Salomon Pilot 9

Sciss

Ostin viime vuonna, loppukaudesta Pilot 9 luistimet. Heti alussa hämmästelin niiden tahmeutta. Ei rullannut edes niin hyvin kuin vanhat kuluneet 80 mm luistimeni. Nyt aloitin kauden ja sama ilmio jatkuu. Hämmästyttää, kun 90 mm pyörät ja ILQ9-laakerit, pitäis rullata hyvin. Kyse ei ole (ainakaan yksinomaan!) kunnosta, vaan nimenomaan luistimen ominaisuudesta. Käsin pyöräyttäen rullaa oikein hyvin, likaa tai kosteutta eivät ole saaneet.

Kävin kyselemässä Intersportissa, josta ne ostin. Kehoittivat tuomaan näytille. Vien lähipäivinä, mutta, jos jollakulla olisi vastaavia kokemuksia!? Muistan viime syksynä tällä tai jollakin muulla keskustelupalstalla valituksia samasta syystä.

25

3999

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jusu_80

No nyt taas höpisen asiasta mistä käytännössä en tiedä mitään. Keskusteluja seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että tuollainen iso kokoinen pyörä vaatii enemmän ruutia jaloista, mutta sitten kun sen saa kulkemaan niin ne menee tosi kovaa. Ilmiö on vähän sama kun pyöräilyssä iso/pieni eturatas. Siinä vaiheessa kun vastus käy liian kovaksi eikä päästä lähelle optimaalista taajuutta (RPM) alkaa vauhti tippuumaan vaikka pyöräilisi "yhtä kovaa" (syke mittarin mukaan).

• arvaus

Omakohtaista kokemusta 90mm pyöristä ei ole mutta, joissakin foorumi viesteissä Pilot9:n orkkispyörät ovat saaneet arvostelua osakseen.
      esim:
      http://inlineplanet.com/forum/viewtopic.php?t=178

ILQ9 ovat allani toimineet kuten muutkin (laadukkaat) laakerit.

• Markku

Minulla on myös nämä viime vuoden Pilot Pro 9 Pro 2 -luistimet ja kummastelin myös noin vuosi sitten luistimen huonoa luistoa, kuin olisi tervassa yrittänyt potkia. Vaihdoin alkuperäisten renkaitten tilalle Hyperin rengassetin ja luistimen käyttäytyminen muuttui täysin. Siis ero oli aivan uskomaton. En tiedä mitä sekundatavaraa Salomon noihin luistimiin viime vuonna laittoi, nimittäin en ollut ainoa, jolla oli samanlaisia kokemuksia. Eli luistin itse on vallan mainio, etenkin jos haluaa siirtyä tuollaisiin hieman isompirenkaisiin luistimiin perus-fitness -luistimista.

• Sciss
        Markku kirjoitti:

Minulla on myös nämä viime vuoden Pilot Pro 9 Pro 2 -luistimet ja kummastelin myös noin vuosi sitten luistimen huonoa luistoa, kuin olisi tervassa yrittänyt potkia. Vaihdoin alkuperäisten renkaitten tilalle Hyperin rengassetin ja luistimen käyttäytyminen muuttui täysin. Siis ero oli aivan uskomaton. En tiedä mitä sekundatavaraa Salomon noihin luistimiin viime vuonna laittoi, nimittäin en ollut ainoa, jolla oli samanlaisia kokemuksia. Eli luistin itse on vallan mainio, etenkin jos haluaa siirtyä tuollaisiin hieman isompirenkaisiin luistimiin perus-fitness -luistimista.

Kiitos pääosin asiallisista vastauksista! Voisitko vielä kertoa mistä Hyperin rengassetti kannattaa hankkia, ja saako "valmiin" 3 1 setin vai pitääkö ostaa ylimääräisiä pyöriä?? Hintahaarukka, mitä kannattaa maksaa??

• Markku
        Sciss kirjoitti:

Kiitos pääosin asiallisista vastauksista! Voisitko vielä kertoa mistä Hyperin rengassetti kannattaa hankkia, ja saako "valmiin" 3 1 setin vai pitääkö ostaa ylimääräisiä pyöriä?? Hintahaarukka, mitä kannattaa maksaa??

Tietääkseni tuollaista valmista max-low -settiä ei Hyperiltä löydy. Itse tilasin tanskalaisesta Skatepro -nettikaupasta 3xMach2/1xHyperformance G -setin, hintaa kertyy postikuluineen helposti yli 100 euroa, toimitusaika oli viikko. Joistain kotimaisista urheiluliikkeistä saattaa myös löytyä Hyperin Stripe -rengasta, joka on ominaisuuksiltaan tuon Mach2:n kanssa aika samankaltainen. Mach2:n kovuus on 84A ja tuon pienemmän G:n 85A. Saattavat kuulostaa kovilta mutta eivät siltä kyllä käytännössä tunnu ja kestävät hyvin.

Löytyyhän esim. Hyperiltäkin halvempiakin renkaita, itse asiassa voisin kuvitella, että mikä tahansa muu rengas, kuin tuo Salomonin alkuperäinen, muuttaa tuon luistimen luistelukelpoiseksi.

• tarvitsen

uudet rullikset niin ostan sellaiset.

Olen aina nauttinut raskailla suksilla hiihtämisestä.

Rullasuksiin pitäisi kehittää kitkalaite jolla voisi säätää suksen liukuominaisuudet raskaita lumikelejä vastaaviksi.

• keksitty jo

• rullis>>

kyllä noillaa continental pyörillä ja kitkajarrulla on meno maastosta riippuen aika voimaa vaativaa,kyllä potkua ja käsivoimia pitää olla!
        itse olen ottanut kitkajarrun pois,riittää vastus ilman sitäkin oikein hyvin.
        luistin on kaikinpuolin erittäin hyvä,vauhtipyörinä on hyperin mach2 84a,sattuu kuin nenä päähän.

• Sciss

Luistimet lähtee Salomonille reklamaationa.
      Katsotaan mitä sanovat! Ja meneekö koko kesä odotellessa!

• JiiJii

...tilalle mitään muita luistimia?

Todella tylsää jos joudut ilman luistimia odottelemaan.

• Sciss
        JiiJii kirjoitti:

...tilalle mitään muita luistimia?

Todella tylsää jos joudut ilman luistimia odottelemaan.

Onneksi on vanhat luistimet, jotka ei ole huonot nekään; siis toimivat. En edes älynnyt pyytää, kun en osannut kuvitella että sellaisia korvausajoneuvoja huollon ajaksi saisi! Jos rupeaa kestämään (yli 2 vk!) alan kyllä "ikävästi ruikuttamaan" - varsinkin jos kelit taas paranevat!

• reklamaatio menee

läpi, niin noin puolet Suomen rullaluistimista palautetaan! K2/Salomon. Niin ja jos vielä K2:t palautetaan jarrujumiutuksen takia, niin jo on vähän rullailijoita liikenteessä.

• Sciss
        reklamaatio menee kirjoitti:

läpi, niin noin puolet Suomen rullaluistimista palautetaan! K2/Salomon. Niin ja jos vielä K2:t palautetaan jarrujumiutuksen takia, niin jo on vähän rullailijoita liikenteessä.

En ymmärrä täysin ajatustasi. Nämä olivat alusta pitäen tahmeat. Testasin, vertasin useaan otteeseen kahden eri kaverin kanssa rullaavuutta. Alamäessä molemmat "sukkana" ohi 80 mm pyörillä (molemmilla uudehkot K2). Kaikissa on varmasti puutteensa, ominaisuutensa, mutta kyllä 350 eurolla pitäisi saada hyvät!!

En itse usko reklamaation läpimenoon, koska myyjäkin oli epäilevä, mutta kannatti minunkin epäilystäni huolimatta reklamointia. Katsotaan!!

• Salomonin
        Sciss kirjoitti:

En ymmärrä täysin ajatustasi. Nämä olivat alusta pitäen tahmeat. Testasin, vertasin useaan otteeseen kahden eri kaverin kanssa rullaavuutta. Alamäessä molemmat "sukkana" ohi 80 mm pyörillä (molemmilla uudehkot K2). Kaikissa on varmasti puutteensa, ominaisuutensa, mutta kyllä 350 eurolla pitäisi saada hyvät!!

En itse usko reklamaation läpimenoon, koska myyjäkin oli epäilevä, mutta kannatti minunkin epäilystäni huolimatta reklamointia. Katsotaan!!

renkaat ole tahmeat. Ne on pehmeät - hyvä pito, ei täristä. Rullaavuus kovempiin renkaisiin nähden on tietenkin huonompi. Valinta kysymys eli kumpaa halutaan.

• Rollers

Pohdiskelua vähän lisää. Käytännössä suuremmilla ja kovemmilla renkailla pääsee lujempaa kuin pienillä ja pehmeillä: 90mm/84A versus 78mm/78A.
      Eli tässä ongelma ei voi olla.
      Laakereiden rullaavuus on taas toinen juttu. Käytännössä esim. ABEC5 tai ILQ7 laakereissa on enemmän toleranssia kuin ABEC7 tai ILQ9. Joskus olen kuullut, että ABEC7 laakerit ovat "tahmeammat" kuin ABEC5 laakerit, koska ABEC7 laakereissa on tiukempi toleranssi. Joku on myös kertonut, että näitä (ABEC7, ILQ9) laakereita kannattaa käyttää esim. kisakäytössä. Eli laakereiden toimivuus on luistinten rullaavuuden ydin.
      Kolmas vaikuttava tekijä joissakin luistinmalleissa on se, kuinka tiukalle renkaat kiinnitetään kiskoon. Jos renkaat kiinnitetään "ylikireälle" rullaavuus heikkenee. Sen huomaa helposti kun kokeilee renkaan pyörivyyttä kiristyksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muttereita jätetään löysälle. Joka tapauksessa liian tiukalle kiristetyt renkaat ovat "tahmeat". Ongelma tuskin on kuitenkaan kiristyksessä.
      Tällaista pohdiskelua tällä kertaa.
      Toivottavasti maahantuoja/valmistaja löytää ongelman.

• Markku

Palaan vielä jo aikaisemmin lähettääni viestiin Salomin Pilot 9 Pro 2 -luistinten tahmeista alkuperäisrenkaista. Itsekin aluksi epäilin ILQ9-laakereita mutta syy ei tosiaankaan ollut niissä tai esim. renkaitten kiristyksessä. Itseasiassa minulla oli aika hyvä tilaisuus tehdä pientä kenttätutkimusta ja vertailla Pilot-luistimien luistoa vanhoihin Salomonin Titaliumeihin (jotka minulla vieläkin ovat varaluistimina). Ero rullaavuudessa noihin 80mm:n renkailla varustettuihin Titaliumeihin oli kuin yöllä ja päivällä. Aikani asiaa pähkäiltyä, en keksinyt enää muuta vaihtoehtoa, kuin koettaa eri renkaita ja sen vuoksi riskillä tilasin Hyperin renkaat noihin luistimiin. Kallis kokeilu onneksi onnistui ja vanhat Titaliumit saivat jäädä varaluistimiksi :) Mielenkiinnon vuoksi katsoin viime kauden matkoja/aikoja ja tuolla renkaitten vaihdolla pystyin samalla teholla luistelemaan 28km:n matkan 6 minuuttia nopeammin eli matkavauhtiin tuli melkein 2km/h lisää nopeutta. Näillä harrastelijanopeuksilla se on mielestäni ihan merkittävä muutos ja ennenkaikkea tuon luistimen käyttäytymisessä tapahtui selkeä muutos oikeaan suuntaan.

• Sciss
        Markku kirjoitti:

Palaan vielä jo aikaisemmin lähettääni viestiin Salomin Pilot 9 Pro 2 -luistinten tahmeista alkuperäisrenkaista. Itsekin aluksi epäilin ILQ9-laakereita mutta syy ei tosiaankaan ollut niissä tai esim. renkaitten kiristyksessä. Itseasiassa minulla oli aika hyvä tilaisuus tehdä pientä kenttätutkimusta ja vertailla Pilot-luistimien luistoa vanhoihin Salomonin Titaliumeihin (jotka minulla vieläkin ovat varaluistimina). Ero rullaavuudessa noihin 80mm:n renkailla varustettuihin Titaliumeihin oli kuin yöllä ja päivällä. Aikani asiaa pähkäiltyä, en keksinyt enää muuta vaihtoehtoa, kuin koettaa eri renkaita ja sen vuoksi riskillä tilasin Hyperin renkaat noihin luistimiin. Kallis kokeilu onneksi onnistui ja vanhat Titaliumit saivat jäädä varaluistimiksi :) Mielenkiinnon vuoksi katsoin viime kauden matkoja/aikoja ja tuolla renkaitten vaihdolla pystyin samalla teholla luistelemaan 28km:n matkan 6 minuuttia nopeammin eli matkavauhtiin tuli melkein 2km/h lisää nopeutta. Näillä harrastelijanopeuksilla se on mielestäni ihan merkittävä muutos ja ennenkaikkea tuon luistimen käyttäytymisessä tapahtui selkeä muutos oikeaan suuntaan.

Niin minäkin varmaan teen! Siis vaihdan renkaat, ellei Salomon myönnä alkuperäisissä olevan mitään "vikaa"! Myyjä väitti myös alkuperäisiä renkaita Hyperin valmistamiksi, mutta tiedä häntä!? Kalliit luistimethan noista tulee, jos pitää pyörät vaihtaa. Voi olla että KUNTOILEN noilla tahmeilla vielä tämän kauden...!?

• suski
        Markku kirjoitti:

Kaippa munkin pitää kantaa korteni kekoon ja kertoa oma aivan samanlainen tarinani.
        Eli vanhat luistimet on jotku Salomonin X-tr tai jotain, usean vuoden vanhat renkailla 78mm/78A.
        Uudet Salomonin pilot pro 9:t ostin viime syksynä tarjouksesta ja todellakaan ne ei rullannu mihinkään verrattuna vanhoihin luistimiin. Luistelu oli todellakin työn takana, ei mitenkää nautittavaa...
        Eka kans ajattelin noita laakereita ja vaihdoin uusiin luistimiin vanhoista laakerit (ja uusista taasen vanhoihin luistimiin). Ei mitään vaikutusta, vanhat rullas edelleen hyvin ja uudet ei mihinkään. asia unohtu kun talvi tuli eteen, mutta tänä keväänä tietty sama juttu ja hermot meinas mennä kunnes löysin täältä vanhan keskustelun noista renkaista ja hetihän ostin uudet Hyperin renkaat ja kyllä nyt rullaa!

• Markku
        suski kirjoitti:

Kaippa munkin pitää kantaa korteni kekoon ja kertoa oma aivan samanlainen tarinani.
        Eli vanhat luistimet on jotku Salomonin X-tr tai jotain, usean vuoden vanhat renkailla 78mm/78A.
        Uudet Salomonin pilot pro 9:t ostin viime syksynä tarjouksesta ja todellakaan ne ei rullannu mihinkään verrattuna vanhoihin luistimiin. Luistelu oli todellakin työn takana, ei mitenkää nautittavaa...
        Eka kans ajattelin noita laakereita ja vaihdoin uusiin luistimiin vanhoista laakerit (ja uusista taasen vanhoihin luistimiin). Ei mitään vaikutusta, vanhat rullas edelleen hyvin ja uudet ei mihinkään. asia unohtu kun talvi tuli eteen, mutta tänä keväänä tietty sama juttu ja hermot meinas mennä kunnes löysin täältä vanhan keskustelun noista renkaista ja hetihän ostin uudet Hyperin renkaat ja kyllä nyt rullaa!

Tuttu tarina :) Jokin sekundaerä ilmeisesti on ollut näistä Salomonin max-low (1x84/3 90) -rengasseteistä asennettuna juuri tähän kyseiseen luistintyyppiin eli hyvin todennäköisesti muissa Salomonin luistimissa tätä ilmiötä ei esiinny.
        Mielestäni tämän viestiketjun aloittaja alkaa kyllä olla jo oikeutettu vähintäänkin ilmaiseen renkaitten vaihtoon, alkaa olla jo sen verran todistusaineistoa kasassa.

• Rollers
        Sciss kirjoitti:

Niin minäkin varmaan teen! Siis vaihdan renkaat, ellei Salomon myönnä alkuperäisissä olevan mitään "vikaa"! Myyjä väitti myös alkuperäisiä renkaita Hyperin valmistamiksi, mutta tiedä häntä!? Kalliit luistimethan noista tulee, jos pitää pyörät vaihtaa. Voi olla että KUNTOILEN noilla tahmeilla vielä tämän kauden...!?

Voihan tosiaan olla mahdollista, että Hyper tekee renkaat myös Salomonille. Tällöinhän yleensä oma merkkituotanto tehdään ensiluokkaisesta materiaalista ja asiakasrenkaat tehdään vähän huonommasta materiaalista. Tässä tapauksessa Salomon ostaa Hyperiltä renkaat, mutta heillä ei ole mitään takeita siitä, mitä laatutoleranssia Hyper käyttää heidän renkaissaan. Sama ilmiöhän toistuu monissa muissakin alihankintaketjuissa.
        Kalliiksi tosiaan tulee, jos joudut ostamaan vielä luistinten päälle Hyperin omat laaturenkaat.

• Salom.
        Markku kirjoitti:

Tuttu tarina :) Jokin sekundaerä ilmeisesti on ollut näistä Salomonin max-low (1x84/3 90) -rengasseteistä asennettuna juuri tähän kyseiseen luistintyyppiin eli hyvin todennäköisesti muissa Salomonin luistimissa tätä ilmiötä ei esiinny.
        Mielestäni tämän viestiketjun aloittaja alkaa kyllä olla jo oikeutettu vähintäänkin ilmaiseen renkaitten vaihtoon, alkaa olla jo sen verran todistusaineistoa kasassa.

Itsekin olen pettynyt pilot pro2:n huonoon rullaavuuteen,lisäksi ko. luistimissa ihmetyttää välys laakeritapin ja laakerin välissä. Välys tuntuu selvästi kun vääntää pyörää poikittaissuunnassa. Onko muiden piloteissa samaa vikaa? Ilmoitatko Sciss kun saat maahantuojalta vastauksen korvaako uudet pyörät, kyllä 350 euron luistimista voi vaatia tiettyä laatua.

• Ex Salomon

Muutama vuosi sitten (n.3-4v) Salomonin luistimissa käytettiin Hyperin leimalla olevia ensiasennusrenkaita. Ilmeisesti kustannussäästönä siirtyivät omalla leimalla oleviin renkaisiin. Kukaan myyjä ei ole minulle väittänyt että nykyiset renkaat olisivat Hyperin tekemät...enkä kyllä usko että Hyperin linjalta valmistuisi niin surkeaa kamaa. Hong Kongin 40Euron luistimissa on varmaan paremmat renkaat kuin Salmoneissa. Ostin aikoinaa 3 paria Salomonin lustimia joista renkaat lensi heti roskiin.... viimeisin ja viimeinen ostos oli Pilot Pro. Ihmetyttää vaan tämä Salomonin politiikka kun pilaa sinänsä hyvän tuoteen ala-arvoisilla renkailla. JOS HALUATTE YHTÄÄN VAUDIKKAAMPAA MENOA SALOMONIN VÄLINEILLÄ JOUDUTTE HETI KÄTTELYSSÄ PISTÄMÄÄN 100EUROA KUNNON RENKAISIIN. Em. seikoista johtuen arvaatte varmaan luistelenko enään Salomonin välineillä. Jokainen tekee tietenkin oman valintansa.

• salom.

Saako näitä hyperin renkaita selaisena sarjana jossa on 2-kpl 84mm ja loput 90mm. löytyykö muita merkkejä jossa olis tämä kokosarja?

• Sciss
        salom. kirjoitti:

Saako näitä hyperin renkaita selaisena sarjana jossa on 2-kpl 84mm ja loput 90mm. löytyykö muita merkkejä jossa olis tämä kokosarja?

Olen samaa tietoa vailla. Jos homma päätyy omalle vastuulleni, olen ajatellut ostaa jotain Hyperin hyviä 84A kovuisia pyöriä 8 kpl 90 mm ja 4kpl 84 mm, joita sopivasti kierrättämällä haaveilen saavani renkaat pitkäksi aikaa. Siis mistä hankinta kannattaa tehdä? Urheilukauppaketjuilla hinnat tuntuu olevan pilvissä, niin kuin kaiken muunkin after-sales-tarvikkeiston!!

• nivala
        Sciss kirjoitti:

Olen samaa tietoa vailla. Jos homma päätyy omalle vastuulleni, olen ajatellut ostaa jotain Hyperin hyviä 84A kovuisia pyöriä 8 kpl 90 mm ja 4kpl 84 mm, joita sopivasti kierrättämällä haaveilen saavani renkaat pitkäksi aikaa. Siis mistä hankinta kannattaa tehdä? Urheilukauppaketjuilla hinnat tuntuu olevan pilvissä, niin kuin kaiken muunkin after-sales-tarvikkeiston!!

moro! tilasin omiin pro2 salomoneihini tanskasta skatepro.dk nettikaupasta. tulivat postiennakolla nopeasti ja luistimesta tuli luisteltavuudeltaan parempi. valmiita sarjoja ei ollut mutta voit tilata heiltä pyöriä yksitellen samaan tilaukseen eikä tarvi luottokorttia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe