Automaatin alkeet

Rassi

Voisiko joku selventää miten automaattivaihteiden eri osia ajossa käytetään ja mitä seuraavat symbolit tarkoittavat käytännössä.
Park (P)
Reverse (R)
Neutral (N)
Drive (D)
1
2
Low

13

1949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevy63

      Park (P) - pysäköintiasento, jossa virta-avaimen saa pois virtalukosta. Pieni kynsi vaihdelaatikossa pyrkii pitämään auton liikkumattomana. Moottorin käydessä vaihde samalla vapaalla.
      Reverse(R) - peruutusvaihde
      Neutral(N) - vaihde vapaalla, mutta useinkaan avainta ei saa pois virtalukosta. Hinausasento (mieluummin vetävät pyörät ei saisi pyöriä hinattaessa)
      Drive(D) - normaali ajoasento. Käytössä kaikki eteenpäin vievät vaihteet
      1 - pakkoykkönen, ei vaihda suuremmalle. Käytössä vaikka paksussa lumihangessa möyryttäessä. Ei jatkuvaan käyttöön
      2 - pakkokakkonen, ei vaihda kakkosta suuremmalle missään tilanteessa. Usein vaikkapa asuntovaunua vedettäessä tai mäkisessä maastossa
      Low - tätä ei omassa ole, joten oletan olevan jonkinlainen ryömintävaihde...

      • meillä oli vähän uurempi jenkkitomaatti pari vuotta sitten

        vanhassa Meijän autossa
        (D) (D) 3 vaihdetta ylivaihde
        (2) (d) 3 vaihdetta
        (1) (1) 2 vaihdetta
        (L) (L) 1 vaihde

        eli periaatteessa jos voit laskea
        alin =1
        tosiksi alin =2
        kolmanneksi alin =3 jne.

        vaihde mikä on valittu on suurin mikä menee pälle, myös valittua pienemmät vaihteet menee päälle, suuremmat ei.


    • Rassi

      Tästä on aiemminkin keskusteltu mutta mitä se ylivaihde nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Eli onko esim. 4-vaihteisessa automaatissa vielä joku vitonen joka loksahtaa päälle kun kierrokset nousee riittävästi?

      • ooooooooo

        Ylivaihde tarkoittaa joko vaihdetta, joka on välitetty ylivaihteeksi tai laatikon ulkopuolista ylivaihdetta, joka toimii yleensä ylempien vaihteiden yhteydessä (esim. 3 ja 4)


      • sitroen.
        ooooooooo kirjoitti:

        Ylivaihde tarkoittaa joko vaihdetta, joka on välitetty ylivaihteeksi tai laatikon ulkopuolista ylivaihdetta, joka toimii yleensä ylempien vaihteiden yhteydessä (esim. 3 ja 4)

        autoissa oli ennen käytössä kolmonen tai nelonen suurimpana vaihteena. Silloin suurimmalla vaihteella ajettaessa vaihteistoon menevä ja ulostuleva akseli pyörivät samaa nopeutta. Sitä samaista suurinta vaihdetta kutsuttiin myös suoraksi vaihteeksi.

        Joissakin autoissa oli normaalin vaihteiston jatkeena ylivaihde, jossa oli suora vaihde ja sellainen missä ulostuleva akseli pyöri nopeammin kuin ylivaihteeseen menevä akseli.
        Ylivaihteessa vaihteen vaihtaminen tapahtui enemmän tai vähemmän automaattisesti.

        Uudemmissa autoissa, esim. etuvetoisissa ei suoraa vaihdetta ole ollenkaan erilaisen teknisen rakenteen takia. Joissakin silti saatetaan suurinta vaihdetta sanoa ylivaihteeksi vaikka selvää perustetta asialle ei olekaan.
        Koko ylivaihdetermi on nykyään menettänyt merkityksensä, sitä ei siis kannata noteerata ollenkaan, annetaan Esson baarin viisaitten väitellä siitä.


      • 000000000
        sitroen. kirjoitti:

        autoissa oli ennen käytössä kolmonen tai nelonen suurimpana vaihteena. Silloin suurimmalla vaihteella ajettaessa vaihteistoon menevä ja ulostuleva akseli pyörivät samaa nopeutta. Sitä samaista suurinta vaihdetta kutsuttiin myös suoraksi vaihteeksi.

        Joissakin autoissa oli normaalin vaihteiston jatkeena ylivaihde, jossa oli suora vaihde ja sellainen missä ulostuleva akseli pyöri nopeammin kuin ylivaihteeseen menevä akseli.
        Ylivaihteessa vaihteen vaihtaminen tapahtui enemmän tai vähemmän automaattisesti.

        Uudemmissa autoissa, esim. etuvetoisissa ei suoraa vaihdetta ole ollenkaan erilaisen teknisen rakenteen takia. Joissakin silti saatetaan suurinta vaihdetta sanoa ylivaihteeksi vaikka selvää perustetta asialle ei olekaan.
        Koko ylivaihdetermi on nykyään menettänyt merkityksensä, sitä ei siis kannata noteerata ollenkaan, annetaan Esson baarin viisaitten väitellä siitä.

        Ylivaihdehan tarkoitti aikaisemmin napista tai viiksestä kytkettävää "sähkövitosta" (mikäli sähköllä siirtyi)


    • jo kirkastui paitsi

      se, että pidetäänkö automaatilla ajettaessa vipu jatkuvasti drive-asennossa, myös siis liikennevaloissa seisottaessa? Vai pitääkö iskee neutraalia silmään?

      • itte tykkät.


      • 0000000000

        D-asennon voi pitää liikennevaloissa päällä. Tietenkin kuumalla säällä lämpövaivoista kärsivässä autossa saattaa pitemmällä seisoskelulla olla terveellistä laittaa N päälle.
        Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole tyhjäkäyntiä auto tuntuu välillä paikallaan hieman pyrkivän ryömimään eteenpäin, niin näissä "tyhjäkäynnittömissä" kannattaa laittaa pitemmän seisoskelun ajaksi N.


      • Chevy63
        0000000000 kirjoitti:

        D-asennon voi pitää liikennevaloissa päällä. Tietenkin kuumalla säällä lämpövaivoista kärsivässä autossa saattaa pitemmällä seisoskelulla olla terveellistä laittaa N päälle.
        Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole tyhjäkäyntiä auto tuntuu välillä paikallaan hieman pyrkivän ryömimään eteenpäin, niin näissä "tyhjäkäynnittömissä" kannattaa laittaa pitemmän seisoskelun ajaksi N.

        Ei tuo D-asennossa ryömiminen ole mikään vanhojen autojen vaiva vaan ihan manuaalin mukainen ominaisuus 2000-luvun jenkissä - nostat jalan jarrulta niin auto alkaa hiljaa ryömiä eteenpäin (tai R-asennossa taaksepäin). On muuten mäkilähtö helppoa kun ei tarvi pelleillä kytkimen kanssa: jalka jarrulta ja auto pysyy paikallaan.

        Valoissa ja lyhyillä pysähdyksillä voi olla D-asennossa, pitemmät pysähdykset P tai N.


      • jenkki
        Chevy63 kirjoitti:

        Ei tuo D-asennossa ryömiminen ole mikään vanhojen autojen vaiva vaan ihan manuaalin mukainen ominaisuus 2000-luvun jenkissä - nostat jalan jarrulta niin auto alkaa hiljaa ryömiä eteenpäin (tai R-asennossa taaksepäin). On muuten mäkilähtö helppoa kun ei tarvi pelleillä kytkimen kanssa: jalka jarrulta ja auto pysyy paikallaan.

        Valoissa ja lyhyillä pysähdyksillä voi olla D-asennossa, pitemmät pysähdykset P tai N.

        Sitten kun muistais aina käyttää myös oikeata käsijarrua(seisontajarrua)
        Mulla on ainakin ongelmana,että ei tule käytettyä koskaan ja sitten on katsatuksissa kaikki paikat jumissa.
        Tuo P asento on niin petollisen helppo heittää päälle kun pysähtyy


      • Lady in black
        Chevy63 kirjoitti:

        Ei tuo D-asennossa ryömiminen ole mikään vanhojen autojen vaiva vaan ihan manuaalin mukainen ominaisuus 2000-luvun jenkissä - nostat jalan jarrulta niin auto alkaa hiljaa ryömiä eteenpäin (tai R-asennossa taaksepäin). On muuten mäkilähtö helppoa kun ei tarvi pelleillä kytkimen kanssa: jalka jarrulta ja auto pysyy paikallaan.

        Valoissa ja lyhyillä pysähdyksillä voi olla D-asennossa, pitemmät pysähdykset P tai N.

        Chevy63:n kanssa samaa mieltä. Itse aikoinaan hain auton vähän kauempaa, enkä eläissäni ollut automaatilla ajanut. Lyhyt oppimäärä ja rutkasti kilometrejä, niin johan oppi vaihteet. Meinaan pakkohan se oli auto sieltä kotipihaan saada, kun oli ostanutkin, heh.


      • jenkki
        Lady in black kirjoitti:

        Chevy63:n kanssa samaa mieltä. Itse aikoinaan hain auton vähän kauempaa, enkä eläissäni ollut automaatilla ajanut. Lyhyt oppimäärä ja rutkasti kilometrejä, niin johan oppi vaihteet. Meinaan pakkohan se oli auto sieltä kotipihaan saada, kun oli ostanutkin, heh.

        Minä taas hain eka Caprisen ja oli aivan jäinen keli.
        Autossa ihan kaljut kesärenkaat ja ajoin automaatilla eka kerran,kuin myös jenkillä.
        Niin vaan hikeä välillä pyyhkien kotiin vaan Cruisailin.
        Siitä se lähti.
        Nyt tuntuu manuaali tosi hankalalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe