Ehtoollista vietettäessä Jeesus itse on läsnä isäntänä ja ruokkii elämän leivällä. Sille, joka on kohdannut Jeesuksen, ehtoollispöytä tulee tärkeäksi.
Ehtoollinen on salaisuus. Sitä ei voi tyhjentävästi selittää. Tällä aterialla meidät liitetään Jeesukseen. Hän antaa meille leivässä ja viinissä salatulla tavalla itsensä. Ehtoollisella tulemme osallisiksi Jumalan elämästä.
Ehtoollisella uskomme ja toivomme uudistuu. Tässä mielessä (armon välittäjänä ja uskon herättäjänä) ehtoollinen on kuolemattomuuden lääke. Se on vastalääke syntiä ja kuolemaa vastaan. Ehtoollisella saamme rikkomuksemme anteeksi, ja levoton omatunto rauhoittuu.
Ehtoollinen luo yhteyden toisiin kristittyihin, eläviin ja jo poisnukkuneisiin. Sillä Jumalalle kuolleetkin elävät! Kiitosrukouksessa pyydämme, että Jumala tekisi meidät myös kerran osallisiksi suuresta ehtoollisesta taivaassa.
Kirkon opetus ehtoollisesta
5
286
Vastaukset
- ei Raamattu opeta
tunnettuahan on että ev.lut kirkossa syödää syntejä anteeksi.Raamatuussa ehtoollinen on muisto ateria, siinä muistellaan Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta kuolleista.
Herra Jeesus sinä yönä jona hänet kavallettiin,otti leivän,kiitti Jumalaa,mursi leivän ja sanoi:"Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne.Tehkää tämä minunmuistokseni"Samoin hän otti aterian jälkeen maijan ja sanoi:Ttämä malja on uusi liitto minun veressäni.Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta,te siis julistatte herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.NIINPÄ SE, JOKA ARVOTTOMALLA TAVALLA SYÖ TÄTÄ LEIPÄÄ JA JUO HERRAN MALJASTA, TEKEE SYNTIÄ, HERRAN RUUMISTA JA VERTA VASTAAN.
Eli nyt tullaan asian ytimeen, lukemattomia kertoaja, omin silmin nähneenä uskosta osattomien, omaisteni jne. menevän Herran pöytään, koska se on avoin kaikille ev.lut kirkossa.
Turha selitellä onhan ne kastettu vauvana jne, jne,.
Kun tiedän omaistenikin elämän niin synnissä eläen, ja jne. mutta ei pappi varoita näistä, päin vastoin:tulkaa syömään syntejänne anteeksi, kaikki on valmista jne, jne, ( kirj. tark. hieman karrikoiden).Sanot:
"Kun tiedän omaistenikin elämän niin synnissä eläen, ja jne. mutta ei pappi varoita näistä, päin vastoin..."
---
Olin eilen Nummen kirkossa ehtoollisella.
Mielestäni pappi kehoitti puheessaan selkeästi itsensä koettelemiseen.
Yhteisessä synnintunnustuksessa sydämestäni rukoilin:
"Oi sinä kaikkein armollisin, ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus. Armahda minua, vaivaista syntistä, ja...."
Myös ehtoollisvirressä kehoitettiin itsensä koettelemiseen.
---
Miten sinä koettelet itseäsi ennen ehtoollista?
Millaisia ehtoollisvirsiä teidän kokouksissanne lauletaan?- oikein, kun
Tapio522 kirjoitti:
Sanot:
"Kun tiedän omaistenikin elämän niin synnissä eläen, ja jne. mutta ei pappi varoita näistä, päin vastoin..."
---
Olin eilen Nummen kirkossa ehtoollisella.
Mielestäni pappi kehoitti puheessaan selkeästi itsensä koettelemiseen.
Yhteisessä synnintunnustuksessa sydämestäni rukoilin:
"Oi sinä kaikkein armollisin, ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus. Armahda minua, vaivaista syntistä, ja...."
Myös ehtoollisvirressä kehoitettiin itsensä koettelemiseen.
---
Miten sinä koettelet itseäsi ennen ehtoollista?
Millaisia ehtoollisvirsiä teidän kokouksissanne lauletaan?tutkit itseäsi.
Ehtoollisellahan muistellaan Jeesuksen kuolemaa/ylösnousemusta ja viittaahan se hänen takaisin tulookin.
Kyllä minä hiljennyn ennen nauttimista, ja meilläkin luetaan ehtoollisen asettamis sanat Ikor. 11 luvusta.
Veri lauluja, Golgatan veressä voima...
Käy yrttitarhassa polku.....
Kerran Golgatalla, ristiin naulittuna......
jne, jne sellaisia.
Ehkä olisi kuitenkin parempi painottaa ehtoollisen merkitystä, kenelle se kuuluu jne.
Onhan siellä varoituskin:
1 Kor 11:27 Niinpä se,joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28.Jokaisen on tutkittava jne...
Muuten seuraavassa luvussa 12:3......."Kukaan ei myöskään voi sanoa:"Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta. oikein, kun kirjoitti:
tutkit itseäsi.
Ehtoollisellahan muistellaan Jeesuksen kuolemaa/ylösnousemusta ja viittaahan se hänen takaisin tulookin.
Kyllä minä hiljennyn ennen nauttimista, ja meilläkin luetaan ehtoollisen asettamis sanat Ikor. 11 luvusta.
Veri lauluja, Golgatan veressä voima...
Käy yrttitarhassa polku.....
Kerran Golgatalla, ristiin naulittuna......
jne, jne sellaisia.
Ehkä olisi kuitenkin parempi painottaa ehtoollisen merkitystä, kenelle se kuuluu jne.
Onhan siellä varoituskin:
1 Kor 11:27 Niinpä se,joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28.Jokaisen on tutkittava jne...
Muuten seuraavassa luvussa 12:3......."Kukaan ei myöskään voi sanoa:"Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.Tänään veisasimme ehtoolliskirkossamme virren 222.
4) Kukin tänne käydessänsä koetelkoon itsensä.
Itsevarman mahdoton turvata Herran armoon on.
5) Vaan ken saapuu syntisenä, nääntyvänä, nälkäisenä,
Herran luokse tulla saa. Heikkoa Kristus armahtaa.
- sola fide
Oletkos joku Kreikkalaisorttodoksi tai sellanen kun salaisuuksista juttelet? Niille se on mysteriooni. Ko armo on jotain mystistä mössöä.
Luterilaisille ehtoollinen on armonväline elikkäs välikappale, jossa on tarjolla syntien anteeksiantamus! Eikä Kristus siinä itseään anna, vaan leivässä hän antaa ruumiinsa ja viinissä verensä syntien anteeksisaamiseksi. Luepas vähän Raamattua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3791683- 841654
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3821617- 891477
Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀481261Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht391150Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆2711103vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli164952Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak42928Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?86919