Yhteinen kielemme on suomi, minä olen suomesta ja mieheni eestistä(puhuu suomea kyllä kuin suomalainen:). Minä en osaa eestiä puhua,ymmärrän kyllä paljon.
Kuinka meidän kannattaa poikaa alkaa opettaa?
Tulisiko pojan kuulla molempia kieliä jo pienenä (nyt 3kk)?
Kertokaa kaikki mahdollinen :)
suomi-eesti
10
1621
Vastaukset
- tita
meidän perheessä minä olen virolainen ja mieheni taas suomalainen. yhteinen kielemme on suomi, mieheni ei osaa viroa kun muutaman hassun sanan :)) meidän huomenna 4kk täyttävälle pikkupojalle puhutaan sekä viroa, että suomea. on tietysti vaara, että kielet menevät aluksi lapsella sekaisin, mutta en kyllä tiedä muutakaan keinoa, miten saisi opetettu molemmat. toivotaan, että lapsi kumminkin oppii puhumaan myös viroa.
- Terveisiä Tallinnasta
Moi!
Meillä poika nyt vuoden ja asuttiin ensin Suomessa mutta nyt muutettiin Viroon. Minä puhun hänelle Suomea ja äitinsä Viroa. Keskenämme puhumme Englantia... Saa nähdä mitä tästä tulee.
Luultavasti ainakin alussa Viro on vahvempi, sillä ympäristö on Virolainen...
Eli en osaa vastata kysymykseesi, mutta ehkäpä puolen vuoden päästä osaan kertoa enemmän mikä teitä odottaa.- ............................
kumpikin vanhemmista puhuu lapselle omaa äidinkieltään, vaikka lapsi vanhempana vastaisikin eri kielellä. Itselle vierasta kieltä ei kannata käyttää lapsen kanssa, koska lapsi omaksuu vanhemman kielivirheet siinä missä osaamisetkin.
Meillä on käytössä hiukan eri kielet eli suomi, arabia ja englanti. Minä puhun lapsille suomea, isänsä arabiaa ja keskenämme me vanhemmat englantia. Äidin ja isän kielet menevät sujuvasti molemmilta ja englannin kieli sujuu vanhemmalta, kouluikäiseltä, kuin vettä vaan. Myös nuorempi ymmärtää englantia sujuvasti. - Aikaisempi kirjoittaja Tall...
............................ kirjoitti:
kumpikin vanhemmista puhuu lapselle omaa äidinkieltään, vaikka lapsi vanhempana vastaisikin eri kielellä. Itselle vierasta kieltä ei kannata käyttää lapsen kanssa, koska lapsi omaksuu vanhemman kielivirheet siinä missä osaamisetkin.
Meillä on käytössä hiukan eri kielet eli suomi, arabia ja englanti. Minä puhun lapsille suomea, isänsä arabiaa ja keskenämme me vanhemmat englantia. Äidin ja isän kielet menevät sujuvasti molemmilta ja englannin kieli sujuu vanhemmalta, kouluikäiseltä, kuin vettä vaan. Myös nuorempi ymmärtää englantia sujuvasti.Kiitos. Toivottavasti meillä sujuu yhtä hyvin. Hiukan huolestuttaa kun kielet on niin samanlaiset, mutta eiköhän se siitä...
- ap.
............................ kirjoitti:
Meillä on käytössä hiukan eri kielet eli suomi, arabia ja englanti. Minä puhun lapsille suomea, isänsä arabiaa ja keskenämme me vanhemmat englantia. Äidin ja isän kielet menevät sujuvasti molemmilta ja englannin kieli sujuu vanhemmalta, kouluikäiseltä, kuin vettä vaan. Myös nuorempi ymmärtää englantia sujuvasti.Kiitos. Eiköhän tämä tästä.. Tuo mies vaan ei tahdo muistaa puhua viroa kun on niin kauan suomea puhunut. Täytyy yrittää muistutella :)
Onneksi kuitenkin puhuu suomea virheettömästi, niin ei poika opi erikoisia sanoja :D
Kiitos kaikille vastanneilla ja lisää kokemuksia otetaan vastaan!!
- viro kirosana
siellä ukot on pimeitä raksaduunareita ja ämmät on huoria.Ei Suomeen kiitos!
- Tallinnassa asun
Olet aivan oikeassa. Juuri tällaista täällä on.
Hyvä kun levität ilosanomaa, ompahan rauhallisempaa.
- .....
miä ole virolainen ja puhun lapsille viroa, mies on algeriasta ja puhuu arabia ja yhteinen kiel on suomi, meidän viisi vuotias poika puhuu niin viro ja myös suomea ja arabia hän ymmärtää, mutta vasta isälle suomeksi. Kaksi vuotiana lapsella olivat kielet avian sekäisin ja hän sanoi samassa lausessa monen kielen sanoa, mutta noin3-4 v hän on täysin ymmärtänyt, että on monta kieltä ja nyt poikani vaihta automaatisesti puhuessa kieliä. Näin hän osa myös isovanhemmiten kanssa puhua ja virossa ollessa leikkia toisten lasten kanssa.
minun mielestä kannatta teidän puhua ihan pienestä molemat oma äidinkieltä. Lapset oppi varmasti molemmat. See on lahja minun milestä jos ihan pieestä pidaen oppi kieliä.- kieltä
Sinun ei ainakaan kannata puhua lapselle suomea koska niin paljon virheitä on tekstissäsi. Eikö kannattaisi oppia suomen kieli kunnolla, kerta Suomessa ilmeisesti asutte?
- Pyhhh
kieltä kirjoitti:
Sinun ei ainakaan kannata puhua lapselle suomea koska niin paljon virheitä on tekstissäsi. Eikö kannattaisi oppia suomen kieli kunnolla, kerta Suomessa ilmeisesti asutte?
"Sinun ei ainakaan kannata puhua lapselle suomea koska niin paljon virheitä on tekstissäsi. Eikö kannattaisi oppia suomen kieli kunnolla, kerta Suomessa ilmeisesti asutte?"
Koska tekstissäsi on niin paljon virheitä, ei ainakaan sinun kannattaisi puhua lapsellesi suomenkieltä. Ilmeisesti asutte Suomessa, joten suomenkielen kunnollinen opettelu kannattaisi.
Tai jotain...aika heikko esitys äidinkielenään suomea puhuvalta. Ja vielä tökkii toisia, oijoi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743032
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191732- 241667
- 271661
- 201620
- 481307
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289- 381283