Onko kokemusta kateellisen työkaverin kanssa työskentelystä ja miten tilanteen voisi rakentavasti muuttaa toimivaksi.
Olen alemmassa asemassa ja vähemmän koulutettu kuin tämä työkaverini. Hän panttaa minulta tietoja, lähettää viestejä tiimin kaikille muille henkilöille, paitsi minulle, välillä hän aliarvioi ja mitätöi minua. Kaikki tämä kuitenkin niin huomaamattomasti, että vain minä tiedän ja huomaan. Sydänystävää en hänestä toivo, mutta kyllä tämä tuntuu kurjalta.
Nostin kissan pöydälle pari päivää sitten ja hienovaraisesti yritin saada hänet ymmärtämään, mitkä ovat toiveeni, jotta saisimme kommunikaation ja työskentelyn toimimaan.
Hän hyökkäsi vastaan, puolustautui ja nyt näyttää siltä, että hän alkaa simputtamaan...
Olen työpaikallani sosiaalisesti suosittu, reilu kolmekymppinen nainen ja mukavannäköinen. Eräs tapausta sivusta seurannut työkaverini sanoi, että syynä on varmasti kateus, joka ei millään tavalla välttämättä liity näihin työkuvioihin, vaan naiseuteen.
Onko teillä kokemusta vastaavasta? Miten minä voisin toimia rakentavasti, jotta voisin sulattaa jään...Tykkään työstäni ja en haluaisi kahnausta. Tuntuu tosi pahalta!
kateellinen työkaveri
9
6912
Vastaukset
Nimittäin huonoja sellaisia.
Lue täältä:
http://forums.cjb.net/mobbinfo-about4.html- Aija
Olen kokenut saman. Tulin uuteen työhön vanhana työntekijänä, eli osasin kaiken muun mutta en talon tapoja enkä tietokone ohjelmaa jolla työtä tehtiin. Tämä vanhempi konkari ei tervehtinyt eikä antanut muuta palautetta kuin nekatiivistä.
Loppujen lopuksi minut siirrettiin toisiin tehtäviin ja hän sai valita kenen kanssa saa työtä tehdä. Tulkitsin hänen asenteensa niin, että hänellä oli voimakas ennakko asenne minua kohtaan. Olin ollut toisessa työpaikassa vaatimimmissa tehtävissä. Tänä päivänäkään hän ei tervehdi minua eikä ole näkevinään. Onneksi minun ei tarvitse tehdä enää työtä hänen kanssaan. Mielestäni tuollainen käyttäytyminen on todella huonoa käytöstä. Enkä ymmärrä työyhteisöä, jossa saa käyttäytyä noin lapsellisesti. Toivottavasti saat tukea muilta. Jos olet Uusi työntekijä, niin evääsi ovat tosi vähissä vaikka yhteisö tietäisikin ko. työntekijän ongelmat. Uusi on aina uusi ja saat tehdä "työtä", että yhteisö jossa ko. ongelmista vaietaan, hyväksyy uuden joukkoonsa. Älä mielistele. Onnea Sinulle ja ole oma itsesi. Tee työsi niin että tiedät tehneesi sen parhaalla mahdollisella tavalla. Älä anna itsetuntosi laskea mokoman kateellisen panettelun takia.
Kavereita ei teistä tule, mutta töitähän sitä voi ydessä tehdä. Tämän kuin kaikki ymmärtäisivät siellä työpaikalla. Ollaan työssä ja kaverit ovat vapaa-aikana.- ???
Kiitos viestistäsi. Ymmärrän nyt, että keinot taitavat olla aika vähissä tällaisten tyyppien kanssa.
- En ymmärrä
??? kirjoitti:
Kiitos viestistäsi. Ymmärrän nyt, että keinot taitavat olla aika vähissä tällaisten tyyppien kanssa.
Miksi joku voi olla kateellinen koska itse en ole kateellinen kenellekkään.
Olen tullut siihen johtopäätökseen että kateus on tyhmyyttä.
- Kati
Tähän oli aivan pakko vastata, koska asia kuulosti todella tutulta. Lähin työtoverini eli siis olemme mies valtaisella alalla ja meitä on kaksi naista hoitamassa toimistotyötä. Tämä toinen nainen oli kerinnyt minua ennen olemaan yrityksessä noin puoli vuotta.
Eli jouduin tavallaan yksin opettelemaan kaikki työt, koska hän ei minua opastanut. Huomasi ilmeisesti alusta asti, että olen uhka hänelle.
Tilanteeni on sen verran poikkeava, että vapaa-aikana hän on aivan kun toinen persoona. Tulemme erittäin hyvin toimeen, mutta kun olemme töissä hän on minua kohtaan kuin kaksinaamainen paskiainen.
Vuosi sitten tyhmyyttäni menin hänelle kertomaan, että olen raskaana. Se oli todella typerä temppu. En kerinnyt sitä itse työnantajalle vielä kertomaan, kun johtajamme jo ilmoitte minun osa-aikaistamisestani. Niin, että mietikkääpä miten asia on mennyt. Ei voi olla muuta mahdollisuutta kuin että tämä työkaverini (jos hänestä nyt tuota nimitystä edes viitsii käyttää) kertoi asian johtajalle.
Muutenkin hän on kovin mielellään järjestellyt johtajan kanssa minun asioitani.
Johtajaakin hän vie 10-0. Eikä johtajamme uskalla hänelle edes pahasti sanoa.
Johtaja luulee, että tämä henkilö on hyvä työntekijä. Mutta mitä hyvää siinä on, jos on vaan hyvä suustansa. Osaa esittää asiat oman etunsa mukaisesti. Ja sitten hän vielä mainostaa ettei tee koskaan virheitä. Todella naurettavaa. Valitettavasti minä olen ainut joka olen huomannut hänen virheensä. Mutta ne on aina ohitettu nopeasti ja silloin hän onkin ollut todella mukavalla päällä. Ja voihan hän tehdä virheitä minunkin huomaamatta. Valitettavasti hän voi niitä itse korjailla kenenkään sitä huomaamatta.
Olen myös tullut siihen tulokseen, että kateus loistaa jo läpi. Kun olen ollut äitiyslomalla hän on kertonut muille työkavereille, että mitä kaikkea meille on taas ostettu.
Palasin juuri takaisin äitiyslomalta. Menin johtajan kanssa juttelemaan. Ja hän ilmoitti minulle, että katsotaan vähän uudestaan sitä sinun toimenkuvaasi. Se on nyt edessä ensiviikolla. Mutta melkeinpä tiedä eettä tämä työkaverini on junaillut asioita taas omaksi edukseen niin että minun asemani taas huononee entisestään.
Olenkin tässä miettinyt, että mitä sanon kun johtaja pyytää minua juttelemaan ja esittää minun tehtävieni huonontamista. Pitääkö minun suostua vai jollen suostu voivatko sillä verukkeella minut irtisanoa kokonaan.
Olen todella toivottomassa tilassa. Työhön meno oli minulle rahallisesti pakollista, mutta valitettavasti kaikki asiat siellä ovat ennallaan. Huomasin jo ensimmäisen työpäivän jälkeen olevani todella masentunut. Onko kenelläkään mitään ehdotuksia mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä. Olen miettinyt lopputiliä. Mutta minulla ei kyllä olisi varaa ottaa mitään karensseja.- etsi uusi työpaikka
Minulla oli ihanaa olla töissä kun kiusaajani oli äitiyslomalla, mutta auta armias kun palasi! Hän halusi ehdottoamasti minun työni. Kun ei sitä saanut kokonaan, alkoi sabotoida työtäni ja haukkua suoituksiani selkäni takana. Parasta oli, kun olin lomalla järjestämässä poikani lakkiaisia. Minut oli päätetty osa-aikaisesti tehdä ei ammattiani vastaavaa työtä toisessa yksikössä. No ei tämäkään riittänyt hänelle. Pomoni soitti vihaisena, että tulet heti tyhjentämään työpöytäsi ja luovutat avaimet! Minä äimänä, että mitä?? Onneksi otin varaluottamusmiehen mukaani ja marssittin pikkupomon luo. Hän kylmästi ilmoitti että työrauhan saavuttamiseksi minut pitää siirtää kokonaan toisieen yksikköön, eli siihen, mikä ei vastannut koulutustani ja yksintyöskentelyyn..uskoamtonta! Masennuin ja jouduin sairaslomalle. Ilmoitin liittoon suoraan pääkallopaikalle, josta tuli ihminen katastamaan tilannetta ja ilmoitti ettei voi mitään! Pomo kun kuuli että olin vienyt asian eteenpäin, uhkasi potkuilla. Kysyin apua työsuojelupiiristä, tulos: ei voi mitään, työnantaja määrää mitä töitä teettää!!! Tää kiusaaja kera hännystelijänsä mättivät joka yhteistilaisuudessa mulle kuiskaten, että vaihda työpaikkaa. Onneks mulla oli muutama hyvä työkaveri, jotka olivat kuulleet ja nähneet tän kiusaamisen, ja pitivät minut 'pystyssä', että periksi et anna. No tämä kiusaaja yriti tehdä mun töitäni, muttei pärjännytkään, pikkupomo ei sitten enää kelpuuttanut häntä, vaan halusi minut takaisin, mutta empäs mennytkää kiusattavaski, vaan vaihdoin toiseen yksikköön ja aah miten ihana rauha ja taas nautin tösitäni. Paitsi kaikki yleiset asiat ja tilaisuudet mättää edelleen tän kiusaajan ja hännystelijöitten taholta. Hän otti myös uuden uhrin omasta yksiköstään.
Näin se ajtkuu..koirat haukkuu, mutta karavaani jatkaa kulkuaan.
- EI MIKÄÄN AUTA
Kyllä oli kuin minun kokemukseni.Alentuva käytös
työtovereita kohtaan, pomon perseen nuoleminen, kukaan ei osaa kuin hän, provosoiva käytös, mielistely edessäpäin mutta takana ääretön vittuilu, opetti väärin asioita, arvosteli muiden tekemiä töitä kääntäen huomion omasta työstään pois ja tuhat muuta.Itse irtisanoin itseni ja 3 kk karenssi toipuminen traumasta n.8 kk. Työtoveri sai paniikkikohtauksia ja vapinakohtauksia, minä oksensin joka aamu ja ilta. Liitto ei puuttunut asiaan vaikka sitä yritimme, työterveys oli voimaton,joten tässä ollaan. Pahinta oli se että harva uskoi minua ja oletti vain minulla olevan huono itsetunto.Neuvon sinua vain HAE UUSI TYÖ pääset pienemmin seurauksin.t. Carita- futaaja
Joo otankin kantaa omalla kertomuksella:
Meillä kävi töissä niin ,että vastaava jäi töistä pois ja minä varavastaavana olin raskaana.
pomo oli poissaollessani kysynyt kiinnostaako minua paikka vastaavalta, ei tiennyt silloin pomo että olin raskaana..noh tämä vastaava oli lipsauttanut vahingossa että ei varmaan kiinnosta kun olen raskaana. noh tulin vapaapäivältä ja vastaava kertoi että jää pois ja että mitä oli pomolle kertonut minun sijasta niin kyllähän se järkytys oli että on mennyt kertomaan noin henk.koht,asioita. soitin heti että paikka kiinnostaa ,mutta kun hän oli mennyt jo kuulema lupaamaan sen työntekijälle toisesta liikkeestä..mutta lupasi vielä miettiä kumman ottaa..huvikseenko olen tehnyt monta vuotta töitä että en pääse sit eteenpäin uralla. ja näinhän se pomo antoi paikan toiselle minun nenän edestä ja raskaushan ei asiaan vaikuttanut..meidän kaikki loput työntekijät teki protestin ,mutta se ei asiaan vaikuttanut ,koska olihan tämä tuleva vastaava pomon hyvä ystävä. no uusi tuli taloon ,mutta hänen 1/2vuoden olonsa aikaan kaikki oli irtisanoneet itsensä minua lukuunottamatta. Ja vika oli tietysti työntekijöissä.näinhän ilmaisi pomolle ja pomo uskoo koska myynnit on hyvät.Sen eteenhän olimme muut tehneet monta vuotta töitä ja nyt oli valmiille mukava tulla. nyt kun olen ollut äitiyslomalla olen saanut huomata että hän toivoo että en vaan tulis takaisin,koska on saanut nuoria hyvin uskovia työntekijöitä remmiin niin en tuu pilaamaan koska uskallan kuitenkin mielipiteeni sanoa. ei varmasti ole yhtään yhteydenottoa ottanut jossa pyydettäs vaikka pikkujouluun..kyllä on itsetunto mennyt mutta nyt mietin vaihdanko tyopaikkaa jossa arvostettaisiin mitä teet omalla työlläsi eikä suhdepeliä jolla on niin helppo viedä toiselle kuuluva paikka...
- kokemusta on
ei ole muuta keinoa kuin vaihtaa paikkaa tai saada psykopaatti eläkkeelle ja siihen tarvitaan esimiesten tukea.
Minuakin kadehtii itseäni 10v nuorempi punkero, kun olen naisellinen,nätti ja iloinen. Hänen mielestään olen ollut jo vaihdevuosivaivainen reilsuti alta 40v:na.......... ihan pimee tyyppi, mutta kun on esimeihen suosiossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä891839Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2771703Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2921470Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1751379- 51957
- 56957
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em70937- 66914
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40901Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤52888