Mitä rasvaa laakereihi voi työntää? Käyks tollane polkupyörän ketjuöljy?
Laakerien rasvaus
13
11375
Vastaukset
- kjkjkkkjkj
tavallinen ketjuöljy ei pysy siellä, joten osta jotain laakereille tarkoitettua öljyä -> laakeriöljyä. vähän paksumpaa tavaraa.
- ras.va.tri
Mä laittaisin jotain todella ohutta rasvaa.
sillä se vahva rasva kerää sen paskan mitä maantiepölyistä kertyy.
Tosin kerää se ohutkin mut aina vähempi, joten se ulkopuolelle jäävä rasva kandee huolella pyyhkiä pois, eli yritä uittaa se rasva sinne laakerin sisälle, kaikissa laakereissa se ei onnistu.
Kyllä se ketju rasva on ihan ok ja ohut, vieläkin ohuempi vois olla crc: n rasvat.
Kuka sen on sanomaan vaikka nää kaks on yhtä ja samaa kamaa, etiketti on vaan eri.- Jore
Se rasva mikä on laakerin sisällä ei kerää mitään paskaa vaan se mitä sieltä tursuaa ulos, eikä sillä ole mitään merkitystä laakerin kulumiselle.
Rasvaa on turha yrittää työntää laakeriin ilman kunnollista purkamista ja putsausta. Uusi rasva työnnettynä jostain pölysuojan raosta vie vain enemmän hiekkaa sisäänsä.
Ei ketjuöljy mitään crc:tä ole, viskositeetti on ihan erilaista. Ketjuöljyt sitäpaitsi usein sisältävät teflonia. - höpö
Jore kirjoitti:
Se rasva mikä on laakerin sisällä ei kerää mitään paskaa vaan se mitä sieltä tursuaa ulos, eikä sillä ole mitään merkitystä laakerin kulumiselle.
Rasvaa on turha yrittää työntää laakeriin ilman kunnollista purkamista ja putsausta. Uusi rasva työnnettynä jostain pölysuojan raosta vie vain enemmän hiekkaa sisäänsä.
Ei ketjuöljy mitään crc:tä ole, viskositeetti on ihan erilaista. Ketjuöljyt sitäpaitsi usein sisältävät teflonia.Jore. CRC on nopein voiteluaine. Poistaa lisäksi kosteuden. No näpräile sinä laakerinkansiesi kanssa..minä olen jo maalissa..
- Jore
höpö kirjoitti:
Jore. CRC on nopein voiteluaine. Poistaa lisäksi kosteuden. No näpräile sinä laakerinkansiesi kanssa..minä olen jo maalissa..
..nopein laittaa vai nopein tapa pilata laakerit?
Laiskat ja tumpelot suihkii CRC-öljyä pölykiekon raoista ja vie kaikki paskat samalla laakerin sisuksiin, fiksu ja viitseliäs purkaa ja tekee homman huolella. Teille vain kaikkein nopein ja helpoin ja huonoin tapa on kyllin hyvää.
- Tomppa
Aseöljyä. On riittävän ohutta ja kestää paremmin laakerissa kuin CRC (5-56?), joka on kyllä vähän "liukkaampaa" Itse luistelin CC:n Abec-5 laakerikerralla reilu 3000 km, ja luistelisin varmaan vieläkin, ellei olisi unohtunut viime vuonna tuo syyshuolto....:(.
Tottakai parasta voiteluainetta ovat varmaan nuo omat laakerirasvat, mutta ovat aika suolaisen hintaisia. Ja laakerit kyllä kannattaa purkaa ja puhdistaa ennen rasvausta, jos haluaa niille lisää ikää.- tätä
Rasvausongelmista pääsee eroon, kun käy hakemassa BSB:n voiteluaineet. Myydään ainakin intersporteissa. Pullo maksaa 8 euroa ja kestää kesän luistelut. Laitetaan tippa jokaiseen kuulaan, eikä yhtään enempää. Pysyy laakereissa paremmin kuin crc.
- Jore
tätä kirjoitti:
Rasvausongelmista pääsee eroon, kun käy hakemassa BSB:n voiteluaineet. Myydään ainakin intersporteissa. Pullo maksaa 8 euroa ja kestää kesän luistelut. Laitetaan tippa jokaiseen kuulaan, eikä yhtään enempää. Pysyy laakereissa paremmin kuin crc.
Just juu, BSB myy "laakeriöljyä" 8Euron hintaan 20ml pikkupullossa, sama litku maksaa Motonetissa tai Biltemassa 8 Euroa 250mL pullo, hae sieltä nimellä "yleisöljy" siis EI CRC:tä.
- rullis
teräketjuöljyä..ei pakene ja rullaavuus on ihan hyvä!
- laakerivaseliini??
Ainakin ku vuosia sitten ostin rullaluistimet ( K2 Flight72) niin laakereissa oli sisällä paksua mönjää. Luultavasti juuri tuota laakerivaseliinia. Muistaakseni myös BSB:llä on tuota kyseistä kamaa ollut ainakin. Samaa kamaahan saa myös ihan tavallisesti supermarketista luultavasti puolet halvemmalla. ( 2,95,- 50ml) Onko teillä kokemuksia vaseliinin käytöstä. Kannattaako laittaa. Olen siis uusimassa myös laakerit.
- Jusu_80
laakerivaseliini?? kirjoitti:
Ainakin ku vuosia sitten ostin rullaluistimet ( K2 Flight72) niin laakereissa oli sisällä paksua mönjää. Luultavasti juuri tuota laakerivaseliinia. Muistaakseni myös BSB:llä on tuota kyseistä kamaa ollut ainakin. Samaa kamaahan saa myös ihan tavallisesti supermarketista luultavasti puolet halvemmalla. ( 2,95,- 50ml) Onko teillä kokemuksia vaseliinin käytöstä. Kannattaako laittaa. Olen siis uusimassa myös laakerit.
Miksi laakereissa on yleensä aina (valmiina) vaseliini, eikä esimerkiksi CRC:tä?
Ohuet voiteluaineet tekevät kyllä varmasti laakerista paremmin rullaavan. Itse kyllä kuulun vaseliinin kannattajiin (pois lukien kilpailut). Tässä omia mielipiteitä miksi vaseliini:
1. Vaseliinin vaikutus/kesto laakerissa on paljon pitkäaikaisempi (siis se pysyy paremmin)kuin ohuet voiteluaineet
2. Vaseliini täyttäessään koko laakeripesän se vaikeuttaa lian ja veden pääsyä laakeriin --> eli siis myös pitkäaikainen
3. Olen Joren kanssa samalla linjalla, että CRC:n tai jonkun muun voiteluaineen suihkiminen laakeriin puhdistamatta ei ole ehkä kauhean fiksua pitkässä juoksussa. Laakerit pitää huoltaa kunnolla.
4. Em. asioiden pohjalta käytän vaseliinia, koska en jaksa joka viikko rassata laakereita.
Itse koikeilin kerran laakereissani ohutta voiteluainetta (oli nimen omaan oikein rullaluisteluun tarkoitettu). Seuraukset olivat seuraavat: laakerit kyllä rullasi todella hyvin, mutta menivät kahdessa kuukaudessa käyttökelvottomaan kuntoon kun en jaksanut riittävän usein niitä huoltaa. - rules_
laakerivaseliini?? kirjoitti:
Itse olen käyttänyt Atlantic Oil:n valmistamaa valkoista polkupyörävaseliinia. Toimii hyvin, kunhan ei tunge laakereita aivan täyteen. Eli käytännössä olen laittanut neljään kohtaan kuulien kohdalle siten, että kaksi toiselle ja kaksi toiselle puolelle laakeria (kts. http://www.katukiitajat.fi/yleista/huolto/index.htm).
Vastaavaa vaseliinia saa ainakin fillarikaupoista ja on sitä usein urheiluliikkeissäkin. Hyvin kestää kesän luistelut (n. 2000 km) ilman huoltoa. Ei kiinnosta yhtään ylimääräiset laakerisulkeiset.
- sukseeee
Kun tässä nyt vedetään köyttä moneen suuntaan niin voisinpa tuoda yhden näkökulman lisää esiin, kun tuota suksimista on tullut talvella harrastettua.
Verrataan laakereiden öljyämistä suksien voiteluun:
Kuinka paljon tarvitsee investoida välineisiin?
Kuinka paljon kalliita voiteita kuluu?
Kuinka monta vaihetta hommassa on?
Kuinka työläs homma on?
Kuinka kauan aikaa menee kunnon voitelun tekoon?
Kuinka usein voitelu täytyy tehdä?
Edellä mainitulla laakerin voiteluun nimeomaan tehdyllä voiteluaineella voitelee suurinpiirtein yhtä monta kertaa kuin perusparkku parafiinillä ja se myös maksaa suurin piirtein saman verran, ei tarvi edes verrata fluorivoiteisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802