Mikä mahtaa olla Abec ja ILQ tyyppisten laakereiden ero. Voiko niitä vaihtaa keskenään vai onko kisko joko Abec tai ILQ -laakereille.
Luistelukausi alkoi tänään! Vähän oli kyllä hiekkaista ja kosteata vielä.
Abec ja ILQ -laakereiden erot
10
11580
Vastaukset
- don Reino di SkullRollers
ABEC luokitus määrittelee vain ja ainoastaan laakereiden välysten yms. toleranssit. Nopeasti googlettamalla ILQ määrittelee toleranssien lisäksi laatuvaatimuksia materiaalille. Ilmeisesti ILQ on standardina rullaluistelejoille järkevämpi.
- haba
Laatuluokitukset on marginaalia. Oman kokemuksen perusteella oikea voitelu on parasta mannaa vauhdille. Alkuperäiset rasvat pois laakereista ja tilalle laakeriöljyä. Itse hankin intersportin rullaöljyt. Hinta oli kuin naisten ryppyvoiteilla, mutta nyt ei tarvii miettiä pyöriikö vai ei
- Käytä CRC:tä
haba kirjoitti:
Laatuluokitukset on marginaalia. Oman kokemuksen perusteella oikea voitelu on parasta mannaa vauhdille. Alkuperäiset rasvat pois laakereista ja tilalle laakeriöljyä. Itse hankin intersportin rullaöljyt. Hinta oli kuin naisten ryppyvoiteilla, mutta nyt ei tarvii miettiä pyöriikö vai ei
Pelkkä puhdistus öljy eli CRC ilman mitään ketjuihin tarkoitettua teflonia.
Rulaa parhaiten ja pysyy puhtaana, kun pitää säännöllisesti rasvata.
- laakeripesuri
Varsinaisesti molemmat ovat samoilla ulkomitoilla. Poislukien ns. microlaakerit joita myös 'luokitellaan' ABEC tunnuksin. Microlaakereita myös kutsutaan 688 kokoisiksi.
ILQ merkintää käyttää yksi laakerivalmistaja (Twincam) omissa laakereissaan ja niitä valmistetaan vain 608 kokoisena.
Parhaiten 608/688 koon erottaa laakerin ulkohalkaisijasta: 608 on 22mm ja 688 on 16mm.
Kiskon/luistimen kannalta on aivan sama kummatko (608 vs 688)laakerit on asennettuna. Mutta pyörät ja laakereiden väliholkit ovat erilaiset eikä niitä voi käyttää käyttää ristiin (paitsi joillakin speciaaliadaptereilla saa 688-laakerit 608-pyöriin, mutta ei niistä sen enempää).
Mutta ABEC5/ABEC7/ABECjotain 608-kokoisena ja ILQ't ovat aivan vaihtokelpoisia keskenään.- Jusu_80
Mikä minulla on ollut oli rollerbladen mukana olleet mikrolaakerit. Ne kyllä sitten meni pilalle kun kerran puhdistin ne ja laitoin tilalle Twinlab:n tosi liukasta "öljyä"... Hyvin kyllä toimi, mutta hiekkaa pääsi laakeriin tosi herkästi... Kyllä vaseliini on mielestäni paras ellet sitten halua joka kerta olla rassailemassa laakereita...
- on hyvä
Jusu_80 kirjoitti:
Mikä minulla on ollut oli rollerbladen mukana olleet mikrolaakerit. Ne kyllä sitten meni pilalle kun kerran puhdistin ne ja laitoin tilalle Twinlab:n tosi liukasta "öljyä"... Hyvin kyllä toimi, mutta hiekkaa pääsi laakeriin tosi herkästi... Kyllä vaseliini on mielestäni paras ellet sitten halua joka kerta olla rassailemassa laakereita...
munkin mielestä,kuinka herkäksi laakeri sitte oikeastaan pitää saada?
mulla on k2 ja hyperin mach 2 pyörillä,kulkee ihan riittävän kovaa,kilpailut on sitten erikseen!
öljyhän on käsittääkseni nestemäistä,ja keskipakovoima tulee kuvioihin mukaan!
jolloin öljyt pakenevat jo eka kilometrillä taivaan tuuliin! - JiiJii
on hyvä kirjoitti:
munkin mielestä,kuinka herkäksi laakeri sitte oikeastaan pitää saada?
mulla on k2 ja hyperin mach 2 pyörillä,kulkee ihan riittävän kovaa,kilpailut on sitten erikseen!
öljyhän on käsittääkseni nestemäistä,ja keskipakovoima tulee kuvioihin mukaan!
jolloin öljyt pakenevat jo eka kilometrillä taivaan tuuliin!... on mielestänne hyvä vaseliini?
Näin äkkiseltään tulee mieleen pari perustyyppiä: valkoinen polkupyörävaseliini ja ruskea ns. ruuttavaseliini.
- aapee
ILQ-laakeri on kuudella kuulalla varustettu laakeri ja pitäisi kestää paremmin kulutusta ja painavampaa kuormaa kuin Abec-laakeri. Kuulat ovat isompia kuin Abecissa.
Itse luistelin viime kesän ILQ-laakereilla ja rullasivat eriomaisen hyvin 90 mm pyörien kanssa. Suuremmin ei tarvinnut edes huoltaa vaikka kilometrejä tuli lähemmäs 2000.- luistelija234
Ostin justiinsa uudet K2:t jossa on ILQ-7 laakerit. Kilometrejä takana on ehkä 10, mutta jo nyt renkaissa tuntee sormin poikittaisvälystä ja laakerit rahisevat?? Pitäisikö huolestua vai riittäisikö pelkkä vaseliini avuksi?
- luistelija234
luistelija234 kirjoitti:
Ostin justiinsa uudet K2:t jossa on ILQ-7 laakerit. Kilometrejä takana on ehkä 10, mutta jo nyt renkaissa tuntee sormin poikittaisvälystä ja laakerit rahisevat?? Pitäisikö huolestua vai riittäisikö pelkkä vaseliini avuksi?
Ja sen verran vielä, että olen luistellut pelkästään asfaltilla, suht puhtaalla sellaisella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.4203134SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis842436Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj792046Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis1251768- 1431657
Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi71321- 731289
Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön2951108Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li161097Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021049