Palkka työhön

perehdyttämisestä?

Kenelle kuuluu korvaus uuden työntekijän perehdyttämisestä työhön, jos myymälän esimies ei ole paikalla tätä toimenpidettä suorittamassa? Ovatko kaikki muut myyjät oikeutettuja tähän korvaukseen, koska mehän joudumme opettamaan uudelle työntekijälle KAIKEN!

Ihmeellistä on toiminta tässä ketjussa, jossa työskentelen; myyjät vastaavat myymälöistä tosiasiallisesti ja esimiestä näkee ehkä kerran viikossa paikalla...Siltikään kukaan ei saa minkäänlaista vastaavan lisää yms.

8

6603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edgar K

      ...hommat. Hänen kaltaisiaan on harvassa.

    • MMMMM

      Nyt kyllä täytyy ihmetellä viestiäsi...ei uuden työntekijän perehdyttämisestä mitään korvauksia makseta,kenellekään!! Se kuuluu pääasiassa esimiehen tehtäviin,mutta kyllä myös kaikkien työntekijöiden pitää osaltaan siihen osallistua. Itse olen esimiehenä ravintola-alalla,ja pääasiassa hoidan uuden työntekijän perehdyttämisen,mutta koska en tietenkään itse ole työpaikalla aamusta iltaan,niin myös työntekijät ohjaavat ja perehdyttävät uutta työhönsä. Työntekijäthän työnsä parhaiten osaavat,eli siinä mielessä he ovat perehdyttäjiksi parhaita. Ja et varmaan ole ottanut huomioon sitä,että meillä esimiehillä on todella paljon muutakin hommia kuin se käyutännön työ........

      • tietämän pomo

        Otappas sinäkin pikkupomon ketale TES käteen ja lue mitä siinä sanotaan uuden työntekijän kouluttamisesta!

        Miksi etenkin ravintola-alalla tuollaiset kouluttamattomat pellet pääsevät ylipäätänsä esimiestehtäviin vaikka laista ei ole mitään tietoa? Siinä sitten rikotaan kaikkia maailman pykäliä ja sorretaan työntekijöitä.


      • MMMMM
        tietämän pomo kirjoitti:

        Otappas sinäkin pikkupomon ketale TES käteen ja lue mitä siinä sanotaan uuden työntekijän kouluttamisesta!

        Miksi etenkin ravintola-alalla tuollaiset kouluttamattomat pellet pääsevät ylipäätänsä esimiestehtäviin vaikka laista ei ole mitään tietoa? Siinä sitten rikotaan kaikkia maailman pykäliä ja sorretaan työntekijöitä.

        Eli siinä taas yksi katkera työntekijä vuodattaa...

        Itse en tiedä yhtäkään mara-alan esimiestä,joka olisi ilman koulutusta asemaansa päässyt,kuten en minäkään. Kyllä tässä on pitkät koulutukset käyty ja työntekijä tasolta aloitettu,ja TES on kyllä hallussa kannesta kanteen. Siellähän ei erikseen mainita mitään uuden työntekijän kouluttamisesta,eli turha valittaa että laissa sanottaisiin niin ja näin...

        Kuten jo aikaisemmassakin viestissäni sanoin,niin pääasiassahan uuden työntekijän perehdyttäminen toki kuuluu esimiehille,mutta koska hän ei siis aina ole työpaikalla paikanpäällä,niin tietenkin myös työntekijöiden kuuluu opastaa ja neuvoa. Vai kieltäydytkö itse vastaamasta uuden työntekijän kysymyksiin,perustellen että ei ole sinuun hommiasi?? Jos näin on,niin säälin todella työnantajaasi kun on noin huonon työntekijän palkannut...


      • kyllä tiedetään
        MMMMM kirjoitti:

        Eli siinä taas yksi katkera työntekijä vuodattaa...

        Itse en tiedä yhtäkään mara-alan esimiestä,joka olisi ilman koulutusta asemaansa päässyt,kuten en minäkään. Kyllä tässä on pitkät koulutukset käyty ja työntekijä tasolta aloitettu,ja TES on kyllä hallussa kannesta kanteen. Siellähän ei erikseen mainita mitään uuden työntekijän kouluttamisesta,eli turha valittaa että laissa sanottaisiin niin ja näin...

        Kuten jo aikaisemmassakin viestissäni sanoin,niin pääasiassahan uuden työntekijän perehdyttäminen toki kuuluu esimiehille,mutta koska hän ei siis aina ole työpaikalla paikanpäällä,niin tietenkin myös työntekijöiden kuuluu opastaa ja neuvoa. Vai kieltäydytkö itse vastaamasta uuden työntekijän kysymyksiin,perustellen että ei ole sinuun hommiasi?? Jos näin on,niin säälin todella työnantajaasi kun on noin huonon työntekijän palkannut...

        Joo, kyllä on tuttujuttu minkälaisia nämä ravintoloiden pikkupomot ovat. Kouluttamattomia hölmöläisiä jotka eivät tiedä asioista mitään.

        Minä itseasiassa puhun kaupan alan tessissä. En tiedä onko ravintola-alan tessissä samaa pykälää uuden työntekijän koulutuksesta, mutta olettaisin että sama löytyy myös sieltä...


      • Esimies
        kyllä tiedetään kirjoitti:

        Joo, kyllä on tuttujuttu minkälaisia nämä ravintoloiden pikkupomot ovat. Kouluttamattomia hölmöläisiä jotka eivät tiedä asioista mitään.

        Minä itseasiassa puhun kaupan alan tessissä. En tiedä onko ravintola-alan tessissä samaa pykälää uuden työntekijän koulutuksesta, mutta olettaisin että sama löytyy myös sieltä...

        Kyllä joissain tapauksissa työhön opastamislisää maksetaan. Nämä lisät tulevat kysymykseen silloin kun palkataan kokoaikaiseen toistaiseksi eli vakituiseen suhteeseen. Mihinkään lomien tuuraajien ja lyhyisiin työhön tulevien opastamiseen ei sellaisia makseta. Myös siinä tapauksessa kun joku jää eläkkeelle on moni asia vanhan työntekijän päässä joten muut eivät voi opastaa. Ei kai kaikille makseta lisiä kun ei voi kukaan seurata minkä verran kukanenkin opastaa mutta eikö se ole kaikkien etu että olette samanvertaisia ja kaikki voivat kantaa itse vastuun tekemisistään. On se kurjaa jos ei saa opastusta , silloin voi syyttää nimenomaan niitä jotka eivät auta kun jotain sattuu tapahtumaan. Pöljät???


    • ....

      Tuo on itsestään selvä, että uutta neuvotaan ja opastetaan. Yleensä se opastaa joka ehtii tai tekee vastaavia töitä. Ei siinä esimiestä meillä ainakaan tarvita. Toki hän voi sen tehdä jos haluaa ja ehtii.

      Sitten ihmetellään kun fudut tuli, kun mitään energiaa vaatimatonta ei pystytä tekemään. Uuden kouluttaminen on kivaa vaihtelua duuniin ja kun sen tekee positiivisesti niin tämä rakentaa duunin yhteishenkeä.

      Tuollaiset kysymykset tuntuvat uskomattomilta.

    • johtamisenopiskelija

      Perehdyttämiseen osallistuu yleensä kaikki ne työntekijät, joiden kanssa uusi työntekijä tulee olemaan tekemisissä. Vastuu perehdyttämisen toteuttamisesta on lähimmällä esimiehellä. Hän voi toteuttaa perehdyttämisen yksin, mutta usein kuitenkin delegoi sen alaisilleen tai työtiimilli, johon henkilö sijoittuu. (Kauhanen, 2004)

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2078
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1602
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1194
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    Aihe