Ensimmäistä kertaa olen päätymässä työnhaussa psykologiseen soveltuvuustestiin (= 2.vaihe). Olisiko kenelläkään hyödyllisiä vinkkejä tai kokemuksia asiasta tai lähinnä mitä ne voivat sisältää? Haastattelija vain totesi 1. vaiheessa paljon puhuvasti, että "tuohon on monen tie päättynyt" , hui.
psykologiset soveltuvuustestit
14
37515
Vastaukset
- Uustyötön
kaikki menee varmasti ihan hyvin, kun keskityt huolellisesti asiaan ja päätät olla rehellinen. Jos yrität esittää jotain muuta kuin olet, käy helposti niin että vastauksista tulee keskenään ristiriitaisia. '
Usein saattaa tulla vastaan kysymyksiä, joiden vaihtoehdoista ei löydy sitä ihan oikeaa. Jokin on kuitenkin valittava, joten älä turhaan pysähdy pitkään miettimään ja sorvailemaan omia vaihtoehtoja. Testit tarkastetaan usein koneella ja vain rastit tulevat noteeratuiksi. Valitse lähinnä oikea tai vähiten väärä vaihtoehto. Kysymysten kokonaisuudesta luultavasti tulee aika oikea kuva.
Älä turhaan pelkää, jos paikka on sinulle oikea, varmasti testikin menee hyvin. Etukäteen on vaikea tietää, millaista henkilöä työnantaja etsii.
Itse yrittäisin rentoutua ja vastata rauhallisen keskittyneenä kaikkiin kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti. Niiden tasosta ja tulkinnasta voi olla montaa eri mieltä, mutta tosiasia on, että ko. työnantaja tulee tekemään valintansa myös niiden perusteella.
Toivotan onnea sinulle. - kannata
pelätä testejä. Ne on oikeestaan ihan hauskoja ja yleensä saat vielä kommentit jälkikäteen testin tehneeltä ammattilaiselta. (näin ainakin meillä toimitaan) Testeissä on turha jäädä miettimään kauhean pitkäksi aikaa "oikeaa" vastausta eikä niitä oikeita vastauksia olekaan. Olet vain oma itsesi testissä ja vastaat totuudenmukaisesti, niin hyvin menee. Yleensä testit on kuitenkin vain haastattelun tukena käytettäviä testejä, pelkästään niiden perusteella ei ketään valita.
Tsemppiä, hyvin se menee!!!- Hepa
Sanotaanko testin jälkeisissä kommenteissa myös rehellisesti se, jos ei sovi kyseiseen tehtävään? Minkälaisista kommenteista voisi päätellä, että paikka on hollilla?
- usko
Hepa kirjoitti:
Sanotaanko testin jälkeisissä kommenteissa myös rehellisesti se, jos ei sovi kyseiseen tehtävään? Minkälaisista kommenteista voisi päätellä, että paikka on hollilla?
Niissä lähinnä käydään läpi testin tuloksia ja kerrotaan, mitä mikin tarkoittaa jne. Jos testin tekee yrityksen oma työhönottaja, jonka luona olet jo käynyt, voit toki kysyä, miksi sinua ei valittu ja liittyikö se testin tuloksiin. Jos testi tehdään talon ulkopuolella (yleensä taitaa näin olla), niin testaaja tod.näk. ei osaa vastata kysymykseen, jollei vastaa samalla koko rekrytointiprosessista.
- Ikävä kokemus
oli kamala. Hain asiakaspalvelutyötä josta minulla on kokemusta. Testissä kuitenkin laskettiin janojen pituuksia ja eri pilkkujen määräa tietyssä jonossa. Psykologi nauroi ivallisesti vastuksille ja testin tuloksille. Tästä jäi erittäin ikävä maku. En ymmärrä mitä tällä haetaan ja mitä tästä selviää.
- itsellekin
Itsensä tuntemisen kannalta tetit ovat myös hyviä.
Meillä on kuitenkin taipumus nähdä itsemme enemmän tai vähemmän toisessa valossa kuin ulkopuoliset.
Omien vahvuuksien ja heikkouksien selvittäminen auttaa kyllä vastaisuudessa jos osaa hyödyntää tietoa.
Sitä paitsi, testituloksien tulkintaa sovelletaan tavallisesti yhteen tegtävään kerrallaan.
Vahvat puolet yhdessä tehtävässä voivat olla heikkouksia toisees.
Minut on testattu kolmasti.
Pelkistetysti: Pidän enemmän matkan teosta kuin perillä olosta. Nopea ja tehokas kun hallitsen asiat.
= Olen haasteita hakeva toteuttaja joka ei kestä rutiineja eikä stabiilia olotilaa!
Olenkin vaihtanut töpaikkaa usein.
Mene testeihin lavänneenä ja rentona ja ole spontaanisti oma itsesi!
Mistä ne sinua parempaakaan siihen saisivat!- avartaa
Testaustahan voi suorittaa kovin monella tavalla. Minä olen ollut ryhmätehtävissä, suunnittelu/ajanhallintakykyä on testattu, perinteisiä pallonpiirtelyjä etc. mutta kyllähän niitä rasti ruutuun-persoonallisuuden hahmottamisjuttuja taitaa useimmiten olla mukana. Ei kuulemma ihan looginen ollut vastaussarjani mutta niin vaan paikka lohkesi.. :-) kait se lopullinen valinta on sitten monen tekijän summa. Ja mielenkiintoistahan se on saada palautetta, mitä "ammattilainen" saa irti persoonallisuudestasi tai sopivuudesta jollekin alalle..
- Jarkko
Olin noin vuosi sitten soveltuvuustesteissä, jotka konsulttiyritys järjesti. Kykytestit menivät tuolloin todella huonosti johtuen osittain varmasti siitäkin, etten ollenkaan tiennyt, mitä odottaa. Jos haen nyt uudelleen vastaavanlaista tehtävää (saman konsulttiyrityksen kautta), niin saanko tehdä kykytestit uudelleen, jos minut tälläkin kertaa testeihin valitaan?
Onko muuten kukaan saanut hakemaansa työpaikkaa tapauksessa, jossa kykytestitulokset ovat olleet keskitasoa heikompia?- itsellekin
Ei testattavalle ilmoiteta mitään sijalukua!
Testit ja niiden arviointi riippuuvat tehtävästä mitä hakee.
"Huono" tulos yhteen tehtävään voi olla "hyvä" tulos johonkin muuhun.
Vertaapa jotain tutkijan tai suunnittelijan toimenkuvaa esimerkiksi tuotanovastuussa olevan linjaesimiehen vastaavaan!
Tai kriisiyrityksen saneeraajaan.
Hieman on erilaisia vaatimuksia. - tinkijä
Minä kävin psykotesteissä monen vuoden tauon jälkeen ja nk kykytestit menivät minulla myös huonosti. Olin aika järkyttynyt niiden kykytestien vaikeudesta ja menin aivan paniikkiin ja mielestäni siksi tulos oli myös huonompi kuin omassa verrokkiryhmässäni pitäisi olla. Lisäksi - olen jo 55 v, joten mielestäni tällaisten aikakellotus-testien tekeminen samoilla kriteereillä kuin mitä tehdään 30-kymppisille, on aika arveluttava testausmetodi.
Jotenkin en voinut myöskään vakavasti suhtautua konsulttien kysymyksiin lapsuuskokemuksistani. Minulla on takana yli 30 vuotta eheää työuraa erään kapean erikoisalan piirissä ja lapsuusajan kotiolojen setviminen tuntui jo lähinnä huvittavalta.
No, lopputulema oli se, että minua ei palkattu, vaikka tiesin kyllä asiallisesti täyttäväni työhön vaadittavat kriteerit. Minun esimiehekseni olisi tullut minua about 15 vuotta nuorempi daami ja otaksun, että hän tämän huonon "kykytestin" perusteella saattoi raakata minut pois. Hän laittoi saman tehtävän uudelleen hakuun ja haki eräällä tunnetulla verkkosivulla vastavalmistunutta tai valmistumisvaiheessa olevaa KTM-tyyppiä - jaa, pitäiskö olla myös vielä 10 vuoden työkokemus.
Kun näin tämän uuden ilmon, laitoin daamille kyselyn, että mikä minussa mätti valintatilanteessa. Hän latasi takaisin että "testitulos versus palkkapyyntö eivät olleet keskenään linjassa"...
Voi hitto, mikä töksö juttu!
Näin voidaan testituloksia todella käyttää väärin ja vielä kohtuullisen tylysti hyväksi.
- ei kannata
mennä, jos on persoonaltaan sisäänpäinkääntynyt tai sulkeutunut.
Ammatillinen pätevyys näkyy paremmin jo olemassa olevista työtodistuksista ja ei tule niitä negatiivisia lauseita testin tuloksiin. Omalla kohdalla kuva, joka välittyi haastattelijalle oli ihan positiivinen, tuumasi, että hyvältä näyttää, vaikka ujosti käyttäydyinkin haastattelussa.
Sitten testin jälkeen kuitenkaan en saanut hommaa, koska luonne oli kuulema sulkeutunut.
Jos sen sijaan on sosiaalinen ja muutenkin supliikki tai on vähän työkokemusta, voi testi antaa tarvittavan lisäsysäyksen työuralle.
Itse olen oppinut kantapään kautta, ettei testeihin kannata mennä, antavat väärän kuvan luonteestani. Tai paremminkin, se kieli, jota psykologit tuloksissa käyttävät, ei sovi keskivertopomon luettavaksi. Asteikossa kun on useampia ulottuvuuksia. Hmm.. jos pomolla on sivuaine psykologiasta, niin voin mennä testiin, koska tällöin luonnehdinta tulee ymmärrettyä edes suunnilleen oikein.- outoa
Eihän niistä testeistä ole mitään järkeä kieltäytyä, jos on halu saada haettava työpaikka?!
Ei sellaista ainakaan palkata, joka kieltäytyy testeistä.
- eivät ottaneet
Olen ollut muutamissa testeissä. Helsingin Energian testi on jäänyt mieleeni erityisesti.
Psykologin mukaan kolme testatuista oli sopivuudeltaan kyseiseiseen työhön yli muiden:
yksi ei halunnutkaan paikkaa, toinen oli epäpätevä ja minä olin nainen. Paikka laitettiin pian uudelleen hakuun.- Tarpeellinen?
Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa näillä testeillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1215725Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744721868Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk211252Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111213Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861083Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48995- 64961
- 64906
Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.23867Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59865