Peratsin...HUH mikä olo tuli!!!!

Ahdistunut

Sain ajoittaiseen ahdistukseen ja unihäiriöihin peratsinia. Rauhoittavia en voi nyt käyttää sillä olen raskaana. Tuota peratsinia on kuulemma käytetty paljon raskaana olevilla ja soitin tuonne teratologiseen tietopalveluun varmistaakseni asian.
No... kolmena iltana olen ottanut tuon peratsinin, viimeksi eilen. eilisen koko päivän olin todella ahdistunut..siis kamala olo.tuntuu etten kestä kasassa, itkin ja tärisin pelosta. Viime yön nukuin jopa kaks tuntia..kiitos peratsinin(sillä aikaisemmin nukuin sentään aamun pikkutunneille asti), ennen lääkettä)
Koko yön olin henkisesti todella tuskainen, ja järisyttävä ohimo päänsärky. Tuntuu että minussa on kaikki muu seis tuolla korvien välissä, mutta ahdistuneisuus on saanut tuulta purjeisiin. Mulla tulee sellaisia "hajoamisen tunteita"..Jos nyt näin voisi kuvailla...Ja näitä ei kyllä ennen lääkitystä ollut, ei todella!! En kestä vanhempien lapsien meteliä yhtään..rupean vain itkemään, sillä tuntuu että sekoan tuohon meteliin...Ja kiljuntaan.Koko ajan on sellainen ajatus pinnassa, että voi kumpa joku voisi kiskaista minun verestäni pois tuon lääkkeen...Ja kaikki taas kirkastuisi.
Pelkään että tällainen ahdistuneisuus aiheuttaa tuhoa vauvalle tai johtaa jopa vielä dramaattisempiin seurauksiin.
Kaadoin aamulla kaikki peratsinit vessan pönttöön..sanokoot lääkäri mitä vaan.tuota myrkkyä en enää syö!!!!
ajatelin jos täältä löytyisi joku, kellä olisi kokemuksia tuosta lääkkeestä... Kuulisin mielelläni!
Ihmettelen vaan kun tuota kerran ahdistukseen käytetään..niin miten minun kohdallani ahdistukselle kävi päin vastoin....

58

29189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siislopeta

      Itse söin aikoinaan puolivahingossa tota lääkettä pitkäänkin, en oikeen itekään tiedä miks. Mulla ei ollu vakavampia mielenterveysongelmia, luulen et pelkkä diapam ois riittäny, mut ku lääkärisetä kirjotti respan ja halusin kokeilla...Sit vaan itsetuhosesti jatkoin mut se on pitkä tarina.

      Peratsin on enssijasesti tarkotettu vakaviin mielenterveysongelmiin, esim skitsofrenia tai psykoosi etc. Jos henkilö jolla ei tällasia indikaatioita ole, alkaa peetä syömään, ni lääke voi aikaansaada hyvin paradoksaalisia oireita, eli ahdistusta, motorista levottomuutta ja mulle jäi ainaki päälle pitkäks aikaa lääkkeen lopettamisen jälkeen jotain ihme kramppeja. Paha lääke jota ei suhteellisen terveen pidä missään tapauksessa syödä. Se on aika vanhanaikanenki.

    • mvb

      Mulla yritettiin peratsinia masennuksen lisälääkkeeksi, siis lisäämään masislääkkeen tehoa tai jotain sinne päin... Yhden tabletin otin sitä, hirvein seurauksin.. Tuli niin levoton olo, että oli pakko liikkua koko ajan (siis kävellä ympyrää kotona jne.) ja tuntui et sisuskalut pomppaa ulos... Aivan karsea kokemus...

      • Anonyymi

        Akatisialta kuulostaa


    • minä

      vanha lääke, paljon sivuvaikutuksia..
      tarkotettu skitsofrenian hoitoon ja psykoottisiin häiriöihin.. vainoharhaisille tehokas..
      ei mikään ahdistuslääke!
      psykiatriko sen sulle määräsi???
      ei sovi raskaanaoleville mielestäni..

      • ooooom

        Sopii no. raskaana oleville. On turvallisimpia käyttää mikäli tarvitaan lääkitys psykoottisiin oireisiin. Ei aiheuta vastasyntyneellekään niitä tyypillisiä vieroitusoireita, mitä jotkut lääkkeet aiheuttavat. Varoitus on mutta hoitava lääkäri ei tiennyt yhtäkään tapausta, jossa on niitä aiheuttanut.


      • Anonyymi
        ooooom kirjoitti:

        Sopii no. raskaana oleville. On turvallisimpia käyttää mikäli tarvitaan lääkitys psykoottisiin oireisiin. Ei aiheuta vastasyntyneellekään niitä tyypillisiä vieroitusoireita, mitä jotkut lääkkeet aiheuttavat. Varoitus on mutta hoitava lääkäri ei tiennyt yhtäkään tapausta, jossa on niitä aiheuttanut.

        No ei varmasti sovi raskaana oleville sanoi lääkäri mutä tahansa! Se on neurolepti! Sairasta että syntymätön lapsi joutuu käyttämään neuroleptiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmasti sovi raskaana oleville sanoi lääkäri mutä tahansa! Se on neurolepti! Sairasta että syntymätön lapsi joutuu käyttämään neuroleptiä.

        👍🏻


    • kokeile ensin jotain

      kevyempää. Lääkärisi ei taida oikein olla asiantuntija, kun määrää noin kovia ja vanhanaikaisia "päihteitä" heti alkuun.
      Pitää aloittaa lääkistys kevyemmillä. Sitten myöhemmin voi alkaa kokeilla niitä kovempia. Sitten pärisee noi kovatkin ihan kivasti.

    • nuppu sika

      Minulen peratsiini kävi HYVIN hyvästi. Luve Nuppu Sijan sivuloilta miten se tehohti ja miten paljo Barbilettae pilas´. Siinä on Orsanilistakkii.

      • Huuhju

        Hyvin tuntuu toimineen.


    • venena

      Olen käyttänyt kyseistä lääkettä 6 mg annosta jo pari kuukautta. Se on mahdollistanut psykoterapiakuntoutuksen alkamisen, sillä oloni on parantunut huomattavasti. Paniikkikohtauksia on ollut paljon vähemmän, itken paljon vähemmän, ahdistuneisuus on enemmän kotrollissa, mutta unettomuutta se ei ole kokonna poistanut. Ihme kyllä, se ei ole tuottanut juuri mitään sivuoireita, joskua harvoin levottomat jalat, muttei muuta. Ehkä olen ollut sopivan epäluuloinen, en kuitenkaan psykoosissa, kun olen aloittanut lääkkeen. Enkä oikeastaan osaa sanoa mikä ongelmani on, mutta hieman parempi olo on nyt. Mikään masennuslääke ei ole sopinut minulle pahojen sivuoireiden takia, ja tämä tuntuu ainoalta sopivalta.

      • ElviiraKenkkunen

        Mä olen käyttäny peratsinia muutaman kuukauden, -aiemmin söin pelkkää sepramia masennukseen,lopetin sen-, mutta sitten tuli niin rankka tilanne elämässä et tuntu et sekoan, joten alotin sepramin ja peratsinin.
        ne on kyllä sopinu ihan hyvin yhdessä. alussa oli vähän levottumuutta ja väsymystä ja toki itkutkin on loppunu ku seinään, mut ahdistus vähenty ja mieli tasaantu, ei enää hajoamisen tunnetta...

        mutta nyt oon ollu muutaman päivän vatsataudissa ja pakosta lääkkeet jääny pois ja nyt tuntuu et ajatukset on yhtä mylläkkää. ois kiintoisaa tietää mitkä on peratsinin mahdolliset vieroitusoireet kun missään ei tarkasti niistä puhuta...


    • huonoja

      Minulla on tosi huonoja kokemuksia kyseisestä lääkkeestä.Yöunet loputkin menivät ja olo oli tosi outo,ahdistunut,kävin kovilla kierroksilla ,kun söin lääkettä,sellainen keinotekoinen ylipirteys. en ole lääkkeiden kannalla vaan terapian avun ja sain apua energia hoidoista.unettomuus kun oli paha pitkävaikutt.unilääke auttoi,nyt stilnoct
      auttaa. Lääkkeet lisäävät ahdistusta herkillä.
      sain apua Passiflorasta ja kauratipoista myös.Käytössä vieläkin.ei lääkkeille!!!!!!!
      tämä minun kokemukseni!!!Onnea Valinnoissasi!!!

      • Eremejevits

        Käytän aamuisin 8 mg Peratsinia, jo viimeisen kuukauden ajan. Kärsin pahasta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, jossa aika ajoin on voimakasta maanisuutta ja sitten masennusta.

        Lääkkeinä minulla on Debrakine(joka on ainoa, joka tepsii iltaisin ja antaa pitkäaikaisen rauhallisen olon). Illat minulla onkin helpommat, aamut ja päivät ovat kamalia.

        Lisäksi sain ahdistukseen rivatrilia, joka juurikaan aiheuta muuta kuin pöhnän ja lihasheikkauden ja sen, että puhun ihan höpöjä.
        Diapam tai Xanor olisivat kohdallani parempia muttei niitä minulle myönnetty??

        Peratsin on siis määrätty minulle 8 mg aamuksi ja se on sama kun pistelisi pastilleja, ei minkäänlaista vaikutusta.

        Yöksi minulle on määrätty Serquel 300 mg 1 tbl ja se on minusta paljon kauheampi lääke. Antaa yönunen, mutta kauheat levottomuudet ja painajaiset seuraavat sinua unisssasi.

        Tai ainaskin minua.

        Siis mulle Peratsin ei tehoa,


    • todella ahdistunut

      Hei ahdistunut!
      Minulla on ollut ahdistuneisuutta jo monta vuotta ja en ole nukkunut kunnolla viime talven jälkeen kuin n.2 tuntia yössä,joten aloin saamaan pahoja pelkotiloja ja "paniikki/ahdistuneisuus" kohtauksia viime keväänä. ja lääkäri määräsi minulle ahdistukseen peratsiinia. Pelot hävisivät jokseenkin mutta ahditus ei ole vieläkään kadonnut. Olen kärsinyt puolen vuoden ajan pahasta ahdistuksesta ja peratsin minun kohdallani on pahentanut asiaa. Saan myös hajoamis tuntemuksia ja minulle tulee kauheita "vihan" puuskia. Olen ärtyinen ja vihainen koko ajan kun lääke ei kertakaikkiaan auta ahdistukseen. Olen ahdistunut päivittäin eikä se näytä lähtevän peratsiinillä

      • Peratsinia käyttänyt

        Lääkäri määräsi jo vuosia sitten minulle Peratsinia 2X4mg päivässä(sanoi kyseistä lääkettä mielialalääkkeeksi !!??).Mielialaan MÖMMÖ kyllä vaikutti, tuli entistäkin kurjempi olo. Kun tapasin seuraavan kerran kyseisen puoskarin, hän ratkaisuksi pahentuneeseen tilanteeseeni "tajusi" nostaa annoksen kaksinkertaiseksi! SILLOIN ALKOI MAANPÄÄLLINEN HELVETTI! Viikon ajan annoksen noston jälkeen noudatin lääkärin ohjeita tuskaisena, harhaisena, lääkäriin luottavaisena! Lopetin lääkkeen käytön ja olo PARANI! Kyseinen konitohtori jakoi psykiatrina, kun minä vaihdoin täysijärkisen tohtorin asiakkaaksi. Käsittääkseni kenenkään psyykensairaankaan ei kannata kyseisellä lääkeaineeella itseään kiusata!


      • sepi
        Peratsinia käyttänyt kirjoitti:

        Lääkäri määräsi jo vuosia sitten minulle Peratsinia 2X4mg päivässä(sanoi kyseistä lääkettä mielialalääkkeeksi !!??).Mielialaan MÖMMÖ kyllä vaikutti, tuli entistäkin kurjempi olo. Kun tapasin seuraavan kerran kyseisen puoskarin, hän ratkaisuksi pahentuneeseen tilanteeseeni "tajusi" nostaa annoksen kaksinkertaiseksi! SILLOIN ALKOI MAANPÄÄLLINEN HELVETTI! Viikon ajan annoksen noston jälkeen noudatin lääkärin ohjeita tuskaisena, harhaisena, lääkäriin luottavaisena! Lopetin lääkkeen käytön ja olo PARANI! Kyseinen konitohtori jakoi psykiatrina, kun minä vaihdoin täysijärkisen tohtorin asiakkaaksi. Käsittääkseni kenenkään psyykensairaankaan ei kannata kyseisellä lääkeaineeella itseään kiusata!

        Minulla on nyt puoli vuotta ollut peratsiini ahdistukseen mutten ole huomannut sillä olevan mitään positiivista vaikutusta. Ahdistus ja rauhattomuus on saattanut lisääntyä, sen näkee tässä jonkin ajan päästä sillä lopetin eilen peratsiinin syömisen kokonaan tutun psykiatrin kehoituksesta. Annos minulla oli 24mg per päivä eli suurin mitä ihmiselle saa syöttää. Luulen ainakin oloni jo parantuneen hiukan lääkkeitten poisjättämisen myötä, rauhaton ja ahdistunut olen vieläkin mutta olo on paljon virkeämpi ja toiveikas. Tsemppiä kohtalotovereille ja tietysti kaikille muillekkin.


      • tervejasairas
        sepi kirjoitti:

        Minulla on nyt puoli vuotta ollut peratsiini ahdistukseen mutten ole huomannut sillä olevan mitään positiivista vaikutusta. Ahdistus ja rauhattomuus on saattanut lisääntyä, sen näkee tässä jonkin ajan päästä sillä lopetin eilen peratsiinin syömisen kokonaan tutun psykiatrin kehoituksesta. Annos minulla oli 24mg per päivä eli suurin mitä ihmiselle saa syöttää. Luulen ainakin oloni jo parantuneen hiukan lääkkeitten poisjättämisen myötä, rauhaton ja ahdistunut olen vieläkin mutta olo on paljon virkeämpi ja toiveikas. Tsemppiä kohtalotovereille ja tietysti kaikille muillekkin.

        vaikuttaa siltä, puhun 23:n vuoden kokemuksella,ettei mitään lääke auttaa ahdistukseen. jos asioita on selvittämättä sisäisesti tai sosiaalisesti (ja hengellisesti)niin lääkitys saatta pahentaa tilannetta. vasta kuin traumavyyhti rukouksessa avautui pääsin ahdistuksesta ja peratsiiniruiskeesta tuli siedettävä olo. kuntoilijana voi huomata kestävyyseroja lääkityksella ja ilman.P.jospa mahdottomissa asioissa teille suotaisi muutosta parempaan.


    • Mulla positiiviset

      Kokemukset peratsinista, aina nukkumaan mennessä sen otan, ja aamulla on kyllä oikein loistava fiilis, olo ku suurellakin herralla. vois tehä melkein mitä vaan, ja saa hyvillä mielin aamun alotettua ilman suoraa ahdistusta. Tosin negatiivista on että vaiokutus loppuu aina puolen päivän jälkeen ku seinään, onneks harrastan liikuntaa ja osaan sen verran aiemmin sen alottaa, että mieli pysyy koholla voelä sen avulla. Uneen käytän Zopinoxia 7,5mg ja Mirtazapin orion 15mg, ja päivisin ahdistukseen tarvittaessa Oxaminia 15mg 1-3tbl.. En tiedä miks lääkäri viel anto peratsinin lisäks, mut on aktivoiva lääke mulle. Sairastan pitkittynyttä, uusiutuvaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä, lievillä psykoottisilla oireilla, näin lääkärin todistukses luki. . Mut mulle lääke toimii, eikä ole ollu mtn oireita tai haitta vaikutuksia, ku liikuntakin on jo itessä valmiiksi, ni jalat haluu muutenki olla koko ajan liikkees.

    • Peratsin OUT!

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/2182403

      Truxalissa ja Peratsinissa sivuoireet minulle olivat samansuuntaisia, mutta Truxalissa hieman voimakkaampia.

      Minulle Peratsin määrättiin kun Truxal lopetettiin. Minulle Truxal ja Peratsin aiheuttavat mielen sumeutta, muisti - ja tarkkaavaisuushäiriötä, aivot lyö tyhjää sun muuta. Pahoja muistihäiriöitä ja mielen sumeutta. Tosi huono lääke! Ei voi esim. nauttia lukemisesta enää kovin paljoa kun ei pysty keskittymään / muista asioita! Ainut hyvä puoli on, että se auttaa hillitsemään itsensä (eli ei väkivaltaa). Evalla (erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten tutkimus -ja hoitoyksikkö, tays) sanottiin, että se on psykoottista ajattelua, että oireeni johtuisivat lääkkeestä. Ja yks epäpätevä lääkäri menee määräämään toisen vanhakantaisen lääkkeen (Peratsin) kuultuaan Truxalin sivuvaikutuksista. Uusi lääkäri sanoo, että vanhakantaiset lääkkeet voivat aiheuttaa muisti - ja tarkkaavaisuushäiriöitä joillekin.
      Jaa, psyykoottista ajattelua, hieman ristiriitaisia käsityksiä!
      Mulla sivuoireet onneksi häipyi kun foolasin (eli jätin ottamatta lääkettä) Truxalissa.
      Ja nyt menee Peratsin, joka onneksi vaihtuu Xeldoxiin! Ja nyt kädet ristiin, että tuo uusi lääke sopii ja Peratsinin aiheuttama kemiallinen lobotomia häipyy pois aivoista! Rukoilkaa puolestani!

      Ja tänä vuonna lähtee kantelu(t) lääninhallitukseen / eduskunnan oikeusasiamiehelle noista vanhakantaisista mömmöistä! Suosittelen valvontaviranomaisten puoleen kääntymistä muillekin.

      Kyllä on kemiallisen sitomisen tässä maassa loputtava!

      Ps. En esim. Truxalin aikana muistanut mistä TV:ssä oli kyse n. minuutti sitten.
      Todella epäeettistä kun ei kuunnella (evalla) sivuvaikutuksia ja määrätään tällaisia lääkkeitä!

      Peratsinin haittavaikutuksia:
      - muisti -ja tarkkaavaisuushäiriö / muistihäiriöt
      - puhe voi ainakin tuntua "sössöttämiseltä" ja ilmaisukyky puheella on heikonlaista
      - mieli sumea / laimea
      - pää puutunut / painava
      ja olikohan tässä edes kaikki...

      Mulla lääkettä meni 20 mg / vrk.

    • satumainen1

      Miulle määrättiin hengityslamaan Peratsin j akun ei se auttanut hengityslamaan, niiin lisättiin vielä Xanor. No ei hengitysvaikeudet eikä hengityslama lähtenyt minnekkään ja kärsin yhtäjaksoiseta hengityslamasta 5 vuotta. Mitään korvauksia en ole saanut.
      En olis millään halunnut alkaa syödä mitään psyykelääkkeitä, mutta minut pakotettiin, koska oli sitä hengityslamaa. Ei niillä se hengityslama lähtenyt minnekkään ja siksi lopetin niiden syönnin vuoden kuluttua, mutta hengitysvaikeudet ja hengityslama vain jatkui.
      Miksi ylipäätänsä pakotetaan syömään psyykelääkkeitä, kun en olisi edes tuntenut olevani sellaisten lääkkeiden tarpeessa. Mielumminkinj olisivat määränneet heti nestemäistä avaavaa lääkettä minulle ja jota en ole vielä tänä päivänäkään saanut vaikka tarvitsisn sitä enkä mitään muuta lääkettä.
      Aika outoa. Olen valittanut hallinto- oikeuteen ja korkeimpaan hallinto- oikeuteen ja mitään korvauksia kärsimästäni hengityslamasta en ole saanut.

    • Heke8

      Minullekin määrättiin Peratsiinia lisälääkkeeksi ahdistuksiini, aivan kauhea olo tuli siitä, kuin olisi joka paikka ollut jännittynyt ja olin hirveän peloissani, halusin käpertyä itseeni, en halunnut olla kenenkään kanssa normaalissa tekemisissä, oli niin vaikea olla muiden seurassa ja muutkin huomasivat oudon käytökseni. MENIN LÄÄKÄRIIN JA LOPETIN PERATSIININ HETI, OLO MUUTTUI TÄYSIN, en ikinä enää koske siihen kamalaan lääkkeeseen.

    • Ihminen2013

      Väitän, että psykiatrisia hoitovirheitä ei korvata Suomessa. Nehän ovat abstrakteja asioita, eivät mitään fysiologiaa, vaikka aivoista on kysymys ja koko elimistöstä. Miten potilaiden kertomaansa voisi luottaa, sehän on vain liioittelua. Muutos!

    • Liisa°

      Peratsin on aika turvallinen lääke syödä lyhyellä aikavälillä, mutta pitkään (useita vuosia) sitä ei kannata syödä, koska se ei ole parantava lääke. Vaan päinvastoin voi pahentaa oireita, kun aivot kehittävät toleranssin lääkkeelle.

      Ensinnäkin lääkäriin ei koskaan kannata luottaa, vaan aina pitää lääkitä itseään siten miten itsestä tuntuu. Lääkäri ei voi tietää miltä sinusta tuntuu etkä sinä voi selittää lääkärille miltä sinusta tuntuu. Jos olet syömässä näitä lääkkeitä, niin kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Itse luin Robert Whitakerin kirjan 'Anatomy of an Epidemic' ja sitä suosittelen myös muille luettavaksi. Sen verran kannattaa aina nähdä vaivaa, että hankkii taustatietoja ennen lääkäriin menemistä tai hoidon aikana. Mitä tärkeämmäksi koet lääkärissä käyntiä, sitä enemmän sinun pitää lukea alan kirjallisuutta.

      Tuossa kirjassa selitetään myös mitä tarkoittaa "vanhanaikainen" psykoosi lääke ja "uusi" psykoosilääke. Ja sen verran kannattaa minuun luottaa, että jos pelkäät syödä vanhanaikaista Peratsiinia (mikä on perusteltua), niin sinä et taatusti halua koskea uuden sukupolven paljon voimakkaampiin psykoosilääkkeisiin, joiden sivuvaikutukset ovat paljon pahemmat.

      Yleisohje on että Peratsiinin syöminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pienestä annostuksesta ja seurata sen vaikutusta. Eli aluksi 2 mg vuorokaudessa. Sitten jos siltä tuntuu viikon tai parin syömisen jälkeen, niin voi nostaa annostusta neljään milligrammaan. Itse en suosittele yli 4 mg syötäväksi kuin siinä tapauksessa, että on todella sairas ja peli on jo menetetty. Mutta jos suosituksestani huolimatta haluat nostaa annostusta, niin toki niin voit tehdä parin viikon välein. Mutta suoraan ei missään tapauksessa kannata aloittaa 6 mg, vaan annostusta kannattaa säätää pienin askelin.

    • psychtruth

      Omat suositukset myös Robert Whitakerin molemmille psykiatriaa käsitteleville kirjoille, Mad In America ja erityisesti Anatomy of an Epidemic.

    • ...

      Itsellä on määrätty unettomuuteen ketipinor 400 mg ja peratsin 8 mg.Kolme vuotta oon nyt noita syönyt joka ilta.Unettomuuteen ollut lääkitys 13 vuotta.Muita sivuoireita väsymyksen lisäksi ei ole ollut.sen takia uskallan noita lääkkeitä käyttää,vaikka sivuoireluettelo kuulostaa vaaralliselta.Niinkuin useilla muillakin lääkkeillä.Voin sanoa vaikka oudolta voi kuullostaa,mutta mä oon noitten lääkkeitten jälkeen nähnyt harvoin painajaisia.Ennen ko. lääkkeitä näin paljon painajaisia joiden takia heräilin öisin.Ketipinorin ja peratsin yhdistelmällä olen nukkunut todella hyvin ja olen herättyäni pirteä.Päivisin ei oo mitään sivuoireita.

    • ansum

      ei minulla ainakaan mutta en ole raskaana mulla määrättiin peratsin pakkoajatusten hoitoon tosin nyt olen syöny sitä miten sattuun ,mut alotin normikäytön...

    • Jampe 3

      Monta muuta lääkettä meni vessanpöntöstä alas kunnes sain Peratsinin ja kaikki on ok.

    • ihmettelijä

      Kuinka tietämätön pitää olla, että ottaa murustakaan peratsiinia univaikeuksiin??!?!?

      • IlmanOnParempi

        Minut painostettiin syömään kyseistä paskaa osasto-hoidossa ollessani. Nyt olen ollut jo jonkun aikaa ihan täysin ilman kyseistä aivoja lamaannuttavaa myrkkyä, ja mieleni on paljon energisempi, virkeämpi ja positiivisempi. En saa enää niitä kamalia raivokohtauksia, en myöskään ole enää aggressiivinen, olen muista ihmisistä ja eri asioista kiinnostuneempi, ja yöuneni laatu on parantunut.


    • joojo

      Ethän koskaan vedä pois heitettäviä lääkkeitä vessan pöntöstä alas vaan viet ne apteekkiin hävitettäväksi.

    • Böhkööööö

      EI EI LÄÄKKEITÄ WC-PÖNTÖSTÄ ALAS! JUST NIIN, VIETÄVÄ NE APTEEKILLE HÄVITETTÄVÄKSI. - AATTELE, PÄÄTYY MYRKYT ELÄIMIIN, KALOIHIN, JOITA IHMISETKIN SITTEN SYÖVÄT. KAMALAA RAVINTOKETJULLE, JA YKEENSÄKIN VAAN VAIK ELÄIMILLE. - HUUSIN, MUTTA AIHEESTA.
      *Tosin 10 v vanha viestiketju tää. Sekin vähä hullua. Ei tämmöisiä pitäis nostaa/jatkaa, ajastaan jälkeen jääneitä!

    • Yuhuhuuh

      Mulle aiheutti raivohulluutta, sekavuutta, kiihtyneisyyttä, maksa-arvojen nousun, keltaisuutta, kognitiivisten kykyjen heikkenemistä ja kaulan ja kasvojen kramppailua.

      • Yuhuhuuh

        Annos 2mg


    • Jonirrr

      Miulla jouduttiin lopettamaan leponex kun laski valkosolut vaaralliselle tasolle,ja sen takia on jouduttu vuosi kohta etsiä oikeaa neuroleptiä joka veis skitsot pois ja tasaisi mielen myös.nyt löyty oikea peratsin oon syönyt marraskuusta asti elikkä 6kk ja olen tosi tyytyväinen tähän lääkkeeseen tabletti muodossa tuli liikaa väsymystä niin vaihettiin lihasinjektioon ..ja liika väsymys on poissa ja olo hyvä..miule on toiminut ja leponexin jälkeen oon aika hyvillä odotuksilla tästä tulevasta kesästä..oloni on kyllä sairauden takia epävakaa mutta uskon että hyvällä lääkityksellä ja terapialla voin vielä joku päivä olla työkuntoinen ..kiitos peratsinin ja optiparin,ne on ne pää lääkkeet mitä syön tällä hetkellä..sairastan skitsofreniaa ja epävakaata persoonallisuus häiriötä..sairauksista huolimatta olen naimisissa ja kohta kolmen lapsen isä :)..hyvää kesää kaikille!!kysymyksiä voi laittaa jos haluaa...halusin laittaa tänne hyviä kokemuksia lääkkeistä kun itse olen lukenut aika paljon huonoja kokemuksia mikä on tosi sääli..tässä kokemuksia peratsiini injektioista :)

    • aints

      Peratsin näyttäisi mulle olevan ainoa lääke tähän asti kokeilluista (noin 5-10 lääkettä), josta ei ole enempää haittaa kuin hyötyä. Psykoosia siis halutaan sillä poistaa, eikä se sitä onnistu kokonaan tekemään, mutta miksi haluaisinkaan. Mielestäni pieni psykoosi on ihan ok, kun siltä katkaistaan pahin kärki esimerkiksi Peratsinin avulla. En näe enkä kuule harhoja muuta kuin tosi väsyneenä. Annostus tällä hetkellä 12 mg / päivä kahdessa osassa, enkä ole havainnut muita haittoja kuin muistin tökkiminen, älykkyyden heikkeneminen ja pienet pakkoliikkeet. Pakkoliikkeet ovat kosmeettisia, ja omassa tapauksessani muistin ja älykkyyden rauhoittaminen on vain hyväksi. Olen tavallaan hullu nero, vaikka se kuulostaa typerältä, niin liika älykkyys on kyllä ihan itsessään sellainen risti, että ilolla otan vastaan pienen tyhmenemisen, jotta voin keskittyä "normi-ihmisiä" kiinnostaviin asioihin, kuten itsestä huolehtiminen, ystävyyssuhteet (joskin hyvin vähäisissä määrin edelleen, olen introvertti) jne. Enää minusta ei tunnu täysin turhalta kuulla esimerkiksi miten jonkun henkilön koira voi, onhan se sille tyypille tärkeää ja minulla on korvat. Olen siis tullut lääkkeen myötä kaiketi empaattisemmaksikin kuin aiemmin. Hyvä lääke minulle, mutta en kyllä lähtisi käyttämään ilman vakavaa tarvetta katkaista psykoosi tai muu akuutti mielenterveysongelma.

      • täältävaan

        Sinulle aints: "Psykoosia siis halutaan sillä poistaa, eikä se sitä onnistu kokonaan tekemään, mutta miksi haluaisinkaan. Mielestäni pieni psykoosi on ihan ok, kun siltä katkaistaan pahin kärki esimerkiksi Peratsinin avulla. "

        Tuosta tuli mieleeni ns. Keroputaan malli eli avoimen dialogin hoitomuoto, jossa psykooseja hoidetaan hyvin vähällä lääkityksellä tai jopa kokonaan ilman lääkkeitä. Se on tutkitusti tehokkain hoito, paljon tehokkaampi kuin tavanomainen jossa psykoosista kärsivä otetaan heti sairaalaan ja hänelle aloitetaan lääkitys. Lainaus Wikipediasta ja linkki:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Avoimen_dialogin_hoitomalli
        "Avoimen dialogin hoitomalli on osoittautunut selvästi tehokkaammaksi ja halvemmaksi kuin muualla Suomessa käytetty malli. Keroputaan mallilla hoidetuista psykoosipotilaista 82 prosentilla ei ollut kahden vuoden pituisen seurantajakson aikana lainkaan oireita tai ne olivat lieviä. Muualla Suomessa vastaava luku oli 50 prosenttia. Keroputaalla hoidetuista potilaista vain 23 prosenttia oli sairauseläkkeellä, kun muualla luku oli 57 prosenttia. Vain 24 prosenttia Keroputaan mallilla hoidetuista potilaista oli joutunut uudestaan psykoosiin kaksivuotisen seurantajakson aikana, kun psykoosi oli uusinut 71 prosentilla muualla Suomessa hoidetuista potilaista."

        Avoimen dialogin hoitomallissa olennaista on potilaan ja hänen läheistensä KUUNTELEMINEN. Potilaan suuta ei tukita lääkehumalalla vaan häntä ja hänen läheisiään todella kuunnellaan, yhteisissä hoitokokouksissa. Potilas saa kertoa mitä kokee, ja mikä on ollut vaikeaa, eivätkä hoitohenkilöt ota kantaa siihen ovatko hänen kokemuksensa harhaisia vai eivät. Harhathan useimmiten sisältävät tietoa potilaan joskus todella kokemista traumaattisista tapahtumista, joskus vertauskuvallisina, joskus aivan sellaisinaan. On tärkeää, että ihminen saa kertoa näistä vaikeista ja elämäänsä muuttaneista kokemuksista ihmisille jotka suhtautuvat niihin ymmärtäen ja myötätuntoisesti. Myöhemmin, kun turvallisuudentunne vahvistuu ja hämmentävät kokemukset saavat sanallisen muodon niistä voi toipua.

        Tavanomaisessa hoidossa potilasta lääkitään heti psykoosin alettua niin että hänen ajatuksensa ja tunteensa lamaantuvat eikä hän pysty siksi käyttämään psyykkisiä voimavarojaan kokemustensa käsittelyyn. Hänet otetaan hoitoon sairaalaosastolle, jossa hoito on usein pelkkää säilyttämistä eikä tarjoa turvallisia psykososiaalisia suhteita, joiden avulla vaikeaa psykoottista kokemusta voisi käydä läpi. Silloin vaihtoehdoksi jää "harhojen" karkottaminen kemikaalien avulla ja palauttaminen kotioloihin ilman, että kokemuksia on voitu käsitellä. Ja lääkityksen sivuvaikutukset jatkuvat, tuottaen monille uusia oireita joita sitten usein diagnosoidaan psykoosiksi tai masennukseksi. Moni on tässä kierteessä. Vaikka Keroputaan hoitomalli on osoittanut että se ei olisi tarpeen.


    • täältävaan

      Hei. Olen lukenut mielenkiinnolla tätä ketjua. Ihmisillä näyttää olleen aika suuria annoksia Peratsinia. Siitä sivuvaikutuksetkin.

      Itse olen käyttänyt sitä pienintä mahdollista annosta eli 2 x 2 mg päivässä. Ahdistuneisuuteen, ei psykoottisuuteen. Tulos on ollut hyvä, ahdistus todella lieventynyt. Sivuvaikutuksia ei muita kuin tuskin havaittava suun kuivuminen.

      Olen käyttänyt Peratsinia pisimmillään muutaman kuukauden. Isompaa annosta en koskaan.
      Toinen mitä joskus satunnaisesti käytän on Diapam 2 mg. Se tehoaa ahdistukseen mutta heikentää unenlaatua ja tuottaa nopeasti riippuvuutta ja vierotusoireita. Suosittelen satunnaiseen käyttöön, vain muutama päivä kerrallaan. Sitten vähintään viikon tauko.

      Lääkkeillä ei paranneta mitään mielen ongelmaa, ne ovat elämästä ja traumaattisista kokemuksista johtuvia ja siten eivät mielestäni edes sairauksiakaan. Tarvitaan psykososiaalista apua eli ihmiskontakteista ja terapiasta saatavaa tukea, ja sosiaalisten olojen (esim. talous, työ) laittamista kuntoon. Psyykenlääkkeet toimivat kuten päihteet ja mielestäni niitä pitäisi ajatellakin sellaisina. Joskus, lyhytaikaisesti voivat jotain hyötyä tuottaa, lieventää tuskaa tai sekavuutta. Mutta nopeasti tulevat haitat, ja ne ylittävät useimmilla hyödyt.

      Peratsinillakin siis isoina annoksina ja pitkäaikaiskäytössä on valtavia ja mahdollisesti pysyviäkin haittoja.

      Tutkimustietoa mm. seuraavilta sivuilta ja joitakin lainauksia:
      http://akukopakkala.fi/professori-gotzsche-halusi-varoittaa-suomalaisia-laakareita-vaarasta/

      Professori Peter Gøtzsche johtaa pohjoismaista Cochrane – keskusta. Cochrane-keskuksissa pyritään seulomaan puolueettomasti oikeasti pätevät johtopäätökset lääketieteellisestä tutkimusmassasta.

      Viime vuosina Peter Gøtzsche on keskittynyt selvittämään psyykenlääkkeiden hyötyjä ja haittoja. Hänen mielestään tieteellinen näyttö osoittaa nykyään yleisesti käytössä olevien psyyken lääkkeiden olevan yleensä enemmän haitaksi kuin hyödyksi potilaille.

    • Ahdistustykytys

      Eikö kukaan muu saa sydämentykytystä Peratsinista? Itselläni oli jo valmiiksi sitä ahdstuksen takia, ja tuon lääkkeen vaikutus lisää tykytystä vaikka aloitin 1/4 pillerillä (8mg) . Varmaan saisin jonkunkohtauksen jos ottaisin koko pillerin kerrlla. Kumma ettei lääkäri määrännyt pienempää aloitusannosta, vaikka sanoin olevani lääkkeisiin herkästi reagoiva. En aio ottaa kokonaista oman turvallisuuden vuoksi. Kuulostaa hirveältä lääkkeeltä miksi tällaisia myrkkyjä saa määrätä ???

      • msfcsm

        Mulle se oli muuten oikein auttava ja toimiva lääke mutta tuli akatisia (ja totaalinen seksikyvyttömyys)


    • Anonyymi

      tiedoksi vaan että kyllä ne lääkkeiden sivuoireet tulee myös niille jotka sairastaa skitsofreniaa tai psykooseja.MIksi te luulette että vaan ns "normaalit "ihmiset kokee sivuoireita mut ei ne joilla on psyykesairaus?tästä johtuu että usein sairauksien oirekuvaakin luulaan sairauden oireeksi vaikka ne olisi lääkkeiden sivuoireista johtuvaa.

    • Anonyymi

      Ei se huono olo lääkkeestä johtunut vaan raskaudesta.

    • Anonyymi

      Paska lääke muille, paitsi vainoharhaisille psykoottisille.

      Muillekin, kuin edellä mainituille, sitä joskus syötetään, vaikka sillä ei ole heille muita kuin sivuvaikutuksia. Tyypillinen sivuvaikutus ovat levottomat jalat, ja joskus myös levottomat kädet. Toisin sanoen, ei tiedä miten käsiään pitelisi. Siis täysin turha lääke ahdistuneelle.

      Ahdistuneille ovat omat lääkkeensä, joista hoitavan psykiatrin tulisi olla tietoinen.

    • Anonyymi

      minulle on lääkkenä sopinut parhaiten perazin

      • Anonyymi

        se kirjoitetaan ja lausutaan peratsin


    • Anonyymi

      oon kaks vuotta syöny 20mg peratsinia ja 75mg truxalia. lääkärit ei oo varmoja mun diagnoosista mutta jotain psykoosia mulla on masennuksen lisäksi. olin sillon pari vuotta sitte tosi huonossa jamassa enkä muista tuliko mulle mitään sivuoireita ja jos mulla niitä nyt on niin ne on jo osa arkea. sen oon huomannu, että mun leposyke on aivan liian korkea, mitä se ei ennen oo ollu. oon käynyt kardiologilla asiasta ja mun sydämmessähän ei mitään vikaa olee. ne mun leposykkeet on siinä 120-150 paikkeilla. pienessäkin liikunassa nousee tosi nopeesti tosi ylös.

      • Anonyymi

        Sykkeet saa kuntoon vähentämällä annosta


    • Anonyymi

      itselläni on ollut perazin 12 mg jo 5 vuotta hoidossa skitsofreniaan.tämä on ollut lääke mikä on sopinut minulle kaikista parhaiten verrattuna muihin lääkkeisiin.

    • Anonyymi

      Mulle pakkosyötetään sitä uhalla että vauva viedään ellen ole lääkitty. Koen sen estävän kykyni kääntyä poika tilanteista, esim vessan yksityisyyteen poistuminen. Se on tarkoitettu kokaiinin pitkä-aikais käyttäjille.

      Älkää syökö ellei ole pitkä koksu putki takana. Serenase on parempi skitsofreniaan. Kyllä se rauhoittaa koska estää kemiallisen tuotannon aivoissa mikä assosioituu kokaiiniin. Eli voi sanoa että itsevarmuus ja valppaus kärsii, mutta pahinta on sivuutuskyvyn blokki ja se onkin ainoa haittavaikutus.

      Terveiset ja voimia toivottaa Tinsk Godiva Devine Lailai Suppa

    • Anonyymi

      Omko kellään peratsonia käyttävällä tullut niin paha huimaus ettei pysy pystyssä?

      • Anonyymi

        Kyllä siitä voi tulla huimausta.Itsellä se on toisena unilääkkeenä ja en tiedä miten vaikuttaa yksinään.Mutta lääkkeistäni taju kyllä lähtee eli kyllä se huimaus on ihan mahdollista.


      • Anonyymi

        Luin että onko kellään ollut niin paha huimaus että Kalu ei pysy pystyssä, tirsk..


    • Anonyymi

      Voin uskoa. Minulla on levottomat jalat-oireyhtymä ja jos kosken mihinkään vastaavaan lääkkeeseen tulee tuskallinen olo. Siinä ei sitten kunnolla nukuta kun jaloissa on niin epämiellyttävä olo. Ahdistuskin lisääntyy.

      • Anonyymi

        Mutta eihän peratsin ole tuohon tarkoitukseen?Onko levottomat jalat psyykesairaus? Mulla on molemmat lääkkeet oikeesti skitsofreniaa ja psykoosiin vaikka kumpaakaan niistä mulla ei ole ikinä ollut.Ehkä sen takia ne viekin multa tajun heti 14 vuoden jälkeenkin. Ja niillä nukkuu hyvin,mikä voi johtuu siitä että ne vie tajun. Jos yöllä pitää käydä vessassa niin sinne kävelyyn pitää oikeesti keskittyä koska muuten voi mennä jalat alta.


    • Anonyymi

      Nuo esimerkiksi parkinsonismi käsien jalkojen tärinät vapinat kai kertoo että annos on liian suuri. Luin joskus että tätä peratsinia jonkinverran määrätään muuhunkin kuin psykoosiin. Esimerkiksi Ahdistukseen ja pakko oireiseen häiriöön ilmeisesti ja jopa nuorille ainakin Pakko oireista kärsiville nuorille. 20-30 vuotiaille. Omalle kumpanillenikin nuori nainen kyseessä. jolla pakko oireinen häiriö ei siis skitsofrenia ei harhoja eikä harhaluuloja vaan lievää pakko oireisuutta on noin 25 vuotias määrätiin tuo peratsin. 4 Mg annoksella joka on kohtuu pieni kun tuota voidaan syöttää jopa 20-30 mg päiväannoksia. Mitä tästä lääkeestä luin niin sama lääke saattaa aiheuttaa suuremmilla annoksilla runsaitakin sivuoireita mutta pienellä 2-4 mg annoksilla monet eivät saa siitä juuri minkäänlaisia sivuoireita. Muuhun käyttöön kuin skitrofreniat harhat yms annokset ovat usein 2-4 tai 6 mg per päivä eli lähellä minimi annoksia. Jotka harvemmin aiheuttavat sivuoireita. Voi olla että sama lääke esim 2 tai 4 mg per päivä ei aiheuta juuri mitään ja 15-30 mg päivä aiheuttaa jo rajuja sivuoireita.

    • Anonyymi

      Juuri samaa epäilen ihan paska lääke

      • Anonyymi

        Kaikki neuroleptit ovat paskoja kaikkeen muuhun kuin psykoosiin. Mutta Peratsin on yksi parhaista neurolepteistä (olen kokeillut useita psykoosin estoon).


    • Anonyymi

      Minulla on Peratsin 2 mg kolme kertaa päivässä. Se oli ennen Pertriptyl, jossa oli triptyliä. Kun Pertriptyl lopetettiin, kirjoitti lääkäri minulle samat aineet, mutta eri purkissa. En koe mitään erikoista Peratsiinista, mutta minullahan on sitä aika vähän

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe