Miksi tasa-arvoa?

pohdiskelija

Miksi kaikkien pitää saada yhtäläiset mahdollisuudet jossain tietyssä yhteiskunnallisessa aspektissa?

8

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • danie

      Ehkä se koetaan ihmisarvon takia oikeudenmukaiseksi,että kaikilla pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet sellaseen elämään,ku ne haluu...

      • viiraaja

        Katsompa asiaa nyt "oman napani näkökulmasta". Jos joltakin yhteiskuntaryhmältä vietäisiin oikeudet ja ihmisarvo (tai niitä rajoitettaisiin), niin empä yksinkertaisesti haluaisi tällaiseen ryhmään kuulua.

        Lisäksi ajatteluani rajoittaa kummallinen empatia tai hyvä tahto tai vastaava (moraaliako?), että ihminen, huolimattaan syntyperästään; arvoistaan; aatteistaan tai teoistaan, ansaitsee samanlaisen vapauden toteuttaa olemassaoloaan ja ajatuksiaan kuin jokainen muukin ihminen.


      • viiraaja
        viiraaja kirjoitti:

        Katsompa asiaa nyt "oman napani näkökulmasta". Jos joltakin yhteiskuntaryhmältä vietäisiin oikeudet ja ihmisarvo (tai niitä rajoitettaisiin), niin empä yksinkertaisesti haluaisi tällaiseen ryhmään kuulua.

        Lisäksi ajatteluani rajoittaa kummallinen empatia tai hyvä tahto tai vastaava (moraaliako?), että ihminen, huolimattaan syntyperästään; arvoistaan; aatteistaan tai teoistaan, ansaitsee samanlaisen vapauden toteuttaa olemassaoloaan ja ajatuksiaan kuin jokainen muukin ihminen.

        Kehään lankesin!

        Hah, no mutta..
        Pakko tuo hyvä tahtokin on kai perustella tuolla inhottavan kristillisellä "kohtele muita kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan" -periaatteella. Hiton omahyväinen katsantotapa, muuten.

        Turvatakseni itsellesi tasa-arvoisen kohtelun, turvaan sen omalta osaltani muillekin.

        Kehä.


      • arvo
        viiraaja kirjoitti:

        Kehään lankesin!

        Hah, no mutta..
        Pakko tuo hyvä tahtokin on kai perustella tuolla inhottavan kristillisellä "kohtele muita kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan" -periaatteella. Hiton omahyväinen katsantotapa, muuten.

        Turvatakseni itsellesi tasa-arvoisen kohtelun, turvaan sen omalta osaltani muillekin.

        Kehä.

        Onko tasa-arvoa, että toinen saavuttaa jotain ponnisteluillaan, mutta toiselle se katsotaan kuuluvaksi ilman omaa panostaan ?


    • EeroR

      Minulle se ei ole mikään itseisarvo: ihminen voi olla onnellinen palvelijana tai orjana mikäli häntä kohdellaan reilusti. Usein on kuitenkin todennäköistä että niin ei tehdä; siksi kannatan monessa asiassa tasa-arvoa.

      Ihmiset ajavat luonnostaan monissa asioissa omaa etuaan: mikäli osalle väestöstä annetaan enemmän valtaa kuin muille, tuo osa hyötyy muiden kustannuksella. Otaksun että useimmissa tilanteissa etuoikeutetun väestönosan olot paranevat vähemmän, kuin muiden huononevat: silloin epätasa-arvo on huono asia.

      Etuoikeutetun väestönosan olot paranevat vähemmän, kuin muiden huononevat siksi, että kun tietyt perustarpeet on tyydytetty, vallan (tai rahan) määrän kasvu vaikuttaa vain vähän, jos ollenkaan ihmisen hyvinvointiin. Perustarpeista tinkiminen sen sijaan romuttaa hyvinvoinnin nopeasti.

      Eli perustelen tasa-arvoa sillä, että se on tavallisesti useamman etu.

      • pohdiskelija

        kaikilla on samanlaiset edut. Kaikki kun eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä silloin kun on turvallista ja mukavaa. Jotkut ovat tyytyväisiä silloin kun ei ole turvallista ja mukavaa.

        Useimmat ihmiset toki ovat tyytyväisiä silloin kun asiat ovat vakaasti. Mutta pieni osa väestöstä on sellaisia, että he eivät voi olla vakaita, vaan he tarvitsevat konflikteja, jotta voisivat ylipäätänsä elää.


    • Tasa-arvo pohdiskelu on jossain mielessä täysi turhaakin sillä, esim. mies ja nainen ovat erilaisia, yksilöt eivät koskaan ole samanlaisia koska jo geneettisesti meillä on täysin erilaiset lähtökohdat. Tämä takaa sen että nyt ja tulevaisuudessa osa ihmisistä tulee olemaan tärkeämpiä ja "tasa-arvoisempia" kuin toiset. Koska periaatteessa äiti teresan (tai muun vastaavan) kuolema oli ihmiskunnalle huomattavasti suurempi menetys kuin esim. jonkun nimettömän ja kastittoman Mumbailaisen viemärinputsaajan paskaan hukkuminen. Näin ainekin käytännössä...

      • michaeldordsf

        Tasa-arvo minun näkemykseni mukaan tarkoitta sitä, että kohdellaan tasapuolisesti ja ketään suosimatta katsomatta henkilöiden asemaa, sukupuolta, kieltä jne. Se, että onnistummeko toteuttamaan vision tällä maapallolla on sitten se toinen juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe