katseet tänne! gootti-asiaa

..-.--.-..

Elikkäs tällaista oli joku kysellyt tuolla aikasemmin ja minua kiinnostaa sama asia. Jos voisitte vastailla vaikka uudestaan ja runsaslukuisemmin niin kiitollinen oisin :)

"Mitä olette ns. true gootit mieltä sellaisesta, että ihminen ei ole gootti, mutta pukeutuu sillä tyylillä. En tahdo olla gootti, joten en kutsuisi itseäni wnb-goottina. mutta rakastan vaan goottejen tyyliä pukeutua ja niiden vatteita.
ottakaa kantaa. "

29

2803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trentonoir

      jos et kerran pidä itseäsi pukeutumisesta huolimatta goottina, niin hälläväliä. ei kaikkia voi kuitenkaan pukeutumisensa mukaan luokitella. löytyyhän gootistakin niin montaa eri suuntausta vaatetuksen suhteen. tosin jos tyrkytät itseäsi goottina, mutta muut osaset kuin vaatetus ei osu yksiin, niin se onkin jo eri juttu.

    • Astada

      sanottiin, en minäkään pukeudu romanipukuun, vaikka se olisi mielestäni kaunis. Eli ei, ei mielellään muita kuin oikeita gootteja pukeutumiseen. tämä on jo muutenkin sekavaa kun kaikenmaailman metalli-ihmiset pukeutuvat goottivaatteisiin, ja mikä pahinta, kehtaavat kutsua itseään gootiksi! Hävetkää, ihmiset.

    • Twilight

      ...omasta mielestäni muutkin saavat pukeutua goottivaatteisiin, koska miksi vain gootit saisivat omistaa jonkun tyylin? Ei se ainakaan omaa oloani pahenna tai saa tuntemaan itseäni vähemmän gootiksi, jos tavalliset kaduntallaajat pitävät tyylistä ja pukeutuvat niin. Tärkeintä on, että tietää itse, mitä on. Pitäisikö minultakin sitten kieltää esim. valkoisen t-paidan käyttö...tai farkut?

      • kokokoko

        Kaikilla on oikeus pukeutua miten haluaa, Gooteille asia ei kuulu pätkän vertaa!


    • .....

      ihmisen ei tule pukeutua goottivaatteisiin, jollei ole gootti, ja minulla on siihen perustelukin. Kun ihmiset näkevät tällä tavoin sonnustautuneen tyypin ulkona, he ajattelevat, että ahaa, tuo on varmaankin gootti. Jos joku juttelee tälläisen kanssa, hän saa aivan vääränlaisen kuvan gooteista, jos se goottityylillä pukeutunut tyyppi juttelee tykkäävänsä The Rasmuksesta, lukevansa Demiä ja katsovansa O.C.tä. Sitten hänen kanssaan jutellut tyyppi (missään vaiheessa kuitenkaan kysymättä 'oletko gootti') alkaa mieltämään gootit sellaisiksi kuin hänen tapaamansa ei-gootti.
      Eli siis goottivaatteisiin tälläytyvät ei-gootit vääristävät ihmisten mielikuvaa gooteista.

      • maa

        Onhan se tietysti goottiuden arvoa alentavaa kun jotkut muotipellet pukeutuvat goottivaatteisiin ja viiltävät ranteensa auki ja toitottavat kaikille olevansa niin goottia. MUTTA Suomi kun vapaa maa on niin minkäs sille voi, kaikilla on oikeus pukeutua miten haluaa, vaikka roskasäkkiin jos siltä tuntuu.
        On se myös ulkopuolisilta aika ahdasmielistä tehdä yhden henkilön perusteella yleistyksiä koko yhteisöön.


      • dyingbride
        maa kirjoitti:

        Onhan se tietysti goottiuden arvoa alentavaa kun jotkut muotipellet pukeutuvat goottivaatteisiin ja viiltävät ranteensa auki ja toitottavat kaikille olevansa niin goottia. MUTTA Suomi kun vapaa maa on niin minkäs sille voi, kaikilla on oikeus pukeutua miten haluaa, vaikka roskasäkkiin jos siltä tuntuu.
        On se myös ulkopuolisilta aika ahdasmielistä tehdä yhden henkilön perusteella yleistyksiä koko yhteisöön.

        on se musta hieman outoa, jos ihminen, joka ei ole vähääkään gootti, pukeutuu gootti vaatteisiin... ulkonäkökin on kuitenkin todella tärkeä osa goottiutta, joten tuntuu oudolta, että joku vain näyttäisi gootilta, mutta kuuntelisi katri helenaa... äh. ja mä ainakin raivostuisin, jos näkisin vaikka kirpparilla jonkin todella kauniin gootti vaatteen ja sitten joku ei-gootti veisi sen mun nokkani edestä. varmaan huutaisin, ettei tyyppi ole ansainnut sitä :D no ei vaineskaan, mutta onhan se niinkin, että gootti piireissä on tosi outoa, jos tyyppi ostaa kuteensa jostain henkka maukasta tai muusta, joten eiköhän sekin sitten ole, että ei-gootti pukeutuu gootiksi...


      • Aracelia
        maa kirjoitti:

        Onhan se tietysti goottiuden arvoa alentavaa kun jotkut muotipellet pukeutuvat goottivaatteisiin ja viiltävät ranteensa auki ja toitottavat kaikille olevansa niin goottia. MUTTA Suomi kun vapaa maa on niin minkäs sille voi, kaikilla on oikeus pukeutua miten haluaa, vaikka roskasäkkiin jos siltä tuntuu.
        On se myös ulkopuolisilta aika ahdasmielistä tehdä yhden henkilön perusteella yleistyksiä koko yhteisöön.

        Miten ihmeessä ranteiden viiltely liittyy goottiuteen? Kysynpä vaan, taitaa olla sinullakin oppimiset vielä kesken. Ei se että olet viiltänyt ranteitasi tee sinusta goottia..tutki asiaa lisää.Jokaisella on ihan täysi oikeus pukeutua juuri niin kuin haluaa, ensinnäkin jos löytyy kipinä vaate tyylille et voi kieltää etteikö pientä goottia löytyisi siitäkin.Kysynpähän vaan kuka voi luokitella gootin ja ei-gootin..asia lähtee ihmisestä itsestään, ajatuksista mielipiteistä ja elämänarvoista.Joku voi hiljaa olla 'gootti' näyttämättä edes siltä...


      • maa
        Aracelia kirjoitti:

        Miten ihmeessä ranteiden viiltely liittyy goottiuteen? Kysynpä vaan, taitaa olla sinullakin oppimiset vielä kesken. Ei se että olet viiltänyt ranteitasi tee sinusta goottia..tutki asiaa lisää.Jokaisella on ihan täysi oikeus pukeutua juuri niin kuin haluaa, ensinnäkin jos löytyy kipinä vaate tyylille et voi kieltää etteikö pientä goottia löytyisi siitäkin.Kysynpähän vaan kuka voi luokitella gootin ja ei-gootin..asia lähtee ihmisestä itsestään, ajatuksista mielipiteistä ja elämänarvoista.Joku voi hiljaa olla 'gootti' näyttämättä edes siltä...

        Sanoinko,että olen viiltänyt ranteitani? Opettele lukemaan, ennenkuin kritisoit!
        Sanoinpahan vaan, että ne huomionkipeät pikkutytsyt ja poitsut kuvittelee olevansa gootteja kun itseään viiltelevät, en missään vaiheessa sanonut että viiltely kuuluisi goottiuteen.


      • BloodyDoll
        maa kirjoitti:

        Sanoinko,että olen viiltänyt ranteitani? Opettele lukemaan, ennenkuin kritisoit!
        Sanoinpahan vaan, että ne huomionkipeät pikkutytsyt ja poitsut kuvittelee olevansa gootteja kun itseään viiltelevät, en missään vaiheessa sanonut että viiltely kuuluisi goottiuteen.

        viiltely ja goottius ovat kaksi eri asiaa. viiltely liittyy usein masennukseen, itsetuhoisuuteen, itseinhoon. ja se on tavallaan avunhuuto ympäröivälle maailmalle. goottiudessa, kylläkin, aika olennainen piirre on alakuloisuus ja surumielisyys. useimmat gootit ammentavat kauneuttaan tuosta alakuloisuusdesta. en nyt todellakaan väitä, että goottien "pitäisi" olla alakuloisia ja surumielisiä, jopa masentuneita. miettikääpäs, kuinka ihminen edes ylipäätään löytää goottiuden? se tulee sisältä, ei kukaan voi noin vain päättää olevansa gootti. usein siihen liittyykin masentuneisuutta, kuka elämäänsä rakastava ihminen ikinä haluaisi pukeutua mustaan, kuin kuollut? en tässä vertaa gootteja kuolleisiin, en, mutta olen vain huomannut, että maailmantyyliin pukeutuvat ihmiset, todellakin nimittävät gootteja usein kuolleiksi. mutta minua melkein hävettää niiden "goottien" puolesta, jotka mekastavat ja rääkyvät kaupungilla. missä on arvokkuus? jokainen itseään kunnioittava gootti osaa käyttäytyä arvolleen sopivasti. kuka tahansa masentunut ihminen voi viillellä, myös gootti. mutta viiltely ei tee goottia, ja jos olet gootti, mikään ei pakota sinua viiltelemään.


    • Unholy Grail

      Kertoo tämänkin porukan tasosta, kun eniten piitataan siitä, miten pukeudutaan. Eikö se ollutkaan se musiikkimaku tai ajatusmaailma, joka suurinpiirtein määritteli gootin? Herätkää jo, ja antakaa asian olla

      • dyingbride

        totta kai musiikki maku ja ajatusmaailma ovat niitä tärkeimpiä, mutta pakko se on myöntää, että on se ulkonäkökin tärkeää. en tajua, mikä siinä on nyt niin ihmeellistä. mä en kyllä pitäisi sellaista ihmistä, joka pukeutuu ns. normaalisti goottina, vaikka se kuinka palvoisi sellaista musaa ja tykkäisi vampyyreista ym. pukeutuminen on osa gootti kulttuuria, joten siinä on turha tulla puhumaan jostain, että ollaan henkisesti gootteja... kyllä gootin pitää tulla koko paketissa, ulkonäköineen, musiikki makuineen ja ajatuksineen.


      • Unholy Grail
        dyingbride kirjoitti:

        totta kai musiikki maku ja ajatusmaailma ovat niitä tärkeimpiä, mutta pakko se on myöntää, että on se ulkonäkökin tärkeää. en tajua, mikä siinä on nyt niin ihmeellistä. mä en kyllä pitäisi sellaista ihmistä, joka pukeutuu ns. normaalisti goottina, vaikka se kuinka palvoisi sellaista musaa ja tykkäisi vampyyreista ym. pukeutuminen on osa gootti kulttuuria, joten siinä on turha tulla puhumaan jostain, että ollaan henkisesti gootteja... kyllä gootin pitää tulla koko paketissa, ulkonäköineen, musiikki makuineen ja ajatuksineen.

        Typerin koskaan kuulemani juttu. Onko se muka NIIN tärkeää, että voidakseen kuunnella "goottimusiikkia" pitää pukeutuakin kuin gootti ja päinvastoin? Jessus, olisi voinut luulla että tämä porukka olisi HIEMAN avarakatseisempi, mutta ei...

        Tosin, kuka "aito gootti" muka hengailee Suomi 24-keskustelupalstan goottiosiolla?


      • toi mitä sä sanoit
        Unholy Grail kirjoitti:

        Typerin koskaan kuulemani juttu. Onko se muka NIIN tärkeää, että voidakseen kuunnella "goottimusiikkia" pitää pukeutuakin kuin gootti ja päinvastoin? Jessus, olisi voinut luulla että tämä porukka olisi HIEMAN avarakatseisempi, mutta ei...

        Tosin, kuka "aito gootti" muka hengailee Suomi 24-keskustelupalstan goottiosiolla?

        'goottien' suomi24 -hengailusta oli muuten aika hyvin sanottu, sitä kun olen usein itsekin kelaillut ; )


      • dyingbride
        Unholy Grail kirjoitti:

        Typerin koskaan kuulemani juttu. Onko se muka NIIN tärkeää, että voidakseen kuunnella "goottimusiikkia" pitää pukeutuakin kuin gootti ja päinvastoin? Jessus, olisi voinut luulla että tämä porukka olisi HIEMAN avarakatseisempi, mutta ei...

        Tosin, kuka "aito gootti" muka hengailee Suomi 24-keskustelupalstan goottiosiolla?

        ...olet kuullut harvinaisen vähän juttuja, jos tuo oli niistä typerin :D. ja miksi edes kirjoitat tänne mitään gootti asioista, jos et edes ole sellainen. sinähän sanoit, ettei aito gootti heilu tällä palstalla. tai kyllähän tänne voi muutkin kuin gootit kirjoitella, ei siinä mitään, mutta miksi kirjoittelet, jos tämä on mielestäsi niin naurettavaa? melko ristiriitaista...


    • Goottitar

      Goottivaatteita mielestäni voi käyttää, jos on gootti, muussa tapauksessa EI! Gootti on ajattelutapa, ei vaate. Koitakkaa ymmärtää, mitä oikeat gootit ajattelevat wanna-be-gooteista. Se ei todellakaan ole mitään positiivistä nimittäin...

      • ...

        Tuon ajattelu tavan mukaan gootit eivät sitten voi käyttää muita vaatteita kuin gootti vaatteita?
        Vaatteet eivät tee goottia tai mitään muutakaan, vaatteet ovat vain vaatteita, pelkkää kangasta


      • ----
        ... kirjoitti:

        Tuon ajattelu tavan mukaan gootit eivät sitten voi käyttää muita vaatteita kuin gootti vaatteita?
        Vaatteet eivät tee goottia tai mitään muutakaan, vaatteet ovat vain vaatteita, pelkkää kangasta

        tuon 'gootittaren' kirjoittamassa viestissä missään vaiheessa puhuta mitään, etteivätkä gootit muka voisi käyttää muita kuin goottivaatteita.


      • ...
        ---- kirjoitti:

        tuon 'gootittaren' kirjoittamassa viestissä missään vaiheessa puhuta mitään, etteivätkä gootit muka voisi käyttää muita kuin goottivaatteita.

        Juu huomasin tuli vahingossa vähän väärään paikkaan


      • Lover_Of_Darkness

        "Gootti on ajattelutapa, ei vaate. "

        EI. Gootteus on nimenomaan VAATE. Ei ajattelutapa. Mutta ensisijaisesti M U S I I K K I.

        Mikä siinä on niiiiiiin vaikeaa ymmärtää?


        Mutta aihe. En näe mitään järkeä miksei joku gootisti voisi pukeutua, jos siitä pitää. Mutta turha on itseään alkaa gootiksi silloin kutsua, jollei musiikista tiedä mitään.


      • *naurua*

        Goottitar, kerroppa minulle goottien ajatusmailmasta ? Miten he ajattelevat? Ja mikä erottaa truegootin wannabesta ? (jos ei musiikkia lasketa mukaan, vaan goottitaren nimeämä ajatusmailma)


      • dyingbride
        *naurua* kirjoitti:

        Goottitar, kerroppa minulle goottien ajatusmailmasta ? Miten he ajattelevat? Ja mikä erottaa truegootin wannabesta ? (jos ei musiikkia lasketa mukaan, vaan goottitaren nimeämä ajatusmailma)

        wannabe gootin erottaa erittäin hyvin juuri sen ajatusmaailman kautta. noh, niin kuin tiedetään, niin nämä kaikki gootti hommat ovat muodissa nykyään. siksi kaikki harmaat typerykset ovat muka vaivihkaa omaksuneet gootti tyylin, juuri nyt kun sen voi tehdä ilman, että sinua syrjittäisiin tai muuta sellaista. he puhuvat KOKO AJAN siitä, kuinka "erilaisia" ovat ja pilkkaavat muunlaisia ihmisiä. ja sitten ne toitottaa lausetta "hei ainakaan mä en oo mikään pissis, ootte vaan kadei, ku ette uskalla olla erilaisii". ns. todellinen gootti ei tee goottiudestaan niin isoa numeroa. gootteus on hänelle joka päiväinen asia, eikä mikään muoti villitys. mielestäni aidot gootit ovat sinut itsensä kanssa, wannabet ovat eksyneitä ihmisiä, jotka haluavat vain kuulua johonkin.


      • Tippeli
        dyingbride kirjoitti:

        wannabe gootin erottaa erittäin hyvin juuri sen ajatusmaailman kautta. noh, niin kuin tiedetään, niin nämä kaikki gootti hommat ovat muodissa nykyään. siksi kaikki harmaat typerykset ovat muka vaivihkaa omaksuneet gootti tyylin, juuri nyt kun sen voi tehdä ilman, että sinua syrjittäisiin tai muuta sellaista. he puhuvat KOKO AJAN siitä, kuinka "erilaisia" ovat ja pilkkaavat muunlaisia ihmisiä. ja sitten ne toitottaa lausetta "hei ainakaan mä en oo mikään pissis, ootte vaan kadei, ku ette uskalla olla erilaisii". ns. todellinen gootti ei tee goottiudestaan niin isoa numeroa. gootteus on hänelle joka päiväinen asia, eikä mikään muoti villitys. mielestäni aidot gootit ovat sinut itsensä kanssa, wannabet ovat eksyneitä ihmisiä, jotka haluavat vain kuulua johonkin.

        Näinpähän se on. Mutta wannaben ja aidon erottaa myös osuvasti musiikkimaustakin. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että goottius on nykyjään vaan pelkkä musiikki ja vaate, eikä aate. Tosin jos lähdetään tonkimaan historiaa niin eikös gootit olleet muinaisia germaanilaisia heimoja (länsigootit ja itägootit) ? ja keskiajalla kirjallisuutta? Ja nykyjään tällaista mitä se nyt onkaan.


      • dyingbride
        Tippeli kirjoitti:

        Näinpähän se on. Mutta wannaben ja aidon erottaa myös osuvasti musiikkimaustakin. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että goottius on nykyjään vaan pelkkä musiikki ja vaate, eikä aate. Tosin jos lähdetään tonkimaan historiaa niin eikös gootit olleet muinaisia germaanilaisia heimoja (länsigootit ja itägootit) ? ja keskiajalla kirjallisuutta? Ja nykyjään tällaista mitä se nyt onkaan.

        sellaisia heimoja, mutta nykyään joidenkin sanojen merkitykset ovat muuttuneet. tämä on typerä esimerkki, mutta kyllähän tämä englannin kielinen sana "gay"kin tarkoitti ennen sellaista iloista ja riemukasta, mutta nykyään sitten jotain aivan muuta.


    • Kamrusepas

      Pukeudun mustaan, käytän mustaa meikkiä etc, ja minua luullaan gootiksi aina ja kaikkialla. En kuitenkaan mieltäisi itseäni gootiksi, koska en tiedä tästä aatteesta mitään.

      • ebm-muhammed

        MUAHHAHH HAHHA HAHH AHH HAH AHHA HAHA
        MUAHHAH AHHA AHHA AHHHA
        AAHAHAHHA AHAHHAHA AHAHHAB MAAHAAA AHAAAA
        HAHAHHHAAAA HHAHHHAAAAA HAHHAHHAHHAHHA
        HHAHHAHHHAHHHAHHHAHH AHHAHHASHAHAHAHAH MAAAAHMUAHHAA
        MUUUUAAAAHHAAAAAH-HAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!!!!111


    • ..-.--.-..

      no joo.. mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Mutta missäs minä viestissäni mainitsin viiltelystä?? O.o Jos pidän gootti tyylistä, niin enhän minä viiltelyä tarkottanut :'D eehei.
      Huomasin tuon länsi gootti ja itä gootti jutun, ja niinhän se menee. miten goottien merkitys onkan muuttunut tähän päivään. Ehkä minä siirryn tähän pukeutumiseen pikkuhiljaa, ties vaikka se paljon puhuttu a a t e kin alkaisi minua kiinnostamaan ;)

    • HollowHeart

      Ei! miksi niitä vaatteita sitten kutsutaan goottivaatteiksi jos ei itse muka ole gootti? Kuten aikaisemmin jo joku kertoi että esim. romanien puku on kaunis, mutta ei me voida siihen pukeutua jos emme ole romaneja.

      • kiupu

        Mutta eikös romaanit ole ennenminkin joku uskonto ? Korjatkaa, jos olen väärässä !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe