laakereiden irroitus

rullskridskor

miten saa parhaiten irroitettua rullaluistimen laakerit pyöristä? pitäisi saada irrotettua puhdistusta varten, on kerääntynyt aika paljon hiekkaa. on aika tiukassa... luistimet on crazy creekit.
pikaisia vastauksia, kiitos.

14

15722

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rullishuolto

      siis työntämällä laakerin pois renkaan keskiöstä ja ilma väkivaltaa (ei vasaroita kehiin). Ensin toinen, työntämällä laakerin välissä olevaa akselia ja toinen irtoaa sen jälkeen kätevämmin. Toki ne voi tiukassakkin olla, mutta kyllä ne sieltä työntyy pois... Aikaa saa varata kaikkien laakerien puhdistukseen vähintään pari kolme tuntia.

      tuossa K2 huolto-ohje, laakerien huollon osalta vastaa varmasti muitakin valmistajia.
      http://www.k2sports.fi/files/k2/pdf/huolto-ohje_2006.pdf

    • Anza-88

      Kävin kysymässä Intersportista, sanoivat että siihen ei ole työkalua. Itse olen naputellut esim kuusiokoloavaimella joka ei ole todellakaan hyvä tapa, laakeri tuppaa lommoutumaan :(

      • JiiJii

        Veistelin viime kesänä puukepin, joka sopii tiukasti laakerin reikään. Sillä nitkuttelemalla saa laakerin melko mukavasti irti.


      • slim
        JiiJii kirjoitti:

        Veistelin viime kesänä puukepin, joka sopii tiukasti laakerin reikään. Sillä nitkuttelemalla saa laakerin melko mukavasti irti.

        rullienhuoltoon tarkoitettujen kuusiokolo avainten päässähän on nuppi jolla laakerit pitäisi saada vedettyä irti, mutta ne katkee aina. Puukepillä on sama kestävyys ongelma. Nykyään käytän PISTEPUIKKOA, joka on hieman ohuempi kuin laakerinreikä, sekä kartiomainen. Se uppoaa ja kiilautuu juuri sopivasti laakeriin, jolloin se on helppo nytkyttää irti.


      • slim
        slim kirjoitti:

        rullienhuoltoon tarkoitettujen kuusiokolo avainten päässähän on nuppi jolla laakerit pitäisi saada vedettyä irti, mutta ne katkee aina. Puukepillä on sama kestävyys ongelma. Nykyään käytän PISTEPUIKKOA, joka on hieman ohuempi kuin laakerinreikä, sekä kartiomainen. Se uppoaa ja kiilautuu juuri sopivasti laakeriin, jolloin se on helppo nytkyttää irti.

        ensimmäinen kysyjä tarkoittaa vanhanmallisia rullia, joissa on ohut pultti ja pitkä väliholkki myös laakerien läpi asti, niin tarvitaan joku työntö työkalu jolla lähtee pitkäholkki sekä toinen laakeri, esim. pistepuikon tapainen tasapäinen tuuna.


      • holkki
        slim kirjoitti:

        ensimmäinen kysyjä tarkoittaa vanhanmallisia rullia, joissa on ohut pultti ja pitkä väliholkki myös laakerien läpi asti, niin tarvitaan joku työntö työkalu jolla lähtee pitkäholkki sekä toinen laakeri, esim. pistepuikon tapainen tasapäinen tuuna.

        Minä kun luulin että ne pitkäholkit ovat uusia ja lyhyet vanhoja, näin ainakin minulla.

        Salomon tr8 vm. 1999 lyhyt holkki.
        K2 vo2 max vm. 2005 pitkä holkki.


      • slim
        holkki kirjoitti:

        Minä kun luulin että ne pitkäholkit ovat uusia ja lyhyet vanhoja, näin ainakin minulla.

        Salomon tr8 vm. 1999 lyhyt holkki.
        K2 vo2 max vm. 2005 pitkä holkki.

        laakerien välissä lyhyt holkki, laakerin reiän paksuinen pultti/akseli ja kierteet kiskossa. Se on nykyaikaa. Onko paremmissa/kalleimmissa rullaluistimissa nykyään enää ohuita akseleita vasta kappalein?


      • Anonyymi

        Samaa ne taitaa käyttää tehtaalla laakerien testaamisessa, kun uudet laakerit on paketissa kaikki lommolla.


    • wörkkii

      Itse kutsun tuota T-avaimeksi(kuusiokolo nystyrä laakereiden irrottamiseen renkaasta). Kuva tuosta "ihmevehkeestä" löytyy esim. Salomonin sivuilta osiosta varaosat. Tuotetta myydään urheilukaupoissa. On ihan perussettiä ja must rullaluistelijoilla.

      • rullskridskor

        huomasin yrittäessäni irroittaa laakereita, että laakerit on kiinteästi kiinni pyörissä, niiden välissä ei ole sitä "akselia" vai mikä nyt onkaan. omistin pari vuotta sitten oksygenit ja niistä sain laakerit helposti irti. puhdistin luistimeni laakerit irrottamalla laakerin kannen ja suihkuttamalla sinne laakerin puhdistus sprayta. lopuksi öljysin.


    • Rullaluistelija

      Eli ite jouduin vaihtaan kuluneella viikolla rullaluistimiini renkaat ja otin laakerit pois työntämälle ruuvimeisselin poikittain puoleen päliin rengasta ja vetämällä pois, toisen laakerin saat helpommin työntämällä kun toisen olet saanut irti... Toivottavasti sekavasta selityksestä on jotain hyötyä...

    • tumpelooo

      meneekö kovempaa jos laakerit pesee? eikös vain laakerin sisusta ole akselin ympärillä ja siten kosketuksissa, tuskin laakerin ja renkaan välissä mitään on?

    • Anonyymi

      Kuulakärkikynä on paras eikä vahingoita mitään.

    • Anonyymi

      Jos on käsistään kätevä, niin tähän voi tehdä työkalun suhkot helposti.

      Tarvitsen niin pienen lyöntiankkurin kuin vain löytyy, M6 mahtaa olla pienin.
      Tämän ulkohalkaisija on kuitenkin noin 8mm, eli sitä ankkurin levenevää kärkeä joutuu viilaamaan niin paljon että se menee laakerin reikään.
      Lyöntiankkurin voi kiristää esim. porakoneen istukkaan ja näin "sorvailla" sitä vaikkapa timanttiviilalla sopivaan kokoon.

      Lyöntiakkuri napautetaan laakerin reikään, otetaan siitä siirtoleukapihdillä kiinni, ja ruuvataan ankkuriin pitkä M6 pultti.
      Nyt pultista vetämällä laakeri pitäisi tulla pois.

      Toki työkalua voi hifistella vähän paremmaksi ja käytönnöllisemmäksi.
      Esim. tekee sinne lyöntiankkurin näkyvään päähän M8 kierteet, ja ruuvaan siihen M8 jatkomutterin ruuvilukitteella pysyvästi kiinni.
      Näin pihtien sijaan voi käyttää kiintoavainta.

      Myös M6 pultin voi korvata noin 30-40cm mittaisella kierretangolla, jossa liukuu vaikkapa lyhyehkö M24 pultti jonka läpi on porattu 6mm reikä.
      Kierretangon toiseen päähän kiritään pari M6 mutteria kierrelukitteella toisiaan vasten.

      Tämä kierretanko sitten ruuvataan sen pultin tilalle siihen lyöntiankkuriin, ja M24 pultin liike-energialla hakataan laakeri irti.
      M24 pulttiin voi laittaa myös muttereita kiinni isomman iskun aikaan saamiseksi.

      Myös hitsaamalla ja pienellä metallisorvilla tekee ihmeitä, mutta näitä tuskin viitsii alkaa mihinkään huoneistoon hankkimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe