Eilen olin

kuulevinani

radiosta, että helsinkiläisten vuosiansiot olivat keskimäärin vajaa 23000 euroa. Kuulinko oikein? Siten keskim. kk-palkka olisi n. 1900 euroa.

8

4983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      No niinhän se on, että ei kovin moni yllä tässä maassa yli 3000 euron bruttotuloihin. Helpolla ei saa edes yli 2000 euron tuloja. Moni mielellään liiottelee aina omia tulojaan, mutta totuus on toinen.

    • Helsinkiläismies

      kaikkien keskiarvohan on jotain 2600 e niin miksi Helsingissä olisi jopa alle sen?
      Eipä taida pitää paikkaansa, luulen jopa että
      nimeenomaan Helsinkiläisten keskipalkkaa on keskiarvoa hieman suurempi - pakko olla.

    • tilasto

      Tuossa oli ehkä kyse keskimääräisistä vuosituloista, eikä keskimääräisestä vuosipalkasta. Vuosituloissa on mukana myös eri avustuksia saavat (esim. työttömät), joka avustusten pienuuden takia painavat keskiarvoa alaspäin. Valtakunnallisesti palkansaajien säännöllisen työajan keskiansio oli heinä-syyskuussa 2005 noin 2 500 euroa kuukaudessa ja luulisin helsinkiläisten keskipalkkojen sijoittuvan tuon yläpuolelle.

    • on tilasto

      Siinä ei puhuttu työajasta mitään joten:
      henkilö A saa 3000 e kuussa
      henkilö b tekee töita osa-aikaisena ja saa 1000 e kuussa
      ja kun nämä ansiot lasketaan yhteen ja jaetaan palkansaajien määrällä niin lopputuloshan on että keskipalkka on 2000 e kuussa.
      Yksinkertaista, eikö totta.

      • mediaanipalkka-ihminen

        Ja keskipalkka ei tarkoita siis sitä, että 50 % ihmisistä tienaa vähintään 2500 euroa. Mediaanipalkka tarkoittaisi sitä. Mediaanipalkka lienee paljon pienempi. Etsikää joku, jos sellainen jostain löytyy. Minä en jaksa.


      • tilasto
        mediaanipalkka-ihminen kirjoitti:

        Ja keskipalkka ei tarkoita siis sitä, että 50 % ihmisistä tienaa vähintään 2500 euroa. Mediaanipalkka tarkoittaisi sitä. Mediaanipalkka lienee paljon pienempi. Etsikää joku, jos sellainen jostain löytyy. Minä en jaksa.

        Jostain syystä tilastokeskus tykkää keskipalkan uutisoinnista...

        Jotain löytyy kuitenkin:

        Yksityisen sektorin kuukausipalkat 2004:
        Keskimäärin: 2630
        1. desiili: 1575
        mediaani: 2316
        9. desiili: 4088

        Minulle on muodostunut sellainen näppituntuma, että mediaanipalkka on Suomessa n. 200-300 EUR keskipalkkaa alempi. Tämä on kyllä täysin mutua.


      • keskimääräisiä
        mediaanipalkka-ihminen kirjoitti:

        Ja keskipalkka ei tarkoita siis sitä, että 50 % ihmisistä tienaa vähintään 2500 euroa. Mediaanipalkka tarkoittaisi sitä. Mediaanipalkka lienee paljon pienempi. Etsikää joku, jos sellainen jostain löytyy. Minä en jaksa.

        Tilastokeskus:
        Tuorein julkistus: Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot 2 630 euroa lokakuussa 2004 (6.7.2005)
        Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisia palkansaajia oli 532 077. Naisten osuus oli noin puolet. Säännöllisen työajan ansio oli keskimäärin 2 630 euroa, miehillä 3 007 euroa ja naisilla 2 250 euroa.

        Tuorein julkistus: Valtion henkilöstön ansiot nousivat 3,7 % 2004 (10.6.2005)
        Valtion kuukausipalkkaisen henkilöstön keskimääräinen kokonaiskeskiansio kuukaudessa oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2004 marraskuussa 2 643 . Ansio nousi edellisestä vuodesta 3,7 %. Säännöllisen työajan keskimääräinen kuukausiansio oli 2 598 . Ansio nousi edellisestä vuodesta 3,9 %.

        Tuorein julkistus: Kuntasektorin kuukausipalkka oli 2 297 euroa lokakuussa 2004 (17.6.2005)
        Kuntien ja kuntayhtymien kuukausipalkkaisen kokoaikaisen henkilöstön kokonaiskeskiansio lokakuussa 2004 oli 2 297 euroa.

        Mediaanista ei tiedä Tilastokeskuskaan mitään...


    • käsitteet

      -Tulot, ml. eläkeläiset ym. koko aikuisväestö.

      -Ansiot, palkka ylityöt ym. Yht./vuosi

      -Palkat, käytännön palkka/aika. Ei lisiä, lomarahoja, bonuksia tms.

      Poikkeavat hieman sisällöltään!

      Samoin keskiansio ja mediaaniansio ( tai palkka tai tulo )

      Lisäksi pitäisi tarkastella talouksittain käytettävissä olevaa rahamäärää / henkilö, erilaiset subventiot huomioiden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe