Paras liikuntalaji kalorien tappoon on

Denex

1. Finaalistit ovat Uinti, maastojuoksu, hiihto ynm

Uinti kuluttaa kaikkia lihasryhmiä ja energiaa kuluu myös lämpimänä pitoon. Jalkalihakset eivät kuormitu riittävästi, mutta muu keho tuntuu tehokkaalta.

Hiihto on huono kalorinkulutukseen, koska siinä on alamäkiä, joten ei siitä saa kunnon lajia.

Juoksun hyvät puolet on jalkojen kuormitus, muuta hyvää ei juoksussa ole.

Paras laji siis on uinti, mutta jalkalihaksien pitäisi kuormittua enemmän, joten juoksua ei pitäisi hyljätä.

Kuntosali on myös varteenotettava vaihtoehto

Eli UI, KUNTOSALEILE JA JUOKSE se auttaa jos kalorien kulutus on tärkeintä?

47

35309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minnahiiri

Tuntuu kyllä jaloissakin, ainakin intervallityyppisessä harjoituksessa :)

• jennkii

Olen ylipainoinen melko reilusti..Olen lääkärin kanssakin jutellut asiasta ja lääkärini sanoi ettää vesijuoksu on paljon tehokkaampaa rasvan polttoonkuin tavallinen juoksu.Vesijuoksussa kuluu enemmän ja se on helpompaa/mukavempaa.

• Uimari_kuuri
        jennkii kirjoitti:

Olen ylipainoinen melko reilusti..Olen lääkärin kanssakin jutellut asiasta ja lääkärini sanoi ettää vesijuoksu on paljon tehokkaampaa rasvan polttoonkuin tavallinen juoksu.Vesijuoksussa kuluu enemmän ja se on helpompaa/mukavempaa.

tjuu ja toinen on se että sun nivelet ei välttämättä kestä juoksusta aiheutuvaa rasitusta... ja siitähän se soppa sitten syntyy kun hajoo paikat jo alkuunsa

vesi se on hieno elementti... sinne vaan molskimaan

• sfjkl

Uinnissa käytetään kyllä kaikkia lihaksia, mutta ne pienemmät lihakset eivät kuluta läheskään niin paljoa energiaa kuin isot jalkalihakset. Lisäksi kun painoa ei tarvitse kannatella, kaloreita kuluu vähemmän.

Hiihto taas on erinomainen tapa kuluttaa kaloreita. Jos ei luistelutyyli suju, niin perinteiselläkin tyylillä saa nopeasti hien pintaan. Hiihdossa täytyy käyttää suuria jalkalihaksia, jotka kuluttavat energiaa. Lisäksi kädet ja selkä joutuvat tekemään myös rutkasti töitä. Jos teet lenkin pisteestä A pisteeseen B, ja väli on vain yksi alamäki, niin ei takuulla kulu kaloreita. Mutta jos teet lenkin edestakaisin tai jonkin "pyöreän" lenkin, niin pakostihan siinä tulee ylä- ja alamäkiä yhtä paljon jollei maanpinta muuta muotoaan. Lisäksi, lievissä alamäissäkin voi edetä tasatyönnöllä (ottaa hyvin hartioihin ja yläselkään), ja jyrkemmissä alamäissä voi sitten harjoitella staattisesti reisilihaksia olemalla reilusti kyykyssä (polvet väh. 90 asteen kulmassa).

Juoksu on myös hyvä laji, mutta kuluttaa vähemmän kuin hiihto, koska siinä tarvitaan lähinnä vain jalkalihaksia. Johonkin käsien heiluttamiseen kuluva energia nyt on niin minimaalista ettei sitä kannata laskea. Parempi kuitenkin kuin uinti.

• tiuetöjä

8 km lenkki kuluttaa yli 300 kcal ainakin meillä kuluutti.. =) suosittelen...

Mutta musta juoksu ois aika hyvä, mutta jos sen aloittaminen on vaikeaa niin tee näin

- juokse aluksi pieniä lenkkejä

- käy kävely lenkillä mutta juokse osa matkasta

• LääkäriJarkko

Unti kuluttaa selvästi vähemmän kuin juoksu. Rauhallinen juoksu (hölkkä) kuluttuaa 80 kg painoselle noin 800 kcal / h. Rauhallinen uinti n. 400 kcal. Rauhallinen hiito noin 500 kcal/h.
      Kilpasuoritukset sitten tietenkin vastaavasti enemmän.

Jos siis kaloreiden kulutus on tärkeintä, järjestys on jouksu, hiihto, kuntosali ja uinti.

Jos vaikka ottaisit selvää asioista ennen kuin kirjoitat. Joku saattaa usko noita juttujasi.

• Denex

"Unti kuluttaa selvästi vähemmän kuin juoksu."
        Ja kuluttaako juoksu siis käsilihaksia ollenkaan?

"Rauhallinen juoksu (hölkkä) kuluttuaa 80 kg painoselle noin 800 kcal / h."
        Jos puhuisit kilojouleina, huomaan ettet niitä ymmärräkkään. Juoksun kulutus kohdistuu jalkoihin ja ne puutuvat, mutta uinti kuluttaa monipuolisemmin ja ruumiin lämpimänä pito.

"Rauhallinen uinti n. 400 kcal. Rauhallinen hiito noin 500 kcal/h."
        Taidat olla itse keksinyt tuollaiset lukemat!
        Mitä on rauhallinen uinti ja hiihto. Hiihto on mäenlaskua jo puoliksi. Kovassa uinnissa kuluu kyllä enemmän kuin hiihdossa tai juoksussa!

"Kilpasuoritukset sitten tietenkin vastaavasti enemmän."
        Se on ainoa tieto, joka on lähes oikein.

"Jos siis kaloreiden kulutus on tärkeintä, järjestys on jouksu, hiihto, kuntosali ja uinti."
        Kalorien kulutus suurimmasta pienimpään: uinti, juoksu, hiihto ja kuntosali.

"Jos vaikka ottaisit selvää asioista ennen kuin kirjoitat."
        Aivan, opettele siis kirjoittamaan ennen kuin tulet kiŕjoittamaan teini näkemyksiäsi näistä asioista.

"Joku saattaa usko noita juttujasi."
        Noihin juttuihisi, joissa ei ole pölkäsenkään perustelua ei voi uskoa. Sano, miksi juoksu kuluttaa enemmän kaloreita kuin uinti?
        Vai väitätkö vaan pahaa oloasi pois? Suosittelen, että palaat kaltaistesi pariin, pois tältä palstalta!

• LääkäriJarkko
        Denex kirjoitti:

Jos puhuisit kilojouleina, huomaan ettet niitä ymmärräkkään. Juoksun kulutus kohdistuu jalkoihin ja ne puutuvat, mutta uinti kuluttaa monipuolisemmin ja ruumiin lämpimänä pito.

Mitä on rauhallinen uinti ja hiihto. Hiihto on mäenlaskua jo puoliksi. Kovassa uinnissa kuluu kyllä enemmän kuin hiihdossa tai juoksussa!

"Jos siis kaloreiden kulutus on tärkeintä, järjestys on jouksu, hiihto, kuntosali ja uinti."

Aivan, opettele siis kirjoittamaan ennen kuin tulet kiŕjoittamaan teini näkemyksiäsi näistä asioista.

Noihin juttuihisi, joissa ei ole pölkäsenkään perustelua ei voi uskoa. Sano, miksi juoksu kuluttaa enemmän kaloreita kuin uinti?
        Vai väitätkö vaan pahaa oloasi pois? Suosittelen, että palaat kaltaistesi pariin, pois tältä palstalta!

Voi hellanlettanes sentään.

Kyllä liikunnan energiamääriä on tutkittu vaikka missä. Katso vaikka energyetin sivuja. Taidat olla ihan tietämätön tosiasioista. Miksi keksit juttuja tänne?

Mutta jotta oppisit, tutki vaikka tätä linkkiä.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl?session_id=3714d836b7449cefe8fa8f1d7e0de60c

Jos olet eri mieltä, laita sitten linkki missä nuo sinun fantasiasi olisi oikeiksi väitetty.

Taidat vain väitellä omaa paahaa oloasi pois. Mene hoitoon, kyllä sinä apua saat.

• asiat
        Denex kirjoitti:

Kattele vaikka tuolta alkuun, niin näät kuka täällä puhuu asiaa. Ei tartte mutu tuntumalla väittää sitten asioista, joista itse et näköjään tiedä.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl?session_id=d81979afdff8a048d0a11a51101d0461

• Denex
        asiat kirjoitti:

Kattele vaikka tuolta alkuun, niin näät kuka täällä puhuu asiaa. Ei tartte mutu tuntumalla väittää sitten asioista, joista itse et näköjään tiedä.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl?session_id=d81979afdff8a048d0a11a51101d0461

Selitäppäs miten juoksu voi kuluttaa enemmän kaloreita kuin Uinti. Juoksu ei kuluta oikeastaan mitään lihasta vyötärön yläpuolelta.

"Kyllä liikunnan energiamääriä on tutkittu vaikka missä."
        Harmi, että tuollaista propagandaa, mitä löysit liikkuu!

"Katso vaikka energyetin sivuja."
        Onko tiedolla lähdettä?

"Taidat olla ihan tietämätön tosiasioista."
        Taidat itse olla löytänyt hassun sivun, joka kertoo vain murto-osan totuudesta.

"Miksi keksit juttuja tänne?"
        Jos et iste pysty perustelemaan, miksi juoksu kuluttaisi enemmän energiaa kuin raskas uinti?
        Kukaan normaalihenkilö ei juokse kahtakymmentäkilometriä tuntiin.

"Jos olet eri mieltä, laita sitten linkki missä nuo sinun fantasiasi olisi oikeiksi väitetty."
        Kuten sanoin, turha väittää tietoon, jos ei itse tiedä miksi kyseinen tieto olisi tuollain kuin sanot! Et voi edes kertoa, miksi muka juoksusi kuluttaa enemmän kaloreita kuin uinti?

Jos et pysty perustelemaan mitään väitettä, on turha olettaa, että tietäisit mitään oikeinkirjoituksesta saatika sitten kalorikulutuksesta.

Sellaiset lajit, jossa käytetään useaa lihasryhmää
        kuluttavat eniten kaloreita!

• helppoa
        Denex kirjoitti:

Selitäppäs miten juoksu voi kuluttaa enemmän kaloreita kuin Uinti. Juoksu ei kuluta oikeastaan mitään lihasta vyötärön yläpuolelta.

Onko tiedolla lähdettä?

Jos et iste pysty perustelemaan, miksi juoksu kuluttaisi enemmän energiaa kuin raskas uinti?

"Jos olet eri mieltä, laita sitten linkki missä nuo sinun fantasiasi olisi oikeiksi väitetty."
        Kuten sanoin, turha väittää tietoon, jos ei itse tiedä miksi kyseinen tieto olisi tuollain kuin sanot! Et voi edes kertoa, miksi muka juoksusi kuluttaa enemmän kaloreita kuin uinti?

Jos et pysty perustelemaan mitään väitettä, on turha olettaa, että tietäisit mitään oikeinkirjoituksesta saatika sitten kalorikulutuksesta.

Mitenkäs oikeinkirjoitus tähän liittyy?
        Taidat viisastella muillakin palstoilla, kun menee jo asiat sekaisin :))

Lääkärin kanssa meillä on edes joku "lähde" väitteillemme, toisin kuin sulla.

Sähän voisit perustaa oman sivuston, kun olet yliopiston tutkimuksia paremmin asioista perillä.

• LääkäriJarkko
        Denex kirjoitti:

Onko tiedolla lähdettä?

Noi sun jutut on kyllä niin naurettavia ettei oikeastaan pitäsi vastata.

Mutta menköön, ehkä näitä lukee joku joka on aidosti kiinnostunut.

Miksi juoksu kuluttaa enemmän kuin uinti?
        Ensinnäkin pitää varmistaa että puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitaan että verrataan tunnin juoksua tunnin uintiin. Silloin olen minä oikeassa. Jos taas verrataan kahdenkymmenen kilometrin juoksua kahdenkymmenenkilomtrin uintiin olet kyllä sinä oikeassa. 20 km:n uinti on taatusti kuluttavampaa kuin vastaava juoksu.

Ei energiankulutukseen vaikuta pelkästään lihasryhmien määrä.

Energiankulutukseen vaikuttaa siirretyn massan paino, matka ja siirtotavan tehokkus. Näitä huomioimalla saadaan kokonaiskulutus. Uinti on paljon tehttomampi tapa liikkua kuin juoksu (puhumattakaan hiihdosta) joten kokonaiskulutus on uinnissa suurin. Jos taas tutkitaan kulutus per tunti, pitää myös otta huomioon nopeus. Siksi esim kävely kuluttaa vähemän energia kuin juoksu (per tunti). Uinti kuluttaa vähemmän (per tunti) kuin juoksu koska se on hitaampaa, ja siirretty massa on pienempi (veden nostovoima). Siirtotapa on tehottomapi, joka kyllä viittaisi korkeampaan kulutukseen, mutta toisaalta hitaus ja pienempi massa johtavat pienempään kulutukseen. Turha sun on väitellä asiasta, linkki jonka sait on Kuopion Yliopiston tutkimuksiin perustuva.

Pyöräily kuluttaa tosi vähän per kilometri, koska se on tehokas tapa liikkua (tehokas siis polttoainemielessä, vähän energiaa kuluu matkaa kohden). Pyöräily voi kuitenkin per tunti kuluttaa varsin paljon koska jalat liikkuvat nopeasti. Kilpapyöräilijät kuluttavat jopa 8000 kcal per päivä (Tour de Francissa mitattu)

Sanoit "Jos et iste pysty perustelemaan, miksi juoksu kuluttaisi enemmän energiaa kuin raskas uinti? Kukaan normaalihenkilö ei juokse kahtakymmentäkilometriä tuntiin. " Miten tämä liittyy mihinkään? Uiko joku normaalihenkilö muka 20 km tuntiin? Ja tutki tarkkaan kirjoittamaasi lausetta ja mieti sitten mitä kirjoitat oikeinkirjoituksesta. Kyllä minullakin lipsuu sormi, mutta ei sentään heitä polla niin kuin eräillä.

• Denex
        LääkäriJarkko kirjoitti:

Noi sun jutut on kyllä niin naurettavia ettei oikeastaan pitäsi vastata.

Mutta menköön, ehkä näitä lukee joku joka on aidosti kiinnostunut.

Miksi juoksu kuluttaa enemmän kuin uinti?
        Ensinnäkin pitää varmistaa että puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitaan että verrataan tunnin juoksua tunnin uintiin. Silloin olen minä oikeassa. Jos taas verrataan kahdenkymmenen kilometrin juoksua kahdenkymmenenkilomtrin uintiin olet kyllä sinä oikeassa. 20 km:n uinti on taatusti kuluttavampaa kuin vastaava juoksu.

Ei energiankulutukseen vaikuta pelkästään lihasryhmien määrä.

Energiankulutukseen vaikuttaa siirretyn massan paino, matka ja siirtotavan tehokkus. Näitä huomioimalla saadaan kokonaiskulutus. Uinti on paljon tehttomampi tapa liikkua kuin juoksu (puhumattakaan hiihdosta) joten kokonaiskulutus on uinnissa suurin. Jos taas tutkitaan kulutus per tunti, pitää myös otta huomioon nopeus. Siksi esim kävely kuluttaa vähemän energia kuin juoksu (per tunti). Uinti kuluttaa vähemmän (per tunti) kuin juoksu koska se on hitaampaa, ja siirretty massa on pienempi (veden nostovoima). Siirtotapa on tehottomapi, joka kyllä viittaisi korkeampaan kulutukseen, mutta toisaalta hitaus ja pienempi massa johtavat pienempään kulutukseen. Turha sun on väitellä asiasta, linkki jonka sait on Kuopion Yliopiston tutkimuksiin perustuva.

Pyöräily kuluttaa tosi vähän per kilometri, koska se on tehokas tapa liikkua (tehokas siis polttoainemielessä, vähän energiaa kuluu matkaa kohden). Pyöräily voi kuitenkin per tunti kuluttaa varsin paljon koska jalat liikkuvat nopeasti. Kilpapyöräilijät kuluttavat jopa 8000 kcal per päivä (Tour de Francissa mitattu)

Sanoit "Jos et iste pysty perustelemaan, miksi juoksu kuluttaisi enemmän energiaa kuin raskas uinti? Kukaan normaalihenkilö ei juokse kahtakymmentäkilometriä tuntiin. " Miten tämä liittyy mihinkään? Uiko joku normaalihenkilö muka 20 km tuntiin? Ja tutki tarkkaan kirjoittamaasi lausetta ja mieti sitten mitä kirjoitat oikeinkirjoituksesta. Kyllä minullakin lipsuu sormi, mutta ei sentään heitä polla niin kuin eräillä.

"Noi sun jutut on kyllä niin naurettavia ettei oikeastaan pitäsi vastata."
        Turha on edes kommentoida, jos ei ole keksinyt perustelijoille.

"Ensinnäkin pitää varmistaa että puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitaan että verrataan tunnin juoksua tunnin uintiin. Silloin olen minä oikeassa."
        Se on täysin kiinni siitä kuinka kovaa ui ja kuinka kovaa juoksee. Kysymys on jaksaako uida tunnin lujaa vai juosta tunnin lujaa.

"Jos taas verrataan kahdenkymmenen kilometrin juoksua kahdenkymmenenkilomtrin uintiin olet kyllä sinä oikeassa. 20 km:n uinti on taatusti kuluttavampaa kuin vastaava juoksu."
        Hyvä, että alat hitusen huomata virheitäsi.

"Ei energiankulutukseen vaikuta pelkästään lihasryhmien määrä."
        Niinpä elimistönlämpimänäpitäminen uinnissa kuluttaa enemmän energiaa kuin juoksussa.

"Energiankulutukseen vaikuttaa siirretyn massan paino, matka ja siirtotavan tehokkus."
        ja ilmanvastus ja maastonmuoto ja nopeus

"Näitä huomioimalla saadaan kokonaiskulutus."
        Siinä olen samaa mieltä.

"Uinti on paljon tehttomampi tapa liikkua kuin juoksu (puhumattakaan hiihdosta) joten kokonaiskulutus on uinnissa suurin"
        Olet täysin oikeassa, uinti kuluttaa enemmän kuin juoksu

"Jos taas tutkitaan kulutus per tunti, pitää myös otta huomioon nopeus."
        Aivan lähestyt asian ydintä! Miten määritellään normaalinuimisen nopeus suhteessa juoksuun.

Mutta uinnissa on suurempi energia hävikki, kuin juoksussa, koska liike-energiaa kuluu pinnallapysymiseen ja turhien liikkeiden tekemiseen.

Juoksussa on myös huomioitava, onko kyse maastojuoksusta vai suorajuoksusta ja mikä on suoran kaltevuus.

"Siksi esim kävely kuluttaa vähemän energia kuin juoksu (per tunti)"
        Toki, mutta energiaa kuluu 10KM matkaan juosten vähemmän energiaa kuin kävellen.

"Uinti kuluttaa vähemmän (per tunti) kuin juoksu koska se on hitaampaa"
        Mutta liike-energia ei kohdistu suoraan eteenpäin, joten on väärin sanoa, että se on hitaampaa. Tarvitaan lisää energiaa vedenalaisen massan siirtymiseen kun on vedenvastus.

"ja siirretty massa on pienempi (veden nostovoima)"
        Siinä olet täysin oikeassa, kehon ei tarvitse kannattaa koko painoa, mutta keho joutuu kuluttamaan energiaa pysyäkseen pinnalla.

"Siirtotapa on tehottomapi, joka kyllä viittaisi korkeampaan kulutukseen, mutta toisaalta hitaus ja pienempi massa johtavat pienempään kulutukseen."
        Mutta toisaalta monipuolisempi lihasten kuormitus on uinnissa parempaa.

"Turha sun on väitellä asiasta, linkki jonka sait on Kuopion Yliopiston tutkimuksiin perustuva."
        Tutkimuksessa saattaa esiintyä virheitä seuraavista syistä:
        1. Tietojen kaupallisuus ja markkina tarkoitus
        2. Ihmiset juovat uinnin jälkeen (Uinti janottaa)
        se johtaa siihen, että jos tutkimus on mitattu vähentyneen painon muodossa on ajateltava, että veden osuudella on ollut merkitystä.
        3. Oliko tutkimuksessa otettu kaikki tekijät huomioon ja oliko oletettu sopiva vauhti uimarille?

"Pyöräily kuluttaa tosi vähän per kilometri, koska se on tehokas tapa liikkua (tehokas siis polttoainemielessä, vähän energiaa kuluu matkaa kohden)." Pyöräily on sen takia vähän kuluttava, koska siinä käytetään vain jalkalihaksia, mutta jos pyöräilee kovaa voi kalorien kulutus nousta yllättävän suureksi!

"Kilpapyöräilijät kuluttavat jopa 8000 kcal per päivä (Tour de Francissa mitattu)"
        Käytä mielummin kilojouleja, koska kilokalorit ovat vanhentunut mittari. Mutta ammattilaiset tuppaavat kuluttamaan paljon energiaa, kuten Jani Sievinen saattaa kuluttaa jopa enemmänkin.

"Miten tämä liittyy mihinkään? Uiko joku normaalihenkilö muka 20 km tuntiin?"
        Toki räpylät jalassa.

"Kyllä minullakin lipsuu sormi, mutta ei sentään heitä polla niin kuin eräillä."
        Vai, että eräällä, että ilmeisesti eräillä tarkoittaa itseäsi, jolla raukalla on polla lähtenyt?

Sitä suuremmalla syyllä kehottaisin perustelemaan väitteesi ja tekemään fysikaalisen kaavan kummankin lajin kilojoulekulutuksesta.

Vaan ilmeisesti fysiikka ei ole aihe, jota tunnet hyvin?

Minusta on kummallista, että lajissa, jossa käytetään yksipuolisesti jalka- ja vatsalihaksia saatetaan kuluttaa enemmän kuin lajissa, jossa käytetään kaikkia lihaksia tasapuolisesti.

• LääkäriJarkko
        Denex kirjoitti:

"Noi sun jutut on kyllä niin naurettavia ettei oikeastaan pitäsi vastata."
        Turha on edes kommentoida, jos ei ole keksinyt perustelijoille.

"Ensinnäkin pitää varmistaa että puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitaan että verrataan tunnin juoksua tunnin uintiin. Silloin olen minä oikeassa."
        Se on täysin kiinni siitä kuinka kovaa ui ja kuinka kovaa juoksee. Kysymys on jaksaako uida tunnin lujaa vai juosta tunnin lujaa.

"Jos taas verrataan kahdenkymmenen kilometrin juoksua kahdenkymmenenkilomtrin uintiin olet kyllä sinä oikeassa. 20 km:n uinti on taatusti kuluttavampaa kuin vastaava juoksu."
        Hyvä, että alat hitusen huomata virheitäsi.

"Ei energiankulutukseen vaikuta pelkästään lihasryhmien määrä."
        Niinpä elimistönlämpimänäpitäminen uinnissa kuluttaa enemmän energiaa kuin juoksussa.

"Energiankulutukseen vaikuttaa siirretyn massan paino, matka ja siirtotavan tehokkus."
        ja ilmanvastus ja maastonmuoto ja nopeus

"Näitä huomioimalla saadaan kokonaiskulutus."
        Siinä olen samaa mieltä.

"Uinti on paljon tehttomampi tapa liikkua kuin juoksu (puhumattakaan hiihdosta) joten kokonaiskulutus on uinnissa suurin"
        Olet täysin oikeassa, uinti kuluttaa enemmän kuin juoksu

"Jos taas tutkitaan kulutus per tunti, pitää myös otta huomioon nopeus."
        Aivan lähestyt asian ydintä! Miten määritellään normaalinuimisen nopeus suhteessa juoksuun.

Mutta uinnissa on suurempi energia hävikki, kuin juoksussa, koska liike-energiaa kuluu pinnallapysymiseen ja turhien liikkeiden tekemiseen.

Juoksussa on myös huomioitava, onko kyse maastojuoksusta vai suorajuoksusta ja mikä on suoran kaltevuus.

"Siksi esim kävely kuluttaa vähemän energia kuin juoksu (per tunti)"
        Toki, mutta energiaa kuluu 10KM matkaan juosten vähemmän energiaa kuin kävellen.

"Uinti kuluttaa vähemmän (per tunti) kuin juoksu koska se on hitaampaa"
        Mutta liike-energia ei kohdistu suoraan eteenpäin, joten on väärin sanoa, että se on hitaampaa. Tarvitaan lisää energiaa vedenalaisen massan siirtymiseen kun on vedenvastus.

"ja siirretty massa on pienempi (veden nostovoima)"
        Siinä olet täysin oikeassa, kehon ei tarvitse kannattaa koko painoa, mutta keho joutuu kuluttamaan energiaa pysyäkseen pinnalla.

"Siirtotapa on tehottomapi, joka kyllä viittaisi korkeampaan kulutukseen, mutta toisaalta hitaus ja pienempi massa johtavat pienempään kulutukseen."
        Mutta toisaalta monipuolisempi lihasten kuormitus on uinnissa parempaa.

"Turha sun on väitellä asiasta, linkki jonka sait on Kuopion Yliopiston tutkimuksiin perustuva."
        Tutkimuksessa saattaa esiintyä virheitä seuraavista syistä:
        2. Ihmiset juovat uinnin jälkeen (Uinti janottaa)
        se johtaa siihen, että jos tutkimus on mitattu vähentyneen painon muodossa on ajateltava, että veden osuudella on ollut merkitystä.
        3. Oliko tutkimuksessa otettu kaikki tekijät huomioon ja oliko oletettu sopiva vauhti uimarille?

"Pyöräily kuluttaa tosi vähän per kilometri, koska se on tehokas tapa liikkua (tehokas siis polttoainemielessä, vähän energiaa kuluu matkaa kohden)." Pyöräily on sen takia vähän kuluttava, koska siinä käytetään vain jalkalihaksia, mutta jos pyöräilee kovaa voi kalorien kulutus nousta yllättävän suureksi!

"Kilpapyöräilijät kuluttavat jopa 8000 kcal per päivä (Tour de Francissa mitattu)"
        Käytä mielummin kilojouleja, koska kilokalorit ovat vanhentunut mittari. Mutta ammattilaiset tuppaavat kuluttamaan paljon energiaa, kuten Jani Sievinen saattaa kuluttaa jopa enemmänkin.

"Miten tämä liittyy mihinkään? Uiko joku normaalihenkilö muka 20 km tuntiin?"
        Toki räpylät jalassa.

"Kyllä minullakin lipsuu sormi, mutta ei sentään heitä polla niin kuin eräillä."
        Vai, että eräällä, että ilmeisesti eräillä tarkoittaa itseäsi, jolla raukalla on polla lähtenyt?

Sitä suuremmalla syyllä kehottaisin perustelemaan väitteesi ja tekemään fysikaalisen kaavan kummankin lajin kilojoulekulutuksesta.

Vaan ilmeisesti fysiikka ei ole aihe, jota tunnet hyvin?

Minusta on kummallista, että lajissa, jossa käytetään yksipuolisesti jalka- ja vatsalihaksia saatetaan kuluttaa enemmän kuin lajissa, jossa käytetään kaikkia lihaksia tasapuolisesti.

"Minusta on kummallista, että lajissa, jossa käytetään yksipuolisesti jalka- ja vatsalihaksia saatetaan kuluttaa enemmän kuin lajissa, jossa käytetään kaikkia lihaksia tasapuolisesti."

Sinusta varmaan onkin. Sinusta varmaan on kummallista sekin että lentokone joka painaa enemmän kuin ilma voisi muka lentää.

Sinun fysiikantaitosi on kyllä aika heikoilla.

Laita nyt se ei-kaupallinen linkki joss atodistetaan että uinti kuluttaa enmmän kuin juoksu! Vai oliko se sittenkin mielikuvitusta? Silloin ei taida tulla linkkiä...

• Denex
        LääkäriJarkko kirjoitti:

"Minusta on kummallista, että lajissa, jossa käytetään yksipuolisesti jalka- ja vatsalihaksia saatetaan kuluttaa enemmän kuin lajissa, jossa käytetään kaikkia lihaksia tasapuolisesti."

Sinusta varmaan onkin. Sinusta varmaan on kummallista sekin että lentokone joka painaa enemmän kuin ilma voisi muka lentää.

Laita nyt se ei-kaupallinen linkki joss atodistetaan että uinti kuluttaa enmmän kuin juoksu! Vai oliko se sittenkin mielikuvitusta? Silloin ei taida tulla linkkiä...

´Minusta on kummallista, että lajissa, jossa käytetään yksipuolisesti jalka- ja vatsalihaksia saatetaan kuluttaa enemmän kuin lajissa, jossa käytetään kaikkia lihaksia tasapuolisesti.´
        Et pysty selittämään, miksi juoksu kuluttaisi enemmän, joten turhaa no aukoa päätään.

"Sinusta varmaan onkin. Sinusta varmaan on kummallista sekin että lentokone joka painaa enemmän kuin ilma voisi muka lentää."
        Taisit siis ekää kertaa elämässäsi nähdä lentokoneen, kun kummastelet sitä noin.

"Sinun fysiikantaitosi on kyllä aika heikoilla."
        Sinut taitosi ovat lähellä nollaa. Minä olen todistanut jo fysiikan taitoni.

Et siis pysty laskemaan miksi juoksusi kuluttaa enemmän kaloreita kuin uinti?

• LääkäriJarkko
        Denex kirjoitti:

´Minusta on kummallista, että lajissa, jossa käytetään yksipuolisesti jalka- ja vatsalihaksia saatetaan kuluttaa enemmän kuin lajissa, jossa käytetään kaikkia lihaksia tasapuolisesti.´
        Et pysty selittämään, miksi juoksu kuluttaisi enemmän, joten turhaa no aukoa päätään.

"Sinusta varmaan onkin. Sinusta varmaan on kummallista sekin että lentokone joka painaa enemmän kuin ilma voisi muka lentää."
        Taisit siis ekää kertaa elämässäsi nähdä lentokoneen, kun kummastelet sitä noin.

Tuo juttu oli siis ihan omaa mielikuvitustasi.

Selitin jo miksi juoksu kulutta enemän. Osaathan sinä sentään lukea?

Olen siis todistanut väitteeni ja esittänyt myös linkin missä asiaa on tutkittu.

Sinä et pysty kumpaakaan.

Laita nyt se linkki. En kyllä usko että laitat, koska sun päähäsi ei voi linkittää.

• Denex
        LääkäriJarkko kirjoitti:

Tuo juttu oli siis ihan omaa mielikuvitustasi.

Selitin jo miksi juoksu kulutta enemän. Osaathan sinä sentään lukea?

Olen siis todistanut väitteeni ja esittänyt myös linkin missä asiaa on tutkittu.

Sinä et pysty kumpaakaan.

Laita nyt se linkki. En kyllä usko että laitat, koska sun päähäsi ei voi linkittää.

"Tuo juttu oli siis ihan omaa mielikuvitustasi."
        Mikähän osa jutustani?

"Selitin jo miksi juoksu kulutta enemän."
        Selityksesi oli äärimmäisen kapea ja päästä temmattu, kuten idiootikin huomaa.

"Olen siis todistanut väitteeni"
        Olet kertonut mielipiteesi, muttet ole todistanut eri lajien kulutuksen laskentaa.

"ja esittänyt myös linkin missä asiaa on tutkittu."
        Jos kutsuit sitä tutkimukseksi, niin oletan että tietosi tutkimuksista on äärimmäisen kapeaa. Siinä ei ollut edes tutkimusta siinä oli vain kalorienkulutus luvut.

"Sinä et pysty kumpaakaan."
        Sinulla on nuo teoriat vailla häntääkään järkeä ja niitä ei ole atomifysikaalisen tarkasti tutkittu. Ne ovat yleistä netin huuhaata!

"Laita nyt se linkki."
        Saanenko kysyä mihin uskot sellaista tarvitsevan, kun olen kertonut tarkoin uinnin kalorikulutuksen.

" koska sun päähäsi ei voi linkittää."
        Ilmeisesti et ole pystynyt kumoamaan väitettäni: Mitä useampaa lihasryhmää käyttää tehokkaasti sen tehokkaampaa on kalorien poltto!

• LääkäriJarkko
        Denex kirjoitti:

"Tuo juttu oli siis ihan omaa mielikuvitustasi."
        Mikähän osa jutustani?

"Selitin jo miksi juoksu kulutta enemän."
        Selityksesi oli äärimmäisen kapea ja päästä temmattu, kuten idiootikin huomaa.

"Olen siis todistanut väitteeni"
        Olet kertonut mielipiteesi, muttet ole todistanut eri lajien kulutuksen laskentaa.

"ja esittänyt myös linkin missä asiaa on tutkittu."
        Jos kutsuit sitä tutkimukseksi, niin oletan että tietosi tutkimuksista on äärimmäisen kapeaa. Siinä ei ollut edes tutkimusta siinä oli vain kalorienkulutus luvut.

"Sinä et pysty kumpaakaan."
        Sinulla on nuo teoriat vailla häntääkään järkeä ja niitä ei ole atomifysikaalisen tarkasti tutkittu. Ne ovat yleistä netin huuhaata!

"Laita nyt se linkki."
        Saanenko kysyä mihin uskot sellaista tarvitsevan, kun olen kertonut tarkoin uinnin kalorikulutuksen.

" koska sun päähäsi ei voi linkittää."
        Ilmeisesti et ole pystynyt kumoamaan väitettäni: Mitä useampaa lihasryhmää käyttää tehokkaasti sen tehokkaampaa on kalorien poltto!

"Tuo juttu oli siis ihan omaa mielikuvitustasi.
        Mikähän osa jutustani? "

tämä: "kun olen kertonut tarkoin uinnin kalorikulutuksen. "

Ei vaan löydy linkkiä? Kukaan muu ei tuohon usko kuin sinä.

• Kuntoilijat
        LääkäriJarkko kirjoitti:

"Tuo juttu oli siis ihan omaa mielikuvitustasi.
        Mikähän osa jutustani? "

tämä: "kun olen kertonut tarkoin uinnin kalorikulutuksen. "

Ei vaan löydy linkkiä? Kukaan muu ei tuohon usko kuin sinä.

Denex laita se linkki tai lopeta jauhanta. Sun juttus on oikeesti käsittämättömintä roskaa mitä vähään aikaan oon lukenu ja toivottavasti noita ei kukaan ota tosissaan.
        "10km kävely kuluttaa enemmän kaloreita ku 10km juoksu" - juuri näin :-)

• väite!!
        Kuntoilijat kirjoitti:

Denex laita se linkki tai lopeta jauhanta. Sun juttus on oikeesti käsittämättömintä roskaa mitä vähään aikaan oon lukenu ja toivottavasti noita ei kukaan ota tosissaan.
        "10km kävely kuluttaa enemmän kaloreita ku 10km juoksu" - juuri näin :-)

"Tutkimuksessa saattaa esiintyä virheitä seuraavista syistä:
        2. Ihmiset juovat uinnin jälkeen (Uinti janottaa)"

Just. Ja varmaan yliopiston energiatutkimuksissa annetaan uimareiden juoda ennen mittausta ja toisaalta ei anneta juoksijoiden juoda, koska juoksuhan suuren asiantuntijan Denexin mukaan ei janota.

Eikä tässä edes painoa tarvitse mitata, kyse oli energiankulutuksesta.

Markkinatarkoitus ei tarkoita mitään ja jos tarkoittaisi, se olisi yhdyssana.

• Denex
        väite!! kirjoitti:

"Tutkimuksessa saattaa esiintyä virheitä seuraavista syistä:
        2. Ihmiset juovat uinnin jälkeen (Uinti janottaa)"

Just. Ja varmaan yliopiston energiatutkimuksissa annetaan uimareiden juoda ennen mittausta ja toisaalta ei anneta juoksijoiden juoda, koska juoksuhan suuren asiantuntijan Denexin mukaan ei janota.

Eikä tässä edes painoa tarvitse mitata, kyse oli energiankulutuksesta.

Markkinatarkoitus ei tarkoita mitään ja jos tarkoittaisi, se olisi yhdyssana.

"ust. Ja varmaan yliopiston energiatutkimuksissa annetaan uimareiden juoda ennen mittausta ja toisaalta ei anneta juoksijoiden juoda,"
        Ihmisellä on psyköloginen vaisto juoda, kun tietää, että kloorivesi janottaa.'

"koska juoksuhan suuren asiantuntijan Denexin mukaan ei janota."
        Juoksu janottaa, vaan siitä ei synny kloorin vaikutuksesta janotusta.

"Eikä tässä edes painoa tarvitse mitata, kyse oli energiankulutuksesta. "
        paino ja energian kulutus kulkevat käsi kädessä
        esim. liike-energian laskee kaavalla 0,5*Massa kilogrammoissa kertaa nopeus

"Markkinatarkoitus ei tarkoita mitään"
        Ai, ettei tarkoita. Se että jossain Becelissä lukee kaloreita vähän. Eikö se tarkoita asiakkaiden mielessä mitään?

"Markkinatarkoitus"
        "ja jos tarkoittaisi, se olisi yhdyssana."
        Periaatteessa kyllä, kun nuo on perusmuotoja, mutta kyllä tuossa tapauksessa voi poikkeusen tehä, kun markkina on tarkoituksen täsmentäjä, joten kukin kirjoittaa tyylillään.

• LääkäriJarkko
        Denex kirjoitti:

"ust. Ja varmaan yliopiston energiatutkimuksissa annetaan uimareiden juoda ennen mittausta ja toisaalta ei anneta juoksijoiden juoda,"

Ai, ettei tarkoita. Se että jossain Becelissä lukee kaloreita vähän. Eikö se tarkoita asiakkaiden mielessä mitään?

"Markkinatarkoitus"
        Periaatteessa kyllä, kun nuo on perusmuotoja, mutta kyllä tuossa tapauksessa voi poikkeusen tehä, kun markkina on tarkoituksen täsmentäjä, joten kukin kirjoittaa tyylillään.

Myönnät siis ettet löydä ketään muuta joka tuksi väitteitäsi.

• KuntoPertsa
        LääkäriJarkko kirjoitti:

Myönnät siis ettet löydä ketään muuta joka tuksi väitteitäsi.

Voi jessus sentään mitä väitteitä Denexillä! =D
        Ihan järkyttävä idiootti!

• KuntoPertsa

• kovakunto
        LääkäriJarkko kirjoitti:

Tähän aiheeseen liittyen. Eli lääkärijarkko ja muut eri fiksut tietäjät. Tuosta taulukosta http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/kalorit.html joka aikaisemmin täällä julkaistiin tuli esille se että nopea uinti (esim 1h) kuluttaa noin kolmanneksen enemmän kilokaloreita kuin juoksu (10–12 km/h). Tietysti jos olet huippu-urheilija joka juoksee tunnin yhteen menoon 14-16km/h, on asia eri, niinkuin taulukosta käy ilmi. Kuitenkin uskoisin että tässä koko aiheessa on kyse kuntourheilusta/ painon pudotuksesta, joten jälkimmäinen vaihtoehto ei käy lukuun. Lisänä voisin mainita että jos olet 100kg ja lähdet juoksemaan 14-16km/h, et varmaan juokse tuntia yhteen menoon.
        Toisin on uinnin laita, itse painan n.95 kiloa ja viimeksi eilen uin 3000m/h, joten uskoisin että vaikutus on hiukan eri. Sitten vielä lisänä se, että mielestäni uinti on huomattavasti hauskempaa kuin esim. juoksu tai hiihto:))) (tämä on vain minun mielipiteeni).

• kuolen nauruun :D
        Denex kirjoitti:

"Markkinatarkoitus"

Itsehän en tiedä sekä "lääkärin" että Denexin taustoista, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että Denex on näitä kuuluisia fyysikoiksi valmistuvia "neropatteja", jotka luulevat tietävänsä kaiken kaikesta. Perustelevat väitteensä sillä että ovat osoittaneet fysiikan hallintansa ja että enää sitä ei tarvitsisi tehdä. Se on hienoa, että meillä Suomessa on korkeatasoista insinööriosaamista ja hyvin opiskelleita fyysikoita, mutta pysykää jo perhana niissä omissa osa-alueissanne ja kerskukaa niiden asioiden tietämisellä ja taidolla, älkää puuttuko tämän tyylisiin asioihin, ellei teillä ole vahvaa perustelua väitteillenne, luotatte vain omaan järkeen ja korkealla itsetunnollanne luulette olevanne oikeassa..naurettavaa. Jättäkää tämän alueen tutkiminen niille ihmisille, jotka oikeasti perehtyvät asiaan tekemällä tutkimuksia, eivätkä vain pohdi pään sisällä paljonko pallon putoamiskiihtyvyys on tyhjiössä.
        Naurattaa hieman, sillä itse olen lähdössä opiskelemaan Diplomi-insinööriksi rakennusalalle, jos vain sisään pääsen, ja tällä tavoin jo dissaan insinöörejä :D Mutta silti sanon, että lopettakaa hyvänen aika oman järjen käyttö näin vaikeissa asioissa, perehtykää tutkimuksiin ja jättäkää niiden tutkimuksien tekeminen ammattitaitoisille ihmisille! käyttäkää sitä maalaisjärkeä sitten vaikka arkielämän tilanteissa.

• uinti kuluttaa

Nyt hieman faktaa sinulle. Siis uinti kuluttaa jopa 900 kcal tunnissa jos ui KUNNOLLA ILMAN TAUKOJA EIKÄ LÖYSÄILE!! Jos harrastaa vesijuoksuakin vaan puolitehoisestio niin ei siinä mitään kuluta vaan kelluskelee vaan! Uimahallit on täynnä pelkkiä ns. vesijuoksijoita jotka eivät oikeastaan tee kellukkeen kanssa mitään ja samoin on uinnissakin löysäilijöitä. Riippuu siis miten suoritusta tekee ennenkuin voi vetää johtopäätöksiä kulutuksesta. Jos ui kunnolla niin 900 kcal on taattu kulutus!

• on paras!
        uinti kuluttaa kirjoitti:

Nyt hieman faktaa sinulle. Siis uinti kuluttaa jopa 900 kcal tunnissa jos ui KUNNOLLA ILMAN TAUKOJA EIKÄ LÖYSÄILE!! Jos harrastaa vesijuoksuakin vaan puolitehoisestio niin ei siinä mitään kuluta vaan kelluskelee vaan! Uimahallit on täynnä pelkkiä ns. vesijuoksijoita jotka eivät oikeastaan tee kellukkeen kanssa mitään ja samoin on uinnissakin löysäilijöitä. Riippuu siis miten suoritusta tekee ennenkuin voi vetää johtopäätöksiä kulutuksesta. Jos ui kunnolla niin 900 kcal on taattu kulutus!

Tunnin hiihtolenkki kuluttaa 1000kaloria. kun on sopivasti ylä ja alamäkiä. Ei niitä alamäkiä kuule niin paljon ole että sen takia hiihto olisi huonompi kuin uinti tai juoksu :D Nyt on vähän tiedon puutetta kun aletaan alamäkiä manaamaan =)nousut kuluttaa alamäenkin edestä. juoksemalla ylämäki paljon helpommin läpi :)

• naurettavaa
        Denex kirjoitti:

kyllä teilläkin täytyy olla tylsä elämä :D

• pölörskis
        kuolen nauruun :D kirjoitti:

Itsehän en tiedä sekä "lääkärin" että Denexin taustoista, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että Denex on näitä kuuluisia fyysikoiksi valmistuvia "neropatteja", jotka luulevat tietävänsä kaiken kaikesta. Perustelevat väitteensä sillä että ovat osoittaneet fysiikan hallintansa ja että enää sitä ei tarvitsisi tehdä. Se on hienoa, että meillä Suomessa on korkeatasoista insinööriosaamista ja hyvin opiskelleita fyysikoita, mutta pysykää jo perhana niissä omissa osa-alueissanne ja kerskukaa niiden asioiden tietämisellä ja taidolla, älkää puuttuko tämän tyylisiin asioihin, ellei teillä ole vahvaa perustelua väitteillenne, luotatte vain omaan järkeen ja korkealla itsetunnollanne luulette olevanne oikeassa..naurettavaa. Jättäkää tämän alueen tutkiminen niille ihmisille, jotka oikeasti perehtyvät asiaan tekemällä tutkimuksia, eivätkä vain pohdi pään sisällä paljonko pallon putoamiskiihtyvyys on tyhjiössä.
        Naurattaa hieman, sillä itse olen lähdössä opiskelemaan Diplomi-insinööriksi rakennusalalle, jos vain sisään pääsen, ja tällä tavoin jo dissaan insinöörejä :D Mutta silti sanon, että lopettakaa hyvänen aika oman järjen käyttö näin vaikeissa asioissa, perehtykää tutkimuksiin ja jättäkää niiden tutkimuksien tekeminen ammattitaitoisille ihmisille! käyttäkää sitä maalaisjärkeä sitten vaikka arkielämän tilanteissa.

hankkikaa elämä, kiistelette täällä jostain että kuluttaako uinti enemmän ku juoksu... mitä helvetin järkee kiistellä sellasesta? te hiku urheilijat... onko väliä polttaako minuutin rankka uinti vaikka 9 kilokaloria, vaiko 10-12 km/h kuluttaa minuutissa 6 kilokaloria, tai 14-16 km/h kulutttaa minuutissa 13 kilokaloria...

• mika.
        uinti kuluttaa kirjoitti:

Mul noitten laskurien mukaa reipas 14 km juoksu tunnissa kuluttaa 1092 kcal. En tiiä pitääkö noi laskurit paikkaansa.

• Veloisti

Polarin pyöräily- ja sykemittarin mukaan itselläni kuluu keskivertopyörälenkillä (keskinopeus 27-30 km/h) hybridipyörällä noin 800 kcal/h. Painoindeksi on hieman yli 26.

• KuntoPertsa

"Hiihto on huono kalorinkulutukseen, koska siinä on alamäkiä, joten ei siitä saa kunnon lajia."
      Heh! Koitas aasi hiihtää ylämäkeen.
      Tai kokeileppa joskus murtomaahiihtoa. Siinä kalorien kulutus on 100 kiloisella n.22kcal/min.

Hiihto ja Laskettelu eri asioita!

• thv

laita vielä jotain super tyhmää denex, please! On huvittavaa lukea näitä sun kommentteja!

Ootko muuten käyny koskaan uimassa tai lenkillä? Olis hauska nähdä sut oikeesti! Oot varmaan vielä tyhmempi kun mitä annat ymmärtää :)

• minä vaan

olen kyllä kanssasi erimieltä hiihto kuluttaa kyllä paljon kaloreita tutkihan asiaa viellä. eikä jokapaikassa ole alamäkiä.

• janikki

olen vähän eri mieltä tosta kommentistasi hiihdosta meinaan et kyllä niitä ylämäkiä yleensä suhteessa löytyy samanlailla kun alamäkiäkin,mielestäni tehokkain "kalorientappolaji"

• jukka 75

juu ja kannattaa sit viellä miettii sellane asia et eri ihmisillä ravintoaineet imeytyvät erilailla ja sitä kautta vaikuttaa aineenvaihduntaan joka vaikuttaa laihtumiseen.. ja jos luulette et kannattaa syödä vähän ja polttaa paljon ni juu hei muistakaa ees ne hiilarit ja proteiinit ettei pala lihakset... ketään ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa ne kalorit ja joulet vaa se poltettu rasvan määrä.. kävinhän mäkin tos suht kevyel lenkillä ja sykemittari anto lukuja 178 kalorii ja vaa 5g rasvaa, oli kyl iha susi mittari mut tos oikeesti hiuka sitä realistisuutta.. kattokaas ku sitä energiaa poltetaa kuiteki ekaks hiilareist sit proteiineist ja vast sit rasvoist... ja voin sanoa tän ihan ravitsemus alan ammattilaisena!! ja myös eri kivennäis ja hivennäis aineista on ihan todistettua materiaalia että auttavat laihdutuksessa..

• Kelluskelija

Uinnissa on myös sellainen pointti energian kulutuksen kannalta, että vesi siirtää lämpöä tehokkaammin kehosta pois kuin ilma, joten uidessa energia kuluu enemmän ruumiinlämmön pitämiseen kuin esim. juostessa.
      Määrää en osaa sanoa, mutta arvelen että vaikutus esim. tunnin suorituksessa on jo selkeästi mitattavissa.

• mievaanniin

no ootko tutkinu että onko rullaluistelu sauvojen kans tehokkaampaa tai rullahiihto???

• on hyvä!

Mut pointti on nimenomaan se, että kannattaa suosia latuja, joissa ei ole juurikaan alamäkii.

• csfsfw

kuntosali on laihdutajalle parhaasta päästä.. Laihdutus kuluttaa lihasta, niin hyvä huolehtia lihasmassasta ja vähentää syömistä leipomotuotteista/alkoholista

(Pitäs itteki semmotteet 18kg tiputtaa..)

• HurjaMän
    • Kuntoilijatar64

Ei mua laihaa läskiä kaloreiden kuluminen kiinnosta, vaan rasvanpoltto. Kunnon kohotus on erikseen. Jos olen sitten joskus sopivassa rasvaprosentissa ja on tullut mässäiltyä, tuollainen kalorien kulutus on tarpeen. Mutta ylivoimaisimmat lajit rasvanpolttoon ovat a) pitkäkestoinen (2h-) kävely b) HIIT-harjoitukset juosten. Ensimmäinen polttaa lähinnä viskeraalista rasvaa, jälkimmäinen ihonalaista. Käyn myös kuntosalilla, mutta en usko sen vähentävän juurikaan rasvojani, mutta ei lihasten saaminen tai niille muodon saaminen ole pahasta.
      Juoksu, hiihto, pyöräily jne. ovat kyllä loistavia kohottamaan kunto, mutta siinä voi samalla palaa lihasta enemmän kuin rasvaa.

• Fillaristi

Ei kai joiltakin unohtunut prusasia: kuntoilussa kuluvat ensin aina helpommat energialähteet ja vasta niiden loputtua läski. Sen huomaa ns. maratonin seinästä, sen jälkeen ei tahdo kulkea. Siihen ei pääse tai joudu alle 1,5 tunnissa.

Ei ole olemassa liikuntamuotoa, joka alkaisi ensin polttaa rasvaa.

• Älä höpöjä puhu
        Fillaristi kirjoitti:

Ei kai joiltakin unohtunut prusasia: kuntoilussa kuluvat ensin aina helpommat energialähteet ja vasta niiden loputtua läski. Sen huomaa ns. maratonin seinästä, sen jälkeen ei tahdo kulkea. Siihen ei pääse tai joudu alle 1,5 tunnissa.

Ei ole olemassa liikuntamuotoa, joka alkaisi ensin polttaa rasvaa.

"Ei ole olemassa liikuntamuotoa, joka alkaisi ensin polttaa rasvaa. "

Onpas. Matalasykkeinen kävely.

• cuba libre

Onpa ollut keskustelua :) No, poro on parasta :p

Itse näkisin, että liikunnalla saa niitä kaloreita poltettua. Kroppa tietenkin ottaa energian aina sieltä, mistä se milloinkin on helpommin saatavilla. Mikäli menee ylikaloreilla, niin aina se energiaylijäämä kertyy, yleensä sekä rasvaksi että lihakseksi. Ja päinvastoin, energiavajeilla laihtuu.

Eri liikuntamuodoista näkisin, että sellaiset liikuntamuodot, joissa saa koko kropan töihin, ovat varsin tehokkaita rasvanpoltossa. Siinä kun ei yksi paikka puudu. Sitä voi vertailla, että miten saa palamaan pelkällä pikkurillin liikuttelulla vs. koko kroppa... Esimerkiksi saan crosstrainerilla isommat kalorimäärät/h palamaan kuin kuntopyörällä, joskaan se eri niin suuri ole.

Summa summarum: Kukin taaplatkoon mieltymystensä mukaan. Ja sitä on hyvä olla sopivasti rasitusta, jotta kuntokin siinä sivussa paranee ja saa enempi aineenvaihduntaa sekä rasvoja liikkeelle... Uinnissa, hiihdossa, juokussa -- niissä kaikissa saa sitä rasitusta, mutta myös laiskottelu on aina mahdollista. Oma suositukseni: ei liikaa rasitusta, vaan sopivasti :)

• cuba libre

Ja mitä itse teen: Uintia, crossausta, ja kevään tullen olisi tarkoitus hölkkäillä. Toisinaan kuntopyörää. Lisäksi punttailua. Sellainen sopiva pyramidi raskaampaa sekä kevyempää liikuntaa yhdistettynä ravitsevaan, terveelliseen ruokavalioon. Katsotaan, että kuinka tehoaa. Ainakin alku näyttää hyvinkin lupaavalta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe