Kaurapuuron terveellisyys?

miss elovena

Haluaisin tietää kuinka terveellistä kaurapuuron syöminen on? Rakastan ylikaiken ihan tavallista eloveenan kaurapuuroa, mutta onko se siinä mielessä terveellistä että sitä voi syödä vaikka kaksi kertaa päivässä välillä? Keskustelupalstoilla kehotetaan laihduttajia jättämään hiilihydraatit pois, mutta nyt haluaisin tietää että onko tuossa kaurapuurossa niitä pahoja hiilihydraatteja?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta olen utelias. Laihduttaja en ole, haluan tietää mielenkiinnosta :)

34

28643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse syön sitä

kaurapuuro on kaikkein terveellisin koska se alentaa kolestrolia siinä on eniten hiilihydraatteja viljalajeista.

• se on ter-

veellistä. Mutta paras vaihtoehto on Elovena Plus, jossa on huomattavasti enemmän kuitua. Hyvä tapa on syödä aamulla puuroa ja illalla maitoon keitettyä velliä.

• myymyy

Kunhan et käytä pikakaurahiutaleita, se nostaa verensokeria enemmän kuin tavallinen ja kuitupitoinen kaurahiutale.

• tanjata

Mihin tuo perustuu? Entä Pikakaura kuitu, en muista minkä merkkist. Nykyään kyllä syön Nalle kuntokauraa, siinä on enemmän kuitua ja on hyvää:)

• Mylläri.

Minkähän takia, ryynit ovat täysin samoja. Pika hiutaleet ovat katkottuja jyviä. yhdestä jyvästä on tehty monta hiutaletta jotka kypsyvät pienempinä nopeammin, kuin kokonaisista puristettu hiutala.

• forza58

OLEN VUOSIKERTAA 1950 JA PIKKU SKIDINÄ JOUDUIN PAKOLLA VETEEN KEITETTYÄ MAUTONTA MOSKAA JOTEN TÄÄLLÄ ON KAURAPUURON VASTUSTAJA NRO 1

• Antti

Jos ei muuten maistu niin vaikka hp:tä tai salaatinkastiketta sekaan. Johan maku paranee.

• ÄKSDEE
        Antti kirjoitti:

Jos ei muuten maistu niin vaikka hp:tä tai salaatinkastiketta sekaan. Johan maku paranee.

thousand island kastiketta ja kaurapuuroa =nam

• sit kansii
        ÄKSDEE kirjoitti:

thousand island kastiketta ja kaurapuuroa =nam

laittaa heinz mexikano kedarii = nam...oho meinas laatta tulla

• täällä huudella tuolla tavoin

...

• EloVeeti

Jaaha, rauhallinen yksineläjä.. Juu juu...

• metwursti

Kaurapuuro on kevyttä, terveellistä ja halpaa. Siitä vaan popsimaan. Sisältää kuitua, on täyttävää eikä liikaa kaloreita.

Kunhan et vedä sokeria päälle ja/tai isoja hillo- ja voisilmiä puuroon.

Hiilihydraattihöpinät voi unohtaa, kunhan karsii sokerin muodossa olevat turhat hiilihydraatit pois.

• valkosipulimies

kyllä lähtee valkosipulia parikynttä sekaan ja puuro maistuu sika hyvältä vm.56

• koululainen
        valkosipulimies kirjoitti:

kyllä lähtee valkosipulia parikynttä sekaan ja puuro maistuu sika hyvältä vm.56

Joo.. Aamupuuro hyvä puuro!

• mikko se vaan

Syön joka aamu ison lautasellisen pikakaurapuuroa, johon olen sekoittanut neljäosan tilavuudesta vehnän leseitä. Kun tekee ite sekoituksen on paljon halvempaa kuin valmiit kuitupuurosekoitteet. On kuohkeampaa kuin pelkkä 'limapuuro'. Teen isoon purkkiin sekoituksen moneksi päiväksi. Oiskohan lautasen hinta 10-20 senttiä. Puuroon sitten voisilmä tai jotain marjakeittoa, what ever. 25 v:nä aloitin ja 20 v on syöty. Ei maha oireilua 20 vuoteen ja kuitua tulee....(senhän näkee einareista, heh).

• jep2

Tämä juttu nyt ei liity laihduttamiseen mutta kylläkin kaurapuuroon. Vuosia sitten olin parturissa ja parturi (kurdimies) katseli minun hiuksia ja totesi että "harvoin näkee noin terveen näköisiä hiuksia, syötkö kaurapuuroa?" Kerroin, että kaurapuuro on kuulunut aamupalaani n.25 vuoden ajan.

• musigiant

Kaurapuuro on todella terveellinen ja edullinen ruoka. Jos siitä haluaa vielä terveellisempää, niin siihen voi lisätä esimerkiksi leseitä, soijaa (proteiinia lisää) tai esimerkiksi kyytipojaksi voi lisätä hieman maitorahkaa (jonka siis voi maustaa esim. marjoilla, mutta ei kannata laittaa lisää sokeria, koska sokeri on huono..hunajaa tai makeutusainetta voi laittaa) Proteiini/kuitupitoinen puuroannos pitää pidempään kylläisenä kuin pelkkä kaurapuuro.

• myrkyrkryr

Makeutusainekin on huono.. mieluummin sokeri kuin makeutusaine.

• Pekka @@

Minä ole syönyt kaksi kertaa päivässä kaurapuuroa
      monta vuotta ,sydänystävä ryyneistä ,lisään ruokalusikallisen ruisleseitä vehnäleseitä kauraleseitä ja vehnän alkioita joukkoon .
      Pitää nälän loitolla pitkään ,kasviksia syön aika paljon ja ruis lepipää ,puuroon ei suolaa ,
      suola lisää ihmisen nesteitä ja lihottaa .

• mies.

Minä tykkään enemmän ruispuurosta. Keitän kiuhuvaan veteen yleensä lisäämällä siihen tätä luomu ruishiutaleita. Entäs minkälainen on 4-viljan luomihiutaleet!? Ostin vahingossa tämmöisen, pitää kokeilla.

Ruispuuro tuntuu pitävän myös nälkää pitkään poissa.

• kaurapuuoaparempi

6 viipaletta täysrukiista /pv on terveellisempää kuin kaurapuurolautasellinen. Ja enempäähän sitä kittiä ei hullukaan voi syödä.
      Siihen kun otetaan lasilline punaviiniä /pv ja kourallinen pähkinöitä ja 6 palaa tummaa suklaata niin johan on terveellistä. Loput muonat siten että välttää makaronia, perunaa ja kuorittua riisiä. Vain kanan rintaleikettä, vihanneksia, hedelmiä lisukkeeksi. Kalaa 2 x viikossa ja sekin kirjolohta.

• Teygan

Todella, kaurapuuro (tai mikä vaan vilja)on erittäin terveellistä, sen ohella, että se on äärettömän hyvää! Vaihtelua puuroihin saa lisäämällä leseitä (esim. 3-viljan leseitä, pelkkiä vehnäleseitä, spelt-leseitä, tms.) tai kokonaisia viljanjyviä.

Kokeile vaikkapa kunnon haudutettavaa puuroa, johon on lisätty spelt-jyviä tai vehnänjyviä. Herkkua suulle ja vatsalle!

Myös erilaisilla hilloilla saa lisämakua, markkinoilla on myös vähäsokerisia vaihtoehtoja! Tyrni-, lakka-, porkkana-, yms. kaikista näistä saa ihania makuelämyksiä! Tietysti perinteiset marjat ja hedelmät käyvät sellaisenaan.

Siitä vaan kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja, niitä on runsain mitoin! Ja puuroa voi toki syödä vaikka 5 kertaa päivässä, jos maistuu!

• puuroon

Hei!

En ole erityisemmin kaurapuuron ystävä, mutta olen keksinyt kuinka saan maistumaan. Keitän ensinnäkin aina maitoon ja mielellään vaniljan makuiseen soijamaitoon. Sitten soosaan joukkoon banaania ja makeutan hunajalla, NAM! Tai sit pari rkl kaakaojauhetta niin suklaapuuro on valmis. Yleensä lisään myös vehnänleseitä ja vehnänalkioita. Ja pähkinä/mantelirouhetta : ) Terveellisempää olisi syödä ilman näitä kaloripommi lisukkeita, mutta jos vaihtoehtona on etten syö ollenkaan niin tämä höystäminen on mun mielestä parempi. Mitä makeampaa sen parempaa = )

• puuropäivä

mutta muista myös proteiinin ja muiden vitamiinien/hivenaineiden saanti tulee olla tasapainossa. Vatsa ainakin tykkää puurosta, koska siinä on tietysti paljon kuituja. Nykyään ihmiset syö ihan liian vähän kuituja.

• mehukka

Ruispuuro on mun mielestä viäkin parempaa kuin kaurapuuro. Ja aina parempaa saa kun lisää keitinveteen mehua, sokeritonta tietty:) nam! saa paljon uusia makuyhdistelmiä!

• miehille

Erityisesti miehille suositellaan kaurapuuroa.
        Kun sitä syö lautasellisen niin naitattaa kovasti. Jurmii koko yön.

• 1+14

kaurapuuroa suolalla&voilla ja vehnäleseillä terästettynä, ei nälkä vaivaa ja suoli toimii kun unelma :)

• Herkku puuroa

Se on hyvää vaikkapa voin tai hillon kera,mutta on ilman niitäkin maidon kanssa.

• Puurofani

Kannattaa sitä syödä ainakin aamupalaksi. Itse syön joka aamu.
      Laitan Elovenahiutaleista 1rkl vehnäleseitä sekaan, niissä on tosi
      paljon kuitua ja onhan kaurassa proteiiniakin yllättävän paljon. Kannattaa
      syödä marjojen tai hedelmien kanssa, niin kalsium ei estä vitamiineja ym.
      imeytymästä. Itse pilkon sekaan myös pienen palan banaania ja 1rkl
      Femisoijaa. On todella terveellistä ja vatsalle hyväksi, ei ole ummetusta.

• nälkänälkänälkä

mä en ymmärrä kun kaikki sanoo et puuro pitää nälän poissa mut mulle tulee nopeemmin nälkä jos syön aamupuuron.

• Susanna

Mulla on sama juttu. Mistähän se johtuu, voisiko joku viisas kertoa?

• lkajrt åboqi0q

Kaurasta saa hyviä rasvoja (GLA) ja kohtalaisesti proteiiniakin. Isojen kaurahiutaleiden GI (Nalle) on parempi kuin tavallisten Elovenahiutaleiden, eli ei nosta verensokeria ja insuliineja niin pahasti. Kaura happamoittaa (muiden viljojen tavoin) elimistöä; sen kanssa kannattaa syödä marjoja ja/tai hedelmää. Kauran hiven- ja kivennäisainemäärät hakkaavat moninkertaisesti esim. rukiin. Laihduttaessa vaihdan kaurapuuron tattariin, joka on palamistulokseltaan alkalista.

• Puuropekiaali

Puuron päälle Becel-silmä sekä 3 kukkuraa rkl raejuustoa. Rae jäähdyttää sopivasti kuuman puuron ja antaa hyvän maun.

• kivesmies

kiveksiäni kutittaaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe