Voisiko joku selventää miten automaattivaihteiden eri osia ajossa käytetään ja mitä seuraavat symbolit tarkoittavat käytännössä.
Park (P)
Reverse (R)
Neutral (N)
Drive (D)
1
2
Low
Automaatin alkeet
13
1905
Vastaukset
- Chevy63
Park (P) - pysäköintiasento, jossa virta-avaimen saa pois virtalukosta. Pieni kynsi vaihdelaatikossa pyrkii pitämään auton liikkumattomana. Moottorin käydessä vaihde samalla vapaalla.
Reverse(R) - peruutusvaihde
Neutral(N) - vaihde vapaalla, mutta useinkaan avainta ei saa pois virtalukosta. Hinausasento (mieluummin vetävät pyörät ei saisi pyöriä hinattaessa)
Drive(D) - normaali ajoasento. Käytössä kaikki eteenpäin vievät vaihteet
1 - pakkoykkönen, ei vaihda suuremmalle. Käytössä vaikka paksussa lumihangessa möyryttäessä. Ei jatkuvaan käyttöön
2 - pakkokakkonen, ei vaihda kakkosta suuremmalle missään tilanteessa. Usein vaikkapa asuntovaunua vedettäessä tai mäkisessä maastossa
Low - tätä ei omassa ole, joten oletan olevan jonkinlainen ryömintävaihde...meillä oli vähän uurempi jenkkitomaatti pari vuotta sitten
vanhassa Meijän autossa
(D) (D) 3 vaihdetta ylivaihde
(2) (d) 3 vaihdetta
(1) (1) 2 vaihdetta
(L) (L) 1 vaihde
eli periaatteessa jos voit laskea
alin =1
tosiksi alin =2
kolmanneksi alin =3 jne.
vaihde mikä on valittu on suurin mikä menee pälle, myös valittua pienemmät vaihteet menee päälle, suuremmat ei.
- Rassi
Tästä on aiemminkin keskusteltu mutta mitä se ylivaihde nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Eli onko esim. 4-vaihteisessa automaatissa vielä joku vitonen joka loksahtaa päälle kun kierrokset nousee riittävästi?
- ooooooooo
Ylivaihde tarkoittaa joko vaihdetta, joka on välitetty ylivaihteeksi tai laatikon ulkopuolista ylivaihdetta, joka toimii yleensä ylempien vaihteiden yhteydessä (esim. 3 ja 4)
- sitroen.
ooooooooo kirjoitti:
Ylivaihde tarkoittaa joko vaihdetta, joka on välitetty ylivaihteeksi tai laatikon ulkopuolista ylivaihdetta, joka toimii yleensä ylempien vaihteiden yhteydessä (esim. 3 ja 4)
autoissa oli ennen käytössä kolmonen tai nelonen suurimpana vaihteena. Silloin suurimmalla vaihteella ajettaessa vaihteistoon menevä ja ulostuleva akseli pyörivät samaa nopeutta. Sitä samaista suurinta vaihdetta kutsuttiin myös suoraksi vaihteeksi.
Joissakin autoissa oli normaalin vaihteiston jatkeena ylivaihde, jossa oli suora vaihde ja sellainen missä ulostuleva akseli pyöri nopeammin kuin ylivaihteeseen menevä akseli.
Ylivaihteessa vaihteen vaihtaminen tapahtui enemmän tai vähemmän automaattisesti.
Uudemmissa autoissa, esim. etuvetoisissa ei suoraa vaihdetta ole ollenkaan erilaisen teknisen rakenteen takia. Joissakin silti saatetaan suurinta vaihdetta sanoa ylivaihteeksi vaikka selvää perustetta asialle ei olekaan.
Koko ylivaihdetermi on nykyään menettänyt merkityksensä, sitä ei siis kannata noteerata ollenkaan, annetaan Esson baarin viisaitten väitellä siitä. - 000000000
sitroen. kirjoitti:
autoissa oli ennen käytössä kolmonen tai nelonen suurimpana vaihteena. Silloin suurimmalla vaihteella ajettaessa vaihteistoon menevä ja ulostuleva akseli pyörivät samaa nopeutta. Sitä samaista suurinta vaihdetta kutsuttiin myös suoraksi vaihteeksi.
Joissakin autoissa oli normaalin vaihteiston jatkeena ylivaihde, jossa oli suora vaihde ja sellainen missä ulostuleva akseli pyöri nopeammin kuin ylivaihteeseen menevä akseli.
Ylivaihteessa vaihteen vaihtaminen tapahtui enemmän tai vähemmän automaattisesti.
Uudemmissa autoissa, esim. etuvetoisissa ei suoraa vaihdetta ole ollenkaan erilaisen teknisen rakenteen takia. Joissakin silti saatetaan suurinta vaihdetta sanoa ylivaihteeksi vaikka selvää perustetta asialle ei olekaan.
Koko ylivaihdetermi on nykyään menettänyt merkityksensä, sitä ei siis kannata noteerata ollenkaan, annetaan Esson baarin viisaitten väitellä siitä.Ylivaihdehan tarkoitti aikaisemmin napista tai viiksestä kytkettävää "sähkövitosta" (mikäli sähköllä siirtyi)
- jo kirkastui paitsi
se, että pidetäänkö automaatilla ajettaessa vipu jatkuvasti drive-asennossa, myös siis liikennevaloissa seisottaessa? Vai pitääkö iskee neutraalia silmään?
- 0000000000
D-asennon voi pitää liikennevaloissa päällä. Tietenkin kuumalla säällä lämpövaivoista kärsivässä autossa saattaa pitemmällä seisoskelulla olla terveellistä laittaa N päälle.
Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole tyhjäkäyntiä auto tuntuu välillä paikallaan hieman pyrkivän ryömimään eteenpäin, niin näissä "tyhjäkäynnittömissä" kannattaa laittaa pitemmän seisoskelun ajaksi N. - Chevy63
0000000000 kirjoitti:
D-asennon voi pitää liikennevaloissa päällä. Tietenkin kuumalla säällä lämpövaivoista kärsivässä autossa saattaa pitemmällä seisoskelulla olla terveellistä laittaa N päälle.
Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole tyhjäkäyntiä auto tuntuu välillä paikallaan hieman pyrkivän ryömimään eteenpäin, niin näissä "tyhjäkäynnittömissä" kannattaa laittaa pitemmän seisoskelun ajaksi N.Ei tuo D-asennossa ryömiminen ole mikään vanhojen autojen vaiva vaan ihan manuaalin mukainen ominaisuus 2000-luvun jenkissä - nostat jalan jarrulta niin auto alkaa hiljaa ryömiä eteenpäin (tai R-asennossa taaksepäin). On muuten mäkilähtö helppoa kun ei tarvi pelleillä kytkimen kanssa: jalka jarrulta ja auto pysyy paikallaan.
Valoissa ja lyhyillä pysähdyksillä voi olla D-asennossa, pitemmät pysähdykset P tai N. - jenkki
Chevy63 kirjoitti:
Ei tuo D-asennossa ryömiminen ole mikään vanhojen autojen vaiva vaan ihan manuaalin mukainen ominaisuus 2000-luvun jenkissä - nostat jalan jarrulta niin auto alkaa hiljaa ryömiä eteenpäin (tai R-asennossa taaksepäin). On muuten mäkilähtö helppoa kun ei tarvi pelleillä kytkimen kanssa: jalka jarrulta ja auto pysyy paikallaan.
Valoissa ja lyhyillä pysähdyksillä voi olla D-asennossa, pitemmät pysähdykset P tai N.Sitten kun muistais aina käyttää myös oikeata käsijarrua(seisontajarrua)
Mulla on ainakin ongelmana,että ei tule käytettyä koskaan ja sitten on katsatuksissa kaikki paikat jumissa.
Tuo P asento on niin petollisen helppo heittää päälle kun pysähtyy - Lady in black
Chevy63 kirjoitti:
Ei tuo D-asennossa ryömiminen ole mikään vanhojen autojen vaiva vaan ihan manuaalin mukainen ominaisuus 2000-luvun jenkissä - nostat jalan jarrulta niin auto alkaa hiljaa ryömiä eteenpäin (tai R-asennossa taaksepäin). On muuten mäkilähtö helppoa kun ei tarvi pelleillä kytkimen kanssa: jalka jarrulta ja auto pysyy paikallaan.
Valoissa ja lyhyillä pysähdyksillä voi olla D-asennossa, pitemmät pysähdykset P tai N.Chevy63:n kanssa samaa mieltä. Itse aikoinaan hain auton vähän kauempaa, enkä eläissäni ollut automaatilla ajanut. Lyhyt oppimäärä ja rutkasti kilometrejä, niin johan oppi vaihteet. Meinaan pakkohan se oli auto sieltä kotipihaan saada, kun oli ostanutkin, heh.
- jenkki
Lady in black kirjoitti:
Chevy63:n kanssa samaa mieltä. Itse aikoinaan hain auton vähän kauempaa, enkä eläissäni ollut automaatilla ajanut. Lyhyt oppimäärä ja rutkasti kilometrejä, niin johan oppi vaihteet. Meinaan pakkohan se oli auto sieltä kotipihaan saada, kun oli ostanutkin, heh.
Minä taas hain eka Caprisen ja oli aivan jäinen keli.
Autossa ihan kaljut kesärenkaat ja ajoin automaatilla eka kerran,kuin myös jenkillä.
Niin vaan hikeä välillä pyyhkien kotiin vaan Cruisailin.
Siitä se lähti.
Nyt tuntuu manuaali tosi hankalalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Täytyi haukkuu sut lyttyyn
En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti621735SINÄ nainen hyvin läheltä
Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä681064- 451035
Et voi olla loputtomasti hiljaa
Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto63980Ajatus aamuun
Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen71939Nainen mitä tekisit
Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa158909- 44860
Martina kauniina lehtihaastattelussa
Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.182815- 58798
Minä en luota sinuun yhtään nainen
ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki34762