Viestintäsalaisuus

mitä mieltä?

Mitä mieltä olet viestintäsalaisuuden rikkomisesta pettämisepäilyn tapauksessa? Veisitlö asian eteenpäin jos saisit tietää kumppanisi lukeneen tekstiviestejäsi/sähköpostiasi tms.?

3 § (9.6.2000/531) Viestintäsalaisuuden loukkaus. Joka oikeudettomasti

1. avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
2. hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,

on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

4 § (21.4.1995/578) Törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus. Jos viestintäsalaisuuden loukkauksessa

1. rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemisessä hyväksi asemaansa yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta annetussa laissa (565/1999) tarkoitetun teleyrityksen palveluksessa tai muuta erityistä luottamusasemaansa, (22.4.1999/567)
2. rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemistä varten suunniteltua tai muunnettua tietojenkäsittelyohjelmaa tai teknistä erikoislaitetta tai rikos muuten tehdään erityisen suunnitelmallisesti taikka
3. rikoksen kohteena oleva viesti on sisällöltään erityisen luottamuksellinen taikka teko huomattavasti loukkaa yksityisyyden suojaa

ja viestintäsalaisuuden loukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä viestintäsalaisuuden loukkauksesta vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

48

10561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toteennäyttö vaikeaa?

Kyllä ainakin mun mielestä olisi hyvä jos liian uteliaat ex-puolisot joutuisivat tosta käräjille ja että törkeimmät tapaukset saisivat ansaitsemansa rangaistuksen. Voisi vähentää paskanarttujen intoa tunkea nenäänsä joka paikkaan. Rikollista on turha kohdella helläkätisesti tai tuntea sitä kohtaan mitään myötätuntoa. Etenkin naiset kuvittelevat selviävänsä kuin koira veräjästä tuollaisista jutuista, mutta kannattaa tietty varmistua että näyttö riittää raastuvassa tuomioon saakka (pitää saada esim. kolmas henkilö todistamaan kuulleensa kun eksä raivosi miehen kännykän tekstiviestien sisällöstä).

• kuinkahan moni

kuinka moni mies tunnustaa kattovansa naisen kännykän vietit ynms.... ois kiva vaan tietää.
      Ja tohon kysymykseen että veisin...ehkä

• !!!!!!!

Ja paskan marjat!

Kyllä avioliitossa ei ole mitään salaisuuksia, siis jos on rehellinen ja kunnollinen liitto. Silloin saa katsoa vaikka mitä! Ilman, että uhkaillaan kaikella typerällä.

• asdasda

Se laki ei todellakaan ole mikään turha. Jos sitä luottamusta ei ole niin sitä ei ole eikä samalla koko suhdettakaan ja tuo viestintäsalaisuuden rikkominen on törkeää tunkeutumista toisen yksityisyyden alueelle. Vaikka mä eläisinkin avioliitossa en mä katso velvollisuudekseni kertoa kaikkea puolisolleni. Suhteet toimivat juuri sillä kommunikoinnin tasolla johon osapuolet kykenevät. Eikä kukaan täysipäinen halua suhdetta jonkun kiljukaulakuulustelijan kanssa. Sairaalloisen mustasukkaisten kannattais hoidattaa päänsä kuntoon ennen suhteilun aloittamista niin se arki olisi paljon helpompaa kun ei tarvitse pelätä viettelijättäriä joka nurkassa.

• Anonyymi

On kyllä asioita jotka eivät kuulu puolisolle.
        Esim. Ystävien arkaluontoiset asiat mitkä on uskottu toiselle.
        Mulla ei tulis mieleenkään mennä toisen puhelinta tuijottelemaan. En mene vaikka olisi lupa koska pidän sitä toisen hyvin henk.kohtaisena härpäkkeenä.
        Ps. En myöskään käy puolison lompakolla vaikka sanoo että ota sieltä. Virn lompskon hänelle ja hän antaa minulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On kyllä asioita jotka eivät kuulu puolisolle.
        Esim. Ystävien arkaluontoiset asiat mitkä on uskottu toiselle.
        Mulla ei tulis mieleenkään mennä toisen puhelinta tuijottelemaan. En mene vaikka olisi lupa koska pidän sitä toisen hyvin henk.kohtaisena härpäkkeenä.
        Ps. En myöskään käy puolison lompakolla vaikka sanoo että ota sieltä. Virn lompskon hänelle ja hän antaa minulle.

Se on niin että jos joutuu pyytämään salassapitoa niin sellaiselle ihmiselle ei pidä kertoa mitään. Toisaalta kannattaa pitää kotona asiat kunnossa niin ei tarvitse ulkopuolella hoidella!

Nykyään kaikilla on henkilökohtaiset puhelimet niin ne myös yksityisiä sisältä.

Eikä seksin kannalta sekään ole aivan paha jos kodin ulkopuolella tapahtuu jotain.

• Anonyymi

Joo kyllä mikäli sovittua ja molemmin puolista

• näinkinpäin

En vetänyt exääni oikeuteen asiasta, mutta myös kahdeksan vuoden avioliitto meni siinä samalla. Luottamus loppui siihen. No, täytynee myöntää että muitakin ongelmia oli, tämä vain viimeinen pisara. Niin ja tämä oli miehen tekemää urkintaa, jäi vain raukka kiinni, vaikka salailtavaa ei ollut!

• juupajuu

tälläkin palstalla jotkut akat vinkuvat vinkkejä kännykän vakoiluun ja sähköpostien lukemiseen, kuin se olisi maailman hyväksyttävin juttu. Jos puolisoni kajoaisi yksityisyyteeni penkomalla kännykkääni, lukemalla sähköpostini tai muuta minun yksityistä omaisuutta, lentäisi hän pihalle.

• Blue

Mut mitä itse tekisit jos kumppani on pettänyt / hakenut uusia tuttavuuksia ja jäänyt kiinni aiemmin. Kuulet juoruja tai aavistat että taas on jotain meneillään mutta kysyessä kielletään. Täytyykö olla vain sinisilmäinen ja odottaa ku kaikki hajoo käsiin?? Täytyy saada jokin varmistus asiasta ennenku jättää!

• Anonyymi
        Blue kirjoitti:

Mut mitä itse tekisit jos kumppani on pettänyt / hakenut uusia tuttavuuksia ja jäänyt kiinni aiemmin. Kuulet juoruja tai aavistat että taas on jotain meneillään mutta kysyessä kielletään. Täytyykö olla vain sinisilmäinen ja odottaa ku kaikki hajoo käsiin?? Täytyy saada jokin varmistus asiasta ennenku jättää!

No mitä ihmettä se sinua hyödyttää lopulta? Tehtyä et saa tekemättömäksi mut aivan aivan varmasti olet se k.pää.

• mitenköhän

onko viesti ulkopuolisilta suojattu, jos sen pystyy lukemaan ilman salasanaa.
      Siis kännykkä on kenen vaan saatavilla ja viestit pystyy lukemaan,silloin ei kyllä tee
      mitään murtoa suojauksiin.
      Entäs sitten tilanne,että puhelimet on kaikki samassa sopimuksessa silloin yhdellä on liittymät ja loput ovat niiden käyttäjiä.
      Onko siis sopimuksen haltijalla oikeus kaikkiin
      liittymien puhelimiin.
      Jos on niin paljon salattavaa liitossa,että pitää
      kännykkää tai sähköpostia suojella rikossyytteenkin uhalla, niin eiköhön liittokin ole jo loppu silloin?

• miepä

Tää on musta hauska,"jos on niin paljon salattavaa liitossa"... itselläni kyse on ainakin enemmänkin periaatteesta. On kummallista, että heti ajatellaan toisen pelaavan likaista peliä jos ei hyväksy sitä että toinen käy salaa urkkimassa puhelinta.

Aikoinani kävin kirjeenvaihtoa muutaman kaverin kanssa ja kirjeissä uskouduimme henkilökohtaisistakin asioista. En tällöin hyväksynyt, että joku lukisi kirjeeni, en nykyään hyväksy sitä, että joku lukisi sähköpostini tai tutkisi kännykkäni - ainakaan kysymättä lupaa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää ja miksi ollaan syyllistämässä sitä, joka ei moista tökeryyttä hyväksy???

• Charles

Onko kirjeissä salasana? Viestintäsalaisuus (kirjesalaisuus) koskee myös tekstiviestejä ja sähköpostia tavallisen postin lisäksi. Ei tarvitse tehdä tietosuojamurtoa, joka on oma rikoksensa. Riittää, että lukee postia, joka ei ole lukijalle tarkoitettu, ilman lupaa.

• Anonyymi

Ööh kirjekuori joka revitty auki? Vai minkälaista suojausta jos kirjekuori ei sitä pysty tarjoamaan??

• olen

sitä mieltä,ettei toisen viestejä saisi tutkia,kunnes kävi niin,että puoliso itse ilmoitti suhteestaan.Sen jälkeen mieli muuttui koska luottamus romahti kokonaan.Olemme silti vielä yhdessä koska rakastan häntä.En tiedä saako luottamuksen enään koskaan palautumaan entiselleen,mutta yritän ainakin.

• Kyllästynyt

Miks tätä samaa asiaa jauhetaan aina vaan uudestaan??Ei helvetti,ihmisiä kuolee ympärillä kun kärpäsiä vaan,ja joku miettii pitäskö puolisoo vastaan nostaa syyte kun on kännykkää tutkinut!Mitäs luulet?Kehtaako todellakin joku pettäjä,joka on viestien perusteella jäänyt kiinni,nostaa syytteen avo/aviopuolisoaan kohtaan kännykkään kajoamisesta?Ihan tosi,onko sellasia ihmisiä olemassa :D Tää maailma on sairas paikka,todellakin.Ja kaikki tästä laista vouhkaajat on pettäjiä,jotka haluis ettei niitten kännykkään kukaan tutkisi.Hankkikaa elämä,rehellinen sellainen,niin ei tartte penkoo.

• Charles

"Ei helvetti,ihmisiä kuolee ympärillä kun kärpäsiä vaan,ja joku miettii pitäskö puolisoo vastaan nostaa syyte kun on kännykkää tutkinut!"

Kannattaisi varmaan muuttaa pois sieltä, missä nyt satut asumaankin. Minun ympärilläni ei ihmisiä kuole kärpästen lailla.

"Kehtaako todellakin joku pettäjä,joka on viestien perusteella jäänyt kiinni,nostaa syytteen avo/aviopuolisoaan kohtaan kännykkään kajoamisesta?"

Entäs kehtaako joku viaton nostaa syytteen kyttäävää puolisoaan vastaan?

Ajattelepa nyt ihan loogisesti. Siinä vaiheessa, kun mustasukkainen puoliso lukee toisen kännykkää, hän vasta EPÄILEE toista pettämisestä. Jos hän tietäisi, että toinen pettää, ei kännykän tutkimiselle olisi tarvetta. Hän siis epäilee, mikä tarkoittaa sitä, että epäilyksen alainen voi olla syytön. On siis aivan mahdollista, että kännykän tutkija ei löydä mitään todisteita epäilykselleen. Mitäs sitten tehdään?

Näyttää tosin siltä, että jos kyttääjä ei löydä todisteita, hän päättelee loogisesti, että puoliso on osannut piilottaa todisteet. Tuollainen kyttäyshän kumpuaa sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, joten sitä ei järkiperäisillä perusteilla voi kumota. Eihän suhteen olemattomuudesta voi esittää todisteita. Näin ollen kyttääjä voi aina vain epäillä lisää ja lisää. Todisteiden puuttuminen vain osoittaa, että epäilty on niin fiksu, että osaa piilottaa todisteet. Eikös vaan?

"Hankkikaa elämä,rehellinen sellainen,niin ei tartte penkoo."

Juuri tuon kehotuksen voisi antaa niille penkojille. Eihän viaton puoliso ole vastuussa siitä, jos hänen puolisonsa penkoo kännykkää.

• vielä...
        Charles kirjoitti:

"Ei helvetti,ihmisiä kuolee ympärillä kun kärpäsiä vaan,ja joku miettii pitäskö puolisoo vastaan nostaa syyte kun on kännykkää tutkinut!"

Kannattaisi varmaan muuttaa pois sieltä, missä nyt satut asumaankin. Minun ympärilläni ei ihmisiä kuole kärpästen lailla.

"Kehtaako todellakin joku pettäjä,joka on viestien perusteella jäänyt kiinni,nostaa syytteen avo/aviopuolisoaan kohtaan kännykkään kajoamisesta?"

Entäs kehtaako joku viaton nostaa syytteen kyttäävää puolisoaan vastaan?

Ajattelepa nyt ihan loogisesti. Siinä vaiheessa, kun mustasukkainen puoliso lukee toisen kännykkää, hän vasta EPÄILEE toista pettämisestä. Jos hän tietäisi, että toinen pettää, ei kännykän tutkimiselle olisi tarvetta. Hän siis epäilee, mikä tarkoittaa sitä, että epäilyksen alainen voi olla syytön. On siis aivan mahdollista, että kännykän tutkija ei löydä mitään todisteita epäilykselleen. Mitäs sitten tehdään?

Näyttää tosin siltä, että jos kyttääjä ei löydä todisteita, hän päättelee loogisesti, että puoliso on osannut piilottaa todisteet. Tuollainen kyttäyshän kumpuaa sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, joten sitä ei järkiperäisillä perusteilla voi kumota. Eihän suhteen olemattomuudesta voi esittää todisteita. Näin ollen kyttääjä voi aina vain epäillä lisää ja lisää. Todisteiden puuttuminen vain osoittaa, että epäilty on niin fiksu, että osaa piilottaa todisteet. Eikös vaan?

"Hankkikaa elämä,rehellinen sellainen,niin ei tartte penkoo."

Juuri tuon kehotuksen voisi antaa niille penkojille. Eihän viaton puoliso ole vastuussa siitä, jos hänen puolisonsa penkoo kännykkää.

Jos et anna mitään epäilyn aihetta ei ole mitään epäiltävää. Kun sinulle tulee viesti voit ihan hyvin kertoa että "muistathan sä sen Mirkun, joka on mun ystävä? Sillä on nyt hiukka hankalampaa miehensä kanssa ja se tarvii apua, mutta se ei halua että kerron niistä ainakaan vielä." Kun puoliso tuntee kaikki ystäväsi hänellä ei ole mitään tarvetta tutkia tai lukea niiden lähettämiä viestejä.
        Kun et salaa mitään et herätä epäilyksiä. Ymmärrän, että on olemassa myös sairaalloisen mustasukkaisia ihmisiä, mutta pelkkä viestien lukeminen kun on aihetta epäilyyn ei ole sitä.

• tipi
        vielä... kirjoitti:

Jos et anna mitään epäilyn aihetta ei ole mitään epäiltävää. Kun sinulle tulee viesti voit ihan hyvin kertoa että "muistathan sä sen Mirkun, joka on mun ystävä? Sillä on nyt hiukka hankalampaa miehensä kanssa ja se tarvii apua, mutta se ei halua että kerron niistä ainakaan vielä." Kun puoliso tuntee kaikki ystäväsi hänellä ei ole mitään tarvetta tutkia tai lukea niiden lähettämiä viestejä.
        Kun et salaa mitään et herätä epäilyksiä. Ymmärrän, että on olemassa myös sairaalloisen mustasukkaisia ihmisiä, mutta pelkkä viestien lukeminen kun on aihetta epäilyyn ei ole sitä.

Mielestäni, jos pienessä päässään on nyt kehitellyt jotain epäilyjä, voi suoraan sanoa kumppanille, että en voi luottaa sinuun, luulen, että petät minua ja mieleni tekisi lukea tekstiviestini. Kumppani voi sitten miettiä miten suhtautuu tällaiseen epäilyyn.

Sitten on vielä erikseen nämä tapaukset, joiden elämäntehtävä on epäillä (aina löytyy joku "hyvä syy") ja urkkia toisen menoa. siinä ei toisen tarvitse kuin kerran väsyneenä kieltäytyä seksistä, niin on jo tarpeeksi hyvä syy tutkia toisen puhelimet ja postit. Hohhoijaa...

• Charles
        vielä... kirjoitti:

Sait kyllä ainakin hymyn huulilleni :)

"muistathan sä sen Mirkun, joka on mun ystävä? Sillä on nyt hiukka hankalampaa miehensä kanssa ja se tarvii apua, mutta se ei halua että kerron niistä ainakaan vielä."

Ihanko tosissasi tuon kirjoitit? "Ystäväni kertoi minulle juuri, että hänellä on vaikeuksia miehensä kanssa. Minä sen saa sitä kertoa sinulle, joten en nyt kerro sinulle, mitä juuri saamani viesti käsitteli ... eikun hetkinen minähän juuri kerroin sinulle sen, mitä en olisi saanut kertoa. Joo, leikitään että minä en kertonut sinulle äsken sitä, mitä en saisi kertoa."

Eihän tuo ole totta enää. Kaikenlaisia ehdotuksia täällä saa lukea.

Minkä ihmeen takia pitää tietää, kuka puolisolle milloinkin viestittelee ja mitä viestissä lukee? Mikä helvetti siinä toisen asioiden tonkimisessa on niin hauskaa? Eikö kannattaisi hankkia omia mielenkiintoisia asioita, vaikka harrastus, niin ei tarvitse puolison kavereiden asioita urkkia? Parempi itsetunto voisi myös tehdä terää. Jossain vaiheessa ihmisen olisi uskottava, että puoliso ei pysy siinä vieressä pakolla. Parisuhde pysyy koossa vapaaehtoisesti tai ei ollenkaan.

"Kun et salaa mitään et herätä epäilyksiä."

Kuten on jo tuhanteen kertaan sanottu, joillakin on ystäviä, joiden asiat eivät puolisolle kuulu. Ne on pakko salata. Jos ystävä pyytää, etten kertoisi jotain asiaa vaimolleni, niin sitten en kerro. Minulla luottamus kattaa kaikki minulle läheiset ihmiset, ei pelkästään vaimoani.

Onneksi vaimoni tietää tuon ja toimii itsekin samalla periaatteella. Onneksi meillä on luottamus niin kunnossa, ettei jokaisen viestin sisältöä tarvitse onkia tietoonsa. Säälin kyttääjiä ihan oikeasti. Ei varmasti ole herkkua elää suhteessa, jossa toista pitää epäillä koko ajan.

• kerrohan
        Charles kirjoitti:

Sait kyllä ainakin hymyn huulilleni :)

"muistathan sä sen Mirkun, joka on mun ystävä? Sillä on nyt hiukka hankalampaa miehensä kanssa ja se tarvii apua, mutta se ei halua että kerron niistä ainakaan vielä."

Ihanko tosissasi tuon kirjoitit? "Ystäväni kertoi minulle juuri, että hänellä on vaikeuksia miehensä kanssa. Minä sen saa sitä kertoa sinulle, joten en nyt kerro sinulle, mitä juuri saamani viesti käsitteli ... eikun hetkinen minähän juuri kerroin sinulle sen, mitä en olisi saanut kertoa. Joo, leikitään että minä en kertonut sinulle äsken sitä, mitä en saisi kertoa."

Eihän tuo ole totta enää. Kaikenlaisia ehdotuksia täällä saa lukea.

Minkä ihmeen takia pitää tietää, kuka puolisolle milloinkin viestittelee ja mitä viestissä lukee? Mikä helvetti siinä toisen asioiden tonkimisessa on niin hauskaa? Eikö kannattaisi hankkia omia mielenkiintoisia asioita, vaikka harrastus, niin ei tarvitse puolison kavereiden asioita urkkia? Parempi itsetunto voisi myös tehdä terää. Jossain vaiheessa ihmisen olisi uskottava, että puoliso ei pysy siinä vieressä pakolla. Parisuhde pysyy koossa vapaaehtoisesti tai ei ollenkaan.

"Kun et salaa mitään et herätä epäilyksiä."

Kuten on jo tuhanteen kertaan sanottu, joillakin on ystäviä, joiden asiat eivät puolisolle kuulu. Ne on pakko salata. Jos ystävä pyytää, etten kertoisi jotain asiaa vaimolleni, niin sitten en kerro. Minulla luottamus kattaa kaikki minulle läheiset ihmiset, ei pelkästään vaimoani.

Onneksi vaimoni tietää tuon ja toimii itsekin samalla periaatteella. Onneksi meillä on luottamus niin kunnossa, ettei jokaisen viestin sisältöä tarvitse onkia tietoonsa. Säälin kyttääjiä ihan oikeasti. Ei varmasti ole herkkua elää suhteessa, jossa toista pitää epäillä koko ajan.

Tipi tuossa edellä jo ehdottikin, että pitää kysyä suoraan jos epäilyttää, mutta mikä olisi sinun neuvo tilanteeseen jossa puoliso käyttäytyy jotenkin salailevasti, saa puheluja jotka pitää mennä piiloon vastaamaan jne. Mitä kannattaisi tehdä vai eikö mitään?

• Charles
        kerrohan kirjoitti:

Tipi tuossa edellä jo ehdottikin, että pitää kysyä suoraan jos epäilyttää, mutta mikä olisi sinun neuvo tilanteeseen jossa puoliso käyttäytyy jotenkin salailevasti, saa puheluja jotka pitää mennä piiloon vastaamaan jne. Mitä kannattaisi tehdä vai eikö mitään?

Minä kysyisin suoraan. Sen jälkeen puolison vastausta joko uskotaan tai sitten ei uskota. Jos ei uskota, on suhteessa paha ongelma, joka ei ratkea pelkästään sillä, että tongitaan kännykkää.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa kysyä suoraan. Sillä selvittää jo paljon. Puolison elekielestä voi tulkita, kuinka uskottava vastaus on. Hyvin usein epäilyille löytyykin järkevä ja viaton selitys. Silloin epäilykset helpottavat.

Lähes jokaisella varmaan on joskus heikkoja hetkiä ja puolison touhut epäilyttävät. Silloin on selkeintä selvittää asia puolison kanssa heti, ennen kuin epäilyt saavat liian suuret mittasuhteet.

Minulle luottamus suhteessa on erittäin tärkeää. Jos puolisoni käyttäytyisi salailevasti eikä osaisi antaa selvää vastausta käytökselleen, tekisin päätöksen. Joko minä luottaisin tai en luottaisi. Jos en luottaisi, kertoisin puolisolleni epäilyksistä ja siitä, että jos en pääse niistä eroon, suhde on loppu. Yhdessä ratkoisimme ongelman, jos kummallakin olisi siihen halua. Jos halua ei ole, suhde joutaakin kuolla.

• älä viitsi
        Charles kirjoitti:

Minä kysyisin suoraan. Sen jälkeen puolison vastausta joko uskotaan tai sitten ei uskota. Jos ei uskota, on suhteessa paha ongelma, joka ei ratkea pelkästään sillä, että tongitaan kännykkää.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa kysyä suoraan. Sillä selvittää jo paljon. Puolison elekielestä voi tulkita, kuinka uskottava vastaus on. Hyvin usein epäilyille löytyykin järkevä ja viaton selitys. Silloin epäilykset helpottavat.

Lähes jokaisella varmaan on joskus heikkoja hetkiä ja puolison touhut epäilyttävät. Silloin on selkeintä selvittää asia puolison kanssa heti, ennen kuin epäilyt saavat liian suuret mittasuhteet.

Minulle luottamus suhteessa on erittäin tärkeää. Jos puolisoni käyttäytyisi salailevasti eikä osaisi antaa selvää vastausta käytökselleen, tekisin päätöksen. Joko minä luottaisin tai en luottaisi. Jos en luottaisi, kertoisin puolisolleni epäilyksistä ja siitä, että jos en pääse niistä eroon, suhde on loppu. Yhdessä ratkoisimme ongelman, jos kummallakin olisi siihen halua. Jos halua ei ole, suhde joutaakin kuolla.

Joo kysykää suoraan, sillähän sitä saa taas mukavasti vieritettyä syyt petetyn niskaan: "pakko oli erota kun se oli niin sairaan mustasukkainen...sattumalta heti seuraavana päivänä huomattiin parhaan kaverini Jutan kanssa että meillä synkkaa...joo onhan se mulle kolmatta kuuta raskaana, mutta nämä on vain tällaisiä elämän pikku ihmeitä.."

• yks vaan
        Charles kirjoitti:

Joo, tuli tekstiviesti. Kysyin et "kukas sielä", vastaus "mitä se sulle kuuluu"... Seuraavana päivänä kysyin uudesta, ei "muistanu" enää ja viestikin oli kuulemma poistettu. Tuli puhelu. Päätyttyä kysyin "no mitäs", vastaus "oli vaan"...

Eikä sillä olis väliä, jos olis molemmin päin samoin. Itte kyselee, ei aina kuten en minäkään, tarkasti kuka ja mitä asiaa... Mutta jos erehtyisin samoin sanomaan, huh huh...

Kännyn pari kertaa kattonu, samoin toisinpäin.. Eikä mulla mitää sitä vastaan, tutkikoon.

• Charles
        älä viitsi kirjoitti:

Joo kysykää suoraan, sillähän sitä saa taas mukavasti vieritettyä syyt petetyn niskaan: "pakko oli erota kun se oli niin sairaan mustasukkainen...sattumalta heti seuraavana päivänä huomattiin parhaan kaverini Jutan kanssa että meillä synkkaa...joo onhan se mulle kolmatta kuuta raskaana, mutta nämä on vain tällaisiä elämän pikku ihmeitä.."

"Joo kysykää suoraan, sillähän sitä saa taas mukavasti vieritettyä syyt petetyn niskaan:"

Mitä sitten? Mitä ihmeen väliä sillä on, vaikka toinen vierittääkin syyn sinun niskaasi? Suomessa ei enää avioeron tapahtuessa etsitä syyllistä. Jos suhde on loppu, se on loppu. Kannattaako enää tuhlata aikaa ja energiaa siihen, että tapellaan siitä, kenen syytä suhteen loppuminen on? Suhteeseen tarvitaan aina kaksi. Jos toista ei enää kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Itse asiassa suhteet yleensä loppuvat täysin hyväksyttävästä syystä: toista ei enää kiinnosta.

Yrittäisit nähdä elämässä ne tärkeät asiat, niin et tuhlaisi energiaa epäolennaiseen. Jos suhteesi vetelee viimeisiään, niin sinuako eniten mietityttää se, että kenen syy se on?

• vastaa
        Charles kirjoitti:

"Joo kysykää suoraan, sillähän sitä saa taas mukavasti vieritettyä syyt petetyn niskaan:"

Mitä sitten? Mitä ihmeen väliä sillä on, vaikka toinen vierittääkin syyn sinun niskaasi? Suomessa ei enää avioeron tapahtuessa etsitä syyllistä. Jos suhde on loppu, se on loppu. Kannattaako enää tuhlata aikaa ja energiaa siihen, että tapellaan siitä, kenen syytä suhteen loppuminen on? Suhteeseen tarvitaan aina kaksi. Jos toista ei enää kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Itse asiassa suhteet yleensä loppuvat täysin hyväksyttävästä syystä: toista ei enää kiinnosta.

Yrittäisit nähdä elämässä ne tärkeät asiat, niin et tuhlaisi energiaa epäolennaiseen. Jos suhteesi vetelee viimeisiään, niin sinuako eniten mietityttää se, että kenen syy se on?

Kyllä ihmisellä pitää olla sen verran selkärankaa, että jos ei enää kiinnosta se sanotaan suoraan eikä vehkeillä selän takana.

Vielä tuohon ettei ystävien asioista voi puolisolle puhua niin...jos sinulla todella on pelko, että puolisosi levittää ystävien jutut ympäri kylää niin silloin ymmärrän ettei niistä voi hiiskua. Mutta on myös parisuhteita joissa ymmärretään mitkä asiat on salassapidettäviä.

• Charles
        vastaa kirjoitti:

Kyllä ihmisellä pitää olla sen verran selkärankaa, että jos ei enää kiinnosta se sanotaan suoraan eikä vehkeillä selän takana.

Vielä tuohon ettei ystävien asioista voi puolisolle puhua niin...jos sinulla todella on pelko, että puolisosi levittää ystävien jutut ympäri kylää niin silloin ymmärrän ettei niistä voi hiiskua. Mutta on myös parisuhteita joissa ymmärretään mitkä asiat on salassapidettäviä.

"Vielä tuohon ettei ystävien asioista voi puolisolle puhua niin...jos sinulla todella on pelko, että puolisosi levittää ystävien jutut ympäri kylää niin silloin ymmärrän ettei niistä voi hiiskua. Mutta on myös parisuhteita joissa ymmärretään mitkä asiat on salassapidettäviä."

Ymmärrän kyllä hyvin, että kyttäystä kannattava kirjoittaa noin niin kuin sinä kirjoitit. Ystävän luottamuksen saa siis pettää, kunhan ei jää kiinni. Sinulla on hyvä moraali. Onko se samanlainen parisuhteessa, pettää saa, kunhan ei jää kiinni?

Minä olen sellainen, että pidän ystäväni luottamuksen riippumatta siitä, tiedänkö jääväni kiinni vai en. Jos siis ystäväni kertoo minulle luottamuksella jotain, en levitä tietoa ympärilleni ajatellen, etteivät minun läheiseni enää levitä sitä. Juuri noinhan ne juorut lähtevät liikkeelle: kerrotaan eteenpäin ajatellen, ettei juuri informoitu henkilö kerro viestiä eteenpäin. Entäpä kun hänkin ajattelee samoin?

Olisi aikamoista tekopyhyyttä vaatia omalta puolisolta luottamusta, mutta sitten pettää jatkuvasti oman ystävän luottamus.

• jatkuuuuu
        Charles kirjoitti:

"Vielä tuohon ettei ystävien asioista voi puolisolle puhua niin...jos sinulla todella on pelko, että puolisosi levittää ystävien jutut ympäri kylää niin silloin ymmärrän ettei niistä voi hiiskua. Mutta on myös parisuhteita joissa ymmärretään mitkä asiat on salassapidettäviä."

Ymmärrän kyllä hyvin, että kyttäystä kannattava kirjoittaa noin niin kuin sinä kirjoitit. Ystävän luottamuksen saa siis pettää, kunhan ei jää kiinni. Sinulla on hyvä moraali. Onko se samanlainen parisuhteessa, pettää saa, kunhan ei jää kiinni?

Minä olen sellainen, että pidän ystäväni luottamuksen riippumatta siitä, tiedänkö jääväni kiinni vai en. Jos siis ystäväni kertoo minulle luottamuksella jotain, en levitä tietoa ympärilleni ajatellen, etteivät minun läheiseni enää levitä sitä. Juuri noinhan ne juorut lähtevät liikkeelle: kerrotaan eteenpäin ajatellen, ettei juuri informoitu henkilö kerro viestiä eteenpäin. Entäpä kun hänkin ajattelee samoin?

Olisi aikamoista tekopyhyyttä vaatia omalta puolisolta luottamusta, mutta sitten pettää jatkuvasti oman ystävän luottamus.

Ethän sinä sitten kerro vaimosi ja sinun välisiä asioita tälle ystävälle?

• Charles
        jatkuuuuu kirjoitti:

Ethän sinä sitten kerro vaimosi ja sinun välisiä asioita tälle ystävälle?

Niin kauan, kun asiat ovat toisen ihmisen yksityisasioita, niin en tietenkään kerro niitä muille. Millainen moraali sinulla oikein on, kun tuollaista pitää edes kysyä?

Huomaa kuitenkin, että on eroa siinä, kerronko omia vai vaimoni asioita. Minun ajatukseni ja tunteeni ovat minun ja minä jaan niitä ystäväni kanssa, jos katson sen sopivaksi. Eli jos riitelen vaimoni kanssa, voin kyllä kertoa siitä ystävälleni. Esimerkiksi riidan syyt, sikäli kun ovat vaimoni asioita, jätän mainitsematta.

• elikkä
        Charles kirjoitti:

Niin kauan, kun asiat ovat toisen ihmisen yksityisasioita, niin en tietenkään kerro niitä muille. Millainen moraali sinulla oikein on, kun tuollaista pitää edes kysyä?

Huomaa kuitenkin, että on eroa siinä, kerronko omia vai vaimoni asioita. Minun ajatukseni ja tunteeni ovat minun ja minä jaan niitä ystäväni kanssa, jos katson sen sopivaksi. Eli jos riitelen vaimoni kanssa, voin kyllä kertoa siitä ystävälleni. Esimerkiksi riidan syyt, sikäli kun ovat vaimoni asioita, jätän mainitsematta.

Ystävä on sinulle läheisempi kuin vaimo. Vaimon asioista voi kertoa ystävälle että teillä on riitaa, mutta taas ystävän asioista ei voi kertoa tuotakaan vaan pitää salaillen juosta piiloon puhumaan jos ystävä soittelee.

• joo
        yks vaan kirjoitti:

Joo, tuli tekstiviesti. Kysyin et "kukas sielä", vastaus "mitä se sulle kuuluu"... Seuraavana päivänä kysyin uudesta, ei "muistanu" enää ja viestikin oli kuulemma poistettu. Tuli puhelu. Päätyttyä kysyin "no mitäs", vastaus "oli vaan"...

Eikä sillä olis väliä, jos olis molemmin päin samoin. Itte kyselee, ei aina kuten en minäkään, tarkasti kuka ja mitä asiaa... Mutta jos erehtyisin samoin sanomaan, huh huh...

Kännyn pari kertaa kattonu, samoin toisinpäin.. Eikä mulla mitää sitä vastaan, tutkikoon.

Kysyy suoraan ja saa epämääräsen vastauksen, sitten epäilyttää vaan enemmän!
        Epämääräistä vastausta ei oikein voi vielä pitää todisteena joten mitä sitten tehdään.
        "Sä petät mua kun sä elehdit tollain"
        Siinä sitä mielenterveyttä vasta epäilläänkin...

• niin huomaat...

Otetaan ihan lause kerrallaan niin hitaammatkin pääsee mukaan:

"1. avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin"

Huomaa paino sanoilla "avaa" tai "suljetun".
      Eli laki suojaa vain avaamattomia tai muulla tavalla suojattuja (esim salasanan takana olevia) viestejä.

"taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka"

..edelleen, vain suojatut viestit ovat tämän lain piirissä...

"2. hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,"

Huomaa painotus: "Välitettävänä olevan ... sisällöstä, lähettämisestä tai vastaanottamisesta"
      Eli tämä pykälä suojaa viestiä kun se on matkalla, esim operaattorilla ei ole oikeutta mennä niitä viestejä siellä matkalla lukemaan.

Yhteenveto:
      Laki suojaa
      a) matkalla olevia
      b) perille saapuneita mutta avaamattomia
      c) suojattuja viestejä

Testi, vastaa kyllä tai ei, vastaukset lopussa.
      1. Näen kadulla kännykän ja poimin sen käteeni. Puhelimisessa vilkkuu uuden viestin merkki. Saanko lukea sen?
      2. Näen kadulla kännykän ja poimin sen käteeni. Puhelin on perustilassa. Voinko tutkia mitä se sisältää?
      3. Minulla on mieheni kanssa yhteisen tietokone, kummallakin siihen oma käyttäjätunus mutta niissä ei ole salasanaa. Voinko mennä katsomaan mieheni sähköpostiohjelman viestit?
      4. Miehelläni on hotmail-sähköposti jonka salasanan tiedän arvaavani muutamalla yrityksellä. Voinko tutkimaan mitä hänän tilillään on?

Luulisi jo kaikkien tämänkin asian jo tietävän, viimeistään Vanhasen viestijupakan jälkeen. Itse herra pääministeri ehti mennä manaamaan että haastaa lehden viestintäsalaisuuden rikkomisesta - vaikka kyseinen laki ei edes suojaa ko. viestejä jos ne ovat vastaanottajalta vuotaneet. Ja mikä pahinta, Vanhanen itse on ollut tuotakin lakia eduskunnassa nuijimassa läpi! Seuraavana päivänä olikin sitten nöyrää poikaa ja nimike oli muuttunut kun oli keskustellut lakimiehen kanssa.
      Tuohon Vanhasen juttuun tosin liittyy yksityiselämän loukkaus josta lehden olisi periaatteessa voinut haastaa, tosin senkään läpimeno oikeudessa olisi ollut erittäin hataraa, oikeuskäytännössä kun julkisuuden henkilölle rajat menevät ihan muualla kuin matti meikäläisellä.

Vastauksen aikaisempiin kysymyksiin:
      1. Et saa, koska viesti ei ole vielä tavoittanut vastaanottajaa. (Aikaisemmin saapuneet ja jo luetut viestit voit silti tutkia)
      2. Kyllä saat, viestintäsalaisuus ei suojaa jo avattuja viestejä. Saamiesi tietojen käyttöä tosin rajoittavat toiset lait, et esimerkiksi voi julkaista puhelimesta löytämiäsi tietoja.
      3. Salaamattomassa tietokoneessa olevat jo saapuneet ja luetut (=avatut) viestit voit hyvin lukea. Tosin ole tarkkana sillä uusia palveluntarjoajalla odottavia viestejä sinun ei kannata hakea koneelle! Voit varmistaa ettei vahinkoa tapahdu esimerkiksi irroittamalla verkkojohdon tutkimuksiesi ajaksi niin ettei postiohjelma vahingossa pääse hakemaan lain suojaamia viestejä.
      4. Et saa, kyseiset viestit on suojattu salasanalla ja siten viestintäsalaisuuden piirissä.

• elämässä otetaan riskejä

Mielestäni aviopuolisoiden välillä ei muutkaan lait toimi samalla tavoin kuin muiden ihmisten välillä, siis käytännössä. Haluaisin nähdä, kuka poliisi alkaa edes puolella teholla toimimaan, jos haluan tehdä rikosilmoituksen miestäni vastaan, koska hän on lukenut tekstiviestini. Varsinkin jos olen ollut vielä uskoton ja tunnustan sen poliisille, niin luulenpa aika monen poliisin kirjaavan oletetun rikkomuksen vaadittaessa kirjoihin ja kansiin, mutta tutkimustyö saattaa kyllä viivästyä. Olen itse ollut poliisin kanssa tekemisissä esimerkiksi kolariasioissa ja oli melkoinen yllätys huomata, miten hitaasti asiat etenivät. Poliiseilla ja syyttäjillä on varmaan tärkeämpääkin tekemistä kuin selvitellä uskottomuustapauksia.

Toisen kännykän lukeminen on riski tietysti myös lukijalle. Jos sieltä ei käy selkeästi mitään ilmi, lukemista ei voine tunnustaa ja tietyt viestit saattavat jäädä kuitenkin vaivaamaan. Mutta rakkaudessa ja sen loppumisessakin lienee monet keinot luvallisia ja toisten viestien lukeminen lienee synneistä pienimpiä. Varsinkin jos toisella ei ole mitään salattavaa.

• Joku vaan (nainen)
        elämässä otetaan riskejä kirjoitti:

Mielestäni aviopuolisoiden välillä ei muutkaan lait toimi samalla tavoin kuin muiden ihmisten välillä, siis käytännössä. Haluaisin nähdä, kuka poliisi alkaa edes puolella teholla toimimaan, jos haluan tehdä rikosilmoituksen miestäni vastaan, koska hän on lukenut tekstiviestini. Varsinkin jos olen ollut vielä uskoton ja tunnustan sen poliisille, niin luulenpa aika monen poliisin kirjaavan oletetun rikkomuksen vaadittaessa kirjoihin ja kansiin, mutta tutkimustyö saattaa kyllä viivästyä. Olen itse ollut poliisin kanssa tekemisissä esimerkiksi kolariasioissa ja oli melkoinen yllätys huomata, miten hitaasti asiat etenivät. Poliiseilla ja syyttäjillä on varmaan tärkeämpääkin tekemistä kuin selvitellä uskottomuustapauksia.

Toisen kännykän lukeminen on riski tietysti myös lukijalle. Jos sieltä ei käy selkeästi mitään ilmi, lukemista ei voine tunnustaa ja tietyt viestit saattavat jäädä kuitenkin vaivaamaan. Mutta rakkaudessa ja sen loppumisessakin lienee monet keinot luvallisia ja toisten viestien lukeminen lienee synneistä pienimpiä. Varsinkin jos toisella ei ole mitään salattavaa.

Tapahtui tosielämässä:

Ystäväni, sanotaan vaikka että Minna, laittoi tekstarin: "Nähtäiskö, pitkästä aikaa?". Asiasta innostuneena soitin heti ja sovimme vielä samaksi illaksi treffit töitten jälkeen.

Soitin miehelleni ja kerroin, että menen Minnan kans syömään. - Ilta oli hauska venyi pikkutunneille, niin pitkälle että en jaksanut heti seuraavana aamuna selostaa miehelle tapahtumia, käänsin vain kylkeä.

Ja heräsin ihan hirveään raivoamiseen. Mies oli lukenut Minnan viestin ja soittanut hänen numeroonsa. Puhelimeen vastasi Minnan mies, koska Minna ei kyennyt siinä vaiheessa puhelimeen (se pitkä ilta, muistattehan).

Oma mieheni ei tätä tiennyt, totesi vain että Minnan nimellä kulkevaan numeroon vastasi mies, joten olin tietysti ollut jonkun miehen kanssa jossain pikkutunneille saakka. Sittemmin kävi ilmi, että olin viime aikoina ollut myös etäinen, välttelevä ja omissa oloissani - siis selvästi minulla oli toinen.

Ainoa huono puoli tässä on se, että mulla ei ollut ketään toista. Mies kehitteli asian mielessään ja löysi siihen haluamansa todisteet.

• puolimieli
        Joku vaan (nainen) kirjoitti:

Tapahtui tosielämässä:

Ystäväni, sanotaan vaikka että Minna, laittoi tekstarin: "Nähtäiskö, pitkästä aikaa?". Asiasta innostuneena soitin heti ja sovimme vielä samaksi illaksi treffit töitten jälkeen.

Soitin miehelleni ja kerroin, että menen Minnan kans syömään. - Ilta oli hauska venyi pikkutunneille, niin pitkälle että en jaksanut heti seuraavana aamuna selostaa miehelle tapahtumia, käänsin vain kylkeä.

Ja heräsin ihan hirveään raivoamiseen. Mies oli lukenut Minnan viestin ja soittanut hänen numeroonsa. Puhelimeen vastasi Minnan mies, koska Minna ei kyennyt siinä vaiheessa puhelimeen (se pitkä ilta, muistattehan).

Oma mieheni ei tätä tiennyt, totesi vain että Minnan nimellä kulkevaan numeroon vastasi mies, joten olin tietysti ollut jonkun miehen kanssa jossain pikkutunneille saakka. Sittemmin kävi ilmi, että olin viime aikoina ollut myös etäinen, välttelevä ja omissa oloissani - siis selvästi minulla oli toinen.

Ainoa huono puoli tässä on se, että mulla ei ollut ketään toista. Mies kehitteli asian mielessään ja löysi siihen haluamansa todisteet.

...heh heh heh...

Ei sais nauraa, varsinkaan kun kuulostaa hyvin tutulta..siis vois olla...heh heh...

No kyl multa tollanen onnistuu, paitsi että kysyisin saako kännyn kattoo (ja katsoisin vastauksesta välittämättä), enkä alkaisi raivoaan ennen ku kyselisin, enkä ainakkan olisi soittanut kyseiseen nroon! Mutta muuten kuin minä! Hyvin keksii kaikenlaista.

Pieneksi puollustukseksi sanoisin, että kannattaisi ehkä vähän ilmoitella sellaisista venymisistä ja asia olisi ollut kunnossa?

• Charles
        puolimieli kirjoitti:

...heh heh heh...

Ei sais nauraa, varsinkaan kun kuulostaa hyvin tutulta..siis vois olla...heh heh...

No kyl multa tollanen onnistuu, paitsi että kysyisin saako kännyn kattoo (ja katsoisin vastauksesta välittämättä), enkä alkaisi raivoaan ennen ku kyselisin, enkä ainakkan olisi soittanut kyseiseen nroon! Mutta muuten kuin minä! Hyvin keksii kaikenlaista.

Pieneksi puollustukseksi sanoisin, että kannattaisi ehkä vähän ilmoitella sellaisista venymisistä ja asia olisi ollut kunnossa?

"No kyl multa tollanen onnistuu, paitsi että kysyisin saako kännyn kattoo (ja katsoisin vastauksesta välittämättä), enkä alkaisi raivoaan ennen ku kyselisin, enkä ainakkan olisi soittanut kyseiseen nroon! Mutta muuten kuin minä! Hyvin keksii kaikenlaista."

Jos olet nainen, niin miehesi on idiootti. Jos taas olet mies, niin naisesi on idiootti. Minä en katsoisi montaa päivää ihmistä, joka ei minuun luota. Vaikka viestin lukeminen sinänsä on väärin, pahempaa on minusta tuo, ettei luoteta. Jos vaimoni olisi niin kuin sinä, saattaisin ihan ilkeyttäni pettää ja sen jälkeen pistää suhteen poikki. Vaikken normaalisti petä, niin sinä kyllä ansaitsisit opetuksen. Toivon, että puolisosi todella joskus olisi luottamuksesi arvoinen ja pettäisi sinua. Saisitpahan ainakin sitä, mitä koko ajan tilaatkin.

• puolimieli
        Charles kirjoitti:

"No kyl multa tollanen onnistuu, paitsi että kysyisin saako kännyn kattoo (ja katsoisin vastauksesta välittämättä), enkä alkaisi raivoaan ennen ku kyselisin, enkä ainakkan olisi soittanut kyseiseen nroon! Mutta muuten kuin minä! Hyvin keksii kaikenlaista."

Jos olet nainen, niin miehesi on idiootti. Jos taas olet mies, niin naisesi on idiootti. Minä en katsoisi montaa päivää ihmistä, joka ei minuun luota. Vaikka viestin lukeminen sinänsä on väärin, pahempaa on minusta tuo, ettei luoteta. Jos vaimoni olisi niin kuin sinä, saattaisin ihan ilkeyttäni pettää ja sen jälkeen pistää suhteen poikki. Vaikken normaalisti petä, niin sinä kyllä ansaitsisit opetuksen. Toivon, että puolisosi todella joskus olisi luottamuksesi arvoinen ja pettäisi sinua. Saisitpahan ainakin sitä, mitä koko ajan tilaatkin.

...heh heh heh hee...

Kirjoitus oli ihan ajatuksen virtaa..siis täysin mahdollinen tietyissä tilanteissa... Ja tilanteethan tässä elämässä muuttuu!

Ja tiedoksi, vaikka kenelle kuuluu..ihan sinkkuna mennään, ja aivan omasta halusta!

Ja sinuna katsoisin vähä vaimon perää, on noita "täydellisiä" vaimoja vieraillu aika useita..niistä ei aina tiedä onko varattuja, ei ensimmäisenä mieleen tuu kysyy onko miestä kotona!

• tarkkuutta

Eli pettäjät nyt tarkkuutta, poistakaa kaikki viestit huolellisesti ja pitäkää kännykkää joka paikassa mukana, toisessa huoneessa, kylvyssä, roskia viedessä, lenkillä, varokaa sammumasta ja nukkukaa puhelin tyynyn alla.

Voisko pliis hakea sitä jännitystä jostain muualta...

• Meitä on moneksi
        tarkkuutta kirjoitti:

Eli pettäjät nyt tarkkuutta, poistakaa kaikki viestit huolellisesti ja pitäkää kännykkää joka paikassa mukana, toisessa huoneessa, kylvyssä, roskia viedessä, lenkillä, varokaa sammumasta ja nukkukaa puhelin tyynyn alla.

Voisko pliis hakea sitä jännitystä jostain muualta...

Tuostahan minäkin sen toisen naisen hokasin, että ukko palvoi kännykkäänsä, jopa unohdettuaan sen kotiin ajoi kymmeniä kilometrejä hakemaan. Aiemmin ei päiväkausiin katsonut :)) Eikä tarvinnut salaa mitään lukea, sillä ei aikaakaan, kun ystävällinen "kakkonen" alkoi "vahingossa" lähetellä naimatarpeitaan minunkin kännykkääni...Kyllä on sitten kätevää tämä nykyajan viestintä!!!

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta vastataan silti.

Minulle tämä on vähän laajempi kysymys, kuin pelkkä minun viestintäsalaisuuteni rikkominen. Jos toinen menee härkkimään minun puhelintani ja/tai tietokonettani, joista olen allekirjoittanut työnantajan kanssa salassapitosopimuksen aikamoisella uhkasakolla, niin ei minulla ole paljon muita vaihtoehtoja kuin tehdä siitä rikosilmoitus.

• Anonyymi

Pettäminenkin on rikos.

• Anonyymi

Eiköhän tuossa ole tarpeeksi sillä itsensä kanssa tekemistä, joka oli uskoton. En veisi.

• Anonyymi

Sieltä vaan usein on miehen uskottomuus paljastunut. Jos sovitaan että halutessaan voi katsoa puolison puhelinta, ei tule ongelmia kun ollaan rehellisiä.

• Anonyymi

Epäilin pitkään, että puolisoni pettää minua. Puhelinta vahdittiin jatkuvasti ja se jätettiin aina väärinpäin pöydälle, äänettomänä tietysti. Puoliso naputteli puhelintaan jatkuvasti, asiaa oli "kavereille" koko ajan. Kunnes sitten kerran kännipäissään unohti lukita puhelimen ja meni nukkumaan. Sieltähän se totuus sitten paljastui. Pitkään jatkunut suhde työtutun kanssa. Luin viestit ja se oli siinä. Kadunko, että luin viestit? En todellakaan. Vaikka tuomio olisi tullut, niin AIVAN sama :D :D :D

• Anonyymi

Sama, tämä on se tilanne, kun ei tosta viestintäsalaisuuslaista välitä pätkääkään. Pettävä puoliso, kun ei kerro totuutta. Tunnet ja tiedät että joku on vialla. Puoliso ei ole enää läsnä millään tasolla.
        Mitään et saa puolisosta irti, mikä on vialla. Vastataan vaan "ei mikään."
        Kävi ilmi, että vaimolla oli seuranhakuohjelma puhelimessa. Väittää vieläkin ettei ollut, vaikka siitä jäi jälki puhelimeen.
        Vaimo väitti, että kaikki on kunnossa..
        Kun sua k*setetaan kunnolla, se vastaus löytyy sieltä puhelimesta.

Viestintäsalaisuutta ei tarvitsisi rikkoa, jos parisuhteessa on luottamus kunnossa. Kaikki salailu ja valehtelu, poikkeava käytös johtaa luottamuksen häviämiseen.

• Anonyymi

Riippuisi tapauksesta.

• Anonyymi

En kunnioita viestintäsalaisuutta, jos tarvitsen oman terveyteni kannalta faktatietoa. Pettävä kumppani on aina terveysriski. Joten olkaa rehellisiä, silloin ei ole tarvetta itsesuojeluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      68
      2519
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2503
    3. Kelpaisinko vielä?

Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      85
      1441
    4. Martina, ero?

Milloin erouutinen julki, veikkauksia?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1427
    5. Nainen, haluatko olla haluttava

Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      1151
    6. Olen niin pettynyt itseeni

Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      40
      1110
    7. Ei ole yhtään

Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      102
      992
    8. Piuha poikki tällä kertaa Latvian ja Ruotsin välillä

Kyseessä Ventpilsin ja Gotlannin välinen datakaapeli. On syytä uskoa, että "vauriot johtuvat ulkoisista vaikutuksista"
      Maailman menoa
      193
      954
    9. Mua kyl se

Sun unettomuus vähän huolestuttaa. Mikä siihen auttais?
      Ikävä
      78
      838
    10. Työnantajan kustannus palkasta

Palkka joka on brutto 3500,00 €/kk, joutuu työnantaja maksamme lisäksi 724,00 euroa työntekijän eläkemaksua. Vuosilomako
      Pyhäjärvi
      136
      729
    Aihe