnariksi edettiin hierarkiassa hitaasti. Siksi jotku jaksaa vuodattaa miten konnarit on nykyään kuljettajien seuraneitejä ja ehkä jopa "turhia".

        Ite nuorena kaukoliikenteen konnarina olen erittäin tyytyväinen systeemiin, ja samalla osaan myös kunnioittaa vanhempia työntekijöitä ja sitä miten hyvin moni on käynyt kivisen tien konnariksi. VR:n työt on järjestäin hyvin useasti eri ammattiryhmien yhteispeliä joten millään kettumaisella itkemisellä ja valittamisella ei saa ku pahaa verta työkavereiden kans.

        Eritoten konduktöörien ja kuljettajien yhteispeli on tärkeää. Itse yritän olla hyvää pataa kuskien kanssa (onnistuu melko helposti sillä ne on mukavaa ja lepposta sakkia). Päivä on pilalla jos joutuu tappelemaan kuljettajan kanssa. Mitäs sitten ku tulee joku vika junaan? Mukavee se on yhteistuumin kuljettajan kans ettiä ratkasua vikaan ku se että kuski vaan nakkaa työkalut ikkunasta pihalle ja huutaa perään että "tee poika kuule ihan yksikses vaan!"... kiitti letuista :D

        Näin MINÄ sen olen ymmärtänyt että KULJETTAJA vastaa JT:stä liikenteellisestä näkökulmasta (lähtöluvat esim pienemmiltä väliasemilta "lähtölupa Alavudelta"), tiettyjen paikkakuntien paikallisluvat ja veturin kierrättäminen toiseen päähän, jokainen voi kuvitella melkeen ihan itte että kuski vastaa kuskin hommista.

        Konduktöörillä on myös osansa JT:n noudattamisessa. Konnari pitää huolen että juna on lähtövalmis, ketään ei ole ovien välissä, invaramppi ei roiku ulkona, ovet on lukossa jne. Pitää huolen ja vartioi matkan aikana ettei ihmiset roiku junan ulkopuolella. Sanotaanko näin että kuljettaja vastaa junan liikkumisesta ja konnari vastaa asiakkaista. Tokikaan se "raja" ei ole näin selvä.

        Vaihtotöissä konduktööri on ehdoton kingi, ässä, number one (niinku eräs arvoitettu opettaja aina sanoo VRKK:ssa).

        Mutta mun mielestä konduktööriä ja kuljettajaa ei voi verrata, "kumpi on parempi" jne jne koska kyseessä on erilaiset ammatit ja eri tehtävät. Molempia tarvitaan. Junan liikkumisessa kuljettaja on kingi mutta mitä tulee junakaluston ja matkustajien kohtaamiseen niin siinä konduktööri on ehdoton kingi. Eli siinä vaiheessa kun juna ja asiakas kohtaavat, konnari on mukana kattomas että hommat luistaa turvallisesti ja jouhevasti.

        Molemmilla on oma vastuualueensa, mutta yhteispelillä hommat luistaa.. "tee ite, ei kuulu mun työnkuvaan" -asenteella ei pääse pitkälle. Puku päällä ei junakalustoa paljon viiti ruuvailla mutta jos matkan aikana tulee lovipyörät niin ihan varmasti tämä allekirjoittanut konnari on valmis menemään vaunujen väliin ja jättämään kipeän vaunun pois letkasta. Piste... Ja niin on moni muukin kolleega. Mistäpä se kuljettaja mukamas voisi tietää että viimesessä vaunussa on pahat lovipyörät ellei konnari sitä ilmottele?

        Tämmönen pieni "vuodatus" tuli vaan ohimennen mieleen... :D

        No nyt kuulostaa hieman paremmalta :D eli Konnari on junassa asiakkaita varten ja kyllä konnarit tekee jarrujentarkastuksia.. katsoo lätkät vaunujen sivusta jne.. mutta normaalisti ainakin hesassa kaikki jarrujentarkastukset tekee esim Ilmalassa olevat jarrujentarkastajat. Konnarin vastuulla on juuri tuo että matkustajat eivät ole ovien välissä eikä invaramppia etc... Kuljettaminen on TÄYSIN kuljettajan vastuulla eikä konduktööri saa koskea junan hallintalaitteisiin,esim Pendolinossa konnarin työtilat ovat ravintolavaunussa omassa kopissaan eikä ohjaamoihin ole asiaa... Mitä tulee tuohon vaunujen viemiseen --->junat peruutetaan joten konnari on viimeisessä vaussa puhelimen ääressä kertomassa kuskille opasteita että miltä näyttää.... selvitykseksi nyt viimeisen kerran KONDUKTÖÖRI EI MISSÄÄN OLOSUHTEISSA KOSKAAN,EI IKINÄ AJA JUNAA.. SEN TEKEE VETURINKULJETTAJA. tuntuu olevan välillä vähä käsitteet sekaisin konnareilla joskus.. tämä nyt sanottakoon ettei tule konnariksi hakejilla pettymyksiä...konnari on asiakaspalvelija. Ja kyllä nämä hommat tuolla rautateillä tiedetään..


      • Vaihtotyönjohtaja
        ööviisi kirjoitti:

        No nyt kuulostaa hieman paremmalta :D eli Konnari on junassa asiakkaita varten ja kyllä konnarit tekee jarrujentarkastuksia.. katsoo lätkät vaunujen sivusta jne.. mutta normaalisti ainakin hesassa kaikki jarrujentarkastukset tekee esim Ilmalassa olevat jarrujentarkastajat. Konnarin vastuulla on juuri tuo että matkustajat eivät ole ovien välissä eikä invaramppia etc... Kuljettaminen on TÄYSIN kuljettajan vastuulla eikä konduktööri saa koskea junan hallintalaitteisiin,esim Pendolinossa konnarin työtilat ovat ravintolavaunussa omassa kopissaan eikä ohjaamoihin ole asiaa... Mitä tulee tuohon vaunujen viemiseen --->junat peruutetaan joten konnari on viimeisessä vaussa puhelimen ääressä kertomassa kuskille opasteita että miltä näyttää.... selvitykseksi nyt viimeisen kerran KONDUKTÖÖRI EI MISSÄÄN OLOSUHTEISSA KOSKAAN,EI IKINÄ AJA JUNAA.. SEN TEKEE VETURINKULJETTAJA. tuntuu olevan välillä vähä käsitteet sekaisin konnareilla joskus.. tämä nyt sanottakoon ettei tule konnariksi hakejilla pettymyksiä...konnari on asiakaspalvelija. Ja kyllä nämä hommat tuolla rautateillä tiedetään..

        Konnari ei suinkaan kerro kuljettajalle vaihtotöissä opasteita tai näkymiä, vaan vaihtotyönjohtajan ominaisuudessa antaa käskyt ja ilmoittaa etäisyydet. Kuski luonnollisesti tekee niinkuin käsketään. Tämän ei pitäisi olla kenelllekkään raiteilla työskentelevälle epäselvää.
        Mikäli asian tiimoilta on vielä epäselvää, niin jo perehtymällä junaturvallisuus säädöksiin saa asiasta oikean kuvan.


    • intetala

      Ruotsia pitää varmaan osata sujuvasti? Vai pärjääkö suomella ja englannilla? :(

      • Herra konjutsjöör

        imeä munaa rantaruotsalaiseen tapaan...


      • kaukokonnari

        Ite en juurikaan puhu ruotsia. Perustiedot lipusta ymmärrän jos on ruotsinkielellä tulostettu. Peruskysymykset mitä ruotsinkieliset kysyy että millon juna on Vaasassa, missä on ravintola tai tupakkakoppi :) Koskaan en puhu ruotsia, korkeintaan sanon vaan että "tack".

        Englannilla pärjää TODELLA pitkälle. Ja mikäs se mukavee ku höpötellä kaikenmualiman turistien kans englantia. Nopiasti oppii puhumaan sujuvasti enkkua jos on pari vuotta ollu taukoa ettei oo puhunu.

        Ite ryssin konsulttihaastattelun totaalisesti ruotsin osalta. Haastattelija kysy tai oikeastaan sano "beretta någon om din arbete i xxx". Ainoa mitä sain suustani pihalle "jag driver på trucken i varhuset" :D en tiedä onko tuo oikein sanottu tai edes sinnepäin XD.

        Ilman englantia ei pärjää. Mutta toisaalta hyvällä enkun taidolla se olet AINA sä joka selvittää ulkomaalaisten kanssa heidän epäselvyytensä. Ite pidän sitä ihan mukavana hommana mutta jotku näkee siinäkin heti sen "ylimääräisen työn".

        Pitää sit olla tilannetajua. Millään "joumään, wats up bitches" nykyslangilla ei todellakaan morjesteta vanhempia asiakkaita, ei edes nuorempiakaan. Ite tervehdin vanhempia aina että "iltaa, hyvää päivää, oikeen hyvää huomenta" jne ja nuorempia morjestan vaan "morjes, moro, terve".


      • kaukokonnari

        suomi on kaksikielinen maa, mikä tarkoittaa sitä että voit antaa palvelua joko ruotsiksi tai suomeksi :) Jossei ruotsi luonnistu oikein kovin hyvin niin aina voi puhua suomea. Jos asiakas vaatii palvelua ruotsiksi sen nojalla että "suomi olla kaksikielinen maa" niin aina voit tokasta että "kyllä, suomi on kaksikielinen maa. Täällä puhutaan MYÖS suomea ruotsin ohella" :D


      • plk
        kaukokonnari kirjoitti:

        suomi on kaksikielinen maa, mikä tarkoittaa sitä että voit antaa palvelua joko ruotsiksi tai suomeksi :) Jossei ruotsi luonnistu oikein kovin hyvin niin aina voi puhua suomea. Jos asiakas vaatii palvelua ruotsiksi sen nojalla että "suomi olla kaksikielinen maa" niin aina voit tokasta että "kyllä, suomi on kaksikielinen maa. Täällä puhutaan MYÖS suomea ruotsin ohella" :D

        Miten tämä enää liittyy keskustelun aiheeseen?


      • kiinnostunut25689
        plk kirjoitti:

        Miten tämä enää liittyy keskustelun aiheeseen?

        Osaisikohan kukaan kertoa millaisia vuoroja lähikonduktöörit yleisesti tekee? alkaako aina esim hesasta vaiko muualta? olisi kiva kuulla muutamia normeja tietty vuorot vaihtelee mutta jotain suuntaa antavaa :)


      • ärkles
        kiinnostunut25689 kirjoitti:

        Osaisikohan kukaan kertoa millaisia vuoroja lähikonduktöörit yleisesti tekee? alkaako aina esim hesasta vaiko muualta? olisi kiva kuulla muutamia normeja tietty vuorot vaihtelee mutta jotain suuntaa antavaa :)

        Alkaa aina omalta paikkakunnalta. Sieltä siis missä säilytät työvälineitäs. Myyntilaite, työvaatteet, kassa jne jne.


      • kömmäri
        ärkles kirjoitti:

        Alkaa aina omalta paikkakunnalta. Sieltä siis missä säilytät työvälineitäs. Myyntilaite, työvaatteet, kassa jne jne.

        erilaisissa konnarin duuneissa?


      • juna-urpo

        menin metrolla ruotsissa!


      • RiderOfTheSturm
        kömmäri kirjoitti:

        erilaisissa konnarin duuneissa?

        Sun kysymys on perseestä. Huonosti aseteltu mutta pointti siitä kait tulee selville. Haluat tietää millasia vapaita on kauko ja lähiskonnareilla?

        No mullahan kaukokonnarina on aivan mahtavat vapaat. Pari työkeikkaa ja sit pari vapaata. Noinhan se yleensä menee. Joskus on viikko vapaata putkeen, ja joskus taas (harvemmin) on pientä keikkaa melkein joka päivä. Paha mennä sanomaan miten se oikeasti on ku asiat muuttuu heittoporukalla. Jos komennus soittaa töihin ja aina lähdet (niinkuin minä) niin aina myöskin saat vapaata kun sitä haluat. Jokainen voi kuvitella että jos joustat siihen suuntaan niin joustoa tapahtuu myös toiseenkin suuntaan.

        Lähiskonnareiden töistä en tiedä mitään, eikä mun tarvikkaan. Ois ihan mielenkiintoista tietää jonkun lähiskonnarin kokemuksista liittyen omiin työvuoroihin. Tiedätkö työsi ja vapaasi etukäteen? Kuinka pitkälle ajalle? Pitääkö odotella puhelua joka päivä/ pitääkö soittaa joka päivä töiden perään? Mitä tapahtuu josset vastaa kun komennus soittaa?


      • pieni darra
        RiderOfTheSturm kirjoitti:

        Sun kysymys on perseestä. Huonosti aseteltu mutta pointti siitä kait tulee selville. Haluat tietää millasia vapaita on kauko ja lähiskonnareilla?

        No mullahan kaukokonnarina on aivan mahtavat vapaat. Pari työkeikkaa ja sit pari vapaata. Noinhan se yleensä menee. Joskus on viikko vapaata putkeen, ja joskus taas (harvemmin) on pientä keikkaa melkein joka päivä. Paha mennä sanomaan miten se oikeasti on ku asiat muuttuu heittoporukalla. Jos komennus soittaa töihin ja aina lähdet (niinkuin minä) niin aina myöskin saat vapaata kun sitä haluat. Jokainen voi kuvitella että jos joustat siihen suuntaan niin joustoa tapahtuu myös toiseenkin suuntaan.

        Lähiskonnareiden töistä en tiedä mitään, eikä mun tarvikkaan. Ois ihan mielenkiintoista tietää jonkun lähiskonnarin kokemuksista liittyen omiin työvuoroihin. Tiedätkö työsi ja vapaasi etukäteen? Kuinka pitkälle ajalle? Pitääkö odotella puhelua joka päivä/ pitääkö soittaa joka päivä töiden perään? Mitä tapahtuu josset vastaa kun komennus soittaa?

        Komentelua ei ole nykyisin edes armeijassa.


      • Julle33
        juna-urpo kirjoitti:

        menin metrolla ruotsissa!

        Normaalin lähi/kaukoliikennekonduktöörin palkkauksen voi käydä katsomassa www.rautl.fi ja tes. Sieltä palkkaluokka 11


    • ruotsin muna

      aina on joku jolle on karmeen tärkeetä kellä on mistäkin vastuu. tai kuka saa kunnian.

    • jermu jönkkylä

      Monessa paikkaa menee nokkamiehen vähille kavereille ne paikat.
      Mutta milloin mahdetaan taas kouluttaa konduktöörejä?

    • 16+5

      Sisäisiä koulutuksia on ollut aina sillointällöin. Konduktöörikoulutukset talon ulkopuolelta huhutaan alkavaksi 2012, mutta ken tahtoo sen uskoa? Itse en ainakaan usko sillä tiedän, että suurin osa talon sisällä pyörivistä huhuista on pelkkää paskaa tai osittain väärin. Voi olla 2012 koulutetaan tosiaan konduktöörejä, mutta vain lähikseen ja sinnekin vain muutama?

      Voi olla että kyseinen julkinen haku perutaan ja kaikki konduktöörit haetaan talon sisältä sillä ratapuolellahan menee tosi huonosti ja sieltä lomautellaan työntekijöitä ja lopetetaan töitä. Näistä ratapuolen kavereista on sitten "helppo" kouluttaa konduktöörejä.

      • ammattimies!!

        koulutus alkaa nyt kesällä!!! haku päällä jo nyt!!!


      • Unohda
        ammattimies!! kirjoitti:

        koulutus alkaa nyt kesällä!!! haku päällä jo nyt!!!

        Turhaa väkerrät sitä työhakemusta. Nuo kepulaisalueitten paikat on varattu sukulaisille jo kauan sitten. Ulkopuolinen ei voi niihin päästä, se on nähty jo monta kertaa.


      • karko oulu
        Unohda kirjoitti:

        Turhaa väkerrät sitä työhakemusta. Nuo kepulaisalueitten paikat on varattu sukulaisille jo kauan sitten. Ulkopuolinen ei voi niihin päästä, se on nähty jo monta kertaa.

        Totta. Epäluottamusmiehet eivät tee töitään!


    • silmissäkö vikaa?

      No niistä ratapuolen ja Cargon junteista nyt ei ole kuin niihin töihin missä ollaan tekemisissä kovan raudan kassa jossakin pihalla missä voi noitua ja tupakki suussa olla jotain tekevinään. Ei niitä jurottajia ihmisten ilmoille ole kenenkään firman etu laittaa.
      Mutta milloin on ollut talon sisäisiä hakuja konduktööriksi?

      • ei tyrkky

        Cargolaisia suisitaan joissakin asiossa VR:llä. Ja suhteilla ja perseennuoleskelulla pääsee pitkälle.


    • hoitoalalla

      Teille tuleville konduktööreille tiedoksi, että ainakin työ käy polvien päälle. Olen hoitanut vanhustenhoitoyksikössä konnareita ja heillä on valitettavasti polvet sökönä.Vanhat konduktöörit on sitten ihania, kun he " vastaavat junaturvallisuudesta" myös vanhainkodissa ja kyselevät, onko kaikki tässä " junassa "hyvin.
      Minusta konnarin homma on hieno homma ja voisin haluta olla konnari, jos en
      olisi liian vanha.

      • yesyesyes

        Konnarin työssä ei mitään vikaa -fiksu homma- mutta siinä virmassa on paljonkin ja varsinkin henkilöstöpolitiikassa.
        Nykyaikana se 25000 jännite siinä radan päällä altistaa syöville ja siihen kun lisätään hankalat työajat, unenpuute, stressi ym. eli ei monikaan vanhainkotiin kerkeä. Vaunut ja veturit on kehittyneet, eli ei se nykyisin enää polville ota kuten ennen, mutta toki kehitettävää olisi. Nykyaikana ihmisen keskipituus kasvanut, joten kalusto saa kehittyä sen kukaan -korkea torni huojuu enemmän!

        Kylläpä suomalainen rautatieliikenne on pysähtynyt kehityksessä 80-luvulle; kun muualla eletään vuotta 2012 ja homma pelaa, niin täällä junat myöhästelee ja kansalaisia vituttaa. Kalusto on vanhaa, vaikka on se kehittynyt siten sotien.

        Jos josku työpaikkaa hakee, niin veeär ei ehkä ole se ensimmäinen mitä suosittelen, koska siellä ei työntekijää arvosteta paskankaan vertaa!
        Rautl on munaton liitto joka nyt kohta on JHL;ää, eli olisi aika ryhdistäytyä senkin liiton Mattilan ja kumppanien muidenkin "asenne-miesten" ja herätä 2012 luvulle.


    • Metusale

      No voi herran ja jestas. Tästäkin topikista käy hyvin ilmi miten tyhmiä junankuljettajat oikeasti ovatkaan. Joku kysyy otsikossa konduktöörin työstä niin nämä "kuljettajat" tulevat heti vittuilemaan koska luulevat että kaikkia kiinnostaa heidän mielipiteensä.

      Tosiasiassa junankuljettajan homma on tutkitusti 70% helpompaa kuin esimerkiksi bussinkuljettajan; eihän junassa tarvi edes käyttää rattia! Riittää kun osaa jarruttaa oikeassa paikassa. Erittäin haastavaa.

      Sen lisäksi konduktööri eli vaihtotyönJOHTAJA pystyy hoitamaan junien siirtelyt ratapihalla itsekin käyttäen radio-ohjausta.

      Joku apina-kuljettaja ajatteli etumus koholla metroja, koska niissä ei ole konduktöörejä ja hyvin menee. No, eipä niissä ole kuljettajiakaan enää kovin pitkään...

      • selitäs se??

        Minkästakia sitten konduktöörit hakee aina kuljettjakurssille, jos se on kingihommmaa?
        Tiedän kuskeja jotka ovat olleet konnareita ja tiedän myös monta jota ovat konnareita ja hakevat aina kuljettajakurssille??


    • iloinen apina

      noin tietoa

      konnari palkka 32-38000 vuosi vanhoilla (yli 25v talossa olleet) jopa 50000
      kuski eka vuosi 38000 4vuosi 45000 myöhemin 50000 vanhat kuskit enempi


      syy miksi kuskiksi on
      palkkaus sekä se kun on tarpeeksi asiakkaiden kanssa haluaa koppiin ajaan yksinään

      onko tuo syöpä vaara totta vai legendaa

      ruotsissa taitaa olla lähin kuningas en tiedä onko hän konari vai kuski vai onko siten pelkkä kuningas

      • psykologi

        Konnariksi mennään suhteilla. Ihan asennevammaisia rautatieläissukujen pentuja konnareina. Ei haluta parempia ulkopuolisia asiakaspalvelijoita, koska oma paikka yhteisössä varantuu.
        Liian homogeeninen yhteisö ja se näkyy ihmissuhdetaidoissa yleisesti sekä työilmapiirissä.


    • toinen ilonen apina

      iloinen apinakaan ei ole suvun kautta pääsyt konariksi vaan
      pokentöiden kautta opitun asiakas palvelukokemuksen sekä psygologisten testien perusteella

      • hah hah ha:)

        Poken töissähän on kaikki vatipäät joista ei muuhun ole. No sellanen murjaani ja läskimahahan konnariksi pitääkin olla. Ei kannata ihmetellä miksi VR ei oikein ole huudossa.


    • Pelle1´3

      Voisikohan joku selventää millaiset on todelliset työajat konnarin hommissa? Mitenkäs vapaat menee?

    • ilonen apina

      aamu 4-10 tai 4-12 tai 4-14
      ilta 11-22 12-19 13-20 14-22 16-02

      yö 8-10 - 7-10

      vapaat miten sattuu ja sovittavissa
      erinlaisia listoja 3vkoa pituus ja listat aamu ilta yöpainoiteisia

      • muistakaa se

        Paikkakuntakohtaisia eroja on.


      • JepJepJooOooOooo

        Mites nämä lomat sitten pyörii ?

        Montako päivää vuodessa (30?) ja lauantait tietysti varmaan lasketaan lomiksi ?

        Ja saako päiviä lisää jonkun tietyn ajan jälkeen, esim nykyisellä työpaikallani on 32 lomapäivää, lauantaita ei lasketa ja 15:sta vuoden jälkeen lätkäistään 38 lomapäivää.


      • Koittakaa jaksaa
        JepJepJooOooOooo kirjoitti:

        Mites nämä lomat sitten pyörii ?

        Montako päivää vuodessa (30?) ja lauantait tietysti varmaan lasketaan lomiksi ?

        Ja saako päiviä lisää jonkun tietyn ajan jälkeen, esim nykyisellä työpaikallani on 32 lomapäivää, lauantaita ei lasketa ja 15:sta vuoden jälkeen lätkäistään 38 lomapäivää.

        Ei saa. Lomat on vanhoilla äijjillä helkkarinmoiset ja nuorilta viedään viimeisetkin.


    • toinen apina

      tarkotit että alkaa 20-22 ja loppuu 7-10 aamulla

      • wrg45h57

        aika vitusta tempastu vuoro jos yöhuki kestää kymmeneen...Pahempiakin on Vr:llä, mutta jos tuo on parasta antia, mitä se helwetti on?


    • konna7

      Oon hakeutunut tänä vuonna alkavalle konnarikurssille. Pääsystä ei ole vielä varmuutta mutta psykologin testit ja terveystarkastus lupaa hyvää..
      Melkoista tarinaa saa kyllä tästä ketjusta lukea :o

    • en hakenu enää

      Ei kannata hakee, tulevaisuudessa lippuautomaatit korvaa konnarit ja lipunmyyjät. Lähtölaskenta alkanut, lipunmyyjiä potkittu pois ja älypuhelimilla ja automaateilla käy kuhina, vartijat ja lipuntarkastajat vaan käy junissa pistokokein tulevaisuudessa, ei konnarit.
      Sit ku tää uus ohjausvaunukin tulee niin kuski voi ajella molemmista päistä junaa, joten ei tuohon saattoliikenteeseen tarvita enää ees konnaria.

      • ex konnari

        Eipä tule ketään mieleen kenelle voisi suositella.Työvuorot alkaa pahimmillaan 02.30 yöllä ja loppuu aamulla 10.00.Sitten yöksi takaisin alkaen esim 21.12 ja loppuen 08.49.Nuku siinä sitten päivä ja nauti kavereista.Perheestä puhumattakaan.Palkka alkaen pikkasen alle 2000 kk.Lisät n 30 prossaa päälle.Ylitöistä en nykyisin tiedä sillä hylkäsin urani jo kohta vuosi sitten.Mutta kenelle sopii niin siitä vaan...


    • exkonnari
    • Anonyymi

      Millon o seuraava konduktööri koulutus??

      • Anonyymi

        Juuri oli haku.


    • Anonyymi

      Hauskaa lukea omia tekstejä männävuosilta :D

      Kylläpä vaan on konduktöörin työnkuva JA PALKKA muuttunut paljon tässä vuosien saatossa. Itse en enää ole konduktööri. Ajanu junia jo muutaman vuoden.

      Onneksi sain mahdollisuuden päästä kuljettajakoulutukseen.
      Paljonko on nykyään konduktöörin (kaukoliikennekonduktöörin) vuosiansio bruttona? Meneekö edes 30.000e yli?

    • Anonyymi

      Ihan paskaa työtä nykyään. Työnantaja laskee palkkoja ja jatkuvat yt:t

    • Anonyymi

      Tulisi nyt niitä koulutuspaikkoja haettaviksi niin pääsisi kokeilelemaan pääsisikö + 50v. vielä kokemaan koulutuksen ja uuden ammatin. Työvuosia kuitenkin jäljellä runsaasti. Vuonna 2009 yritin päästä konduktöörin hommiin, ei natsannu silloin. Ans kattoo ny... Lahesta tullaan jos kutsu käy👍

      • Anonyymi

        Työ haasteellista. Pohjanmaan rataa on remontoitu miljardeilla ja silti konnareuden töistä johtuen liikenne on aina myöhässä.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe