eli olen töissä kaupan alalla ja pari asiaa on minulle epäselviä. Alussa tein täyttä päivää, mutta koulun alettua jälleen siirryin tekemään töitä vain 10 tai 5 tunnin viikottaisella työsopimuksella. Kuitenkin se 35 tunnin raja on ylittynyt joka kerta ja palkalaskennan mukaan minulle on kertynyt lomapäiviä. Työsopimus on jatkuva.
Mitä eroa siinä nyt käytännössä on, että pidänkö lomat vai en? Eli jos irtisanoutuisin nyt, saisin ilmeisestikin 10% tienesteistäni lomakorvauksena. Entäpä kun jatkan työntekoa ja pomo lätkii minullekin kesälomat. Paljonko saan korvausta (palkaa) tältä loma-ajalta? (jos oletetaan, että minulla on tuolloin vain viiden tunnin sopimus) Mietityttää vaan se, että jäänkö paljonkin tappiolle siinä, että pidän ne lomat? Välttämättä en halua pitää mitään lomaa, mutta ilmeisetsi vaihtoehtoja ei ole, jos työsopimus jatkuu.
lomakorvaus/palkka taas
6
7765
Vastaukset
- wsws
eli onko lomajan palkka yhtä suuri, kun se lomakorvaus jonka saisin, jos lopettaisin työt nyt?
Tietysti siinä tulee erona se, että jos lopetan nyt ja pääsen heti uusiin töihin, ovat lomakorvaukset tavallaan "ylimääräistä", kun taas jos joudun lomalle, en tietenkään tienaa sinä aikana mitään muuta, kun sen lomajan palkan.- työsuojeluvaltuutettu
Lomaa kertyy 2-2,5 pvä/kk, työsuhteen kestosta riippuen. Ja jos vuosilomalain mukaiset tunti- tai työpäivien määrä on riittävä. Palkka lasketaan keskimääräisen ansion mukaan ja saat lomapalkan loma-ajalta, sekä lomarahan (entinen lomaltapaluurahan, joka on puolet lomapalkasta) Nämä saat myös silloin, jos irtisanot itsesi, EDELLYTTÄEN että noudatat irtisanomisaikaa. Jos et noudata, ei työnantajan tarvitse tuota lomarahaa maksaa. Lomapalkka on jo ansaittua, sen saat.
Huomioi myös se, että mikäli jäät työttömäksi, lasketaan tuo loma-aika siihen, eli työttömyyspäivät alkavat rullaamaan vasta oletetun loman jälkeen. - korjaus
työsuojeluvaltuutettu kirjoitti:
Lomaa kertyy 2-2,5 pvä/kk, työsuhteen kestosta riippuen. Ja jos vuosilomalain mukaiset tunti- tai työpäivien määrä on riittävä. Palkka lasketaan keskimääräisen ansion mukaan ja saat lomapalkan loma-ajalta, sekä lomarahan (entinen lomaltapaluurahan, joka on puolet lomapalkasta) Nämä saat myös silloin, jos irtisanot itsesi, EDELLYTTÄEN että noudatat irtisanomisaikaa. Jos et noudata, ei työnantajan tarvitse tuota lomarahaa maksaa. Lomapalkka on jo ansaittua, sen saat.
Huomioi myös se, että mikäli jäät työttömäksi, lasketaan tuo loma-aika siihen, eli työttömyyspäivät alkavat rullaamaan vasta oletetun loman jälkeen.Työntekijän irtisanoessa itsenstä, ei kaupan alalla makseta lomarahaa työsuhteen päättyessä.
Lomakorvaus pitämättömästä lomasta kyllä.
- HR-konsultti
Osa-aikaisen työntekijän palkka lasketaan seuraavasti:
lomanmääräytymisvuoden työssäoloajan palkka x kerroin / työpäivien lukumäärä.
Esim. jos täytät vuosiloman ansaintaehdon, eli saat kesällä 24 lomapäivää on kertoimesi 22,2.
Siitä vaan täytät omat luvut tuohon kaavaan: eli koko vuoden palkka x 22,2 ja tämän luvun jaat koko vuoden työpäivien lukumäärällä. Lomakorvaus kaupanalalla on 50% palkasta, joka vielä lätkäistään tähän päälle. Mutta ovat siis kaksi eri asiaa tämä lomapalkka ja lomaraha.- pieni korjaus
Hei HR-konsultti...
Pieni korjaus:
kun työpaikka noudattaa kaupan alan TESsiä,
ei tuo työehtosopimus tunne noita yleisiä lain mukaisia kertoimia, vaan ihan prosenttikorvauksia.
Lomapalkan laskentasääntö määräytyy sen mukaan mitä palkkaustapaa työntekijään noudatetaan lomanmääräytymisvuoden päättyessä eli 31.03
Kuukausipalkka ; aina lomanhetkellä jäämisen mukainen palkka/25*lomapäivien lukumäärä.
Osa-aikainen; lomanmääräytymisvuoden ansiosta joko 10 % tai 12,5 %. siitä kesäloman osuus on 24/30 ja talviloman osuus 6/30.
Lomarahaa maksetaan sitten 50 % lomapalkasta.
Sitten ne, jotka työskentelevät sekä alle 14 pv, että alle 35 t kuukaudessa, ovat loman sijaan oikeutettuja vapaaseen.
Eli suomeksi, oikeus olla 4 viikkoa poissa töistä.
Työntekijä voi itse päättää haluaako hän pitää vapaata vai ei. Ns. loma-ajan palkkaa ei makseta, mutta työntekijä saa lomakorvausta joko 9 % tai 11,5 %. Tästä ei enää erillistä lomarahaa makseta. - HR-konsultti
pieni korjaus kirjoitti:
Hei HR-konsultti...
Pieni korjaus:
kun työpaikka noudattaa kaupan alan TESsiä,
ei tuo työehtosopimus tunne noita yleisiä lain mukaisia kertoimia, vaan ihan prosenttikorvauksia.
Lomapalkan laskentasääntö määräytyy sen mukaan mitä palkkaustapaa työntekijään noudatetaan lomanmääräytymisvuoden päättyessä eli 31.03
Kuukausipalkka ; aina lomanhetkellä jäämisen mukainen palkka/25*lomapäivien lukumäärä.
Osa-aikainen; lomanmääräytymisvuoden ansiosta joko 10 % tai 12,5 %. siitä kesäloman osuus on 24/30 ja talviloman osuus 6/30.
Lomarahaa maksetaan sitten 50 % lomapalkasta.
Sitten ne, jotka työskentelevät sekä alle 14 pv, että alle 35 t kuukaudessa, ovat loman sijaan oikeutettuja vapaaseen.
Eli suomeksi, oikeus olla 4 viikkoa poissa töistä.
Työntekijä voi itse päättää haluaako hän pitää vapaata vai ei. Ns. loma-ajan palkkaa ei makseta, mutta työntekijä saa lomakorvausta joko 9 % tai 11,5 %. Tästä ei enää erillistä lomarahaa makseta.Heipä hei!
Laskentakaavasi on periaatteessa sama, hieman lakisääteistä paremmaksi sovittu. Se tosin pätee kokopäiväisiin työntekijöihin. Lain tarjoama laskukaava laskee keskiarvoa koko vuoden palkalle, joka voi osa-aikaisella olla tyystin eri, kuin mitä viimeisen palkkakauden tili.
Oikeus vapaaseen kuulostaa uudelta. En ole tuollaiseen pykälään vielä törmännytkään, mutta viitsitkö ottaa vaikkapa suoran sitaatin, tai kertoa millä sivulla kaupanalan työehtosopimuksessa asiasta kerrotaan? En välttämättä väitä etteikö näin olisi, en vain ole moisesta koskaan lukenut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799