Vesi

tietoa haluava

Jos kastevesi samoin kuin vihkivesi Jumalan Sanaan yhdistettynä on pyhää ja puhdistavaa, kuinka paljon vihkivettä täytyy kaataa riivatun sielun päälle taikka esim. sairaan päälle, jotta uskottava vaikutus=paraneminen tapahtuisi?

Täytyykö ihminen suorastaan upottaa vihkiveteen vrt. upotuskastetta puolustavat, vai riittääkö pisara?

18

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RitariOlevainen

      Kastevesi ei puhdista,kaste ei ole edes lihansaastan poistamista,niin miten se muka voisi olla uudesisynnyttävää ,ei missään tapauksessa,kaste ei puhdista,oli sitä vettä sitten merellinen,eli pisara.

      Mutta sensijaan Jeesuksen veri puhdistaa,pisarakin Hänen vertaan luo uutta ja puhdistaa syntisen sydämen,ja mitään muuta lääkettä siihen ei olekkkaan.

      • Jeesuksen verta

        ehtoollisessa nautittua viinitilkkaa vai jotakin muuta?


      • Voitto Ramu

        Vaan liha pysyy loppuun asti synnin asuinsijana ja siis saastaisena.

        Kaste kyllä mm UUDESTISYNNYTTÄÄ,
        -pesee synnistä




        -KASTEESSA SYNNIT PESTÄÄN POIS (Apt 22:16)
        ”anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.”

        -KASTE TAPAHTUU SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
        ”kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi”

        - KASTE UUDESTISYNNYTTÄÄ (Jh 3:5, Tiit 3:5)
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny VEDESTÄ ja Hengestä,”

        - KASTEESSA TULLAAN OSALLISEKSI KRISTUKSEN KUOLEMAAN ( Rm 6:3)
        ” Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?”

        - KASTEESSA TULLAAN OSALLISEKSI KRISTUKSEN YLÖSNOUSEUKSESTA (Rm 6:5)
        ” Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,”

        - KASTEESSA SAADAAN PYHÄ HENKI ( Apt 2:38, Apt 19:6)
        ” kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

        - VESIKASTE PELASTAA (1.Piet 3:21)
        ” vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena –”

        - KASTEESSA JUMALA VAIKUTTAA MEISSÄ USKON ( Kol 2:12)
        ” ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala,”

        - KASTEESSA TAPAHTUU VANHAN IHMISEN (AADAMIN) HAUTAAMINEN JA UUDEN
        IHMISEN HENGELLINEN HERÄÄMINEN JA YLÖSNOUSEMUS RIKKOMUKSIIN JA
        SYNTEIHIN KUOLLEESTA OLOTILASTA (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
        ” Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,”

        ” ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.”

        - KASTEESSA TAPAHTUU PESO, PYHITTYMINEN JA VANHURSKAUTUMINEN
        KRISTUKSEN NIMESSÄ JA JUMALAN HENGESSÄ (1.Kr 6:11)
        -” mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.”

        - KASTEESSA IHMINEN PUKEE KRISTUKSEN JA HÄNEN VANHURSKAUTENSA
        PÄÄLLENSÄ (Gal 3:27)
        ” Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.”

        - KASTE PYHITTÄÄ JA PUHDISTAA SEURAKUNNAN KIRKASTETUKSI,
        TAHRATTOMAKSI, RYPYTTÖMÄKSI, PYHÄKSI JA NUHTEETTOMAKSI KRISTUKSEN
        MORSIAMEKSI (Ef 5:26- 27)

        ” että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.”

        - KASTEESSA IHMISEN VANHA LUONTO “LIHAN RUUMIS” POISRIISUTAAN,
        KOSKA KASTE ON KRISTUKSEN YMPÄRILEIKKAUS (Kol 2:11)
        ” ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,”

        - KASTEESSA IHMINEN PESTÄÄN JA SYDÄN VIHMOTAAN PUHTAAKSI PAHASTA
        OMASTATUNNOSTA (Hb 10:22)
        ” niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;”

        - KASTE EI OLE “LIHAN SAASTAN POISTAMISTA” (liha pysyy aina syntisenä,
        ja synnin asuinsijana), VAAN ENNEN KAIKKEA JUMALAN MEIDÄN
        KANSSAMME SOLMIMA HYVÄN OMANTUNNON LIITTO (1.Piet 3:21)
        ” vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,”

        - KASTE EI OLE IHMISEN KUULIAISUUDEN TEKO JUMALALLE, VAAN SE ON
        JUMALAN TEKO MEILLE (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)
        ” Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.”

        -----------------
        PITÄSHÄN NUO OLLA JO SELVÄÄ JOKAISELLE


      • ---Mitä ymmärrät lihan saastalla, (jota kaste ei poista), RitariOlevainen?
        ---Mikä merkitys Jeesuksella on kasteessasi?
        ---Mitä merkitsee sinulle se, että "meidät on kastettu Jeesukseen Kristukseen, hänen kuolemaansa" (Room. 6:3)?


      • soomipoika
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Vaan liha pysyy loppuun asti synnin asuinsijana ja siis saastaisena.

        Kaste kyllä mm UUDESTISYNNYTTÄÄ,
        -pesee synnistä




        -KASTEESSA SYNNIT PESTÄÄN POIS (Apt 22:16)
        ”anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.”

        -KASTE TAPAHTUU SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
        ”kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi”

        - KASTE UUDESTISYNNYTTÄÄ (Jh 3:5, Tiit 3:5)
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny VEDESTÄ ja Hengestä,”

        - KASTEESSA TULLAAN OSALLISEKSI KRISTUKSEN KUOLEMAAN ( Rm 6:3)
        ” Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?”

        - KASTEESSA TULLAAN OSALLISEKSI KRISTUKSEN YLÖSNOUSEUKSESTA (Rm 6:5)
        ” Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,”

        - KASTEESSA SAADAAN PYHÄ HENKI ( Apt 2:38, Apt 19:6)
        ” kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

        - VESIKASTE PELASTAA (1.Piet 3:21)
        ” vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena –”

        - KASTEESSA JUMALA VAIKUTTAA MEISSÄ USKON ( Kol 2:12)
        ” ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala,”

        - KASTEESSA TAPAHTUU VANHAN IHMISEN (AADAMIN) HAUTAAMINEN JA UUDEN
        IHMISEN HENGELLINEN HERÄÄMINEN JA YLÖSNOUSEMUS RIKKOMUKSIIN JA
        SYNTEIHIN KUOLLEESTA OLOTILASTA (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
        ” Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,”

        ” ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.”

        - KASTEESSA TAPAHTUU PESO, PYHITTYMINEN JA VANHURSKAUTUMINEN
        KRISTUKSEN NIMESSÄ JA JUMALAN HENGESSÄ (1.Kr 6:11)
        -” mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.”

        - KASTEESSA IHMINEN PUKEE KRISTUKSEN JA HÄNEN VANHURSKAUTENSA
        PÄÄLLENSÄ (Gal 3:27)
        ” Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.”

        - KASTE PYHITTÄÄ JA PUHDISTAA SEURAKUNNAN KIRKASTETUKSI,
        TAHRATTOMAKSI, RYPYTTÖMÄKSI, PYHÄKSI JA NUHTEETTOMAKSI KRISTUKSEN
        MORSIAMEKSI (Ef 5:26- 27)

        ” että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.”

        - KASTEESSA IHMISEN VANHA LUONTO “LIHAN RUUMIS” POISRIISUTAAN,
        KOSKA KASTE ON KRISTUKSEN YMPÄRILEIKKAUS (Kol 2:11)
        ” ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,”

        - KASTEESSA IHMINEN PESTÄÄN JA SYDÄN VIHMOTAAN PUHTAAKSI PAHASTA
        OMASTATUNNOSTA (Hb 10:22)
        ” niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;”

        - KASTE EI OLE “LIHAN SAASTAN POISTAMISTA” (liha pysyy aina syntisenä,
        ja synnin asuinsijana), VAAN ENNEN KAIKKEA JUMALAN MEIDÄN
        KANSSAMME SOLMIMA HYVÄN OMANTUNNON LIITTO (1.Piet 3:21)
        ” vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,”

        - KASTE EI OLE IHMISEN KUULIAISUUDEN TEKO JUMALALLE, VAAN SE ON
        JUMALAN TEKO MEILLE (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)
        ” Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.”

        -----------------
        PITÄSHÄN NUO OLLA JO SELVÄÄ JOKAISELLE

        Voiko joku olla vielä niin pimeä,
        että kirjoittaa, ettei Jeesuksen veri puhdista meitä lihan saastasta eli synnistä ja syntitaipu-
        muksesta.
        1. Joh 1:7 ja Jeesuksen Kristuksen, hänen poikansa VERI ( EI KASTEVESI) puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Room 3:23-25 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja
        ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi
        vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Ju
        mala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hä-
        nen VEREENSÄ....
        Siis EI USKON KAUTTA KASTEESEEN, vaan hänen vereen
        sä.
        Hebr 9:14 Kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI puhdistava meidän omantuntomme.....
        Siis kaste ei puhdista meidän omaatuntoamme vaan
        Kristuksen veri!!!!!
        Ilm 1:5 hänelle, joka meitä rakastaa ja päästänyt
        meidät synneistämme verellänsä.
        Jälleen Jeesuksen sovintoveri ainoastaan voi
        puhdistaa meidät synneistämme!!!
        Ramu se kelaa tuota samaa litaniaansa, eikä ymmärrä edes selvää Raamatun ilmoitusta siitä,
        että ilman Jeesuksen verta, me olisimme kuolleet
        rikoksiimme ja synteihimme (lihan saastaan).
        Olisikohan sinun parasta jo jättää Raamatun selit-
        tämisen toisille ettet taas paljastaisi tyh-
        myyttäsi.


      • Grown up
        Tapio522 kirjoitti:

        ---Mitä ymmärrät lihan saastalla, (jota kaste ei poista), RitariOlevainen?
        ---Mikä merkitys Jeesuksella on kasteessasi?
        ---Mitä merkitsee sinulle se, että "meidät on kastettu Jeesukseen Kristukseen, hänen kuolemaansa" (Room. 6:3)?

        mutta ymmärrän lihan saastalla sekä tekosyntejä että perisyntiä. Kaste ja Kristuksen veri puhdistaa mielestäni sillä tavalla, että lain rikkeitä (sekä Aadamin että omia) ei lueta meille syyksi vaan Jumala katsoo niistä poispäin.

        Eli ymmärrän tuon Voitto Ramun tekstin "edes Jeesuksen veri ei puhdista meitä lihan saastasta" niin, että lihallisuus riippuu meissä kuolemaan asti. Kristuksen sovituksen takia Jumala armahtaa meidät niistä.


      • joosua
        soomipoika kirjoitti:

        Voiko joku olla vielä niin pimeä,
        että kirjoittaa, ettei Jeesuksen veri puhdista meitä lihan saastasta eli synnistä ja syntitaipu-
        muksesta.
        1. Joh 1:7 ja Jeesuksen Kristuksen, hänen poikansa VERI ( EI KASTEVESI) puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Room 3:23-25 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja
        ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi
        vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Ju
        mala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hä-
        nen VEREENSÄ....
        Siis EI USKON KAUTTA KASTEESEEN, vaan hänen vereen
        sä.
        Hebr 9:14 Kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI puhdistava meidän omantuntomme.....
        Siis kaste ei puhdista meidän omaatuntoamme vaan
        Kristuksen veri!!!!!
        Ilm 1:5 hänelle, joka meitä rakastaa ja päästänyt
        meidät synneistämme verellänsä.
        Jälleen Jeesuksen sovintoveri ainoastaan voi
        puhdistaa meidät synneistämme!!!
        Ramu se kelaa tuota samaa litaniaansa, eikä ymmärrä edes selvää Raamatun ilmoitusta siitä,
        että ilman Jeesuksen verta, me olisimme kuolleet
        rikoksiimme ja synteihimme (lihan saastaan).
        Olisikohan sinun parasta jo jättää Raamatun selit-
        tämisen toisille ettet taas paljastaisi tyh-
        myyttäsi.

        ihmettelee, Ramulta puuttuu Jeesuksen pelastava veri joka on syntien anteeksiantamus. Ilman veren vuodatusta ei kukaan olisi pelastunut.


      • pitävät yhtä
        soomipoika kirjoitti:

        Voiko joku olla vielä niin pimeä,
        että kirjoittaa, ettei Jeesuksen veri puhdista meitä lihan saastasta eli synnistä ja syntitaipu-
        muksesta.
        1. Joh 1:7 ja Jeesuksen Kristuksen, hänen poikansa VERI ( EI KASTEVESI) puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Room 3:23-25 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja
        ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi
        vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Ju
        mala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hä-
        nen VEREENSÄ....
        Siis EI USKON KAUTTA KASTEESEEN, vaan hänen vereen
        sä.
        Hebr 9:14 Kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI puhdistava meidän omantuntomme.....
        Siis kaste ei puhdista meidän omaatuntoamme vaan
        Kristuksen veri!!!!!
        Ilm 1:5 hänelle, joka meitä rakastaa ja päästänyt
        meidät synneistämme verellänsä.
        Jälleen Jeesuksen sovintoveri ainoastaan voi
        puhdistaa meidät synneistämme!!!
        Ramu se kelaa tuota samaa litaniaansa, eikä ymmärrä edes selvää Raamatun ilmoitusta siitä,
        että ilman Jeesuksen verta, me olisimme kuolleet
        rikoksiimme ja synteihimme (lihan saastaan).
        Olisikohan sinun parasta jo jättää Raamatun selit-
        tämisen toisille ettet taas paljastaisi tyh-
        myyttäsi.

        Jeesuksen veri jäi maan päälle. Jeesuksen rinnasta vuoti VERTA JA VETTÄ.

        Henki ja vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa.

        Kaste ja uusi elämä
        1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? [Room. 3:8]
        2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? [1. Piet. 2:24]
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen KASTETUT on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
        5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on LIITTÄNYT meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]
        6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. [Gal. 5:24, 6:14; Ef. 4:22; Kol. 3:5]
        7 Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. [1. Piet. 4:1]
        8 Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. [2. Tim. 2:11]
        9 Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen. [Ilm. 1:18]


      • soomipoika
        Grown up kirjoitti:

        mutta ymmärrän lihan saastalla sekä tekosyntejä että perisyntiä. Kaste ja Kristuksen veri puhdistaa mielestäni sillä tavalla, että lain rikkeitä (sekä Aadamin että omia) ei lueta meille syyksi vaan Jumala katsoo niistä poispäin.

        Eli ymmärrän tuon Voitto Ramun tekstin "edes Jeesuksen veri ei puhdista meitä lihan saastasta" niin, että lihallisuus riippuu meissä kuolemaan asti. Kristuksen sovituksen takia Jumala armahtaa meidät niistä.

        olen lukenut Ramun juttuja, että hänen mieles-
        tään kaste on jonkunlainen taikatemppu, jossa
        kaikki syntikysymykset on ratkaistu. Hän näkee
        joka asiassa vain kasteen ja se on hänelle Jee-
        suksen lunastustyön korvike johon hän uskoo kuin
        kallioon. Hän uskoo kasteeseen eikä Jeesukseen.
        1. Piet. 3:21 sanotaan selvästi, että kaste EI OLE
        LIHAN SAASTAN, siis synnin, poistamista vaan
        hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
        Jer 2:22 Vaikka pesisit itsesi saippualla ja
        käyttäisit paljon lipeää, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni."
        Tämä vain osoittaa sen, ettei mikään ulkoinen
        teko-kaste, ehtoollinen, messu jne-
        voi puhdistaa meitä synneistämme. Sen tekee vain
        Jeesuksen veri.


      • Henki,vesi ja veri
        soomipoika kirjoitti:

        olen lukenut Ramun juttuja, että hänen mieles-
        tään kaste on jonkunlainen taikatemppu, jossa
        kaikki syntikysymykset on ratkaistu. Hän näkee
        joka asiassa vain kasteen ja se on hänelle Jee-
        suksen lunastustyön korvike johon hän uskoo kuin
        kallioon. Hän uskoo kasteeseen eikä Jeesukseen.
        1. Piet. 3:21 sanotaan selvästi, että kaste EI OLE
        LIHAN SAASTAN, siis synnin, poistamista vaan
        hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
        Jer 2:22 Vaikka pesisit itsesi saippualla ja
        käyttäisit paljon lipeää, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni."
        Tämä vain osoittaa sen, ettei mikään ulkoinen
        teko-kaste, ehtoollinen, messu jne-
        voi puhdistaa meitä synneistämme. Sen tekee vain
        Jeesuksen veri.

        Kristus on kasteen sisältö, johon meidän on jo lapsena kasteessa liitetty (1.Kor.12:13)
        Meidät on kasteessa liitetty Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen (Room.6:3-4)

        "Lihan saasta" syntitaipumus lihassa, mikä säilyy läpi elämän. Liha himoitsee Henkeä vastaan ja Henki lihaa vastaan.

        "Lihan teot" on syntitekoja, kuten juoppous ja lahkolaisuus, kuten sinun kohdallasi (Gal.5:20-21).

        Kristuksen veri on kasteessa ja ehtoollisessa, siksi ne pesevät synnit pois.

        Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
        Teille ja teidän lapsille. Perhekunnittain. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.


      • porttokirkko
        Henki,vesi ja veri kirjoitti:

        Kristus on kasteen sisältö, johon meidän on jo lapsena kasteessa liitetty (1.Kor.12:13)
        Meidät on kasteessa liitetty Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen (Room.6:3-4)

        "Lihan saasta" syntitaipumus lihassa, mikä säilyy läpi elämän. Liha himoitsee Henkeä vastaan ja Henki lihaa vastaan.

        "Lihan teot" on syntitekoja, kuten juoppous ja lahkolaisuus, kuten sinun kohdallasi (Gal.5:20-21).

        Kristuksen veri on kasteessa ja ehtoollisessa, siksi ne pesevät synnit pois.

        Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
        Teille ja teidän lapsille. Perhekunnittain. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        opettaa, kun sen pitää varmistaa itselleen jäsenet.
        On Jumalan pilkkaa ja Jeesuksen ristintyön halveksimista sanoa, että Kristuksen veri on kasteessa.
        Herb 10:10 Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen
        ruumiin uhrilla KERTAKAIKKIAAN.
        Pitäisikö Jeesuksen uhrata itsensä aina uudelleen
        kastetapahtumien yhteydess????
        Jae 19 ...että meillä on Jeesuksen VEREN KAUTTA
        pääsy kaikkeinpyhimpään....(EI KASTEEN)
        Luja usko lapsikasteen maagiseen voimaan sokaisee
        selvätkin Raamatunkohdat eikä tällainen henkilö
        edes halua uskoa totuutta.


      • Grown up
        Henki,vesi ja veri kirjoitti:

        Kristus on kasteen sisältö, johon meidän on jo lapsena kasteessa liitetty (1.Kor.12:13)
        Meidät on kasteessa liitetty Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen (Room.6:3-4)

        "Lihan saasta" syntitaipumus lihassa, mikä säilyy läpi elämän. Liha himoitsee Henkeä vastaan ja Henki lihaa vastaan.

        "Lihan teot" on syntitekoja, kuten juoppous ja lahkolaisuus, kuten sinun kohdallasi (Gal.5:20-21).

        Kristuksen veri on kasteessa ja ehtoollisessa, siksi ne pesevät synnit pois.

        Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
        Teille ja teidän lapsille. Perhekunnittain. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        mitään Raamatun opetuksen vastaista!

        Kaste on kuin kostutettu pelto, jossa Sanan siemen voi alkaa kasvaa. Kaste (Jeesuksen veriuhrikuolemaan ja syntien sovitukseen sekä ylösnousemukseen), Jumalan Pyhä Sana ja usko kuuluvat yhteen.

        Kasteesta vaellus Kristuksen jalanjäljissä alkaa, tietenkin opetusta tarvitaan. Mutta mahdollisimman aikaisin kasteelle, Kristuksen ruumiin jäseneksi!

        Sanoo, aikuisena kastettu luterilainen

        ps. palstan otsikko on "keskustele kasteesta", mutta se on luisunut pääasiassa uskovien kasteen ja lapsikasteen keskinäiseksi miekkailuksi. Tuossa oli toinenkin mielenkiintoinen avaus: on siis muitakin aikuisena kastettuja luterilaisia! Ei uskaltanut kukaan yhtyä keskusteluun tietenkään, unohtuu ihmisiltä se tärkein: Kaste ja usko ovat MOLEMMAT JUMALAN TYÖTÄ.


      • Voitto Ramu
        Grown up kirjoitti:

        mutta ymmärrän lihan saastalla sekä tekosyntejä että perisyntiä. Kaste ja Kristuksen veri puhdistaa mielestäni sillä tavalla, että lain rikkeitä (sekä Aadamin että omia) ei lueta meille syyksi vaan Jumala katsoo niistä poispäin.

        Eli ymmärrän tuon Voitto Ramun tekstin "edes Jeesuksen veri ei puhdista meitä lihan saastasta" niin, että lihallisuus riippuu meissä kuolemaan asti. Kristuksen sovituksen takia Jumala armahtaa meidät niistä.

        Kyse on siitä ,että liha syntyy lihasta ja pysyy synnin asuinsijana loppuun asti. LIHA ei pääse taivaaseen vaan sille on säädetty tulla maaksi jälleen.

        Lihaa ei siis MIKÄÄN,- ei edes Jeesuksen veri pese puhtaaksi- jos pesisi, niin liha pääsisi taivaaseen.
        Liha on ja pysyy synnin saastuttamana ja synnin asuinsijan loppun asti.

        "synti joka ninu lihassani asuu" toteaa Paavalikin (Rm 7 luku on hyvä lukea kokonaan)

        Sensijaan ihmisen uudestisyntynyt HENKI on se joka pääsee taivaaseen.


      • Voitto Ramu
        soomipoika kirjoitti:

        Voiko joku olla vielä niin pimeä,
        että kirjoittaa, ettei Jeesuksen veri puhdista meitä lihan saastasta eli synnistä ja syntitaipu-
        muksesta.
        1. Joh 1:7 ja Jeesuksen Kristuksen, hänen poikansa VERI ( EI KASTEVESI) puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Room 3:23-25 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja
        ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi
        vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Ju
        mala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hä-
        nen VEREENSÄ....
        Siis EI USKON KAUTTA KASTEESEEN, vaan hänen vereen
        sä.
        Hebr 9:14 Kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI puhdistava meidän omantuntomme.....
        Siis kaste ei puhdista meidän omaatuntoamme vaan
        Kristuksen veri!!!!!
        Ilm 1:5 hänelle, joka meitä rakastaa ja päästänyt
        meidät synneistämme verellänsä.
        Jälleen Jeesuksen sovintoveri ainoastaan voi
        puhdistaa meidät synneistämme!!!
        Ramu se kelaa tuota samaa litaniaansa, eikä ymmärrä edes selvää Raamatun ilmoitusta siitä,
        että ilman Jeesuksen verta, me olisimme kuolleet
        rikoksiimme ja synteihimme (lihan saastaan).
        Olisikohan sinun parasta jo jättää Raamatun selit-
        tämisen toisille ettet taas paljastaisi tyh-
        myyttäsi.

        Liha on ja pysyy loppuun asti syntisenä ja SYNNIN ASUINSIJANA.
        Siksi se ei pääse taivaaseen koskaan koska sinne ei pääse mitään syntistä.
        Ainoastaan synnistä puhdistettu ja uudestisyntynyt ihmisen henki pääsee taivaaseen..

        Tuo synnistä puhdistettu ihmisen henki pukeutuu kirkastettuun ruumiiseen yläsnusemuksessa ja tuo silloin saatu ruumis on ihan eri ruumis kuin tämä synnin asuinsijana oleva ruumiimme.

        Tästä on kyse.

        On siis eksytystä väittää että tämä nykyinen LIHAmme pyhittyisi taivaskelpoiseksi.

        Toki sellaista "lihan pyhitysoppia" on liikeellä monissa lahkoissa.


      • Voitto Ramu
        soomipoika kirjoitti:

        olen lukenut Ramun juttuja, että hänen mieles-
        tään kaste on jonkunlainen taikatemppu, jossa
        kaikki syntikysymykset on ratkaistu. Hän näkee
        joka asiassa vain kasteen ja se on hänelle Jee-
        suksen lunastustyön korvike johon hän uskoo kuin
        kallioon. Hän uskoo kasteeseen eikä Jeesukseen.
        1. Piet. 3:21 sanotaan selvästi, että kaste EI OLE
        LIHAN SAASTAN, siis synnin, poistamista vaan
        hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
        Jer 2:22 Vaikka pesisit itsesi saippualla ja
        käyttäisit paljon lipeää, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni."
        Tämä vain osoittaa sen, ettei mikään ulkoinen
        teko-kaste, ehtoollinen, messu jne-
        voi puhdistaa meitä synneistämme. Sen tekee vain
        Jeesuksen veri.

        Ramu ei olisi sellaista kasteasiaa keksinyt. sen on Kristus itse asettanut:

        "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä"

        Jumala ei vaan yksinkertaisesti ole asettanut mitään muuta menetelmää jolla hän jakaisi ja tekisi ihmisen osalliseksi siitä lunastuksesta jonka Jeesus ristillä ansaitsi.

        Toki kristillinen kaste on hullutusta niille jotka kadotukseen joutuvat.

        Kristillinen kaste on asia jossa on KAKSI ASIAA yhdistettynä:

        SANA ja VESI



        " KASTE EI OLE MITÄÄN MUUTA KUIN JUMALAN SANA VEDESSÄ,


        Jumalan itse siihen asettama - eli kuten Paavali sanoo: (Ef. 5:26) "vedellä peseminen sanan kautta", ja kuten Augustinus sanoo: "Sana liittyy aineeseen ja niin syntyy sakramentti"

        Sanan mukaan lapset on kastettava, sillä hekin kuuluvat luvatun ja Kristuksen kautta toteutuneen LUNASTUKSEN piiriin. Seurakunnan tulee tehdä heidät osallisiksi kasteesta ja lunastuksesta, eikä estää heitä pääsemästä lunastuksesta osalliseksi.

        Vain hengellinen kansa, jonka Kristuksen kaste on luonut uudestaan, voi ymmärtää näitä asioita. Mutta niiden, jotka eivät ole vielä uudesti syntyneet eivätkä "uudestaan luodut" hengessä ja armossa, ei ole mahdollista tuntea Jumalaa ja hänen kunniaansa. Siksi he eivät osaakaan ylistää häntä, vaan päinvastoin itseään. Sillä ne ylistävät Jumalaa, jotka häpeävät itseänsä; he eivät anna Jumalalle mitään, vaan ainoastaan ottavat häneltä vastaan.

        Heillähän ei ole mitään, vaan heidän omaisuutensa on Jumalan tykönä. Sen tähden heidän ylistyksensäkin kohdistuu Jumalaan eikä heihin itseensä.

        Sen takia pysyn minä lapsen-uskossani; silloin taidan minä puolustautua järkeä vastaan, kuin kasteenuusijat sanovat: "Kaste on vain vettä, mitä se vaikuttaa voisi? Hengen on se tehtävä."
        Sinä pyhä järki, etkös kuule, mitä on kirjoitettu: "häntä kuulkaa," joka sanoo: "menkää ja kastakaa kaikkea kansaa; joka uskoo ja kastetaan"

        Ei se ole pelkkää vettä, vaan se on kaste, joka tapahtuu pyhän kolminaisuuden nimessä. Varo siis vain, että pidät järjen ohjaksissa etkä seuraa sen kauniita ajatuksia, heitä likaa sen silmille, että se tulee inhoittavaksi. Etkö muista pyhän kolminaisuuden salaisuutta ja Jeesuksen Kristuksen verta, jolla sinä olet puhtaaksi pesty synneistäsi?


      • Voitto Ramu
        soomipoika kirjoitti:

        olen lukenut Ramun juttuja, että hänen mieles-
        tään kaste on jonkunlainen taikatemppu, jossa
        kaikki syntikysymykset on ratkaistu. Hän näkee
        joka asiassa vain kasteen ja se on hänelle Jee-
        suksen lunastustyön korvike johon hän uskoo kuin
        kallioon. Hän uskoo kasteeseen eikä Jeesukseen.
        1. Piet. 3:21 sanotaan selvästi, että kaste EI OLE
        LIHAN SAASTAN, siis synnin, poistamista vaan
        hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
        Jer 2:22 Vaikka pesisit itsesi saippualla ja
        käyttäisit paljon lipeää, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni."
        Tämä vain osoittaa sen, ettei mikään ulkoinen
        teko-kaste, ehtoollinen, messu jne-
        voi puhdistaa meitä synneistämme. Sen tekee vain
        Jeesuksen veri.

        Väittäessäsi ;

        ". Piet. 3:21 sanotaan selvästi, että kaste EI OLE
        LIHAN SAASTAN, siis synnin, poistamista vaan
        hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. "

        Et eroita kahta eri asiaa:

        1. LIHAN SAASTA , ELI LIHAN loppuun asti pysyvä SYNTISYYS ja syunnin asuinsija


        2. LIHAA EI MISSÄÄN eikä millään PESTÄ PUHTAAKSI SYNNISTÄ, VAAN IHMISEN HENKI joka kasteessa uudestisyntyy:

        Lihasta syntyy LIHA ja se ei KOSKAAN PÄÄSE TAIVAASEEN.

        Sensijaan Jumalan Hengestä syntyy ihmisen HENKI ja se pääsee uudestisyntyneenä taivaaseen,.

        "mikä lihasta on syntynyt on LIHA, ja mikä Henhestä on syntnyt on HENKI"

        Jh 1:13 "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. "

        Ihmisessä on siis kaksi "osaa" :

        1. toinen syntyy miehen tahdosta, eli lihasta,- ja pysyy lihana ja synnin asuinsijana loppun asti.

        2. TOINEN "osa" - eli ihmisen HENKI syntyy (uudestisyntyy) kasteessa Jumalasta.

        Toki edellä olevaa et pysty ymmärtämään - sillä VAIN Pyhä Henki avaa SANAA-
        sitä ei avaa ihmisjärki vaikka kuinka yrittäsit.


      • Voitto Ramu
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Väittäessäsi ;

        ". Piet. 3:21 sanotaan selvästi, että kaste EI OLE
        LIHAN SAASTAN, siis synnin, poistamista vaan
        hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. "

        Et eroita kahta eri asiaa:

        1. LIHAN SAASTA , ELI LIHAN loppuun asti pysyvä SYNTISYYS ja syunnin asuinsija


        2. LIHAA EI MISSÄÄN eikä millään PESTÄ PUHTAAKSI SYNNISTÄ, VAAN IHMISEN HENKI joka kasteessa uudestisyntyy:

        Lihasta syntyy LIHA ja se ei KOSKAAN PÄÄSE TAIVAASEEN.

        Sensijaan Jumalan Hengestä syntyy ihmisen HENKI ja se pääsee uudestisyntyneenä taivaaseen,.

        "mikä lihasta on syntynyt on LIHA, ja mikä Henhestä on syntnyt on HENKI"

        Jh 1:13 "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. "

        Ihmisessä on siis kaksi "osaa" :

        1. toinen syntyy miehen tahdosta, eli lihasta,- ja pysyy lihana ja synnin asuinsijana loppun asti.

        2. TOINEN "osa" - eli ihmisen HENKI syntyy (uudestisyntyy) kasteessa Jumalasta.

        Toki edellä olevaa et pysty ymmärtämään - sillä VAIN Pyhä Henki avaa SANAA-
        sitä ei avaa ihmisjärki vaikka kuinka yrittäsit.

        edelliseen liittyvä Raamatunkohta:

        "ei kukaan Jumalasta syntynyt tee syntiä"

        Mikä ihmisessä syntyy Jumalasta?

        VASTAUS:
        Jumalasta syntyy Ihmisen HENKI ja se ei syntiä tee.

        MUTTA liha ja sillä asuva synti ei muuta teekään kuin syntiä. Siksi liha ei peri Jumalan valtakuntaa.

        "minussa, se on minun lihassani ei asu mitään hyvää"


      • Voitto Ramu
        porttokirkko kirjoitti:

        opettaa, kun sen pitää varmistaa itselleen jäsenet.
        On Jumalan pilkkaa ja Jeesuksen ristintyön halveksimista sanoa, että Kristuksen veri on kasteessa.
        Herb 10:10 Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen
        ruumiin uhrilla KERTAKAIKKIAAN.
        Pitäisikö Jeesuksen uhrata itsensä aina uudelleen
        kastetapahtumien yhteydess????
        Jae 19 ...että meillä on Jeesuksen VEREN KAUTTA
        pääsy kaikkeinpyhimpään....(EI KASTEEN)
        Luja usko lapsikasteen maagiseen voimaan sokaisee
        selvätkin Raamatunkohdat eikä tällainen henkilö
        edes halua uskoa totuutta.

        "Hän on se, joka on tullut VEDEN ja VEREN kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan VEDESSÄ ja VERESSÄ ; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.

        7. Sillä kolme on, jotka todistavat:

        8. Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä."



        "KASTE EI OLE MITÄÄN MUUTA KUIN JUMALAN SANA VEDESSÄ,

        Jumalan itse siihen asettama - eli kuten Paavali sanoo: (Ef. 5:26) "vedellä peseminen sanan kautta", ja kuten Augustinus sanoo: "Sana liittyy aineeseen ja niin syntyy sakramentti"

        Sanan mukaan lapset on kastettava, sillä hekin kuuluvat luvatun ja Kristuksen kautta toteutuneen LUNASTUKSEN piiriin. Seurakunnan tulee tehdä heidät osallisiksi kasteesta ja lunastuksesta, eikä estää heitä pääsemästä lunastuksesta osalliseksi.

        Vain hengellinen kansa, jonka Kristuksen kaste on luonut uudestaan, voi ymmärtää näitä asioita. Mutta niiden, jotka eivät ole vielä uudesti syntyneet eivätkä "uudestaan luodut" hengessä ja armossa, ei ole mahdollista tuntea Jumalaa ja hänen kunniaansa. Siksi he eivät osaakaan ylistää häntä, vaan päinvastoin itseään.

        Sillä ne ylistävät Jumalaa, jotka häpeävät itseänsä; he eivät anna Jumalalle mitään, vaan ainoastaan ottavat häneltä vastaan. Heillähän ei ole mitään, vaan heidän omaisuutensa on Jumalan tykönä. Sen tähden heidän ylistyksensäkin kohdistuu Jumalaan eikä heihin itseensä.

        Sen takia pysyn minä lapsen-uskossani; silloin taidan minä puolustautua järkeä vastaan, kuin kasteenuusijat sanovat: "Kaste on vain vettä, mitä se vaikuttaa voisi? Hengen on se tehtävä."

        Sinä pyhä järki, etkös kuule, mitä on kirjoitettu: "häntä kuulkaa," joka sanoo: "menkää ja kastakaa kaikkea kansaa; joka uskoo ja kastetaan"
        Ei se ole pelkkää vettä, vaan se on kaste, joka tapahtuu pyhän kolminaisuuden nimessä. Varo siis vain, että pidät järjen ohjaksissa etkä seuraa sen kauniita ajatuksia, heitä likaa sen silmille, että se tulee inhoittavaksi.

        Etkö muista pyhän kolminaisuuden salaisuutta ja Jeesuksen Kristuksen verta, jolla sinä olet puhtaaksi pesty synneistäsi?



        KASTE ON VESI, JOHON JUMALAN POIKA ON UPOTTAUTUNUT, jonka yli Pyhä Henki on vuodatettu ja Jumala saarnannut.

        Se on siis armorikasta vettä, pyhitettyä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kautta.

        Kasteessa tulet sinä Kristukseen, niin että Hänen kasteensa tulee sinun kasteeksesi ja sinun kasteesi Hänelle. Tämä on oikea kaste.

        Raamattu kutsuu kastetta pesuksi, jossa ei ainoastaan kädet ja jalat, vaan koko ruumiskin on pesty puhtaaksi. Niin tekeekin kaste ihmisen yhtä haavaa puhtaaksi ja autuaaksi, niin että tähän pääasiaan ja autuuden perintöön ei muuta tarvita, kuin tällainen usko tällaiseen Jumalan armoon, että se vain olisi sulaa armoa ilman työttä ja ansiotta, että me autuaiksi tulemme, ja että me näin muodoin muuttumatta totisesti rakastaisimme, ylistäisimme, kiittäisimme ja kunnioittaisimme Jumalaa iankaikkisesti hänen laupeudestansa, emmekä kerskaisi itsestämme tahi pitäisi mielisuosiota minkäänlaiseen omaan voimaamme eli avuumme, josta kylliksi ja usein puhuttu on.

        Meidän tulee myös tarkata apostolin sanat tekstissä, jossa hän puhuu kasteesta ja hengellisestä ruuasta, niin kuin he olisivat kristityitä olleet, tehden esi-isät meidän kaltaisiksemme, juurikuin olisi heilläkin ollut kaste ja sakramentti.

        Tässä tulee meidän ensiksi tietää, niin kuin usein on sanottu, että Jumala alusta alkaen aina on johdattanut, pelastanut ja autuaiksi tehnyt pyhänsä kahden välikappaleen, ruumiillisen sanansa ja ulkonaisten merkkein kautta, niin kuin Aadamin tämän sanan kautta: "Vaimon siemenen pitää rikki polkeman kärmeen pää," se on, Kristus on tuleva ja voittava meidän hyväksemme kuoleman, synnin ja perkeleen; tähän sanaansa antoi hän sen merkin, että uhrit taivaan tuli poltti, niin kuin Abelille 1. Moos. 4:4 tapahtui ja useissa raamatun paikoissa nähdään. Tämä sana on ollut Aadamin evankeliumi Noaan ja Abrahamiin asti, ja siihen ovat kaikki pyhät Abrahamiin asti uskaltaneet ja samassa tulleet synnistä pelastetuiksi, niin kuin mekin tulemme evankeliumin sanan kautta pelastetuiksi, jos uskomme, ja on heillä tuli taivaasta ollut samallainen Jumalan sanan merkki, kuin meillä on kaste.

        Niin oli siis Israelin lapsilla se Jumalan sana, että Heidän piti tuleman luvattuun maahan, tähän sanaan oli heillä monta merkkiä, ja erittäinkin, niin kuin Paavali tässä osottaa, meri ja pilvi, taivaan leipä ja vesi kalliosta, jotka, niin kuin hän sanoo, OVAT OLLEET HEIDÄN KASTEENSA, juurikuin kaste nyt olisi meidän meremme ja pilvemme.

        SILLÄ USKO JA HENKI on joka paikassa yhtäläinen, vaikka merkit ja sanat ovat toiset. Merkit ja sanat annetaan aika ajoin eri tavalla; mutta usko se pysyy kuitenkin yhtäläisenä samaan ainoaan Jumalaan, joka monenlaisilla merkeillä ja sanoilla eri aikoina antaa saman uskonsa Hengen, ja sen kautta myös vaikuttaa yhtäläisen syntien anteeksi antamisen, kuolemasta pelastuksen ja autuuden kaikissa pyhissä, eläköötpä maailman alku-, keski- tai loppuajoilla.

        KRISTUKSEN KASTE EI MUUTA OLE, KUIN ETTÄ HÄN OTTI KAIKKI SYNTIMME PÄÄLLENSÄ JA TEKI TÄYDEKSI NIIDEN PUOLESTA JA SIINÄ VIELÄ, PYHÄN RUUMIINSA UPOTTAMISELLA, NIIN PUHDISTI KAIKKI VEDET, ETTÄ JOKA HÄNEN NIMEENSÄ KASTETAAN, SEN PITÄÄ OLEMAN SYNNISTÄ VAPAA JA TAIVAAN TÄYTYY SILLE AUETA.

        Kristus niin muodoin ei ole kastettu itse tähtensä, koska hänellä ei ollut syntiä, vaan hän on ottanut meidän syntimme päällensä ja upottanut ne kaikki veteen, osottaen sillä, mitä meidänkin tulee tehdä. Hän tekee aivan niinkuin hyvä parantaja, joka katkerimmista lääkkeistä juo itse ensin, kehottaaksensa sairasta sitä rohkeammin juomaan niitä.

        Niin mekin juomme kasteessa katkeran juoman, joka on vanhan Aatamin kuolettaminen, joka tosiaan meille on sangen katkeraa. Sillä vedellä valaminen ei merkitse muuta, kuin pahan himon ja pahojen halujen kuolettamista ja tukahuttamista. Tämä nyt tapahtuu ristillä, jonka Jumala, pyhän tahtonsa mukaan, panee meidän kannettavaksemme, ja jota ei meidän pidä millään muotoa päältämme heittämän, vaan halulla ja mielellämme sitä kantaman. Mutta jotta tämä meille sitä huokeampi olisi, niin on Kristus itsekin sen tehnyt.

        Hän antoi itsensä kastaa, otti ristinsä päällensä ja kantoi sitä mielellään, ollen näin Isällensä kuuliainen kuolemaansa saakka, aina ristin kuolemaan asti, pelastaaksensa meitä synnistä ja taas lepyttääksensä taivaallisen Isänsä ja teki sen sulasta armosta, ilman kaikkea ansiotamme, ja siitä saimme kasteen vakuutusmerkiksi, niinkuin Paavali kirjottaa Titukselle 3:4-7."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      89
      1911
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      406
      1908
    3. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      99
      1826
    4. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      380
      1785
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      59
      1418
    6. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      51
      1394
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      298
      1222
    8. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1096
    9. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      51
      1040
    10. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      173
      1035
    Aihe