Hedelmäsokeri ym

Bananamies

Miten on, lihottaako hedelmäsokeria siinä missä tavallinen sokeri jos sitä syö isoja määriä? Itse syön paljon tuorehedelmiä mutta myös hedelmäsäilykkeitä missä ne säilytetään sokeriliemessä (hedelmäsokeriliemessä?). Siksi ihmettelen että lihooko jos syö liikaa hedelmäsokeria?

Toinen asia mitä ihmettelen on että kuinka terveellistä hedelmärahka oikeasti on? Ellei siihen laitetaan lainkaan kermaa vaan ainoastaan maitorahka niin onko se silloin terveellistä jälkiruokaa? Rakastan hedelmärahka joten olisi myös kiva tietää voiko sitä syödä mielin määrin.

12

6064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nam

Hedelmäsäilykkeissä ainakin käsittääkseni käytetään siinä liemessa ihan tavallista sokeria. Eli jos syö säilykehedelmiä, niin sillä liemellä kannattaa heittää vesilintua, koska siinä on ihan turhia kaloreita (:

• Rouva67

Suurin osa hedelmäsäilykkeistä taitaa olla lillumassa sokeriliemessä. Poikkeusena on ainakin ananas, joka yleensä on omassa mehussaan.
      Itse teen rahkan aina niin, että laitan rahkan sekaan ananasmurskaa (omassa mehussaan), pakastemansikoita, pakastemustikoita, omenaa, appelsiinia jne. Jos tarvitsee, niin laitan sekaan ihan tavallista sokeria, mutta yleensä ei tarvitse, hedelmissä/marjoissa on omasta takaa niin paljon makua.
      Aika huolettomasti sitä saa syödä, mutta parempi kuitenkin muistaa, että kohtuus kaikessa :)

• kotimainen marja

Hedelmäsokerissa ja sokerissa on yhtä paljon energiaa. Hedelmäsokeri on hiukan makeampaa kuin sokeri, joten usein sitä käytetään makeuttamiseen vähemmän kuin sokeria. Se myös imeytyy hitaammin kuin tavallinen sokeri.

Hedelmäsäilykkeitä löytyy useita omassa mehussaan säilöttynä (ainakin ananas, persikka, päärynä, hedelmäcoctail). Energiamäärältään ne eivät juuri eroa sokeriliemeen säilötyistä hedelmistä, joskin hiilihydraatteja taitaa olla hiukan vähemmän. Oli säilyke mikä tahansa, liemi on se turhin energialähde. Esim. appelsiini on terveellisempi hedelmänä kuin tuoremehuna (tulee myös kuitua).

• Bananamies

Äitini opetti minua jo varhain että hedelmäsäilykkeiden liemi tulisi juoda koska siinä löytyy vitamiineja, vähän niin kuin keittovedessä jos esimerkiksi keittää perunoita. Äitini ei tainnut tietää mistä hän oikein puhui. :)

• Niina
        Bananamies kirjoitti:

Äitini opetti minua jo varhain että hedelmäsäilykkeiden liemi tulisi juoda koska siinä löytyy vitamiineja, vähän niin kuin keittovedessä jos esimerkiksi keittää perunoita. Äitini ei tainnut tietää mistä hän oikein puhui. :)

Joo, äiti ei tosiaankaan ole aina oikeassa. Mun äiti sanoi joskus aikanaan ettei lihavan kannata mennä kuntosalille kun se läski muuttuu lihakseksi ja enhän naisena halua mitään bodari lihaksia...että silleen. Oma viisastuminen on kumonnut aika monta muutakin äidin faktana esittämää asiaa.

• tanjata

Sekoita maitorahkaa, kevytjogurttia (Valion rasvaton on kevyttä, siinä on 40 kcal/100g ja makuja on erilaisia) ja marjoja tai hedelmiä, sokeria ei tarvita, tuo jogurtti on niin makeaa, kun siinä on makuetusainetta

• on paljon sokeria

diabeetikkona voin sanoa, että jugurtissa on tuhottoman paljon sokeria. itse syön sitä hyvin hyvin vähän, sillä esim bulgarian jugurttipurkissakin on 7 palaa sokeria eli sillä pohjalla. ja mitä yhden kirjoittamassa sanottiin niin esim tuoremehulasillinen saa sokerin nousemaan minuutissa parikin yksikköä ylemmäs jos verensokeri laskee liian alas eli näissä kahdessa aineksessa on turhia sokereita! ja myös siis kaloreita!

• on sokeria

Ihan sama syötkö hedelmäsokeria hedelmistä vai pulmua suoraan paketista; energiasisältö on sama.

Se, missä hedelmien sisältämä sokeri toisinaan voittaa, on glykeeminen indeksi eli karkeasti ottaen imeytymisnopeus. Pulmun sakkaroosi imeytyy nopeasti ja nostaa verensokeitasoa ja insuliinineritystä nopeasti. Insuliini on kehon varastointihormoni ja veressä lilluvat sakkaroosi- ja glukoosimolekyylit muunnetaan nopeaan tahtiin jenkkakahvoiksi pahan päivän varalle. :)

Joidenkin hedelmien sokeri koostuu (siis ei kaikkien!! ota ihmeessä selvää) pääasiassa fruktoosista jonka glykeeminen indeksi on alhainen. Imeytyminen on hitaampaa, varastoitumista tapahtuu vähemmän, energiaa riittää pidemmäksi ajaksi.

Lopputulos on kuitenkin se, että nopeasti imeytyvää sokeria saa vaikkapa omenista, banaaneista, mandariineista, suklaasta, jäätelöstä... Kaikki hedelmät eivät ole samanarvoisia.

Hedelmien sisältämä sokeri ei ole automaattisesti "hedelmäsokeria", vaan termi hedelmäsokeri tarkoittaa kemiallista ainetta fruktoosi. Kaikissa hedelmissä ei fruktoosia ole lainkaan.

• VAKUUTTAVA SIPULI

että ei sokeri paljoa lihota, ainakaan niin paljoa kuin rasva... vaikka toisin yleensä kai väitetään. ainakin minulla on ollut aina näin, olen syönyt pienestä pitäen ihan sikana sokerii, karkkii, kahviin menee varmaan puolikiloa päivässä sokerii...

• Tuota heddelmäsokeri

Sokereissa ei ole suuria eroja glykeemisessä kuormitulsessa, joissa kummassakin arvot ovat surkeimpia mahdollisia.

Suosittelen sokerin korvaamista tärkkelyksellä, kosk a se on helpommin hyödynnettävissä.

• umauntuva

Sokeri varastoituu kehossa rasvaksi jos sitä ei käytä energian lähteenä heti. Sitten tarpeen tullen se vapauttaa sen taas sokeriksi...

• Eli se on huonoa energiaa
        umauntuva kirjoitti:

Sokeri varastoituu kehossa rasvaksi jos sitä ei käytä energian lähteenä heti. Sitten tarpeen tullen se vapauttaa sen taas sokeriksi...

Eli se on huonoa energiaa, kun se varastoituu epätiheäksi ja vaikeahyödytteiseksi rasvaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe