Joistakin tämä voi tuntua tyhmältä kysymykseltä, mutta mistä saisi tietoa miten oppisi juoksemaan, kuinka aloittaa, millaisia harjoituksia tehdä. Olen aina haaveillut juoksemista, mutta en osaa enkä jaksa kovinkaan kauaa....
juoksemaan opettelu
10
5593
Vastaukset
- maratonman
Täällä kuulemma neuvotaan:
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=204 - Uiskari
Hei,
On sellainen kirjakin olemassa kuin rapakunnosta kuntoon tms.
Mutta itse asiassa opetetaan juoksun alkeita siten että:
- kävele ja juokse välillä (300m-300m-yht lenkki esim 3km).... Tupakoinnin lopetusyritys...
-Tee kerran viikossa kuukausi
-lisää määrää 2 kertaan kk seuraavina kuukausina
-lisää määrää 3krt viikossa kolmantena kuukautena
-lisää juoksun määrää ja vähennä kävelyä
-lopulta puolen vuoden päästä juokset jo koko 3km lenkin
- sitten loppuvuonna kasvatat lenkin 4-5km ja 3krt viikossa
- seuraavina vuosina lisäät lenkin matkaa vuosittain esim 6-10km vuoropäivinä jne..
- hanki sykemittari ja ota ohjelmaan pitkät lenkit. Juokse kerran viikossa aerobisesti perus lenkkien lisäksi tunti-kaksi (syke alle 150 ja matka 15-20km)
- 7v päästä menet maratoonille !- ..af
``- 7v päästä menet maratoonille !``
Itse aloitin juoksun ihan nollasta noin puolitoista vuotta sitten ja nyt syksyllä olen menossa maratonille. Nousujohteisuus on tuossa hommassa melko hidasta. Mutta aloita kävelyn ja juoksun yhdistelmällä, ja kävele pitkiä lenkkejä. Sitten parin kuukauden päästä (jos ei aikaisemminkin) voit aloittaa juoksun pikkuhiljaa. - Hölskis
En ole asiantuntija, mutta harrastanut juoksua kuitenkin. Riippuu kuinka rapakuntoinen on, mutta monet aloittelijat voinee treenata heti alkuunkin 3 krt/vko (Jos ei jaksa edes kävellä kilometriä niin voi olla eri asia…). Aluksi vaan lyhyempiä lenkkejä ja välillä kävelyä välillä juoksua (hölkkää). Pidentää pikkuhiljaa juoksuosuuksia ja muutoinkin matkaa. Ja aluksi kannattaa pitää vauhti oikein hitaana. Moni tekee virheen, että aloittaa liian lujaa. Ja joka lenkin ei tarvitse olla samanlainen, yhtenä päivänä viikossa tai harvemmin voi tehdä pidemmän lenkin.
”7v päästä menet maratoonille !” Hehheh, eiköhän se onnistu jo aiemmin? - Hölskis
Hölskis kirjoitti:
En ole asiantuntija, mutta harrastanut juoksua kuitenkin. Riippuu kuinka rapakuntoinen on, mutta monet aloittelijat voinee treenata heti alkuunkin 3 krt/vko (Jos ei jaksa edes kävellä kilometriä niin voi olla eri asia…). Aluksi vaan lyhyempiä lenkkejä ja välillä kävelyä välillä juoksua (hölkkää). Pidentää pikkuhiljaa juoksuosuuksia ja muutoinkin matkaa. Ja aluksi kannattaa pitää vauhti oikein hitaana. Moni tekee virheen, että aloittaa liian lujaa. Ja joka lenkin ei tarvitse olla samanlainen, yhtenä päivänä viikossa tai harvemmin voi tehdä pidemmän lenkin.
”7v päästä menet maratoonille !” Hehheh, eiköhän se onnistu jo aiemmin?Ja aluksi voi tietysti pelkästään kävellä. Pikkuhiljaa sitten kokeilee juosta aina välillä. Esim. kuukauden päästä. Riippuen kunnosta.
Ja tietysti kaikki riippuu siitä mihin tähtää. Mutta vaikka tähtäisi jopa maratonille, ei kannata hosua.
- Kuningatarmehiläinen
Ei todellakaan ole tyhmä kysymys! Uoskarilla oli muutamia hyviä vinkkejä. Juoksuharjoittelun aloittaminen riippuu paljolti siitä, millainen on urheilutaustasi. Jos peruskuntoa löytyy jo, niin voi alussakin ihan huoletta tehdä enemmän kuin 1 juoksulenkin viikossa.
Harjoittelu kannattaa aloittaa niin, että vuorottelee lenkillä kävelyä ja juoksua. Katulamppujen välit ovat hyviä rytmittämään tätä. Itse aloitin niin, että ihan ensimmäisillä lenkeillä otin esim. 4 pylvään väliä juoksua ja 2 kävelyä. Pikku hiljaa lisäsin juoksuosuutta ja vähensin kävelyä. Kun tämä alkoi sujua, siirryin juoksemaan pitempiä matkoja kerralla esim. 2km ja kävelin aina välissä n. 5 minuuttia.
Sykemittari auttaa seuraamaan millaista vauhtia kannattaa juosta. Se ei kuitenkaan ole välttämätön, mikäli kokee osaavansa lukea oman kroppansa merkkejä ja pitää oikeaa rasitustasoa yllä. Sykkeen tulisi pysyä peruslenkillä suhteellisen alhaalla, niin että pystyisi esim. puhumaan samalla kun juoksee. Toki hengästyä saa, mutta tarkoitus ei ole juosta täysillä alusta loppuun.
Ennen kaikkea pitkäjänteisellä harjoittelulla tulee tulosta. Jos vaan jaksaa sisukkaasti harjoitella, niin juoksu on kyllä sellainen laji missä edistymisen huomaa!- Kuningatarmehiläinen
Niin ja tosiaan, itse olen harjoitellut juoksemista nyt noin puolisen vuotta. Aikaisemmin ollut aktiivinenkin kilpaurheilija. Alussa tuntuu aina pahalle, vaikka muissa lajeissa kuntoa löytyisikin. Juoksu on kuitenkin aivan oma lajinsa.
Mutta suosittelen, mikäli juokseminen on sinulla haaveena. Itsekin jaksan jo hyvin juosta reilun tunnin mittaisia lenkkejä. Ja enää ei tarvitse edes niitä kävelyjä väliin! :)
- mää vaan :)
Itse myös haaveilen hyvästä kunnosta, mutta itselläni tulee ainakin vammanen olo juostessa... Lonkka keinuu ja vasen jalka huitoo jotenkin, kun en nää mutta luulen että se tekee niin koska se on vino(siis nilkasta alaspäin, eikä koko jalka :D) ku olen istunut pienenä niin paljon tietyllä tavalla niin se sitten on kasvanut sellaiseksi, että vieläkin välillä mutta harvoin potkasen vahingossa oikeaa jalkaa.
Siis ongelma on se että en kehtaa juosta jos joku näkee, joten pitää joko aikasin aamulla tai myöhään illalla mennä juoksemaan :)- janttu79
Lonkka keinuu ja vasen jalka huitoo jotenkin, kun en nää mutta luulen että se tekee niin koska se on vino(siis nilkasta alaspäin, eikä koko jalka :D) ku olen istunut pienenä niin paljon tietyllä tavalla niin se sitten on kasvanut sellaiseksi, että vieläkin välillä mutta harvoin potkasen vahingossa oikeaa jalkaa.
No ei todellakaan voi johtua siitä miten olet joskus istunut jalkasi päällä. Ei vaikka istuisit pienen ikäsi niin! Jos jalassa on vikaa niin se on rakenteellinen taikka jokin muu vika, muttei nyt missään tapauksessa tuo selittämäsi syy..
- kyllä se siitä :)
Teet alussa juoksu-kävelylenkkejä. 3km on hyvä ja sopiva matka. Juokset rauhallisesti vaan. Vaihdat kävelyyn kun rupeaa tuntumaan raskaalle. Ja kaksi-kolme kertaa viikossa vaan 2-3km lenkkejä. Kerran viikossa ei kohota pahemmin kuntoa. Pari kertaa viikossakin jo tehoaa.
sitten joku päivä jakat juosta koko matkan. sitten pidennät 4-5km ja toimit samalla tavalla. Kävelet jos tuntuu raskaalle välillä.
Huomioi myös keho, ettei tule penikkatautia yms. Pidemmille matkoille kannattaa katsoa sitten jo paremmat kengät, mutta alkuun riittää hyvä mieli ja tsemppi että jaksaa lähteä lenkille vaikka ei huvittaisi yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145