Teinigootti-invaasio

Entinen gootti

Olin tänään Helsingissä. Huomasin, että gootteja parveili siinä ns. "kompassilla". Kaikki olivat suunnilleen 14-15-vuotiaita. Eipä meitä ennen pahemmin katukuvassa ole näkynyt, mutta nyt on tullut joku hemmetin teinigoottien invaasio. Mistähän johtunee?

Hommasta on mennyt aivan maku sen jälkeen, kun entiset ns."pissaliisat" ovat kääntyneet gooteiksi. Taidanpa myydä kaikki vuosien varrella ostamani korsetit, samettihameet, röyhelöpaidat jne. En enää halua kuulua samaan joukkoon kun te, jotka tunnistatte itsenne parveilemasta kompassilla.

Tänään myös juttelin sattumalta yhden tälläisen teinigootin kanssa. Älykkyysosamäärä oli samalla tasolla, kuin millä tahansa pissaliisalla. Hän esitteli viiltelyjälkiään(*puistatus*).Muistan yhden hänen kommenttinsa:"Ei voi olla gootti, jos ei ole mustia hiuksia" Tunsin suurta häpeää sekä itseäni että häntä kohtaan.

Tiedän kyllä sen, että aitojakin gootteja kai on vielä jossain maailmankolkassa olemassa, mutta tilanne näyttää toivottomalta. Minä en ainakaan poistu talostani, kunnes jokaikinen teinigootti on häipynyt katukuvasta.Aamen.

58

9563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ms.Rigby

      Tiiän kyllä miltä toi tuntuu! Luulenpa että median antama kuva esim. Rasmuksesta goottibändinä ovat saaneet pissikset kääntymään ''gooteiksi''...
      Itse olen nuori (17v.) ja sen takia monet gootit saattavat katsoa minua kieroon. Olen tutustunut goottihistoriaan ja rakastan aitoa goottimusiikkia. Yuntuu, että nuo teiniwannabegootit ovat pilanneet myös nuorten goottien maineen...En itsekäänenää pukeudu kovin goottimaisesti juuri tuon takia. Sydän seuraa silti Souxsieta!!!;)

      • Entinen gootti

        Satun tuntemaan yhden "gootin"(kutsuu itseään gootiksi, vaikka ei mitään goottibändiä kuuntelekkaan), joka kääntyi gootiksi pojan takia. Eli, kun ihastus vaihtui, vaihtui myös tyyli.

        Toisaalta olen myös tavannut yhden viisitoista-vuotiaan gootin, joka on ollut kiinnostunut aatteesta 11-vuotiaasta lähtien. Häntä myös harmittaa tämä teinityttöjen gootti-intoilu. Ja ymmärrän häntä täysin.

        Kävin tutustumassa IRC-gallerian Morticia-yhteisöön. Yhdellä n.14-vuotiaalla pikkugootilla oli kuva, joka esitti häntä itseään viiltelemässä ranteitaan. Tunsin jälleen erittäin, erittäin suurta, tuskaista häpeää.

        Viiltely ja goottius eivät liity millään tavalla toisiinsa.

        Luultavasti teinigoottius on juuri lähtenyt Nigtwishistä, 69eyesistä, Himistä, The Rasmuksesta yms..


      • ihmettelen sitä
        Entinen gootti kirjoitti:

        Satun tuntemaan yhden "gootin"(kutsuu itseään gootiksi, vaikka ei mitään goottibändiä kuuntelekkaan), joka kääntyi gootiksi pojan takia. Eli, kun ihastus vaihtui, vaihtui myös tyyli.

        Toisaalta olen myös tavannut yhden viisitoista-vuotiaan gootin, joka on ollut kiinnostunut aatteesta 11-vuotiaasta lähtien. Häntä myös harmittaa tämä teinityttöjen gootti-intoilu. Ja ymmärrän häntä täysin.

        Kävin tutustumassa IRC-gallerian Morticia-yhteisöön. Yhdellä n.14-vuotiaalla pikkugootilla oli kuva, joka esitti häntä itseään viiltelemässä ranteitaan. Tunsin jälleen erittäin, erittäin suurta, tuskaista häpeää.

        Viiltely ja goottius eivät liity millään tavalla toisiinsa.

        Luultavasti teinigoottius on juuri lähtenyt Nigtwishistä, 69eyesistä, Himistä, The Rasmuksesta yms..

        miksi viilteleminen yhdistetään gootteihin, ihan niin kuin asioilla olisi paljonkin jotain tekemistä toistensa kanssa.
        Ja tosiaan toi häpeäntunne on tuttu, mitä nyt ulkona ja netissä törmää sellaisiin jotka levittelee gooteista ihan harhaista kuvaa...
        Tajuan mitä tarkoitat kun sanot että teinigoottius on lähtenyt mm. niistä sinun mainitsemistasi bändeistä, mutta mielestäni se ei ole välttämättä itse bändeistä lähtenyt, vaan medialta ja siitä millaisen kuvan media on bändeille antanut. Eikös tässä keskustelussa joku aiemmin sanonutkin, että antaa ihan väärän kuvan kun The Rasmusta sanotaan goottibändiksi? Olen ihan samaa mieltä; siis eihän se TODELLAKAAN tee goottibändiä, jos parilta biisiltä löytyy jonkun korvan mielestä goottivaikutteita. Melkein kaikesta musiikista voi löytää jotain goottityylistä, oli se sitten viiden sanan pätkä sanoituksessa tai muutama sointu jotka kuulostavat 'gooteilta', mitä ikinä se sitten nykypäivänä tarkoittaakaan...


      • Nag
        Entinen gootti kirjoitti:

        Satun tuntemaan yhden "gootin"(kutsuu itseään gootiksi, vaikka ei mitään goottibändiä kuuntelekkaan), joka kääntyi gootiksi pojan takia. Eli, kun ihastus vaihtui, vaihtui myös tyyli.

        Toisaalta olen myös tavannut yhden viisitoista-vuotiaan gootin, joka on ollut kiinnostunut aatteesta 11-vuotiaasta lähtien. Häntä myös harmittaa tämä teinityttöjen gootti-intoilu. Ja ymmärrän häntä täysin.

        Kävin tutustumassa IRC-gallerian Morticia-yhteisöön. Yhdellä n.14-vuotiaalla pikkugootilla oli kuva, joka esitti häntä itseään viiltelemässä ranteitaan. Tunsin jälleen erittäin, erittäin suurta, tuskaista häpeää.

        Viiltely ja goottius eivät liity millään tavalla toisiinsa.

        Luultavasti teinigoottius on juuri lähtenyt Nigtwishistä, 69eyesistä, Himistä, The Rasmuksesta yms..

        Entä jos hekään eivät millään tavalla luule viiltelyn liittyvän gootismiin, vaan muuten vain psyykkisten ongelmiensa tähden viiltelevät? ;E
        Tosin tämä kombinaatio on harvinainen teinien ja goottien yhteydessä. Usein synkkyys tahdotaan yhdistää väärällä tavalla viiltelyyn, hautakiviin ja vampyyreihin. Voi sitä synkkyyttä olla muullakin tavalla kerpele ja kukin määritelköön sen itse.


      • outo
        Entinen gootti kirjoitti:

        Satun tuntemaan yhden "gootin"(kutsuu itseään gootiksi, vaikka ei mitään goottibändiä kuuntelekkaan), joka kääntyi gootiksi pojan takia. Eli, kun ihastus vaihtui, vaihtui myös tyyli.

        Toisaalta olen myös tavannut yhden viisitoista-vuotiaan gootin, joka on ollut kiinnostunut aatteesta 11-vuotiaasta lähtien. Häntä myös harmittaa tämä teinityttöjen gootti-intoilu. Ja ymmärrän häntä täysin.

        Kävin tutustumassa IRC-gallerian Morticia-yhteisöön. Yhdellä n.14-vuotiaalla pikkugootilla oli kuva, joka esitti häntä itseään viiltelemässä ranteitaan. Tunsin jälleen erittäin, erittäin suurta, tuskaista häpeää.

        Viiltely ja goottius eivät liity millään tavalla toisiinsa.

        Luultavasti teinigoottius on juuri lähtenyt Nigtwishistä, 69eyesistä, Himistä, The Rasmuksesta yms..

        Ykski mun tuntema ihminen lulee olevansa gootti ku osti seppälästä mustan paidan ja mustan hameen. Se ei tee kyllä goottia. Itse olen ollut kiinostunut aiheesta 9-10 vuotiaasta saakka. En kyllä pukeudu kuin gootti.


      • goottimusic = shit
        Entinen gootti kirjoitti:

        Satun tuntemaan yhden "gootin"(kutsuu itseään gootiksi, vaikka ei mitään goottibändiä kuuntelekkaan), joka kääntyi gootiksi pojan takia. Eli, kun ihastus vaihtui, vaihtui myös tyyli.

        Toisaalta olen myös tavannut yhden viisitoista-vuotiaan gootin, joka on ollut kiinnostunut aatteesta 11-vuotiaasta lähtien. Häntä myös harmittaa tämä teinityttöjen gootti-intoilu. Ja ymmärrän häntä täysin.

        Kävin tutustumassa IRC-gallerian Morticia-yhteisöön. Yhdellä n.14-vuotiaalla pikkugootilla oli kuva, joka esitti häntä itseään viiltelemässä ranteitaan. Tunsin jälleen erittäin, erittäin suurta, tuskaista häpeää.

        Viiltely ja goottius eivät liity millään tavalla toisiinsa.

        Luultavasti teinigoottius on juuri lähtenyt Nigtwishistä, 69eyesistä, Himistä, The Rasmuksesta yms..

        Parempi onkin olla gootti ainoastaan pukeutumalla ja jättää se kamala tuuba"musiikki" pois.

        Sikakaan ei kuuntele "oikeaa" goottimusiikkia, täytyy olla kyllä sienten vaikutuksen alaisena jos joku kyseistä teknopaskaa kuuntelee. Hyh hyh eikä edes tyylillä tehty.


    • Zaida

      On kyllä totta, että kun helsinkiin menee, näkee jo asemalla sen 10 koottia vähintään, kun ulos junasta tulee. Valitettavaa tämmöinen, suurin osa kun on juuri noita teinejä tai metallisteja. Ihmiset saavat väärän kuvan gooyeista, kun nämä neropatit kulkevat pentagrammit ja ristit väärinpäin ja pandakajaalit naamassa ja ovat niin syncciä NiinQ. Voi elämä.

      • Sindri

        Asetelma vähän käännettynä minua metallistina/hevarina ärsyttää tulla kutsutuksi gootiksi.Ei nyt jumaliste se,että käyttää tummia vaatteita tee gootiksi!
        Ja pentagrammit kuulunevat wiccoille ja satanisteille,eivät niinkään gooteille.


    • tuli mieleen

      että goottilaisuushan oli joskus muinoin alakulttuuri, mutta kuten viestisi sai minut miettimään, siitä on nyt kauhistuttavaa vauhtia tulossa osa yläkulttuuria. Nykyisinhän jos joku on gootti, se ei tunnu enää tekevän samankaltaista vaikutusta keneenkään. Pitäisiköhän perustaa itse joku entisen goottilaisuuden pohjalle rakentuva uusi kulttuuri, josta luotaisiin niin mahdoton ja paheksuttava etteivät edes vanhempiaan vastaan kapinoivat pissaliisat siihen uskaltaisi ryhtyä? Toisaalta, nykyään vallitseva kulttuuri on pahellinen, ja suorastaan tihkuu seksiä, ateismia ja kuolemaa. Niinpä, jos todella haluaa olla erilainen, olisi kai liityttävä johonkin kristilliseen järjestöön tai ainakin oltava niin hyveellinen kuin suinkin, sillä sellainen on nyt ehdottoman 'out'.
      Pissisgoottien lisäksi myös teinihippejä on ilmaantunut maisemiin. Tämä ei toki liity mitenkään goottilaisuuteen, mutta minua ärsyttävät teinigoottien lisäksi teinihipit, jotka eivät ole tutustuneet hippikulttuuriin yhtään sen paremmin kuin teinigootit goottikulttuuriin.
      En tule ikinä sanomaan olevani gootti, mutta tiedän, että joka kerta kun kuulen tai luen jostain jotain goottikulttuuriin tai gootteihin liittyvää, huomioni tulee oitis kiinnittymään siihen. Ja tulen aina vihaamaan pissaliisagootteja.
      Pitäisi varmaan perustaa joku ihan uusi goottilaisuuteen pohjautuva alakulttuuri : )
      By the way, kun sanoit sillä jollain tyypillä älykkyysosamäärän olleen pissaliisatasolla, niin siitä tuli mieleen kysymys: Kuinka moni oikein yhdistää älykkyyden mielessään goottilaisuuteen? Yksi goottilaisuuden ihannoimista teemoistahan on hulluus, ja aika usein hulluilla on korkea älykkyysosamäärä.

      • Entinen gootti

        Nythän on tullut muotiin kaikki alakulttuurit. Esimerkiksi punkkarit. Teinit pukeutuvat kalliisiin punkkarivaatteisiin, joita myydään vaikkapa Backstreetillä, tutustumatta lainkaan punkkareiden ajamiin asioihin. Minulla on sellainen käsitys punkkareista, että he eivät käyttäisi paljon rahaa vaatteisiinsa, vaan käyttäisivät paljon esimerkiksi kirpputorilta ostettuja vaatteita.

        Voi miten toivonkaan, että kaikki teiniliisat pysyisivät siellä henkkamaukassa.

        Ehkäpä kommenttini älykkyysosamäärästä oli väärä sana. Samat ihqut ja lollit vähen puheessaan vilisivät kuin näillä halveksimillaan pissaliisoilla.


      • räyh.

        No mutta onneksi minun äo:ni on 142 ja olenkin vaalea hiuksinen "metallisti".MUAHAHAHHAA!


      • NoOneElse

        Toisaalta olen samaa mieltä kanssani, mutta toisaalta en.
        Sanoit, ettet enää haluaisi käyttää gootti vaatteita vain siksi, kun on teinigootteja paljon. Tuo vasta on lapsellista. Jos olisit "kunnon gootti" jatkaisit yhä goottina oloa. Eli sulla on pakonomainen tarve esittää erilaista...


      • Nimimerkki on rekisteröity
        NoOneElse kirjoitti:

        Toisaalta olen samaa mieltä kanssani, mutta toisaalta en.
        Sanoit, ettet enää haluaisi käyttää gootti vaatteita vain siksi, kun on teinigootteja paljon. Tuo vasta on lapsellista. Jos olisit "kunnon gootti" jatkaisit yhä goottina oloa. Eli sulla on pakonomainen tarve esittää erilaista...

        Oikea NoOneElse ei ole tätä kirjoittanut. Olen vähän eri ikäluokkaa.


    • åååqwe

      Itse en jaksa enää välittää noista kadulla vastaantulevista angstisista "gooteista" ne lähinnä saavat nauramaan. Luulevat olevansa niin helvetin erilaisia, mutta tosiasiassa ovat kaikki aivan samanlaisia. Musta tukka sekaisin tupeerattuna, mustat vaatteet, hakaneuloja, ketjuja, mustat meikit ja jotain helvetin 69 eyes hihamerkkejä. Odotetaan vain niin ne jotka tällä hetkellä kyseiseen tyyliin pukeutuvat ovat vuoden parin sisällä löytäneet itsellensä taas uuden tyylin. Muoti on sellaista se kestää aikansa, kunnes tulee taas uutta tilalle. Ja gootit ja punkkarit ovat nyt muodissa. Valitettavasti.

      Kyllä nuo viiltelijät ja muut vielä häpeävät itseänsä, uskokaa vain.

      Media suurimmaksi osaksi on syypää tähän gootti hulluteen. Nyt viime vuosina kun HIM ja 69 eyesit ovat nousseet kuuluisuuteen on media keksinyt alkaa kutsumaan tätä musiikkia goottimusiikiksi ja teinit vastaavasti itseänsä gooteiksi.

      Eräs tuttuni joka on oikein super pissis päätti pari vuotta sitten: "tästä lähin en käytä kuin mustia vaatteita" vaikka normaalisti käytti vaatetuksessaan vaaleita värejä. Olin revetä sillä sekunnilla kun hän suustansa päästi tuon lauseen. No kaveri sitten yks äkkiä muutti tyylinsä tummaksi, osti niittikoruja ja muuta sälää. Luuli olevansa cool hevari, vaikka kuunteli räppiä =D Kyllä se karu totuus tuli kaikille selväksi, jotka tuttavuutta tuli hänen kanssaan tekemään. "Kuunteletko sä in flamesia tai bodomia?" "ööh, en mä siis niinku ku, mitä bändejä ne o? Mulla on vaan ezkimoo ja pikku geetä"

      • YksinäinenVaeltaja

        "Itse en jaksa enää välittää noista kadulla vastaantulevista angstisista "gooteista" ne lähinnä saavat nauramaan. Luulevat olevansa niin helvetin erilaisia, mutta tosiasiassa ovat kaikki aivan samanlaisia. Musta tukka sekaisin tupeerattuna, mustat vaatteet, hakaneuloja, ketjuja, mustat meikit ja jotain helvetin 69 eyes hihamerkkejä. Odotetaan vain niin ne jotka tällä hetkellä kyseiseen tyyliin pukeutuvat ovat vuoden parin sisällä löytäneet itsellensä taas uuden tyylin. Muoti on sellaista se kestää aikansa, kunnes tulee taas uutta tilalle. Ja gootit ja punkkarit ovat nyt muodissa. Valitettavasti."

        Ihan näin kommenttina tähän että kuvailit tuossa enemmänkin metalisteja/hevareita kuin gootteja...


      • ...
        YksinäinenVaeltaja kirjoitti:

        "Itse en jaksa enää välittää noista kadulla vastaantulevista angstisista "gooteista" ne lähinnä saavat nauramaan. Luulevat olevansa niin helvetin erilaisia, mutta tosiasiassa ovat kaikki aivan samanlaisia. Musta tukka sekaisin tupeerattuna, mustat vaatteet, hakaneuloja, ketjuja, mustat meikit ja jotain helvetin 69 eyes hihamerkkejä. Odotetaan vain niin ne jotka tällä hetkellä kyseiseen tyyliin pukeutuvat ovat vuoden parin sisällä löytäneet itsellensä taas uuden tyylin. Muoti on sellaista se kestää aikansa, kunnes tulee taas uutta tilalle. Ja gootit ja punkkarit ovat nyt muodissa. Valitettavasti."

        Ihan näin kommenttina tähän että kuvailit tuossa enemmänkin metalisteja/hevareita kuin gootteja...

        Ja mistäköhän lähtien metallia kuuntelevat ovat pukeutuneet "musta tukka sekaisin tupeerattuna, mustat vaatteet, hakaneuloja, ketjuja, mustat meikit ja jotain helvetin 69 eyes hihamerkkejä"?

        Gootit noin pukeutuvat.


      • ... kirjoitti:

        Ja mistäköhän lähtien metallia kuuntelevat ovat pukeutuneet "musta tukka sekaisin tupeerattuna, mustat vaatteet, hakaneuloja, ketjuja, mustat meikit ja jotain helvetin 69 eyes hihamerkkejä"?

        Gootit noin pukeutuvat.

        sillä väliä miten lapset pukeutuu.. Antakaa niiden olla, vielä ne näkee tuolla tuulipuvussa työntämässä lastenrattaita.
        Ei elämän tarvi olla niin totista, että jostain helvetin pukeutumistyylistä tarvii tapella netissä :D


      • YksinäinenVaeltaja
        darkgnome kirjoitti:

        sillä väliä miten lapset pukeutuu.. Antakaa niiden olla, vielä ne näkee tuolla tuulipuvussa työntämässä lastenrattaita.
        Ei elämän tarvi olla niin totista, että jostain helvetin pukeutumistyylistä tarvii tapella netissä :D

        Ei siitä tarvitse, minun puolestani ihmiset voivat juoksennella ihan aatamin ja eevan puvussa ja laulaa kansantanhuja, ei ole minun asiani miten ihmiset pukeutuvat tai mitä he tekevät. Kunhan oli vain tuommoinen kommentti :)


      • Raatoperho
        YksinäinenVaeltaja kirjoitti:

        "Itse en jaksa enää välittää noista kadulla vastaantulevista angstisista "gooteista" ne lähinnä saavat nauramaan. Luulevat olevansa niin helvetin erilaisia, mutta tosiasiassa ovat kaikki aivan samanlaisia. Musta tukka sekaisin tupeerattuna, mustat vaatteet, hakaneuloja, ketjuja, mustat meikit ja jotain helvetin 69 eyes hihamerkkejä. Odotetaan vain niin ne jotka tällä hetkellä kyseiseen tyyliin pukeutuvat ovat vuoden parin sisällä löytäneet itsellensä taas uuden tyylin. Muoti on sellaista se kestää aikansa, kunnes tulee taas uutta tilalle. Ja gootit ja punkkarit ovat nyt muodissa. Valitettavasti."

        Ihan näin kommenttina tähän että kuvailit tuossa enemmänkin metalisteja/hevareita kuin gootteja...

        Näytä mulle metallisti joka kuuntelee 69eyesia! :D


    • Tristessa

      Mulla vanhalla sedällä ei ole mitään teinejä vastaan... itseäni kiinnosti 15-vuotiaana lähinnä mopot, pillu ja viina... nyt on nuo mopot jääneet hiukan vähemmälle :)

      Kyllä se siitä, muodit on muoteja ja teinitkin kasvavat, valitettavasti... me ollaan eri asia me, jotka ovat vielä yli 30-vuotiaina gootteja...

    • ols

      mitä pahaa kompassilla hengaamisessa on, vitu pelle?

      • Zodiac

        Mieti sitä poika


      • dyingbride
        Zodiac kirjoitti:

        Mieti sitä poika

        tästä aiheesta voisin keskustella vaikka kuinka kauan. underground juttujen muotiin tuleminen on varmaan ärsyttävintä ja surullisinta mitä tiedän!!!!!!!!!argggghhhhh. juu, kaikki nämä rokki, hevi, hippi, gootti, punk jutut ovat juuri nyt niin ällöttävän pinnalla. syytän mm. henkka maukkaa sun muita, jotka alkoivat myymään näitä feikki bändipaitoja ja muuta paskaa. ja koska ne vielä menestyvät hyvin, niin pelkäänpä vaan, että tämä muoti-ilmiö ei mene koskaan ohi:(
        kaikki vanhat kunnon bändit on kaupallistettu. mielestäni näin ei oikeasti saisi tehdä. esim. punkin pitäisi olla kapinaa, millaista kapinaa se sellainen on, että kopioidaan muita ja ollaan niin hemmetin in? tulee niin ikävä vanhoja aikoja... jos esim. 90-luvulla näki jonkun goottirokki porukan jossain, heitä kyllä katsottiin pitkään ja heitä todella ihmeteltiin ja he todella olivat erilaisia. ja jos silloin olisi sanonut jotain tällaista "hei, tiedätkö sen hannupekan jolla on pitkä tukka ja nahkatakki ja meikkiä?" olisi vastaus ollut "no totta kai mä nyt hannupekan tiedän! hän on kaupungin arvostetuin ja pelätyin, koska on niin sinut itsensä kanssa ja erottuu massasta". nykyään jos kysyy saman kysymyksen, vastaus on "heheh, hannupekkojahan on miljoonia, ketä niistä tarkoitat?". see the difference.


      • Entinen gootti
        dyingbride kirjoitti:

        tästä aiheesta voisin keskustella vaikka kuinka kauan. underground juttujen muotiin tuleminen on varmaan ärsyttävintä ja surullisinta mitä tiedän!!!!!!!!!argggghhhhh. juu, kaikki nämä rokki, hevi, hippi, gootti, punk jutut ovat juuri nyt niin ällöttävän pinnalla. syytän mm. henkka maukkaa sun muita, jotka alkoivat myymään näitä feikki bändipaitoja ja muuta paskaa. ja koska ne vielä menestyvät hyvin, niin pelkäänpä vaan, että tämä muoti-ilmiö ei mene koskaan ohi:(
        kaikki vanhat kunnon bändit on kaupallistettu. mielestäni näin ei oikeasti saisi tehdä. esim. punkin pitäisi olla kapinaa, millaista kapinaa se sellainen on, että kopioidaan muita ja ollaan niin hemmetin in? tulee niin ikävä vanhoja aikoja... jos esim. 90-luvulla näki jonkun goottirokki porukan jossain, heitä kyllä katsottiin pitkään ja heitä todella ihmeteltiin ja he todella olivat erilaisia. ja jos silloin olisi sanonut jotain tällaista "hei, tiedätkö sen hannupekan jolla on pitkä tukka ja nahkatakki ja meikkiä?" olisi vastaus ollut "no totta kai mä nyt hannupekan tiedän! hän on kaupungin arvostetuin ja pelätyin, koska on niin sinut itsensä kanssa ja erottuu massasta". nykyään jos kysyy saman kysymyksen, vastaus on "heheh, hannupekkojahan on miljoonia, ketä niistä tarkoitat?". see the difference.

        Olen täysin samaa mieltä. Kauhuissani katselin,siihen kyseiseen henkkamaukkaan on tullut myyntiin ns. goottivaatteita, jotka maksavat 20 euroa ja ovat lapsilla teetettyjä.

        Myös säälittävää on katsoa, kuinka The Rasmus on muuttunut aivan yhtäkkiä "goottibändiksi".


      • Entinen gootti kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Kauhuissani katselin,siihen kyseiseen henkkamaukkaan on tullut myyntiin ns. goottivaatteita, jotka maksavat 20 euroa ja ovat lapsilla teetettyjä.

        Myös säälittävää on katsoa, kuinka The Rasmus on muuttunut aivan yhtäkkiä "goottibändiksi".

        on se millä nykymaailmassa on merkitystä, ei muulla. Siihen kai pitäis sopeutua... tai sit muuttaa metsään..


      • fuer
        darkgnome kirjoitti:

        on se millä nykymaailmassa on merkitystä, ei muulla. Siihen kai pitäis sopeutua... tai sit muuttaa metsään..

        Kaikki jöötit ovat helvetin lapsellisia, rumia ja idiootteja!


      • ...
        fuer kirjoitti:

        Kaikki jöötit ovat helvetin lapsellisia, rumia ja idiootteja!

        Mitä ne jöötit oikeen on?


      • pilipali
        ... kirjoitti:

        Mitä ne jöötit oikeen on?

        on sama asia kuin göötti.

        Tiedättekö muuten mikä on goottilaista silmänlumetta? Illalla näytetään hyvältä, aamulla ei tunnisteta samaksi ihmiseksi ilman pakkeleita. Meikin alta pasljastuu helvetin ruma hirviö.


      • Raatoperho
        dyingbride kirjoitti:

        tästä aiheesta voisin keskustella vaikka kuinka kauan. underground juttujen muotiin tuleminen on varmaan ärsyttävintä ja surullisinta mitä tiedän!!!!!!!!!argggghhhhh. juu, kaikki nämä rokki, hevi, hippi, gootti, punk jutut ovat juuri nyt niin ällöttävän pinnalla. syytän mm. henkka maukkaa sun muita, jotka alkoivat myymään näitä feikki bändipaitoja ja muuta paskaa. ja koska ne vielä menestyvät hyvin, niin pelkäänpä vaan, että tämä muoti-ilmiö ei mene koskaan ohi:(
        kaikki vanhat kunnon bändit on kaupallistettu. mielestäni näin ei oikeasti saisi tehdä. esim. punkin pitäisi olla kapinaa, millaista kapinaa se sellainen on, että kopioidaan muita ja ollaan niin hemmetin in? tulee niin ikävä vanhoja aikoja... jos esim. 90-luvulla näki jonkun goottirokki porukan jossain, heitä kyllä katsottiin pitkään ja heitä todella ihmeteltiin ja he todella olivat erilaisia. ja jos silloin olisi sanonut jotain tällaista "hei, tiedätkö sen hannupekan jolla on pitkä tukka ja nahkatakki ja meikkiä?" olisi vastaus ollut "no totta kai mä nyt hannupekan tiedän! hän on kaupungin arvostetuin ja pelätyin, koska on niin sinut itsensä kanssa ja erottuu massasta". nykyään jos kysyy saman kysymyksen, vastaus on "heheh, hannupekkojahan on miljoonia, ketä niistä tarkoitat?". see the difference.

        Meinas päästä itku kun jollain Ellen Jokikunnaksen kannunaamalla oli Ramonesin paita jossain päällä...kauhukseni huomasin että niitähän löytyy joka helkkarin trendikaupasta. Mitä ihmettä tämä on???? Entä se bändi sen paidan tekstin takana??


      • pilipali kirjoitti:

        on sama asia kuin göötti.

        Tiedättekö muuten mikä on goottilaista silmänlumetta? Illalla näytetään hyvältä, aamulla ei tunnisteta samaksi ihmiseksi ilman pakkeleita. Meikin alta pasljastuu helvetin ruma hirviö.

        se totta, että meikillä saa ihmisen kauniimmaksi, mutta liiallinen meikkaaminen saa ihmisen näyttämään erittäin tyhmältä ja rumalta...


      • 1+8
        Entinen gootti kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Kauhuissani katselin,siihen kyseiseen henkkamaukkaan on tullut myyntiin ns. goottivaatteita, jotka maksavat 20 euroa ja ovat lapsilla teetettyjä.

        Myös säälittävää on katsoa, kuinka The Rasmus on muuttunut aivan yhtäkkiä "goottibändiksi".

        Ai miten yhtäkkiä muuttunut goottibändiksi?
        Miten voit edes yhdistää The Rasmusta gootiksi?
        Minulle se on aina näyttäytynyt poppirokkina.


    • Lover_Of_Darkness

      Nyt kyllä kyrpii jo tämä ikuinen teinigootti-truegootti asetelma.

      Kertokaa joku nyt minulle, miten teinigootin pystyy erottamaan katukuvasta jollei tätä tunne?

      Helv... Jöötteyshän määritetään pukeutumisen ja MUSIIKIN perusteella. Eli miten te voitte päätellä että kyseinen teini-ikäinen on juuri tällainen teinigootti joka kuuntelee negativea ja kuusysisilmiä? Ja mieleen koskaan tullut etteivät kyseiset henkilöt OLE mitään gootteja?

      Onse kumma kun teini-ikäinen jolla tahtoo olla vähänkin mustaa vaatetusta on teinigootti.

      Huoh. Hajoan. Koittakaa ihmiset olla vähän vähemmän tuomitsevampia. Ei yksi 69 eyes hihamerkki kerro varmastikkaan ihmisen koko musiikkimakua.

      • cat--

        Aivan!
        Meikäläistäkin haukuttiin gootiksi kun pukeudun useimmiten mustaan ja käytän paljon aitoja korsetteja..sitten inistään, että vain gootit saavat pukeutua näin, eivät muut ihmiset.
        Kyllä on naurettavaa ja lapsellista touhua!

        Miettikää nyt, en saisi aikuisena pukeutua miten haluan vaan näiltä ns. true-gooteilta pitäisi kysyä lupa..voi hyvää päivää!


      • herranjesta

    • goth doll

      itse en yleistäisi teinejä. onhan se todella ärsyttävää,jos minkäikäinen tahansa tulee väittämään,että on gootti,vaikka sokeakin näkee,ettei niin ole.todellakaan mistään mustista hiuksista ole kyse. ymmärrän kyllä,että sinua ärsyttää tuollainen,minuakin ärsyttää! mutta ei kaikkien teinigoottien mielestäni pitäisi lopettaa juttuaan.,niiden,ketkä ovat oikeasti syventyneet asiaan,ja tietävät mitä goottius pitää sisällään,elää aatteidensa puolesta,eivät mainosta että ovat gootteja.(ja minäkin olen 22-vuotias.) en ymmärrä milloin goottiudesta on tullut ainoastaan aikuisten asia. jotkut ovat kypsempiä kuin toiset ymmärtääkseen koko hommaa,eivätkä ole niin kutsuttuja wanna-be gootteja. mutta kuten sanottua,ymmärrän sinua,ja tekstissäsi oli järkeä(paitsi se,että kaikkien teinien pitäisi lopettaa hommansa) niiden pitäisi lopettaa,jotka kuolaavat ainoastaan vaatteiden perään,eivätkä tiedä paskaakaan mistään mikä liittyy gootteihin tms..OLEN NIMITTÄIN NÄHNYT MONIA KERTOJA SAMANLAISIA TAPAUKSIA,MUTTA KAIKKIEN ONNEKSI NE OLIVAT N.20-KYMPPISIÄ.

      • sataril

        Gootit on tuhoutuva luonnonvara, toivon ainakin niin!


      • **********

        Olet mielestäni aivan oikeassa! Itsekin tunnen parikymppisiä "gootteja", joilla ei todellakaan ole mitään tajua siitä, mitä gootteus on. Samaten tunne sitten myös teini.ikäisiä gootteja, jotka ovat kypsiä, perehtyneitä goottiuteen ja todella ovat gootteja! Yleistys seis!!!


      • Entinen gootti
        ********** kirjoitti:

        Olet mielestäni aivan oikeassa! Itsekin tunnen parikymppisiä "gootteja", joilla ei todellakaan ole mitään tajua siitä, mitä gootteus on. Samaten tunne sitten myös teini.ikäisiä gootteja, jotka ovat kypsiä, perehtyneitä goottiuteen ja todella ovat gootteja! Yleistys seis!!!

        Saatoin tosiaan tuossa aloitustekstissä kiukuissani sortua vähän yleistämiseen. Onhan totta, että voihan myös nämä ns. aikuiset gootit olla vaan vaatteiden perään kuolaavia.


    • mustaan...?

      miks helvetissä sua risoo se miten muut pukeutuu? eikö ihmiset saa pitää samasta väristä kuin sinä? saman tyylisistä vaatteista kuin sinä? kuka käskee yhdistää mustan pukeutumisen vain goottiuteen. eikö goottiuden lopulta pitäisi olla jotain syvempää omassa itsessäsi? korostuuko oma goottiutesi kun kiellät sen ulkoiset merkit muilta? kannattaisi ehkä mennä elämässä vähän syvempiin asioihin. voisit kaivaa omaakin päätäsi. ja syvältä. sanonko mistä :)

    • Unholy Grail
      • dyingbride

        mun ei olis pitänyt lukee tota viestiä, alko raivostuttamaan niin perkuleesti!!!


    • tyttö87

      kun muutat tyyliäsi vain sen takia, että teinit ovat alkaneet pukeutua niin. :P
      Haloo, "oikea" gootti ei anna ympäröivien ihmisten vaikuttaa tyyliinsä.

    • Human being

      Mitenkäs tämän nyt aloittaisi.. Myönnän,olen ns."teini" koska satun olemaan kyseisessä iässä (16) ja jos olisi pakko kategorisoida,niin luokittelisin itseni gootiksi. Gootteus ei edelleenkään ole mikään helvetin musa&vaate vaan ELÄMÄNTAPA ja PERIAATTEET.

      Gootit vain sattuu pukeutumaan tietyntyylisesti,ja niistäkin löytyy vähän poikkeavia¨,ainoo yhdistävä tekijä on elämäntapa,periaatteet,tietynlainen ulkonäkö.
      Jotkut neuloo ja jotkut uskoo Jumalaan,jotkut gootit on ateisteja ja jotkut lottoaa viikonloppuisin.

      Vaatetuksesta:uskoisin että joku gootti saattaa ostaa h&m:stä pari toppia esim.mutta mitä vitun väliä sillä sitten on? ei sillä pitäisi olla väliä mistä ne vaatteet ostaa,kyllä joitakin vaatteita voi yhtä hyvin kirppariltakin ostaa kuin esim.Morticiasta tai jostain muualta.
      kyllähän se on tietysti ärsyttävää kun trendiliikkeet niitä myyvät ja näinollen saavat "ex-pissikset" muuttumaan "tr00-kooteiksi" nje.Mutta toisaalta mediakin vaikuttaa siihen.

      Vaikka olenkin näin nuori,silti tiedän paljon kyseisestä kulttuurista enkä edes ottaisi millään tapaa koko kulttuuriin kantaa jos en tietäisi mitään koko kulttuurista ja oisin niitä ns."h&m-kootteja jotka kuuntelee tehsikstinainaissii ja on nii saletisti cool".

      Tuli aika sekavasti mainittua tähän kaikki,mutta toivon että ymmärrätte mitä yritän sanoa.
      Myös ihmettelen sitä,miksi ei saisi sanoa olevansa gootti?Kyllähän se on aika esitystä jos sitä koko ajan mainostaa,mutta se ihmetyttää että miksi sitä ei saisi edes paria kertaa mainita?

    • -elsa-

      olin just tänää illal kaupungil ja pari tällästä wnb ''goottia'' sitte menivät pyörällä ohi iha simois tiätenki kun kerran teinejä ollaan. (en silti tarkota et kaikki ns.teini-ikäset gootit olis näitä ''teinigootteja'') siäl sit lenteli kalja pullot ja jumalaton kikatus päälle ja ''VOI V*TTU''. taisin ittekseni naureskellakki siinä. ja sit semmosta et kun en itse sinänsä tunne olevani mikään tollanen wnb, mun pukeutumine on vaa itte huamaamatta yleensä mustaa.(kohta täytän 14) mut ei sen sukkelampii sai tänki sit kerrotuks :) hyvää joulun odotusta vaan kaikille :))

      • Goteki

        Tämä minua raivostuttaa, että 16 -vuotias kun on teini, niin hän on heti teinigootti, kyllä mun mielestä ns. "teini" voi olla ihan yhtä aito, kuin nämä tr00 gootit. Mutta toki löytyy myös niitä teinigootteja, jotka kuuntelevat NRJ:ltä Lost Boysia, mutta mun mielestä ihmisiä ei pitäisi lokeroida minkään ulkoisen tekijän takia, vaan mielen, koska goottilaisuus (siinä missä muutkin) on aate, elämäntapa, ei missään nimessä pelkkä Mortician satiinikorsetti. Joskus nuorempana sain kuulla tätä, että olin teinigootti, koska The 69 Eyes on ollut minulle vuodesta 1998 asti yksi tärkeimmistä bändeistä, varsinkin kaksi vuotta sitten näiden ihQjen Jyrkin ja Jussin pinkkinä kautena sain kuulla paljon, etten ole aito, jos mulla sattui olemaan jotain pinkkiä päällä.
        Enään ei niinkään tule tuota teinigoottia kuultua, kun olen tyttäreni kanssa ulkona =D
        (muilta vanhemmilta tosin tulee mutinaa, että eikai tuo ole tosissaan noiden vaatteidensa kanssa)
        Mutta tosi on, että ihmisiä ei missään nimessä pitäisi lokeroida minkään ulkoisen tekijän takia, vielä vähemmin iän perusteella. Lähdetään vaikka siitä, että 16 -vuotias voi todellisuudessa olla paljon enemmin aikuismaisempi, kuin kaksikymppinen, riippuu täysin ihmisen kasvuympäristöstä sekä taustasta, sen takia, en allekirjottaisi sitä, että kaikki "teinit" ovat teinigootteja.

        Tulipas pitkästi tekstiä. =D


    • Cieeel.

      Aika tyhmää... miten ei voi olla gootti, jos ei ole mustia hiuksia? Itselläni on luonnostaan miltei valkoiset, ja olen todella ylpeä siittä väristä. Silti tyylini on gootin ja hevarit ja ehkä hiukan emokin? Mutta joo. Kerran kaverini väitti, ettei ole gootti jos ei tee sellaista meikkiä.. aattele nyt, mun iho on välil tosi hyväs kunnos ja välil tosi pahas. Ja jos jollaki o tosi huono iho eikä halua pilata sillä kaikenmaailman puutereilla, tai meikki ei yksinkertaisesti sovi? Idiootteja... -_-

      Itse pitäisin viillot omana tietonani, en halua vaikuttaa siltä että kerään sääliä, enkä haluakkaan sääliä.

      Omasta mielestäni kuulun enemmän gootteihin pukeutumisella ja musamaulla metallisteihin. : D

    • Ciel.

      Aika tyhmää... miten ei voi olla gootti, jos ei ole mustia hiuksia? Itselläni on luonnostaan miltei valkoiset, ja olen todella ylpeä siittä väristä. Silti tyylini on gootin ja hevarit ja ehkä hiukan emokin? Mutta joo. Kerran kaverini väitti, ettei ole gootti jos ei tee sellaista meikkiä.. aattele nyt, mun iho on välil tosi hyväs kunnos ja välil tosi pahas. Ja jos jollaki o tosi huono iho eikä halua pilata sillä kaikenmaailman puutereilla, tai meikki ei yksinkertaisesti sovi? Idiootteja... -_-

      Itse pitäisin viillot omana tietonani, en halua vaikuttaa siltä että kerään sääliä, enkä haluakkaan sääliä.

      Omasta mielestäni kuulun enemmän gootteihin pukeutumisella ja musamaulla metallisteihin. : D Kun itse en tykkää pitää goottihameita hirveesti, enkä oo laiha enkä lihava. Enkä myöskään käytä goottilolita paitoja/mekkoja, koska ei luultavasti sovi minulle. Ei minun mielest.

    • minä vään

      hei olen 10 vuotias ja olen gootti

    • mieVaan

      eikö gootit yleensä ole sellaisia että ne näyttää miltä haluaa välittämättä muiden mielipiteistä, joten miksi pitää kiinnittää niin paljon huomiota miltä jotku teinit näyttää. aito gootti ei välitäis, vaan pukeutus niinku haluaa välittättä niistä teini-gooteista

      • tregunna

        Taisit nyt sekottaa gootit punkkareihin =)


    • Olen gootti-punk, enemmän goottia. En ole sellainen angst angst elämä on P a s k a a . Olen iloinen, nauravainen, viihdyn kavereiden kanssa, en ryyppää, en polta. Jotkin pienet wannabee gootit eivät voi maailmaa kaataa.

      eikä voi määritellä kuka on gotti ja kuka ei, koska kaikilla on oma näkemyksensä. Ei mustat hiukset gootiks tee, on myös blondeja, ja neonvärihiuksisia. Olen itse mustahiuksinen, mutta vaan sen takia että kyllästyin omaan pliisuun hiusväriini, ja mustat hiukset sopivat minulle. En katso hiuksia, katson ihmistä persoonana jos haluan tietää millainen tämä on. sen huomaa eleistä, vaatteista, kaikesta, jos on aito gootti.

      • niinpä niin joo

        :D:D

        Mitäs ne aidot goottieleet on?

        Sorry, mutta lasken sut aika vahvasti noiden "pienten wnb goottien" joukkoon...


      • niinpä niin joo kirjoitti:

        :D:D

        Mitäs ne aidot goottieleet on?

        Sorry, mutta lasken sut aika vahvasti noiden "pienten wnb goottien" joukkoon...

        mun tyylin muutos alko vasta joulukuun lopussa, eli en ole vielä kunnolla ns. päässyt tyyliin sisälle. sain luettua sun kysymyksestäs et luulet et gootit on angsteja. No luule niin, goottius on MUN mielestä kaikkea muuta, se on kauneutta, samalla kauheutta (muiden mielestä). ei kaikki gootit oo angsteja. varmaan itse oot, jos tollai luulet.


      • niinpä niin joo
        lukafan96 kirjoitti:

        mun tyylin muutos alko vasta joulukuun lopussa, eli en ole vielä kunnolla ns. päässyt tyyliin sisälle. sain luettua sun kysymyksestäs et luulet et gootit on angsteja. No luule niin, goottius on MUN mielestä kaikkea muuta, se on kauneutta, samalla kauheutta (muiden mielestä). ei kaikki gootit oo angsteja. varmaan itse oot, jos tollai luulet.

        No täähän tässä on ongelma, kun koko goottitsydeemi perustuu musiikkiin (esim. Siouxsie & the Banshees, The Sisters of Mercy, Alien Sex Fiend ym ym). Kaikki lähti musasta ja kaikki loppuu musaan. Goottiuteen ei liity mitään tietynlaista käyttäytymistä tai eleitä, en ymmärrä mistä edes tuon keksit. Jokainen käyttäytyy kuten käyttäytyy ja on sellainen kuin on. Ei tässä ole tarkoitus mitään roolia vetää. Jos ulkomuodon perusteella luokittelet ihmisiä gooteiksi ja ei-gooteiksi, menee arviot suurimmaksi osaksi syvälle metsään. Varsinkin, kun monen muunkinlaisen musan kuuntelijat pukeutuvat samantyylisesti.


    • 14vpikkutyttö

      Antakaa meijän pikkusten kasvaa ja ettiä itteemme. Mä olen itse kyllä lukenut hiippikulttuureista, gootti kultuureista, okultismista, saataan palvonnasta, satinismista, anarkiasta, punkista yms.
      Eli on meitäkin jotka haluaa tietää.

      • lapset vittuun

        Ettikää itteenne jossain muualla. Minä en ainakaan enää nykyään pukeudu niin, että minut voisi tunnistaa gootiksi, koska en halua, että minut samaistetaan samaan sakkiin teidän kanssanne.


    • pvc pieru

      mä kävin äsken tekee mäkkärin vessaan melkosen gootin

    • Anonyymi

      Trad-gootti on se oikee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      294
      3286
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2504
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      224
      1969
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      163
      1252
    Aihe