Minulta poistettiin toinen yläykkönen maanantaina. Sain tiistaina väliaikaisen irtoproteesin. onko normaalia, että viereistä poistokuopan viereistä etuhammasta vihloo välillä, ja etenkin kun proteesi on suussa? Onko kellään kokemuksia, ja onko teidän irtproteesejanne jouduttu hiomaan montaa kertaa proteesin valmistumisen jälkeen.
Hampaanpoisto, irtoproteesi ja vihlonta
10
1675
Vastaukset
- Jouluksi uusi hammas
Pelottaa vähän olla puoli vuotta irtoproteesin kanssa. Olen vasta 26-vuotias nainen, ja tuntuu, etten uskalla pussailla kenenkään kanssa proteesi suussa, koska häpeän sitä niin paljon. Plaah, jos olisin vanhempi, tuskin edes miettisin koko asiaa.
- tragediaasi
Osanottoni oli varmasti järkyttävä kokemus, kun noin nuorena jouduttiin etuhammas poistaan. Oliko hampaasi vaurioitunut tapaturmassa vai oliko siihen tullut niin paha karies, että se vei hampaan, vai mikä oli syynä (jos saan tiedustella)
- bobydyffy
minä nyt vastaan, etteihän kellään nyt voi niin pahaa kariesta olla etuhampaassa, että poistoon joutuu. Meinaan vaan, että takahampaat karioituu yleensä niin pahasti, jos jonkun hampaan pitää karioitua ihan tappiin asti. eiköhän jokaisen hammasharja yllä etukalustoon ja eihän siitä murehtta olis ollut jos se olisi ollut ihan pa****.
No tää on kommentti vain, luulen että tapaturmassa on aloittajan hammas mennyt kuten yleensä etukalustossa. - jouluksi uusi hammas
Kolautin ja katkaisin sen 16-vuotiaana, sen jälkeen hammasta aina vihloi vaan vuosi vuodelta enemmän. Narskuttelin myös kauan hampaita, ennen kuin hammaslääkäri äkkäsi määrätä purentakiskon.
Kuulemma kaikki yhdessä tappoivat hampaan juurta ja lopulta särky kroonistui niin pahaksi, ettei normaali juurihoito enää auttanutkaan.
Hassua sinänsä, koska viimeksi paikattu hampaita kuusivuotiaana, eikä minulla ole sen jälkeen ollut yhtään reikää. Koko 26 vuoden edestä hammashoito sitten yhdessä paketissa. Luojan kiitos olen opiskelija ja YTHS:n piirissä, en olisi muuten ikinä selvinnyt kustannuksista!!!!
Mutta, pahempaakin voi elämässä sattua, kuin yhden hampaan poisto!!!! - voitava?
jouluksi uusi hammas kirjoitti:
Kolautin ja katkaisin sen 16-vuotiaana, sen jälkeen hammasta aina vihloi vaan vuosi vuodelta enemmän. Narskuttelin myös kauan hampaita, ennen kuin hammaslääkäri äkkäsi määrätä purentakiskon.
Kuulemma kaikki yhdessä tappoivat hampaan juurta ja lopulta särky kroonistui niin pahaksi, ettei normaali juurihoito enää auttanutkaan.
Hassua sinänsä, koska viimeksi paikattu hampaita kuusivuotiaana, eikä minulla ole sen jälkeen ollut yhtään reikää. Koko 26 vuoden edestä hammashoito sitten yhdessä paketissa. Luojan kiitos olen opiskelija ja YTHS:n piirissä, en olisi muuten ikinä selvinnyt kustannuksista!!!!
Mutta, pahempaakin voi elämässä sattua, kuin yhden hampaan poisto!!!!Eikös sulle tehty juurenpään leikkausta, se olisi voinut pelastaa hampaan!
Miltä tuntui lähteä kotiin ilman etuhammasta poiston jälkeen? - jouluksi uusi hammas
voitava? kirjoitti:
Eikös sulle tehty juurenpään leikkausta, se olisi voinut pelastaa hampaan!
Miltä tuntui lähteä kotiin ilman etuhammasta poiston jälkeen?En todellakaan voi syyttää ketään hoitovirheestä, koska kaikki mahdollinen juurenpäänleikkaus mukaanlukien tehtiin. Saan puolen vuoden päästä implanttihampaan tilalle.
Oli vähän hassu olo, nauroin ja itkin ilman hammasta, mutta kaverit on tukena. Kukaan ei huomaa kauempaa irtoproteesia. Vähän hassua vaan, että jos tahtoisi pussailla baarissa, joudun selitteleen jutskia. Mutta tiedän paljon pahempiakin hammashoitoja! - voitava?
En todellakaan voi syyttää ketään hoitovirheestä, koska kaikki mahdollinen juurenpäänleikkaus mukaanlukien tehtiin. Saan puolen vuoden päästä implanttihampaan tilalle.
Oli vähän hassu olo, nauroin ja itkin ilman hammasta, mutta kaverit on tukena. Kukaan ei huomaa kauempaa irtoproteesia. Vähän hassua vaan, että jos tahtoisi pussailla baarissa, joudun selitteleen jutskia. Mutta tiedän paljon pahempiakin hammashoitoja!Tekeekö ne sulle sen implantin siellä yths:n hoitolassa eli saatko kaiken hoidon siellä halpaan hintaan?
- voitava?
voitava? kirjoitti:
Tekeekö ne sulle sen implantin siellä yths:n hoitolassa eli saatko kaiken hoidon siellä halpaan hintaan?
Kysyn sen vuoksi, kun itselläkin on vioittunut etuhammas. On juurenpääleikattu kaksi kertaa, aina valillä kunnossa, ei kylläkään kipuile, mutta ei oikein kunnolla ole enää kiinnittynyt. siksi ehkä poistoon. Itselläkin tapaturma 15 vuotiaana.
- jouluksi uusi hammas
voitava? kirjoitti:
Tekeekö ne sulle sen implantin siellä yths:n hoitolassa eli saatko kaiken hoidon siellä halpaan hintaan?
Saan YTHS:ltä hoidon, joten kokonaiskustannus implanttihampaalle on n.1000 eukkaa. Mun puolesta hammas olisi voitu kiskasta irti jo joulukuussa. Olisinpahan jo nyt saanut uuden hampaan...Mutta, en voi ainaskaan sanoa, ettei kaikkea mahdollista olisi yritetty!!!Vituttaa vaan kun ei voi spontaanisti pussailla baarissa >:-(
- mullekin implantti
Saan YTHS:ltä hoidon, joten kokonaiskustannus implanttihampaalle on n.1000 eukkaa. Mun puolesta hammas olisi voitu kiskasta irti jo joulukuussa. Olisinpahan jo nyt saanut uuden hampaan...Mutta, en voi ainaskaan sanoa, ettei kaikkea mahdollista olisi yritetty!!!Vituttaa vaan kun ei voi spontaanisti pussailla baarissa >:-(
tehty, tai kevytsiltaa kun sitä myös kutsutaan, olen ymmärtänyt että se palvelee kohtalaisen hyvin ja ainaskin pysyy paikalla pussaillussa. Minulta vietiin ylänelonen ja kuljen vielä aukon kanssa mutta odotan että kohta saan sinne sen kevytsillan.
Kustannus on jotain 300 euroa, halvempi varmaan siellö YTHS:ssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628