Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Paras maastoauto erittäin hankalaan maasto-olosuhteisiin?.

kysymys.

Mikä maastoauto on teidän mielestänne -tai kokemuksien mukaan kaikkein selviytymiskykyisin vaikeassa maasto-olosuhteissa ajaessa?.
Perusteluja mukaan myöskin!.
Kiitos.

90

28101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellei sillä pärjää

      niin ei millään.

      • tuo mahu

        kun Irakin aavikolla käätyileen, yritäppä suomen petäjien välissä ja vätelässä maassa: siihen jää.


      • nähty monesti

        Ei oo hyvä levvee luaja pohja lumessa eikä mualla maastossa ainakaan raktorissa ja tuskimpa autossakaan tai sitten hummerissakaan.


      • t

        range rover on ollut maastoauto tyylinen auto jo useita vuosia. minun mielestäni mitä vanhempi maastoauto sen parempi!


      • pek25
        tuo mahu kirjoitti:

        kun Irakin aavikolla käätyileen, yritäppä suomen petäjien välissä ja vätelässä maassa: siihen jää.

        Rst Valoraudat, Astinlaudat, kylkiputket ja lavakaaret.
        http://www.valorauta.tarjoaa.fi


    • suitsaaja

      Pieni ja kevyt. Oikea neliveto alennusvaihteilla, erillisrunko jne.

      • -mokkikuski

        Unimog mitään?


      • patu
        -mokkikuski kirjoitti:

        Unimog mitään?

        Entäs toyota lj 70..tasauspyörästön lukoilla..ainakin on näppärän kokoinen...


    • senhän

      täytyy olla:)

    • Montaa ajanut

      Hyvä kysymys, mutta vailla oleellista täsmennystä. Tuo "selviytymiskykyinen vaikeissa maasto-olosuhteissa" on ehdottomasti liian väljä määritelmä.

      Maasto-olosuhteita ja niiden mukaisia käyttötarpeita kun on niin erilaisia. Hummer on mahtava aavikkopeli, mutta Suomessa on hyvin vähän aavikoita. Ajetaanko pelloilla, metsissä, metsäautoteillä, kallioilla, eteläisessä Suomessa, Lapissa, lumessa, kas siinä litaniaa.

      Muistanpa maasturitestin, johon oli otettu mukaan muinainen 4 x 4 Volkswagen Transporter. Transporter voitti lyhimpien ylitystensä vuoksi. Siinä hyvä esimerkki asian monivivahteisuudesta.

      Kyllä Suomessa maasto tapaa olla sellaista että pienillä ulkomitoilla ja lyhyillä ylityksillä on iso merkitys. Siten Suzuki, Uaz ja BJ-42 ovat aika vahvoilla.

      Maavara on ketteryyden jälkeen seuraava vaikuttava tekijä, ja jos sitä ajatellaan niin sitten joku Unimog (joka ei ole maasturi) on yliveto. Tai traktori. Tai telavarusteinen ajopeli.

      Mutta jos pysytään vain maastureissa niin niin kai se maastokelpoisin, suomalaiseen maastoon, löytyy niistä maastureista joiden ulkomitat ja ylitykset ova pienimpiä.

      Jos taas maastokelpoisuudella tarkoitetaan menestymistä huonoilla metäsautoteillä ja lumessa, mutta kuitenkin siis teillä, niin sitten kisaan tulevat mukaan raskaammat ja kömpelömmät maasturit.

      Hiekka-aavikolle valitsisin ehkä Hummerin. Niitäkin toki on kahdenlaisia: aitoja ja näköismalleja.

      Tääs kyllä törmätään taas siihen mihin kaikkien ajopelien kohdalla törmätään. ei ole parasta, on vain paras johonkin käyttötarkoitukseen.

      • reksa

        Tarkoitatko tuolla testillä sitä TM:n testiä vuodelta 1987?

        Range voitti ja se Vw Transporter Syncro oli lähes kannassa ja tuli toiseksi. Sitten olikin pitempi hajurako Pajeroon ja HJ 60:een.


      • Montaa ajanut
        reksa kirjoitti:

        Tarkoitatko tuolla testillä sitä TM:n testiä vuodelta 1987?

        Range voitti ja se Vw Transporter Syncro oli lähes kannassa ja tuli toiseksi. Sitten olikin pitempi hajurako Pajeroon ja HJ 60:een.

        Niin se aika kuluu! Mutta ilmeisesti juuri tuota testiä muistelin. Jäi mieleen ihan siksi että erittäin "epämaasturimainen" ajopeli tavallaan täysin väärässä sarjassa menestyi niin hyvin. Ei siis ole aina karvoihin katsominen kun autoa johonkin tarkoitukseen valitsee!


      • aivan..
        Montaa ajanut kirjoitti:

        Niin se aika kuluu! Mutta ilmeisesti juuri tuota testiä muistelin. Jäi mieleen ihan siksi että erittäin "epämaasturimainen" ajopeli tavallaan täysin väärässä sarjassa menestyi niin hyvin. Ei siis ole aina karvoihin katsominen kun autoa johonkin tarkoitukseen valitsee!

        Hyvinhän se testissä pärjäsi, tosin siinä oli akseleilla oikeat kytkettävät lukot, joilla saa valtavasti lisää etenemiskykyä tuon ajan autoissa, joissa lukkoja ei yleensä akseleilla ollut.

        Etuylitys siinä sanottiinkin, on kirkkaasti isompi mitä muissa. Taka ja keskiylitys ihan hyvä kylläkin.

        Veikkaan että lukot ja hyvät tilat nostivat sen korealle. Ja sitähän se olikin, erittäin hyvä laite. Toisin kuin nykypäivän Transporter 4x4.


    • uusista

      Jos uusista maastureista haet maastokelpoisinta peliä ei jää juuri muita kun land roverit.
      defender taitaa olla tällä hetkellä lähes ainut karu maastopeli.Land cruiserit/pajerot/kiiat alkaa olla niin "muovisia" että ei niillä sellaisenaan paljoo mökkitietä huonompaan maastoon ilman vaurioita pääse.

      • Montaa ajanut

        Totta puhut! Tuossa aiemmassa viestissäni en edes ottanut esittämääsi faktaa esille, koska se on niin ilmiselvä. Mutta hyvä että Sinä toit jutun näkyviin.

        Maasturi ja maastoauto alkavat näiden uusien mallien kohdalla todellakin olla kyseenalaisia nimityksiä. Tiellä niillä on tarkoitus liikkua, ei muualla. Vetopeleinä ne ovat mahtavia, mutta eipä niitä todellakaan varsinaiseen maastoon uskalla viedä, ellei ole valmis joka reissusta tuntuvasti maksamaan.

        Defenderit lienevät viimeisiä pusikkoa sietäviä maastureita.

        Sama muovisuus ikävällä tavalla on vallannut myös 4 x 4 pick upit, joiden käyttäjistä suuri osa on kaivinkone- tai metsäkoneurakoitsijoita ja yleensäkin rankan työkalun tarvitsijoita. Yhä nemmän näistä autoista kuitenkin tulee bulevardisportteja. Markkinat ratkaisevat.

        Tuollakin puolella Land-Roverin pick up taitaa olla vimonen karu työkalu.


      • Tomppa Kruisailija
        Montaa ajanut kirjoitti:

        Totta puhut! Tuossa aiemmassa viestissäni en edes ottanut esittämääsi faktaa esille, koska se on niin ilmiselvä. Mutta hyvä että Sinä toit jutun näkyviin.

        Maasturi ja maastoauto alkavat näiden uusien mallien kohdalla todellakin olla kyseenalaisia nimityksiä. Tiellä niillä on tarkoitus liikkua, ei muualla. Vetopeleinä ne ovat mahtavia, mutta eipä niitä todellakaan varsinaiseen maastoon uskalla viedä, ellei ole valmis joka reissusta tuntuvasti maksamaan.

        Defenderit lienevät viimeisiä pusikkoa sietäviä maastureita.

        Sama muovisuus ikävällä tavalla on vallannut myös 4 x 4 pick upit, joiden käyttäjistä suuri osa on kaivinkone- tai metsäkoneurakoitsijoita ja yleensäkin rankan työkalun tarvitsijoita. Yhä nemmän näistä autoista kuitenkin tulee bulevardisportteja. Markkinat ratkaisevat.

        Tuollakin puolella Land-Roverin pick up taitaa olla vimonen karu työkalu.

        Eiköhän Jeepin Wrangler vielä mene samaan seuraan Deffarin kanssa aitona maastoautona. On vaan enemmän hupiauto.


      • joopajoo.

        Mikään muovi ei auton etenemistä paljon hidasta. Se hidaste on lähinnä psykologinen este.

        Esim juurikin mainitsemasi Pajero. Veikkaampa että uusi Pajero menee paljon pitemmälle mitä vanha 80 luvun Pajero. On enempi joustovaraa, enemmän lukkoja, luistonesto ja perustekniikka tukevampaakin.

        Kyllä kaikki uudet oikeina maastureina pidetyt uudet maasturit on perusteiltaan ihan fiksuja, mutta jos maasturia pelkästään maasto ominaisuuksien perusteella hakee, niin tulee mieleen että eikö silloin pitäisi katsoa vaikka traktoria, mönkiää tai jotain muuta. Maasturi, on aina auto, joka on suunniteltu myös maantiellä ajettavaksi, joten kompromissejä on.

        Tässä esim. uusi täysin vakio Pajero pieksee 3 vanhaa maasturia. Vanha jäykkä akselinen Hiluxi, Patrolli ja Range Roveri. Kaikki suomessa todella "kovina" laitteina pidettyjä autoja. Mites se muovimaasturi nyt noin?

        Patrol:
        http://www.youtube.com/watch?v=AnnHXmhWPbg

        Range Rover
        http://www.youtube.com/watch?v=2N2fl_MWapQ

        Hilux
        http://www.youtube.com/watch?v=XywU2T_7lD8

        Pajero
        http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg

        Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Youtubesta niitä löytää etsimällä vaikka kuinka. Tarkoitus ei ole sanoa, että uudet ovat parempia mitä vanhat, vaan pointti on se, että kyllä nekin täysin hyvin asiansa ajavat. Johan se on selvä asia, että auto jota maasturi nimikkeellä myydään, pitää myös sitä ainakin jossain määrin olla.

        Ja maailmalla uudemmilla autoilla offataan paljonkin ja niin pitääkin. Miksi ostaa maasturi jos sitä ei uskalla ajaa pöpelikköön?! En ymmärrä niiden ihmisten logiikaa, jotka ajattelevat että se ostetaan tietentahtoen vain ja ainoastaan maantieajoa varten, eikä edes kestä ajatusta sillä metsään ajamisesta.


    • JH.

      Ainoa siviilikärry, jossa kaikki tulee mukana, kolme tasauspyörästön lukkoa mukaanlukien.
      Ei kun vähän karheemmat renkaat alle ja menoksi.

    • öööööööööööööööööööööööö

      Susna se on, menee sinne minne muut ei pääse ja tulee vielä takaisinkin. Itellä SJ413 kova/rättikatto.

    • Riippumaton ajattelija

      Paras maastoajoneuvo hankaliin maasto-olosuhteisiin on suomenhevonen. Menee mistä vaan ja käy biopolttoaineella.

      • Täyttä rautaa

        Toyota bj 40 tai 42 kovia pelejä.Kestää maasto olosuhteita kun on alusta kuin traktorissa. Maastovälitys eli hidas/nopea puoli vaihteistossa ja sitkeä moottori maastoautossa ylivetoja. En meinaa huippuvääntömomenttia vaan sitkeyttä eli tyhjäkäynnillä löytyy voimaa että jytkyttää vaikka puuta vasten tyhjäkäynnillä. Pystyy matelemaan hankalissa paikoissa luistattamattta kytkintä. Toinen on kunnon vinssi joita ei taid vakiona olla paljon muisssa kuin vanhoissa toyota land cruisereissa.


      • landrover
        Täyttä rautaa kirjoitti:

        Toyota bj 40 tai 42 kovia pelejä.Kestää maasto olosuhteita kun on alusta kuin traktorissa. Maastovälitys eli hidas/nopea puoli vaihteistossa ja sitkeä moottori maastoautossa ylivetoja. En meinaa huippuvääntömomenttia vaan sitkeyttä eli tyhjäkäynnillä löytyy voimaa että jytkyttää vaikka puuta vasten tyhjäkäynnillä. Pystyy matelemaan hankalissa paikoissa luistattamattta kytkintä. Toinen on kunnon vinssi joita ei taid vakiona olla paljon muisssa kuin vanhoissa toyota land cruisereissa.

        Joku land rover sen pitäisi olla kuten aiemmin sanottiin, esim vanha range tai doscovery. Jos haluaa luksusautolla maastoon mennä (jota harvat tekevät), niin uusi range rover tai discovery olisi loistava.


      • nojopassattui
        landrover kirjoitti:

        Joku land rover sen pitäisi olla kuten aiemmin sanottiin, esim vanha range tai doscovery. Jos haluaa luksusautolla maastoon mennä (jota harvat tekevät), niin uusi range rover tai discovery olisi loistava.

        unohtunut. on korkeimmalla maavaralla vakioista, 22 cm. ketterämpi kuin muut. kapein. lyhin. konepuoli kusee hieman, 1600 tai 1700 cc bensakone ei aina kunnolla tahdo jaksaa.


      • tokori
        landrover kirjoitti:

        Joku land rover sen pitäisi olla kuten aiemmin sanottiin, esim vanha range tai doscovery. Jos haluaa luksusautolla maastoon mennä (jota harvat tekevät), niin uusi range rover tai discovery olisi loistava.

        ulkomitat


      • %%%%%%

        " Perinteinen vaihtoehto vm39
        Paras maastoajoneuvo hankaliin maasto-olosuhteisiin on suomenhevonen. Menee mistä vaan ja käy biopolttoaineella. "

        Ole hyvä ja kirjoita lisää!!! :D D


      • Tottahan se on:.!1#%
        %%%%%% kirjoitti:

        " Perinteinen vaihtoehto vm39
        Paras maastoajoneuvo hankaliin maasto-olosuhteisiin on suomenhevonen. Menee mistä vaan ja käy biopolttoaineella. "

        Ole hyvä ja kirjoita lisää!!! :D D

        .

        Elukka on täysin pitelemätön

        *hirnahtelua*

        .


      • metsänpioka

        joo jos heppa ei toimi,niin eiku lihoiksi siinä on kahdenlaisen hyvät puolet jne.


    • kaikki.

      Ei ole olemassa parasta maastoautoa. On olemassa erilaisia ja eri olosuhteisiin rakennettuja maastokelpoisia autoja. Hummeria ja jotain Suzukia ei kannata vertailla, koska ne ovat niin perin erilaisia ja eri käyttöön tarkoitettuja, samoin on kaikkien muiden merkkien kohdalla.
      Paras maastoauto sinulle on se vehe, missä kukkarosi ja omat mieltymyksesi kohtaavat.

      • Stiff Upper Lip

        ...paras maasturi on sellainen, missä alahuuli väpättää vähiten?


    • Josif A

      Samara.

      Hakkaa alahuuliväpättäjien kuttaperkapimpurat mennen tullen ja palatessa.

    • Kemiallinen Kastraat

      Mistä tätä jengiä oikein riittää?

    • juukentti

      joo toi range rover on hyvä ainakin hinnassa riippuen vuosimallista.jos tykkää kahen sormen ovikahvoista.pitkä malli oisi tilavampi.ja onhan se sisältä aikas rälee on kun sellanen jolla ei voisi likaan tönästäkkään.onneksi uusissa malleissa on noi kahvat muuttunut. ja ainahan noissa on melkein nahkasisustus.

    • fg

      ota mitsubishi pajero 2000vm ylöspäin siinä on ominaisuuksii niin sisällä kun ulkona. voi mennä auraamattomille teille pelkoo et jää sinne.

      • valppi

        Volvo c202 jos maastoautoa haetaan.Tehty jo vakiona maastokelpoiseksi.

        Siitä lähetään mihin pajerot ja muut kikottimet jätetään.


      • putinin kulj
        valppi kirjoitti:

        Volvo c202 jos maastoautoa haetaan.Tehty jo vakiona maastokelpoiseksi.

        Siitä lähetään mihin pajerot ja muut kikottimet jätetään.

        haetaan sellasta jolla viitsii koluta oikein maastossa niin lada niva, se jos uppoo suohon ni ei paljon sureta..no jaa, itse kyllä hankkisin nivan jos oikein mettässä pitäis möyriä. nuo pitkät mallit esim pajerot yms liian painavia maastoon.


      • T-55

        Tai sitten T-55. 105mm:n vaunukanuunalla voi ampua pahimmat esteet tieltä. Tosin polttoaineenkulutus voi olla pitemmillä taipaleilla harmittava. Maastossa 800 litraa/100km. Tieuralla vain 300 litraa/ 100 km.


    • Nivaman

      Renkaat aivan korin kulmissa, tasauspyörästön lukko, alennusvaihteisto, puolen metrin kahluusyvyys, jatkuva etupainotteinen neliveto, lyhyt akseliväli, halpa hinta, eli kaikkea mitä maasturiltasi tarvitset.

      • Kiinnijäin

        Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta minun mielestäni Niva ei ole halpa. Muut mainitsemasi ominaisuudet kyllä lienevät ainakin lähellä totuutta.


      • Amerikan keisari
        Kiinnijäin kirjoitti:

        Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta minun mielestäni Niva ei ole halpa. Muut mainitsemasi ominaisuudet kyllä lienevät ainakin lähellä totuutta.

        Nii, halvin oikea ja paas maasturi on NIVÄA.


    • Gisti

      Entäs G-wagen?

      • 5+7

        G ja Wrangler Rubicon. Siinäpä ne olikin.


    • Evolutzia i zili

      UAZ Hunter ja työkalupakki kyytiin.

    • WJ Grand Cherokee

      Jeep Grand Cherokee WJ Limited Quadra Drive 4,7 V8. Hintataso alkaa olla jo sitä luokkaa että metsään kehtaa mennä jo reilusti. Jäykät akselit, hydrauliset lukot. Helppo korottaa ja lyödä alle kunnon nakit. Se menee mistä vain ja vetää muut perässään.

      • 5+7

        Tehtaalta lähtiessä WJ ei ole yhtä valmis maastoon kuin Rubicon, pidempi akselivälisissä silti omassa sarjassaan. Korotus isommat maastorenkaat ja Wj on täysverinen maasturi, jota ei pidättele mikään. Suomen lainsäädännössä vain se vika, ettei paria tuumaa isompia renkaita saa reksiteriin ilman hyvää syytä.

        Myös WK aika lailla samaa luokkaa vaikka siitä puuttuukin jäykkä etuakseli. QD2:ssa on omat etunsa.


    • Nivaman

      Lada Niva! Lyhyt akseliväli, renkaat korin kulmissa, alennusvaihde, tasauspyörästönlukko ja silleen.

    • jkjhhhvq

      Kunnon UAZ on paras!

    • Grand Cherokee.

      Ei ole JEEPIN voittanutta..

    • Pysyn tiellä

      Heh, niin vei virta jeeppiä kuin lastua. Millään vakiomaasturilla ei ole asiaa tosi pahoihin maasto-oloihin eikä näy olevan tuunatulla jeepilläkään. No, ehkä Unimogilla lähtisin vähän tien ulkopuolelle.

    • ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

      Grand Cherokee mukavasti hankalaan käyttöön.

      UAZ-ihan hankalaan käyttöön paljaalla,

      • 1103

        offi kuskeila autot ,mulla on offi rarat . ja saksan rauta eli moggi terve tulemast ajeleen .rataa piisaa joka makuun


      • ZiL vs Unimoggi

      • 1103
        ZiL vs Unimoggi kirjoitti:

        ZiL Mogille:

        http://www.youtube.com/watch?v=2cXXUL9YhpY&feature=results_main&playnext=1&list=PLA655AD77798DC0F7

        Ota sinne moggiin samat tukit kyytiin ja alita joki!! :D. Missä rata????.

        venäjän mestareita lasketa ,niitten taidot ja laitteee ei ole tästä mailmasta. olen itse ollut paikalla ja nähnyt paljon raaenpaa touhua ,mitä tukki zil suorittaa. en kai väitänyt että moggi olisi joku viisastenkivi.pistä puh num niin soitan ku ehdin rata jutuista moro ps ei mitään vs joku ja joku .pääasia on möyrätään ja on hauskaa eiks ni moro


      • m 66

      • 5+18
        1103 kirjoitti:

        venäjän mestareita lasketa ,niitten taidot ja laitteee ei ole tästä mailmasta. olen itse ollut paikalla ja nähnyt paljon raaenpaa touhua ,mitä tukki zil suorittaa. en kai väitänyt että moggi olisi joku viisastenkivi.pistä puh num niin soitan ku ehdin rata jutuista moro ps ei mitään vs joku ja joku .pääasia on möyrätään ja on hauskaa eiks ni moro

        Minusta tuon toisen URAL:n kuski on kännissä. Mies kaivaa kaasu pohjassa itselleen kuoppaa. Tekisi latua ja ottaisi vauhtia käyttäen massaa hyväkseen.

        http://www.youtube.com/watch?v=uUXg1cu8blg&feature=related


    • makuasioista ei..

      ammattilaisen kyydissä menty aikanaan kilvellisellä fj paikasta jonne moggi ei perässä kiivenny

    • lada miäs

      tietysti lada niva parempaa maasturia saa etsiä ja myös maantie käyttöön pahvimaasturit on sitte eriasia.legenda jo eläissään.

    • 20+5
    • GAZ-66
    • tepsa

      ostin metsäharrustuksiini mersun 300 G:n, eto peli vaikka rippikoulupojan ikäinen, toki niillä on hintaakin vielä, mutta luja on ollut.
      Onko kenelläkään kokemusta pikkug:n tasauspyörästön lukoista, miten ne saa päälle, onko muuta kuin painaa sähkövalitsimet päälle? Siinä on kolme valitsinta kojetaulussa.

    • a siantuntia

      kylllä toyta landkuiseri on maato autojen kunigas hyvä neli veto järjestelemä alenus vaihteet ja lukkko ja tarvitaessa saatavana sekä vahva ja voimaksa mootori ja kestävä alusta ja kori ja runko sekä viellä hyvät maasto ominaisuuudet. rav 4 kin on hyvä auto mutta ei ihan ladkruseirn veronen maastoa jossa

    • a sialle

      Tuolla kirjoitustaidolla et juurikaan kerää pisteitä Toyotalle.

    • dfyzerh

      paras auto on qwertyuiopåäsdfghjklöäzxcvbnm

      • putputiput

        Vaikka kyse oli vain maasto-ominaisuuksista niin monikäyttöisyydestä mun ääni menee landcruiser hj61:selle hinta/laatu/käyttösuhteesta. Vakiona onneton mutta halvalla modattavissa tarpeen mukaan ja matka maantiellä maistuu, kaikki onkin 500tkm ajettuja joita susukeja ja nivoja harvemmassa.

        Ei mitenkään ylivoimainen mutta lukot ja mekaaninen vinssi mukava moottori on mulle enemmän plussaa kuin sotanorsun huonot puolet. Suoraa kutosta kuuntelee mielellään vaikka lapinreissunkin. tämä siis hinnat alkaen kategoriassa.

        En ole merkki uskovainen, olen vain köyhä.


    • Offroad kaveri
      • Matti.

        HJ:n riesa on iso koko ja massa, huonot lähestymis/jättökulmat varsinkin jos on se vakio vinssipuskurikin keulassa, sekä pienet renkaat vakiona. HJ on sen sijaan hyvä jos haetaan kestävää autoa, sekä hyvää vetoautoa.

        Jos oikeasti absoluuttisesti pelkkää etenemiskykyä haetaan, kevyt auto, suuret renkaat, portaalinapaiset akselit, lukot kaikilla akseleilla. Suurin osa nämä määreet täyttävistä autoista vaan tahtovat olla pitkälle rakenneltuja, eivätkä näin ollen täytä vakioauton määrettä ollenkaan. Tai sitten kalliita erikoisajoneuvoja, jotka eivät oikein mihinkään tavallisen ihmisen budjettiin istu.

        Aloittaja kun ei määritellyt, pitääkö auton olla vakio, vai saako se olla rakenneltu ja tärkein kysymys, onko hinta luokka määritelty, jolloin taas päästään ihan eri tasolle.

        Täysin vakiomaastureista, edullisista sellaisista, sanoisin, että Jeepin JK Wrangler Rubicon menee kärkikastiin. Perusteluna, 33 renkaat, 4:1 alennusvaihde, lukot molemmissa päissä. Kierrejouset molemmissa päissä, vapautettava kallistuksen vakaaja edessä. Hyvät mitat, maavara ja tulo-, ylitys- sekä jättökulma.

        Jos vähän saa olla rakenneltu, ostaa vielä saksalaiselta pajalta portaalinavat, joita saa myös esim. Toyotan uuteen 70 sarjalaiseen tai G mersuun.


    • Metsä

      Mitsubishi l200 on ollut meillä hyvä maastoauto, aina on päässyt esteestä kun esteestä.

    • paras

      unimog on parhaita maastoautoja

    • Minä tiedän

      Joutuu menemään lava-auto-osastolle, eli Hilux tai Amarok tai Ranger.

    • tilattu on

      Paras maastopeli on telaketju ajoneuvo.

    • parasta haluaville

      Pinzgauer 6x6. Portaaliakselit ja lukot joka välissä.

    • mutakumi

      Intin vehkeet kait mut jos omaksi meinaat niin eri juttu.

    • kolmella.renkaalla

      Päivitetäänpäs tätäkin viestiketjua!

      Mikäs tämän päivän päivän paras maastoauto ja nimenomaan maastoon, ei mitään katumaastureita, onko enää missään uudessa autossa napalukkoja joka rattaalle joka on kyllä ehdoton edellytys jos meinaa maastoon mennä ja pois sieltä päästä, nämä nykyajan älykkäät nelivedot kun on täysiä leluja maastossa.

      • 102030405060

        Napalukot vain kytkee nelivedon päälle, eikä niitä siis vanhoissakaan ollut kuin edessä molemmissa navoissa. Useimmissa uudemmissa maastureissa on kiinteät navat, eli navoista aina veto päällä. Nelivedon irtikytkentä tapahtuu sitten jossakin muualla, kuten etutasauspyörästössä.

        Tasauspyörästön lukko on sitten eri juttu.

        Nykyajan älynelivedot ovat parhaimmillaan kyllä erittäin hyviä, (eli niissäkin on akseleilla tasauspyörästön lukkoja, tai aktiivitasauspyörästöjä, jotka kytkeytyy automaattisesti ja pitää 100%:esti).

        Mutta toki sitten on huonompiakin.

        Nykyään melkein jokaisessa varsinaisessa maasturissa on niin sanottu luistonesto, joka kyllä on ihan fiksu, eli se jarruttaa liian nopeasti pyöriviä pyöriä, jolloin voima menee paremmin pitäville pyörille. Sitten mekaaniset tasauspyörästöjen lukot ovat luonnollisesti kaikista parhaat.

        Mekaanisia lukkoja saa myös jälkiasennuksena, joten sen takia varsinkaan uuden auton tapauksessa ei kannata kovin paljon värkätä. Ostaa jälkiasennuksena jossei valmistajalta saa.


      • Ruiseri

        Taitaisi olla kaupan autoista Mersun G 4x4 toiseen potenssiin, eli G mersu 5 litran pensakoneella ja portaaliakseleilla. Maavara muistaakseni 44 cm. Löytyy myös 6x6 versio, mutta menee painon puolesta kuorma-autoksi. Hinnat kummallakin lähellä puolta miljoonaa. Brabus 6x6 on ilman veroja jotain 560000€.

        Varteenotattavia kilpailijoita Arctic Trucksin modaamat Land Cruiserit ( ei saa Suomen kilpiin) ja erään toisen islantilaisen pajan Mersun avustuksella modaamat 4x4 Sprinterit, joihin on vaihdettu Danan jäykät akselit ja helvetilliset renkaat alle.


      • 102030405060
        Ruiseri kirjoitti:

        Taitaisi olla kaupan autoista Mersun G 4x4 toiseen potenssiin, eli G mersu 5 litran pensakoneella ja portaaliakseleilla. Maavara muistaakseni 44 cm. Löytyy myös 6x6 versio, mutta menee painon puolesta kuorma-autoksi. Hinnat kummallakin lähellä puolta miljoonaa. Brabus 6x6 on ilman veroja jotain 560000€.

        Varteenotattavia kilpailijoita Arctic Trucksin modaamat Land Cruiserit ( ei saa Suomen kilpiin) ja erään toisen islantilaisen pajan Mersun avustuksella modaamat 4x4 Sprinterit, joihin on vaihdettu Danan jäykät akselit ja helvetilliset renkaat alle.

        Toki saa suomen kilpiin, mutta tarvitsee itse hommata poikkeusluvat ja vähän riippuen renkaista, voi tulla joitakin rajoituksia ja lisävaatimuksia.

        Nuo Brabus mersut, jne. on enempi show ja niche autoja, kuin käyttöautoja.

        Paljon edullisemmin saat vain ihan perus unimogin, tai varsinaisen 6x6 maastokuorma-auton ja niissä käyttöarvokin parempi.

        Toki taitava kaveri rakentaa itse, ja hinta jää murto-osiin noista brabusin viritelmistä . . .

        Mutta bisnes on bisnestä, mikäs siinä.


      • Ruiseri
        102030405060 kirjoitti:

        Toki saa suomen kilpiin, mutta tarvitsee itse hommata poikkeusluvat ja vähän riippuen renkaista, voi tulla joitakin rajoituksia ja lisävaatimuksia.

        Nuo Brabus mersut, jne. on enempi show ja niche autoja, kuin käyttöautoja.

        Paljon edullisemmin saat vain ihan perus unimogin, tai varsinaisen 6x6 maastokuorma-auton ja niissä käyttöarvokin parempi.

        Toki taitava kaveri rakentaa itse, ja hinta jää murto-osiin noista brabusin viritelmistä . . .

        Mutta bisnes on bisnestä, mikäs siinä.

        MB Brabus 6x6 on kuitenkin pensakoneviritelmä alun perin Australian armeijalle kehitetystä jatketusta lava-G mersusta Unimogin portaaliakseleilla ja 3 litran dieselillä. En epäile yhtään sen maasto-ominaisuuksia. Lienee erinomainen käyttöauto aiotussa käytössä eli aavikolla, ei ehkä kaupunkiin niinkään.

        Totta mooses joku Unimog tai Zetros 6x6 olisi järkevämpi (ja jopa halvempi) valinta, mutta käsite "maastoauto" viittaa lähinnä henkilöautoksi rekisteröitäviin vekottimiin, ei rehellisiin kuorma-autoihin.


    • buceew

      Olisiko Hilux tai Tojo landcruicer?

      • Ruiseri

        Arctic Trucksin parantelemina, juu. Myös 6x6 Hilux.


    • Menee_vaikka_missä

      Apina Datsun varustettuna Valmet 15 alustalla

    • Toyotalla

      Land Cruiser!

    • lantikkaheebo

      Defender on ehdoton, kannattaa käydä koeajolla.

    • paritonnii

      Lada Niva, näyttää olevan vielä nyt vakiona tasauspyöröstöjen lukotkin, aiemmin lisävaruste ja lähemmäksi tonnin/pyörästö

    • dkjaöflkdjfa

      Lada Niva on edelleen paras - jo kohta 40 vuotta ;)
      Paremmuus ei odotetusti perustu tekniseen ylivoimaan, vaan keveyteen ja pienuuteen - mahtuu sieltä missä monsteri osuu puuhun tai kiveen. Samasta syystä niinkin kesy vehje kuin Fiat Panda 4x4 Cross kiusaa joskus upottavassa maastossa ns oikeita maastureita.
      Jimny saattaa kiusata muuallakin.

      • Mastersofpururata

        TOYOTA


    • MersuSeOllaPitää

      Mercedes G toimii aina. Nyt tarjolla myös edullinen Professional versio kun rekisteröi kuorma-autoksi.

      • cfljkdhljh

        Käytännössä g-sarjalaisessa on kaksi pahaa ongelma: hinta ja paino.


      • Ruiseri
        cfljkdhljh kirjoitti:

        Käytännössä g-sarjalaisessa on kaksi pahaa ongelma: hinta ja paino.

        Zetros 4x4 kuormurin (runko) näyttää olevan samoissa hinnoissa karvalakki - G:n kanssa...


    • tuplajuu

      Osta halpa 2000-luvun alun Jeep. Paritonnia maksaa. Huono puoli vaan, vakuutusmaksu ja ajoneuvovero maksaa vuoteen auton arvon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe