Terve,,
ostin tänään tunturi x620 ja olin sillä äsken ajelemassa. mittarissa semmonen 20 kilsaa.
Jos annan pyörän liukua vauhdissa enkä polje kuuluu takarenkaasta (tai ainakin sieltä suunnalta) kummallista rahinaa. Periaatteessa samanlainen ääni kun vanne olisi väärä ja ottaisi kiinni jarrupalaan. Eli ääni ei ole jatkuvaa vaan ainoastaa tietyssä "kohdassa".
Jokatapauksessa vanne on suora ja mitään ihmeellistä en päällisin puolin näe. Jos pyöritän polkimia paikallaan taaksepäin kuuluu ääni silti tietyssä kohdassa. Eli ääni ei tule jarruista, eikä renkaasta vaan mistä?
Olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Vien pyörän huomenna takaisin liikkeeseen ja siellä varmasti kerrotaan mikä sitä vaivaa, mutta uteliaisuus olisi hyvä tyydyttää jo näin illalla ;D
kumma rahina uudessa pyörässä
24
16727
Vastaukset
- mko
Tuntuvat olevan tehtaalla asentaneen takajarrut vähän huonosti; mulla oli X620:n kanssa tismalleen samanlainen ongelma. Katsopa takajarrupaloja, jarrulevy todennäköisesti hankaa siihen.
Voit koittaa (mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti) säätää jarrulevyä kauemmaksi jarrupalasta, mutta ainakaan mulla tämä ei riittänyt vaan levy hankasi sitten itse jarrupalapitimeen - ei hyvä. Pikainen käynti myyntiliikkeessä auttoi, säätivät siellä saman tien odottaessa kuntoon.
On muuten hyvä pyörä! Harmi vaan että tuollainen säätöjen pikkuviimeistely on selvästi jäänyt tekemättä..- tunturi x620
hienoa, että löytyi kohtalotoveri ;D
En mä jaksa itse alkaa mitään säätelemään alle vuorokauden vanhaan pyörään. Polkasen sinne liikkeeseen huomenna ku se tuossa on vieressä.
On kyllä hyvä pyörä. Tai ainakin näin 20 kilsan kokemuksella siltä tuntuu. Onko muuten tossa haarukassa jouston jäykkyyden säätöä.
Jos jotain miinusta tarvitsee mainita tulee se noista jarruista. Mielestäni esim x520 v-jarrut oli paljon tehokkaamman tuntuiset.
Olisko peräti niin että nuo mekaaniset levyjarrut on vähän leluja? - tunturi x620
Saanko udella mistä ostit (kaupunki), paljonko köyhdyit ja milloin ostit. Itse ostin turusta ja maksoin 800€
- mko
tunturi x620 kirjoitti:
hienoa, että löytyi kohtalotoveri ;D
En mä jaksa itse alkaa mitään säätelemään alle vuorokauden vanhaan pyörään. Polkasen sinne liikkeeseen huomenna ku se tuossa on vieressä.
On kyllä hyvä pyörä. Tai ainakin näin 20 kilsan kokemuksella siltä tuntuu. Onko muuten tossa haarukassa jouston jäykkyyden säätöä.
Jos jotain miinusta tarvitsee mainita tulee se noista jarruista. Mielestäni esim x520 v-jarrut oli paljon tehokkaamman tuntuiset.
Olisko peräti niin että nuo mekaaniset levyjarrut on vähän leluja?Haarukassa on jäykkyyden säätö juu. Samoin kuin lukitus, joka on myös hyvä juttu. (Alan "asiantuntijoiden" mielestä tuon luokan joustokeulat kun ovat leluja.. voi hyvin olla, mutta itse oon silti tykännyt).
Jos levyjarrut tuntuu heikoilta niin säädä(tä) ne ihmeessä kuntoon! Eivät ne mitään leluja ole, vaan kyllä niistä jarrutustehoa löytyy aivan riittämiin. Säädöt tietysti voi olla pielessä, joten mainitse samalla huomenna niistä niin voivat säätää ne paremmin. - mko
tunturi x620 kirjoitti:
Saanko udella mistä ostit (kaupunki), paljonko köyhdyit ja milloin ostit. Itse ostin turusta ja maksoin 800€
Helsingistä hankin kuukausi sitten. Itse pyörän osuus köyhtymiseen oli varmaan kutakuinkin saman verran - 900 eurolla lähti mukaan pyörä, hyvä lukko, tavarateline ja matkamittarihärpäke asennettuina.
- tunturi x620
mko kirjoitti:
Haarukassa on jäykkyyden säätö juu. Samoin kuin lukitus, joka on myös hyvä juttu. (Alan "asiantuntijoiden" mielestä tuon luokan joustokeulat kun ovat leluja.. voi hyvin olla, mutta itse oon silti tykännyt).
Jos levyjarrut tuntuu heikoilta niin säädä(tä) ne ihmeessä kuntoon! Eivät ne mitään leluja ole, vaan kyllä niistä jarrutustehoa löytyy aivan riittämiin. Säädöt tietysti voi olla pielessä, joten mainitse samalla huomenna niistä niin voivat säätää ne paremmin.Juu tarvitsee mainita. Olis tosin luullu et se liikkeessä hierotaan kuntoon ennen ku asiakkaalle luovutetaan. Kumminkin puhutaan 800€ pyörästä ni olis se kiva, et se olis säädöissä ja valmiina tielle kun sen saa.
Ihan riittävän jäykällä ne jarrut on, mutta tuntuu, että vaikka kuinka rutistais ni ei mene lukkoon. Ja etujarrua kun painaa kovemmin ni se vaan täristää etuvannetta.
Tosin, eihän renkaan ole tarvis edes mennä lukkoon jarruttaessa, mutta kumminkin sitä jarruilta vaadin. Ainakin kaikki v-jarrut kilahtaa lukkoon kun vähänkin voimakkaammin rutistaa.
Ettei vaan olis käyttäjässä vikaa. Liian suuret odotukset. No, huomenna liikkeeseen ni on taas vähän viisaampi. - mko
tunturi x620 kirjoitti:
Juu tarvitsee mainita. Olis tosin luullu et se liikkeessä hierotaan kuntoon ennen ku asiakkaalle luovutetaan. Kumminkin puhutaan 800€ pyörästä ni olis se kiva, et se olis säädöissä ja valmiina tielle kun sen saa.
Ihan riittävän jäykällä ne jarrut on, mutta tuntuu, että vaikka kuinka rutistais ni ei mene lukkoon. Ja etujarrua kun painaa kovemmin ni se vaan täristää etuvannetta.
Tosin, eihän renkaan ole tarvis edes mennä lukkoon jarruttaessa, mutta kumminkin sitä jarruilta vaadin. Ainakin kaikki v-jarrut kilahtaa lukkoon kun vähänkin voimakkaammin rutistaa.
Ettei vaan olis käyttäjässä vikaa. Liian suuret odotukset. No, huomenna liikkeeseen ni on taas vähän viisaampi.Joo, onhan se niin että näinkin kalliissa pyörässä soisi kaiken olevan valmiiksi kunnossa. Mutta eipä uusissa autoissakaan ole kaikki kunnossa, että sellaista se kai on..
Kauppiaat tuntuvat monesti menevän siitä mistä aita on matalin - onhan se aikaavievää ja siten "kallista" säätää pyörät viimeisen päälle kuntoon, mutta hyvien liikkeiden kuuluisi niin tehdä. Aina vaan eivät tee, syystä tai toisesta.
Mutta kyllä ne saa säädettyä niin että pääset halutessasi vaikka lentämään etutangon yli jos sellainen miellyttää :) Se taas mun mielestä on pelkästään hyvä juttu etteivät mene lukkoon mitenkään pienellä rutistuksella. - tunturi x620
mko kirjoitti:
Joo, onhan se niin että näinkin kalliissa pyörässä soisi kaiken olevan valmiiksi kunnossa. Mutta eipä uusissa autoissakaan ole kaikki kunnossa, että sellaista se kai on..
Kauppiaat tuntuvat monesti menevän siitä mistä aita on matalin - onhan se aikaavievää ja siten "kallista" säätää pyörät viimeisen päälle kuntoon, mutta hyvien liikkeiden kuuluisi niin tehdä. Aina vaan eivät tee, syystä tai toisesta.
Mutta kyllä ne saa säädettyä niin että pääset halutessasi vaikka lentämään etutangon yli jos sellainen miellyttää :) Se taas mun mielestä on pelkästään hyvä juttu etteivät mene lukkoon mitenkään pienellä rutistuksella.Onhan se totta juu, että kaikissa hintaluokissa tällaista esiintyy. Aina sitä vaan kovin toivoo parasta, kun itselleen viimesillä ostaa ;D
Kiva kuulla, että ne jarrut saa säädettyä kunnolla. Pelästyin, että ne olis sellaset rimpulat, joita saa rutistaa rystyset valkosina ja mitään ei tapahdu.
En minäkään suosi mitään on/off jarruja, mutta olis se kiva, että sais edes takarenkaan lukkoon jos haluaa.
Nyt on perseessä vähän sellanen fiilis, että voi olla huomenna tuskanen matka satulalla jos meinaa jonnekkin ajaa. Ei oikeen oo hanuri tottunu tollaseen satulaan.
Pakko kai kestää kuin mies, ku ei siihen oikeen kehtais mitään mammasatulaakaan ruuvata :D
Kesäks vois ostaa kunnon ajopökät missä olis pehmusteet. - mko
tunturi x620 kirjoitti:
Onhan se totta juu, että kaikissa hintaluokissa tällaista esiintyy. Aina sitä vaan kovin toivoo parasta, kun itselleen viimesillä ostaa ;D
Kiva kuulla, että ne jarrut saa säädettyä kunnolla. Pelästyin, että ne olis sellaset rimpulat, joita saa rutistaa rystyset valkosina ja mitään ei tapahdu.
En minäkään suosi mitään on/off jarruja, mutta olis se kiva, että sais edes takarenkaan lukkoon jos haluaa.
Nyt on perseessä vähän sellanen fiilis, että voi olla huomenna tuskanen matka satulalla jos meinaa jonnekkin ajaa. Ei oikeen oo hanuri tottunu tollaseen satulaan.
Pakko kai kestää kuin mies, ku ei siihen oikeen kehtais mitään mammasatulaakaan ruuvata :D
Kesäks vois ostaa kunnon ajopökät missä olis pehmusteet.Joo, kyse on - onneksi - vaan jarrujen säätämisestä. Sen voi toki tehdä itsekin, mutta etenkin tuon rahinan kanssa kannattaa käydä näyttäytymässä ostoliikkeessä.
Sekin kannattaa pitää mielessä että levyjarruissa on tietty sisäänajoaika; niiden teho paranee ~parin sadan kilometrin jälkeen.
Ei sitä tosiaan näin kauden alussa ja uudella pyörällä tee mieli tehdä kahta päivää peräjälkeen 30km lenkkiä. Vähintään takapuoli on asiasta eri mieltä, mutta onneksi se tottuu siihen :)
Kerroppa huomenna mitä liikkeessä onnistuivat rahinalle ja jarruille muutenkin tekemään. - tunturi x620
mko kirjoitti:
Joo, kyse on - onneksi - vaan jarrujen säätämisestä. Sen voi toki tehdä itsekin, mutta etenkin tuon rahinan kanssa kannattaa käydä näyttäytymässä ostoliikkeessä.
Sekin kannattaa pitää mielessä että levyjarruissa on tietty sisäänajoaika; niiden teho paranee ~parin sadan kilometrin jälkeen.
Ei sitä tosiaan näin kauden alussa ja uudella pyörällä tee mieli tehdä kahta päivää peräjälkeen 30km lenkkiä. Vähintään takapuoli on asiasta eri mieltä, mutta onneksi se tottuu siihen :)
Kerroppa huomenna mitä liikkeessä onnistuivat rahinalle ja jarruille muutenkin tekemään.informoin juu. Tarttee sitten viedä pyörä autolla sinne jos ei hanuri kestä.
- tunturi x620
tunturi x620 kirjoitti:
informoin juu. Tarttee sitten viedä pyörä autolla sinne jos ei hanuri kestä.
käväsin tänään sitten liikkeessä.
Se ääni tulee kuulemma takarattaiden "keskiöstä) tai vastaavasta. En tarkkasanaisesti muista.
On kuulemma jumissa ja ei irtoa täysin mukaan pyörimään niin siitä se ääni.
Asennetaan uudet osat ni eiköhän se sillä. Viikon joutuu venailemaa ku ei oo varaosia :(
tarttee vaan sitten rahistella menemään. - mko
tunturi x620 kirjoitti:
käväsin tänään sitten liikkeessä.
Se ääni tulee kuulemma takarattaiden "keskiöstä) tai vastaavasta. En tarkkasanaisesti muista.
On kuulemma jumissa ja ei irtoa täysin mukaan pyörimään niin siitä se ääni.
Asennetaan uudet osat ni eiköhän se sillä. Viikon joutuu venailemaa ku ei oo varaosia :(
tarttee vaan sitten rahistella menemään.Ei sitten ollutkaan kyse samasta asiasta kun mulla.. mutta hyvä kuitenkin jos/kun selvisi, toivottavasti saat sen kuntoon tuolla tulevalla korjauksella!
Hassua että hyllystä ei löydy osaa suoraan, mutta minkäs teet. - tunturi x620
mko kirjoitti:
Ei sitten ollutkaan kyse samasta asiasta kun mulla.. mutta hyvä kuitenkin jos/kun selvisi, toivottavasti saat sen kuntoon tuolla tulevalla korjauksella!
Hassua että hyllystä ei löydy osaa suoraan, mutta minkäs teet.sinne liikkeeseen vielä tänään päivällä ja kysyin, että onko mitenkään mahdollista saada aikaisemmin korjattua kuin vasta viikon kuluttua. Tarvitsen pyörää työmatkoilla ja olisi kiva sitä jo käyttää.
Sain huomiseksi aamuksi ajan ja vaihdetaan kuulemma koko takavanne rattaineen. - Vaihto!
tunturi x620 kirjoitti:
sinne liikkeeseen vielä tänään päivällä ja kysyin, että onko mitenkään mahdollista saada aikaisemmin korjattua kuin vasta viikon kuluttua. Tarvitsen pyörää työmatkoilla ja olisi kiva sitä jo käyttää.
Sain huomiseksi aamuksi ajan ja vaihdetaan kuulemma koko takavanne rattaineen.Tuli tossa lukiessa mieleen että jospa liikkeessä
olisi samanlainen fillari niin voisi vaihtaa koko
taka kiekon ja lähettää sen risan vaikkapa valmistajalle tai laadunvalvonnalle tutkittavaksi.
Hyvä että sait pyörän kuntoon. On hieno vehje ja
kyllä se pitäis saada kunnolla toimimaan. Itelläni
on halvempi ja sekin toimii aivan moitteetta! - tunturi x620
Vaihto! kirjoitti:
Tuli tossa lukiessa mieleen että jospa liikkeessä
olisi samanlainen fillari niin voisi vaihtaa koko
taka kiekon ja lähettää sen risan vaikkapa valmistajalle tai laadunvalvonnalle tutkittavaksi.
Hyvä että sait pyörän kuntoon. On hieno vehje ja
kyllä se pitäis saada kunnolla toimimaan. Itelläni
on halvempi ja sekin toimii aivan moitteetta!Eli tänään kävin korjauttamassa vian. Vaihdettiin koko "takapää" vanne rattaineen uusi kumi :D
toimii kuin unelma nyt. Kivasti rullailee.
kaikille pyöräkelejä - mko
tunturi x620 kirjoitti:
Eli tänään kävin korjauttamassa vian. Vaihdettiin koko "takapää" vanne rattaineen uusi kumi :D
toimii kuin unelma nyt. Kivasti rullailee.
kaikille pyöräkelejäHyvä homma että sait sen noinkin äkkiä kuntoon.
Ei muuta kun hyviä pyöräilykelejä!
- ja vähän muutakin
Ostin viikonloppuna Helkama sport6000 hybridin. Kaupasta kotiin päin polkiessa kuului outoa rahinaa eturenkaasta. Kävi ilmi että jarrupalat hankasivat jarrulevyyn. Vein pyörän samointein helkamahuoltoon jossa äijä sanoi että voivoi ei voi tehdä mitään, jarruissa ei niin paljoa säätövaraa, että ajele nyt muutama sata km jos se rahina vaikka loppuisi. Samaa sanoi myyjäliike. Soitin tehtaalle josta herra sanoi että kyseisissä malleissa ollut vastaavaa vikaa levyjarrujen viimestelyissä. Tänään vein pyörän takaisin kauppaan ja sain rahat takaisin. Nyt jatkan jalkamiehenä.
- mko
Vai ei mitään voi tehdä?! Olipahan myyjä. Ihan naurettavaa toimintaa - kyllähän levyjarrujen pitää toimia kunnolla, ei tuollainen "mallivika" ole millään tapaa hyväksyttävä.
Näyttää olevan tossa Helkamassa Tektro:n jarrut.. en yhtään tiedä mistä ne ovat kotoisin mutta ilmeisesti joko ne tai Helkaman huolto on melko surkeaa laatua.
- Rullaako
Te joilla on Tunturi X520 tai X620 ja olette jo saaneet pyörät käyttöönne.Mikä on pituutenne ja pyörän runkokorkeus (52 vai 58)? Osuiko valinta nappiinsa?
- tunturi x620
Olen itse 176 pitkä ja katoin aluksi 58 runkoa. Oli ihan liian korkea ku munat oli tangossa kiinni. Tais kivet roikkuu eripuolilla tankoa vaiks suorana seisoin.
Sitte koitin tota 52 ni se on just ja just ok kokoinen jos meinaa, että sinne kulkusten ja tangon väliin tarttis jäädä se 2-5cm. Tossa 52 on just se sentti väliä ja se on ihan ok mulle.
Sanoisin, että toi 52 menee tonne 180cm saakka. Riippuu tietty ruumiinrakenteesta, et kuinka pitkät on jalat. Mut tosiaan mä olen sen 176 ja on melkeen viel iso toi 52 runko.
Kivasti rullaa juu. Aikasemmin mulla oli maasturi ni siihen verrattuna toi menee ihan liukuen. Ainakin silloin ku se on ehjänä :D - mko
Otsikon mukainen kombo on tuntunut hyvältä. Hiukan isompikin olisi runko saanut olla, mutta kyllä tuolla pärjää vallan hyvin myös.
- Jaappa
Terve, tuossa onkin jo edellä aiheesta keskusteltukin, kiitos vinkeistä. Eli on myös itseäni kiinnostanut tuo x620, muiden muassa. Muutamaa eri merkkien hybristä olen koeajellut samassa hintaluokassa, en vielä tuota x620:aa. Tosin kävin jo eräässä tuntsaliikkeessä, tuota mallia ei ollut siellä. No, pitää laajentaa hakureviiriä täällä pk-seudulla...
Asiaan. Osaatko kertoa tarkemmin x620:n jarrujen valmistajan ja mallin? Mistään ei löydy tietoa. Sama kysymys vanteista, ja voiko ohj.tankoa säätää korkeussuunnassa tuon kaltevuuden lisäksi? Ja jakkaran valmistaja ja -malli? Kuuluuko juomapulloteline Tuntsan kotisuvulla olevan valokuvan mukaisesti kokoonpanoon?- mko
Vanteista ja istuimesta en tiedä mitkä ovat, mutta tässä jotain infoa:
* Jarrut ovat Shimanon; palat M08, levy SM-RT62/52.
* Ohjaintangossa ei varsinaisesti ole pystysäätöä, mutta kaltevuuden säätö on toteutettu niin että pystysuunnassakin sitä voi säätää, tosin aika rajoitetusti.
* Juomapulloteline kuuluu kokoonpanoon.
Jos on ongelmia löytyy noita niin koita Bike Planet:in liikkeitä pk-seudulla. - löytyy X620
Eli kävin itse tänään koeajamassa X620:in Friisilän BikePlanetissa, joten sieltä siis ainakin löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988