En usko kasteessa tapahtuvaan automaattiseen uudestisyntymiseen, koska en ole löytänyt sellaista käsitystä Raamatusta, mutta kysyisin seuraavaa:
Vaikuttaako kaste uskon myös silloin, jos esim. aikuinen haluaa liittyä luterilaiseen kirkkoon, mutta ei ole uskossa? Tuleeko uskomaton uskoon kasteen sakramentin avulla?
Mielestäni on selvää, ettei tule. Koko ajatus kasteessa tapahtuvasta automaattisesta uudestisyntymisestä on mielestäni harhaa. Uskon vauvan olevan Jumalan lapsi, olipa häntä kastettu tai ei. Ymmärrän lapsikasteen seurakuntaan liittämisenä, mutta uskoon hän voi tulla vasta ymmärryksen lisääntyessä. Pieni lapsi on Jumalan oma, ei kasteella ole mitään maagista uudestisynnyttävää merkitystä.
Te, jotka uskotte kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymään, koskeeko tämä uudestisyntymä vain vauvoja, muttei enää aikuista (joka menee kasteelle olematta uskossa)? Eikö tässä ole ristiriitaa?
Kasteessa uskoon?
18
435
Vastaukset
- keno
Ei ole automaattista uudestisyntymystä vaikka lapsi kyllä syntyy uudesti lain-omaisesti katsottuna, mutta hänen on uudestisynnyttävä ylhäältä evankeliumin kautta.
Ei tule uskoon ja ei tule kastaa ketään jonkun jäsenyyden nimissä ketään, vaikka kaste Jumalan nimeen ei menetä voimaansa vaikka joku ei uskoisikaan.
Kaste ilman uskoa ei hyödytä mitään.
Lapsella on perisynti ja lapsi on syntinen siinä kuten muutkin ja siksi lapset tulee kastaa että hekin tulisivat
sanan ja sakramenttien osallisuuteen ja Jumala haluaa varmasti vaikuttaa heissäkin saman uskon kuin meissä.
Uudestisyntymä, usko, armo, pelastus on asetettu
kasteeseen koska kaste on yksi Jumalan sanaan sisällytetty ja sillä pyhitetty vesi.Raamatussa ei ole käsitettä "lain omaisesti katsottu uudestisyntymä" Tarvitset keksittyjä käsitettä vain sovittaaksesi Raamatun sanan kirkon opetuksiin. Kirkon opetuksista voi aivan hyvin luopua tällaisissa tilanteissa.
Kaste ja uskoontulo esitetään Raamatussa ikäänkuin synonyymeinä, koska uskoontulleet myös kastettiin välittömästi. Usko ja kaste ovat kuitenkin eri asiat. Voi olla "kastettu", mutta ei uskossa. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko...". Täyttyminen Pyhällä Hengellä liittyi sekin kasteeseen, mutta sitäkään ei Raamattu esitä automaationa. Samarialaiset varmasti kastettiin raamatullisesti, mutta Pyhä Henki tuli vasta myöhemmin. Jos oli tullakseen. Joka tapauksessa juuri sitä Jeesus kehoitti anonomaan. Korneliuksen väki taas täyttyivät Hengellä jo sanaa kuullessaan. Samalla tavalla Jumalan Henki toimii tänäänkin.
Raamattu ei opeta kastevedestä mitään erityistä. Ei vesi syntistä pyhitä, mutta Jeesuksen veressä on voimaa. (Hepr.9:13,14)
Raamattu ei liioin hiisku sakramenteista halaistua sanaa. Voi tuntua saivartelulta, sillä onhan toki Raamatussa kaste ja myös ehtoollinen. Käsite "sakramentti" on kuitenkin peräisin Rooman pakanauskonnoista. Eikä ole kyse yksin lainasanasta, vaan mukana on aimo annos sisällöllistäkin lainaa. Parempi siis niuhottaa kuin olla leväperäinen. Muistatko, miten pienestä poikkeamasta (siinä tapauksessa "yli kirjoitetun") ihmiskunnan alamäki lähti? (1Moos.3:3)
- joosua
Uskoon tulin paaaljoon myöhemmin, armolahjat alkoivat toimímaan vasta uskoon tuloni jälkeen.
Sain kokea syntien anteeksiantamuksen. Kävin kasteella ja olen siten täyttänyt Sanan mukaisesti koko vanhurskauden, niinkuin Jeesus sanoi.
Sanaa on minullekkin julistettu, mutta vain ulkopuolen kirkon, ymmärsin että minäkin tarvitsen Jeesusta. Avasin sydämeni hänelle ja hän tuli sydämeeni. Kuinka voimallinen olikaan täytty Pyhässä Hengessä, aivan kuin apostolitkin saivat kielillä puhmisenlahjan. Halleluja. Jeesus käy atarioimaan omiensa kanssa, kun vain avaamme sydämemme Hänelle, Hän ei ketään heitä ulos kun Häntä lähestymme, eikä ole koskaan heittänyt ulos, Herrassa on meidän väkevyytemme.
Haukkukoon vaan nuo ihmiset meitä lahkolaisiksi ja vaikka miksi, Jumalan omia ei horjuta tällaiset puheet. Jeesuksen omana on hyvä olla.- Joosua omavanhurkasta
Miksi olet täyttänyt vanhuskauden? Miksi menit sellaista tekenään...olet tekojen alla, kirouksen alla..lain alla...armo ei ole tarjolla, jos nojaudut tekoihin...Jeesus täytti vanhurkauden,,,et sinä!
- mutta Jumalan Henki
näkee omavanhurkautesi ja se on sinut hukuttava synti!
Miksi elät teoissa, kirottuna ja lain alla!
Oletko hyljännyt kasteen, jossa sinut jo lapsena yhdistettiin Jeesukseen Kristukseen?
Oletko koskaan keskeyttänyt kielillä puhumista ja kysynyt hengen nimeä, joka kieliä tuo tajuntaasi...mitäpä on vastannut? - joosuak
Joosua omavanhurkasta kirjoitti:
Miksi olet täyttänyt vanhuskauden? Miksi menit sellaista tekenään...olet tekojen alla, kirouksen alla..lain alla...armo ei ole tarjolla, jos nojaudut tekoihin...Jeesus täytti vanhurkauden,,,et sinä!
luterilaiset kylläkin, Jeesus käski itse, näin tulee täyttää koko vanhurskaus. Ja hän käski kastamaan opetuslapsia, ketkä olivat opetuslapsia.
Optuslapsia oli esim, ne kaksitoista jotka aterioitsivat Jeesuksen kanssa. Eivät olleet vauvoja. Siinä oli esimerkki kuka on opetuslapsi, Jeesuksen seuraaja.
Ja on ihana olla Jeesuksen opetuslapsi ja tehnyt Hänen Sanansa tahdon. Ottanut Jeesuken nimesä kasteen, niinkuin Jeesus sanoi, uskomattomia ei kasteta. NÄin menee Sanan lupaukset, jotka uskoo ne kastetaan. Siinä onkin ero, maailman ja uskovien ohdalla.
On ihanaa kuuluua uloskutsuttujen joukkoon.
Sinä halveksut selvästi Jeesuksen opetusta.
Anna kastaa itsesi, mitä se sinule merkitsee, oliko kysymyksessä vauva jollekka tämä sanottiin.
Ei todellakaan, vaan ihmiselle joka ymmärtää sanojen merkityksen. Olet hukassa jos syytät uskovia heidän kasteestaan. Katso ettet tuomitse itse Jeesuksen sanoja. Näin tulee täyttää koko vanhurskaus. Uskova ottaa kasteen ei sellaiset jotka eivät ymmärrä kuka on Jeesus.
Minun ei tarvitse nojautua tekoihin, koska Jeesus on ne esimerkillään jokaiselle hänen omalleen osoittanut.
Usko on se joka pelastaa.
katso tästä muutama ja usko sinäkin evankeliumi.
Mitä hyödyttää kaste, jos sitä ei ole uskossa otettu. Mitä hyödyttää kaste jos se otetaan etukäteen, etkä edes tiedä miksi se on annettu.
Kastavathan uskomattomatihmiset lapsensa, miten se on mahdollista että uskomattomat ihmiset vievät vauvansa kasteelle, koska niin perinnäissäännöt sanovat.
Raamattu ei opeta niin, vaan ne jotka uskoivat Jumalan poikaan, saivat syntinsä anteeksi uudestisyntymisen kautta. Ne pelastuu.
Ja jotka tekevät taivaallisen Isän tahdon. Paljon on mukana kulkijoita, kuuluvat nimelliesti kirkkoon, mutta muuta ei sitten olekaan, ja näistä puhutaan että ovat kristittyjä, mitä pilkkaa tällainen onkaan!
Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut kuuluu Jumalan Sana. Uskotko sinä Jeesuksee`?
Markuksen evankeliumi:
1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."
2:5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi."
4:40 Ja hän sanoi heille: "Miksi olette niin pelkureita? Kuinka teillä ei ole uskoa?"
5:34 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Tyttäreni, sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi. Mene rauhaan ja ole terve vaivastasi."
5:36 Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "Älä pelkää, usko ainoastaan."
10:52 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene, sinun uskosi on sinut pelastanut." Ja kohta hän sai näkönsä ja seurasi häntä tiellä.
11:22 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan.
Yritätkö tehdä tyhjäksi ihmisen uskon Jeesukseen?
Jos ihminen ei usko Jeesukseen niin hän ei pelastu, se on Sanan mukaista.
Kaste ei vie ketään perille, jos ei ukso Jeesukseen.
Meillä ei kasteta perinnäissääntöjen mukaan, vaan kaikki jotka ovat tunnustaneet Jeesuksen Herrakseen ne kastetaan, ja se on aina heille ensimmäinen ja viimeinen kaste. Koska vauva kastetta ei ole otettu uskossa ja täysin tietämättämänä ihmiset tekee sen toisen puolesta, usko on aina henkilökohtainen asia, ketään ei voi tehdä uskovaksi väkisin.
Olet täysin väärillä jäljillä, jos luutet kasteen pelastavan ilman uskoa. - joosua
mutta Jumalan Henki kirjoitti:
näkee omavanhurkautesi ja se on sinut hukuttava synti!
Miksi elät teoissa, kirottuna ja lain alla!
Oletko hyljännyt kasteen, jossa sinut jo lapsena yhdistettiin Jeesukseen Kristukseen?
Oletko koskaan keskeyttänyt kielillä puhumista ja kysynyt hengen nimeä, joka kieliä tuo tajuntaasi...mitäpä on vastannut?mikä henki piilee lapsikasteen saaneissa, ei ainakaan Kristuksen rakkaus! hukutte synteihinne jos elämääsi ei Jeesus kuulu.
- maailmaan
ei lapsi suoraan Jumalan valtakuntaa synny. kastaa pitää ja lapsen tulee saada Kristuksen henki kasteessa, vasta tuo henki synnyttää lapsessa uskon, kuten kynttilä sytytettäisiin, ei se ilman pala.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Esitän kolme (3) Raamatunpaikkaa ja niihin liittyvän kysymyksen.
----
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki” (Joh. 3:5,6).
1. kysymys:
Onko vastasyntynyt lihasta syntynyt? Jos on, niin mitä se tarkoittaa? (Perustelut Raamatun Sanalla!)
-----
2.”… kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään” (Room.3:10-12).
Kysymys:
---Onko pieni lapsi vanhurskas (=Jumalalle kelpaava) automaattisesti jo syntyessään?
---
3. Kaikki kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset tuli pirskottaa puhtaaksi synneistä ((4. Moos. 3:15, 28)
”Ja puhdistaaksesi heidät (leeviläiset) tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoot he koko ruumiinsa partaveitsellä ja peskööt vaatteensa ja puhdistakoot itsensä” (4. Moos 8:7).
Kysynkin:
Miksi jo kuukauden ikäinen poikalapsi piti pirskottaa synnistä puhdistavalla vedellä?
(Vrt. kristilliseen kasteeseen: Apt. 2:38,39, 22:16)- maple72
Joitakin näkemyksiä kysymyksiisi:
1. Kaikki ihmiset ovat lihasta syntyneitä. Tämä tarkoittaa, että luontomme on turmeltunut ja olemme synnin orjia. Uskoontultaessa Jumala muuttaa ihmisen sydämen, eikä hän enää halua tehdä tietoisesti syntiä. Missään kohtaa Raamatussa ei anneta ymmärtää, että vastasyntynyt lapsi olisi helvetin tuomion alainen (perisyntioppi), koska hän on vielä viattomuuden tilassa eli ei ymmärrä mitään synnistä eikä mistään muustakaan. Jeesus itse tuo tämän esille sanoessaan, että taivasten valtakunta on lasten kaltaisten (siis lapset ovat taivaskelpoisia). Vanhasta ja uudesta elämästä puhuttaessa tarkoitetaan syntielämästä luopumista. Ihminen siis tietää ja ymmärtää, milloin hän tulee uskoon ja luopuu vanhasta elämästään (esim. Room.6). Vauvalla ei tällaista ymmärrystä ole. Ajatus kasteen vaikuttamasta uskosta ihmisen sitä tietämättä ei ole lähtöisin Raamatusta.
2. Lapsi on syntyessään taivaskelpoinen, sillä hän ei vielä ole tehnyt syntiä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14). Vauva ei voi kääntyä eikä tehdä parannusta, eikä hänellä ole siihen mitään tarvettakaan.
3. Leeviläispoikien kohta on mielenkiintoinen. Kaikki yli kuukauden ikäiset miespuoliset leeviläiset merkittiin muistiin (22 000). Heistä palvelusvelvollisia eli 30-50 -vuotiaita oli 8580. Ymmärtäisin tämän kokonaisuutena niin, että palvelusvelvolliset leeviläiset puhdistettiin, ei niitä kuukauden ikäisiä. Tämän päättelisin mm. seuraavista kohdista:
4. Moos. 8:15: "Kun olet puhdistanut leeviläiset ja omistanut heidät minulle, he saavat aloittaa palvelutehtävänsä pyhäkköteltassa." (Siis aikuiset puhdistettiin ja aikuiset palvelivat)
4. Moos. 8: 20-22: "Mooses, Aaron ja koko Israelin kansa tekivät leeviläisille niin kuin Herra oli Moosesta käskenyt. Leeviläiset puhdistautuivat ja pesivät vaatteensa, ja Aaron omisti heidät tarjousuhrina Herralle sekä toimitti heidän puhdistamisekseen sovituksen heidän synneistään. Sen jälkeen leeviläiset ryhtyivät hoitamaan palvelutehtäviään..." Vauvat eivät hoitaneet palvelutehtäviä, eivät liioin osanneet pestä vaatteitaan eivätkä voineet ajella tukkaansa tai partaansa! (4. Moos. 8:8). Koolla olevat leeviläiset olivat selvästikin aikuisia, mihin viittaa myös seuraava: "Leeviläiset pankoot kätensä sonnien päälle" (jae 12). Avuttomat vauvat eivät voi suorittaa luvun 8 erilaisia toimia.
Tällaisen käsityksen sain leeviläisten asemasta ja puhdistamisesta lukukokonaisuudesta 4. Moos. luvut 3-8.
Mainitsemissasi Apostolien tekojen kohdissa ei myöskään tarkoiteta pikkulapsia: Kääntykää ja ottakaa itsekukin kaste (ei onnistu vauvalta), anna pestä syntisi pois (vauva ei voi antaa tai jättää antamatta) jne. Linja on kauttaaltaan sama ja yhtenäinen: Käänny, tee parannus, tule uskoon, mene kasteelle...vauva ei voi tehdä mitään näistä, eikä hänen tarvitsekaan.
Entä alkuperäinen kysymykseni teille: vaikuttaako kaste uskon aikuisessa, joka haluaa kasteelle, muttei ole uskossa? - leeviläiset
maple72 kirjoitti:
Joitakin näkemyksiä kysymyksiisi:
1. Kaikki ihmiset ovat lihasta syntyneitä. Tämä tarkoittaa, että luontomme on turmeltunut ja olemme synnin orjia. Uskoontultaessa Jumala muuttaa ihmisen sydämen, eikä hän enää halua tehdä tietoisesti syntiä. Missään kohtaa Raamatussa ei anneta ymmärtää, että vastasyntynyt lapsi olisi helvetin tuomion alainen (perisyntioppi), koska hän on vielä viattomuuden tilassa eli ei ymmärrä mitään synnistä eikä mistään muustakaan. Jeesus itse tuo tämän esille sanoessaan, että taivasten valtakunta on lasten kaltaisten (siis lapset ovat taivaskelpoisia). Vanhasta ja uudesta elämästä puhuttaessa tarkoitetaan syntielämästä luopumista. Ihminen siis tietää ja ymmärtää, milloin hän tulee uskoon ja luopuu vanhasta elämästään (esim. Room.6). Vauvalla ei tällaista ymmärrystä ole. Ajatus kasteen vaikuttamasta uskosta ihmisen sitä tietämättä ei ole lähtöisin Raamatusta.
2. Lapsi on syntyessään taivaskelpoinen, sillä hän ei vielä ole tehnyt syntiä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14). Vauva ei voi kääntyä eikä tehdä parannusta, eikä hänellä ole siihen mitään tarvettakaan.
3. Leeviläispoikien kohta on mielenkiintoinen. Kaikki yli kuukauden ikäiset miespuoliset leeviläiset merkittiin muistiin (22 000). Heistä palvelusvelvollisia eli 30-50 -vuotiaita oli 8580. Ymmärtäisin tämän kokonaisuutena niin, että palvelusvelvolliset leeviläiset puhdistettiin, ei niitä kuukauden ikäisiä. Tämän päättelisin mm. seuraavista kohdista:
4. Moos. 8:15: "Kun olet puhdistanut leeviläiset ja omistanut heidät minulle, he saavat aloittaa palvelutehtävänsä pyhäkköteltassa." (Siis aikuiset puhdistettiin ja aikuiset palvelivat)
4. Moos. 8: 20-22: "Mooses, Aaron ja koko Israelin kansa tekivät leeviläisille niin kuin Herra oli Moosesta käskenyt. Leeviläiset puhdistautuivat ja pesivät vaatteensa, ja Aaron omisti heidät tarjousuhrina Herralle sekä toimitti heidän puhdistamisekseen sovituksen heidän synneistään. Sen jälkeen leeviläiset ryhtyivät hoitamaan palvelutehtäviään..." Vauvat eivät hoitaneet palvelutehtäviä, eivät liioin osanneet pestä vaatteitaan eivätkä voineet ajella tukkaansa tai partaansa! (4. Moos. 8:8). Koolla olevat leeviläiset olivat selvästikin aikuisia, mihin viittaa myös seuraava: "Leeviläiset pankoot kätensä sonnien päälle" (jae 12). Avuttomat vauvat eivät voi suorittaa luvun 8 erilaisia toimia.
Tällaisen käsityksen sain leeviläisten asemasta ja puhdistamisesta lukukokonaisuudesta 4. Moos. luvut 3-8.
Mainitsemissasi Apostolien tekojen kohdissa ei myöskään tarkoiteta pikkulapsia: Kääntykää ja ottakaa itsekukin kaste (ei onnistu vauvalta), anna pestä syntisi pois (vauva ei voi antaa tai jättää antamatta) jne. Linja on kauttaaltaan sama ja yhtenäinen: Käänny, tee parannus, tule uskoon, mene kasteelle...vauva ei voi tehdä mitään näistä, eikä hänen tarvitsekaan.
Entä alkuperäinen kysymykseni teille: vaikuttaako kaste uskon aikuisessa, joka haluaa kasteelle, muttei ole uskossa?pirskoteltiin, niin Jumalan Henki ilmoittaa ja siksi, että he olivat syntisiä...Daavidkin kirjoitti olleensa synnissä siitetty ja syntinen jo syntyessään..
Jos pienet lapset olisivat synnittömiä, silloin eivät olisi kirouksen alaisia, eivätkä kuolisi! - pojat
leeviläiset kirjoitti:
pirskoteltiin, niin Jumalan Henki ilmoittaa ja siksi, että he olivat syntisiä...Daavidkin kirjoitti olleensa synnissä siitetty ja syntinen jo syntyessään..
Jos pienet lapset olisivat synnittömiä, silloin eivät olisi kirouksen alaisia, eivätkä kuolisi!Leeviläiset pojat oli valittu toimitamaan temppeli-palvelusta, ja siihen tehtävään heille
oli erilaisia puhditusmenoja. Siihen kuului eläin-
ten uhraaminen, erilaiset pesot ja vihmominen.
Nämä säännökset eivät koskeneet muita kuin leeviläi-
siä, joten ne eivät olleet tarkoitettu muille.
Nämä kaikki uhritoimituksethan ovat esikuvia siitä,
mitä sydämen tasolla pitäisi tapahtua.
Ne ovat Jeesuksenkin sanojen mukaan turhia, ellei
sydämen asenne ole oikea Jumalan edessä.
- eikä kastetta oteta vastaan
...ei anneta kastaa itseään...Vaan kaste on ainutkertainen Jumalan teko ihmiselle...alkukielessä ei ole "antaa"..."ottaa"..."itseänsä" ...vaan aina
passiivimuoto, joka tarkoittaa kertakaikkista ja ainutkertaista Jumalan tekoa..
Jumala ottaa omakseen niin pienen kuin suurenkin,kasteessa...Simon- noidankin, mutta ihmisen kannalta olemme sidottuja aikaan, jossa elämme...kaikki eivät tule koskaan uskossa omistamaan kasteessa saatua Jumalan armoa..ja monet taas luulevat sen omistavansa, mutta eivät omista...molemmissa tapauksissa syynä ei ole kaste vaan väärä opetus, jos nojaudutaan ensimmäiseen kasteeseen, mutta ei saada lain opetusta, ei tulekaan synnintuntoa...jos taas kaste uusitaan, silloin ollaan auttamattomasti menyt ohi armon...eikä pelastuta!- maple72
Nouse ja anna kastaa itsesi (Apt. 22:16)
Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste (Apt. 2:38)
..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset (Apt. 8:12)
kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste (Apt. 13:24, tässä Johanneksen kaste)
Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen (Apt. 19:5) - joosua
maple72 kirjoitti:
Nouse ja anna kastaa itsesi (Apt. 22:16)
Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste (Apt. 2:38)
..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset (Apt. 8:12)
kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste (Apt. 13:24, tässä Johanneksen kaste)
Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen (Apt. 19:5)eksyttäjiä on ja paljon tänä aikana liikkeellä, ihmiset tuudittautuvat väärään rauhaan, kuulumalla kirkkoon, ulkokuori heissä on mutta ei Jumalan Henkeä.
Leirin ulkopuolelle meidät on kutsuttu Kristuksessa jotka elävät maailmassa, mutta ei maailmasta.
Kaste on uskovan etuoikeus sillä se täyttää koko vanhurskauden. - kastaminen
maple72 kirjoitti:
Nouse ja anna kastaa itsesi (Apt. 22:16)
Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste (Apt. 2:38)
..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset (Apt. 8:12)
kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste (Apt. 13:24, tässä Johanneksen kaste)
Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen (Apt. 19:5)kivasti taas jätät jakeiden osia pois, joissa kerrotaan että lupaus Pyhän Hengen lahjasta kasteessa on teille ja teidän lapsille; perhekunnittain alkoi kastaminen ja kristityt ovat kastaneet lapsensa Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan jo 2000 vuotta.
maple72 kirjoitti:
Nouse ja anna kastaa itsesi (Apt. 22:16)
Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste (Apt. 2:38)
..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset (Apt. 8:12)
kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste (Apt. 13:24, tässä Johanneksen kaste)
Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen (Apt. 19:5)Että ensin pakanamaassa tullaan uskoon ja kastetaan aikuiset ja heidän lapsensa. Sitten seuraa opetus.
Seurakunnassani kastetaan pieniä lapsia ja opetetaan. Uskomassa säilytään paremmin kuin helluntaiseurakunnassa.- alantin
weha kirjoitti:
Että ensin pakanamaassa tullaan uskoon ja kastetaan aikuiset ja heidän lapsensa. Sitten seuraa opetus.
Seurakunnassani kastetaan pieniä lapsia ja opetetaan. Uskomassa säilytään paremmin kuin helluntaiseurakunnassa.rohkenisin yhä nimiluterilaisena epäillä, mikäli kyse on luterilaisesta seurakunnasta.
Kummankin touhun olen nähnyt; kirkon ja helluntaiseurakunnan. Erona; helluntaiseurakunnassa asiat tutkitaan Raamatusta ja uskotaan vasta kun on itse saatu lukea Raamatun sivuilta. Luterilaisessa seurakunnassa asioista "keskusteltiin". "olisikohan se nyt näin" ja "entäpä jos se olisikin näin" ja jos Raamatun mielipidettä katsottiin, niin mikäli se ei miellyttänyt niin "no Raamattuhan on niin vanhakin ettei se nyt enää tänä päivänä päde".
Että tältä pohjalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3791683- 841654
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3821617- 891477
Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀481261Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht391150Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆2711103vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli164952Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak42928Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?86919