Jumalauta mitkä hinnat!

asiantuntija

Kävinpäs tänään polkupyöräliikkeessä. Olin ajatellut hankkia itselleni sellaista kypärän alle tulevaa ohutta lakkia. Noh, toki liikkeessä sellaisia olikin, Löffler-merkkisiä nimittäin. MUTTA, uskokaa tai älkää, tuollainen lakki maksoi 34,90e!! Siis mitä v*ttua? Tuolla hinnalla saa jo Biltemasta laadukkaan polkupyörän korjaustelineen. Älkää nyt hyvät ihmiset ostako mistään polkupyöräkaupasta yhtään mitään. Voin kyllä kuvitella paljonko niihin monen tonnin pyöriinkin on puhallettu joutohintaa. Siis todellisuudessa tuollaisen lakin arvo on max. muutama euro. Noh, sitten kysyin sieltä liikkestä pyöräilylaseja. Kaupan äijä tarjosi Uvex-merkkisiä laseja hintaan 69,90e ja tuo oli vielä mukamas tarjous! Biltemasta saa laadukkaat urheilijan aurinkolasit hintaan 3,95e!!!!! Huh huh, ei kyllä fillarishopeilla hyvin mee.

37

12970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihminen

      se hypriitihihhuliyosemitepelle täällä taas melskaa.

      • t.i.ruskeepaa

        Kaikki on parikyt prossaa kalliimpaa kuin manner-Euroopassa. Minä en enää käytä satunnaisia palkkatulojani mihinkään suomalaiseen kauppaan. Ostan kaiken pitkäkäyttöisen Saksan Ebaystä.


      • Näin pitääkin toimia
        t.i.ruskeepaa kirjoitti:

        Kaikki on parikyt prossaa kalliimpaa kuin manner-Euroopassa. Minä en enää käytä satunnaisia palkkatulojani mihinkään suomalaiseen kauppaan. Ostan kaiken pitkäkäyttöisen Saksan Ebaystä.

        Niinhän ne satunnaiset tulot saadaan pysymään satunnaisena, eikä kannata jatkuvista palkkatuloja edes haaveilla, koska kuitenkin lähetät nekin kaikki ulkomaille. Ehkä ne työtkin löytyvät tulevaisuudessa ulkomailta.

        Näinhän se homma toimii ja kaikki on tyytyväisiä, vai onko?


      • wejgewoijwev
        Näin pitääkin toimia kirjoitti:

        Niinhän ne satunnaiset tulot saadaan pysymään satunnaisena, eikä kannata jatkuvista palkkatuloja edes haaveilla, koska kuitenkin lähetät nekin kaikki ulkomaille. Ehkä ne työtkin löytyvät tulevaisuudessa ulkomailta.

        Näinhän se homma toimii ja kaikki on tyytyväisiä, vai onko?

        Höpön höpön,

        Hommahan toimii niin että velaksi ei anneta, edes työtä. Etenkää köyhän ei kannata ilmaiseksi tehdä yhtään mitään!

        Ensin pitää löytyä ne vakituiset palkkatulot ja sitten voidaan harkita ostamista Suomesta,

        EI TOISINPÄIN

        Aivan turha alkaa selittelemään, että "kyllä niitä töitä sitten tulee, mussun mussun..." Ei kuule onnaa, ennen kuin on nimi työsopparissa.

        Nykyäänhän kovasti yritetään "aktivoida" palkattomiin orjatöihin, mutta se on kovasti ikävää "aktivoijalle", jos työtä vailla ollut työtön havaitseekin tulleensa kusetetuksi, sitä vakipaikkaa ei löydykään ja pitää noin niin kuin oikeudenmukaisuuden, kohtuuden ja periaatteen vuoksi käydä laittamassa saamatta jääneiden ilmaistöiden palkkatulojen edestä vaikkapa porakoneella orjavoudin polvilumpiot remonttiin.

        Voi olla, että siitä joutuu linnaan, mutta mikäs se siellä, siellähän saa lämpimän kämpän, säännölliset ateriat ja työstäkin ilmeisesti maksetaan palkka? Sehän on paljon paremmin kuin työttömällä, eikä tule edes kusetetuksi


    • Pyörittäjä

      Voi luoja sentään. Koitahan nyt asettua.

      Kunnollinen UV-suojattu aurinkolasi maksaa optikolla.... paljonko? Hmm? Alle 4€? Hä? Eikö? Kylläpä optikko-liikkeet puhaltavat hintojaan. Mistäköhän johtuu.

      Entäpä tuollainen Buff / HAD -huivi, tavallisessa urheiluliikkeessä. 20€? Ompas ilmaa, voi ei.

      Ja hei, "laadukas" korjausteline? Tuskin. Pyörä kippaa heti nurin kun vähän vääntää. Kyllä täytyisi tukevuutta saada tuolla rahalla. On varmaan pistänyt Biltema hintaan vähän ilmaa että saa katteet kuntoon. 'kele.

      • asiantuntija

        "Kunnollinen UV-suojattu aurinkolasi maksaa optikolla.... paljonko? Hmm? Alle 4€? Hä? Eikö? Kylläpä optikko-liikkeet puhaltavat hintojaan."

        No optikot ne vasta hintojaan puhaltelevatkin. Katsopas biltsun sivulta esim. lukulasien hintaa. Hinnat alkavat noissa kolmesta eurosta, kun optikolla saatat maksaa satoja euroja! Ja mitää tulee noihin biltsun aurinkolaseihin, niin ovat UV-suojatut ja niitä on testattu Kuluttaja-lehden testissä, jossa pärjäsivät erinomaisesti monen sadan lasien rinnalla!

        "Entäpä tuollainen Buff / HAD -huivi, tavallisessa urheiluliikkeessä. 20€? Ompas ilmaa, voi ei."

        Esim. Saksasta saa tilaamalla pro-tason lakin 15 euron hintaan, ehkä jopa halvemmalla. Ja jos oletetaan, että jossain urheiluliikkeessä maksaisi tuollainen huivi 20e, niin hintaanhan on puhallettu 75% lisää ilmaa. Esim. tonnin pyörä maksaa pyöräliikkeessä 1750e! Kannattaako ostaa? Mietipäs sitä. ;-)


      • niin....
        asiantuntija kirjoitti:

        "Kunnollinen UV-suojattu aurinkolasi maksaa optikolla.... paljonko? Hmm? Alle 4€? Hä? Eikö? Kylläpä optikko-liikkeet puhaltavat hintojaan."

        No optikot ne vasta hintojaan puhaltelevatkin. Katsopas biltsun sivulta esim. lukulasien hintaa. Hinnat alkavat noissa kolmesta eurosta, kun optikolla saatat maksaa satoja euroja! Ja mitää tulee noihin biltsun aurinkolaseihin, niin ovat UV-suojatut ja niitä on testattu Kuluttaja-lehden testissä, jossa pärjäsivät erinomaisesti monen sadan lasien rinnalla!

        "Entäpä tuollainen Buff / HAD -huivi, tavallisessa urheiluliikkeessä. 20€? Ompas ilmaa, voi ei."

        Esim. Saksasta saa tilaamalla pro-tason lakin 15 euron hintaan, ehkä jopa halvemmalla. Ja jos oletetaan, että jossain urheiluliikkeessä maksaisi tuollainen huivi 20e, niin hintaanhan on puhallettu 75% lisää ilmaa. Esim. tonnin pyörä maksaa pyöräliikkeessä 1750e! Kannattaako ostaa? Mietipäs sitä. ;-)

        sellaisen poljin avaimen ko. liikkeestä, oli kyllä edullinen, mutta ei se kyllä kestänyt mitään meni solmuun. Kävin pyöräkaupassa puhaltamassa ilmaa ja avain mukaan ja kestää edelleen ja on suora.


      • Pyörittäjä
        asiantuntija kirjoitti:

        "Kunnollinen UV-suojattu aurinkolasi maksaa optikolla.... paljonko? Hmm? Alle 4€? Hä? Eikö? Kylläpä optikko-liikkeet puhaltavat hintojaan."

        No optikot ne vasta hintojaan puhaltelevatkin. Katsopas biltsun sivulta esim. lukulasien hintaa. Hinnat alkavat noissa kolmesta eurosta, kun optikolla saatat maksaa satoja euroja! Ja mitää tulee noihin biltsun aurinkolaseihin, niin ovat UV-suojatut ja niitä on testattu Kuluttaja-lehden testissä, jossa pärjäsivät erinomaisesti monen sadan lasien rinnalla!

        "Entäpä tuollainen Buff / HAD -huivi, tavallisessa urheiluliikkeessä. 20€? Ompas ilmaa, voi ei."

        Esim. Saksasta saa tilaamalla pro-tason lakin 15 euron hintaan, ehkä jopa halvemmalla. Ja jos oletetaan, että jossain urheiluliikkeessä maksaisi tuollainen huivi 20e, niin hintaanhan on puhallettu 75% lisää ilmaa. Esim. tonnin pyörä maksaa pyöräliikkeessä 1750e! Kannattaako ostaa? Mietipäs sitä. ;-)

        "No optikot ne vasta hintojaan puhaltelevatkin. Katsopas biltsun sivulta esim. lukulasien hintaa. Hinnat alkavat noissa kolmesta eurosta, kun optikolla saatat maksaa satoja euroja! Ja mitää tulee noihin biltsun aurinkolaseihin, niin ovat UV-suojatut ja niitä on testattu Kuluttaja-lehden testissä, jossa pärjäsivät erinomaisesti monen sadan lasien rinnalla! "

        Vertaappa sankoja keskenään. Lasien vääristävyyttä. Yleistä toimintaa. Mukavuutta. Kestävyyttä.

        Missään ei paremmin näy laatutuotteiden ja halppistuotteiden ero niin hyvin kuin aurinkolaseissa. Osta sieltä Biltemasta tai huoltoasemalta kolmen euron aurinkolasit. Sanka on poikki hyvin nopsaan. Linssit vääristää. Kokoajan tuntuu että päässä on ämpärin sangasta väännetyt killuttimet.

        Älyttömiin mielipiteisiin on ihmisillä oikeus. Tämä on silti jo liikaa. Hyvää loppuelämää, älä itseäsi telo Bilteman kamojen kanssa. Ainakin minä pysyn sieltä tätä myöten hel***tin kaukana.


      • ammattimies Theo
        niin.... kirjoitti:

        sellaisen poljin avaimen ko. liikkeestä, oli kyllä edullinen, mutta ei se kyllä kestänyt mitään meni solmuun. Kävin pyöräkaupassa puhaltamassa ilmaa ja avain mukaan ja kestää edelleen ja on suora.

        Mistä ihmeestä ostit avain joka meni solmuun?? ei voi pitää paikkaansa, olet varmaankin joku pyöräliikke omistaja!.


      • niin....
        ammattimies Theo kirjoitti:

        Mistä ihmeestä ostit avain joka meni solmuun?? ei voi pitää paikkaansa, olet varmaankin joku pyöräliikke omistaja!.

        No Biltemasta tietenkin sen huonon ostin. Kallio Pyörästä sen laatu avaimen ostin toimii vielä tänäkiun päivänä.


    • tuna

      Jaksaa jauhaa.
      Jokos nyt osaisit vastata mitä tarkoittaa kahdella ketjulla ajo?

      • asiantuntija

        Mitä tarkoittaa pyöräliikkeissä tapahtuva, järkyttävä hintojen puhaltaminen?

        Noh, vastataan nyt tuohon typerään kysymykseesi. Siis mitä tarkoittaa kahdella ketjulla ajaminen? Eli siis mitä esimerkiksi tarkoittaa kahden karkin syöminen? Tai mitä tarkoittaa molempien käsien peseminen yhtäaikaa? Siinäpä niitä onkin mysteereitä kerrakseen.

        Kahden ketjun asentamisesta ei ole hyötyä, mikäli et kustomoi taka- tai etupakkaa, koska tarvitset kahdelle eri ratasparille samat välitykset. Tällöinkin voit käyttää vain yhtä välitystä, jolla kahdesta ketjusta on hyötyä, ellei sinulla satu olemaan kahta taka- tai etuvaihtajaa yhtäaikaa. Elikkäs siis kahden ketjun etu on se, että halutulla välityksellä poljinvoima jakautuu tasaisesti kahdelle ketjulle ja yhden ketjun kuorma puolittuu.


      • asiantuntija
        asiantuntija kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa pyöräliikkeissä tapahtuva, järkyttävä hintojen puhaltaminen?

        Noh, vastataan nyt tuohon typerään kysymykseesi. Siis mitä tarkoittaa kahdella ketjulla ajaminen? Eli siis mitä esimerkiksi tarkoittaa kahden karkin syöminen? Tai mitä tarkoittaa molempien käsien peseminen yhtäaikaa? Siinäpä niitä onkin mysteereitä kerrakseen.

        Kahden ketjun asentamisesta ei ole hyötyä, mikäli et kustomoi taka- tai etupakkaa, koska tarvitset kahdelle eri ratasparille samat välitykset. Tällöinkin voit käyttää vain yhtä välitystä, jolla kahdesta ketjusta on hyötyä, ellei sinulla satu olemaan kahta taka- tai etuvaihtajaa yhtäaikaa. Elikkäs siis kahden ketjun etu on se, että halutulla välityksellä poljinvoima jakautuu tasaisesti kahdelle ketjulle ja yhden ketjun kuorma puolittuu.

        Itse joudun aika-ajoissa juurikin käyttämään tuota kahden ketjun menetelmää, ettei menis ketju poikki. ;-)


      • tuna
        asiantuntija kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa pyöräliikkeissä tapahtuva, järkyttävä hintojen puhaltaminen?

        Noh, vastataan nyt tuohon typerään kysymykseesi. Siis mitä tarkoittaa kahdella ketjulla ajaminen? Eli siis mitä esimerkiksi tarkoittaa kahden karkin syöminen? Tai mitä tarkoittaa molempien käsien peseminen yhtäaikaa? Siinäpä niitä onkin mysteereitä kerrakseen.

        Kahden ketjun asentamisesta ei ole hyötyä, mikäli et kustomoi taka- tai etupakkaa, koska tarvitset kahdelle eri ratasparille samat välitykset. Tällöinkin voit käyttää vain yhtä välitystä, jolla kahdesta ketjusta on hyötyä, ellei sinulla satu olemaan kahta taka- tai etuvaihtajaa yhtäaikaa. Elikkäs siis kahden ketjun etu on se, että halutulla välityksellä poljinvoima jakautuu tasaisesti kahdelle ketjulle ja yhden ketjun kuorma puolittuu.

        Ei näköjään mitään käsitystä Trollilla pyöräilytermeistä.

        Kahdella ketjulla ajo tarkoittaa sitä, että käytetään kahta ketjua vuorotellen. Eli ajetaan uudella ketjulla esim. 500km ja sitten vaihdetaan toinen uusi ketju. Ajetaan sama 500km ja vaihdetaan alkup. ketju takaisin. Näin jatketaan kunnes ovat lopussa ja ostetaan uudet.

        Menettely pidentää ketjujen ja takapakan ikää huomattavasti, vaatii tietysti viitseliäisyyttä, minkä vuoksi ei itsekään tule aina tehdyksi.

        Sitten voisit koittaa vastata mitä se ketjun kääntäminen tarkoittaa ja mikä on homman idea.

        Vai asentelee se asiantuntia kaksi ketjua yhtäaikaa :-)

        Eikö yhtään hävetä tuollainen tietämättömyys, kun tittelinä on asiantuntija.


      • asiantuntija
        tuna kirjoitti:

        Ei näköjään mitään käsitystä Trollilla pyöräilytermeistä.

        Kahdella ketjulla ajo tarkoittaa sitä, että käytetään kahta ketjua vuorotellen. Eli ajetaan uudella ketjulla esim. 500km ja sitten vaihdetaan toinen uusi ketju. Ajetaan sama 500km ja vaihdetaan alkup. ketju takaisin. Näin jatketaan kunnes ovat lopussa ja ostetaan uudet.

        Menettely pidentää ketjujen ja takapakan ikää huomattavasti, vaatii tietysti viitseliäisyyttä, minkä vuoksi ei itsekään tule aina tehdyksi.

        Sitten voisit koittaa vastata mitä se ketjun kääntäminen tarkoittaa ja mikä on homman idea.

        Vai asentelee se asiantuntia kaksi ketjua yhtäaikaa :-)

        Eikö yhtään hävetä tuollainen tietämättömyys, kun tittelinä on asiantuntija.

        ...no, kyseessä olikin vain järkiperäinen päätelmä. Taitaa olla itse keksitty muutenkin tuo naurettava "kaksilla ketjuilla ajo". Jos ajetaan kahdella ketjulla, niin silloin perkele ajetaan kahdella ketjulla, selvää suomea. Ja kuten sanoin, niin itsekin käytän yosessa kahta ketjua yhtäaikaa, ettei mene aika-ajossa ketju poikki.


      • tuna
        asiantuntija kirjoitti:

        Itse joudun aika-ajoissa juurikin käyttämään tuota kahden ketjun menetelmää, ettei menis ketju poikki. ;-)

        auttakkaa!!! mä repeen!! ei saa happea naurulta, apuaaa!!!!


      • asiantuntija
        tuna kirjoitti:

        Ei näköjään mitään käsitystä Trollilla pyöräilytermeistä.

        Kahdella ketjulla ajo tarkoittaa sitä, että käytetään kahta ketjua vuorotellen. Eli ajetaan uudella ketjulla esim. 500km ja sitten vaihdetaan toinen uusi ketju. Ajetaan sama 500km ja vaihdetaan alkup. ketju takaisin. Näin jatketaan kunnes ovat lopussa ja ostetaan uudet.

        Menettely pidentää ketjujen ja takapakan ikää huomattavasti, vaatii tietysti viitseliäisyyttä, minkä vuoksi ei itsekään tule aina tehdyksi.

        Sitten voisit koittaa vastata mitä se ketjun kääntäminen tarkoittaa ja mikä on homman idea.

        Vai asentelee se asiantuntia kaksi ketjua yhtäaikaa :-)

        Eikö yhtään hävetä tuollainen tietämättömyys, kun tittelinä on asiantuntija.

        "Menettely pidentää ketjujen ikää."

        No älä puhu paskaa. Ketjujen ikää se ei pidennä yhtään. Ketjun iällä tarkoitetaan ketjun kestoaikaa kulutuksessa, eikä varaston hyllyllä.

        "Sitten voisit koittaa vastata mitä se ketjun kääntäminen tarkoittaa ja mikä on homman idea."

        Käännetään ketju toisin päin. Ketjun ulkopintahan kuluu ajossa huomattavasti vähemmän kuin sisäpinta, joten saadaan lisää kestoa ketjulle. Kestonlisäys ei kuitenkaan ole järin merkittävä.


      • jestas!
        asiantuntija kirjoitti:

        "Menettely pidentää ketjujen ikää."

        No älä puhu paskaa. Ketjujen ikää se ei pidennä yhtään. Ketjun iällä tarkoitetaan ketjun kestoaikaa kulutuksessa, eikä varaston hyllyllä.

        "Sitten voisit koittaa vastata mitä se ketjun kääntäminen tarkoittaa ja mikä on homman idea."

        Käännetään ketju toisin päin. Ketjun ulkopintahan kuluu ajossa huomattavasti vähemmän kuin sisäpinta, joten saadaan lisää kestoa ketjulle. Kestonlisäys ei kuitenkaan ole järin merkittävä.

        Tää tyyppi on aivan uskomaton. Pitää jauhaa puutaheinää asioista joista ei tajua tuon taivaallista.


      • asiantuntija
        jestas! kirjoitti:

        Tää tyyppi on aivan uskomaton. Pitää jauhaa puutaheinää asioista joista ei tajua tuon taivaallista.

        ..omat tietosi peräisin jostain ihan muualta, kuin asiantuntijan jäljiltä? ;-)


      • tuna
        asiantuntija kirjoitti:

        "Menettely pidentää ketjujen ikää."

        No älä puhu paskaa. Ketjujen ikää se ei pidennä yhtään. Ketjun iällä tarkoitetaan ketjun kestoaikaa kulutuksessa, eikä varaston hyllyllä.

        "Sitten voisit koittaa vastata mitä se ketjun kääntäminen tarkoittaa ja mikä on homman idea."

        Käännetään ketju toisin päin. Ketjun ulkopintahan kuluu ajossa huomattavasti vähemmän kuin sisäpinta, joten saadaan lisää kestoa ketjulle. Kestonlisäys ei kuitenkaan ole järin merkittävä.

        Tietoa ei ole, mutta tekstiä tulee. Vai ei se pidennä ketjun kestoaikaa kulutuksessa. En viitsi alkaa sen tarkemmin selittämään, mutta kulunut takapakka syö uuden ketjun nopeasti. Yritä siis itse päätellä, miksi kannattaa käyttää kahta "kulunutta" ketjua vuorotellen.

        Meni sulla myös tuo kääntöjuttu väärin. Ketjuhan kuluu "venymällä" . Kääntämällä ketjun pyörimissuunta uskottiin rasituksen jakaantuvan ketjun liitostappien suhteen paremmin ja näin hidastavan "venymistä".

        Vai sisä- ja ulkopinta :-) Kyllä sä oot hauska :-)


      • asiantuntija
        tuna kirjoitti:

        Tietoa ei ole, mutta tekstiä tulee. Vai ei se pidennä ketjun kestoaikaa kulutuksessa. En viitsi alkaa sen tarkemmin selittämään, mutta kulunut takapakka syö uuden ketjun nopeasti. Yritä siis itse päätellä, miksi kannattaa käyttää kahta "kulunutta" ketjua vuorotellen.

        Meni sulla myös tuo kääntöjuttu väärin. Ketjuhan kuluu "venymällä" . Kääntämällä ketjun pyörimissuunta uskottiin rasituksen jakaantuvan ketjun liitostappien suhteen paremmin ja näin hidastavan "venymistä".

        Vai sisä- ja ulkopinta :-) Kyllä sä oot hauska :-)

        "Ketjuhan kuluu "venymällä"."

        Kyllä se ketju kuluu muutenkin, kuin venymällä. Nimittäin jos poistat väljäksi käyneestä ketjusta yhden palan, niin ketju ei suinkaan ole uutta vastaava, sillä ketjun purevuus hampaisiin on kulumisen johdosta heikompi ja näin tapahtuu kasvanutta kitkan aiheuttamaa kulumista sekä ketjun, että rattaan osalta.

        "En viitsi alkaa sen tarkemmin selittämään..."

        Et tietenkään, koska et osaa. ;-)

        "Kääntämällä ketjun pyörimissuunta uskottiin rasituksen jakaantuvan ketjun liitostappien suhteen paremmin ja näin hidastavan "venymistä"."

        No tuota nyt ei usko se kuuluisa Erkkikään. Miksi "venymistä"-sana on heittomerkeissä? Niin kovaa kuraa tulee, että lienee jo kiinteätä. Pistähän poika perustelut tiskiin, niin katsotaan uudestaan. ;-)


      • tuna
        asiantuntija kirjoitti:

        "Ketjuhan kuluu "venymällä"."

        Kyllä se ketju kuluu muutenkin, kuin venymällä. Nimittäin jos poistat väljäksi käyneestä ketjusta yhden palan, niin ketju ei suinkaan ole uutta vastaava, sillä ketjun purevuus hampaisiin on kulumisen johdosta heikompi ja näin tapahtuu kasvanutta kitkan aiheuttamaa kulumista sekä ketjun, että rattaan osalta.

        "En viitsi alkaa sen tarkemmin selittämään..."

        Et tietenkään, koska et osaa. ;-)

        "Kääntämällä ketjun pyörimissuunta uskottiin rasituksen jakaantuvan ketjun liitostappien suhteen paremmin ja näin hidastavan "venymistä"."

        No tuota nyt ei usko se kuuluisa Erkkikään. Miksi "venymistä"-sana on heittomerkeissä? Niin kovaa kuraa tulee, että lienee jo kiinteätä. Pistähän poika perustelut tiskiin, niin katsotaan uudestaan. ;-)

        jos ei tieto ja ymmärrys riitä.

        Ketju kuluu niin, että liitoskohdat kuluvat väljemmiksi. Jonka johdosta ketju pitenee (venyy). Palan poistaminen ei tosiaankaan paranna tilannetta, koska ketju kuluu nivelistään (koko pituudeltaan), eli se ei sovi (pure) niin hyvin hammasrattaan hampaille. Jos ajaa ketjun loppuun kerralla, se kuluttaa rattaat niin, ettei uusi ketju enää niillä toimi (pomppii) tai sitten kuluu erittäin nopeasti. Jos viitsii ajaa kahdella, ketjut ja pakka toimivat pitempään yhteen.

        Pointti tuossa on se,että ketju kuluu pakkaa nopeammin. Jos ne kuluisi yhtä nopeaan, ei tuollainen ketjun vaihtelu tietenkään kannattaisi.

        Sitten se kääntö. Yhdessä ketjun palassahan on kaksi niveltä, eli tappia jotka kuluvat. Poljettaessahan ketju pyörii ns. eteenpäin. Tämän vuoksi on uskottu, että pyörimissuunnassa palan etumainen nivel joutuisi suuremmalle rasitukselle. Eli tasatakseen kulumista on ketjun pyörimissuuntaa vaihdettu. On vanha kikka, joten ymmärrettävästi ei ole poikasten tiedossa :-)

        Joko ymmärrät miksi oli heittomerkit "venymistä" sanassa.

        Nyt on sitten tuokin asia selitetty niin, että pitäis tyhmemmänkin tajuta.


      • asiantuntija
        tuna kirjoitti:

        jos ei tieto ja ymmärrys riitä.

        Ketju kuluu niin, että liitoskohdat kuluvat väljemmiksi. Jonka johdosta ketju pitenee (venyy). Palan poistaminen ei tosiaankaan paranna tilannetta, koska ketju kuluu nivelistään (koko pituudeltaan), eli se ei sovi (pure) niin hyvin hammasrattaan hampaille. Jos ajaa ketjun loppuun kerralla, se kuluttaa rattaat niin, ettei uusi ketju enää niillä toimi (pomppii) tai sitten kuluu erittäin nopeasti. Jos viitsii ajaa kahdella, ketjut ja pakka toimivat pitempään yhteen.

        Pointti tuossa on se,että ketju kuluu pakkaa nopeammin. Jos ne kuluisi yhtä nopeaan, ei tuollainen ketjun vaihtelu tietenkään kannattaisi.

        Sitten se kääntö. Yhdessä ketjun palassahan on kaksi niveltä, eli tappia jotka kuluvat. Poljettaessahan ketju pyörii ns. eteenpäin. Tämän vuoksi on uskottu, että pyörimissuunnassa palan etumainen nivel joutuisi suuremmalle rasitukselle. Eli tasatakseen kulumista on ketjun pyörimissuuntaa vaihdettu. On vanha kikka, joten ymmärrettävästi ei ole poikasten tiedossa :-)

        Joko ymmärrät miksi oli heittomerkit "venymistä" sanassa.

        Nyt on sitten tuokin asia selitetty niin, että pitäis tyhmemmänkin tajuta.

        Voi jösse mitä kuraa. :-)

        "Ketju kuluu niin, että liitoskohdat kuluvat väljemmiksi. Jonka johdosta ketju pitenee (venyy)."

        Voisitko piirtää kuvan tilanteesta? Liitoskohdassa on yksi metallitappi. Miten tämä liitoskohta voi kulua siten, että ketju pitenee? Eihän sinulla nyt ole tolkku ollenkaan mukana tässä hommassa.

        "Poljettaessahan ketju pyörii ns. eteenpäin."

        No shit, Sherlock. ;-)

        "Tämän vuoksi on uskottu, että pyörimissuunnassa palan etumainen nivel joutuisi suuremmalle rasitukselle."

        Jokaisessa liitoskohdassa on yksi tappi. Näinpä yhden palan taimmainen nivel on seuraavan palan etummainen nivel. Kaikilla se ei järki kulje. ;-)


      • tuna
        asiantuntija kirjoitti:

        Voi jösse mitä kuraa. :-)

        "Ketju kuluu niin, että liitoskohdat kuluvat väljemmiksi. Jonka johdosta ketju pitenee (venyy)."

        Voisitko piirtää kuvan tilanteesta? Liitoskohdassa on yksi metallitappi. Miten tämä liitoskohta voi kulua siten, että ketju pitenee? Eihän sinulla nyt ole tolkku ollenkaan mukana tässä hommassa.

        "Poljettaessahan ketju pyörii ns. eteenpäin."

        No shit, Sherlock. ;-)

        "Tämän vuoksi on uskottu, että pyörimissuunnassa palan etumainen nivel joutuisi suuremmalle rasitukselle."

        Jokaisessa liitoskohdassa on yksi tappi. Näinpä yhden palan taimmainen nivel on seuraavan palan etummainen nivel. Kaikilla se ei järki kulje. ;-)

        Tuskin tajuaisit vaikka piirrettäis :-)

        "Liitoskohdassa on yksi metallitappi. Miten tämä liitoskohta voi kulua siten, että ketju pitenee?"

        Voiskohan se metallitapin reikä kulua väljäksi?

        Vai mistä se ketjun piteneminen sitten johtuu?

        Tuossa kääntöjutussa saatat olla oikeassa. Kyse saattoi ollakin tuon tapin kiinnityksen toispuoleisesta kulumisesta. No kuitenkin sillä kääntämisellä yritettiin hidastaa ketjun venymistä.


      • asiantuntija
        tuna kirjoitti:

        Tuskin tajuaisit vaikka piirrettäis :-)

        "Liitoskohdassa on yksi metallitappi. Miten tämä liitoskohta voi kulua siten, että ketju pitenee?"

        Voiskohan se metallitapin reikä kulua väljäksi?

        Vai mistä se ketjun piteneminen sitten johtuu?

        Tuossa kääntöjutussa saatat olla oikeassa. Kyse saattoi ollakin tuon tapin kiinnityksen toispuoleisesta kulumisesta. No kuitenkin sillä kääntämisellä yritettiin hidastaa ketjun venymistä.

        "Voiskohan se metallitapin reikä kulua väljäksi?"

        Aika tuubalta kuulostaa. Luulenpa, että piteneminen johtuu koko palan venymisestä rasituksessa. Tokihan se reikäkin kuluu, koskapa siihen kitkavoima vaikuttaa. Hmm... täytyy suorittaa fysikaalinen koe asiasta. Kenties tietokonesimulaatio riittänee... hmm..


      • Ren
        tuna kirjoitti:

        Tuskin tajuaisit vaikka piirrettäis :-)

        "Liitoskohdassa on yksi metallitappi. Miten tämä liitoskohta voi kulua siten, että ketju pitenee?"

        Voiskohan se metallitapin reikä kulua väljäksi?

        Vai mistä se ketjun piteneminen sitten johtuu?

        Tuossa kääntöjutussa saatat olla oikeassa. Kyse saattoi ollakin tuon tapin kiinnityksen toispuoleisesta kulumisesta. No kuitenkin sillä kääntämisellä yritettiin hidastaa ketjun venymistä.

        Niin siis kyllähän se ketju venyy sekä niistä nivelistä että ihan venymällä. Ketjua kääntämällä voi antaa vähän tekohengitystä ja 2-3 ketjua käyttämällä voi pidentää koko voimansiirron käyttöikää. Ketju on aika vaihtaa viimeistään 5000km ajon jälkeen tai se syö myös pakan ja eturattaat josta tietenkin seuraa kalliimpi remontti.


      • uskotko itse ton?
        tuna kirjoitti:

        jos ei tieto ja ymmärrys riitä.

        Ketju kuluu niin, että liitoskohdat kuluvat väljemmiksi. Jonka johdosta ketju pitenee (venyy). Palan poistaminen ei tosiaankaan paranna tilannetta, koska ketju kuluu nivelistään (koko pituudeltaan), eli se ei sovi (pure) niin hyvin hammasrattaan hampaille. Jos ajaa ketjun loppuun kerralla, se kuluttaa rattaat niin, ettei uusi ketju enää niillä toimi (pomppii) tai sitten kuluu erittäin nopeasti. Jos viitsii ajaa kahdella, ketjut ja pakka toimivat pitempään yhteen.

        Pointti tuossa on se,että ketju kuluu pakkaa nopeammin. Jos ne kuluisi yhtä nopeaan, ei tuollainen ketjun vaihtelu tietenkään kannattaisi.

        Sitten se kääntö. Yhdessä ketjun palassahan on kaksi niveltä, eli tappia jotka kuluvat. Poljettaessahan ketju pyörii ns. eteenpäin. Tämän vuoksi on uskottu, että pyörimissuunnassa palan etumainen nivel joutuisi suuremmalle rasitukselle. Eli tasatakseen kulumista on ketjun pyörimissuuntaa vaihdettu. On vanha kikka, joten ymmärrettävästi ei ole poikasten tiedossa :-)

        Joko ymmärrät miksi oli heittomerkit "venymistä" sanassa.

        Nyt on sitten tuokin asia selitetty niin, että pitäis tyhmemmänkin tajuta.

        Kiesus mistä tota flöittiä tulee.

        Kulunut ketju kuluttaa pakan nopeammin. vrt. hiekan yms. hioma muotopuoli ketju jos mikroskoopilla katsot. Kaksilla ketjuilla elinikä pitenee mutta heitä ne "ekat" roskiin.

        Meinaan jos ostat prätkän niin voit nopeuttaa (fillareissa kuluminen hitaampaa) demonstraatiota laittamalla uudelle takarattaalle vanhat ketjut, aukeeko?.

        Asiantuntija jeesaa sitten tossa "ekatappi/vikatappi" dilemmassa.

        Huh,huh


      • tuna
        uskotko itse ton? kirjoitti:

        Kiesus mistä tota flöittiä tulee.

        Kulunut ketju kuluttaa pakan nopeammin. vrt. hiekan yms. hioma muotopuoli ketju jos mikroskoopilla katsot. Kaksilla ketjuilla elinikä pitenee mutta heitä ne "ekat" roskiin.

        Meinaan jos ostat prätkän niin voit nopeuttaa (fillareissa kuluminen hitaampaa) demonstraatiota laittamalla uudelle takarattaalle vanhat ketjut, aukeeko?.

        Asiantuntija jeesaa sitten tossa "ekatappi/vikatappi" dilemmassa.

        Huh,huh

        Näköjään sullakaan ei ole kokemusta fillareista. Jos olisi, tietäisit että ajettua yhden ketjun vaihtokuntoon, on takapakka niin kulunut, ettei uusi ketju siinä toimi.

        Sitä kääntöjuttua korjailin jo aiemmin, joten siihen en viitsi enää palata. Muuten kuin toteamalla, että on ainakin 30 vuotta vanha konsti.

        Pointti onkin, että molemmat ovat vanhoja, harrastajien yleisesti tietämiä konsteja/termejä. Ymmärrettävästi Trollit eivät sitä tiedä.

        Oisit vaan kirjoittanut aikaisemmalla nimimerkillä "Asiantuntija"


    • hii

      Menit siis ostamaan kypärälakkia mutta päätitkin ostaa biltsusta samalla hintaa korjaustelineen :) Tuollainen käytös voisi huolestuttaa terveempiä...

      Btw. Ne löfflerin lakit on yksinkertaisesti hemmetin hyviä ja tuo on pieni hinta sen hyödystä. Eipähän kaali jäädy kun sen kanssa ajaa. Tosin sinulle se hyöty voi olla marginaalinen...

      • askarruttaa

        Mahtuuko se korjausteline kypärän alle?Pysyykö se päässä ilman erillistä kiinnitysmekanismiä?Jos kypärälakin kääntää piteneekö sen käyttöikä?


    • Ren

      Pieni vinkki...Löffler on hyvää kamaa ja hyvistä materiaaleista, mutta kyseisten lumppujen hinnat on "kulttimaineen" vuoksi pompsahtaneet. Kävit varmaankin Bike Planetissa katsomassa noita ja ko. liike on sattumoisin yksi Suomen kalleimmista pyöräkaupoista.

    • niin se on

      ei kannata ostaa halpaa sanoo vanhakansa, eli osta sellaista mikä kestää( ei tietysti ylihintaista). Järjenkäyttö kaikessa on sallittua, vertaa omia tarpeitasi ja mitä on tarjolla ja mihin hintaan.

    • Ren

      Täytyy vielä lisätä, että vaatteissa huomaa sen laadun todella helposti ja joistain vaatteista maksan mukisematta sen kovan hinnan. Esimerkiksi Assoksen ajohousut ovat sellaiset, että voin maksaa niistä sen 150-200€ koska ne on vaan NIIN hyviä. Tottahan noissa on ilmaa, kuten kaikissa tuotteissa, ja sitä kutsutaan katteeksi. Suolaisen hinnan kyllä maksaa jos haluamaansa tuotetta tai vastaavaa tuotetta ei saa halvemmalla. Lisäksi kunnon talvitakista ja Oakley ajolaseista vahvuuksilla voi maksaa vähän suolaisempaakin hintaa.

    • Anonyymi

      köyhät on köyhiä

      • Anonyymi

        Köyhät on köyhiä. Suomessa tosin varmaan 90% on köyhiä.

        Omat tulot ja varallisuus kuuluu selvästi suomen parhaan 10% joukkoon. Ajan Bilteman ja Lidlin varusteilla. Viimeeksi olen ostanut uuden polkupyörän osan kiinasta. Olen mielestäni köyhä..

        Mediaanituloinen saanee alle 2 k€ käteen kuussa. Tuosta kun maksaa asunnon, auton ja sapuskat, niin sen jälkeen ei enää monta merkkituotetta ostella.


    • Anonyymi

      Joo, turha ostaa mersua tai audia kun bilteman fillarillakin pääsee.

      • Anonyymi

        Näkyy "tummat" ajavan noilla merkeillä, ja moottoria ei sammuteta.

        Vennäillä ja ruottissakin sanovat, only tsyganskiy, zigenare, drive mercedes

        pyörällä kaalot ajavat kanssa, mutta se pyörä on sinun pyöräsi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe