Abec ja ILQ -laakereiden erot

Katukiitaja

Mikä mahtaa olla Abec ja ILQ tyyppisten laakereiden ero. Voiko niitä vaihtaa keskenään vai onko kisko joko Abec tai ILQ -laakereille.
Luistelukausi alkoi tänään! Vähän oli kyllä hiekkaista ja kosteata vielä.

10

11580

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • don Reino di SkullRollers

ABEC luokitus määrittelee vain ja ainoastaan laakereiden välysten yms. toleranssit. Nopeasti googlettamalla ILQ määrittelee toleranssien lisäksi laatuvaatimuksia materiaalille. Ilmeisesti ILQ on standardina rullaluistelejoille järkevämpi.

• haba

Laatuluokitukset on marginaalia. Oman kokemuksen perusteella oikea voitelu on parasta mannaa vauhdille. Alkuperäiset rasvat pois laakereista ja tilalle laakeriöljyä. Itse hankin intersportin rullaöljyt. Hinta oli kuin naisten ryppyvoiteilla, mutta nyt ei tarvii miettiä pyöriikö vai ei

• Käytä CRC:tä
        haba kirjoitti:

Laatuluokitukset on marginaalia. Oman kokemuksen perusteella oikea voitelu on parasta mannaa vauhdille. Alkuperäiset rasvat pois laakereista ja tilalle laakeriöljyä. Itse hankin intersportin rullaöljyt. Hinta oli kuin naisten ryppyvoiteilla, mutta nyt ei tarvii miettiä pyöriikö vai ei

Pelkkä puhdistus öljy eli CRC ilman mitään ketjuihin tarkoitettua teflonia.

Rulaa parhaiten ja pysyy puhtaana, kun pitää säännöllisesti rasvata.

• laakeripesuri

Varsinaisesti molemmat ovat samoilla ulkomitoilla. Poislukien ns. microlaakerit joita myös 'luokitellaan' ABEC tunnuksin. Microlaakereita myös kutsutaan 688 kokoisiksi.

ILQ merkintää käyttää yksi laakerivalmistaja (Twincam) omissa laakereissaan ja niitä valmistetaan vain 608 kokoisena.

Parhaiten 608/688 koon erottaa laakerin ulkohalkaisijasta: 608 on 22mm ja 688 on 16mm.

Kiskon/luistimen kannalta on aivan sama kummatko (608 vs 688)laakerit on asennettuna. Mutta pyörät ja laakereiden väliholkit ovat erilaiset eikä niitä voi käyttää käyttää ristiin (paitsi joillakin speciaaliadaptereilla saa 688-laakerit 608-pyöriin, mutta ei niistä sen enempää).

Mutta ABEC5/ABEC7/ABECjotain 608-kokoisena ja ILQ't ovat aivan vaihtokelpoisia keskenään.

• Jusu_80

Mikä minulla on ollut oli rollerbladen mukana olleet mikrolaakerit. Ne kyllä sitten meni pilalle kun kerran puhdistin ne ja laitoin tilalle Twinlab:n tosi liukasta "öljyä"... Hyvin kyllä toimi, mutta hiekkaa pääsi laakeriin tosi herkästi... Kyllä vaseliini on mielestäni paras ellet sitten halua joka kerta olla rassailemassa laakereita...

• on hyvä
        Jusu_80 kirjoitti:

Mikä minulla on ollut oli rollerbladen mukana olleet mikrolaakerit. Ne kyllä sitten meni pilalle kun kerran puhdistin ne ja laitoin tilalle Twinlab:n tosi liukasta "öljyä"... Hyvin kyllä toimi, mutta hiekkaa pääsi laakeriin tosi herkästi... Kyllä vaseliini on mielestäni paras ellet sitten halua joka kerta olla rassailemassa laakereita...

munkin mielestä,kuinka herkäksi laakeri sitte oikeastaan pitää saada?
        mulla on k2 ja hyperin mach 2 pyörillä,kulkee ihan riittävän kovaa,kilpailut on sitten erikseen!
        öljyhän on käsittääkseni nestemäistä,ja keskipakovoima tulee kuvioihin mukaan!
        jolloin öljyt pakenevat jo eka kilometrillä taivaan tuuliin!

• JiiJii
        on hyvä kirjoitti:

munkin mielestä,kuinka herkäksi laakeri sitte oikeastaan pitää saada?
        mulla on k2 ja hyperin mach 2 pyörillä,kulkee ihan riittävän kovaa,kilpailut on sitten erikseen!
        öljyhän on käsittääkseni nestemäistä,ja keskipakovoima tulee kuvioihin mukaan!
        jolloin öljyt pakenevat jo eka kilometrillä taivaan tuuliin!

... on mielestänne hyvä vaseliini?
        Näin äkkiseltään tulee mieleen pari perustyyppiä: valkoinen polkupyörävaseliini ja ruskea ns. ruuttavaseliini.

• aapee

ILQ-laakeri on kuudella kuulalla varustettu laakeri ja pitäisi kestää paremmin kulutusta ja painavampaa kuormaa kuin Abec-laakeri. Kuulat ovat isompia kuin Abecissa.

Itse luistelin viime kesän ILQ-laakereilla ja rullasivat eriomaisen hyvin 90 mm pyörien kanssa. Suuremmin ei tarvinnut edes huoltaa vaikka kilometrejä tuli lähemmäs 2000.

• luistelija234

Ostin justiinsa uudet K2:t jossa on ILQ-7 laakerit. Kilometrejä takana on ehkä 10, mutta jo nyt renkaissa tuntee sormin poikittaisvälystä ja laakerit rahisevat?? Pitäisikö huolestua vai riittäisikö pelkkä vaseliini avuksi?

• luistelija234
        luistelija234 kirjoitti:

Ostin justiinsa uudet K2:t jossa on ILQ-7 laakerit. Kilometrejä takana on ehkä 10, mutta jo nyt renkaissa tuntee sormin poikittaisvälystä ja laakerit rahisevat?? Pitäisikö huolestua vai riittäisikö pelkkä vaseliini avuksi?

Ja sen verran vielä, että olen luistellut pelkästään asfaltilla, suht puhtaalla sellaisella

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      420
      3134
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      84
      2436
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      79
      2046
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      125
      1768
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      143
      1657
    6. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      7
      1321
    7. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      73
      1289
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      295
      1108
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      16
      1097
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1049
    Aihe