Olenpa tullut huomanneeksi miten nykyään yritykset ottavat mieluummin jatkuvasti uusia harjoitelijoita harjoittelijan perään aikomatta palkata ketään.
Onhan se kustannustehokasta imeä mehut harjottelijasta pihalle ja ottaa toinen. Lähinnä palkkioksi saa ruokalippuja ja valitusta siitä, etten saisi edes pitää välillä taukoja.
Oikein korrektia toimintaa yrityksiltä!? Vai onko?
Työharjoittelu hyväksikäyttämistä
6
1361
Vastaukset
- alanne
tarkkaan.
tätä kusetusta käytetään ainakin mediassa.- nimetöön
Kyllä tuo on aivan totta, media-alalla erityisesti tuotantoyritykset palkkaavat ruokapalkalla työntekijöitä ja aikomatta palkata ketään. Tätä se hintakilpailu teettää!
Oma työharjoitteluni tuntui lähinnä ajan haaskaukselta , kun oikeastaan ohjaaja ei ollut moneen viikkoon paikan päällä ja toisaalta tein yritykselle aika ison työn... Kyllä sen lähinnä näkee, kun on yrityksessä säästötoimet meneillään, että ketä tässä lähinnä kusetetaan. Eikä siellä ole edes tarjolla kesätöitä.
- Nimetön
tere!
Ammatti-instituuteissa on nykyisin puoli vuotta työharjoittelua. 99% tekee harjoittelun ilmaiseksi! Saksassa vastaavasta harjoittelusta maksetaan 750 euroa kuukaudessa. Mielestä vastaava voitaisiin ottaa suomessakin käyttöön. Mikään työ ei ole niin turha, etteikö siitä tulisi saada palkkaa. Jos on niin turha työ, ettei siitä voi maksaa, niin ei sellaista työtä kannata edes tehdä...
T: Teekkari- kenguru
että niin.....
että meidän pitäisi opettaa ja kouluttaa teitä ja vielä maksaa siitä teille???
Tiesittekö, että työnantaja "tuhlaa" myös jonkun ihmisen aikaa siihen, että joku viitsii harjoittelijoita neuvoa. Eikä sekään ole halpaa se....
Omapahan on koulutuksenne.
- työharjoittelija
Haluaisin tuoda esiin hieman toisenlaisen näkökulman/ongelman liittyen työharjotteluun ja työilmapiiriin. Itse olen tällä hetkellä työvoimakoulutukseen liittyvässä työharjoittelussa. Motivaatiota on vaikka muille jakaa ja "paloa" oppia uusia asioita.
Nyt olen pari viikkoa ollut harjoittelussa ja saanut tuta sen, että minuun suhtaudutaan kuin en osaisi yhtään mitään (johtuuko siitä, että olen ollut työttömänä?), tekemistäni töistä ei olla ollenkaan kiinnostuneita, vaikka olen pyytänyt kommenttia (työt liittyvät ns kehittämisprojektiin) ja kaiken lisäksi henkilö, joka virallisesti määrättiin ohjaajakseni, ei ole puhunut minulle käytännössä mitään tänä aikana. Ei puhu ei pukahda, ei vastaa tervehdyksiin, ja jos kahvipöydässä yritän viritellä keskustelua, tämä on kuin ei olisi mitään kuullutkaan. Ja usein vielä kääntyy kannoillaan, jos huomaa että olen sillä hetkellä ainoa kahvipöydän ääressä.
Olenko hänen mielestään jotenkin niin alhainen ettei minulle tarvitse puhua?? Minusta kumman lapsellista käytöstä- aikuiselta ihmiseltä. Muita harjoittelijoita hän kohtelee ihan hyvin. Olen oikeasti osaava ja oma-aloitteinen tyyppi ja käyttäydyn ystävällisesti ja hyväntuulisesti ihmisiä kohtaan. Tähän mennessä minua ei ole tarvinnut juuri neuvoa työtehtävissäni ja olenkin päättänyt että "ohjaajaltani" en ainakaan kysy, miksi kysyisin kun hän käyttäytyy kun minua ei olisi ollenkaan olemassa.
Muutenkin ilmapiiri on vähän sellaista että heille on ihan sama koska tulen ja koska lähden, tästä huolimatta aion pitää työajoista kiinni. Tuntuvat ajattelevan ettei minusta ole heille mitään lisäarvoa. Mutta sama kai se sitten heille on kun olen vain ilmainen harjoittelija. Olen ajatellut ensi viikolla ihan ystävälliseen ja rakentavaan sävyyn ottaa puheeksi sen, että en ole tuntenut itseäni kovin tervetulleeksi. Ei ole kiva tuntea itseään täysin näkymättömäksi, kun juuri kaipaisi sitä tunnetta että on osa (työ)yhteisöä, saa näyttää mitä osaa ja lisäksi oppii uusia asioita.
Muutaman viikon sitä nyt sietää suunnilleen mitä vain mutta jos tästä jää P****a maku niin motivaatio hakea työtä on alhaalla..., että miten voin päästä palkkatyöhön jos tuollaiset asennevammaiset ihmiset päättävät ketä palkkaavat...
Kaipaisin teiltä muilta kokemuksia, oletteko kokeneet samanlaista ja miten tilanne kehittyi?- herrajohtaja
voi kun tuo kuulostaa niin tutulta! Harjoittelujaksollani en todellakaan saanut ohjaajaltani hyvää palautetta, vaikka tein kaikki työt paremmin kuin hyvin.
Loppujenlopuksi heille oli sama milloin tulen ja milloin menen, eniten heitä haittasi se etten enää ilmapiirin ahdistamana viritellyt mitään perseennuolemis keskustelua. En tiedä miten paljo heidän jälkikasvustaan ja työurastaan pitäisi olla kiinnostunut, mutta tekemästäni työstä en saanut saanut muuta kuin pari epämääräistä murahdusta.
Harjoittelun keskivaiheilla minulle tehtiin selväksi esimiehen tasolta, että kymmenen minuutin fuskaaminen oli niin paha teko, vaikka olin tehnyt kaikkein paskinta duunia ikinä. Että hän kyllä muistaa, ettei minua tulla palkkaamaan tähän taloon.
Tein miljardi yrityksen eteen pienellä palkkiolla... heitä suuresti hyödyttävän projektityön ja heiltä ei herunut lähinnä kuin negatiivista.
Tästä opin sen, ettei työmaalla kannata tehdä mitään ekstraa koska sitä ei osata kuitenkaan arvostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883