bodypumpin kulutus

vanamo.

Kuinka paljon bodypumpissa kuluu energiaa keskimäärin verrattuna muihin kuntokeskuslajeihin? Spinning taitaa kuluttaa eniten? Jospa joku sattuis tietämään, kuinka paljon 50-kiloinen kuluttaa bodypumpissa tunnin aikana, vai meneekö liian eksaktiksi kysymykseksi...?

38

19732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se kysymys

Minkä takia energiakulutus niin tarkkaan pitäisi tietää? Ei ihmiset ole mitään koneita joita voi noin vain mittailla. Yksi 50-kiloinen kuluttaa energiaa eri tavalla kuin toinen samankokoinen.

• Nimetön

jos ikä, sukupuoli ja paino on samat, ja tekee samalla teholla vaikka nyt pumppia, niin kulutus on jokseenkin sama eri henkilöillä. Suuria eroja ei saa aikaiseksi. Jos toinen on huippukuntoinen (taloudellinen) ja toinen rapakuntoinen (epätaloudellinen), tunnin suorituksessa voi tulla muutamasta kymmenestä sataan kilokaloria eroa. Mutta vain ääripäissä siis. Kyllä ihminen tavallaan on tietyssä mielessä kone, onpa hyvinkin. :)

• Nimetön

päässyt pumpissa oikein lujaa revittämällä (mm. kyykyssä 40kg jne) tosi tosi lähelle tuhatta (1000 kcal), mutta en ihan ole siihen päässyt! =D Enari on 996 kcal. Toisaalta löysähkösti tehden olen saanut alhaisimmillaan hieman alle 700 kcal lukemiakin. Eli se on hyvin riippuvaista painoista ja intensiteetistä, eli "tsempistä", millä sitä hommaa tekee. Tietysti vaikuttaa myös se, missä vaiheessa mittaamisen aloittaa (heti tunnin alussa vai lämmittelyn jälkeen) ja milloin lopettaa (ennen jäähdyttelyä ja venytyksiä vai niiden jälkeen).

Voisin arvata, että sulla 50-kiloisena naisena kulutus lienee jossain 400-450 kcal välillä. Mutta tämä on puhtaasti arvaus.

Hommaa jostain lainaan Polarin F11 mittari, tai vastaava jossa on luotettava kalorilaskuri, ja testaa itse! :)

• deesee

sulla mitään edes lähellekään 1000kcal kulu yhen pumppi tunnin aikana :) :) :)
        Hyvän vitsin murjasit :)

Sulla taitaa sykkeet vaan pomppia todella hurjissa lukemissa LOL

• Milla

aika hyvin tuo arvauksesi pump-tunnin kulutuksesta meni. Olen 70 kg nainen, mun kulutus pumpissa on n 500 - 530 kcal. Lisäksi rasvojen osuus kulutuksesta on suurempi kuin spinningissä koska syke pysyy tasaisesti matalammalla tasolla.

• Nimetön
        deesee kirjoitti:

sulla mitään edes lähellekään 1000kcal kulu yhen pumppi tunnin aikana :) :) :)
        Hyvän vitsin murjasit :)

Sulla taitaa sykkeet vaan pomppia todella hurjissa lukemissa LOL

Kyllä mulla syke käy pumpissa useinkin yli 190ss/min. Huiput tulee yleensä askelkyykyn lopussa. Kyykky on kyllä sitäkin raskaampi, mutta koska kyykky on ihan alussa, siinä ei vielä syke ehdi kohota ihan huippuihin. Jos teen kyykyn 40kg:lla, sen lopussa syke on yleensä noin 180-185ss/min. Rintaosion teen yleensä n. 30-35kg:lla, mutta koska siinä ollaan vaaka-asennossa, syke ei yleensä nouse yli 150ss/min. Selkäosiossa mulla ei jostain syystä yleensä nouse syke yli 180ss/min, vaikka monien mielestä se on raskain sarja pumpissa. Selkäosiossa käytän raskaissa treeneissä 35-37kg painoja, kevyemmissä 30kg. Ojentajissa ja haukkareissa syke harvoin nouseen yli 150ss/min, mutta sitten tuleekin se askelkyykky, jossa pääsen jo lähelle maksimeja. Mun maksimisyke on varmaan tällä hetkellä noin 205ss/min (mitä en ole saavuttanut pariin vuoteen) ja korkein, mitä olen pumpissa saavuttanut, on 196. Kovissa mäkivetoharjoituksissa olen päässyt yli 200ss/min viime vuoden puolella, marraskuussa.

Sitten vielä pumpin hartiaosiossa syke saattaa askelkyykyn jälkimainingeissa ja muutenkin tunnin lopussa väsyneenä käydä yli 170ss/min ja vatsojen aikana se pysyy jossain 140-155 välillä. Mun keskisyke on korkeimmillaan ollut pumpissa muistaakseni 162ss/min. Yleensä se on kuitenkin hieman alle 160ss/min.

Millä perusteella epäilet, etten voisi kuluttaa lähelle 1000 kcal pumppitunnilla? Ja tietenkin korkea syketaso korreloi suoraan energiankulutukseen. Et oikein taida tietää mistä puhut, vai mitä?

• Nimetön
        Milla kirjoitti:

aika hyvin tuo arvauksesi pump-tunnin kulutuksesta meni. Olen 70 kg nainen, mun kulutus pumpissa on n 500 - 530 kcal. Lisäksi rasvojen osuus kulutuksesta on suurempi kuin spinningissä koska syke pysyy tasaisesti matalammalla tasolla.

Kyllähän tuon pumppitunnin kulutuksen pystyy jo pelkästään painon perusteella kohtalaisen hyvin haarukoimaan. Sukupuoli ja ikä merkkaa vain vähän. Henkilön lihaksikkuus sitäkin enemmän: isot lihakset syövät paljon enemmän happea ja siten toimivat epätaloudellisemmin, jolloin energiankulutus on suurmpaa. Paljon vaikuttaa myös lihastyyppi. Itselläni on paljon räjähtävää voimaa ja nopeutta sekä kohtalaisen paljon lihasta, joten pumppi on minulle yhtä tuskaa! Ja sen kyllä huomaa sykkeistä ja hien määrästä. :) Teenkin pumpin intervalliperiaatteella. Eli ein edes pyri tasaiseen sykkeeseen, vaan revitän itseni aina sarjan loppua kohti aivan piippuun. Sitten yritän palauta seuraavaan sarjaan kädet polvissa huohottaen. :)

• huahaha
        Milla kirjoitti:

Kirjoittanut: Milla 26.4.2006 klo 07.18 aika hyvin tuo arvauksesi pump-tunnin kulutuksesta meni. Olen 70 kg nainen, mun kulutus pumpissa on n 500 - 530 kcal. Lisäksi rasvojen osuus kulutuksesta on suurempi kuin spinningissä koska syke pysyy tasaisesti matalammalla tasolla.

si seuraavas viestis sanot et kulutat kettiö askareis samanverran ja spinningis enemmän ku pumpis
        joku 200-300 kcal. Tiedätkö enää itekkään mistä puhut ???

• milla

Minulla ei kuulu juurikaan enemmän kaloreita pumpissa kuin normaaleissa kotiaskareissa kotona. Eli kun järjestelen keittiössä, teen ruokaa, hoidan lapsia, ripustan pyykkiä yms kotona minulla kuluu kaloreita yhtä paljon kuin jos olisin pumpissa rehkimässä. Eli pumppia tai salitreeniä en käytä kuluttamiseen vaan kiinteyttämiseen. Olen hyväkuntoinen keski-ikäinen nainen. Jos haluan kuluttaa menen spinningiin tai lenkille.

• Nimetön

Eli tunti keittiössä kuluttaa sulla saman verran kuin tunti pumpissa?? =0

Jos näin on, sä olet kyllä joko melko helvetinmoinen kone keittiössä, tai sitten kaivelet nokkaa pumpissa .:)

• mä kans

en pidä pumppia erityisen kuluttavana. Aluksi en edes tykännyt siitä kun ei tule kunnolla hiki. Mä tykkään lajeista, jossa pääsee kunnolla kuluttamaan energiaa, juoksu, step-aerobic, body combat, maastohiihto.

Mutta sitten ajattelin että loppujenlopuksi se on kiva vaihtelu salilla yksinpukertamisen tilalle ja kaikki lihasryhmät tulee tehtyä. Vaikka siis ei aina niin täysillä hikoilla, niin sekin on tehokasta.

• milla
        Nimetön kirjoitti:

Eli tunti keittiössä kuluttaa sulla saman verran kuin tunti pumpissa?? =0

Jos näin on, sä olet kyllä joko melko helvetinmoinen kone keittiössä, tai sitten kaivelet nokkaa pumpissa .:)

en kumpaakaan. Vaikka minulla on kunnolla painoja pumpissa ei sykkeeni nouse siinä enempää kuin tosiaan jossain keittiössä puuhastelussa ja siten kulutus on pieni. Kyllä se kiinteyttää silti että eihän se ole turhaa vaikka laihtumisen kannalta sillä ei ole merkitystä.

• Nimetön
        milla kirjoitti:

en kumpaakaan. Vaikka minulla on kunnolla painoja pumpissa ei sykkeeni nouse siinä enempää kuin tosiaan jossain keittiössä puuhastelussa ja siten kulutus on pieni. Kyllä se kiinteyttää silti että eihän se ole turhaa vaikka laihtumisen kannalta sillä ei ole merkitystä.

Älä usko itsekään sanojasi. Tuo on mahdoton yhtälö. Jos et usko, koetappa pistää ne pumpin painot selkääsi ja kanniskella niitä keittiössä puuhaillessa. :)

• milla
        Nimetön kirjoitti:

Älä usko itsekään sanojasi. Tuo on mahdoton yhtälö. Jos et usko, koetappa pistää ne pumpin painot selkääsi ja kanniskella niitä keittiössä puuhaillessa. :)

En ymmärrä miksi kanniskelisin painoja keittiössä. Kai minä Polariini tässä tapauksessa uskon. Ja vaikka se näyttäisikin päin p:tä niin eihän sillä ole merkitystä mitä se näyttäävaan että se näyttää tunnin pumpin jälkeen samaa kulutusta kuin mitä se näyttää tunnin keittiössä puuhastelun jälkeen. Cyklingissä saan sentään palamaan yli 300 kcal ja combatissa nelisensataa. Pumpissa ei kulu.

• Nimetön
        milla kirjoitti:

En ymmärrä miksi kanniskelisin painoja keittiössä. Kai minä Polariini tässä tapauksessa uskon. Ja vaikka se näyttäisikin päin p:tä niin eihän sillä ole merkitystä mitä se näyttäävaan että se näyttää tunnin pumpin jälkeen samaa kulutusta kuin mitä se näyttää tunnin keittiössä puuhastelun jälkeen. Cyklingissä saan sentään palamaan yli 300 kcal ja combatissa nelisensataa. Pumpissa ei kulu.

a) et osa käyttää sitä polariasi oikein tai
        b) teet siellä pumppitunnilla aivan jotain muuta kuin mitä siellä olisi tarkoitus tehdä. Oletkohan edes siellä? Varmaan jonkun kivan setän kanssa kahvilla? ;)

• nimetön....
        Nimetön kirjoitti:

a) et osa käyttää sitä polariasi oikein tai
        b) teet siellä pumppitunnilla aivan jotain muuta kuin mitä siellä olisi tarkoitus tehdä. Oletkohan edes siellä? Varmaan jonkun kivan setän kanssa kahvilla? ;)

kyllä tuo voi paikkaansa pitääkkin, nimittäin tuttuni (keski-ikäinen nainen joka asuu perheensä kanssa), sanoi kuluttuvansa samanverran raskaissa koti askareissa kuin lenkkeilessään 10 km. sanoi katsovansa sen sykemittarista jossa näkyi myös kalorimäärä. älä väitä semmoisesta asiasta jotain mistä sinulla ei itselläsi ole kokemusta. koita ja totea sitten.

• sivustaseuraaja
        nimetön.... kirjoitti:

kyllä tuo voi paikkaansa pitääkkin, nimittäin tuttuni (keski-ikäinen nainen joka asuu perheensä kanssa), sanoi kuluttuvansa samanverran raskaissa koti askareissa kuin lenkkeilessään 10 km. sanoi katsovansa sen sykemittarista jossa näkyi myös kalorimäärä. älä väitä semmoisesta asiasta jotain mistä sinulla ei itselläsi ole kokemusta. koita ja totea sitten.

niin, etkös sinä itse nyt sortunut tuossa viestissä samaan mihin kielsit edellistä kirjoittajaa ryhtymästä.

"älä väitä semmoisesta asiasta jotain mistä sinulla ei itselläsi ole kokemusta. koita ja totea sitten."

eihän itselläsikään ole asiasta omaa kokemusta vaan kaikki puheesi pohjautuvat "tuttuusi".

että sellaista...

• x-files

"Pitkäaikaista kestävyyttä vaativassa liikuntasuorituksessa, 15 minuuttia - 2 tuntia, esimerkiksi kävelyssä,
      hiihdossa, juoksussa ja suunnistuksessa energia tuotetaan hapen avulla aerobisesti.

Kevyessä liikunnassa
      energialähteinä ovat rasvat, mutta omaa maksimisuoritusta lähellä olevassa liikunnassa glykogeenit.

Ylipitkissä liikuntasuorituksissa, yli 2 tuntia, jopa yli 4 tuntia, esimerkiksi kävelyssä, hiihdossa, pyöräilyssä
      tai vaelluksessa energia tuotetaan hapen avulla.
      Energialähteenä on lähes pelkästään rasvat."

http://www.khl.fi/liikunnan vaikutus lihakseen.pdf

• Nimetön

Kovasti ihastunut tuohon yhteen pdf-fileen, kun se pätee sun mielestä joka paikkaan. :) Miten tuo sun mielestä liittyy ap:n kysymykseen pumpin energiankulutukseen (kaloreina)?

Muuten, pumppia ei oikeastaan voi sanoa puhtaasti pitkäksetoiseksi liikuntasuoritukseksi. Tai riippuu miten sen tekee. Mut jos käyttää raskaita painoja, se on lähinnä intervalliharjoitus, jossa hyvinkin käydään lähellä maksimeja ehkä peri-kolme kertaa ainakin (kyykyssä, selkäsarjassa ja askelkyykyssä). Toki pumpin voi tehdä niinkin - ja useimmat naiset tekevätkin - että se on lähinnä rasvaa polttavaa, suhteellisen matalatehoista ja tasaista työtä.

• Nimetön

Spinnigistä en tiedä, koska siitä mulla ei ole mitään kokemusta. Mut käsittääkseni siinä yksinomaan poljetaan pyörällä? Siinä mielessä se on varmaan aika yksipuolinen esim. pumppiin verrattuna. Vai? Energiaa toki kuluu paljon.

Noista Les Millsin tunneista Body Combat on pumppiakin kuluttavampi. Syke on korkeammalla ja siinä on vähemmän taukoja.

• ---

Olen suunnilleen saman painoinen tyttönen. Mulla palaa pumpissa vain noin 350kcal. Teen mielestäni lähes maksimipainoilla, mutta syke ei kyllä nouse kuin korkeintaan n. 170 bpm. Harvoin tuohonkaan, keskisyke lienee siinä 130 tienoilla. Olen siis 17 vuotias.

Mitenkähän tuo herra, joka kehuskeli kuluttavanasa lähes 1000kcal... Sykkeet ovat kyllä aivan älyttömän korkealla, mulla ainakin lihakset väsyvät totaalisesti reilusti ennen hengitys-ja verenkiertoelimistöä, joiden ei siis tarvitse työskennellä lähinkään maksimissa :D Btw, salillani käy nainen, jolla taitaa tällä hetkellä kyykyissä olla n. 50 kg painoa (tekee kunnollisella tekniikalla). Halusin vain vähän tuota valtavalta vaikuttavaa egoa kolhaista, ei muistella pahalla!

• tyttelintyyre

Joskus jopa alle 130. Harrastan 3 kertaa viikossa aerobista liikuntaa, ja kunto on hyvä. Pumpissa en hengästy, kyykyissä syke maks. 140. Painoa en pysty lisäämään, koska muuten kaatuisin, tai en pystyisi tekemään liikkeitä kunnolla. Kipeytyy jo nykyisillä painoilla. Joten minä myös käyn kropan kiinteyttämisen vuoksi (ja on tehokas!). Kerran viikossa käyn siis.

• Nimetön

Jaa? Musta ika mielenkiintoista, että näet tuon egokysymyksenä!? =0 Ei se mulle sitä kyllä ole. Pidän urheilusta ja siinä itseni kanssa kilvoittelusta. Harmi jos se häiritsee sinua. :)

Tuohon sun 200kcal on kyllä vaikea uskoa. Se saattaa selittyä sun nuorella iällä (kestävyys vielä huono) ja ehkä lihastyypiilläkin, jos olet lihassolujakaumaltasi äärimmäisen nopea? Asenteellakin on sijansa. Itse teen pumpin lähes aina ns. "satasella", eli yritän olla antamatta tuumaakaan periksi väsymykselle ja kivulle. Silä on varmasti suuri vaikutus syketasoon ja energiankulutukseen.

Tervetuloa vain mun vierelle pumppiin tsemppaamaan! Ei leuhakasti, vaan INNOLLA! ;)

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

Jaa? Musta ika mielenkiintoista, että näet tuon egokysymyksenä!? =0 Ei se mulle sitä kyllä ole. Pidän urheilusta ja siinä itseni kanssa kilvoittelusta. Harmi jos se häiritsee sinua. :)

Tuohon sun 200kcal on kyllä vaikea uskoa. Se saattaa selittyä sun nuorella iällä (kestävyys vielä huono) ja ehkä lihastyypiilläkin, jos olet lihassolujakaumaltasi äärimmäisen nopea? Asenteellakin on sijansa. Itse teen pumpin lähes aina ns. "satasella", eli yritän olla antamatta tuumaakaan periksi väsymykselle ja kivulle. Silä on varmasti suuri vaikutus syketasoon ja energiankulutukseen.

Tervetuloa vain mun vierelle pumppiin tsemppaamaan! Ei leuhakasti, vaan INNOLLA! ;)

Sorry, sulla olikin 350. No se ei ole enää ihan mahdottoman vähän. Sokosin tohon alle 200 tylleröön, joka vastas sun viestiin. :) Hällä lienee ongelmana tekniikan osaamattomuus, jos kaatuakin meinaa...

• Nimetön

mainitsit naisesta joka salillasi tekee kyykkyä 50kg:lla. Tarkoitit varmaan ihan siis salilla, ei pumpissa? Koska pumppitankoonhan ei saa edes laitettua enempää kuin 40kg. Siihen ei mahdu. :) Mä puhuin pumpista (siis Les Milssin BodyPump-tunnista) en salitreenistä. Toki 50kg kyykyssä on hyvällä tekniikalla naiselle hyvä saavutus salillakin! :)

• milla
        Nimetön kirjoitti:

Iästä tuo ei ainakaan ole kiinni. Tai ainakaan nuoresta iästä koska minä olen yli nelikymppinen ja minullakaan ei kulu kuin maksimissaan 200 kcal pumpissa.
        Minusta on ihan turha väitellä näistä koska tämä on näköjään hyvin yksilöllistä.

• Tyttelintyyre
        Nimetön kirjoitti:

mainitsit naisesta joka salillasi tekee kyykkyä 50kg:lla. Tarkoitit varmaan ihan siis salilla, ei pumpissa? Koska pumppitankoonhan ei saa edes laitettua enempää kuin 40kg. Siihen ei mahdu. :) Mä puhuin pumpista (siis Les Milssin BodyPump-tunnista) en salitreenistä. Toki 50kg kyykyssä on hyvällä tekniikalla naiselle hyvä saavutus salillakin! :)

Sen kun sanoin, että meinaan kaatua, oli vaan siinä mielessä heitto, sillä tarkoitin, että lihakset spagettia, jos teen suurilla painoilla jaloilla. Rintalihaksissa 5 kg/pää, sama kuin jaloissa. Usean vuoden olen käynyt, syke ei nouse käsissä edes sataan. Sykemittarikin alkaa mittaamaan vasta sadasta (PolarA5). Eli ainot biisit, jossa mennään yli sadan, on kyykyt ja selkä. En koe olevani pumpin jälkeen edes kovin rasittunut, paitsi tauon jälkeen. Jalat vaan vetelinä..

• Nimetön
        Tyttelintyyre kirjoitti:

Sen kun sanoin, että meinaan kaatua, oli vaan siinä mielessä heitto, sillä tarkoitin, että lihakset spagettia, jos teen suurilla painoilla jaloilla. Rintalihaksissa 5 kg/pää, sama kuin jaloissa. Usean vuoden olen käynyt, syke ei nouse käsissä edes sataan. Sykemittarikin alkaa mittaamaan vasta sadasta (PolarA5). Eli ainot biisit, jossa mennään yli sadan, on kyykyt ja selkä. En koe olevani pumpin jälkeen edes kovin rasittunut, paitsi tauon jälkeen. Jalat vaan vetelinä..

Mä en kyllä osaa nyt sanoa mistä tossa vois olla kyse.. Mä en vaan voi uskoa että jos teet noillakin painoilla (10kg), liikesarjat fuskaamatta ja liikkeet puhtaasti (kunnolla ylös ja kunnolla alas oikeassa tempossa) että sun syke ei nouse yli sadan!?

Ehkä sun mittarin rinta-elektrodit ei saa koko ajan kosketusta, tai tapahtuu joku muu mittausvirhe. Hikoiletko sä siellä pumpissa sitten edes?

Kädestä mittaamalla et kyllä millään saa luotettavaa lukemaa pumpissa liikkeiden aikana.. siihen ei voi vedota tässä yhteydessä ollenkaan.

Mikä sulla on leposyke? Onko se aivan erityisen matala, vaikka jossain lähellä 35 ss/min?

• Nimetön
        milla kirjoitti:

Iästä tuo ei ainakaan ole kiinni. Tai ainakaan nuoresta iästä koska minä olen yli nelikymppinen ja minullakaan ei kulu kuin maksimissaan 200 kcal pumpissa.
        Minusta on ihan turha väitellä näistä koska tämä on näköjään hyvin yksilöllistä.

Ei kait tässä väitellä (en ainakaan minä) vaan vertaillaan ja ihmetellään kokemuksia. Minusta se on mielenkiintoista ja opettavaista. :)

Jos pumpista puhutaan, niin kyllä vain iällä voi olla paljonkin merkitystä. On nimittäin niin, että harvalla nuorella (alle parikymppisellä), etenkään jos on lihastyypiltään voittopuolisesti nopea/räjähtävä löytyy pumppiin tarvittavaa kestävyyttä.

Jos vaikka verrataan tuota 17v. tyttöä ja sinua. Molemmilla alhainen kalorinkulutus (ja matala syke), mutta varmaankin aivan eri syistä. Sinulla todennäköisesti siksi, että olet tyypiltäsi kestävä ja ikäkin vielä tukee kestävyyttä. Silloin pumppi ei ole sinulle erityisen rasittava. Toki sinäkin saat siitä itsellesi rasittavan aivan eri tasolla, jos pistät oikeasti suuret painot tankoon (tosin sitä ei pysty tekemään kertaheitolla, vaan progressiivisesti).

Tuon 17v tytön tilanne on ehkä se, että hän on sekä nuori että lihastyypiltään nopea. Kestävyyttä ei siis ehkä vain kertakaikkiaan ole (vaikka olisi muuten kuinka hyvässä kunnossa tahansa). Silloin hän ei vain yksinkertaisesti pysty tekemään pumppia niin, että siitä tulisi kalorien kulutuksen ja syketason kannalta korkeatehoinen. Hänen nuoret nopeat lihaksensa vain hyytyvät heti alkuunsa. Siksi ei nouse syke eikä kalorinkulutus, vaikka raskaalta tuntuisikin.

Siis eri mekanismit - sama lopputulos. Mitä mieltä olet?

• milla
        Nimetön kirjoitti:

Ei kait tässä väitellä (en ainakaan minä) vaan vertaillaan ja ihmetellään kokemuksia. Minusta se on mielenkiintoista ja opettavaista. :)

Jos pumpista puhutaan, niin kyllä vain iällä voi olla paljonkin merkitystä. On nimittäin niin, että harvalla nuorella (alle parikymppisellä), etenkään jos on lihastyypiltään voittopuolisesti nopea/räjähtävä löytyy pumppiin tarvittavaa kestävyyttä.

Jos vaikka verrataan tuota 17v. tyttöä ja sinua. Molemmilla alhainen kalorinkulutus (ja matala syke), mutta varmaankin aivan eri syistä. Sinulla todennäköisesti siksi, että olet tyypiltäsi kestävä ja ikäkin vielä tukee kestävyyttä. Silloin pumppi ei ole sinulle erityisen rasittava. Toki sinäkin saat siitä itsellesi rasittavan aivan eri tasolla, jos pistät oikeasti suuret painot tankoon (tosin sitä ei pysty tekemään kertaheitolla, vaan progressiivisesti).

Tuon 17v tytön tilanne on ehkä se, että hän on sekä nuori että lihastyypiltään nopea. Kestävyyttä ei siis ehkä vain kertakaikkiaan ole (vaikka olisi muuten kuinka hyvässä kunnossa tahansa). Silloin hän ei vain yksinkertaisesti pysty tekemään pumppia niin, että siitä tulisi kalorien kulutuksen ja syketason kannalta korkeatehoinen. Hänen nuoret nopeat lihaksensa vain hyytyvät heti alkuunsa. Siksi ei nouse syke eikä kalorinkulutus, vaikka raskaalta tuntuisikin.

Siis eri mekanismit - sama lopputulos. Mitä mieltä olet?

Noin se voikin olla. Siis tuo kuulostaa minusta ihan uskottavalta/järkevältä. Tiedän että olen tyypiltäni kestävä, en nopea, mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi että sillä olisi merkitystä/vaikutusta myös pumpissa. Olen nuorempana harrastanut mm ratsastusta sekä juoksua (10 km - puolimaraton olivat omimpia matkojani) jossa olen huomannut tyyppini. Olin noin vuosi sitten polkupyöräergometritestissä erään työpaikan kautta saadun kuntoviikonlopun yhteydessä ja siinä tämä tyyppi tuli myös ilmi siten että jouduin polkemaan pitkään yli testin varsinaisen ajan jotta sykkeeni nousi tasolle joka tyydytti testaajaa.
        Kiinnostavia asioita!

• ada
        Tyttelintyyre kirjoitti:

"Rintalihaksissa 5 kg/pää, sama kuin jaloissa. Usean vuoden olen käynyt, syke ei nouse käsissä edes sataan."

eli olet treenannut pumpissa useamman vuoden, mutta esim jalkaliikkeissä (kyykyt askelkyykyt) sulla on vain 5 kg per pääty. ei tosiaan mikään ihme, jos syke ei nouse. mitäs jos lisäisit painoja varovasti ja vähitellen? tekniikka sulla on taatusti hallussa. kuntotasosi ei tosiaankaan tuolla menolla kehity, jos teet vuosia samoilla painoilla! pistä aluksi vaikka kilon kiekot lisää tangolle. olen varma, ettet näänny tuosta painonlisäykséstä!

• Nimetön
        ada kirjoitti:

"Rintalihaksissa 5 kg/pää, sama kuin jaloissa. Usean vuoden olen käynyt, syke ei nouse käsissä edes sataan."

eli olet treenannut pumpissa useamman vuoden, mutta esim jalkaliikkeissä (kyykyt askelkyykyt) sulla on vain 5 kg per pääty. ei tosiaan mikään ihme, jos syke ei nouse. mitäs jos lisäisit painoja varovasti ja vähitellen? tekniikka sulla on taatusti hallussa. kuntotasosi ei tosiaankaan tuolla menolla kehity, jos teet vuosia samoilla painoilla! pistä aluksi vaikka kilon kiekot lisää tangolle. olen varma, ettet näänny tuosta painonlisäykséstä!

On tuossa pointti. TOsin 10kg taakka voi jollekulle olla kyykyssäkin (ja varsinkin askelkyykyssä) jo iso paino. Mutta kyllä pitkän ajan kuluessa painoa tulisi lisätä.

Kehon voimabalanssissa on ihmisten välillä suuriakin eroja. Useimmat ovat jaloista monin verroin vahvempia kuin ylävartalosta (käsistä). Mutta poikkeuksiakin usein näkee. Joillakin on tavattoman vahvat kädet suhteessa jalkoihin. Se voi selittyä perinnöllisillä (rekenne) tekijöillä tai sitten vaikkapa jalkojen nivelongelmilla, jotka estävät kunnollisen jalkatreenin.

Itse olen harrastanut pumppia nyt vajaat neljä vuotta. Käyn pumpissa yleensä noin reilu puolen vuoden jaksoina. Sitten teen välillä muuta, esim. raskaampaa punttitreeniä tai sitten melko puhtaasti aerobista liikuntaa - jaksotuksen vaiheesta riippuen. Aerobinen liikunta ja pumppi sopivat mainiosti samoille viikoille, mutta raskas salitereeni (voiman ja massan hankinta) ja pumppi eivät sovi yhteen. Nyt olen esim. tammikuusta lähtien tehnyt pelkästään salitreeniä, ja painoa on tullut 7kg vajaassa puolessa vuodessa. Voimaa sen mukaisesti. Piakkoin on tarkoitus taas siirtyä salista pumppiin. Syksyllä sitten taas aerobisen jakson kautta voimatreeniin, jne. Kesän aikana painokin tippunee viitisen kiloa.

Viime syksynä, lokakuussa, kun aloitin pumpin pitkähkön aerobisen jakson jälkeen oli esim kyykyn aloituspainoni juuri tuo 10kg. Tein alussa 2 pumppia viikossa, ja lisäsin painoa kaikkiin liikkeisiin joka toisella kerralla. Noin kuukaudessa siirryin 3x viikossa ja edelleen lisäsin painoa kerran viikossa, mutta en kaikkiin liikkeisiin samanaikaisesti. Joulukuussa siirryin 4-5 kertaan viikossa ja tein systeemillä, jossa viikkoon tuli yksi kevennetty pumppi (noin 50-70% ennätyspainoista jokaisessa liikkeessä) ja muina kertoina pyrin uusiin ennätyksiin yhdessä tai kahdessa liikesarjassa kerrallaan (muut liikkeet noin 70-90% ennätyksistä). Suunnilleen joka toinen viikko tein yhden TOSI RASKAAN pumpin, jossa yritin tehdä kaikki liikkeet viimeksi saavutetuilla ennätyspainoilla. Niissä kalorinkulutus hipoo parhaimmillaan hyvin lähellä maagista 1000 kcal. Yli en (vielä!) ole päässyt. ;)

Tuo systeemi on ainakin minulle erittäin tehokas ja tuloksellinen. Kyykkäsin tammikuussa joka kerralla 40kg:lla (enempää ei tankoon sovi), eikä se tehnyt enää edes tiukkaa. Haastetta siihen sai vain kyykkäämällä koko ajan entistä syvemmälle. :)

• kuntoilija-tytsy
        tyttelintyyre kirjoitti:

Joskus jopa alle 130. Harrastan 3 kertaa viikossa aerobista liikuntaa, ja kunto on hyvä. Pumpissa en hengästy, kyykyissä syke maks. 140. Painoa en pysty lisäämään, koska muuten kaatuisin, tai en pystyisi tekemään liikkeitä kunnolla. Kipeytyy jo nykyisillä painoilla. Joten minä myös käyn kropan kiinteyttämisen vuoksi (ja on tehokas!). Kerran viikossa käyn siis.

sama juttu minulla, syke ei nouse kovin korkealle. kerran,joskus 2 viikossa käyn ja se on kyllä ylläpitävää, mutta vaikea saada nostettua painojen määrää. tosin mieluummin teen itselle sopivilla painoilla(siltikin tunnen joka ikinen kerta "tehneeni kaikkeni")kuin ahnehtien niitä painoja, siinähän kärsii tekniikka. joskus tekee oikein pahaa katsoa kun joku käyttää liian suuria painoja ja niin räikeästi tekniikka kärsii!! tosin harrastan paljon muutakin liikuntaa, spinning,kahvakuula, kuntosali, kesäisin lenkkeily&pyöräily...kaikkeen ei aika riittäisi ja 1krt vko pumppia on sopinut minulle. tykkään niin monesta lajista,bodypump yksi niistä rakkaimmista.

• Meidän salilla...
        Nimetön kirjoitti:

Olen käynyt joskus salilla, jossa oli vähän erilaiset ne tangot (vai kapeammat kympit?) ja sai vedettyä 50kg tankoihin.

Tätä "50kg salilla hyvä saavutus" en sitten ymmärrä alkuunkaan. Kyllä mä ainakin pumpissa vedän ihan maksimeilla (40kg) kyykkybiisit, hankalinta on saada se tanko pään taakse. Ei se kyykkäily missään tunnu vielä tuolla painolla. Enkka salilla maksimeissa on yli sata, ja olen todellakin nainen, en käytä mitään hormoneita jne. Kunhan reenaan vaan kovempaa... Ja salilla, missä käyn nykyään, en todellakaan ole kovin kyykkääjä. :D Tosin painan vähän enemmän kun 50kg ja olen naiseksi pitkä (joku 10cm ainakin pidempi kun kuuluisa keskiverto). Lihava en ole, lihaksikas kylläkin (mua on kysytty useasti kilpailemaan bf:n tai voimailuun...). Ja kyykkään oikein enkä vain pyllistä, joten senkin voi unohtaa.

Kyllä kuka tahansa nainen joka oikeasti käy salilla kyykkää enemmän kun 50kg kun viitsii vaan vähän harjoitella.

• pumpfani

noin 300 kcal ja olen 63 kiloinen nainen. Ei paras mahdollinen kalorinpolttaja mutta teenkin punttitreenin korvaavana kerran viikossa. Mainio treeni joka tapauksessa!

• tyttelintyyre

minulla ei kunnolla siis edes tule hiki pumpissa. Leposyke tosiaan on 36. Kyykyissä ja selässä toki syke nousee, ja punnertaessa. Mutta rintalihaksessa ja muissa käsissä siis alle 100. Juostessa, jota harrastan paljon, syke nousee helpostikin 180, mutta pyrin pitämään toki hieman alempana. Pumppia harrastan kerran viikossa, joskus harvemmin, ja tosiaan jalat kipeytyy aina, kädet ei niinkään. Outoa, tiedän. Jalat kipeytyy niillä 5 kiloa per pää painoilla, ja (parin viikon) tauon jälkeen laitan 4.5 per pää, ja raskasta on..

• kuluu..

...noin 500 kalorii. 79kg, mies

• kun voimat kasvaa.

Pumpissa saa kalorinkulutuksen vaikka kuinka ylös (uskon tuon 1000), mutta tähän vaaditaan kyllä aikamoinen lihaskestävyys. Sellaista normaalilta naiselta tuskin löytyy. Useampi täällä on valitellut, että ei saa sykettä ylös, kun ei ole voimia tehdä isommilla painoilla. Eli ei lihaskunto ei ole tarpeeksi hyvä (eikä parane, ellei lisää painoja).

Jos 50kg ja 90 kg henkilö juokseen saman matkan, vaaditaan siihen 90kg kaverilta parempi kunto, sillä harva 50kg painav pystyy tekemään saman 40kg repun kanssa.

Itse nainen, 75 kg. Pumppikulutus n. 300-600, riippuen painoista. Combatissa menee 600-900.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe