Kuinka usein pumppia / viikko

***

Hei,
Kuinka usein viikossa kannattaa käydä pumppi-tunneilla, jos tavoitteena on kropan kiinteyttäminen? Kannattaako painojen määrää vaihdella eri päivinä? Esim. vetää kerran viikossa isommilla, vai ainako maksimi?

8

1898

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Limone

      Itse olen sitä mieltä, että pari kertaa pumpia muun liikunnan ohella riittää. Itse olen tehnyt aina maksimipainoilla. Olen käynyt pumpissa pian kolme vuotta, mutta nyt saa riittää. Hartiat ovat kasvaneet leveyttä jo liikaa. Olen harrastanut aikoinani uintia, joten se varmaan myös vaikuttaa asiaan. Mutta jos teet isoilla painoilla niin taatusti myös pumpissa massa kasvaa. Vaikka jotkut täällä väittävät, että pumpissa ei lihasmassa varsinaisesti kasvaisi.

      • ...

        Itsekin kävin kaksi vuotta pumpissa, eikä mulle kyllä ainakaan tullu yhtään näkyvämpää lihasta. Rimppakinttuna pysyin. Kaikki sarjat sain tehdä hampaat irvessä loppuun, et painoa kyllä luultavasti oli tarpeeksi. Vasta kun siirryin punttisalin puolelle lyhyempiä sarjoja tekemään, alkoi habakin kasvaa ja vauhdilla :)


      • milla

        Alkuperäiseen kysymykseen vastaan että 2-3 kertaa pumppia viikossa, vaihtoehtona salitreeni. Lihaskunnossakin on tavallaan kaksi vaihdetta: pienillä painoilla voit ylläpitää lihaskuntoa ja kiinteytyä, isoilla painoilla voit kasvattaa lihaskuntoa (ja massaakin) ja myös kiinteytyä.

        Minun on vaikea kuvitella että hartiat kasvaisivat leveyttä pumpin ansiosta. Hartiassa ei paljon sellaista lihasta ole joka näkyisi, käsivarsissa se treeni varmaan näkyykin. Se miksi hartiat saattavat tuntua leveämmiltä lienee että ryhti on parantunut treenissä ja ne hartiat ovat sikäli oikealla paikallaan paremmin kuin ennen.

        Lisäksi haluan rohkaista treeniin! Lihas ei ole pahasta ja se saa näkyäkin. Pumpissa ja salitreenissä kun sitä tekee muutaman kerran viikossa et saa 'Kike elomaa'-lihaksia joten on turha pelätä sitä massan kasvua. Jos syöt terveellisesti ja liikut muutenkin niin kaikki lienee ok.


      • Limone
        milla kirjoitti:

        Alkuperäiseen kysymykseen vastaan että 2-3 kertaa pumppia viikossa, vaihtoehtona salitreeni. Lihaskunnossakin on tavallaan kaksi vaihdetta: pienillä painoilla voit ylläpitää lihaskuntoa ja kiinteytyä, isoilla painoilla voit kasvattaa lihaskuntoa (ja massaakin) ja myös kiinteytyä.

        Minun on vaikea kuvitella että hartiat kasvaisivat leveyttä pumpin ansiosta. Hartiassa ei paljon sellaista lihasta ole joka näkyisi, käsivarsissa se treeni varmaan näkyykin. Se miksi hartiat saattavat tuntua leveämmiltä lienee että ryhti on parantunut treenissä ja ne hartiat ovat sikäli oikealla paikallaan paremmin kuin ennen.

        Lisäksi haluan rohkaista treeniin! Lihas ei ole pahasta ja se saa näkyäkin. Pumpissa ja salitreenissä kun sitä tekee muutaman kerran viikossa et saa 'Kike elomaa'-lihaksia joten on turha pelätä sitä massan kasvua. Jos syöt terveellisesti ja liikut muutenkin niin kaikki lienee ok.

        Kyllä olkapäihin saa pyöreyttä pumpissakin. Periaatteessa olkapäät saavat treeniä selkäliikkeessä, kun tehdään rinnalta nostoja ylös sekä varsinaisessa olkapääsarjassa tunnin lopussa.

        Itse teen selkäsarjan niin, että tangossa on yhteensä 15 kg, olkapäissä yleensä yhteensä 7 kg. Sitten kun kaikissa muissakin jumpissa treenataan olkapäitä tekemällä käsivarsien nostoja sivulle, niin kyllä siinä olkapää pyöristyy siinä missä salillakin.

        Reisiin ja pakaroihin saa taatusti pyöreyttä pumpissakin, kun laittaa tankoon vähintään 20 kg. Jos treenaa 10 kilolla, niin ei se paljon vaikuta.

        Itse käyn myös stepissä ja spinningissä, jotka myös osaltaan vaikuttavat jalkojen lihasten muotoon. Stepissä tulee paljon ponnistuksia ja hyppyjä.

        Mielestäni kaikki riippuu siitä, millä teholla kukin treeninsä tekee. Jos tekee sellaisilla painoilla, että ei tunnu missään eikä koskaan lisää niitä, niin ei varmasti pumpissakaan kehity.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Itsekin kävin kaksi vuotta pumpissa, eikä mulle kyllä ainakaan tullu yhtään näkyvämpää lihasta. Rimppakinttuna pysyin. Kaikki sarjat sain tehdä hampaat irvessä loppuun, et painoa kyllä luultavasti oli tarpeeksi. Vasta kun siirryin punttisalin puolelle lyhyempiä sarjoja tekemään, alkoi habakin kasvaa ja vauhdilla :)

        Niin no. Eihän se pelkkä paino siellä tangon päässä sitä lihasta kehitä, vaan se että tekee liikkeet oikein. Valitettavan usein pumpissa näkee tyyppejä, joilla painot tangon päässä on ihan järettömät ja tekniikka niin onneton, ettei liike varmasti tunnu missään muualla kuin siellä omien korvien välissä.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Itsekin kävin kaksi vuotta pumpissa, eikä mulle kyllä ainakaan tullu yhtään näkyvämpää lihasta. Rimppakinttuna pysyin. Kaikki sarjat sain tehdä hampaat irvessä loppuun, et painoa kyllä luultavasti oli tarpeeksi. Vasta kun siirryin punttisalin puolelle lyhyempiä sarjoja tekemään, alkoi habakin kasvaa ja vauhdilla :)

        Miten söit?


    • Katri2006

      puolitoista vuotta säännöllisesti 2 kertaa viikossa(mitä nyt tauot kun olen ollut flunssassa). Maha on pienentynyt eniten ja ihan kivasti oon kiinteytynyt..Lisänä on ollut vaan tunnin kävelylenkit 1-2 krt viikossa. Ja jotkut samanaikaa käyneet tekee paljon isommillakin painoilla. Olen tälläinen ` ohutjalkainen ja kätinen` luonnostaan, ja mahaan on aina ekana kertynyt kilot. Kädet ja jalatkin kyllä ovat tulleet paremman muotoisiksi..

    • M-36

      Oon käynyt pumpissa yli kolme vuotta muutamaa taukoa lukuunottamatta. Nyt teen punttitreeniä. Edellinen pumppijakso oli syyskuun puolivälistä tammikuun loppuun. Aloitin syyskuussa (rel.54) suunnilleen näin:
      kyykky 10kg
      rinta 10kg
      selkä 10kg
      ojentajat 7kg
      haba 7kg
      askelkyykky 7kg
      hartioissa 3-4kg käsipainot ja tangossa 7kg

      Siitä siis lähdin. Aloitin 2x/vko ja lisäsin -> 3-4x/viikko. Edetessä aloin vaihdella painoja tyyliin: kokonaan raskas -> kokonaan kevyt -> selkä/vatsa painotteinen -> käsipainotteinen -> jalkapainotteinen -> kevyt -> kokonaan raskas jne.

      Enimmillään mulla oli painot eri liikkeissä tammikuussa seuraavat (ei toki kaikki enarit samalla tunnilla!):

      kyykky 40kg
      rinta 32kg
      selkä 35kg
      ojentajat 25kg (5kg käsipainot kick backeissä)
      haba 17kg
      askelkyykky 20kg
      hartiat 5kg käsip. ja tangossa 15kg
      vatsoissa 10kg lisäpainot.

      Vannon ja vakuutan että liikkeet tuli tehtyä >80% oikein ja viimeisen päälle! Varsinkin enareissa olin tarkkana. :-)

      Ja voin myös vakuuttaa, että massaa tulee! Riippuu tietysti lähtötilanteesta. Ja kyllähän sitä salitreenillä helpommin/enemmän saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3003
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2082
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1224
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe