pulloista...

dg dive

Onko uuden 300 barin pullossa suurempi jäätymisriski kuin 200 barin. Ja jos on niin kuinka todennäköistä jäätyminen esim. Suomen vesissä on?

3

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallokala

      Kyllä 300 barin pullossa on suurempi jäätymisriski. En osaa sanoa mikä vaikutus suuremmalla paine-erolla on prosentteina mutta ainakin omassa pullossani jäämöykky alentajan ympärillä on aika iso. Sinänsä se ei haittaa, jos alentaja, letkut ja regulaattori ovat sisältä kuivat ja pullo on täytetty kuivalla ilmalla. Kannattaa irrottaa letkut ja kuivata koko systeemi kunnolla ennen sukellukselle lähtöä. Toisaalta, jos pullosi on riittävän iso, esim 12l, sitä ei tarvitse täyttää ihan täyteen. Esim. 230 baria riittää normaalille talvisukellukselle. Silloin jäätymiseroa ei tietenkään ole. Itse haluan sukeltaa varman päälle, joten talvella minulla on aina kaksi alentajaa.

      • kari-dyyk

        Juu kyllähän paineenalentimeen saa jään päälle,mutta kunhan opit sukelluksen kunnolla niin moinen "ongelma" poistuu, teknisesti ei sillä ole merkitystä sukellatko 200 tai 300 baarisella pullolla...hengitys tahti ratkaisee jäätyykö paineenalennin päältä vai ei, tosin silläkään ei ole merkitystä jos vaan alentimesi on kunnolla jäätymis suojattu. BTW ei niitä letkuja tarvitse repii irti ja kuivata,pullosta puhumattakaan.....niin paitsi jos tankkaat jostain epämääräisestä kompurasta joka ei täytä laadultaan hengitysilma vaatimuksia (EN 12021) Ai niin sorry lakihan on vaatii ko. normituksen jo vuodesta 2002 kaikille hengitysilma kompressoreille eli jos kamat jäätyy kosteuden takia niin tankkaaja/kompuran haltija/hoitaja on vastuussa.Muuten kertoisitko miten kaksi paineenalentajasi takaa avantosukellus turvallisuutesi???


      • pallokala
        kari-dyyk kirjoitti:

        Juu kyllähän paineenalentimeen saa jään päälle,mutta kunhan opit sukelluksen kunnolla niin moinen "ongelma" poistuu, teknisesti ei sillä ole merkitystä sukellatko 200 tai 300 baarisella pullolla...hengitys tahti ratkaisee jäätyykö paineenalennin päältä vai ei, tosin silläkään ei ole merkitystä jos vaan alentimesi on kunnolla jäätymis suojattu. BTW ei niitä letkuja tarvitse repii irti ja kuivata,pullosta puhumattakaan.....niin paitsi jos tankkaat jostain epämääräisestä kompurasta joka ei täytä laadultaan hengitysilma vaatimuksia (EN 12021) Ai niin sorry lakihan on vaatii ko. normituksen jo vuodesta 2002 kaikille hengitysilma kompressoreille eli jos kamat jäätyy kosteuden takia niin tankkaaja/kompuran haltija/hoitaja on vastuussa.Muuten kertoisitko miten kaksi paineenalentajasi takaa avantosukellus turvallisuutesi???

        Kukin toimii tavallaan. Itse kuivaan regut ennen jääsukelluskauden alkamista irroittamalla letkut. Pulloja en tietenkään avaa vaan täyttäjän lataaman ilman laatuun täytyy luottaa. Alentaja jäätyy ulkopuolelta nolla-asteisessa vedessä kuten kuvasin. Hengitystahti ei siihen juurikaan vaikuta vaan jäätymisen aiheuttaa veden kylmyys ja paine-ero pullopaineen ja välipaineen välissä. Pinnalla oleva lähes nolla-asteinen vesi jäätyy aika helposti.

        Kaksi alentajaa on turvallisuuskysymys. Jos toinen alkaa puhaltaa jäätymisen takia, sen voi sulkea jolloin toinen on vielä täysin käyttökelpoinen. Tietysti siinä tilanteessa alkaa olla syytä tulla takaisin pinnalle koska toinenkin regu voi alkaa puhaltaa. Tietysti minulla on jäätymissuojatut regut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe