Linux-yhteensopiva kannettava

ostamassa

Onko täälläolevista joku ostanut uutta
kannettavaa viime kuukausina? Tarkoituksena
olisi hankkia about tuhannen euron hintaista
kannettavaa, mutta tärkeää olisi laitteen
toimivuus ongelmitta myös Linuxissa. Ongelmiahan
kai tuottavat ainakin suspend/resume, WLAN
ja näytönohjain.

Vinkkejä ja linkkejä otetaan vastaan.

Please älkää ehdottako vanhan kannettavan ostoa,
haluan uuden.

9

1034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietokone 11/2005, niin saat paljon infoa asiasta!

    • töttörö

      Mitä uudempi kannettava/muu tietokone sitä epävarmemmin toimivat ajurit. Eli jos haluat upouuden kannettavan, varaudu ongelmiin. Piirisarjat saattaa olla niin uudet, että harrastajat ei ole vielä ehtinyt tehdä kunnollisia ajureita ja valmistajahan ei niitä heti tarjoa.
      HP:n kannettavista ainakin NX6110 ja NX6125 on saatavissa mandrivalla ranskassa, mutta kuten arvannet, ei sieltä konetta saa tällä meikäläisellä näppäimistöllä. Yleensäkin nuo HP:n kannettavat on aika hyvin linux-yhteensopivat. Itsellä on tuo NX6125 (turion64) ja ainut ongelma on äänikortin huono ajuri, joka vaikeuttaa hieman koneen käyttöä sammutusvaiheessa, mutta ei juurikaan muuten.

      • c=3

        "Mitä uudempi kannettava/muu tietokone sitä epävarmemmin toimivat ajurit."

        Eiköhän näin ole käyttöjärjestelmästä riippumatta.

        Kannattaa tutustua myös Applen kannettaviin. käytettävyys on vuosia PC-kannettavia edellä ja mukaan saa toimivan Unix-pohjaisen käyttöjärjestelmän ja paljon ohjelmia.


      • äijänkäppänä
        c=3 kirjoitti:

        "Mitä uudempi kannettava/muu tietokone sitä epävarmemmin toimivat ajurit."

        Eiköhän näin ole käyttöjärjestelmästä riippumatta.

        Kannattaa tutustua myös Applen kannettaviin. käytettävyys on vuosia PC-kannettavia edellä ja mukaan saa toimivan Unix-pohjaisen käyttöjärjestelmän ja paljon ohjelmia.

        silmiini, liekö apuja

        http://www.linux-on-laptops.com/


      • löydy

    • jepjep

      Flybook on yksi joka toimii linux:lla, on vain hieman suolaisen hintainen. Muuten tosi makea, jos tarvitsee pientä, kevyttä ja pitkää akkukestoa.

    • rtyuivbn
      • niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

        toimii tosiaan toi ubu tollasessa. On livenä testattu.


    • ...

      Acer 5002WLMi tökki Ubuntun kanssa, ei tunnistanut DVD-asemaa, aloittelijana en jaksanut lähteä itsekseni perehtymään ongelman ratkaisuun, mutta jotain infoa täältä:

      https://launchpad.net/distros/ubuntu/ source/linux-source-2.6.15/ bug/21860


      (Bug #21860 in linux-source-2.6.15 cdrom-detect (Ubuntu): "/dev/cdroms symlinks missing for SCSI (IDE SATA) CD-ROM (Acer TM4151)")

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe