Hei,
Olen aikeissa aloittaa juoksemisen. Tällä kertaa olen aikonut tehdä sen viisaammin kuin aiemmin. Kerran aikaisemmin aloitin juoksemisen vain menemällä pururadalle ja juoksemalla lähes verenmaku suussa 3 kertaa viikossa sama lenkki ja vieläpä niin että pistää ja on kamala olo, jalat kivistää, nivelet kivistää ja henkeen ottaa. Onko se aloitus aina näin kauheeta ?
Sitten luin Kuntoplussan kirjan "uusi juoksijan käsikirja" jossa on ohjelma aloittelijoille jotka haluavat juosta taukoamatta 5 km. Ohjelma on seuraavanlainen intervalliharjoittelu, ensin kävelyä n. 5 min, sitten juoksua 1 min ja kävelyä taas 5 min ja juoksua 5 min ja siinä on ensimmäinen päivä. Onko viisainta aloittaa siis näin hitaasti ? Mieheni mielestä tuo on humpuukia ja hänestä pitäisi juosta pitempiä aikoja heti alussa mutta kevyttä lönköttelyä. Olen kyllä melko huonossa kunnossa mutta ihmetyttää todella pitääkö se todella aloittaa noin alusta.. En sentään ihan täysin rapakunnossa ole. Kävelen päivittäin n. 2-3 kertaa päivässä, ajallisesti varmasti 1,5 - 2 h joka päivä ja suunnilleen 3-5 km.
Miten te olette aloittaneet, mikä on paras keino ?
juoksun aloittaminen, yhtä tuskaako ?
7
1864
Vastaukset
- -mervi-
Hei!
Sinulla on jo hyvä peruskunto voisit aloitaa muutenkin, kun tuolla ohjelmalla mistä mainitsin. Itse olen aloittanut ihan vain juoksemalla ensin 1/2km kävelylenkistäni (siten kuin tuntui hyvältä) ja pikkuhiljaa kasvattaen matkaa kunnon mukaan aina 17-25km (pikku hiljaa). Voisit kokeilla esim. ekalla viikolla 2x1/2km ja sitten esim. 2vko päästä 2x1km viikossa ja niin edelleen. Itse on kuitenkin oman itsensä asiantuntia kannattaa kunnella omaa kehoa. Ei kannata kuitenkaan aloitaa liian nopeasti nostamaan matka määrää koska silloin juoksusta tulee hyvin pakonnomaista puurtamista ja siihen voi äkisti kyllästyä kun tuntuu ettei kunto kasva. Muista myös pitää lepopäiviä koska elimistö tarvitsee myös lepoa.
Hyviä juoksuhetkiä! - möökkis
Kyllä mä kokeilin joskus alotella tuolla pari minuuttia juoksua ja pari minuuttia kävelyä. Sitten kuulin oman valmentajan (ei siis juoksuvalmentaja vaan eräs toinen laji)suosittelevan juoksun alottamista ihan semmosella lönkytyksellä. Niin, että vaikka jalat laahaa maata...tosin, juuh, mä olin käynyt koko talven uimassa ja se oli ilmeisesti nostanut peruskuntoa sen verran että toi lönkytys oli mukavaa. Siitä se sitten lähti. Nykyään mä juoksen ja lönkyttelen fiiliksen mukaan. Kylsse siitä :) Ei sitten todellakaan kannata kuormittaa tottumatonta kroppaansa liikaa. Menee ilo hommasta ja tulee rasitusvaivoja.
- onnistuu..
ite tein asicsen sivuilla juoksuohjelman, jossa lenkit olivat aluksi tyyliin juokse 2min ja kävele 3min toista kolmesti. No kyllä mä yleensä kävelyllä pidensin noiden lenkkien kestoa, mutta kyllä se kunto lähti nouseen tuosta kahen minuutin juoksustakin!Ja mulla oli kans tää ongelma ette pystynyt juokseen juuri yhtään..No, nyt menee puoli tuntia putkeen..tosin niin hitaasti ettei vitonen vielä mene! Kärsivällisyyttä vaan äläkä kuuntele sitä miestäs, ei ne koskaan mistään mitään tiedä! =)
- TavallinenJorma
Paras neuvo mitä minä sain juoksuran alussa oli "sitkeesti vaan lenkille. Jos ei pysty juoksemaan niin aina voi kävellä." Alotin aivan nollasta ja alle vuoden harjoittelulla juoksin maratonin.
Muista kuitenkin levätä !
Matalasykkeiset, pitkäkestoiset harjoitteet ovat kaikkein tärkeimpiä ! eli kävely on tosi hyvä juttu - penikkatautinen
Eilen olin juoksemassa mieheni kanssa. Jolkoteltiin n. 2,5 km ja käveltiin vain hiukan välillä. Todella helposti se minulta meni. Nyt on into entistä kovempi kun huomaan etten olekaan iha rapakuntoinen. Ehkä tuo pitkäkestoinen ja reipas kävely on kuitenkin pitänyt kunnon yllä. En vaan olisi milään itsestäni uskonut etten olekaan ihan niiin rapakunnossa. Hienoa. Nyt on juoksuharrastus hyvällä alulla ja into on valtava.
- Hypnotoad
Tiedän kokemuksesta sen olevan upea fiilis, kun jaksaa juosta/hölkätä x määrän kilometrejä. Kulunutta sanontaa lainatakseni, siinä kasvaa henkisesti sen viisi senttiä.
Itse olin aika rapakunnossa nuorempana, lapsenakaan en liikkunut kuin koulussa. Kun aloitin kuntoilun (silloin tarkoitus oli laihduttaa ja se onnistui), jaksoin juosta muutaman sata metriä. Silloin joskus oli upea fiilis, kun jaksoi juosta n. 3 km. Nyt menisi kai vaikka 30, jos olisi tarve ja "helposti".
Niin se mitä piti sanomani... Tarkkaile askelta! Itse sain joskus aikanaan neuvon madaltaa askelta ja samalla tihentää rytmiä. Kun lopetin turhan "harppomisen" perus- ja pitkillä lenkeillä, syke laski, vaikka nopeus pysyi samana. Ja minusta ainakin on kiva jolkutella hissukseen ja ilman sellaista painetta ja puristusta jaloissa. Välillä, varsinkin kunnon kohottua, tietysti vetoja ja nopeampia lenkkejä intervalleja. Niin...Ja lantio ylös! Ja käsien asento rentous tärkeä myös! Mutta omalla tyylillä kuitenkin, koska liian montaa asiaa ei voi kerralla muuttaa. Peruskunto ensin ainakin kuntoon.
Lepoa kanssa!!!
- juoksijapoika88
itse käyn 2-3 kertaa viikossa pururadalla mika on 1,85km pitkä, juoksen se noin 2-3 kertaa ja siihen päälle viellä 30-45 vatsalihasliikettä .... ja kyllä se aloittaminen on aika kauheeta :) ja tässä semmonen vinkki mitä ei koskaa kannata unohtaa! ku oot syöny ni odotat väh. 1,5h rippuu tietenki mitä oot syöny... jos lähet liian aikasin ni juoksemisesta ei tuu yhtää mitää koska sitte alkaa sattuu rinnasta ja tulee paha olo muutenki (melkee ku olis yrjöömässä) ... no siinä nyt pari juddua :) toivottavasti noista on jotain apua.. tsemppi sun juoksu treeneille!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862