Minkä ikäinen?

Soviet Union

Minkä ikäinen se Muhammedin suosikkivaimo olikaan täyttäessään ensimmäistä kertaa aviollisia velvollisuuksia? Muistaakseni aika nuori.

Joku palstaa lukeva muslimi voisi kirjoittaa, onko moraalisesti hyväksyttävää ottaa vaimoksi noin nuori tyttö ja harrastaa tämän kanssa seksiä?

Kiinnostaisi tietää mitä suomalaiset muslimit ajattelevat asiasta.

48

3136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soviet union

Oliko Aisha myötämielinen aviovelvollisuuksien täyttämiseen, kun oli niin nuori? Tuntuu hassulta, että pikkutyttö haluaisi sänkyynsä vanhaa miestä. Lukeeko koraanissa tästä mitään?

Toivon, ettei tätä keskustelua sensuroida, ja että muslimit vastaavat tähän. Voisi valottaa meidän ei-muslimien näkemyksiä islamista ja auttaa ymmärtämään islamilaista uskoa.

• bvbv

>>Tuntuu hassulta, että pikkutyttö haluaisi sänkyynsä vanhaa miestä. Lukeeko koraanissa tästä mitään?

Sellainen kertomus on olemassa, että Aisha oli kerran jäänyt pois karavaanista. Häntä kuljettiin korissa kamelin selässä, ja kerran huomattiin korin olevan tyhjä. Aisha oli jäänyt pois korista jollain pysähdyspaikalla. Karavaanin perässä oli kuitenkin tullut nuori mies, joka oli löytänyt hänet, ja hän palautti Aishan takaisin paikalleen.
        Tästä asiasta syntyi tietysti vähän epäilyjä, oliko jotain sopimatonta tapahtunut, mutta lopulta sovittiin, että ketään ei siitä rankaistu.

• soviet union
        bvbv kirjoitti:

>>Tuntuu hassulta, että pikkutyttö haluaisi sänkyynsä vanhaa miestä. Lukeeko koraanissa tästä mitään?

Sellainen kertomus on olemassa, että Aisha oli kerran jäänyt pois karavaanista. Häntä kuljettiin korissa kamelin selässä, ja kerran huomattiin korin olevan tyhjä. Aisha oli jäänyt pois korista jollain pysähdyspaikalla. Karavaanin perässä oli kuitenkin tullut nuori mies, joka oli löytänyt hänet, ja hän palautti Aishan takaisin paikalleen.
        Tästä asiasta syntyi tietysti vähän epäilyjä, oliko jotain sopimatonta tapahtunut, mutta lopulta sovittiin, että ketään ei siitä rankaistu.

Tyttö siis halusi pois? Eli oli vasten tahtoaan Muhammedin vaimona? Oliko kyseessä siis lapsen raiskaaminen? Minkälaista vaimoa edes kuljetataan korissa?

• bvbv

• soviet union

Poistetussa kommentissa sanottiin, että "eka kerta" oli 9-vuotiaana. Olen kuullut myös, että ikää 12. Joku muslimi voisi tosiaankin kommentoida, onko noin pieneen lapseen sekaantuminen moraalisesti oikein?

• kaikki vanhat sivut. asia on ollut esillä tuhannesti.

• soviet union
        karvapää kirjoitti:

kaikki vanhat sivut. asia on ollut esillä tuhannesti.

Luin muutamia sivuja, kaikkia en tietenkään jaksa mitenkään käydä läpi. Tähän kysymykseen en kuitenkaan vastausta löytänyt. Vastauksen antaminen kuitenkin on vaivattomampaa kuin kaikkien keskustelujen läpi käyminen. Vastaus voi olla muotoa kyllä/ei... Ei luulisi olevan iso vaiva.

Siis muslimit: onko moraalisesti oikein ottaa vaimoksi ja harrastaa yhdyntää 9 tai 12-vuotiaan pikkutytön kanssa?

Myös palstan sheriffi saa vastata, eikä vain poistaa viestejä.

• karvapää kirjoitti:

kaikki vanhat sivut. asia on ollut esillä tuhannesti.

...1162 osumaa tällä palstalla.

• soviet union

Hassua, yli 200 lukijaa, mutta yksikään muslimi ei ole vastannut. Ei edes sheriffi. Onko liian vaikea tai ikävä kysymys? En ymmärrä miten on niin vaikea vastata kyllä tai ei moraalikysymykseen. Eikö koraani annakaan vastausta, joka miellyttää?

• soviet union

Ja kyllä, haluan tähän vastauksen palstan muslimeilta ennen kuin jätän keskustelun tähän. Ainakin Jalokivi päivystää palstaa, joten hän ainakin voi vastata eikä vain poistaa tästä viestejä.

Onko moraalisesti oikein ottaa vaimoksi ala-asteikäinen pikkutyttö ja harrastaa tämän kanssa seksiä? Kyseessä on siis seksi lapsen kanssa.

• Gohar

minä olen omalta osaltani vastannut tuohon kysymykseen tällä palstalla useampaan kertaan lyhyesti ja pitkästi ja koitin eilen itseasiassa yhtä vastausta sinulle etsiä tähän, mutta en ehtinyt sitä löytää - laitan jos löydän ja ehdin, tai voinet itsekin etsiä vaikka nimimerkki haun perusteella. Syy miksi en ole vielä vastannut on se,että jos vastaan tälläiseen kysymykseen, vastaan sitten perusteellisesti ja piiitkästi,ja nyt ei vain aika ole riittänyt.

• bvv.,.
        Gohar kirjoitti:

minä olen omalta osaltani vastannut tuohon kysymykseen tällä palstalla useampaan kertaan lyhyesti ja pitkästi ja koitin eilen itseasiassa yhtä vastausta sinulle etsiä tähän, mutta en ehtinyt sitä löytää - laitan jos löydän ja ehdin, tai voinet itsekin etsiä vaikka nimimerkki haun perusteella. Syy miksi en ole vielä vastannut on se,että jos vastaan tälläiseen kysymykseen, vastaan sitten perusteellisesti ja piiitkästi,ja nyt ei vain aika ole riittänyt.

Iranin perustuslain mukaan tyttöjen avioliittoikä on 9 vuotta. Senhän sinä tiedät ja sitä olet selitellyt.

http://www.fatwa.org.za/Muslim_Personal_Law/Countries/Muslim/Iran/Iran_law_emory.htm

Notable Features
        Marriage Age: Civil Code provides that marriage contracted before puberty is invalid unless authorized by natural guardian with ward’s best interests in mind. When authorized before puberty, minimum age is nine.

• soviet union
        Gohar kirjoitti:

Kyllähän tähän, siis onko esimerkiksi vanhan miehen moraalisesti oikein harrastaa lapsiseksiä, pitäisi voida vastata vain lyhyesti kyllä tai ei. Mitä niin vaikeaa tuossa vastaamisessa on? Ainakaan minä en osaa nähdä mitään muuttujia, jotka vaikuttaisivat asian moraalipuoleen.

• |||
        Gohar kirjoitti:

>>Onko moraalisesti oikein ottaa vaimoksi ala-asteikäinen pikkutyttö ja harrastaa tämän kanssa seksiä? Kyseessä on siis seksi lapsen kanssa.>>

Minun mielestäni moraalinen ihminen ei voi vastata tähän kysymykseen muuten kuin lyhyesti EI.

• muuta kuin EI,
        ||| kirjoitti:

>>Onko moraalisesti oikein ottaa vaimoksi ala-asteikäinen pikkutyttö ja harrastaa tämän kanssa seksiä? Kyseessä on siis seksi lapsen kanssa.>>

Minun mielestäni moraalinen ihminen ei voi vastata tähän kysymykseen muuten kuin lyhyesti EI.

mutta muslimi voi kyllä vastata muillakin tavoilla ja on myös oikeassa - omasta mielestään.

• Mu'aadh

Naimisiinmeno tapahtui Aishan olessa 6-vuotias ja avioliiton täytäntöönpano 9-vuotiaana. Piti odottaa 3 vuotta ennenkuin Aaisha kypsyi tarpeeksi ja saavutti murrosiän eli hän oli riittävän kypsä silloin.

Kaikki riippuu kypsyydestä ja kasvatustavasta.
      Nykyään lapset Euroopassa ovat lapsia ennenkun ovat ehkä vähintään 15-vuotta mutta monessa maassa ei ole niin. Kokemukseni mukaan keskimääräinen saudiarabialainen 10-vuotias on aikuisempi ja vastuuntuntoisempi kuin normaali suomalainen 16-17 vuotias.

Siihen aikaan tämä oli muutenkin normaali ikä mennä naimisiin ja se ei ollut edes Profeetan (saws) vihollisten mielestä outo asia. Samaan aikaan 6-vuotias Amr ibn Salamah johti aikuisia ja vanhoja rukouksessa koska hän osasi enemmän kun he ja 13-vuotias poika johti armeijaa.

Pitää katsoa jokaista tilannetta tapauskohtaisesti eikä pelkän iän mukaan koska se ei kerro sitä kuinka kypsä ihminen oikeasti on.

• islamkriitikko

Tämä mielipiteesi on hyvä lisä valistuskampanjaamme ;)

Oikein opettavainen, tahtoo lisää ;)

• soviet union

Vaikka lapsen kasvattaisi kuinka vastuuntuntoiseksi tahansa, hän on edelleen lapsi. Tiedon määrä tai vastuun kantaminen ei tarkoita sitä, että lapsi olisi seksuaalisesti kypsä. Päin vastoin, lapselle ei saa laittaa liikaa vastuuta, vaan lapsen pitää saada olla lapsi, kunnes itse on valmis kantamaan vastuuta. Pedofiilit usein puolustelevat tekojaan itselle ja muille sillä, että pikkulapset halusivat seksiä ja ovat kypsempiä kuin mitä ikä antaa ymmärtää. Lapsen voi opettaa kantamaan vaikka kuinka suurta vastuuta, mutta biologisesti lapsi on lapsi. Opettamalla lapsesta ei tule sen aikuisempi, vaan hormonaalinen kehitys etenee omaa ennaltamäärättyä vauhtiaan. Murrosiän alkaminen ei tarkoita, että lapsi olisi valmis seksiin, vaan että lapsi on kehittymässä sitä kohti, että seksi tulee joskus kyseeseen.

• JW.
        soviet union kirjoitti:

Vaikka lapsen kasvattaisi kuinka vastuuntuntoiseksi tahansa, hän on edelleen lapsi. Tiedon määrä tai vastuun kantaminen ei tarkoita sitä, että lapsi olisi seksuaalisesti kypsä. Päin vastoin, lapselle ei saa laittaa liikaa vastuuta, vaan lapsen pitää saada olla lapsi, kunnes itse on valmis kantamaan vastuuta. Pedofiilit usein puolustelevat tekojaan itselle ja muille sillä, että pikkulapset halusivat seksiä ja ovat kypsempiä kuin mitä ikä antaa ymmärtää. Lapsen voi opettaa kantamaan vaikka kuinka suurta vastuuta, mutta biologisesti lapsi on lapsi. Opettamalla lapsesta ei tule sen aikuisempi, vaan hormonaalinen kehitys etenee omaa ennaltamäärättyä vauhtiaan. Murrosiän alkaminen ei tarkoita, että lapsi olisi valmis seksiin, vaan että lapsi on kehittymässä sitä kohti, että seksi tulee joskus kyseeseen.

Kiitos hyvästä kirjoituksestasi.
        Tällä palstalla olen kohdannut lapsiavioliittoja ymmärtäviä ja jopa puolustelevia mielipiteitä, joten sinun moraalinen mielipiteesi on erittäin tervetullut.

• soviet union
        JW. kirjoitti:

Kiitos hyvästä kirjoituksestasi.
        Tällä palstalla olen kohdannut lapsiavioliittoja ymmärtäviä ja jopa puolustelevia mielipiteitä, joten sinun moraalinen mielipiteesi on erittäin tervetullut.

Kiitos palautteesta. Valitettavasti lapsen oikeuksia puolustava kirjoitukseni todennäköisesti sensuroidaan pian, sillä se kyseenalaistaa Muhammedin ja muhamettilaisten seksihalujen terveyden.

• aey'

>>Siihen aikaan tämä oli muutenkin normaali ikä mennä naimisiin ja se ei ollut edes Profeetan (saws) vihollisten mielestä outo asia. Samaan aikaan 6-vuotias Amr ibn Salamah johti aikuisia ja vanhoja rukouksessa koska hän osasi enemmän kun he ja 13-vuotias poika johti armeijaa.

Mitä roskaa haastat?
        6-13 vuotiaat ovat aina lapsia, eikä heillä voi olla aikuisten kykyjä ja ymmärrystä. Syy on se, että kaikki oppiminen vie aikaa. Esim. kansakouluun käytettiin ennen 7 vuotta, eikä sitä aikaa voi lyhentää. Noin 16 vuotiaana lapsella voi olla aikuisten älykkyys, mutta ei ole tietoja ja kokemusta.
        Ihminen hankkii tietoja koko elämänsä ajan. Etenkin nykyaikana pitää oppia uutta koko elämänsä ajan. On hyvä syy uskoa, että aikuiset ovat viisaampia kuin lapset.

• Mu'aadh
        soviet union kirjoitti:

"Vaikka lapsen kasvattaisi kuinka vastuuntuntoiseksi tahansa, hän on edelleen lapsi. Tiedon määrä tai vastuun kantaminen ei tarkoita sitä, että lapsi olisi seksuaalisesti kypsä. Päin vastoin, lapselle ei saa laittaa liikaa vastuuta, vaan lapsen pitää saada olla lapsi, kunnes itse on valmis kantamaan vastuuta."

Vaikka lapsi on henkisesti kuinka kypsä ja aikuismainen tahansa, niin hän on silti lapsi? Tuohan tarkoittaa sitä että henkisesti ei ole enää lapsi vaan aikuinen. Jos on alkanut murrosikä niin fyysisestikään ei ole enää lapsi.

Minun mielestäni ikä ei kerro paljoakaan millainen ihminen on, ehkä Suomessa ja Euroopassa voi yleistää ketkä ovat lapsia iän mukaan koska täällä kasvatustapa ja kulttuuri on niin erilainen, mutta vaikka Aasiassa ja Afrikassa ei voi yleistää samalla tavalla koska he ovat kypsempiä kun Eurooppalaiset samanikäiset. Monissa muslimimaissa miehillä täyden aikuisuuden raja on 15v ja esim. minun sukulaiseni poika meni naimisiin 14-vuotiaana ja alkoi huolehtia sen ikäisenä uudesta perheestään.
        Voitko nähdä suomalaisen samanikäisen pojan tekevän samaa?

Tästä asiasta ei voi puhua jos ei tiedä toisesta kulttuurista mitään. Suomalainen lapsi ja arabilapsi eivät ole samalla tasolla joten tietämätön ihminen ei voi puhua arvoista ja moraalista mitään. Suomessakin monet nuoret aloittavat seksin jo 12-13vuotiaana, eikö vain?

Haluan vielä sanoa että ihmisen pitäisi noudattaa sen maan lakeja jossa asuu.

• Mu'aadh
        aey' kirjoitti:

>>Siihen aikaan tämä oli muutenkin normaali ikä mennä naimisiin ja se ei ollut edes Profeetan (saws) vihollisten mielestä outo asia. Samaan aikaan 6-vuotias Amr ibn Salamah johti aikuisia ja vanhoja rukouksessa koska hän osasi enemmän kun he ja 13-vuotias poika johti armeijaa.

Mitä roskaa haastat?
        6-13 vuotiaat ovat aina lapsia, eikä heillä voi olla aikuisten kykyjä ja ymmärrystä. Syy on se, että kaikki oppiminen vie aikaa. Esim. kansakouluun käytettiin ennen 7 vuotta, eikä sitä aikaa voi lyhentää. Noin 16 vuotiaana lapsella voi olla aikuisten älykkyys, mutta ei ole tietoja ja kokemusta.
        Ihminen hankkii tietoja koko elämänsä ajan. Etenkin nykyaikana pitää oppia uutta koko elämänsä ajan. On hyvä syy uskoa, että aikuiset ovat viisaampia kuin lapset.

"Noin 16 vuotiaana lapsella voi olla aikuisten älykkyys, mutta ei ole tietoja ja kokemusta."

Jos 13-vuotias johtaa armeijaa, eikö hän ole mies? Luulen että 15-vuotias muslimi on kokenut paljon enemmän kuin sinä.

"Ihminen hankkii tietoja koko elämänsä ajan. Etenkin nykyaikana pitää oppia uutta koko elämänsä ajan"

Jos ei koskaan ajattele olevansa riittävän kypsä niin ei voi koskaan tehdä mitään.

Luin vähän aika sitten lehdestä kuinka 30-vuotias mies kuoli laskettuaan pulkalla jotain rakennusta päin. Jos minun maassani 30-vuotias mies laskee pulkkaa häntä pidetään täydellisen hulluna ja jälkeenjääneenä. Henkinen kehitys ei ole kaikkialla sama.

• esimerkki
        Mu'aadh kirjoitti:

"Noin 16 vuotiaana lapsella voi olla aikuisten älykkyys, mutta ei ole tietoja ja kokemusta."

Jos 13-vuotias johtaa armeijaa, eikö hän ole mies? Luulen että 15-vuotias muslimi on kokenut paljon enemmän kuin sinä.

"Ihminen hankkii tietoja koko elämänsä ajan. Etenkin nykyaikana pitää oppia uutta koko elämänsä ajan"

Jos ei koskaan ajattele olevansa riittävän kypsä niin ei voi koskaan tehdä mitään.

Luin vähän aika sitten lehdestä kuinka 30-vuotias mies kuoli laskettuaan pulkalla jotain rakennusta päin. Jos minun maassani 30-vuotias mies laskee pulkkaa häntä pidetään täydellisen hulluna ja jälkeenjääneenä. Henkinen kehitys ei ole kaikkialla sama.

Mutta eikös Muhammedin elämä ollut kaikinpuolin
        niin täydellistä, että hänen esimerkkiään voi
        seurata ikuisiksi ajoiksi. Vai oliko tämäkin vain
        aikan sidottu tapa, joka ei ole tarkoitettu nouda-
        tettavaksi myöhemmin.
        Jos oli, niin eikö voida olettaa, että muutkin
        islamin omituisuudet eivät ole tarkoitettu meidän
        ajallemme.

• Mu'aadh
        esimerkki kirjoitti:

Mutta eikös Muhammedin elämä ollut kaikinpuolin
        niin täydellistä, että hänen esimerkkiään voi
        seurata ikuisiksi ajoiksi. Vai oliko tämäkin vain
        aikan sidottu tapa, joka ei ole tarkoitettu nouda-
        tettavaksi myöhemmin.
        Jos oli, niin eikö voida olettaa, että muutkin
        islamin omituisuudet eivät ole tarkoitettu meidän
        ajallemme.

Esimerkki ei tarkoita sitä että voi mennä naimisiin kenen tahansa 9-vuotiaan kanssa vaan se tarkoittaa sitä että voi mennä naimisiin tytön kanssa kun hän on riittävän kypsä, kuten Aaisha. Kysymys ei ole iästä vaan kypsyydestä. Jos nykyaikana vaikkapa kukaan 13-vuotias ei ole riittävän kypsä niin sitten ei voi mennä sen ikäisen kanssa naimisiin.

• aey'
        Mu'aadh kirjoitti:

>>Jos 13-vuotias johtaa armeijaa, eikö hän ole mies?

Hän on edelleen 13-vuotias lapsi.

>>Luulen että 15-vuotias muslimi on kokenut paljon enemmän kuin sinä.

Tuollainen väite paljastaa vain jotain sen väittäjästä.

>>Jos ei koskaan ajattele olevansa riittävän kypsä niin ei voi koskaan tehdä mitään.

Onhan tuokin hankala tilanne. Onneksi minulla ei ole sellaista.

>>Henkinen kehitys ei ole kaikkialla sama.

Miten se on muslimimaissa?

• Mu'aadh
        aey' kirjoitti:

>>Jos 13-vuotias johtaa armeijaa, eikö hän ole mies?

Hän on edelleen 13-vuotias lapsi.

Tuollainen väite paljastaa vain jotain sen väittäjästä.

>>Jos ei koskaan ajattele olevansa riittävän kypsä niin ei voi koskaan tehdä mitään.

Onhan tuokin hankala tilanne. Onneksi minulla ei ole sellaista.

>>Henkinen kehitys ei ole kaikkialla sama.

Miten se on muslimimaissa?

"Hän on edelleen 13-vuotias lapsi."
        -Mikä tekee hänestä lapsen? Varmasti miehellä joka on sodissa ja komentaa vanhempia miehiä ei henkisesti ole mitään lapsenomaista jäljellä.

Tuollainen väite paljastaa vain jotain sen väittäjästä"

-Voi olla 15-vuotias muslimi on kokenut sodan, pakolaisuuden, eri kulttuureja ja maanosia. Mitä sinä olet kokenut? Koulunkäynnin ja työn ja takametsikön? Kummalla on enemmän kokemusta elämästä?

">>Jos ei koskaan ajattele olevansa riittävän kypsä niin ei voi koskaan tehdä mitään.
        Onhan tuokin hankala tilanne. Onneksi minulla ei ole sellaista."

-Etkö itse sanonut että ihminen aina jatkaa kasvuaan, kun sanoin että ihminen voi olla kypsä vaikka 13-vuotiaana.

">>Henkinen kehitys ei ole kaikkialla sama.
        Miten se on muslimimaissa?"

Erilainen. Kun Suomessa 12-vuotias leikkii niin vaikka Yemenissä saman ikäinen voi huolehtia koko perheestään. Näissä maissa ihmiset aikuistuvat useita vuosia ennenkun Suomessa.

• aey'
        Mu'aadh kirjoitti:

-Mikä tekee hänestä lapsen? Varmasti miehellä joka on sodissa ja komentaa vanhempia miehiä ei henkisesti ole mitään lapsenomaista jäljellä.

-Voi olla 15-vuotias muslimi on kokenut sodan, pakolaisuuden, eri kulttuureja ja maanosia. Mitä sinä olet kokenut? Koulunkäynnin ja työn ja takametsikön? Kummalla on enemmän kokemusta elämästä?

">>Jos ei koskaan ajattele olevansa riittävän kypsä niin ei voi koskaan tehdä mitään.

-Etkö itse sanonut että ihminen aina jatkaa kasvuaan, kun sanoin että ihminen voi olla kypsä vaikka 13-vuotiaana.

Erilainen. Kun Suomessa 12-vuotias leikkii niin vaikka Yemenissä saman ikäinen voi huolehtia koko perheestään. Näissä maissa ihmiset aikuistuvat useita vuosia ennenkun Suomessa.

En tunne tarvetta käsitellä tällaisia henkilökohtaisia asioita islam-palstalla.

• esimerkki
        Mu'aadh kirjoitti:

Eihän Mohammedin elämä sovi esimerkiksi edes mus-
        limeille. Hänellähän oli niitä vaimoja kaikkiaan
        12. Miksi se on kielletty tavalliselta tallaajalta
        En usko, että Arabimaissa ihmiset kehittyisivät
        nopeammin kuin länsimaissa. Miksi siellä se kehi-
        tys on jäänyt jälkeen esim Suomen kehityksestä?
        Kuuma ilma ja aliravitsemus eivät nopeuta kehitys-
        tä.
        Aisha oli lapsi ja ikäsekseen lapsellinen, koska
        hän leikki vielä nukeilla. Tästähän on todisteet.
        Ja kun lukee hänen puheitaan, niin eivät ne aina-
        kaan todista mistään suuresta älykkyydestä.

• on...
        Mu'aadh kirjoitti:

Esimerkki ei tarkoita sitä että voi mennä naimisiin kenen tahansa 9-vuotiaan kanssa vaan se tarkoittaa sitä että voi mennä naimisiin tytön kanssa kun hän on riittävän kypsä, kuten Aaisha. Kysymys ei ole iästä vaan kypsyydestä. Jos nykyaikana vaikkapa kukaan 13-vuotias ei ole riittävän kypsä niin sitten ei voi mennä sen ikäisen kanssa naimisiin.

Minni-Matleenaa! Tulisitko vähän tänne puolustamaan muslimin mielipidettä lapsista.

• Minni-Matleena
        on... kirjoitti:

Minni-Matleenaa! Tulisitko vähän tänne puolustamaan muslimin mielipidettä lapsista.

En edes alennu vastaamaan tuohon mitään muuta.

• fguh
        Minni-Matleena kirjoitti:

En edes alennu vastaamaan tuohon mitään muuta.

maailman ongelmilta on paras vain sulkea silmänsä, kuin hiekkaan päänsä piilottava strutsi

• Minni-Matleena
        fguh kirjoitti:

maailman ongelmilta on paras vain sulkea silmänsä, kuin hiekkaan päänsä piilottava strutsi

maailman ongelmille paljonkin ihan käytännössä. Mitä sinä olet tehnyt muuta kuin lässyttänyt netissä??

• ...
        soviet union kirjoitti:

Jos seksielämä aloitetaan liian varhain tarkoittaa se sitä, että lapsen seksuaalisuus ei kasva koskaan normaaliksi. Eli nainen, sitten kun kypsyy aikoinaan sellaiseksi, ei tule koskaan elämänsä aikana nauttimaan seksistä. Seksi on vain miehen ilo. Se tuntuu nykypäivän suomalaisesta niin kovin kierolta, miten joku voi olla vielä noin tasa-arvotonta.

Mutta eikös muslimimaissa harrasteta myös naisten silpomista edelleen? Eli nauttimis mahdollisuudet tuhotaan järjestelmällisesti. Tekisikö se, että nainen nauttisi seksistä siitä jotenkin syntistä, irstasta tai jotain? Vai onko tämä vain tapa alistaa naista? Ei koskaan opi nauttimaan seksistä, ei varmasti koskaan siis masturboikaan tai nauti muunkuin miehensäkään kanssa? Miehien kyky nauttia seksistä säilyy myös ympärileikkauksen jälkeen. Jos miesten nautinto vähenisi leikkauksesta, eikö olisi itsestään selvää, että miesten leikkaaminen lopetettaisiin?

Ennen vanhaanhan ihmiset oli vauvoja, sitten lapsia ja sitten aikuisia. Nykyisin on 50-luvulta asti lisätty tuohon väliin oma erityinen ikäryhmänsä nuoret. Nuoruus on elämänaika, jolloin ei olla lapsia, mutta ei olla aikuisiakaan. Nuoruudella on tärkeät kehitystehtävät, joista pienin ei ole identiteettinsä kokoaminen. Identiteetin yksi osa alue on seksuaalisuus, kuva itsestä seksuaalisena olentona. Tuntuu jotenkin niin järkyttävältä, että nykyisellä tieto- ja sivistystasolla, missä ihmiskunta on, voi vielä tapahtua sitä, että nuoruus unohdetaan ja lapset siirretään suoraan aikuisuuteen. Nuori ei ole henkisesti, ei fyysisesti, eikä millään tasolla aikuinen, ei vaikka olisi miten kypsä olevinaan jollain tasolla, on biologinen mahdottomuus, että 10-vuotias olisi kuten 20 vuotias, vaikka toinen eläisi etelä- ja toinen pohjoisnavalla.

Toivottavasti myös idässä alkaa pian seksuaalivallankumous... Tarvitaan joku Arabian Sex Pistols vapauttamaan seuraavat sukupolvet seksuaalisuuteen liittyvistä tabuista ja julistamaan sitä vapautta, että seksi on kaikille nautittavaksi!

• JW.

maailman ongelmille paljonkin ihan käytännössä. Mitä sinä olet tehnyt muuta kuin lässyttänyt netissä??

Toiset vastustavat lapsiaviolittoja - olkoonkin vaikka edes netissä.
        Kutsutko sinä sitä lässyttämiseksi?

PS. Kuka nyt käytti ilkeämielistä kieltä?

• Minni-Matleena
        JW. kirjoitti:

Toiset vastustavat lapsiaviolittoja - olkoonkin vaikka edes netissä.
        Kutsutko sinä sitä lässyttämiseksi?

PS. Kuka nyt käytti ilkeämielistä kieltä?

sitä, että viisastellaan täällä netissä päivät päästään ja vielä väitetään kaikenlaista muista kirjoittajista, joista ei tiedetä yhtään mitään. Ei minulla ole "pää pensaassa", se on sinun oman ennakkoluuloisen mielikuvituksesi tuote. Mikäli lukisit muitakin kuin vain omia tekstejäsi, niin huomaisit, että minäkin vastustan lapsiavioliittoja!

• pervo
        Mu'aadh kirjoitti:

Hetkinen ... kuka sen 9-vuotiaan Aaisha -lapsivaimon kypsyydestä voi varmasti sanoa yhtään mitään, kun aikaa on tapahtumasta kulunut pitkälti toistatuhatta vuotta. Käytännössä täytyy luottaa vain tuon mestari Muhammadin sanaan.

• JW.

sitä, että viisastellaan täällä netissä päivät päästään ja vielä väitetään kaikenlaista muista kirjoittajista, joista ei tiedetä yhtään mitään. Ei minulla ole "pää pensaassa", se on sinun oman ennakkoluuloisen mielikuvituksesi tuote. Mikäli lukisit muitakin kuin vain omia tekstejäsi, niin huomaisit, että minäkin vastustan lapsiavioliittoja!

>>Ei minulla ole "pää pensaassa"...>>

Minusta sinulla on. Todisteet löytyvät mielipidekirjoituksistasi.

>>...se on sinun oman ennakkoluuloisen mielikuvituksesi tuote.>>

Katso itseäsi peiliin:

>>Minä kutsuin lässyttämiseksi...
        sitä, että viisastellaan täällä netissä päivät päästään ja vielä väitetään kaikenlaista muista kirjoittajista, joista ei tiedetä yhtään mitään.>>
        Minni-Matleena 31.3.2006 klo 17.57

>>Mikäli lukisit muitakin kuin vain omia tekstejäsi, niin huomaisit, että minäkin vastustan lapsiavioliittoja!>>

Todista väitteesi. Anna linkki.

• Minni-Matleena
        JW. kirjoitti:

>>Ei minulla ole "pää pensaassa"...>>

Minusta sinulla on. Todisteet löytyvät mielipidekirjoituksistasi.

>>...se on sinun oman ennakkoluuloisen mielikuvituksesi tuote.>>

Katso itseäsi peiliin:

>>Minä kutsuin lässyttämiseksi...
        sitä, että viisastellaan täällä netissä päivät päästään ja vielä väitetään kaikenlaista muista kirjoittajista, joista ei tiedetä yhtään mitään.>>
        Minni-Matleena 31.3.2006 klo 17.57

>>Mikäli lukisit muitakin kuin vain omia tekstejäsi, niin huomaisit, että minäkin vastustan lapsiavioliittoja!>>

Todista väitteesi. Anna linkki.

oleva keskustelu, minä en sinulle mitään linkkejä ala laittamaan. Miten kehtaat edes kysyä tuollaisia ihmisiltä, oletko aivan outo?

• JW.

oleva keskustelu, minä en sinulle mitään linkkejä ala laittamaan. Miten kehtaat edes kysyä tuollaisia ihmisiltä, oletko aivan outo?

On aivan normaalia kysyä ihmisiltä todisteita väitteilleen.
        Sinä väitit vastustavasi lapsiavioliittoja, mutta epäonnistuit todistamaan sen.

• Minni-Matleena
        JW. kirjoitti:

On aivan normaalia kysyä ihmisiltä todisteita väitteilleen.
        Sinä väitit vastustavasi lapsiavioliittoja, mutta epäonnistuit todistamaan sen.

ole, että kannatan lapsiavioliittoja! Ei tuollaisia kukaan ole ennen kysynyt. Sinulla on todella outo mielikuvitus.

Etkö millään osaa lukea toisen kirjoittamia tekstejä? Jos et ymmärrä selvää suomea, niin ei voi mitään.

• Gohar

ole, että kannatan lapsiavioliittoja! Ei tuollaisia kukaan ole ennen kysynyt. Sinulla on todella outo mielikuvitus.

Etkö millään osaa lukea toisen kirjoittamia tekstejä? Jos et ymmärrä selvää suomea, niin ei voi mitään.

....tuottaa JW:lle taas kerran pettymys, mutta kukaan täysipäinen vanhempi ja aikuinen ei KANNATA lapsiavioliittoja nykyään,kun suurimmassa osassa maailmaa siihen ei ole edes mitään käytännön perustetta enää, ei muslimit, ei eikä minkään muunkaan uskonnon edustajat. Tämänkin asian on täällä käynyt rautalangasta vääntämässä yksi jos toinenkin muslimi, mutta toisilla ne ajatuksen rattaat kääntyvät vähän hitaammin kuin toisilla ;)

• JW.

kysynyt "kannatatko lapsiavioliittoja", vaan kysyin >>Vastustatko lapsiavioliittoja>>.

Yritätkö rauhoittua, niin keskustelustakin voisi ehkä tulla jotain.

Odotan edelleen niitä sinun kirjoituksiasi, joissa vastustat lapsiavioliittoja.

• JW.
        Gohar kirjoitti:

....tuottaa JW:lle taas kerran pettymys, mutta kukaan täysipäinen vanhempi ja aikuinen ei KANNATA lapsiavioliittoja nykyään,kun suurimmassa osassa maailmaa siihen ei ole edes mitään käytännön perustetta enää, ei muslimit, ei eikä minkään muunkaan uskonnon edustajat. Tämänkin asian on täällä käynyt rautalangasta vääntämässä yksi jos toinenkin muslimi, mutta toisilla ne ajatuksen rattaat kääntyvät vähän hitaammin kuin toisilla ;)

En väitä, että sheikki Muhammed Salih Al-Munajjid olisi
        täysipäinen, mutta toisaalta häntä ei kyllä ole todistettu
        vajaaksikaan.
        Sen sijaan hänen fatwasivustolleen on jopa linkki
        islamoppaan sivuilla kohdassa suositeltavia linkkejä.

Tässä on hänen kantansa asiaan:
        http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=22442&dgn=4

Mitähän sheikki mahtaa tarkoittaa sanoessaan "itse asiassa perimätiedon mukaan tästä asiasta oli opillinen konsensus."

Sinullekin tiedoksi, että kysyin Minniltä, vastustaako hän lapsiavioliittoja; en kysynyt, kannattaako hän lapsiavioliittoja. Tässäkin on melkoisen selvä ero. Ihminen voi suhtautua lapsiavioliittoihin hieman passiivisesti kuten muihinkin ongelmiin, jolloin ongelmat eivät välttämättä koskaan katoa. Tämä ei välttämättä tarkoita, että ko. henkilö kannattaisi lapsiavioliittoja. Monet muslimit tälläkin palstalla ovat ilmaisseet kantansa siten, että lapsiavioliitto ei ole pakollinen tai ei ole suositeltava, mutta se on _sallittu_.

Vastaisitko kyllä tai ei.

Onko Koraani lopullinen totuus?

Onko seuraava Koraanissa?

"Teidän vaimonne määräaika, jos hän on lakannut odottamasta kuukautisiaan tai jos hänellä ei vielä ole ollut kuukautisia, on kolme kuukautta, jos te epäilette, että hän saattaisi olla raskaana. Raskaana olevan määräaika on se, että hän synnyttää."

Onko prof. Jaakko Hämeen-Anttila tulkinnut tämän tarkoittavan seuraavaa?

"Huomattakoon, että Koraani ei vaadi tytön olevan vielä murrosiässä avioliiton solmimisen ja konsummaation (täytäntöönpanon) aikaan."

• Minni-Matleena
        JW. kirjoitti:

kysynyt "kannatatko lapsiavioliittoja", vaan kysyin >>Vastustatko lapsiavioliittoja>>.

Yritätkö rauhoittua, niin keskustelustakin voisi ehkä tulla jotain.

Odotan edelleen niitä sinun kirjoituksiasi, joissa vastustat lapsiavioliittoja.

tuollaisesta, sinulla on huonot käytöstavat. Mitä tarkoitat "kirjoituksilla lapsiavioliiton vastustamisesta"?? Mitä kirjoituksia siihen tarvitaan, kun sanon että vastustan, niin siinä on kirjoitus! Ei kai täällä kaikista mielipiteistä tarvitse nettiluentoa pitää, hyvä ihme!

• Minni-Matleena
        Gohar kirjoitti:

täällä tunnu kääntyvän ollenkaan, hohhoijaa...

• tuumailin
        Mu'aadh kirjoitti:

"kun suomessa 12-vuotias leikkii, niin Yemenissä saman ikäinen voi huolehtia koko perheestään."

Ikävä todeta mutta eikö juuri esim. muslimimaissa ole enemmän vakavia, väkivaltaisia, ja ihmishenkiä vaativia mielenosoituksia??

Näkisin että tämä n.10 vuotiaana aikuisen elämään revitty lapsi, ei opi muodostamaan minäkuvaansa, eikä käsittelemään tunteitaan muulla tavoin, kun pienen lapsen lailla.
        Turhautumista ei osata käsitellä, joka sitten purkautuu raivona..

• JW.

tuollaisesta, sinulla on huonot käytöstavat. Mitä tarkoitat "kirjoituksilla lapsiavioliiton vastustamisesta"?? Mitä kirjoituksia siihen tarvitaan, kun sanon että vastustan, niin siinä on kirjoitus! Ei kai täällä kaikista mielipiteistä tarvitse nettiluentoa pitää, hyvä ihme!

Uskotaan, että sanot vastustavasi lapsiavioliittoja.

Testaisin hieman vakaumustasi eli mitä mieltä olet seuraavista seikoista?

Tämä Sheikki Muhammed Salih Al-Munajjidin sivusto löytyi suomen www.islamopas.com sivuston suosittelemista linkeistä ja tässä on hänen kantansa asiaan:
        http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=22442&dgn=4

Mitähän sheikki mahtaa tarkoittaa sanoessaan "itse asiassa perimätiedon mukaan tästä asiasta oli opillinen konsensus."

Kun kysyin sinulta, vastustatko lapsiavioliittoja, pidit kauheaa älämölöä siitä, että olin muka kysynyt, kannatatko sinä lapsiavioliittoja. Eikö sinun pitäisi pyytää minulta anteeksi sanojen työntämisestä suuhuni?

Kysyin tätä asiaa siksi, että olen havainnut ongelmia siinä, miten ihminen suhtautuu toisessa kulttuurissa tapahtuviin lapsiavioliittoihin. Suhtautuuko hän niihin kenties hieman passiivisesti kuten muihinkin itselleen vieraissa kulttuureissa esiintyviin ongelmiin, jolloin ongelmat eivät välttämättä koskaan katoa. Tämä ei tietenkään automaattisesti tarkoita, että ko. henkilö kannattaisi lapsiavioliittoja.

PS. Tiedoksi: monet muslimit tälläkin palstalla ovat ilmaisseet kantansa siten, että lapsiavioliitto ei ole pakollinen tai ei ole suositeltava, mutta se on _sallittu_. Jos on pieninkin mahdollisuus, että lapsiavioliitto voi toteutua, se ei mielestäni ole minkään moraalisen ideologian merkki.

Seuraava on Koraanissa ja sen kommentti kuuluu prof. Hämeen-Anttilalle.

"Teidän vaimonne määräaika, jos hän on lakannut odottamasta kuukautisiaan tai jos hänellä ei vielä ole ollut kuukautisia, on kolme kuukautta, jos te epäilette, että hän saattaisi olla raskaana. Raskaana olevan määräaika on se, että hän synnyttää."

J.H-A:

"Huomattakoon, että Koraani ei vaadi tytön olevan vielä murrosiässä avioliiton solmimisen ja konsummaation (täytäntöönpanon) aikaan."

Aika paha paikka ottaen huomioon sen, että muslimien mielestä Koraani on suoraan Jumalan sanaa, eikä siitä saa muuttaa sanaakaan. Niin kauan kuin tällainen Jumalan julistus säilyy muuttamattomana, on aina mahdollisuus että joku viaton pikkutyttö joutuu uhriksi.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      385
      8468
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2820
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1162
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      998
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      903
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      896
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      873
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      50
      831
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      802
    Aihe