Eilen olin

kuulevinani

radiosta, että helsinkiläisten vuosiansiot olivat keskimäärin vajaa 23000 euroa. Kuulinko oikein? Siten keskim. kk-palkka olisi n. 1900 euroa.

8

4997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

No niinhän se on, että ei kovin moni yllä tässä maassa yli 3000 euron bruttotuloihin. Helpolla ei saa edes yli 2000 euron tuloja. Moni mielellään liiottelee aina omia tulojaan, mutta totuus on toinen.

• Helsinkiläismies

kaikkien keskiarvohan on jotain 2600 e niin miksi Helsingissä olisi jopa alle sen?
      Eipä taida pitää paikkaansa, luulen jopa että
      nimeenomaan Helsinkiläisten keskipalkkaa on keskiarvoa hieman suurempi - pakko olla.

• tilasto

Tuossa oli ehkä kyse keskimääräisistä vuosituloista, eikä keskimääräisestä vuosipalkasta. Vuosituloissa on mukana myös eri avustuksia saavat (esim. työttömät), joka avustusten pienuuden takia painavat keskiarvoa alaspäin. Valtakunnallisesti palkansaajien säännöllisen työajan keskiansio oli heinä-syyskuussa 2005 noin 2 500 euroa kuukaudessa ja luulisin helsinkiläisten keskipalkkojen sijoittuvan tuon yläpuolelle.

• on tilasto

Siinä ei puhuttu työajasta mitään joten:
      henkilö A saa 3000 e kuussa
      henkilö b tekee töita osa-aikaisena ja saa 1000 e kuussa
      ja kun nämä ansiot lasketaan yhteen ja jaetaan palkansaajien määrällä niin lopputuloshan on että keskipalkka on 2000 e kuussa.
      Yksinkertaista, eikö totta.

• mediaanipalkka-ihminen

Ja keskipalkka ei tarkoita siis sitä, että 50 % ihmisistä tienaa vähintään 2500 euroa. Mediaanipalkka tarkoittaisi sitä. Mediaanipalkka lienee paljon pienempi. Etsikää joku, jos sellainen jostain löytyy. Minä en jaksa.

• tilasto
        mediaanipalkka-ihminen kirjoitti:

Ja keskipalkka ei tarkoita siis sitä, että 50 % ihmisistä tienaa vähintään 2500 euroa. Mediaanipalkka tarkoittaisi sitä. Mediaanipalkka lienee paljon pienempi. Etsikää joku, jos sellainen jostain löytyy. Minä en jaksa.

Jostain syystä tilastokeskus tykkää keskipalkan uutisoinnista...

Jotain löytyy kuitenkin:

Yksityisen sektorin kuukausipalkat 2004:
        Keskimäärin: 2630
        1. desiili: 1575
        mediaani: 2316
        9. desiili: 4088

Minulle on muodostunut sellainen näppituntuma, että mediaanipalkka on Suomessa n. 200-300 EUR keskipalkkaa alempi. Tämä on kyllä täysin mutua.

• keskimääräisiä
        mediaanipalkka-ihminen kirjoitti:

Tilastokeskus:
        Tuorein julkistus: Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot 2 630 euroa lokakuussa 2004 (6.7.2005)
        Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisia palkansaajia oli 532 077. Naisten osuus oli noin puolet. Säännöllisen työajan ansio oli keskimäärin 2 630 euroa, miehillä 3 007 euroa ja naisilla 2 250 euroa.

Tuorein julkistus: Valtion henkilöstön ansiot nousivat 3,7 % 2004 (10.6.2005)
        Valtion kuukausipalkkaisen henkilöstön keskimääräinen kokonaiskeskiansio kuukaudessa oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2004 marraskuussa 2 643 . Ansio nousi edellisestä vuodesta 3,7 %. Säännöllisen työajan keskimääräinen kuukausiansio oli 2 598 . Ansio nousi edellisestä vuodesta 3,9 %.

Tuorein julkistus: Kuntasektorin kuukausipalkka oli 2 297 euroa lokakuussa 2004 (17.6.2005)
        Kuntien ja kuntayhtymien kuukausipalkkaisen kokoaikaisen henkilöstön kokonaiskeskiansio lokakuussa 2004 oli 2 297 euroa.

Mediaanista ei tiedä Tilastokeskuskaan mitään...

• käsitteet

-Tulot, ml. eläkeläiset ym. koko aikuisväestö.

-Ansiot, palkka ylityöt ym. Yht./vuosi

-Palkat, käytännön palkka/aika. Ei lisiä, lomarahoja, bonuksia tms.

Poikkeavat hieman sisällöltään!

Samoin keskiansio ja mediaaniansio ( tai palkka tai tulo )

Lisäksi pitäisi tarkastella talouksittain käytettävissä olevaa rahamäärää / henkilö, erilaiset subventiot huomioiden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe