Parikymmentä vuotta on oltu naimisissa ja nyt tuntuu, että muuta yhteistä ei ole kuin velat. Alkoholisoituminen ja siitä seurannut vaikea masennus on joka päivän arkea. Millä ihmeellä sitä jaksaisi, kun erokaan ei ole mahdollinen?
Itsemurhalla pelottelu ja henkinen väkivalta on joka päiväistä herkkua.
Jos puhumista yrittää, niin aina voi paeta tekemättömien töiden tykö.
Onko jollain asiat samalla mallilla? Vertaistukea tarvitaan!
Maajussin masennus
8
1070
Vastaukset
- Samaa.
Eipä auta kuin purra hammasta niin että pian ei ole kuin ikenet jäljellä. Täyttä paskaahan se tuntuu elämä olevan mutta ei se siitä muutu jos ei pistä asioita päälaelleen. Tsemppiä ja muista arvostaa itse itseäs, eipä sitä muut ymmärrä (ainakaan ääneen) sanoa.
- tilanne on
Hieman samanlainen tilanne meilläkin, vaikka molemmat ovat työssäkäyviä henkilöitä. Mies on jo muutaman vuoden käyttänyt liikaa alkoholia. Erokin vireillä ja asumme myös erillään. Tarkoitus kuitenkin oli yrittää saada välit kuntoon. Mutta tuntuu siltä, että mies ei pysy siitä juomisesta erossa. Ja aina juoneena on puheissaan tosi ilkeä. Nyt ei edes halua olla minun kanssani tekemisissä, haluaa pitää etäisyyttä. Hän ei nyt sitten tiedä enää, mitä oikeasti haluaa. Tais alkoholi ottaa voiton ja tulla tärkeämmäksi kuin vaimo ja muu perhe, vaikka väittää, että olen hänelle tärkeä ja väittää myös rakastavansa.
Jos avioliitto loppuu, niin onhan se vaikea tilanne. Myös talon myyminen tulee usein eteen tälläisessa tilanteessa. Se tuntuu pahalta. Ei haluaisi myydä itse rakentamaansa taloa kenellekään toiselle.
Tietenkin vielä vaikeampaa on tilanne, jos on yhteinen maatila. Sellaista voi olla hankala myydä. Mutta toisaalta, ei kenenkään pitäisi joutua olemaan huonossa suhteessa. Varsinkin alkoholi on todella salakavala "vihollinen" parisuhteessa. Siinä kärsii myös se ei juova puoliso toisen puolison juomisesta. Toivoisin itsekin, että olisin tajunnut paljon aikaisemmin puolisoni alkoholiongelman. Vaikka ei kai sen ongelman muodostumiseen ehkä olisi pystynyt vaikuttamaan. Piilopulloihin se juominen meni jossain vaiheessa. Ne ovat jo selkeä merkki alkoholiongelmasta. Vielä, kun miehen mielestä hänellä ei edes ole mitään ongelmaa. Vaikeaa on. - ihmeessä
ei ero ole mahdollinen. Olen itsekin maajussin vaimo ja kyllä minä voisin eron ottaa jos pahalta tuntuisi. Avioehtoa ei ole mutta vaikka olisikin on keksitty kohtuullistaminen eli jos olet tehnyt talon töitä tarpeeksi kauan kuten oletkin niin erossa omaisuudenjako kohtuullistetaan ja sinulla on kyllä mahdollisuus saada puolet koko omaisuudesta. Jos nyt taloudellisia asioita tarkoitit.
- "isäntä"
Itselläni meni huusholli puoliksi kun ei avioehtoa ollut. Tai minulle jäi velat ja valtavat tasingon maksut. Joku vuosi asuttiin kotititilaani ja ykskaks emännältä loppui kiinnostus talon töihin, kaikki muut menot olivat tärkeämpiä kuin navettatyöt. Paperitöihin eikä raha-asioihin hän ei puuttunut koskaan, itse hoidin karjan ja sivussa tein metsätöitä. Lopulta alkoivat postireissut häneltä venyä illasta aamuun joten eipä siinä paljon mielikuvitusta tarvinnut kun tajusin että vieraissahan siinä juostaan. Sitten tuli ilmoitus että hoida paskas,avioero on vireillä ja hän ja lapset lähtee tollasen juopon luota ja laitetaanpa kattilat jakoon. Onneksi itse tiesin "juoppouteni" asteen,silti oli järkytys kun lapset vietiin. Elämä sen jälkeen on ollutkin aika rankkaa,ulosoton kautta perivät sillointällöin niitä tasinkoja ja itse asun vielä tässä tilalla, ilman eläimiä ja suurin osa tuloista tulee muualta kuin maataloudesta. Eron jälkeen käytin tosiaan alkoholia kolme vuotta liikaakin, otin harvoin mutta sitäkin hartaammin.Nyt olen ollut kaksi vuotta täysin raittiina ja uskaltaa jo toivoa että jospa joskus vielä vaikka kumppaninkin löytäisi. Toivon sinulle "maajussin masennus" voimia ja ennenkaikkea toivon rohkeutta. Joskus on tehtävä kipeitä,suorastaan toivottomia ratkaisuja. Ajattele hyvä ihminen omaa tulevaisuuttasi ennemmin kuin jotain maatilaa ja hehtaareja tai mainetta. Olen kokenut saman asian ja heti raskaimman kautta,siksi yritin saada tämän kirjoitettua.
- SaNainen
Miksi tilannettasi ei voi muuttaa?
Vai onko miehesi lopettanut alkoholinkäytön ja saa hoitoa masennukseensa ja nyt odotatte tilanteen korjaantumista? Siinä tapauksessa voimia teille!
Mutta jos alkoholi on edelleen ongelma niin miksi et pelastaisi sitä mitä sinulla on -oma elämäsi? Kai nyt Suomenmaassa eroamaan pystyy?
Entä jos miehesi tekisi itsemurhan, mihin tilanteeseen se sinut jättäisi? Tuskin ainakaan parempaan kuin avioero.
Joka tapauksessa voimia sinulle! - te molemmat
tarvitsette apua. Miehesi MTTpuolelta, ehkä alkoholin käyttökin vähenee. Sinä tarvitset kans.Vaihtoehtoina esim. Alkoholistien läheiset, mielenterveystoimisto, perheneuvola jne..niitä löytyy..Muistelen, että maatilayrittäjillä on aivan omia tukihenkilöitä ja olen varma, että on.
Etsi ja hae apua itsellesi ja miehellesi. Toivottavasti on valoisampi kevät edessä.
Ja tulee mieleen vanha sanonta: Tutun Pirun kanssa tulee paremmin toimeen, kuin tuntemattoman..Voimia ja tahtoa hakea apua!!- alkuperäinen emäntä
Mtt:ssä on käyty- akat toimittelee olemattomia. Reseptejä kirjoitettu- näistä mitään apua ole.Perheheterapiassa käyty- kaivellaan vanhoja. Psykiatrilta antabus- resepti- näitä en varmasti syö! Lakki päähän ja ulos- mun on ihan hyvä olla näin.
Tätä se on!
Miksi ei voi erota? Elämä, työ ja toimeentulo on kuitenkin tässä pihapiirissä. Ikää on kertynyt sen verran, että työelämään ei enää kelpaa. Pojasta on tulossa muutaman vuoden kuluttua jatkaja, joten tilan pirstominenkin tuntuu väärältä, että hänellä olisi tulevaisuus.
Toista ei kuulemma voi muuttaa, mutta miten muuttaisi itseään? - ulospääsyä
alkuperäinen emäntä kirjoitti:
Mtt:ssä on käyty- akat toimittelee olemattomia. Reseptejä kirjoitettu- näistä mitään apua ole.Perheheterapiassa käyty- kaivellaan vanhoja. Psykiatrilta antabus- resepti- näitä en varmasti syö! Lakki päähän ja ulos- mun on ihan hyvä olla näin.
Tätä se on!
Miksi ei voi erota? Elämä, työ ja toimeentulo on kuitenkin tässä pihapiirissä. Ikää on kertynyt sen verran, että työelämään ei enää kelpaa. Pojasta on tulossa muutaman vuoden kuluttua jatkaja, joten tilan pirstominenkin tuntuu väärältä, että hänellä olisi tulevaisuus.
Toista ei kuulemma voi muuttaa, mutta miten muuttaisi itseään?ei ole näkyvissä eron muodossa toistaiseksi, niin omasta kokemuksesta tiedän ja itseäni lohdutti se, että tajusin että pahemminkin voivat asiat olla. Kun katselee ja kuuntelee niin havaitsee, että monilla menee vielä huonommin. On vaikka mitä vastoinkäymistä ja sairautta... Jokaisella on ns "ristinsä" ja niistä erilaiset vaikeudet. Siitäkin osasin olla kiitollinen, kun sai pysyä terveenä ja lapset myös. Katsele ja kehittele, miten voit piristää omaa elämää. Etsit uutta harrastusta ja varmaan löydät jotain kodin ulkopuoleltakin. Olisiko sittenkin mahdollista, että kävisit jonkin lyhyen kurssin ja alkaisit tekemään lyhyitä työkeikkoja?
Mm vanhustenhoito kotona ja laitoksessa kaipaa ylimääärisiä käsiä ja viisikymppisiäkin käsittääkseni koulutetaan jos terveyttä riittää.
Sinulla on toivoa, kun itse siihen uskot ja toimit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee622099Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51765Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2311242En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71930Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki20832Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.57826Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?104731Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin38688Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93679- 19676