Mikä mättää?

Neuvoja kaipaava

Hei!

Rohkenempa minäkin kysyä neuvoja viisaammilta, jospa saisin vaikkapa asiantuntevia vastauksia... Aloitin juoksuharrastukseni noin kaksi vuotta sitten. Minulla ei ollut mitään tietoa juoksemisesta eikä sykerajoista, aloin vaan juoksemaan omaksi ilokseni ja siksi, että huomasin, kuinka kivaa juokseminen on. Juoksin ja juoksin omaa tahtiani, siten kuten hyvältä tuntui. Sain sykemittarin lahjaksi ja seurailin sitten sykkeitäni sen enempää niistä rajoista tietämättä. Juoksin 5-6 tunnin mittaista lenkkiä viikossa, sykkeiden ollessa 158-164. Samaa vauhtia ja samaa lenkkiä. Vauhtini oli kovaa, mutta en juossut kuitenkaan täysillä. Kerran viikossa myös sauvakävelin.

Viime kesänä juoksin kaksi 1/2 maratonia, joissa molemissa keskisykkeeni oli 168. Parempi aika 2.02.02. Jaksoin hyvin maaliin saakka ja voimia olisi ollut vielä jatkaa eteenkinpäin. Jälkeenpäin en ollut kipeä mistään ja juoksin jo seuraavana päivänä, tosin juoksin rauhallisesti.

Kävin syksyllä kuntotestissä, josta sain tulokseksi: kunto vastaa 20 vuotiaan kuntoa eli oli ikäisekseni erinomainen, (Olen yli 40v). Kertaakaan en ole ollut ylikunnossa ja minkäänlaisia vammoja tai särkyjä ei ole ollut. Venytellyt en ole koskaan. Kuntotesti antoi maksimisykkeekseni 180, mitä epäilen kuitenkin, koska joskus juostessani sykemittariini on rävähtänyt 186 (isossa ylämäessä). Ja luulen, että se nousisi vielä, jos revittäisin joskus täysillä vähän pidemmän matkan?

Tammikuussa kiinnostuin sykkeistä, koska ajattelin alkaa harjoittelun kokonaiselle maratoonille. Lueskelin Juoksijalehden sivuja ja muutakin kirjallisuutta aiheesta ja tajusin, että teen jotakin tosi väärin. Eli juoksen vaan kovia lenkkejä ja kovalla sykkeellä. Peruskunto on ilmeisesti huono. Hiljensin vauhtejani ja olen nyt juossut 3 hidasta, syke alle 140, yhden kovan lenkin, syke n.160 ja yhden pitkän lenkin viikossa, syke alle 140.

Nyt niihin kysymyksiin, joihon toivoisin viisaimmilta vastauksia ja neuvoja...

Miten ihmeessä olen voinut jaksaa juosta niin kovalla keskisykkeellä ne tunnin lenkit ja 1/2 maratonit? Olenko tietämättäni ollut hengenvaarassa? Nyt, kun olen hiljentänyt vauhteja, olen kovan lenkin jälkeen väsynyt, ennen en ollut! Mikä mättää? Pisin lenkki, jonka olen juossut, on 2h40min, enkä niidenkään lenkkien jälkeen ole ollut erityisen väsynyt.
Meneekö kuntoni nyt alaspäin, kun tunnen kovan lenkin jälkeen väsymystä, jota en ennen tuntenut? Ja vielä, mistä kertoo sellainen asia, että alle 140 sykkeillä juostessa minulle ei tule kunnolla edes hiki?

Kertokaa, mitä ajattelette tästä ja kuinka minun tulisi edetä, että pystyisin juoksemaan maratonin elokuussa? Juoksen myös kaksi puolikasta, toisen toukokuussa, toisen kesä-heinäkuun vaihteessa. Tavoitteeni puolikkaille olisi parantaa molemissa vähän, ehkäpä noin 5-10minuuttia/kisa? Onko mahdollista? Ja onnistusiko kokonainen 4,5 tuntiin? Läpijuoksukin ensikertalaiselta olisi kai ihan hyvä tavoite, mutta 4,5 tunnista voi sitten tinkiä, jos juoksu ei kulje...

Neuvokaa hyvät immeiset neuvotonta! Lämpimästi kiitos kaikille, joilta saan neuvoja.

40

5262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mittareita kiitos

Ei varmaan ole ollut mitään vikaa sinun treenaamisessa aikaisemmin. Se sykemittari sotkee varmaan kaikki. Kun et funtsi mitään sykkeistä vaan juokset tuntumalta sillai että tuntuu, mutta et vedä itseäsi sippiin, niin hyvä tulee. Itse treenaan kesän maratonille, kaks lenkkiä 12 km viikossa ja yksi pitempi lenkki jota kohotan 1 km/viiko. Nyt tällä viikolla tulee pitkälle lenkille 18 km. Yhtenä päivänä kävelen n 1 t. Seuraat vaan aikaa suunnilleen että sinulla on sellainen tavoiteaika (keskinopeus) mihin tähtäät. Silä sykemittarilla voit heittää vesilintua. Olen 50 v ja meinaan juosta maratonin 3,50h , no problems.

• Neuvoja kaipaava

Kiitos neuvoistasi. Kysyn vielä, että miten se vauhti sitten kehittyy? Toistaiseksi mun vauhtini ei vielä päätä huimaa. Eilen kokeilin juosta 10km sillä lailla reippaasti, mutta en kuitenkaan täysillä > aika 57min ja ks.161. Tämä 10km vauhti ennustaa vasta noin 5.30 maraton vauhtia.

Joku on tällä palstalla kertonut, että vauhti ei kehity, jos juoksee samalla vauhdilla ja samaa matkaa. Mulla on ikävä niitä "entisiä" kovempia lenkkejä, koska niillä lenkeillä sain hyviä fiiliksiä, joita en nyt näillä hitaimilla koe. Mutta, jos jatkan niitä ja heitän sen sykemittarin vesilinnuille, niinkuin neuvoit, kehitynkö?

Jos viitsit vääntää vielä rautalangasta mallia, olisin kiitollinen. Hyvät neuvot kelpaavat muiltakin.

Intoa sinunkin harjoitteluusi! Juoksetko sinäkin "mutu"tuntumalla, ilman mittaria? Miten testaat vauhtisi kehittymistä?

• ei mittareita kiitos
        Neuvoja kaipaava kirjoitti:

Kiitos neuvoistasi. Kysyn vielä, että miten se vauhti sitten kehittyy? Toistaiseksi mun vauhtini ei vielä päätä huimaa. Eilen kokeilin juosta 10km sillä lailla reippaasti, mutta en kuitenkaan täysillä > aika 57min ja ks.161. Tämä 10km vauhti ennustaa vasta noin 5.30 maraton vauhtia.

Joku on tällä palstalla kertonut, että vauhti ei kehity, jos juoksee samalla vauhdilla ja samaa matkaa. Mulla on ikävä niitä "entisiä" kovempia lenkkejä, koska niillä lenkeillä sain hyviä fiiliksiä, joita en nyt näillä hitaimilla koe. Mutta, jos jatkan niitä ja heitän sen sykemittarin vesilinnuille, niinkuin neuvoit, kehitynkö?

Jos viitsit vääntää vielä rautalangasta mallia, olisin kiitollinen. Hyvät neuvot kelpaavat muiltakin.

Intoa sinunkin harjoitteluusi! Juoksetko sinäkin "mutu"tuntumalla, ilman mittaria? Miten testaat vauhtisi kehittymistä?

No se mittarin heitto vesilunnuille oli vaan kuvainnollinen sanonta. Kyllähän sitä voi joskus johonkin käyttää, maksaahan nekin. Minä en vaan ole tuntenut tarvitsevani kun tavoitteetkin on vaan ollut hiljaista etenemistä ilman mitään suorituspakkoa. Onhan näitä maratonikouluja missä neuvotaan, tämä suomalinen minkä sain CITY-maratonin sivulta oli minusta ihan onneton, tässä on Tukholman maratonille ihan hyviä räätälöityjä ohjelmia eri ajoille:
        http://www4.marathon.se/traningsprogram/
        En noudata noitakaan vaan tulin sellaisen kompromissiin että juoksen ihan oman pään mukaan, talvella nuo kelitkin joskus määräävät.
        Jos sulla menee 10 km 57 min niin eihän se mikään huono ole vielä. Jos katsoo tuon maratonikoulun suositusaikoja niin siinä on aika paljon joustavuutta ajoissa. Ei kannatakkaan pyrkiä heti aluksi vetämään mitään tiukkaa linjaa vaan yrittää juosta pitempiä matkoja iisisti, että tulee kestävyyttä. Sitten pitäisi treeni olla säännöllisesti äpäsäännöllistä sillä tavalla että juostaan eri tavalla ja eri rasituksilla vuoroviikoin. En ole oikestaan ottanut muuta tähtäimeen kuin tuon että nostan pitkää lenkkiä kilometrillä kerran viikossa ja senkin otan niin että jaksan keskinkertaisella vauhdilla alusta loppuun. Kun pitää mielessä että niin ja niin monta kilsaa pitäis vielä jaksaa, niin kyllä sitä oppii olemaan juoksematta liian lujaa. Sitten vaan huomaan että kunto nousee viikko viikolta paremmaksi koska askel kulkee paremmin. En silti revi itseäni loppuun vaan ihan pienet parannuksetkin on rittävästi. Säännöllisyys lienee tärkeintä hyvän levon ja ravinnon lisäksi. Tankaan itseäni kyllä hiilihydraateilla (Maltodekstriini) tuntia ennen joka juoksua ja sitten lenkin jälkeen vielä palautukseen proteiineja (Hera) ja tietenkin monipuolista ruokaa.

• juoksentelija_

mulla kävi samalla tavalla...olin juossut vuoden päivät säännöllisesti ja pidin itseäni melko hyväkuntoisena...ostin sykemittarin ja rupesin seurailemaan rajoja, huomasin, että vedän normaalin lenkkini aivan liian kovilla sykkeillä (n.180) ilman, että tuntuu missään vaiheessa pahalta...en saa sykettä pysymään millään juostessa "sallituissa" rajoissa...en myönnä olevani ihan rapakunnossa, koska jaksan kuitenkin juosta pitkiä matkoja...en tiedä, mitä tehdä, kun sykkeet pysyvät samoissa hurjissa luvuissa treenistä huolimatta...ehkä pitäisi luopua tosiaan mittarista ja kuunnella kehoa

• täällä

Itse aloitin juoksemisen sykemittarilla joten vähän eri lähtökohta, mutta tuntuu samalta. Eli pitääkseni sykkeet sallituissa rajoissa (15o) niin joskus pitää jopa kävellä hetken aikaa vaikka menohaluja olisi. Viikon mukavin lenkki on se missä saa mennä reippaasti (180).
        Tunnin lenkin jälkeen on paita kyllä märkä, mutta ei mitenkään erikoisen väsynyt olo.
        Ja vaikka minä myös tunnen olevani ihan ok kuntoinen niin kello antaa kuntotestin (levossa) tulokseksi "erittäin huono". Mihin sekin sitten perustuu. Kuitenkin suositellaan kaikenlaisia urheilulajeja harrastettavaksi, missä taatusti on joka kerta enemmän puhki koska syke menee 160-190 väliä. Silti kello väittää optimikunnon kohotukseen lyllerrysvauhteja, on kumma.

• Neuvoja kaipaava
        täällä kirjoitti:

Itse aloitin juoksemisen sykemittarilla joten vähän eri lähtökohta, mutta tuntuu samalta. Eli pitääkseni sykkeet sallituissa rajoissa (15o) niin joskus pitää jopa kävellä hetken aikaa vaikka menohaluja olisi. Viikon mukavin lenkki on se missä saa mennä reippaasti (180).
        Tunnin lenkin jälkeen on paita kyllä märkä, mutta ei mitenkään erikoisen väsynyt olo.
        Ja vaikka minä myös tunnen olevani ihan ok kuntoinen niin kello antaa kuntotestin (levossa) tulokseksi "erittäin huono". Mihin sekin sitten perustuu. Kuitenkin suositellaan kaikenlaisia urheilulajeja harrastettavaksi, missä taatusti on joka kerta enemmän puhki koska syke menee 160-190 väliä. Silti kello väittää optimikunnon kohotukseen lyllerrysvauhteja, on kumma.

Nyt vaan toivotaan, että joku asiantuntija meitä neuvoisi! Lohduttavaa kuulla, että muilla on samoja ongelmia. Johtuiskos noi korkeat sykkeet osittain sukupuolesta? Ja nehän on kaikenlisäksi yksilöllisiäkin. Olen naisimmeinen. Ja ikäni puolesta haluaisin nähdä, miten kovaksi se kunto voi kasvaa. Tavoite ei siis ole pärjätä kilpailuissa, vaan ihan mielenkiinnon vuoksi seurata kunnon kehittymistä. Jospas joku nelikymppinen nainen, jolla on kovempi kunto, viitsisi antaa vinkkejä, miten ovat kuntoaan kohottaneet?? Odotellaan...

• walker

Minun mielestä sykemittarit enemminkin haittaa kehitystä kuin edistää sitä. Itse aloitin juoksun vuosi sitten, juoksin vain kahta eripituista lenkkiä eli 5km pururadalla ja 10 km tasaisessa maastossa. 10 kilometrin aikani parani 72min->54min noin puolen vuoden aikana, painokin tippui lähes 20 kg. Sitten ostin sykemittarin, ja huomasin että minähän treenaan aivan liian kovilla sykkeillä(yli 165). Hidastin vauhtia ja pidensin lenkkiä, juoksin enimmäkseen mittarin mukaan pk-sykkeellä. No kuitenkin samalla nuo 10 km ajat alkoivat huonontua vaikka kunnonhan pitäisi parantua. Taidan unohtaa mittarin sykerajat ja juosta vastedeskin sen miten hyvältä tuntuu. Minulla myös tänä kesänä 1/2-maraton ohjelmassa.

• ei mittareita kiitos

Tällä palstalla on ollut aiemminkin sellaisia jotka ovat ihmeissään sen sykemittariteorian kanssa. Ihmettelin kovasti erästäkin joka mielestään treenasi annettujen sykerajojen sisällä ja sitten ihmetteli että kunto ei nouse vaikka juoksee jo kävelyvauhtia! No ei varmaankaan nouse jos ei ikinä rasita itseään enempää kuin edellisellä kerralla. En tiedä mistä ihmeestä ne on saaneet ne sykerajat ja miten pitää treenata muka alhaisella sykkeellä että kunto nousisi. Ei käy minun logiikkaan yhtään. Tottakai ylikuntoa pitää varoa mutta eihän se tule siitä jos juoksee niin että rasitus on väliaiakasesti kova vaan, harjoituksen kovuudesta ja tiheydestä liian vähään palautumiseen ja ravinnonsaatiin verrattuna.

• Parrujalka

kestävävyysurheilu ei ole mitään nopeaa kehittymistä vaan kehittyminen on vuosien uutteran työn ja hikoilun tulosta. Kun sitten vihdoin olet saanut itsellesi hyvän kunnon niin eipä se myöskään helposti mihinkään katoa.

Ajattele kuntoasi pyramidina, alimmaisena peruskunto, sen jälkeen aerobinen kunto, sitten anaerobinen kunto ja viimeisenä maximaalinen kunto.Pk-kunnon pitää olla kaikkein levein jotta kuntosi on "betonista" valettu. Samalla se on kuitenkin osaalue joka vaatii eniten aikaa ja pisimmät harjoitteet. Kun treenaat pelkästään aerobisen/anaerobisen alueen treenejä niin tottakai sinä kehityt tiettyyn rajaan saakka, se on aivan selvää. Lihaksesi tottuvat tiettyyn tapaan ja vauhtiin ja mukautuvat siihen. Mutta samalla kun juokset yksipuolisesti samalla vauhdilla ja sykkeillä niin altistat itsesi vuosien aikana rasitusvammoille ja kulumille lisäksi tietyn rajan jälkeen kunnon kehitys hidastuu ja/tai menee takapakkia. Totuus on se että harjoittelu kovilla sykkeillä parantaa parhaiten kuntoa/vauhtia mutta elimistömme ei niitä kestä kuin yhden viikossa jotta ylirasitusta ei kertyisi. Muiden harjoitteiden viikossa pitäisi olla aerobisia- tai peruskestävyys-harjoitteita.

Siitä missä kuntotestisä olet käynyt, en tiedä mutta suosittelen käymään juoksumattotestissä paikallisessa kuntotutkimusasemalla. Sanot siellä että tarvitset maraton juoksun harjoitteluun vinkkejä. Sieltä saat itsellesi yksilölliset sykerajat joilla harjoitteluntulee tehdä ja minkälaisilla matkoilla/ajoilla.

>>>Meneekö kuntoni nyt alaspäin, kun tunnen kovan lenkin jälkeen väsymystä, jota en ennen tuntenut?> Ja vielä, mistä kertoo sellainen asia, että alle 140 sykkeillä juostessa minulle ei tule kunnolla edes hiki?

• Mara.S-

• Parrujalka
        Mara.S- kirjoitti:

http://www.pyoraily.fi/tuotteet/pyorailijat.ppt#257,1,KESTÄVYYSHARJOITTELU

kts. esim. sivu 28

Netti on täynnä perusteluja.

Pidän suurimpana ongelmana näissä nettiskeskusteluissa sitä että innokkaalta juoksijan aluilta puuttuu perustietämys siitä miten harjoittelu vaikuttaa elimistössä. En millään ehdi enkä jaksa kirjoittaa mitä "poltoainetta" milläkin sykealueella käytetään tai miten hermotusta jaloissa parennetaan yms.

Olen ajatellut kuitenkin asian niin että tällä palstalla autan niitä jotka ovat aloittamassa tietään kohti hyvää harrastusta eli kestävyysurheilua. Itse olen pyrkinyt pysymään perusasioissa sekoittamatta niihin liikaa "nippeli"tietoutta ihmiskehon toiminnasta harjoittelussa, koska useimmilla liikuntaa vähemmän harrastavilla perustietämys kehon toimminnasta on hieman heikolla pohjalla.

• Neuvoja kaipaava
        Parrujalka kirjoitti:

Pidän suurimpana ongelmana näissä nettiskeskusteluissa sitä että innokkaalta juoksijan aluilta puuttuu perustietämys siitä miten harjoittelu vaikuttaa elimistössä. En millään ehdi enkä jaksa kirjoittaa mitä "poltoainetta" milläkin sykealueella käytetään tai miten hermotusta jaloissa parennetaan yms.

Olen ajatellut kuitenkin asian niin että tällä palstalla autan niitä jotka ovat aloittamassa tietään kohti hyvää harrastusta eli kestävyysurheilua. Itse olen pyrkinyt pysymään perusasioissa sekoittamatta niihin liikaa "nippeli"tietoutta ihmiskehon toiminnasta harjoittelussa, koska useimmilla liikuntaa vähemmän harrastavilla perustietämys kehon toimminnasta on hieman heikolla pohjalla.

Niinhän se on, että netistä löytää kyllä tietoa, mutta se on monta kertaa niin tieteellistä ja todellakin sitä "nippelitietoa", ettei siihen aina jaksa keskittyä. On paljon antoisampaa saada neuvoja kokeneelta, joka mahdollisesti itse on tuskaillut joskus samojen asioiden kanssa. Ja selviytynyt ja kehittynyt.

Arvostan suuresti juoksun harrastajia ja sitä, että joku kokeneempi viitsii meitä aloittelijoita opastaa. Ja kun aika on "kortilla", on nopeampi saada tieto suoraan, kun etsiä netistä. Mulla on juoksuharrastuksen lisäksi pienet lapset ja opiskelen täyspäiväisesti. Aikaa ei riitä kauheasti netissä surffailuun.

Kaunis kiitos Parrujalalle, olen huomannut, että jaksat antaa muillekin ohjeita. Hieno piirre sinussa! Eikö ole vielä niinkin, että tästä rakkaasta harrastuksesta on mukava keskustella muiden lajia harrastavien kanssa?

Kiitos tähänastisista neuvoista muillekin, neuvoja otetaan edelleen vastaan.

• Mara.S
        Parrujalka kirjoitti:

Suomen terveysmenot ovat n. 2000€/asukas/vuosi. Kuntoilijat kuluttavat 25-30% vähemmän terveyspalveluja sohvaperunoihin verrattuna, mikä tekee n. 500-700€/vuosi säästöä. Kuntoilija joutuu lenkkeilemään 3h viikossa tämän säästön aikaansaamiseksi eli 150h vuodessa.
        Täten yhden lenkkeilytunnin arvo on laskennallisesti n.3-4,50 €.

Tällä perusteella Sosiaali- ja Terveysministeriön kannattaisi palkata näille palstoille ammattivastaajia.
        Nyt sinä Parrujalka ja muutama muu nimimerkki teette tämän homman.

• Neuvoja kaipaava
        Mara.S kirjoitti:

Suomen terveysmenot ovat n. 2000€/asukas/vuosi. Kuntoilijat kuluttavat 25-30% vähemmän terveyspalveluja sohvaperunoihin verrattuna, mikä tekee n. 500-700€/vuosi säästöä. Kuntoilija joutuu lenkkeilemään 3h viikossa tämän säästön aikaansaamiseksi eli 150h vuodessa.

Tällä perusteella Sosiaali- ja Terveysministeriön kannattaisi palkata näille palstoille ammattivastaajia.

Näin varmaan on. Omasta puolestani voin kertoa, että juoksuharrastuksen alettua tippui ylipainot. Aikaisemmin päätäni särki todella usein. Juoksun aloittamisen jälkeen päänsärkyjä ei ole ollut kertaakaan. Aikaisemmin kärsin myös joskus lievästä masentuneesta mielialasta, mitä ei ole ilmennyt enään. Tunnen olevani elämäni kunnossa ja jaksan kaikki asiat hoitaa paljon tarmokkaammin, kuin silloin joskus sohvaperunana. Suosittelen muillekin! Keskustelu jatkukoon!!

• parrua pers......

Näin varmaan on. Omasta puolestani voin kertoa, että juoksuharrastuksen alettua tippui ylipainot. Aikaisemmin päätäni särki todella usein. Juoksun aloittamisen jälkeen päänsärkyjä ei ole ollut kertaakaan. Aikaisemmin kärsin myös joskus lievästä masentuneesta mielialasta, mitä ei ole ilmennyt enään. Tunnen olevani elämäni kunnossa ja jaksan kaikki asiat hoitaa paljon tarmokkaammin, kuin silloin joskus sohvaperunana. Suosittelen muillekin! Keskustelu jatkukoon!!

Katsastakaan nyt ne kirjaston annit niin ei tarvi parrua palvoa.Valikoimissa on hyviä juoksuun ja maratoniin valmentavia opuksia.Kirjat on kirjoittanut alan parhaat valmentajat vuosien kokemuksella. Tälläisien palstojen mutu tietojen lueskelulla on kyllä aika heikkot lähtökohdat kunnon harjoitteluun.

• Tervemenoa kirjastoon!
        parrua pers...... kirjoitti:

Katsastakaan nyt ne kirjaston annit niin ei tarvi parrua palvoa.Valikoimissa on hyviä juoksuun ja maratoniin valmentavia opuksia.Kirjat on kirjoittanut alan parhaat valmentajat vuosien kokemuksella. Tälläisien palstojen mutu tietojen lueskelulla on kyllä aika heikkot lähtökohdat kunnon harjoitteluun.

Miksi vietät aikaasi lueskellen näitä mutujuttuja, jos olet tota mieltä? Olet joko utelias tai heikkoitsetuntoinen ihminen. Anna toki ihmisten vaihtaa ajatuksiaan! Elä ja toisenkin elää anna, kunkin tavallaan.

Mars kirjastoon! Sieltä löytää paljon kirjoja myös aiheesta >heikko itsetunto tai >miksi arvostelen toisia.

• hyötyä kuntoilijalle

kuin Opperan baletista...

Eli SUL ei ole edes kopioinut nettiin katsottaviksi yleisiä harjoitusperusteita, lähtökohtana vaikka 9-10kk kunnon kohotusta ja sitten "kilpailukausi" eli kesäloma..

Ja kuntoliikuntaliiton neuvoista ei kyllä enemmän liikkuvalle ole mitään hyötyä, rahastusta vaan.

Parrujalka veti kyllä hyvät perustelut, kopioikaa ja levittäkää sanaa. Ihme kun ei ammattijärjestöt tajua kansan parhaaksi edes valmennusoppejansa levittää kotisivujensa kautta...

Minkäköhän takia ei sinne huipulle ole materiaalia Suomessa...

• Parrujalka

Niinhän se on, että netistä löytää kyllä tietoa, mutta se on monta kertaa niin tieteellistä ja todellakin sitä "nippelitietoa", ettei siihen aina jaksa keskittyä. On paljon antoisampaa saada neuvoja kokeneelta, joka mahdollisesti itse on tuskaillut joskus samojen asioiden kanssa. Ja selviytynyt ja kehittynyt.

Arvostan suuresti juoksun harrastajia ja sitä, että joku kokeneempi viitsii meitä aloittelijoita opastaa. Ja kun aika on "kortilla", on nopeampi saada tieto suoraan, kun etsiä netistä. Mulla on juoksuharrastuksen lisäksi pienet lapset ja opiskelen täyspäiväisesti. Aikaa ei riitä kauheasti netissä surffailuun.

Kaunis kiitos Parrujalalle, olen huomannut, että jaksat antaa muillekin ohjeita. Hieno piirre sinussa! Eikö ole vielä niinkin, että tästä rakkaasta harrastuksesta on mukava keskustella muiden lajia harrastavien kanssa?

Kiitos tähänastisista neuvoista muillekin, neuvoja otetaan edelleen vastaan.

Otan kiitokset nöyrästi vastaan :) Kun tällä palstalla aloin vierailemaan huomasin että täällä oli monella innokkaalla aloittelijalla ihan perusasiat liikunnasta hukassa. Ja mistä niitä voi tietääkään jos ei ole koskaan harrastanut kestävyysurheilua tai treenannut liki täyspäiväisesti.

Juoksu on siinä mielessä kivaa että siihen pääsee suhtkoht pienellä rahalla kiinni, hyödyt ovat kuitenkin suuret, kuten mara.s meitä informoi, ja sitä voi harrastaa käytänössä missä vain. Omasta osastani voin sanoa että autan mielelläni koska olen oppinut paljon näiden vuosien aikana jotka olen juossut, pyöräillyt, uinut, harrastanut triahlonia, rullaluistellut, käynyt karatessa ja jumpissa. On ollut aikoja jolloin olen suhtautunut urheiluun vakavasti ja aikoja jolloin olen ottanut hieman rennommin. Minulla on kokemusta monista lajeista ja olen koittanut ottaa opiksi tekemistäni virheistä ja oikeiksi huomaamistani asioista.

Mielestäni on kiva että voin olla avuksi ja pidetään kaskustelua yllä.

Nyt täytyy lähetä Bodypumppiin :)

Hyvää viikonloppua kaikille.

• Mutuseni

eli olisit itsekin voinut laittaa esimerkkejä kirjoista joissa selkokielellä kuntoilijoille harjoitusohjelmia...

Itse suosittelen SUL-seuravalmentaja oppaan lainaamista tai ostamista (soittakaa SUL:iin). Sen luettuasi ei mene puurot ja vellit sekaisin harjoittelusta.

Se on kuin urheilun Anatomia-Atlas (tosin vain 100sivua ja paljon kuvia). Se on selkokielinen ja läpileikkaus nuoren urheilijan kunnon eri osa-alueiden kehittämisestä:
        VERTAA ALOITTELEVAAN KUNTOILIJAAN - ON SAMALLA VIIVALLA KUIN NUORI, tosin vaivoja on enemmän) TAI KUNTOILIJAAN JOKA JUURI HALUAISI APUA HARJOITTELUUNSA.

• Ja jo kotiovelta voi aloittaa
        Parrujalka kirjoitti:

Otan kiitokset nöyrästi vastaan :) Kun tällä palstalla aloin vierailemaan huomasin että täällä oli monella innokkaalla aloittelijalla ihan perusasiat liikunnasta hukassa. Ja mistä niitä voi tietääkään jos ei ole koskaan harrastanut kestävyysurheilua tai treenannut liki täyspäiväisesti.

Juoksu on siinä mielessä kivaa että siihen pääsee suhtkoht pienellä rahalla kiinni, hyödyt ovat kuitenkin suuret, kuten mara.s meitä informoi, ja sitä voi harrastaa käytänössä missä vain. Omasta osastani voin sanoa että autan mielelläni koska olen oppinut paljon näiden vuosien aikana jotka olen juossut, pyöräillyt, uinut, harrastanut triahlonia, rullaluistellut, käynyt karatessa ja jumpissa. On ollut aikoja jolloin olen suhtautunut urheiluun vakavasti ja aikoja jolloin olen ottanut hieman rennommin. Minulla on kokemusta monista lajeista ja olen koittanut ottaa opiksi tekemistäni virheistä ja oikeiksi huomaamistani asioista.

Mielestäni on kiva että voin olla avuksi ja pidetään kaskustelua yllä.

Nyt täytyy lähetä Bodypumppiin :)

Hyvää viikonloppua kaikille.

Halpa harrastus on, olen samaa mieltä. Ei tarvitse kun kunnon juoksutossut. Kotiovella mittari päälle ja eikun menoksi. Tavoite on hyvä olla, että jaksaa harrastaa. Ja motivaatio kohdallaan, että viitsii lähteä "huonollakin" ilmalla.

Monelle varmaan on käynyt niin, että aloittaa ensin juoksemisen ja kun huomaa jaksavansa, alkaa sitten vasta kiinnostua niistä muista juoksuun ja kunnon kohottamiseen liittyvistä asioista. Siksi tälläkin palstalla kysyjiä riittää ja vielä enempi juoksijalehden Sepon keskustelufoorumissa.

Mielestäni on ihan hyvä asia, että vasta-aloittaneitakin alkavat nämä asiat tosissaan kiinnostamaan.

Ja onneksi olemassa on mukavia, positiivisia ihmisiä, jotka ovat valmiita jakamaan tietojaan.

• parrua pers....
        Tervemenoa kirjastoon! kirjoitti:

Miksi vietät aikaasi lueskellen näitä mutujuttuja, jos olet tota mieltä? Olet joko utelias tai heikkoitsetuntoinen ihminen. Anna toki ihmisten vaihtaa ajatuksiaan! Elä ja toisenkin elää anna, kunkin tavallaan.

Mars kirjastoon! Sieltä löytää paljon kirjoja myös aiheesta >heikko itsetunto tai >miksi arvostelen toisia.

Nimimerkille Tervemenoa kirjastoon.
        Juoksustahan on mukava keskustella,mutta kestävyysjuoksun harjoitusperiaatteet on helpoin ja nopein opiskella hyvistä kirjoista,kun sellaisiakin on.

Sinähän tässä kova syyttelemään heti olet.Itsetunnossani ei ole tietääkseni vikaa,mutta hiukan utelias saatan olla.

Kun sinulle on tuttu tuo itsetunto aihe niin laittaisitko joitakin hyviä kirja vinkkejä niistä >heikko itsetunto tai >miksi arvostelen toisia> kirjoista niin ne luettuani olisin ehkä lähempänä ymmärystä kaltaisiasi kohtaan.

Minä taas tässä voisin laittaa kirja suosituksia tuosta juoksu aiheesta.
        Pari ihan pätevää selkokielistä kirjaa tuli ainkin nyt mieleen mitkä kannataa lukea.

-Harri Hänninen:Tavoitteena maraton.

-Kari Sinkkonen:Valmennuskirja kuntojuoksijalle ja maratoonarille.

No nämäkin kun lukee kannesta kanteen niin ainakin tietää miten homman teoriassa pitäisi toimia.

• Parrujalka
        Mutuseni kirjoitti:

eli olisit itsekin voinut laittaa esimerkkejä kirjoista joissa selkokielellä kuntoilijoille harjoitusohjelmia...

Itse suosittelen SUL-seuravalmentaja oppaan lainaamista tai ostamista (soittakaa SUL:iin). Sen luettuasi ei mene puurot ja vellit sekaisin harjoittelusta.

Se on kuin urheilun Anatomia-Atlas (tosin vain 100sivua ja paljon kuvia). Se on selkokielinen ja läpileikkaus nuoren urheilijan kunnon eri osa-alueiden kehittämisestä:
        VERTAA ALOITTELEVAAN KUNTOILIJAAN - ON SAMALLA VIIVALLA KUIN NUORI, tosin vaivoja on enemmän) TAI KUNTOILIJAAN JOKA JUURI HALUAISI APUA HARJOITTELUUNSA.

Kaikkein eniten tietoa saa kun lainaa alan kirjan ja istuu, lukee ja miettii oikein kunnolla asiaa. Ko kirjaa jota suosittelet en ole lukenut mutta taidan pistää korvan taakse kun tulee taas tarvetta kirjan hankintaan. Lisäksi suosittelen että ei jätä alan kirjallisuuden lukemista yhteen kirjaan vaan tutustuu useampaan, sitä kautta saa hyviä vinkkejä ja jokin vaivaamaan jääänyt asia selkiintyä ihan toisella tavalla.

• Parrujalka
        Mara.S kirjoitti:

Kiitoa sinulle. Olen lukenut myöskin sinun neuvojasi ja arvosta niitä.

• Neuvoja kaipaava
        parrua pers.... kirjoitti:

Nimimerkille Tervemenoa kirjastoon.
        Juoksustahan on mukava keskustella,mutta kestävyysjuoksun harjoitusperiaatteet on helpoin ja nopein opiskella hyvistä kirjoista,kun sellaisiakin on.

Sinähän tässä kova syyttelemään heti olet.Itsetunnossani ei ole tietääkseni vikaa,mutta hiukan utelias saatan olla.

Kun sinulle on tuttu tuo itsetunto aihe niin laittaisitko joitakin hyviä kirja vinkkejä niistä >heikko itsetunto tai >miksi arvostelen toisia> kirjoista niin ne luettuani olisin ehkä lähempänä ymmärystä kaltaisiasi kohtaan.

Minä taas tässä voisin laittaa kirja suosituksia tuosta juoksu aiheesta.
        Pari ihan pätevää selkokielistä kirjaa tuli ainkin nyt mieleen mitkä kannataa lukea.

-Harri Hänninen:Tavoitteena maraton.

-Kari Sinkkonen:Valmennuskirja kuntojuoksijalle ja maratoonarille.

No nämäkin kun lukee kannesta kanteen niin ainakin tietää miten homman teoriassa pitäisi toimia.

Tähän keskusteluun kommentoisin seuraavaa.

Omassa elämässäni olen yrittänyt muistaa sen, että jos minun tekee mieleni osoittaa syyttävällä sormella toista ihmistä niin kolme niistä sormista osoittaa minuun itseeni...

Eli kannattaa aina miettiä, mitä minulta itseltäni puuttuu, jos ärsyynnyn toisen käytöksestä niin paljon, että se nostattaa "karvani pystyyn".

Juokseminen on oiva tapa kasvattaa itsetuntoa!

• hshfsjfhjsl
        Ja jo kotiovelta voi aloittaa kirjoitti:

Halpa harrastus on, olen samaa mieltä. Ei tarvitse kun kunnon juoksutossut. Kotiovella mittari päälle ja eikun menoksi. Tavoite on hyvä olla, että jaksaa harrastaa. Ja motivaatio kohdallaan, että viitsii lähteä "huonollakin" ilmalla.

Monelle varmaan on käynyt niin, että aloittaa ensin juoksemisen ja kun huomaa jaksavansa, alkaa sitten vasta kiinnostua niistä muista juoksuun ja kunnon kohottamiseen liittyvistä asioista. Siksi tälläkin palstalla kysyjiä riittää ja vielä enempi juoksijalehden Sepon keskustelufoorumissa.

Mielestäni on ihan hyvä asia, että vasta-aloittaneitakin alkavat nämä asiat tosissaan kiinnostamaan.

Ja onneksi olemassa on mukavia, positiivisia ihmisiä, jotka ovat valmiita jakamaan tietojaan.

Täällä saa aloittelijakin vastauksen, mutta Sepon palstalla ei. Siellä on niin kovan tason urheilijoita ettei heillä riitä energiaa vastailla aloittelijan tyhmiin kysymyksiin. Siksipä palasinkin tänne tyhmine kysymyksineni. Täällä ei kukaan puhu ivallisesti meistä hölkkääjistä, jotka pilaamme juoksutapahtumat. Parrujalan tyyliset kirjoittajat jaksavat neuvoa ja kannustaa.

• parrua pers...

Tähän keskusteluun kommentoisin seuraavaa.

Omassa elämässäni olen yrittänyt muistaa sen, että jos minun tekee mieleni osoittaa syyttävällä sormella toista ihmistä niin kolme niistä sormista osoittaa minuun itseeni...

Eli kannattaa aina miettiä, mitä minulta itseltäni puuttuu, jos ärsyynnyn toisen käytöksestä niin paljon, että se nostattaa "karvani pystyyn".

Juokseminen on oiva tapa kasvattaa itsetuntoa!

Aivan ! Naulan kantaan.

• Neuvoja kaipaava
        hshfsjfhjsl kirjoitti:

Täällä saa aloittelijakin vastauksen, mutta Sepon palstalla ei. Siellä on niin kovan tason urheilijoita ettei heillä riitä energiaa vastailla aloittelijan tyhmiin kysymyksiin. Siksipä palasinkin tänne tyhmine kysymyksineni. Täällä ei kukaan puhu ivallisesti meistä hölkkääjistä, jotka pilaamme juoksutapahtumat. Parrujalan tyyliset kirjoittajat jaksavat neuvoa ja kannustaa.

Ei sinne sitten kannata varmaan rekisteröityä... Olin vähän harkinnut, että liittyisin sinne mukaan, kun näistä juoksuun liittyvistä asioista olisi niin kiva vaihtaa ajatuksia. Mutta jos siellä on vaan niitä kovia menijöitä?

Olin kyllä huomaavinani, että siellä on oma keskustelu tälläisille hitaille menijöillekin.

Mitä muut on mieltä? Oletteko keskustelleet siellä?

• jkl-run

Ei sinne sitten kannata varmaan rekisteröityä... Olin vähän harkinnut, että liittyisin sinne mukaan, kun näistä juoksuun liittyvistä asioista olisi niin kiva vaihtaa ajatuksia. Mutta jos siellä on vaan niitä kovia menijöitä?

Olin kyllä huomaavinani, että siellä on oma keskustelu tälläisille hitaille menijöillekin.

Mitä muut on mieltä? Oletteko keskustelleet siellä?

Olen jyrkästi eri mieltä siitä että seponkotisivut jotenkin syrjisi aloittelijoita. Se on nimenomaan aloittelijoita varten. Ns. huippujuoksijat vaikuttavat seuroissa ja kirjoittelevat suurimmaksi osaksi muilla foorumeilla. Vähän rohkeutta peliin, niin saat varmasti vastauksen. Kun kirjoittelette ja haluatte saada vastauksia niin panostakaa hieman viestiinne. Kertokaa taustoja, perustelkaa kysymyksenne jne. Kukaan ei voi neuvoa kysyjää, jos ei saa riittävästi taustatietoja. Kaiken oivan tiedon lisäksi seponsivuilla voi myös löytää samantasoisia juoksukavereita ja tavata ihmisiä esim juoksutapahtumissa. Kyseisillä sivuilla on 762 jäsentä, joista suurin osa on juoksussa noviiseja. Sekaan vaan jos haluaa jakaa kokemuksiaan ja ehkä oppia jotain uutta.

• hshfsjfhjsl
        jkl-run kirjoitti:

Olen jyrkästi eri mieltä siitä että seponkotisivut jotenkin syrjisi aloittelijoita. Se on nimenomaan aloittelijoita varten. Ns. huippujuoksijat vaikuttavat seuroissa ja kirjoittelevat suurimmaksi osaksi muilla foorumeilla. Vähän rohkeutta peliin, niin saat varmasti vastauksen. Kun kirjoittelette ja haluatte saada vastauksia niin panostakaa hieman viestiinne. Kertokaa taustoja, perustelkaa kysymyksenne jne. Kukaan ei voi neuvoa kysyjää, jos ei saa riittävästi taustatietoja. Kaiken oivan tiedon lisäksi seponsivuilla voi myös löytää samantasoisia juoksukavereita ja tavata ihmisiä esim juoksutapahtumissa. Kyseisillä sivuilla on 762 jäsentä, joista suurin osa on juoksussa noviiseja. Sekaan vaan jos haluaa jakaa kokemuksiaan ja ehkä oppia jotain uutta.

En ole edes sinne viitsinyt rekisteröityä kun ei sieltä aloittelija saa kunnon vastauksia.

• Mara.S
      • Neuvoja kaipaava

En ehdi nyt (tällä hetkellä) tutustua SULin valmennusohjeisiin. Katsoin vaan, että se on tarkoitettu etupäässä nuorille. Päteekö ne ohjeet myös näin vanhana juoksuun innostuneelle? Onko jotain asioita, mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon, kun ikää on jo kertynyt.

Tässähän ei tarkoitus ole kehittyä "kilpaurheilijaksi", vaan sellaista ihan normaalia kehitystä vaan. Aikojen pientä parantelua, kestävyyttä ja sen sellaista?

• Neuvoja kaipaaja...

En ehdi nyt (tällä hetkellä) tutustua SULin valmennusohjeisiin. Katsoin vaan, että se on tarkoitettu etupäässä nuorille. Päteekö ne ohjeet myös näin vanhana juoksuun innostuneelle? Onko jotain asioita, mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon, kun ikää on jo kertynyt.

Tässähän ei tarkoitus ole kehittyä "kilpaurheilijaksi", vaan sellaista ihan normaalia kehitystä vaan. Aikojen pientä parantelua, kestävyyttä ja sen sellaista?

Neuvojakaipaajalle - taidat olla sellainen hätäinen, minulle kaikki nyt tyyppi. Täällä pitäisi olla muutaman ihmisen kirjottelemassa sinulle neuvoja jotka sinä sitten vain nappaisit.

Kestävyysjuoksijaksi ei tulla niin.

Ota aikaa, opiskele, syvenny, sisäistä. Siitä se lähtee.

Kannattaa opiskella ne "nippelitiedot", niin sitten voi oikeasti ymmärtää taustat ja miksi asiat tehdään tietyllä tavalla. Tai voit koettaa keksiä sinulle sopivinta menetelmää.

Vaihtoehto on, että luet täältä jonkun neuvon, kiittelet kauhesta. Sitten ensi viikolla on taas uusi kysymys ja uudet kiitokset.

Jos kaipaat yhden neuvon, niin palaa vanhaan tahtiin ja purista vielä kaksi niistä kolmesta lenkistä vielä kovempaa. Niin kehittyy.

Eivaan se oli väärä neuvo... :-)

• Neuvoja kaipaava
        Neuvoja kaipaaja... kirjoitti:

Neuvojakaipaajalle - taidat olla sellainen hätäinen, minulle kaikki nyt tyyppi. Täällä pitäisi olla muutaman ihmisen kirjottelemassa sinulle neuvoja jotka sinä sitten vain nappaisit.

Kestävyysjuoksijaksi ei tulla niin.

Ota aikaa, opiskele, syvenny, sisäistä. Siitä se lähtee.

Kannattaa opiskella ne "nippelitiedot", niin sitten voi oikeasti ymmärtää taustat ja miksi asiat tehdään tietyllä tavalla. Tai voit koettaa keksiä sinulle sopivinta menetelmää.

Vaihtoehto on, että luet täältä jonkun neuvon, kiittelet kauhesta. Sitten ensi viikolla on taas uusi kysymys ja uudet kiitokset.

Jos kaipaat yhden neuvon, niin palaa vanhaan tahtiin ja purista vielä kaksi niistä kolmesta lenkistä vielä kovempaa. Niin kehittyy.

Eivaan se oli väärä neuvo... :-)

Kuule, ihan ekaa kertaa kyselen, kun huomasin, että muutkin kyselee. Ja hyviin tapoihinhan kuuluu kiittää neuvoista... Kiitän sinuakin, että vaivauduit noinkin pitkän jutun väsäämään :)

Luonteeltani olen muuten perusteellinen, en hätäinen.

Tästähän on kehkeytynyt ihan mielenkiintoinen keskustelu > jatketaanko?

• yleisen sarjan kuntoinen?

ei yksikään. Eli jos vanhemmalla iällä rupeaa harjoittelemaan, voi olla ikionnellinen että on niin terve että pystyy siihen. Harva veteraani-ikäinen ( 35v) enää huipuksi kehittyy ilman vuosikymmenien harjoittelua taustalla.

Vähän samaan lokeroon menee kuin naisten lihasten valtava kasvu kuntosaliharjoittelun tuloksena...Kike Elomaakin on ollut hoikempi (ja kyllä timmimpi) kisoissa kuin moni missi koskaan..

Urbaanit legendat pilaavat monen kuntoilijan mahdollisuudet kehittyä omassa kuntoiluharrastuksessa huonojen esimerkkien ja vinkkien perusteella.

• Parrujalka

On lepo/palautuminen ja venyttely. Varttuneempi väki ei enää palaudu joka lenkistä samalla tavalla kuin nuori joten lepoon/palautumiseen ja venyttelyyn kannattaa panostaa.

Muistaakseni tavoitteenasi oli maraton eikä ole mikään ongelma ei ole vaikka 50 v juosta maratonia alla 3 tunnin, jos ei ole mitään terveydellisiä tai fyysisiä rajoitteita. Kyse on vain motivaatiosta ja harjoitteluun käytettävän ajan määrästä.

• Neuvoja kaipaava
        Parrujalka kirjoitti:

On lepo/palautuminen ja venyttely. Varttuneempi väki ei enää palaudu joka lenkistä samalla tavalla kuin nuori joten lepoon/palautumiseen ja venyttelyyn kannattaa panostaa.

Muistaakseni tavoitteenasi oli maraton eikä ole mikään ongelma ei ole vaikka 50 v juosta maratonia alla 3 tunnin, jos ei ole mitään terveydellisiä tai fyysisiä rajoitteita. Kyse on vain motivaatiosta ja harjoitteluun käytettävän ajan määrästä.

Kerroin tossa "alkuromaanissani", etten ole venytellyt koskaan. Tosin nyt, kun olen saanut tietoa asiasta, olen aloittanut. Mutta en joka päivä. Miten tärkeää se itse asissa on? Kun olen lukenut näiltä keskustelupalstoilta kahdenlaista mielipidettä. Toiset pitää sitä elintärkeänä, toiset ei tunnu venyttelevän juuri ollenkaan. Jos, ei venyttele, mihin kaikkeen se vaikutta? Minullahan ei ole ollut mitään vaivoja koskaan, vaikken ole venytellyt?

Harrastan juoksun ohella kuntopyöräilyä ja nyt talvella olen luistellut jonkin verran. Olen korvannut joitakin lenkkejä näillä liikuntamuodoilla. Tukeeko kehitystäni?

Heitän näitä kysymyksiä, vaikka se tuntuu joitakin ärsyttävän kovasti.

Mielenkiinnolla tätä keskustelua ainakin seurataan...

• Parrujalka

Kerroin tossa "alkuromaanissani", etten ole venytellyt koskaan. Tosin nyt, kun olen saanut tietoa asiasta, olen aloittanut. Mutta en joka päivä. Miten tärkeää se itse asissa on? Kun olen lukenut näiltä keskustelupalstoilta kahdenlaista mielipidettä. Toiset pitää sitä elintärkeänä, toiset ei tunnu venyttelevän juuri ollenkaan. Jos, ei venyttele, mihin kaikkeen se vaikutta? Minullahan ei ole ollut mitään vaivoja koskaan, vaikken ole venytellyt?

Harrastan juoksun ohella kuntopyöräilyä ja nyt talvella olen luistellut jonkin verran. Olen korvannut joitakin lenkkejä näillä liikuntamuodoilla. Tukeeko kehitystäni?

Heitän näitä kysymyksiä, vaikka se tuntuu joitakin ärsyttävän kovasti.

Mielenkiinnolla tätä keskustelua ainakin seurataan...

Jonkinajan kuluttua rasituksen jälkeen lihas alkaa supistumaan. 1-2 tuntia lenkin jälkeen tehty kevyt 10-15 min max 30 s /lihas venytys auttaa siihen. Samalla lihas rentoutuu ja palautuminen nopeutuu. Rentoutuminen tapahtuu tottakai myös siten että juoksun jälkeen istuu soffalle ja ottaa pari bisseä ja vaikutus on sama:) Venyttäminen vaikuttaa myöskin jalkojen liikeratoihin jolloin jäykät lihakset eivät liiku yhtä kevyesti ja pitkälle kuin joustavat lihakset.

Esim minulla oli pohkeessa lihas jumissa keväällä niin kevyt päivittäinen venyttely ennen ja jälkeen lenkin poisti jumin pikkuhiljaa. Lihas oli ensin niin arka ettei sitä oikeastaan voinut ensin edes hieroa joten minä vain venytin sitä kunnes se tuli siihen kuntoon että sitä voi hieroa.

Kuntopyöräily auttaa silloin jos teet sitä hikeen saakkaa. Jos vain poljeskelet hakemaan lähikioskilta vaniljajäätelöä perheelle sunnuntaina niin hyöty on nolla :) Jos suunnittelet korvaavasi juoksua pyöräilemällä niin 1.5 tuntia pyöräilyä vastaa 1 tuntia juoksua. Se että harrastat muitakin lajeja kehittää sinua aivan varmasti kunhan teet ne riittävän tehokkasti. Jonkun mielestä saattaa juoksemine haitata pyöräilyä mutta kyse on lähinnä harrastuksen tasosta tai siitä miten innokkaasti harrastukseen suhtautuu. Kyllä minä aion juosta tänä kesänä juosta muutaman puoli maratonin, yhden pitkän ja sen lisäksi osallistua pirkan ja myllyn pyöräilyyn.

Yleisesti ottaen juoksua ja liikuntaa yleensäkin voi harrastaa monella eri tavalla. Kuka tekee ja mitä tekee niin se loppujen lopuksi ihan oma asia. Toivottavasti jokainen löytää sen oman tyylinsä joka itselle sopii ja joka vie harrastusta siihen suuntaan johon itse haluaa. Kaikille ei sovi se että treenataan tiukasti ohjelman mukaan ja joku toinen ei taas voi treenata kuin ohjelman kanssa, jollekin toiselle riittää se että viikossa tekee sen minkä ehtii ja jollekin ei mikään riitä.

Anna muiden ärsyyntyä :) Ei kysyvä tieltä eksy.

• Neuvoja kaipaava
        Parrujalka kirjoitti:

Jonkinajan kuluttua rasituksen jälkeen lihas alkaa supistumaan. 1-2 tuntia lenkin jälkeen tehty kevyt 10-15 min max 30 s /lihas venytys auttaa siihen. Samalla lihas rentoutuu ja palautuminen nopeutuu. Rentoutuminen tapahtuu tottakai myös siten että juoksun jälkeen istuu soffalle ja ottaa pari bisseä ja vaikutus on sama:) Venyttäminen vaikuttaa myöskin jalkojen liikeratoihin jolloin jäykät lihakset eivät liiku yhtä kevyesti ja pitkälle kuin joustavat lihakset.

Esim minulla oli pohkeessa lihas jumissa keväällä niin kevyt päivittäinen venyttely ennen ja jälkeen lenkin poisti jumin pikkuhiljaa. Lihas oli ensin niin arka ettei sitä oikeastaan voinut ensin edes hieroa joten minä vain venytin sitä kunnes se tuli siihen kuntoon että sitä voi hieroa.

Kuntopyöräily auttaa silloin jos teet sitä hikeen saakkaa. Jos vain poljeskelet hakemaan lähikioskilta vaniljajäätelöä perheelle sunnuntaina niin hyöty on nolla :) Jos suunnittelet korvaavasi juoksua pyöräilemällä niin 1.5 tuntia pyöräilyä vastaa 1 tuntia juoksua. Se että harrastat muitakin lajeja kehittää sinua aivan varmasti kunhan teet ne riittävän tehokkasti. Jonkun mielestä saattaa juoksemine haitata pyöräilyä mutta kyse on lähinnä harrastuksen tasosta tai siitä miten innokkaasti harrastukseen suhtautuu. Kyllä minä aion juosta tänä kesänä juosta muutaman puoli maratonin, yhden pitkän ja sen lisäksi osallistua pirkan ja myllyn pyöräilyyn.

Yleisesti ottaen juoksua ja liikuntaa yleensäkin voi harrastaa monella eri tavalla. Kuka tekee ja mitä tekee niin se loppujen lopuksi ihan oma asia. Toivottavasti jokainen löytää sen oman tyylinsä joka itselle sopii ja joka vie harrastusta siihen suuntaan johon itse haluaa. Kaikille ei sovi se että treenataan tiukasti ohjelman mukaan ja joku toinen ei taas voi treenata kuin ohjelman kanssa, jollekin toiselle riittää se että viikossa tekee sen minkä ehtii ja jollekin ei mikään riitä.

Anna muiden ärsyyntyä :) Ei kysyvä tieltä eksy.

Hiki lentää, kun kuntopyöräilen! Pidän sykkeen 140 ja poljen tiuhaan tahtiin. Siinä tulee hiki, vaikkei juostessa tällä sykkeellä tulekkaan. Poljen tunnin kerrallaan sellasella vanhalla "mopolla", jonka hihna pitää kivaa ääntä! Mutta ei se tahtia haittaa. Kilometrejä kertyy 30-35 kerrallaan.

Venyttelyt saan lasten kanssa touhutessa :)...
        Ei vaan, yritän ottaa neuvoista vaaria. Olen vaan ollut laiska tai kiireinen, etten ole pitänyt niitä niin tärkeinä.

Viimeisestä lauseestasi saat halit!!! Kyselen, kiittelen ja halailen!

Nyt lähden saunottamaan mukeloita.

• Nixi

Syke rajat ovat yksilöllisiä! 220-ikä ei pidä kaikkien kohdalla paikkaa. Esimerkiksi itseni kohdalla 220 -39 olisi 181. Joka ei pidä paikkaa minun kohdalla. Itse testaan maksimi sykkeen juoksu harjoituksissa 1-2 kertaa/ vuosi. Maksimi syke oli 196 helmikuulla Cooperin testissä.
      Meitä on ”bensiini” koneita ja ”disel” koneita.

Maraton on kuitenkin äärimäistä kestävyyttä vaativa laji. Montako maailman huipulla olevaa alta 25 maraton juoksijaa on? Kyllä lähes kaikki ovat yli 30.
      Syy pohjakuntoa on juostu vuosia.

Juostessa pitkiä hitaita peruskestävyys lenkkejä opetat jalat kestämään maratonin rasittavuutta ja saat rasva-aineen vaihdunnan toimimaan. Nyrkkisääntö: Vauhti että pystyt puhumaan vaikka kaverisi kanssa lenkillä. Olet oikealla polulla. Viimeistään huomaat 35 km kohdalla että pitkistä lenkeistä on ollut apua. Minusta se on suoraan verrannollinen miten useasti ulkoilutat lenkkikenkiäsi.

Lepoa, venyttelyä ja ruokavaliota ei missään nimessä saa unohtaa. Näihin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota harjoitellessa paljon.

Peruskestävyys lenkeillä pelkästään aloitteleva kuntoilija pääsee ensimmäisellä maratonilla sellaiseen tulokseen josta voi olla ylpeä.
      Tiedän useita maratoneja juoksevia henkilöitä jotka juoksevat vain PK – lenkkejä. Heistä useat saattavat juosta peräkkäisinä päivinä tai jopa 2 maratonia päivässä.
      Kaikille maratonin aika ei merkitse mitään vaan paremminkin elämän tapa.

Olen itse aikoinaan juossut maratonin pelkällä hiihtoharjoittelulla. En suosittele kelleen. Jalat on siinä kunnossa kuin olisi hakattu Nokialaisella nuoriso-ohjaajalla. :(
      Itse juoksen harjoittelu kaudella vähintään 1 pitkän lenkin viikossa. Joka on lauantaisin. (suurin osa maratoneista juostaan lauantaisin) Peruskunto kaudella 3 pitkää lenkkiä viikossa.

Juoksin vuoden ilman sykemittaria. Alkuvaiheessa en uskonut mittaria. Löin päätä seinään kunnes
      rasitus vammat pistivät harjoittelun uusiksi (penikka tauti). Panostin juoksukengissä pronaatio tukeen, harjoituskenkiä vähintään 3 parit, jätin 10 km kovat lenkit pois harjoitus ohjelmasta ja siirryin soralle.
      Ja siitä huolimatta maratonin aika on parantunut. Peruskestävyyttä harjoittelen pääsääntöisesti.
      4 viikkoa ennen maratonia tulee ohjemaan vauhtikestävyys ja Max. 2 min vetoja.
      Minun harjoittelun on jatkuttua jo yli 10 vuotta. Aina tuntuu helpommalta juosta vaikka kaikki otetaan irti ja ennätystä parannetaan.

Sinulla on maksimi syke korkealla! Tuskin olet ollut hengenvaarassa. En usko siihen että juoksua harrastava ihminen itseltä juoksemalla henkeä saa jollei juokse KIPEÄNÄ tai käyttää elimistöön kuulumattomia aineita. (esim. alkoholi, lääkkeet yms.)

Ihmisen elimistö tottuu tietyllä viiveellä tiettyyn rasitukseen. Elimistö alkaa pitää sitä normaalina rytminä. Ja rytmin vaihdokset saavat aikaan kehitystä elimistössä.

Kaikki on mahdollista jos siihen uskoo ja tekee sen eteen töitä. Paras motivoija on omat onnistumiset. Mutta tappiotkin tulee kääntää positiivisiksi. Esimerkiksi häviät kaverille käännä asia siten että kaveri on tehnyt enemmän töitä sen eteen. Minulla epäonnistumiset antaa vain motivointia harjoitella paremmin ja enemmän.
      Kuitenkin tärkeintä ei ole voitto vaan osallistuminen. Olemme jokainen ”Oman onnen seppiä”!

Alla olevassa osoitteessa on paljon aiheeseen liettyvää.
      http://www.juoksija-lehti.fi

Toivotan menestystä ja keveitä kilometrejä kesän koviin koitoksiin!

• Neuvoja kaipaava

Siinä oli paljon asiaa, kiitän! Olen päättänyt mennä juoksumatto-testiin, josta saan oikeat sykerajat itselleni. Näin ei tarvitse pelätä, että juoksen liian kovaa. Toi 180 on saatu kuntopyörä testistä, mikä ei varmasti pidä juostessa paikkaansa?

Vaikuttaako seuraavat asiat sykkeeseen ja jaksamiseen: a) Minulla on aina ollut Hb yli 150, b) verenpaineeni on aika alhainen c) olen aika "pikkuinen" ihminen ??

Kävin äsken lenkillä. Juoksin 15,5km ajassa 1h40min. Keskisyke 152. Hirveä lumituisku ja vastatuuli ja auraamatonta lunta 5cm. Nautin juoksusta, vaikka en noin pahassa kelissä ole koskaan juossut. (Lähden kyllä kelillä kun kelillä, mutta tälläistä ei ole ennen ollut).
        Ajattelin, että ehkäpä tämä keli on yksi niistä parhaista, joissa kunto nousee...

Harjoitteluintoa sinulle ja muillekin ja aurinkoisia kevätpäiviä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2618
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1590
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1212
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      995
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45