Vaihdoimme auton hiljattain ja vappuna sukulaismies (50 ) halusi koejaa sitä. Huomioni kiinnittyi kytkimen käyttöön, eli kun lähestyimme risteystä, josta tulisimme kääntymään, hän painoi kytimen pohjaan ja ajoi myös se pohjassa. Matkaa oli noin 100 - 150 mm. Minusta tämä oli kummallista ja epäilin, että sillä olisi jopa vaurioittava vaikutus johonkin kytkin tms. asioihin. Hän väitti että niin ei ole, missään tapauksessa ja jatkoi tulevissakin käännöksissä omituista tapaansa. Osaako kukaan kertoa tekniikasta ja mitä todellakin tapahtuu, jos näin menetellen toimitaan. Minä en tosin anna hänen enää koeajaa autoani, 10 kilometeiä riitti.
KYTKIMEN KÄYTTÖ
39
3802
Vastaukset
- En aja kytkin pohjassa
Kirjoitusvirhe ajetussa matkassa, matka on tietenkin metrejä, eikä millimetrejä.
- mikätässänytoli
Mikä tässä nyt oli? Jos kytkimen laittaa pohjaan, ei se kulu sen enempää paikoillaan kuin auton ollessa liikkeessäkään.
Tapoja on monia, pahin tapahan on hinkuttaa sitä kytkintä valoissa ja asetella kytkintä valmiiksi.- joo-o
Kyllä tuo kuluttaa painelaakeria enemmän kuin rullaaminen vaihde vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä.
Älyvapaa toimintatapa muutenkin. - painelaakeria
joo-o kirjoitti:
Kyllä tuo kuluttaa painelaakeria enemmän kuin rullaaminen vaihde vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä.
Älyvapaa toimintatapa muutenkin.olet joutunu vaihtaan/vaihdattaan?
- autosta
vanhoilla paskoilla kaasarivehkeillä kannattaa rullata kytkin pohjassa, siis veto pois päältä, jotta kulutus laskee nollaan. Tosin tällöin menetetään moottorin jarrutus, ja joutuu kuormittamaan auton omia jarruja enemmän.
Uusissa autoissa, joissa on polttonesteen ruiskutus kaasuttimen sijaan (siis käytännössä jo kaikissa 90-luvun vehkeissä...)ehdottomasti ainoa oikea tapa lähestyä risteystä on pitää veto päällä, siis vaihde silmässä ja kytkin ylhäällä. Tällöin auton kulutus on 0,0 litraa satasta kohden.
Sitten kun vaihtaa pienemmälle tai on juuri pysähtymässä mennään sinne kytkimelle. Se sun sukulaismiehes on melkoinen bensasyöppö.- peratti
jossakin vanhoissa paskoissa kaasarivehkeissä on magnettiventiilit jotka huolehtivat syötön katkaisusta...
- Mie vuan
peratti kirjoitti:
jossakin vanhoissa paskoissa kaasarivehkeissä on magnettiventiilit jotka huolehtivat syötön katkaisusta...
...on lisäksi bensapumppu, joka ruokkii sitä kaasaria kaasupolkimen asennon kukaan ja siksi se kulutus on ihan yhtä pieni, jarruttaa moottorilla tai rullaa vapaalla - paitsi näissä vähän kehittyneemmissä paskoissakaasareissa, jotka tosiaan katkaisevat sen polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa.
Toisaalta, vaikka sitä rullaisi vapaalla/kytkin pohjassa sillä ruiskuautollakin, eipä muo montaa desiä tuhannella kilometrillä kulutusta kasvata. - pari litraa
Mie vuan kirjoitti:
...on lisäksi bensapumppu, joka ruokkii sitä kaasaria kaasupolkimen asennon kukaan ja siksi se kulutus on ihan yhtä pieni, jarruttaa moottorilla tai rullaa vapaalla - paitsi näissä vähän kehittyneemmissä paskoissakaasareissa, jotka tosiaan katkaisevat sen polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa.
Toisaalta, vaikka sitä rullaisi vapaalla/kytkin pohjassa sillä ruiskuautollakin, eipä muo montaa desiä tuhannella kilometrillä kulutusta kasvata.oli nääs tollanen econen-kulutusmittari autossa, ja kytkin pohjassa kulutti semmosta 1,8-2 litraa satasella. Kytkin ylhäällä ei vienyt mitään. Tiedä häntä.
- Juippi
Mie vuan kirjoitti:
...on lisäksi bensapumppu, joka ruokkii sitä kaasaria kaasupolkimen asennon kukaan ja siksi se kulutus on ihan yhtä pieni, jarruttaa moottorilla tai rullaa vapaalla - paitsi näissä vähän kehittyneemmissä paskoissakaasareissa, jotka tosiaan katkaisevat sen polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa.
Toisaalta, vaikka sitä rullaisi vapaalla/kytkin pohjassa sillä ruiskuautollakin, eipä muo montaa desiä tuhannella kilometrillä kulutusta kasvata.En minä ole kyllä ikinä nähnyt bensapumpun reagoivan kaasun asentoon sen paremmin ruisku- kuin kaasarivehkeissäkään. Kaasutinkoneissa on kylläkin kiihdytyspumppu, joka kaasua polkaistaessa ruikkaa lisää bensaa kurkkuun / kurkkuihin, mutta ei sitäkään kiinnosta kaasupolkimen stabiili asento pätkän vertaa.
Kaasutinkoneessa koneeseen eksyvän bensan määrän määrää kurkun / kurkkujen läpi virtaavan ilman määrä, ei suoranaisesti polkimen asento. Kyllä sieltä moottorijarrutuksessa ilmaa virtaa vaikka kaasuläppä / läpät olisikin kiinni, aina sinne vähintään tyhjäkäyntiä varten vähän rakoa jää ja moottorin puolella oleva kova alipaine synnyttää kohtuullisen virtauksen.
Missäs vehkeessä muuten on sellainen kaasari, joka katkaisee polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa? Joku katalysaattoriin kytketty höpöhöpösähkökaasutin vai? En minä ainakaan ole koskaan nähnyt mitään edellisen kirjoittajan kuvaamaa magneettiventtiiliä kaasarin kaverina. - on on
Juippi kirjoitti:
En minä ole kyllä ikinä nähnyt bensapumpun reagoivan kaasun asentoon sen paremmin ruisku- kuin kaasarivehkeissäkään. Kaasutinkoneissa on kylläkin kiihdytyspumppu, joka kaasua polkaistaessa ruikkaa lisää bensaa kurkkuun / kurkkuihin, mutta ei sitäkään kiinnosta kaasupolkimen stabiili asento pätkän vertaa.
Kaasutinkoneessa koneeseen eksyvän bensan määrän määrää kurkun / kurkkujen läpi virtaavan ilman määrä, ei suoranaisesti polkimen asento. Kyllä sieltä moottorijarrutuksessa ilmaa virtaa vaikka kaasuläppä / läpät olisikin kiinni, aina sinne vähintään tyhjäkäyntiä varten vähän rakoa jää ja moottorin puolella oleva kova alipaine synnyttää kohtuullisen virtauksen.
Missäs vehkeessä muuten on sellainen kaasari, joka katkaisee polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa? Joku katalysaattoriin kytketty höpöhöpösähkökaasutin vai? En minä ainakaan ole koskaan nähnyt mitään edellisen kirjoittajan kuvaamaa magneettiventtiiliä kaasarin kaverina.Sakuissa, ainakin VAG-konsernin tuotteissa moinen on.
- Mie tuas
Juippi kirjoitti:
En minä ole kyllä ikinä nähnyt bensapumpun reagoivan kaasun asentoon sen paremmin ruisku- kuin kaasarivehkeissäkään. Kaasutinkoneissa on kylläkin kiihdytyspumppu, joka kaasua polkaistaessa ruikkaa lisää bensaa kurkkuun / kurkkuihin, mutta ei sitäkään kiinnosta kaasupolkimen stabiili asento pätkän vertaa.
Kaasutinkoneessa koneeseen eksyvän bensan määrän määrää kurkun / kurkkujen läpi virtaavan ilman määrä, ei suoranaisesti polkimen asento. Kyllä sieltä moottorijarrutuksessa ilmaa virtaa vaikka kaasuläppä / läpät olisikin kiinni, aina sinne vähintään tyhjäkäyntiä varten vähän rakoa jää ja moottorin puolella oleva kova alipaine synnyttää kohtuullisen virtauksen.
Missäs vehkeessä muuten on sellainen kaasari, joka katkaisee polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa? Joku katalysaattoriin kytketty höpöhöpösähkökaasutin vai? En minä ainakaan ole koskaan nähnyt mitään edellisen kirjoittajan kuvaamaa magneettiventtiiliä kaasarin kaverina.Tässä -87 Volvon manuaalissa se lukee selvällä suomella, että "järjestelmä katkaisee polttoaineensyötön moottorijarrutuksen ajaksi".
- Juippi
Mie tuas kirjoitti:
Tässä -87 Volvon manuaalissa se lukee selvällä suomella, että "järjestelmä katkaisee polttoaineensyötön moottorijarrutuksen ajaksi".
...no kai niitä sitten on. Aina oppii uutta, ja hyvä niin!
- meillä
meillä kytkimen käyttö sujuu parhaiten siten että kun lähden liikkeelle laitan D:n päälle
ja kun pysähdyn, laitan P:n päälle. Välissä painan kaasua ja jarrua.Helppoa.- Ajomiäs
Ei suinkaan jouhevasta menosta, kuten luulet, vaan siitä, kun sellaisen perässä on tavattoman rasittavaa ajaa.
Aina, kun on alamäki, oli taajama tai maantie, automaattivirtuoosi joutuu painamaan jarrua, ettei vauhti kiihdy liiaksi.
"Mitä, mitä?" - miettii takana tulija ja painaa itsekin jarrua. Onko rekka poikittain edessä, vai mikä on jarrutuksen syy?
Ei sitä voi heti arvata, kun itsellä moottori hoitaa sen vauhdin hallinnan.
Selviäähän se syy, kun aikansa perässä ajelee.
Joka alamäessä alkaa se sama jarruvalojen esittely.
Siinä tulee kuulkaas helposti inflaatio. Kun jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, ei tosipaikan tullen takana tulevan reaktio olekaan riittävän nopea. - Toinen ajomies
Ajomiäs kirjoitti:
Ei suinkaan jouhevasta menosta, kuten luulet, vaan siitä, kun sellaisen perässä on tavattoman rasittavaa ajaa.
Aina, kun on alamäki, oli taajama tai maantie, automaattivirtuoosi joutuu painamaan jarrua, ettei vauhti kiihdy liiaksi.
"Mitä, mitä?" - miettii takana tulija ja painaa itsekin jarrua. Onko rekka poikittain edessä, vai mikä on jarrutuksen syy?
Ei sitä voi heti arvata, kun itsellä moottori hoitaa sen vauhdin hallinnan.
Selviäähän se syy, kun aikansa perässä ajelee.
Joka alamäessä alkaa se sama jarruvalojen esittely.
Siinä tulee kuulkaas helposti inflaatio. Kun jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, ei tosipaikan tullen takana tulevan reaktio olekaan riittävän nopea.Liikennevaloista pääsee rivakasti liikkeelle jos edessä on automaatti, koska ne eivät jää arpomaan oikeaa vaihdetta ja kiihdyttävät tasaisesti.
Taksin takaa saakin sujuvimmat lähdöt, siellä kun on yleensä automaatti vaihtamassa. - Juippi
Ajomiäs kirjoitti:
Ei suinkaan jouhevasta menosta, kuten luulet, vaan siitä, kun sellaisen perässä on tavattoman rasittavaa ajaa.
Aina, kun on alamäki, oli taajama tai maantie, automaattivirtuoosi joutuu painamaan jarrua, ettei vauhti kiihdy liiaksi.
"Mitä, mitä?" - miettii takana tulija ja painaa itsekin jarrua. Onko rekka poikittain edessä, vai mikä on jarrutuksen syy?
Ei sitä voi heti arvata, kun itsellä moottori hoitaa sen vauhdin hallinnan.
Selviäähän se syy, kun aikansa perässä ajelee.
Joka alamäessä alkaa se sama jarruvalojen esittely.
Siinä tulee kuulkaas helposti inflaatio. Kun jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, ei tosipaikan tullen takana tulevan reaktio olekaan riittävän nopea.Jos joudut painamaan jarrua aina kun edessä syttyvät jarruvalot, ajat liian lähellä. Mutta älä välitä, niinhän suuri(n) osa muistakin suomalaisista tekee.
- automaattimyös
Ajomiäs kirjoitti:
Ei suinkaan jouhevasta menosta, kuten luulet, vaan siitä, kun sellaisen perässä on tavattoman rasittavaa ajaa.
Aina, kun on alamäki, oli taajama tai maantie, automaattivirtuoosi joutuu painamaan jarrua, ettei vauhti kiihdy liiaksi.
"Mitä, mitä?" - miettii takana tulija ja painaa itsekin jarrua. Onko rekka poikittain edessä, vai mikä on jarrutuksen syy?
Ei sitä voi heti arvata, kun itsellä moottori hoitaa sen vauhdin hallinnan.
Selviäähän se syy, kun aikansa perässä ajelee.
Joka alamäessä alkaa se sama jarruvalojen esittely.
Siinä tulee kuulkaas helposti inflaatio. Kun jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, ei tosipaikan tullen takana tulevan reaktio olekaan riittävän nopea.näin tosiaan käy, usein johtuu myös siitä että manuaalit nostaa jalkaa turhaan kaasulta esim siinä pikku alamäessa jne ja vauhti alkaa tippumaan. Kun taas automaatti jatkaa samalla jouhealla etenemistavalla.
- vaarallinen manuaali
automaattimyös kirjoitti:
näin tosiaan käy, usein johtuu myös siitä että manuaalit nostaa jalkaa turhaan kaasulta esim siinä pikku alamäessa jne ja vauhti alkaa tippumaan. Kun taas automaatti jatkaa samalla jouhealla etenemistavalla.
joo on tosi vaarallista, kun manuskamiehen jarruttaa vaihteella ja aiheuttaa vaaratilanteita kun jarruvalot ei vilkahda.
- tomaattipurkki
Ajomiäs kirjoitti:
Ei suinkaan jouhevasta menosta, kuten luulet, vaan siitä, kun sellaisen perässä on tavattoman rasittavaa ajaa.
Aina, kun on alamäki, oli taajama tai maantie, automaattivirtuoosi joutuu painamaan jarrua, ettei vauhti kiihdy liiaksi.
"Mitä, mitä?" - miettii takana tulija ja painaa itsekin jarrua. Onko rekka poikittain edessä, vai mikä on jarrutuksen syy?
Ei sitä voi heti arvata, kun itsellä moottori hoitaa sen vauhdin hallinnan.
Selviäähän se syy, kun aikansa perässä ajelee.
Joka alamäessä alkaa se sama jarruvalojen esittely.
Siinä tulee kuulkaas helposti inflaatio. Kun jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, ei tosipaikan tullen takana tulevan reaktio olekaan riittävän nopea.Noissa automaateissa on niitä pikkuvaihdeasentoja joilla voi jarruttaa moottorilla siinä missä manuaaleillakin.
- pertti6
"ja ajoi myös se pohjassa" ei kytkin pohjassa voi ajaa pelkästään rullata
- Mie tuas
...kytkin pohjassa voi ajaa, jos vauhtia riittää?
- haittaa
Eipä tuossa mitään ihmeellistä tapahdu. Painelaakeri rasittuu samalla tavalla kuin liikennevaloissa kytkin pohjassa seistessä. Eikä tuossa tavassakaan oikeastaan mitään kummallista ole. Vanhoilla kaasutinmoottorisilla autoilla voi vähän säästää bensaa rullaamalla kytkin pohjassa, eikä se ruiskukoneellakaan kulutusta kasvata. Jos sukulaismies muuten ajoi nätisti, voit aivan huoletta antaa hänen ajaa autollasi. Ei kytkimen pohjassa pitäminen mitään riko.
- sanoit
Vastasitkin jo itse: "Painelaakeri rasittuu samalla tavalla kuin liikennevaloissa kytkin pohjassa seistessä"
Juuri näin ei siis pidä toimia. Painelaakeria ei kannata rasittaa jatkuvasti ilman mitään järkevää perustelua.
Fiksu kuski heittää vaihteen vapaalle ja kytkinpolkimen ylös, jos valoissa joutuu seisomaan pitempään. Sama juttu pitempiä matkoja rullatessa. Moottorijarrutusta käytetään sitten kuten tässä onkin jo mainittu.
Onhan se nyt paljon rennompaakin, kun ei tarvitse naama punaisena polkea sitä kytkinpoljinta.
Itse heitän aina valoissa vaihteen vapaalle, jos vähänkään pitempään pitää odottaa. Silti olen AINA nopeammin liikkeellä kuin ne, jotka pitävät vaihdetta silmässä ja livuttelevat autoa nykivästi kohti risteystä, vaikka valot näyttävät punaista.
En oikein ymmärrä tällaisten nykijöiden logiikkaa. Kova kiire olisi lähteä, mutta kun valo vaihtuu, jäädäänkin risteykseen tumpuloimaan ja ihmettelemään. Itse ehdin kaikessa rauhassa polkaista kytkimen pohjaan, pistää vaihteen pesään, nostaa kytkintä ja repäistä rennosti 50 metrin kaulan muihin valoista lähtijöihin. Vasta sitten nämä nykijät alkavat irtoamaan viivalta. - Pieni auto punainen
sanoit kirjoitti:
Vastasitkin jo itse: "Painelaakeri rasittuu samalla tavalla kuin liikennevaloissa kytkin pohjassa seistessä"
Juuri näin ei siis pidä toimia. Painelaakeria ei kannata rasittaa jatkuvasti ilman mitään järkevää perustelua.
Fiksu kuski heittää vaihteen vapaalle ja kytkinpolkimen ylös, jos valoissa joutuu seisomaan pitempään. Sama juttu pitempiä matkoja rullatessa. Moottorijarrutusta käytetään sitten kuten tässä onkin jo mainittu.
Onhan se nyt paljon rennompaakin, kun ei tarvitse naama punaisena polkea sitä kytkinpoljinta.
Itse heitän aina valoissa vaihteen vapaalle, jos vähänkään pitempään pitää odottaa. Silti olen AINA nopeammin liikkeellä kuin ne, jotka pitävät vaihdetta silmässä ja livuttelevat autoa nykivästi kohti risteystä, vaikka valot näyttävät punaista.
En oikein ymmärrä tällaisten nykijöiden logiikkaa. Kova kiire olisi lähteä, mutta kun valo vaihtuu, jäädäänkin risteykseen tumpuloimaan ja ihmettelemään. Itse ehdin kaikessa rauhassa polkaista kytkimen pohjaan, pistää vaihteen pesään, nostaa kytkintä ja repäistä rennosti 50 metrin kaulan muihin valoista lähtijöihin. Vasta sitten nämä nykijät alkavat irtoamaan viivalta.Sinähän sen sanoit,ihan järkevää asiaa.Vaihteet ovat AINA samassa paikassa ei niitä tarvitse hämmennellä.Ja painelaakeri on tosiaan kuluva osa kuten kytkimen luistatuskin kuluttaa taas kytkin levyä.
- seppä perhosta
sanoit kirjoitti:
Vastasitkin jo itse: "Painelaakeri rasittuu samalla tavalla kuin liikennevaloissa kytkin pohjassa seistessä"
Juuri näin ei siis pidä toimia. Painelaakeria ei kannata rasittaa jatkuvasti ilman mitään järkevää perustelua.
Fiksu kuski heittää vaihteen vapaalle ja kytkinpolkimen ylös, jos valoissa joutuu seisomaan pitempään. Sama juttu pitempiä matkoja rullatessa. Moottorijarrutusta käytetään sitten kuten tässä onkin jo mainittu.
Onhan se nyt paljon rennompaakin, kun ei tarvitse naama punaisena polkea sitä kytkinpoljinta.
Itse heitän aina valoissa vaihteen vapaalle, jos vähänkään pitempään pitää odottaa. Silti olen AINA nopeammin liikkeellä kuin ne, jotka pitävät vaihdetta silmässä ja livuttelevat autoa nykivästi kohti risteystä, vaikka valot näyttävät punaista.
En oikein ymmärrä tällaisten nykijöiden logiikkaa. Kova kiire olisi lähteä, mutta kun valo vaihtuu, jäädäänkin risteykseen tumpuloimaan ja ihmettelemään. Itse ehdin kaikessa rauhassa polkaista kytkimen pohjaan, pistää vaihteen pesään, nostaa kytkintä ja repäistä rennosti 50 metrin kaulan muihin valoista lähtijöihin. Vasta sitten nämä nykijät alkavat irtoamaan viivalta.No tottakai se kytkin käytettäessä kuluu, eihän niitä muuten tarvitseis vaihtaakaan uusiin. Aina kun poljinta painetaan tai nostetaan se silloin vuorenvarmasti myöskin kuluu. Poljinta painettaessa painelaakeri aina kuluu ja poljinta nostettaessa levy,vauhtipyörä ja paineasetelma kuluu. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva. Mitä sillä sitten polttoaineessa säästää on yhtätyhjän kanssa.terv.seppä Perhosta
- tietää..
seppä perhosta kirjoitti:
No tottakai se kytkin käytettäessä kuluu, eihän niitä muuten tarvitseis vaihtaakaan uusiin. Aina kun poljinta painetaan tai nostetaan se silloin vuorenvarmasti myöskin kuluu. Poljinta painettaessa painelaakeri aina kuluu ja poljinta nostettaessa levy,vauhtipyörä ja paineasetelma kuluu. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva. Mitä sillä sitten polttoaineessa säästää on yhtätyhjän kanssa.terv.seppä Perhosta
Sinähän se tosiaan vedit ässän hihasta. Kun puhe on aidasta, niin sinä puhut seipäästä.
Eihän tässä mistään polttoaineen kulutuksesta olekaan puhe, vaan kytkimen järkevästä käytöstä. - Pieni auto punainen
seppä perhosta kirjoitti:
No tottakai se kytkin käytettäessä kuluu, eihän niitä muuten tarvitseis vaihtaakaan uusiin. Aina kun poljinta painetaan tai nostetaan se silloin vuorenvarmasti myöskin kuluu. Poljinta painettaessa painelaakeri aina kuluu ja poljinta nostettaessa levy,vauhtipyörä ja paineasetelma kuluu. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva. Mitä sillä sitten polttoaineessa säästää on yhtätyhjän kanssa.terv.seppä Perhosta
Kuluu vielä enemmän painelaakeri kun pidät kytkimen pohjassa aina kun olet topissa.
Ei muuten tarvitsis vaihtaakaan uusiin kytkinlevyä jollei sitä joku taidoton kuluta loppuun ennen aikojaan. - seppä perhosta
tietää.. kirjoitti:
Sinähän se tosiaan vedit ässän hihasta. Kun puhe on aidasta, niin sinä puhut seipäästä.
Eihän tässä mistään polttoaineen kulutuksesta olekaan puhe, vaan kytkimen järkevästä käytöstä.Joo tietänen yhtä toista taitanen, vaan en seppää enempi.Lueppas uudestaan nämä kommentit puhuttiinko polttoaineen kulutuksesta näissä mitään. Taidat olla lukihäiriöinen, tai selaat tekstiä niinkuin piru raamattua "paikkapaikoon" No eihän se oo hevosen vika jos sen liha vanhemmuuttaan sitkistyy.Hyvää kesää kuitenkin. terv.seppä Perhosta
- menee metsään
seppä perhosta kirjoitti:
Joo tietänen yhtä toista taitanen, vaan en seppää enempi.Lueppas uudestaan nämä kommentit puhuttiinko polttoaineen kulutuksesta näissä mitään. Taidat olla lukihäiriöinen, tai selaat tekstiä niinkuin piru raamattua "paikkapaikoon" No eihän se oo hevosen vika jos sen liha vanhemmuuttaan sitkistyy.Hyvää kesää kuitenkin. terv.seppä Perhosta
Nii-in, kukaan ei kuitenkaan ole väittänyt, että kytkimen pohjassa pitäminen, tai vaihde vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä rullaaminen vaikuttaisi eri tavalla polttoaineenkulutukseen.
Polttoaineenkulutuksen pienentämisestä on puhuttu, mutta ei kytkimen käytön vaikutuksesta siihen. - seppä perhosta
menee metsään kirjoitti:
Nii-in, kukaan ei kuitenkaan ole väittänyt, että kytkimen pohjassa pitäminen, tai vaihde vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä rullaaminen vaikuttaisi eri tavalla polttoaineenkulutukseen.
Polttoaineenkulutuksen pienentämisestä on puhuttu, mutta ei kytkimen käytön vaikutuksesta siihen.Voi veljeni Hermanni, kyllä täällä puhuttiin kaasutin-moottoreiden magneettiventtiileistä polttoaine järjestelmässä ja moottorijarrutuksesta siihen liittyen kytkinpolkimen käyttö. Eikö mene jakeluun? Lue nyt jos suinkin jaksat nämä kommentit vielä kerran uudelleen. Se on eriasia onko kukaan väittänyt mitään mutta todettu on. Sanoin tuossa ensimmäisessä kommentissani että kytkinpolkimen käytöllä normaalissa tieliikenteessä ei polttoaine säästöjä juuri saavuteta. (huom.siis KYTKINPOLKIMEN KÄYTÖLLÄ) Oli miten oli niin se kuitenkin on.Olen korjaamoalan yrittäjä väitän että tiedän mistä puhun ja mitä tänne kirjoitan, teen myöskin wanhojen ajoneuvojen entisöintityötä ihan ympäri suomea. Jos näin yksinkertainen asia kuin kytkinpolkimen käyttö ei vielä tähän ikään ole allekirjoittaneelle selvinnyt niin olen kaikki nämä vuosikymmenet sitten ilmeisesti ollut ihan väärällä alalla. terv.seppä Perhosta
- TOMAATI
MUN AUTOSTASTA ON VARASTETTU KYTKINPOLIN.HUPS TÄÄ ONKIN AUTOMAATTI.
- kytkin pohjaan vaan
Autokoulussa aikoinaan opetettiin, että vapaalla rullaus aina kytkin pohjassa. Koska jos moottori sammuu, mikä ei ehkä enää ole kyllä kovin yleinen ilmiö, niin katoaa tehostukset ja voi tulla melkoisia vaaratilanteita. Muutenhan se on niin, että mitä enemmän käytät sen enemmän se kuluu, olettaen, että käytät aina samalla tyylillä. Vaikka onhan sitä sellaistakin tavaraa mikä ei käytössä kulu.
- ????
Meinaatko että auto sammuu helpommin, jos kytkin on ylhäällä ja vaihde vapaalla? Ei tod.
Aivan ihme selityksiä tällekin päivänselvälle asialle. Eikä siinä mitään erityisiä vaaratilanteita tule, vaikka moottori jostain aivan käsittämättömästä syystä sammuisikin. Ohjaus ja jarrut toimivat edelleen, hieman jäykempinä tosin. - varman päälle
musta tuntuu, että autokoulussa aina opetettiin iskemään kytkin pohjaan joka käänteessä, koska moottorin sammuminen risteyksessä aiheutti kaameen paniikin ja hässäkän, mitä autokouluope halus välttää viimeiseen asti.
- kuorma-autolla
???? kirjoitti:
Meinaatko että auto sammuu helpommin, jos kytkin on ylhäällä ja vaihde vapaalla? Ei tod.
Aivan ihme selityksiä tällekin päivänselvälle asialle. Eikä siinä mitään erityisiä vaaratilanteita tule, vaikka moottori jostain aivan käsittämättömästä syystä sammuisikin. Ohjaus ja jarrut toimivat edelleen, hieman jäykempinä tosin.sitten kun katoaa ohjaustehostin ja kompura lakkaa syöttämästä jarruille ilmaa. Silloin on kivempi olla kun jurruttaa alamäet vaihde silmässä.
- on monia
???? kirjoitti:
Meinaatko että auto sammuu helpommin, jos kytkin on ylhäällä ja vaihde vapaalla? Ei tod.
Aivan ihme selityksiä tällekin päivänselvälle asialle. Eikä siinä mitään erityisiä vaaratilanteita tule, vaikka moottori jostain aivan käsittämättömästä syystä sammuisikin. Ohjaus ja jarrut toimivat edelleen, hieman jäykempinä tosin.Onko sulla ajokortti? Tarkoititko moottorin sammumista vai pysähtymistä. Kokeile siirtohammaspyörä vaihteisella autolla esim. vaikkapa sopivassa myötämäessä, nopeudella 80km/h ota vaihde vapaalle ja sammuta moottori niin että se pysähtyy, huomaat ohjauksen jäykistyvän heti. Nyt sinulla on hyvä kokeilla autosi ohjattavuutta. Tämän jälkeen kokeile laittaa vaihde päälle jotta saisit moottorin pyörimään, eikö onnistunut harmi..
tämän jälkeen uusi kokeilu siten että laskettelet mäkeä kuten edellä, mutta vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Moottorin pysähtymisen jälkeen ohjaus jäykistyy kuten edelliselläkin kerralla, muuta nyt voitkin antaa kytkimen nousta tuntuman kautta ylös jolloin moottori jälleen pyörii vaikkei käykkään. Moottorin pyöriessä toimii myös tehostimet.. Vertaile
Kenties kuulut kuljettajiin jotka pysähtyessään esim. liikennevaloihin painaa ensin kytkimen pohjaan ja vasta sitten jarruttaa?????
- JJH
Mitä enemmän kytkin on lattiassa moottorin käydessä, sitä enemmän kytkimen painelaakeri ja kampiakselin päittäislaakerointi rasittuu.
Sukulaismiehelläsi on kehittynyt hölmö tapaa ajaa autolla - Kytkin
Eipä tuo nyt pahemmin ongelmia aiheuta. Lähinnä outo tapa. Kyllä se painelaakeri kestää.
En ole koskaan tehnyt kytkinremonttia sen takia, että painelaakeri olisi rikkoutunut, vaan levyn kulumisen johdosta, jolloin kytkin käy luistamaan.
Eli ei se rikkoudu.- ketjuun vastannut
joka ymmärtää auton päälle! Enpä ole itsekään kovin montaa kytkinremppaa painelaakerin kulumisen takia joutunut tekemään. Mutta toisaalta tunnen yhden vanhemman herrasmiehen joka pitää lämmityslaitteen puhallintakin vain ykkösasennossa `ettei se kulu`.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794