Fluori?

Hmmmm

Kuka tietää lisätäänkö Suomessa paljon fluoria juomaveteen kuten esimerkiksi jenkeissä?

21

2594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Suomessa ei lisätä fluoria juomaveteen.

    • Ei kiitos

      Kyllä lisätään monessakin kunnassa. Määristä en osaa sanoa. Ei hyvä.

      • ...

        Kloori ei Fluoria.


      • Ei kiitos
        ... kirjoitti:

        Kloori ei Fluoria.

        Usein niitä menee molempia. Kloori desinfioi ja fluori menee ns. hampaiden hyväksi.


      • entäs Jyväskylä?
        Ei kiitos kirjoitti:

        Usein niitä menee molempia. Kloori desinfioi ja fluori menee ns. hampaiden hyväksi.

        Lisätäänköhän Jyväskylässä? Ärsyttävää kun tämmöisiä asioita ei tiedoteta julkisesti. Veteen vain "lisätään jotain".


      • keemikko
        entäs Jyväskylä? kirjoitti:

        Lisätäänköhän Jyväskylässä? Ärsyttävää kun tämmöisiä asioita ei tiedoteta julkisesti. Veteen vain "lisätään jotain".

        Yleensä fluoria on juomavedessä ihan luonnostaan. Sen pitoisuudelle on yläraja, joten voi olla että joillain paikkakunnilla fluoria _poistetaan_ juomavedestä.


      • Jarskih
        keemikko kirjoitti:

        Yleensä fluoria on juomavedessä ihan luonnostaan. Sen pitoisuudelle on yläraja, joten voi olla että joillain paikkakunnilla fluoria _poistetaan_ juomavedestä.

        Ei lisätä fluoria. Olen ollut vedenpuhdistamolla töissä ja prosessi on tuttu juttu.


      • oikeen ammennat

        tota täysin käsittämättömän ihmeellistä tietämystä?

        ns. hampaiden hyväksi...WTF!!!!!??!? =DD

        toi on pakko olla provo


      • johanna
        Ei kiitos kirjoitti:

        Usein niitä menee molempia. Kloori desinfioi ja fluori menee ns. hampaiden hyväksi.

        Luulen että klooria lisätään hampaiden hyväksi. Valkeat hampaat - luminen hymy. Kuten tiedät. Fluori puolestaan desinfioi, ainakin hooäffä vetää matalaksi jo pienelläkin konsentraatiolla. Eli klooria hampaille ja fluoria pöpöille! Fluoria parempi olisi kyllä rikki. Siinä hajussa ei elä erkkikään.


      • tässä..
        oikeen ammennat kirjoitti:

        tota täysin käsittämättömän ihmeellistä tietämystä?

        ns. hampaiden hyväksi...WTF!!!!!??!? =DD

        toi on pakko olla provo

        Finland:

        "We do not favor or recommend fluoridation of drinking water. There are better ways of providing the fluoride our teeth need." (Paavo Poteri, Acting Managing Director, Helsinki Water, Finland, February 7, 2000). www.fluoridation.com/c-finland.htm

        "Artificial fluoridation of drinking water supplies has been practiced in Finland only in one town, Kuopio, situated in eastern Finland and with a population of about 80,000 people (1.6% of the Finnish population). Fluoridation started in 1959 and finished in 1992 as a result of the resistance of local population. The most usual grounds for the resistance presented in this context were an individual's right to drinking water without additional chemicals used for the medication of limited population groups. A concept of "force-feeding" was also mentioned.

        Drinking water fluoridation is not prohibited in Finland but no municipalities have turned out to be willing to practice it. Water suppliers, naturally, have always been against dosing of fluoride chemicals into water." (Leena Hiisvirta, M.Sc., Chief Engineer, Ministry of Social Affairs and Health, Finland, January 12, 1996.) www.fluoridealert.org/finland.jpeg


      • puumanni

        Suomessa ei millään paikkakunnalla enää lisätä fluoria juomaveteen. Tämän pitäisi olla selvää tekstiä. Siis EI LISÄTÄ fluoria.


      • varma tieto
        Ei kiitos kirjoitti:

        Usein niitä menee molempia. Kloori desinfioi ja fluori menee ns. hampaiden hyväksi.

        Ei mene molempia. Ainoastaan klooria jossakin muodossa käytetään, sitäkään ei kaikissa vesilaitoksissa tarvita. Fluoria ei todellakaan enää moneen vuoteen ole lisätty juomaveteen missään suomalaisessa vesilaitoksessa.


      • fluoria
        puumanni kirjoitti:

        Suomessa ei millään paikkakunnalla enää lisätä fluoria juomaveteen. Tämän pitäisi olla selvää tekstiä. Siis EI LISÄTÄ fluoria.

        Mutta aikaisemmin on lisätty. Ellen väärin muista niin ainakin Kuopiossa. Olisi mielenkiintoista tietää missä muualla, sekä milloin lisäämisestä on luovuttu.


      • Puumanni
        fluoria kirjoitti:

        Mutta aikaisemmin on lisätty. Ellen väärin muista niin ainakin Kuopiossa. Olisi mielenkiintoista tietää missä muualla, sekä milloin lisäämisestä on luovuttu.

        Kuopiossa kyllä lisättiin aikoinaan vesijohtoveteen fluoria.

        Kuopio oli muuten ainoa kaupunki Pohjoismaissa, jossa vesijohtovesi fluorattiin. Vesijohtoveden fluorauksesta luovuttiin Kuopiossa jo vuoden 1992 lopussa - siis toista kymmentä vuotta sitten.

        Sen koommin Suomessa ei ole lisätty fluoria juomaveteen.


      • n.n.
        Puumanni kirjoitti:

        Kuopiossa kyllä lisättiin aikoinaan vesijohtoveteen fluoria.

        Kuopio oli muuten ainoa kaupunki Pohjoismaissa, jossa vesijohtovesi fluorattiin. Vesijohtoveden fluorauksesta luovuttiin Kuopiossa jo vuoden 1992 lopussa - siis toista kymmentä vuotta sitten.

        Sen koommin Suomessa ei ole lisätty fluoria juomaveteen.

        Taas pitäisi käydä vanhoja paikkoja uusituttamassa. Eivät sitten keksineet sitä parempaa korvaavaa tapaa jakaa fluoria (eipä se hammastahnassa tuntunut juuri tepsivän).
        Usassa muuten ei ollut pitkään edes fluorattuja tahnoja. Olivat sitä mieltä että se on kommunistien juoni amerikkalaisten myrkyttämiseksi (crest taisi olla se joka viimein lipesi opista)


      • Laborantti
        n.n. kirjoitti:

        Taas pitäisi käydä vanhoja paikkoja uusituttamassa. Eivät sitten keksineet sitä parempaa korvaavaa tapaa jakaa fluoria (eipä se hammastahnassa tuntunut juuri tepsivän).
        Usassa muuten ei ollut pitkään edes fluorattuja tahnoja. Olivat sitä mieltä että se on kommunistien juoni amerikkalaisten myrkyttämiseksi (crest taisi olla se joka viimein lipesi opista)

        Pieni määrä fluoria vahvistaa hammaskiillettä, se tiedetään. Mutta sitä ei tiedetä että liika fluori alkaa näkyä juuri hampaissa. Hammasluu alkaa heiketä. Vielä suurempi fluoriannos aiheuttaa luuston kivuliasta epämuodostumaa.

        Fluori=myrkky!


      • n.n.
        Laborantti kirjoitti:

        Pieni määrä fluoria vahvistaa hammaskiillettä, se tiedetään. Mutta sitä ei tiedetä että liika fluori alkaa näkyä juuri hampaissa. Hammasluu alkaa heiketä. Vielä suurempi fluoriannos aiheuttaa luuston kivuliasta epämuodostumaa.

        Fluori=myrkky!

        Ilmiö on tuttu, mutta aika harvinaista se kuitenkin on (varsinkin meillä). Eikä voida olettaa että fluorin puuttesta kärsivien hoito muualla olisi uhka alueilla, joilla on pohjavedessä liikaa fluoria (jos fluoria liikaa saanut siirtyy alueelle, jolla fuorataan on seurauksena kuitenkin elimistön fluoripitoisuuden väheneminen).

        "Annos tekee myrkyn" (Paracelsus)


      • Laborantti kirjoitti:

        Pieni määrä fluoria vahvistaa hammaskiillettä, se tiedetään. Mutta sitä ei tiedetä että liika fluori alkaa näkyä juuri hampaissa. Hammasluu alkaa heiketä. Vielä suurempi fluoriannos aiheuttaa luuston kivuliasta epämuodostumaa.

        Fluori=myrkky!

        Natriumflouriidi jota ainakin syötetään tablettimuodossa...


      • Laborantti
        n.n. kirjoitti:

        Ilmiö on tuttu, mutta aika harvinaista se kuitenkin on (varsinkin meillä). Eikä voida olettaa että fluorin puuttesta kärsivien hoito muualla olisi uhka alueilla, joilla on pohjavedessä liikaa fluoria (jos fluoria liikaa saanut siirtyy alueelle, jolla fuorataan on seurauksena kuitenkin elimistön fluoripitoisuuden väheneminen).

        "Annos tekee myrkyn" (Paracelsus)

        >mutta aika harvinaista se kuitenkin on<

        Ei niinkään! Olin 70-luvulla ruotsissa alumiinitehtaalla jossa käytettiin sulaelektryliittinä fluorin yhdisteitä.

        Varsinkin vanhoilla miehillä oli ongelmia hampaiden kassa. Yleensä kaikilla oli hirvittävä hammaskiviongelma.


      • Ei kiitos
        johanna kirjoitti:

        Luulen että klooria lisätään hampaiden hyväksi. Valkeat hampaat - luminen hymy. Kuten tiedät. Fluori puolestaan desinfioi, ainakin hooäffä vetää matalaksi jo pienelläkin konsentraatiolla. Eli klooria hampaille ja fluoria pöpöille! Fluoria parempi olisi kyllä rikki. Siinä hajussa ei elä erkkikään.

        Kyllä meni ihan oikein päin. Fluorin lisäystä on julkisesti perusteltu fluoroapatiitilla, joka syntyessään vahvistaa hammaskiillettä tiettyyn rajaan asti. Ennen kouluissa jaettiin skideille fluoritablettejakin. Kloorin yhdisteet on desinfiointiin.


      • Tomi Tahna
        n.n. kirjoitti:

        Taas pitäisi käydä vanhoja paikkoja uusituttamassa. Eivät sitten keksineet sitä parempaa korvaavaa tapaa jakaa fluoria (eipä se hammastahnassa tuntunut juuri tepsivän).
        Usassa muuten ei ollut pitkään edes fluorattuja tahnoja. Olivat sitä mieltä että se on kommunistien juoni amerikkalaisten myrkyttämiseksi (crest taisi olla se joka viimein lipesi opista)

        On todellakin esitetty fluorin käytön syiden olleen alkujaan poliittisia. On varteenotettavia tutkimuksia, jotka kertovat sen kerääntymisestä ja vaikutuksista aivoihin, mutta joista on pidetty vähän ääntä. Liika fluori myös todellakin heikentää hammaskalustoa. Ja tuo myöhemmin keskustelussa mainittu yhteys alumiiniin on edelleen ajankohtainen; fluori jää elektrolyysissä sivutuotteeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1236
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1111
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      98
      833
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      308
      792
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe