Ekasta sairaslomapäivästä lääkärintodistus?

Elli321

Joudutteko hankkimaan ekasta sairaslomapäivästä lääkärintodistuksen? Minä joudun. Jo on kumma että jos yllättäen sairastuu, niin lepäämisen sijasta pitäisi lähteä lääkäriin rasittamaan itseään. Varsinkin jos kyseessä on jotain ohimenevää, että töihin pystyisi menemään jokatapauksessa jo seuraavana päivänä.

Vituttaa tällainen pelleily. Tapanani on aina tulla töihin jos olen vähänkään työkykyinen sillä minulla on korkea työmoraali. Ilmeisesti työnantaja ei kuitenkaan oleta näin työntekijöidensä suhteen.

Ja turhaan firma maksaa turhia lääkärissäkäyntejä.

10

8434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työpaikoilla...

      Sama juttu omassa työpaikassani!

      Olen kritisoinut esimiehelleni asiaa turhaan. Työpaikallani on erittäin paljon poissaoloja, ja näin niitä kuulemma yritetään saada vähenemmään.

      Omalla ilmoituksella voi olla 1-3 päivää mikä usein mainiosti riittää esim. migreeni, kuume, selkäkipu. Kun sitten lähdet lääkäriin valittelemaan vaivoistasi, ainakin omassa tapauksessani, ei koskaan ole kirjoitettu flunssastakaan viikkoa lyhyempää poissaoloa. Selkäkivusta minimi on ollut pari viikkoa.

      Eli omalla ilmoituksella poissaoloa olisi työnantajalle vain 1-3 päivää, mutta kun on sairasloma kirjoitettu, niin työpaikalle ei saa tulla vaikka olisikin jo työkunnossa.

      Kuka voittaa?

      • ....

        tosiaan kyllä flunssaiset paras pitää kotona tarpeeksi pitkään, vaikka ensimmäiset päivät ovatkin tartunnan kannalta ne pahimmat. Eli turha tulla muita tartuttelemaan, sillä yleensä flunssat tuntuu tarttuvan.


    • pitää olla

      todistus jo siitä että joudut lähtemään kesken päivän. Se jos mikä on mielestäni turhaa. Kyllä ihmisestä näkee jos hän ei ole työkuntoinen. Eli parhaassa tapauksessa et saa työterveyslääkärille aikaa samaksi päiväksi, pitää hakea lappu terkkarilta ja sitten seuraavana päivänä uudelleen hakemaan lääkekuuria, pompottamista sanon minä.

      • jopas..

        on.Meillä toimii vielä työpaikkalääkärin päivystys klo 22 asti.Jos sairastuu kesken päivän,3tuntia varattu(palkallista) aikaa käydä lääkärissä(jos tyopaikka lääkäri siirtynyt tehtaasta jo kaupungille)Parhaassa tapuksesa työnjohto tilaa taksin portille.Ja kyllä sieltä yleensä pienemmästäkin sairastumisesta tulee 3-4päivää lomaa.Aina on ollut samalle päivälle lääkärin aikoja.


    • miksi näin...

      Olen työterveyshuollossa töissä...työnantaja voi itse päättää ja määritellä, että voiko työntekijä olla esim. 1-3pvä omalla ilmoituksella poissa vai vaatiiko se todistuksen kaikilta poissaolopäivistä.
      Yleisemmin syynä ei ole epäluottamus tai luottamuspula työntekijöitä kohtaan vaan se, että työantaja saa tehtyä pakolliset sairaslomaseurannat niiden edellyttämällä tavalla (siis tilastointi)

      • Hmhm

        Työnantaja tosiaankin voi sopia yhdessä työntekijöiden kanssa yhteisestä käytännöstä, että kaikista sairaslomista vaaditaan lääkärintodistus.

        Sen sijaan toiminta, jossa yhdeltä tietyltä henkilöltä aletaan vaatia todistuksia vaatii erityisen syyn, esim. joka perjantai poissa.

        Esimerkiksi norovirusripuli voi kestää 2-3 päivää ja sen jälkeen pitäisi olla 2 oireetonta päivää poissa töistä.

        Ajatus siitä, että nororipulissa lähtisit työpaikkaterveydenhuoltoon notkumaan on aika jännä.

        Ja pakolliset sairaslomaseurannat saa tehtyä helposti ihan ilman lääkärintodistustakin, ihan vaan tiedoksi sinne työterveyshuoltoon.


        Yst terv kaveri joka passitettiin työterveyshuollosta takaisin töihin 42 asteen kuumeessa.


    • mäkkärissä

      olen mcdonald'silla töissä ja kyllä meillä täytyy olla heti ensimmäisestä päivästä lähtien lääkärintodistus, sama juttu jos kesken työpäivän joutuu lähtemään. ja meillä ei työnantaja maksa edes lääkäriä, vaan se on omasta pussista maksettava. ja terveyskeskukseen tai päivystykseenhän ei pääse lääkäriin vain saikkutodistuksen takia, joten on pakko mennä yksityiselle ja maksaa se itse. miettikääpä kuinka paljon mäkkärillä on osa-aikaisia ja opiskelijoita muutenkin pienituloisia nuoria töissä...

      • tuossa nyt

        Kyllä työnantajalla on velvollisuus järjestää työterveyshuolto.

        Ota yhteyttä liiton lakimieheen tai työsuojelupiiriin.

        Todennäköisesti tulet saamaan potkut tai työsuhdettasi ei enää jatketa, mutta on syytä kysyä, haluatko olla töissä firmassa, joka pelaa sinun terveydelläsi.


      • ss~
        tuossa nyt kirjoitti:

        Kyllä työnantajalla on velvollisuus järjestää työterveyshuolto.

        Ota yhteyttä liiton lakimieheen tai työsuojelupiiriin.

        Todennäköisesti tulet saamaan potkut tai työsuhdettasi ei enää jatketa, mutta on syytä kysyä, haluatko olla töissä firmassa, joka pelaa sinun terveydelläsi.

        Työnantajalla on velvollisuus järjestää _lakisääteinen_ työterveyshuolto. Lakisääteinen tth ei sisällä lääkäri- ja sairaanhoitopalveluja, vaan ennaltaehkäisevän tth:n eli työhöntulotarkastukset, kausitarkastukset ja suunnitelmat työkyvyn ylläpitämiseksi jne. Kaiken sellaisen, mikä voidaan tehdä _ennalta_ työolosuhteiden ja työntekijän terveyden parantamiseksi.

        Ihmiset ovat niin tottuneita siihen, että työnantaja kustantaa muutakin kuin lakisääteistä työterveyshuoltoa, että jo tosissaan väittävät, että lääkäri- ja sairaanhoitopalvelut ovat pakollisia. Eivät ole.


    • eihelv

      42 asteen kuume on jo niin korkee että sillon ollaan jo haudassa eikä töissä. nyt taidat pikkasen liiotella :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe